PROJEKTI TIMMIKSI MIMMIKSI

Harvemmin tulee lueskeltua omia vanhoja tekstejä, mutta tänään selailin postauksia vuoden taaksepäin ja palasin takaisin tammi-helmikuulle 2014. On ihan kiva, että on tällainen muistojälki, jonka avulla voi lueskella aiempia puuhiaan. Huomasin myös, että kirjoittelin tuolloin paljon fiilispohjalta. Nykyään suunnittelen aiheet tarkemmin ja rajaan aiheita tiettyihin juttuihin, joten pistetääs sen kunniaksi pitkästä aikaa juttua omista touhuista, ajatuksista ja suunnitelmista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen kertonut, että aloitin treenikauden viikko sitten lauantaina ja tällä viikolla oonkin päässyt treenailemaan salilla ihan kiitettävästi. Hieman on joutunut soveltamaan, sillä loppiaisena oli avoimet ovet, jolloin en ehtinyt tehdä omaa treeniä lainkaan. Olin lisäksi niin rikki loppiaisena vedetyn bootcampin jäljiltä, että torstain salitreeni ei tullut kysymykseenkään. Sen sijaan, kävin eilen illalla treenaamassa yläkroppaa, toisen kerran tällä viikolla. Salien saldo siis yhteensä kolme. Ensi viikosta alkaen aion suunnitella jaot ja päivät hieman tarkemmin, sillä noiden jumppatouhujen vuoksi, pitää miettiä tarkkaan mille päivälle pystyy ottaa ne jalka- ja pakarajumit. 😀

Omia tekstejä lukiessa, huomasin kuinka innoissaan ja energinen olin viime keväänä ja sain siitä inspiraatiota tehdä samoin tänäkin vuonna. Kuten eilen jo intopinkeenä puhisin, ei motivaatiosta ole pulaa, ainakaan tässä vaiheessa. Vaikka kirjoittelen paljon ulkonäöllisistä tavoitteista, on mielestäni motivoivaa huomata salipainojen kasvavan tai vaikka sen pysyvän energisyyden ja hyvänolon tunteen päivästä toiseen. En väitä, etteikö ulkonäölliset muutokset olisi piristäviä – tottakai! Olen ihan tyytyväinen nykytilanteeseen jo, mutta pieni timmeytyminen ei tee kyllä yhtään pahaa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aloitin projektin sillä, että ravitsen kroppaa paljon. Nuo joulusapuskat kun ei ole ihan ravitsevimmasta päästä, olisi tuntunut kehon laiminlyönniltä vain vetää kalorit alas tällaisen kauden jälkeen. Ensimmäiset viikot siis tasapainotan olon syömällä hyvin ja riittävästi. Pikkuhiljaa pudotan energiansaantia hieman, jolloin toivottuja tuloksia alkaa näkyä. Mun tapauksessa ei tarvitse hirveesti ruokamääristä karistaa, sillä pelkästään se, että jätän herkkupäivän väliin, tuo jo loven energiansaantiin. Kulutus on niin suurta, että kun yleensä viikonloppuna kasaan kurottu vaje jätetäänkin välistä, niin miinukset pysyy päällä. Sinänsä siis aika helppo nakki.

Päätin alustavasti olla täydellisessä herkkulakossa koko tammikuun. Sisältää siis myös kaikki ”terveysherkut”, protskupannareita lukuunottamatta. Tammikuun lopussa arvion tilanteen ja katson miten jatkan eteenpäin. Muuten saan syödä ruokaa ihan reilulla kädellä, sillä treenejä kertyy se 2-4 h päivittäin, kuudesti viikossa. Eroa viime vuoteen on se, että nykyään syön vielä täysipainoisemmin ja monipuolisemmin kuin silloin, joten kiva nähdä millaisia tuloksia tulee. Etenkin suunnitteluvaiheessa oleva ”kaunistava ruokavalio” kiinnostaa kovasti. Jaan sen toki myös teidän kanssa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viime helmikuun lopulla, mun rasvaprosentti oli pihtimittauksessa 16%, toukokuussa se oli vain 14%, vaikka olin lopettanut kiristelyt jo monta kuukautta sitten. Mulla ei ole hajuakaan, paljonko ne rasvat on nyt, mutta veikkaisin jotain 18-20% välillä. Muutamien pykälien pudotus siis edessä! Toivoisin myös näkevän tulosta tuolla alavartalossa. Mulla lähtee fätit helposti yläkropasta, etenkin kädet vetää aivan kuiviksi, mutta reidet ja peppu onkin se haastavin alue, kuten aika monella muullakin. Sisäreidet on kyllä mun heikoin kohta, tuntuu että siellä löllöt on ja pysyy. Toisaalta, olen tyytyväinen, kun kokonaisuus on kunnossa, eikä pienet löllykät silloin haittaa. 😉

Uskon ja toivon, että tulevat bootcamp treenit tuovat tarvittavan sysäyksen tuonne alavartaloon ja saataisiin sinnekin parempaa lihaserottuvuutta. Olen siis aika innoissaan tulevasta keväästä. Nyt voi ihan hyvillä mielin keskittyä hyvään ravitsevaan sapuskaan, treeniin ja lepäilyyn!


KAUNIIN ULKONÄÖN ABC

Vaikka se on pinnallista, monien motivaatio suuriin elämäntapamuutoksiin on parantunut ulkonäkö. Useinhan tyytyväisyys omaa itseään kohtaan, heijastuu myös psyykkisenä hyvinvointina, joten mielestäni kaikilla on oikeus ja huom. mahdollisuus tehdä itse ne muutokset ja päätökset, jotta voisi olla tyytyväinen itseensä (jos jätetään erilaiset sairaudet pois laskuista). Ulkonäöstä puhuttaessa, tulee tietysti mieleen vartalo ja sen koostumus. Nykyään ihannoidaan treenattua timmiä kroppaa ja sellaisen eteen täytyy tietysti myös treenata. Treenauksen lisänä mietitään ruokavaliota, mutta harmittavan usein ruoka on monille edelleen vain kaloreita. Kaloriteorialla pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos aina miettii vain paljonko kaloreita täytyy syödä, jää moni hyvin tärkeä asia huomiotta. Vitamiinit, mineraalit ja hivenaineet voi helposti ottaa purkista, mutta oletteko koskaan miettineet, kuinka suuri osa niistä edes imeytyy kehoon?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tein ensimmäistä kertaa elämässäni kasvispihvejä (m,g,s) Nämä sisältävät rutkasti vitamiineja, rautaa, kuitua ja kalsiumia. Pihvien kaverina bataatti-porkkana-muusi ja salaatti

Moni on kuullut sanonnan ”olet mitä imeytät”, eli oikeastaan vain sillä on väliä mitä ja kuinka paljon syödystä ruuasta imeytyy kehoon. Tähän taas pätee suurella tavalla suoliston kunto, mikä ei ehkä ihan ensimmäisenä tule mieleen, kun aletaan korjaamaan niitä omia elämäntapoja. Erityisesti pureskelun tärkeyttä ravinnon imeytymisessä ei usein oteta tarpeeksi hyvin huomioon. Hitaasti syöminen ja pureskelu voi tuottaa paremman kylläisyyden tunteen, lisätä ravinteiden imeytymistä.

Ravinteet imeytyvät ohutsuolesta ja nykyään tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyneet lähes kolminkertaiseksi viimeisen 15 vuoden aikana. Länsimainen runsaasti prosessoitua ravintoa sisältävä ruokavalio on yhteydessä tulehduksellisten suolistosairauksien kehittymiselle. Suolistoa mahdollisesti vaurioittavien antiravinteiden, kuten viljatuotteiden gluteenin ja vilja- sekä palkokasvien lektiinien poistamisesta ja tulehdusta vähentävästä ruokavaliosta on yleensä paljon hyötyä sairaudesta toipumiselle.Vaikka ei olisi sairas, on hyvinvoinnin kannalta tärkeää miettiä mitä sieltä suusta laittaa alas. Kuiduton, prosessoitu ruoka, huonot rasvat, stressi ja antibioottikuurit ovat yhdistelmä, joka saattaa suoliston kaaostilaan. Silloin ruoka ei sula kunnolla, ravintoaineet eivät imeydy ja suoliston bakteerikanta muuttuu huonolaatuiseksi.

Itsepuristettu porkkana-inkiväärimehu

Itsepuristettu porkkana-inkiväärimehu

Jos palataan takaisin ulkonäköön, koostuu mielestäni kaunis ulkokuori myös monesta muusta asiasta kuin vain timmistä kropasta. Terveet hiukset, kynnet ja iho saavat kantajansa sädehtimään. Edellä mainitut saavat myös ravinteensa siitä ravinnosta mitä syöt, siis imeytät. Pelkästään se, mitä syö ei riitä, vaan tulisi myös miettiä mitä täytyy jättää pois, jotta hyvien lähteiden ravinteet pääsevät imeytymään. Mitä hiuksiin, kynsiin ja ihoon tulee, huonot ravintotottumukset saattavat myös johtaa näiden kunnon huonontumiseen. Iho ja hiukset tarvitsevat paljon erilaisia vitamiineja, rasvoja ja proteiineja kasvaakseen ja voidakseen hyvin. MSM-jauhe, eli luontainen rikki on myös tärkeä sidekudosten, nivelten, kynsien ja hiuksien kasvun rakennusaine.

Lehtikaali-mustikka-smoothie

Lehtikaali-mustikka-smoothie

On hyvin vaikea pistää koko ruokavalio kerrasta uusiksi, mutta pienillä muutoksilla saa jo positiivisia tuloksia. Kun niitä muutoksia alkaa tehdä, ei se olekaan sen kummempaa, kun uudet tavat rutinoituvat. Kun pääsee kokemaan sen hyvän ja energisen olon, mitä kunnollinen ravinto ja liikunta antaa, ei ole paluuta entiseen! Kukaan ei voi elää täydellisesti, eikä tarvitsekaan. Itse olen vuosien mittaan muuttanut tapojani kokeilemalla, mikä sopii ja mikä ei. Monesti uudet jutut tyrmätään heti, ilman kokeilua. Esimerkkinä maitotuotteet. Niitä on käytetty aina, joten miksi luopua? Maitotaloustuotteet voivat tulehduttaa elimistöä, aiheuttaa vatsa- ja iho-ongelmia. Se, että niitä on aina käytetty, ei ole tae siitä että ne sopisivat kaikille. Sama koskee gluteenia ja viljatuotteita, jotka ovat kuuluneet ruokavalioomme jo pitkään.

Tässä mun vinkit parempaan vointiin:

  • kaikki lisätty sokeri minimiin
  • maitotauloustuotteet pois tai ainakin vähentää niiden käyttöä
  • gluteeni pois
  • suosi luomuruokaa
  • käytä runsain mitoin kasviksia

Mitä aiemmin mainittuun imeytymiseen tulee, kannattaa käyttää runsaasti smoothieita, itsepuristettuja mehuja ja esimerkiksi vihannesmuuseja tai sosekeittoja. Nestemmäisessä muodossa ravinteet imeytyvät kehoon helpommin! Löysin Saran blogista linkin erittäin mielenkiintoiseen dokumenttiin, joka koski itsepuristettuja mehuja ja niiden terveysvaikutuksia. Suosittelen lämpimästi tsekkaamaan dokkarin. Vaikka ei lähtisi mehupaastolle, herätti ohjelma mielenkiintoisia ajatuksia ja oivalluksia! Dokkarin pystyy katsoa vielä tänään ilmaiseksi (vain sähköposti vaaditaan).

Olen viimeaikoina innostunut ihan hirveästi tuorepuristetuista mehuista. Aiemmin ajattelin, että mehu on yhtäkuin hedelmistä puristettu mehu, mutta nyt olen oivaltanut, että mehua voi tehdä mekein mistä tahansa vihanneksista! Olen myös miettinyt tämän vuoden haastetta ja ajattelin kehittää kaunistavan ruokavalion, joka sisältää runsain mitoin tärkeitä ravinto-aineita. Olisiko tällainen teidän mielestä hyvä juttu? Kuka lähtisi mukaan haasteeseen? Hommaan tarvitaan myös treenit ja niidenkin osalta alkaa pian olla valmista. 🙂 Luvassa on siis haaste, jonka avulla pääsee oikeasti elämänsä kuntoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kasvissosekeitto lehtikaalisipseillä

Kirjoitin tätä tekstiä aamusta asti, sillä välillä tuntui etten osannut ilmaista itseäni kuten tahdon. Toivon, että tämä ei kuulostanut paasaamiselta tai syyttelyltä, vaan toisi enemmänkin inspiraatiota voida entistä paremmin. Sanonta kauneus lähtee sisältäpäin pitää siis todellakin paikkaansa. Laihduttamisen tai kituuttamisen sijaan, kannattaa ajatella positiivisesti ja pyrkiä ravitsemaan kroppaansa mahdollisimman hyvin ja lupaan että myös muut toiveet kropan muodonmuutoksesta tulevat kylkiäisenä mukana. 🙂


VICTORIA’S SECRET – VARTALON SALAISUUS

Tällä viikolla oli taas vuorossa vuosittainen Victoria’s Secret show, jossa esiintyvät ehkä maailman kauneimmat mallit. Kauneushan on tietysti katsojan silmissä, joten kaikkien makuun eivät tällaiset vartalotyypit ole, mutta jos multa kysytään, niin ottaisin kyllä tuollaisen vartalon ihan koska vaan! 😉

Jokaisella mallilla on hyvät lähtökohdat jo perimässä ja geeneissä. Mallit ovat pitkiä ja hoikkia. Pelkällä kropallakaan ei pitkälle pötkitä, sillä kasvotkin täytyy olla kauniit ja persoonalliset. Olen kuitenkin sitä  mieltä, että kroppaa pystyy halutessaan muokata miten tahansa, jos on valmis tekemään kovasti työtä.

Kyseinen vartalotyyppi on hoikka, mutta silti timmi ja myös treenattu. Mielestäni nämä mallit eroavat normaaleista malleista siinä, että he eivät (ainakaan kaikki) ole pelkästään laihoja, vaan muotoja ja lihaksiakin näkyy jossain määrin. Show-kuntoon pääseminen vaatii heiltä hirveästi hommia ja olenkin lukenut monien mallien vetävän paaston ennen showta. Pelkällä paastolla ei kuitenkaan kuntoon päästä, vaan mallit elävät tietysti terveellistä elämää ympäri vuoden ja urheilevat tehokkaasti. Kuvissa näkyvä upea Izabel Goulart treenaa ahkerasti mm.kuminauhalla, trx-nauhoilla, pienillä lisäpainoilla sekä jumppapalloa apuna käyttäen. Treeniohjelmaan kuuluu myös haastava pilates ja yoga.

Jos minulta kysytään, tällaisen vartalotyypin tavoitteluun sopiikin juuri toiminnalliset kehonpainoharjoitukset sekä plyometriset treenit. Mallit eivät voi omistaa kovin suuria lihaksia, jolloin suurien painojen kanssa treenaaminen ei suosi heidän tavoitteitaan. Treenien tulee olla todella intensitiivisiä, jotta rasvanpoltto tehostuu. Malleilla on myös oma Personal Trainer, joka suunnittelee yksilölliset harjoitteet ja ruokavaliot jokaiselle.

Olen kirjoittanut tästä aiheesta aiemminkin, joten jos kiinnostaa tietää tarkemmin, kuinka mallit treenaavat ja syövät, käykääpä tsekkaamassa seuraavat postaukset:

Tämän vuoden show:

https://www.youtube.com/watch?v=ZB2pkm_0YJ4

Niin mikä se salaisuus on? Salaisuus on, ettei salaisuuksia ole, vaan kova työ, pitkäjänteisyys ja päättäväisyys tuovat niitä tuloksia, tässäkin asiassa. Kaikkien ei tarvitse näyttää VS-mallilta, mutta mitä kropan muokkaukseen tulee, kaikki on mahdollista jos vain oikeasti haluaa. Toinen asia on sitten se, että haluaako?

Mulla on itsellä ollut pieniä moti-ongelmia kaikkien tavotteiden suhteen tässä joulukuussa. Perusasiat rullaa omalla painollaan, mutta tällä hetkellä mua ei hirveesti edes kiinnosta tavoitella mitään erikoista. Säästelenkin tässä ensi vuotta varten ja silloin taas lähtee taas sellaisella motivaatiolla, että rapa roiskuu! 😉

Iskeekö VS-vartalo teidän silmään vai onko treenatumpi parempi? Onko teillä pysynyt motivaatio yllä loppuvuoden pimeydestä huolimatta?

Huomenna saan taas palkita jonkun teistä, joten kommenttia kehiin, vielä ehtii mukaan 🙂


TAPOJENSA ORJA

Tervehdys! Oi jestas, että on ollut hidas ja saamaton päivä tähän saakka. Heräsin tänään vasta kl 12:00 ja silloinkin jouduin kiskoa itseni väkisin sängystä ylös. Mielessä siinsi haave, jos vain saisi jäädä sänkyyn koko päiväksi ja unohtaa kaikki velvollisuudet. No, se ei nyt vaan onnistunut, joten olen tässä yrittänyt saada edes jotain tehtyä. Lueskelin muutaman blogitekstinkin läpi ja ei voi olla huomaamatta kuinka jengi alkaa olla jo väsynyt tässä vaiheessa vuotta. 😀 Jostain syystä, mieli kai alkaa valmistautua siihen, että vuosi on lopuillaan, eikä tässä vaiheessa paljon huvita muuta, kuin selviytyä viimeisestä kuukaudesta kunnialla. Aloitetaan sitten taas tammikuussa puhtaalta pöydältä. Toisaalta, ei kai se väärin ole, jos ei aina jaksa olla sykkimässä ja kehittämässä jotain.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lauantai karkit kuuluvat aika monen viikonloppuun 🙂

Monilla meillä on ne omat pinttyneet tavat, joista voi olla vaikea päästä eroon. On negatiivisia tapoja ja sitten on niitä hyviä juttuja, kuten esimerkiksi liikunnan harrastaminen. Se vain kuuluu omaan toimintaan, eikä edes tarvitse hirveästi tsemppailla sen suhteen. Mietittekö koskaan mistä tavat ovat syntyneet ja miksi? Jos taas ajatellaan näitä negatiivisia toimintamalleja, joita aina toistaa, vaikka tietää ettei kannata. Miksi teemme niin? Minähän en mikään psykologi ole, mutta olen miettinyt asioita mielessäni ja uskon monien tapojen juontavan juurensa lapsuudesta. Lapsena olemme kuin tyhjä paperi ja imemme ympäristöstä vaikutteita.

Kuvitelkaa lapsi, joka ”palkitaan” aina pahan mielen iskiessä karkilla, pillimehulla tai jäätelöllä. Kipeänä kannetaan sänkyyn mässyjä, jotta lapsi jaksaa olla päivän kotona. Kun lapsi kitisee, tungetaan suuhun tikkari. Isovanhempien ja vieraiden luona lasta hellitään erilaisilla herkuilla. Kun lapsi kasvaa aikuiseksi ja kohtaa vastoinkäymisiä, miten hän toimii? Sairaslomalla sairastaessa, valitseeko hän herkut vai terveellisen ravinnon? Tämähän ei ole todellakaan mikään sääntö, mikä tapahtuisi jokaisen ihmisen kohdalla, mutta uskon kuitenkin, että hyvin usein esimerkiksi tunnesyöminen voi johtua aikaisemmin opitusta tavasta. Erilaisiin tunteisiin on aina opetettu syöminen, jolloin homma on jäänyt päälle ilman että edes ymmärtää tekevänsä niin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

myslisekoitukset voivat pahimmillaan sisältää sokeria karkkipussin verran

Mielestäni on surullista, että edelleen lapsia palkitaan ruualla. Uskon, että tällaisella tavalla ei haluta aiheuttaa pahaa vaan päinvastoin, halutaan antaa lapselle mielihyvää, mutta ei ehkä ajatella asiaa pidemmän päälle. Palkitsemalla ruuan avulla voidaan aiheuttaa tylsiä ongelmia ihmisen myöhemmässä elämässä. Lapsihan ei tajua, että ruoka ja herkut ovat hyviä, ennen kuin se opetetaan heille. Sokeri on kuin huumetta ja kuka vanhempi haluaisi tietoisesti saada lapsensa nautintoaineen koukkuun? Ulkomuoto ei ole ainoa mittari terveydelle. Vaikka muksu olisi laiha kun lanka, on olemassa paljon parempia vaihtoehtoja kuin tyhjä energia, vai mitä? Työssäni tapaan paljon ihmisiä, joilla ongelmana on juurikin hallitsematon tunnesyöminen. Yleensä se, että pohditaan näiden syiden lähdettä ja sitä mistä tavat juontavat juurensa, voi auttaa ymmärtämään omaa käytöstään ja parhaimmassa tapauksessa saada ne loppumaan.

DSC02906

Tarkoitukseni ei ole leikkiä kasvatusopasta, mutta haluaisin vaan herätellä ajatuksia tästä aiheesta. Liiallinen sokeri ei tule aina pelkästään karkkien syömisestä, vaan nykyään piilosokeria on hyvin monissa lapsien ja nuorien ravinnon lähteissä. Luin eilen artikkelin, jossa mies oli testimielessä käyttänyt sokeria 60 päivän ajan ja näin aiheuttanut itselleen rasvamaksan.

“I had no soft drink, chocolate, ice cream or confectionery,” Gameau told Yahoo. “All the sugars that I was eating were found in perceived healthy foods, so low-fat yogurts, and muesli bars, and cereals, and fruit juices, sports drinks … these kind of things that often parents would give their kids thinking they’re doing the right thing.”

Oletteko samaa mieltä? Onko nuorison ruokavalio aivan pielessä ja onko vanhemmilla vastuu opettaa lapselle oikeanlaiset ruokailutavat?


MAIDOTON ESIMERKKIRUOKAVALIO

Heippa! Pientä päivitystä kuukauden haasteeseen. Puolessa välissä ollaan ja olisi kiva kuulla, miten teillä on mennyt? Oletteko ehtineet jo huomata positiivisia vaikutuksia? Entä jotain negatiivista? Aika moni on kysellyt, jos voisin tehdä esimerkkipäivän maidottomaan ruokavalioon ja sellainen on nyt luvassa. Suurinta päänvaivaa aiheuttaa varmasti aamiainen, välipala ja iltapala, mutta kun hieman käyttää mielikuvitusta, näihinkin löytyy vaihtoehtoja. Kannattaa myös ajatella boxin ulkopuolelle. Välipalan ei aina tarvitse olla perinteinen välipalatyylinen juttu. Myös lämmintä ruokaa voi käyttää välipalana, tai iltapalana, mutta pienemmissä määrissä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aamiaisella helppo ja nopea tapa on juoda smoothie. Smoothieen voi laittaa oikeastaan ihan mitä tahansa, kuten marjoja, hedelmiä, salaattia, avocadoa, proteiinijauhetta, pähkinöitä, erilaisia superfoodeja jne. Nesteeksi sopii manteli-,cashew-,kookos- tai kaurajuomat. Aamupalaksi sopii myös tuorepuuro tai perinteinen lämmin kaurapuuro, johon voi sekoittaa valkuaista, tai muutama pala ruisleipää/kauraleipää avocadolla ja leikkeleellä. Kaikki aamupalaruuat sopivat toki nautittavaksi muuhunkin vuorokauden aikaan!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

viherjauhe ja MSM-jauhe

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cocovin supermix

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fitnessgurun vaniljahera on mielestäni maunsa puolesta paras mahdollinen hera smoothien joukkoon

Lounaalla ja päivällisellä vaihtohtoja on rajattomasti! Tässä muutamia helppoja esimerkkejä

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

jauhelihamureke ja bataattimuusi

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

bataattiranskalaisia, juureksia ja jauheliha-parsakaalipaistos

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

riisistä valmistettu fusilli, tomaattipohjainen jauhelihakastike parsakaalimuusilla, jossa on tomaattia! 😀

DSC02981

Bataatti-kukkakaalimuusia ja lohta

DSC03082

tomaattipohjainen kalkkuna-sienikastike riisillä tai riisipastalla

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

keitettyä bataattia ja porkkanaa menossa muusiksi 😉

Välipalalla ja iltapalalla voi valmistaa esimerkiksi kasvissosekeittoa tai herkullista tomaattikeittoa..

DSC00998

Tomattisoppa: 

kilo tuoreita tomaatteja (luomu)
1 porkkana
1 sipuli
4-5 valkosipulin kynttä
pari desiä mantelijuomaa
loraus oliiviöljyä
Kasvisliemi kuutio (luomu)
reippaasti mausteita (chili, suola, mustapippuri yms)
 
Kuutio tomaatit, sipuli, valkosipulin kynnet sekä porkkana ja keitä niitä niin että ovat pehmeitä. Laita kaikki aineet blenderiin ja soseuta keitoksi!
DSC01004
Välipalalla ja iltapalana voi myös syödä munakasta, johon sekoittaa paprikaa, sipulia, tomaattia jne. Jos proteiinin tarve on suurempi voi keittoihin ja munakkaisiin sekoittaa kinkkusuikaleita tai vaikka herkkusieniä. Yksi herkullinen kikka on lisätä kasvissosekeittoon herkkusieni-sipulipaistosta, nam!
Ananas

Yosa ananas

Jos kaipaa perinteisiä jugurtteja ja rahkoja, Yosalta löytyy valikoimistaan erilaisia kaurapohjaisia jugurtteja. Yllä näkyvä ananas on kuulemma hyvää. Itse en ole vielä päässyt maistamaan. Lisäksi nopeana välipalana toimii myös erilaiset proteiinijuomat (tarkista proteiinin lähde) hedelmän kera. Pähkinöitä ja avocadoa voi lisäillä ruokiin tuomaan hyviä rasvoja. Myös raakasuklaa toimii nopeana välipalana vaikka kahvin kera. 🙂
Monet murehtivat kovasti proteiinin saantia, mutta kannattaa muistaa, että proteiinin tarve ei ole mikään järisyttävän suuri ja tarve tulee yleensä täyteen syömällä melko normaalisti. Jos on huolissaan omasta proteiininsaannista, voi kokeilla lisätä vaikka yhden päivän syömiset kalorilaskuriin, jolloin laskuri laskee kaikki makrot puolestasi.
Kivaa uutta viikkoa! 🙂