Riikan muodonmuutos

Muistatteko Riikan? Personal Trainer asiakkaani, joka laihtui parissa kuukaudessa 10 kilon verran? Riikka kertoi tarinansa täällä blogissa ja vanhan tekstin pääsee lukemaan täältä. Mulla olisi toki monia asiakkaita ja onnistumistarinoita, mutta mielestäni tällaisten projektien jälkeen on kiva kuulla miten onnistujilla menee nyt, joten tänään on luvassa jatko-osa Riikan tarinaan.

image-5

lähtökuva ennen ensimmäistä pakettia vs. nyt

Aloitimme uuden, kahden kuukauden pituisen paketin syyskuussa ja jälleen on nainen painanut ihan mielettömiä tuloksia. Tunsin Riikan tyylin jo edellisen paketin tiimoilta ja tiesin, että hän tulee kyllä tekemään juuri kuten pitää, sen kanssa ei ole ollut ongelmia. Tämän paketin aikana olemme keskittyneet hieman enemmän ns. mentaalivalmennukseen, eli siihen pään sisällä tapahtuvaan. Riikka onkin ottanut huiman askeleen eteenpäin tässä asiassa. Moni onnistuu painonpudottamisessa, mutta miten se ylläpito? Siihen tarvitaan muutakin kuin lyhytjänteistä itsekuria. Kuinka löytää balanssi, joka säilyy läpi elämän? Tässä Riikan onnistumistarina.

Aloitin vuosi sitten Ainon pt-asiakkaana. Entisenä jojolaihduttajana halusin tehdä elämäntapamuutoksen, jonka avulla karistaa raskausaikana kerätyt kilot ja kohentaa kuntoa. Kiloja lähti kolmessa kuukaudessa -11 kg sekä kuntotaso parani huimasti. Pääsin takaisin lähtöpainooni ennen raskautta, mutta nälkä kasvoi syödessä ja halusin tiputtaa vielä lisää painoa. Kolmen kuukauden pt-paketin jälkeen olin omillani. Kuvittelin handlaavani homman tuosta vain, mutta pian sain huomata, että kolmen kuukauden pt-paketti oli vasta aloittanut päässäni elämäntapamuutoksen, joka onkin pidempi prosessi. 

image-2

Minulle jäi pt-kaudesta käteen paljon hyviä juttuja, jotka ovat kulkeneet siitä asti mukana. Olin aiemmin kausiliikkuja ja ahkerat treenikaudet ajoittuivat laihdutuskausiin. Nyt olen vuoden ajan treenannut systemaattisesti 3-4 kertaa viikossa ja aion jatkaa samalla tiellä. Oivalsin, että liikunnan avulla on helpompi säilyttää balanssi elämässä ja liikunnasta saa paljon energiaa jaksaa kaikki muut jutut. Liikunnat alkoivat siis sujua loistavasti, mutta ruokapuolen kanssa oli haasteita.

Opin syömään säännöllisesti ja kiinnittämään huomiota ruoan laatuun. Perusteet olivat siis kunnossa, mutta pääkoppa ei ollut vielä täysin sisäistänyt kaikkea. Olimme keskustelleet Ainon kanssa, että pitäisin jatkossa karkkipäivän ja muuten jatkaisin siististi syömistä. Se tunne kun käveli Makuunin karkkilaarien ääreen kolmen sokerittoman kuukauden jälkeen. Meinasi lähteä lapasesta koko homma. Aluksi karkkipäivä pysyi karkkipäivänä, mutta sitten se alkoi pikku hiljaa lipsua viikonlopun mittaiseksi sessioksi. Huomasin koukuttuvani helposti sokeriin. Skarppasin ja pidin parin kuukauden herkuttoman kauden, jonka aikana painoa lähti kolme kiloa. Sitten tulikin kesä ja lomamatkat ja kaikki kolme kiloa tulivat takaisin. Palasin syksyllä äitiyslomalta töihin ja mietin, etten halua vajota kiireen myötä huonompiin elämäntapoihin ja skipata liikuntoja kiireisiin vedoten. Niinpä otin Ainoon yhteyttä ja aloitettiin syyskuussa treenailemaan yhdessä. 

Aloin taas noudattaa Ainon laatimaa ruokavaliota, joka oli juuri minulle passeli ruokavalio. Tällä kertaa ruokavalion noudattaminen oli paljon helpompaa ja huomasin konkreettisesti, miten pitkälle olin tullut vuoden takaisesta. Ei tuntunut enää siltä, että elämä on pilalla kun ei saanut lauantaina karkkia 😉 Liikuntoja jatkoin samaan malliin, lisänä pt-treenit kerran viikossa. Pt-treenit ovat olleet tämän syksyn piristysruiske ja olen ollut todella tyytyväinen treeneihin. Olemme tehneet bikini bootcamp -treenejä, salia, treenanneet juoksua, mäkivetoja sekä bodystep- ja bodycombat-tekniikkaa. Mitä rankempi treeni, sitä parempi fiilis.

2 kk sitten vs nyt

lähtötilanne ennen toista pakettia vs. nyt (nykytilanteessa toppi on jouduttu laittamaan klipseillä takaa kiinni liian suuren koon vuoksi)

Suurin työ tapahtuu korvieni välissä, kun opettelen pois joko-tai-ajattelutavasta ja myös olemaan lempeämpi itseäni kohtaan. Olen sitä ihmistyyppiä, että kun jotain tehdään, se tehdään viimeisen päälle kunnolla. Toinen ääripää tällaiselle ajattelulle on hälläväliä-asenne. Punnitsin gramman tarkasti kaikki ruoat ja söin ne kellontarkasti. Minulle sattui yksi repsahdus puolessa välissä pt-kautta ja piiskasin siitä hirveästi itseäni ja lähdin vesisateeseen rangaistuslenkille. Repsahdus oli lopulta hyvä juttu, koska se oli mietinnän paikka. Aino avasi silmäni ajattelemaan asioista positiivisemmin. Vaikka olin jo tehnyt valtavan työn ja pudottanut paljon painoa, en antanut siitä itselleni krediittiä vaan mietin ainoastaan, kuinka paljon vielä pitäisi laihduttaa. Tajusin, että positiivisen ajattelutavan kautta onnistun muuttamaan elämäntavat pikkuhiljaa pysyvästi. Sitä mukaan alkoi peilikuva miellyttää päivä päivältä enemmän. Lopetin ruokien punnitsemisen, koska haluan elää niin kuin aina eläisin, en vain tsempata kuuriluontoisesti. Elämäntaparemontti on pitkä prosessi, jota ei voi nopeuttaa. Olen paljon pidemmällä kuin vuosi sitten ja toivon mukaan vuoden päästä vielä pidemmällä. Välillä tulee takapakkeja, ne kuuluvat asiaan. Tärkeintä on, ettei luovuta vaan nousee ylös ja jatkaa eteenpäin eikä jää märehtimään epäonnistumisia. Positiivisen ajattelun voima on huikea.

2 kk sitten vs. nyt

lähtötilanne ennen toista pakettia vs. nyt

Olen ollut supertyytyväinen Ainoon pt:nä. Hän osaa ottaa ihmiset huomioon kokonaisvaltaisesti ja on tukenut juuri oikealla tavalla elämäntapamuutosta. Arvostan Ainoa jumppaohjaajana ja pt:nä, mutta etenkin ihmisenä. Aino on symppis, hyväsydäminen ja kannustava, mutta silti kova piiskaamaan, eli täydellinen pt 😉 

Elän parasta aikaa ruuhkavuosia ja tasapainottelen työn, perheen, harrastusrumban ja muiden velvoitteiden välillä. Perheen aikataulut ovat välillä minuuttipeliä, mutta aikatauluista kannattaa pitää kiinni, koska kaikki pääsevät liikkumaan ja jaksavat paremmin. Mitä haastavampi elämäntilanne, sitä suuremmalla syyllä kannattaa pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista, koska niiden avulla jaksaa kovankin rumban ja vieläpä hymyhuulin. Vanhempi lapseni sanoi juuri tänään minulle: ”Äiti sä oot nykyään aina niin iloinen”. Aika hyvin summattu meikäläisen nykyinen olotila:) 

f54163ae792d1726ef84c4bbaa8d5266

Liian tiukat farkut 2 kk sitten vs. sopivat farkut nyt 😉

Kahden kuukauden aikana rasvaa on tirissyt kuuden kilon verran ja ympärysmitat, etenkin vyötärönympärys on kaventunut ihan huimasti. Meillä on vielä ensi viikolla viimeinen punnitus ja mittaus edessä.

Kaikki on siis mahdollista kun vain aloittaa ja muistaa antaa itselle aikaa muutokseen. Mikään muutos ei tapahdu hetkessä, joten kannattaa muutosta tehdessä päättää heti, ettei höntyile tai kiirehdi liikaa tuloksien suhteen. Vaa’alla jokapäivä ramppaaminen kannattaa myös unohtaa heti alkuun, siitä tulee vain turhaa stressiä. Mulla on tapana kieltää asiakkaitani käymästä puntarilla itsekseen. Painoa voi tarkkailla vaikka viikon tai kahden viikon välein aina samana päivänä ja heti aamulla.

Kiitos Riikalle tarinan jakamisesta, toivottavasti samassa tilanteessa olevat saavat tästä motivaatiota jatkaa omaa projektiaan!

Valitettavasti en pysty ottaa uusia PT-asiakkaita tällä hetkellä, asiakaskiintiöni on edelleen täynnä. 🙂


MARRASKUUN HAASTE

Heippa! Joku ehdotti, että keksisin uuden haasteen, samaan tyyliin sokerittoman syyskuun kanssa. Sen johdosta sain ideaksi järjestää maidottoman marraskuun! Maitotuotteet ovat aika kuuma puheenaihe ja harva on välttynyt kuulemasta, kuinka yhä useampi noudattaa nykyään maidotonta ruokavaliota. Mutta miksi ihmeessä? Maitotuotteethan ovat kuuluneet ruokavalioomme aina ja maitorahkaa kätevämpää välipalaa on vaikea löytää. Haluan jälleen mainita, että kerron tästä vain sen perusteella, mitä olen itse lueskellut ja aihetta tutkinut. Yleensä nämä ovat aika herkkiä aiheita, jolloin mielipiteitä löytyy suuntaan jos toiseen. Itse en lyttäisi maitotuotteita kokonaan, mutta jos kärsii niiden johdosta jostain oireista, maidottumuus voi olla ihan hyvä juttu. Joskus voi olla, että ei edes ole huomannut kärsineensä jostain ongelmasta, ennen kuin jättää tietyn ruoka-aineen pois ja huomaa olonsa parantuneen.

Maidon homogenointi ja muu käsittely tuhoaa suuren osan terveyttä hyödyttävistä ainesosista, jolloin jäljelle jää melko ravintoköyhää litkua. Ihminen taitaa olla ainoa nisäkäs, joka juo toisen lajin tuottamaa maitoa. Tämä ei jotenkin kuullosta kovin luonnoliselta mun korvaan. Lehmän maito sisältää noin 80 erilaista hormonia tai bioaktiivista peptidiä, joiden tehtävänä on siis kasvattaa vasikasta iso lehmä. Näihin kuuluvat muun muassa insuliini, IGF-1, betaselluliini, kasvuhormoni, estrogeenit, progesteroni, testosteroni, somatostatiini, relaksiini, prolaktiini, laktoferriini, immunoglobuliinit, kaseiinit, kasomorphiinit, kasokiinit ym. Vaikka nykyajan maito onkin pastöroitua ja homogenoitua, monet hormoneista ja bioaktiivisista peptideistä säilyvät maidossa. lähde

DSC02915

cashew-jäätelö

Maitotuotteiden sanotaan aiheuttavan kroonista tulehdustilaa kehossa, jonka vuoksi kroppaan kerääntyy myös turhaa nestettä. Yleensä maitotuotteiden pois jättämisen jälkeen, paino putoaa muutaman kilon, ja olo tuntuu slimmimmältä. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Näiden lisäksi monet ovat saaneet helpotusta erilaisiin iho-ongelmiin, allergioihin, vatsa- ja suolisto-ongelmiin, sekä krooniseen nuhaan, flunssaan ja sairasteluun. Liman kerääntyminen ja jatkuvat ylähengitystieinfektiot heikentävät myös suorituskykyä urheilulajeissa, joissa hapenottokyvyllä on merkitystä, eli toisin sanoen jokaisessa lajissa? 🙂

Pyrin olemaan avoin eriäville ja erilaisille mielipiteille, enkä halua tyrkyttää omia mielipiteitäni väkisin muille. Jos silti mielenkiinto heräsi ja haluat kokeilla kuukauden ilman maitotuotteita, ja saada ehkä apua yllä mainittuihin ongelmiin, niin lähde messiin! Usein kysytään, että mitä voi sitten syödä välipalalla tai mistä saa kalsiumia jos ei käytä maitoa. Tulen jakamaan erilaisia vinkkejä ja tietoiskuja asian tiimoilta marraskuun aikana. Jokainen voi itse valita, kuinka tiukasti noudattaa haastetta, mutta kannattaa muistaa, että pelkkä vähentäminen ei välttämättä tuo niitä hyviä etuja, eikä eroa huomaa. Jos ei kärsi maitoallergiasta, laadukasta heraproteiinia voi käyttää maidottomassa marraskuussa. Hera isolaatti on laktoositon tuote, joka on siis puhdasta heraa, usein ilman hiilareita tai rasvaa.

Jos haluatte lukea tästä asiasta laajemmin, suosittelen lukaisemaan tämän artikkelin

Kuka on mukana haasteessa? 🙂


Perinteisestä kotiruuasta terveellisempää

Heippa! Nykyään ravintotietoutta tulee joka tuutista, on maidotonta, gluteenitonta, raakaruokaa, vegeruokaa, karppausta ja vaikka mitä. Mistä sitä voisi tietää mikä on itselle paras vaihtoehto? Toinen sanoo, että älä syö hiilareita ja toinen sanoo, että syö paljon hiilareita, eli mitä tässä pitäisi tehdä? Mä en ala antamaan mitään ohjeita jotka sopisivat kaikille. Lähtökohtaisesti pitäisi aina aloittaa siitä, miten voit nyt? Onko ongelmia? Toimiiko vatsa? Turvottaako? Onko iho-ongelmia? Väsyttääkö? Kiukuttaako? Masentaako? Todella moni vastaus löytyy usein ruokavaliosta. Joskus voi olla ongelmia, joita ei edes huomaa, sillä on vain tottunut siihen että vatsa on turvonnut jatkuvasti tai olo erittäin äksy ja väsynyt. Ajatellaan sen vain kuuluvan asiaan. Tiedän mistä puhun, sillä olen itse kokenut saman muutamaan otteeseen. Kun ruokavalio on kunnossa, sitä ajattelee että vau, näinkö siistiä se on! 🙂

Terveellisesti ja monipuolisesti syömisen ei tarvitse olla hankalaa tai monimutkaista. Mä käytän itse paljon vaihto-tekniikkaa, josta kerron tarkemmin postauksessa. Tällä tekniikalla voi syödä hyvin samankaltaisesti kun on aina syönyt, mutta ravinnosta tulee kuitenkin parempaa, sinulle sopivampa, jolloin voit paremmin! Kätevää vai mitä? Muistutan, että ravinto-asiat ovat hyvin pitkälle mielipidejuttuja, nämä ohjeet ja vinkit ovat siis minun mielestä parempia vaihtoehtoja.

DSC02718_Fotor_Collage

Omassa ruokavaliossa en suosi jatkuvaa välipalanapostelua, vaan mielummin ”kunnon ruokaa” ja hieman harvemmin. Ruokailurytmitys tulisi aina suunnitella oman päivärytmin mukaan, esim. itse herään melko myöhään, jolloin syön aamiaisen vasta 10 aikaan ja tällöin koko päivän ateriat siirtyy ”normaalista” myöhemmäksi. Treenaan kahdesti päivässä, ja työajat on muutenkin hieman oudot, joten mulle sopii parhaiten neljästi päivässä syöminen. Viimeisen ison aterian syön aika myöhään illalla 20-22 välillä. Eli kaikki ei tarvitse mennä aina oppikirjojen mukaan, tärkeintä on löytää rytmi mikä sopii itselle ja on helppo noudattaa. Ei ole siis pakko syödä 6 kertaa päivässä väkisin, koska ”niin sanotaan joka paikassa”. 🙂

DSC02879

Sokeriton, mutta erittäin herkullinen päärynäpiirakka (klik!)

Kirjoitin jo aiemmin, että ruoka-aineita ja niiden välttämistä tulisi miettiä lähtökohtaisesti omalta kannalta. Jos kärsii vatsaongelmista tai turvotuksesta voi esimerkiksi kokeilla maitotuotteiden ja gluteenin vähentämistä/välttämistä. Kiukkuinen, väsynyt ja masentunut olo voi taas johtua sokerin liikasaannista. Jatkuva väsymys, voi olla merkki alhaisesta hemoglobiinista tai yleisesti liian vähäisestä/köyhästä ravinnosta.

Mitä minä suosin ja miten vaihtotekniikka toimii? Suosin pääsääntöisesti luomuruokaa ja suosittelen sitä kaikille muillekin. Luomu on tosiaan hintavampaa, mutta välillä tuntuu hullulta, että valitetaan kun lihan kilohinta on  muutamia euroja enemmän ja silti ladotaan kauppakärryyn hyvillä mielin 5 euron karkkipussi tai ostetaan 3 euron kahvi, 8-10 euron oluesta/drinkistä puhumattakaan. Baarireissuun kuluu helposti 50 € ja sillä saisi jo paljon luomuruokaa. 🙂 Okei, kyse on tietysti siitä, mihin haluaa satsata, mutta mielestäni on hullua valittaa laadukkaan ruuan hinnasta, jos kuitenki heittelee rahaa muihin nautintoaineisiin huoletta. Niin sanottuja ”perinteisiä ruokia” tapaan korvata seuraavilla vaihtoehdoilla.

Hiilarin lähteinä käytän pääsääntöisesti bataattia, riisiä, perunaa, kauraa, vihanneksia, marjoja sekä hedelmiä (kohtuudella).

perunamuusi = bataatti-vihannesmuusi

ranskalaiset perunat = itse tehdyt perunalohkot/bataattiranskalaiset

spaghetti/pasta = riisistä, kvinoasta, mustapavuista tehtyä spaghettia

pizza/kotzone= täysjyväkaurasta tehty pizzapohja (klik!)

hampurilainen/leipä = itse tehdyt kaurasämpylät

sokeri = stevia, taatelit tai leivonnassa esim. banaani tai omenasose

DSC02888

Riisi-kvinoaspaghetti

DSC02839

”kotzone” kaurapohjalla

Proteiininlähteenä suosin lihaa, kanaa, kalaa, herkkusieniä ja katkarapuja. Etenkin herkkusienet ja ravut ovat kevyitä proteiininlähteitä, joita lisäilen lähes kaikkiin ruokiin, jotta ruuasta tulee kevyemmin täyttävämpää. Lihana käytän Ekosopista tilattua ylämaankarjan luomulihaa, mutta jos sitä ei ole saatavilla pyrin ostamaan kaupasta saatavaa luomua tai ainakin kotimaista.

Rasvanlähteinä käytän paljon kiisteltyä kookosöljyä, avocadoa, pähkinöitä, oliiviöljyä ja jos leipää syön, laitan päälle luomulaatuista kirnuvoita (juustoportti). Rasvaa tulee toki myös noista proteiininlähteistä ja lohesta, jota syön muutaman kerran viikossa. Napsin myös omega-3 kapseleita säännöllisesti.  Jos haluat lukea vanhan kirjoitukseni kookosöljystä, se löytyy täältä. Myös omegoista on tullut raapustettua sananen, tekstin löydät täältä.

Tässä vaihtoehtoja, joita käytän perinteisille rasvanlähteille.

margariini = avocado tai luomulaatuinen kirnuvoi

salaatinkastike (ovat muuten yllättävän sokeripitoisia myös) = maustettu oliiviöljy (esim. valkosipuli tai chili)

paistorasva = en juurikaan käytä, mutta esim. proteiinilettujen paistoon kuumennusta hyvin kestävää kookosöljyä

leivonta = kookosöljy, pähkinät

erilaiset kastikkeet = jos haluan valmistaa kastikkeen lihalle, käytän yleensä tomaattisosetta (sellaista missä on vain tomaattia) tai esim. kookosmaitoa, jolla saa hyvinkin ”kermaisen” vaikutelman, esim. pastaruokiin.

DSC02906

 

Unohdinko jotain? Onko teillä mielessä jotain mille tahtoisitte ”korvikkeen” ? 🙂


Mistä herkkuhimo johtuu sekä tipsejä sen selättämiseen

Makeanhimo vaivaa meitä jokaista varmasti silloin tällöin, toisia useammin kuin toisia. Etenkin naiset meinaavat olla hyvin persoja makealle. Mä olen yleisesti sitä mieltä, että erilaiset ruokahimot johtuvat hyvin pitkälle kehon tavasta ilmaista erilaisia puutoksia. Näitä on ihan hyvä oppia ”lukemaan” itsestään, sillä joskus outojenkin mielihalujen syyt on helppo ymmärtää. Himot voivat toki olla myös ns. psyykkisiä mielitekoja, tai vaikka tapa johon on tottunut. Esimerkiksi lauantaina alkaa tehdä mieli karkkia, koska lauantaisin on tapana pitää ”herkkupäivä”. Jos syö (liian) vähän hiilihydraatteja kulutukseensa nähden, himot esiintyvät useasti sokerin muodossa, jolloin mieliteot kohdistuvat usein irtokarkkeihin, leivonnaisiin ja muihin sokerisiin herkkuihin.

DSC02907

terveellisempi vaihtoehto – kinuski raakakkakku

Paljon urheilua harrastava hikoilevat runsaasti, jos ei pidä huolta nesteytyksestä ja suoloista, voi kehon suolatasapaino alkaa järkkyä, mikä voi johtaa siihen, että alkaa tehdä mieli mieli suolaisia ruokia kuten sipsiä, popcornia,pizzaa yms. Tästä johtuu osaksi myös suolaisen himo darrapäivinä. Alkoholi on diureetti, joka kuivattaa kroppaa, jolloin myös kehon suola- ja mineraalitasapaino järkkyy. Suolaisen himo voi johtua myös stressistä, jolloin lisämunuaiset ovat joutuneet koville pitkäaikaisen stressin seurauksena. Kun paineensietokyky joutuu äärirajoilleen, lisämunuaiset tuottavat kortisolia, joka saa himoitsemaan rasvaisia ja hiilihydraattipitoisia ruokia.

Kun himoitsee jäätelöä, suklaata, juustoja ja muita rasvaisempia ruokia, on mahdollisesti saanut ravinnosta liian vähän rasvaa, etenkin omega-3-rasvahappoja. Lihan himoitseminen voi johtua liian alhaisista rauta-arvoista, eli hemoglobiini on päässyt putoamaan liian matalaksi.

DSC02644

raakasuklaata

Kehon tehtävä on pitää meidät elossa ja elämiseen tarvitaan muunmuassa energiaa, nestettä sekä ravintoaineita. Kun joku näistä uupuu, elimistö ilmoittaa siitä omalla tavallaan. Tätä tarvetta prosessoitu, ravinneköyhä ruoka ei pysty tarjoamaan, jolloin nälkä ja himot iskevät kohta uudestaan. Kuulostaako tutulta? Big Mac-aterian tai karkkipussin jälkeen ei mene kauaakaan kun on taas nälkä tai jokin uusi mieliteko. Ravinteiden puutos prosessoidussa ruuassa saa aikaan nämä ns. ”tyhjät kalorit”. Kun keho ei saa mitä tarvitsee, se ei ole tyytyväinen ja haluaa lisää.

Kannattaa huomioida, että ravinteet myös kuluvat kehosta nopeammin jos esim. harrastaa paljon liikuntaa, kärsii unenpuutteesta, stressistä tai imettää/on raskaana. Liika alkoholi on yksi pahimmista ravinteiden ”kuluttajista”. Myös vatsan ja suoliston tila on oleellinen, sillä jos asiat eivät ole kunnossa, ravinteet eivät hajoa ja imeydy. Siksi yllä olevista esimerkeistä kärsivien ja myös paljon liikkuvien, tulisi siis kiinnittää entistä enemmän huomiota monipuoliseen ruokavalioon!

IMG_5864

Sokeri on kuin huume, se koukuttaa ja jos sille antaa pikkusormen se vie koko käden! Ihmiset kokevat sokerin eri tavoin, jotkut voivat elää sen kanssa kohtuudella, toiset eivät. Paras tapa irtautua sokerihuumasta on lopettaa tai vähintään minimoida sen käyttö. Myös fruktoosin suuri käyttö voi aktivoida himon makeaan. Uusimpien tutkimuksien mukaan, fruktoosi ei ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin muutkaan sokerit. Myös suomessa on tehty tutkimuksia fruktoosin vaikutuksista ja havaittu mm. maksan rasvoittumista ja veren rasva-arvojen huononemista. Fruktoosi eli hedelmäsokeri on siis luonnossa esiintyvä sokeri. Olen kirjoittanut aiemmin mielipiteeni hedelmistä ja sen voi lukea täältä.

Jos kärsii ruokahimoista, ei ensimmäisenä kannata alkaa erilaisiin lakkoihin ja kieltää itseltään asioita. Suosittelen ajattelemaan mielummin positiivisesti. Miten voisin ravita kehoani paremmin, jotta se saisi kaikki tärkeät ravintoaineet? Superfoodeista ollaan montaa eri mieltä ja osalle ne saattavat tuntua hifistelyltä. Monet superfoodit ovat kuitenkin erittäin ravintorikkaita ja esim. raakasuklaan avulla voi päästä eroon tavallisen suklaan himosta ja tarpeesta. Monesti puhutaan, että syömällä hyvin saa kyllä kaikki ravinteet joita tarvitsee, mutta nykyään se ei valitettavasti pidä enää paikkaansa. Melkein kaikki ravinto on niin prosessoitua, ettei ruuan omista ravinteista ole enää tietoakaan. Tämän vuoksi kannattaa suosia luomua ja puhdasta ruokaa! Itse otan purkista säännöllisesti D-vitamiinia ja omega-3 rasvahappoja. Etenkin D-vitamiinia suosittelen ottamaan ”purkista” (miellään esim. puhdas+caps) sillä sitä ei saa ravinnosta riittävästi. Ravinnosta on myös erittäin haastavaa saada riittävästi omega-3 rasvahappoja, esimerkiksi lohi ei tietojeni mukaan ole kovin hyvä omega 3-rasvahappojen lähde, johtuen sille syötettävästä rehusta, sen vuoksi syön myös omega kolmoset kapseleina.

DSC02777

 


Suussasulavaa kinuskikakkua #sokeritonsyyskuu tyyliin

Voi nam mä sanon! Sokeritonta syyskuuta on takana jo 15 päivää, eikä mulla ainakaan ole ollut suurempia ongelmia. Olen ollut itselleni aika armollinen jos näin voi sanoa, sillä olen kuitenkin herkutellut viikonloppuisin omilla leipomuksilla ja raakasuklaalla, johon mulla on jokin ihme himo yhtäkkiä. Sain yhdeltä tutulta lainaan raakaleivonnaisia käsittelevän kirjan ja nappasin sieltä muutaman reseptin käyttöön. Kirjan nimi oli ”Raakaleipurin parhaat kakut”  ja kirjan on kirjoittanut Maria Lönnqvist. Tein joitakin muutoksia alkuperäiseen ohjeeseen ja lopputulos näytti tältä..

DSC02906

Kakku valmistui nopeasti ja aineet olivat sellaisia mitä ainakin itselläni löytyy valmiina kaapista.

Päärynä-kinuskikakku

kaurakeksipohja:

  • 3 dl pähkinöitä (käytin pekaani- ja cashewpähkinöitä)
  • 2 dl kaurahiutaleita
  • 1 tl ceyloninkanelia
  • 1 tl vuorisuolaa
  • n. 6 tippaa vanilja-steviaa (tai muuta makeutusta/taateleita halutessaan)

Jauha kaikki aineet taikinaksi tehosekoittimessa/sauvasekoittimella. Tämä vaatii hieman hermoja ja aikaa, mutta pohja on valmista kun se on niin kiinteää, että pystyt muovailla siitä kiinteän pallon. Levitä pohja reunalliseen vuokaan sormin.

DSC02901

Kinuskitäyte:

  • 2 dl taateleita
  • 2 dl liotettuja mulperinmarjoja
  • 1,5 dl vettä tai pakurihaudetta (lämmitin veden ja lisäsin sinne lusikallisen Cocovin pikapakuria)
  • 2 rkl lucuma-jauhetta
  • ripaus vuorisuolaa

Mulpereita kannattaa liottaa hetki ohjeen vesi/pakurimäärässä, jotta ne pehmenevät. Sen jälkeen kaikki aineet taas sekaisin tehosekoittimella. Mielestäni tuo 2 dl taateleita oli ehkä aavistuksen liikaa, sillä tämä oli todella makeaa. Suosittelisin siis laittamaan vähemmän taateleita, maistamaan ja lisäämään niitä halutessaan. Levitä tahna pohjan päälle.

DSC02903

Suklaakuorrute:

  • 1-2 dl sulaa kookosöljyä/kaakaovoita tai molempia sekaisin
  • 2 dl raakakaakaojauhetta
  • 1 rkl tocoa
  • vanilja-steviaa maun mukaan
  • 1/2 dl lämmintä vettä/pakurihaudetta
  • 1 kauhallinen vanilja-päärynän makuista heraisolaattia

Tässä tein eniten muutoksia, alkuperäisessä ohjeessa ei käytetty kaakaovoita ja sitä käyttämällä kuorrutteesta tulee aika kova, kuten raakasuklaassa. Käyttämällä kookosöljyä, kakkua on ehkä helpompi leikata. Lisäsin sekaan myös tuota heraisolaattia, josta tuli vivahdus päärynän makua mukaan, mielestäni se sopi tähän todella hyvin! Eli sulata kookosöljy, kaakaovoi tai molemmat vesihauteessa, jonka jälkeen lisää loput aineet sekaan. Kaada seos kinuskitäytteen päälle, koristele haltutessasi esim. pähkinöillä ja laita kakku jääkaappiin jähmettymään 20 minuutiksi. Jos on kova kiire, pakkasessa homma menee vieläkin nopeammin. 😉

DSC02907

Söin koko kakun yksin viikonlopun aikana! 😀 Oikeastaan mulla kävi pieni kömmähdys sunnuntaina, kun olin nostamassa kakkua jääkaapista. Vuuan pohja irtosi itsestään ja kakun viimeinen pala läsähti lattialle..Siinä sitten koira äkkiä pois lattialta ja imuri käyntiin. Itkin hieman verta, kun jouduin imuroida herkullista syötävää roskiin. Tämä oli nimittäin todella hyvää, etenkin raikkaiden vadelmien kanssa maku hiveli aisteja ja mieltä. Makeanhimo katosi samantien, sillä kakku oli myös melko makeaa, minä kun käytin sen 2 d taateleita maistamatta ensin. 😀

Miten teidän sokeriton syyskuu on sujunut? Onko sortumisia päässyt tapahtumaan vai oletteko pysyneet tiukkana?

DSC02900

PS. Oliko tarpeeksi monta kuvakulmaa samasta kakusta? 😀 😀