KUN OLIN PARHAASSA MAHDOLLISESSA KUNNOSSA, NIIN…

Tämä aihe tuli mieleen aiemman postauksen jälkeisestä kommentoinnista. Kerroin, että oloni ei ole paras mahdollinen tällä hetkellä ja haluan keskittyä enemmän terveellisiin elämäntapoihin, jotta saisin normaalin fiilikseni takaisin. Mainitsin kyllä, että muutaman kilon kevennys ei tekisi pahitteeksi, mutta tarkoitin lähinnä pöhöttynyttä olotilaa, joka tasaantuu yleensä itsessään.

Tiedän, että tällainen herättää ylirasitustilan jälkeen hieman hämmennystä, nytkö se meinaa taas mennä samaan oravanpyörään takaisin? Tämä ei tosiaan ole tarkoituksena, vaan nimenomaan keskittyä syömään riittävästi. Jättämällä turhat, ylimääräiset jutut pois, jolloin tulee syötyä enemmän kunnollista ravintoa, joka taas edesauttaa siihen että kroppa palautuu paremmin. En laske kaloreita, en punnitse ruokia, vaan syön säännöllisesti hyvistä lähteistä.

_mg_1057

Tästä päästäänkin itse otsikkoon, jota aloin myös miettiä koko aiheen tiimoilta. Kun olen mielestäni ollut parhaassa kunnossa niin ulkoisesti ja kuin kunnon/jaksamisen puolesta, olen panostanut ruokavalioon paljon. Olen siis syönyt oikeasti tosi paljon, jolloin aineenvaihdunta on toiminut kunnolla ja niitä tuloksia on sadellut hyvällä tahdilla. Kun olen syönyt riittävästi, on ollut muutenkin hyvä ja energinen olo mikä on johtanut siihen, että myös muu olotila on hyvä. Kun muu olotila on hyvä, pystyy pitää päivärytmistä kiinni ja nukkua paremmin yöllä. Kun nukkuu hyvin, kaikki muukin sujuu hyvin ja lopputuloksena on energinen, toimiva keho ja mieli.

Mä en tiedä mikä mulla meni pieleen, mutta liian raskas psyykkinen kuorma (monta asiaa kerralla) pisti kropan sekaisin, joka johti siihen, että se ei enää toiminut kuten ennen ja vähensin syömisiä, koska luulin että olin syönyt liikaa, koska turvotti. Siitä se sitten lähti rullaamaan jatkuvasti huonompaan suuntaan.

_mg_1052

Pointtina on siis se, että jos haluaa tuloksia ja hyvää oloa, se ei aina tarkoita ruokavalion kiristämistä ja vähemmän syömistä. Joissain tapauksissa se saattaa sitä tarkoittaa, mutta uskon että useimpien kohdalla riittäisi lähinnä laadun tarkistus ja panostaminen säännölliseen, riittävään energiansaantiin. Ilman ravintoa keho ei toimi optimaalisesti ja sitä ei kukaan tuloksia tavoitteleva tahdo.

Eero Hakala, jonka luona olen tehnyt BioSig-mittauksia, oli postannut mielenkiintoisia pointteja facebook-sivulleen, mikä pisti taas miettimään näitä ravitsemusasioita enemmän.

1. Mitä kovempaa treenaat, sitä voimakkaammin vaikutat immuunijärjestelmääsi.
2. Ibuprofeeni heikentää raudan imeytymistä ja munuaisten verenkiertoa.
3. C-vitamiinista tehdään mm. puna- ja valkosoluja – SUPERTÄRKEÄ vitamiini kovaa treenaavalle.
4. Uni, nesteytys, ravitsemustaso, lisäravinteet ja stressinhallinta ovat ne isot linjat, joihin tulee kiinnittää huomiota.
5. Kovaa ja paljon treenaavien urheilijoiden yksi keskeisimmistä hormonaalisista haasteista on säilyttää kortisolin luonnollinen vuorokausirytmi.
6. Vältä lisäravinteita, joissa on fruktoosia.
7. Kreatiini, vihreä tee ja CoQ10 vähentävät oksidatiivista stressiä –> ota erityisesti ENNEN treeniä.
8. Intensiivinen treeni kuluttaa erityisesti dopamiinia ja serotoniinia –> varmista ravinteiden saanti, joista näitä tehdään.
9. Syljen pH:n liika happamuus korreloi magnesiumvajeen kanssa (=urheilijoiden yleisin mineraalipuutostila).
10. Mitä korkeampi BMI, sitä vähemmän dopamiinireseptoreita –> Aivojen palkitsemisjärjestelmä ei toimi oikein –> mielitekoja.

Kohdat 5 ja 8 ovat ainakin mun kohdalla ne, mihin pitäisi keskittyä eniten, sillä juuri näiden kanssa on ollut haasteita viime aikoina. Ajattelinkin kirjoittaa ihan oman postauksen serotoniiniin ja dopamiiniin liittyen. 🙂

_mg_1065-2

Viikon jumpat on nyt hoidettu ja täytyy olla hieman ylpeä itsestäni, että selvisin kuin selvisinkin ihan kunnialla. Nyt ajattelin heittää tämän koneen kiinni ja mennä nauttimaan kauniista talvikelistä. Loppupäivän agenda olisi valmistaa mielettömän herkullinen dinneri (falafelejä, herkkusalaattia jne) ja ottaa iisiä koko ilta! Palailen teidän vastaamatta jääneihin kommentteihin huomenna taas. 🙂

kuvat: Anna Riska / Annmarias


SUOSITUIMMAT POSTAUKSET 2016 PART 2

Eilen tuli jaettua alkuvuoden luetuimmat jutut ja nyt olisi luvassa jatkoa. Jos mietin vuotta 2016 kokonaisuutena, jakautuu se kyllä kahteen täysin erilaiseen ajanjaksoon. Alkuvuosi oli aika tasaista, normaalia settiä ja loppuvuoden aikana onkin sitten tapahtunut senkin edestä. Kaikenkaikkeaan yksi elämäni rankimmista puolivuotisista, eikä loppua näy vieläkään. Yritän kuitenkin ajatella, että kaikella on tarkoituksensa ja vaikeat polut johtaa usein parhaimpiin määränpäihin. 🙂

collage_fotorpiha-800x800

Heinäkuussa luetuimmaksi jutuksi nousi I HAVE A NEW DIET AND IT’S CALLED SUMMER, jossa mietiskelin mitä tapahtuu niin fyysisesti kuin psyykkisesti, kun himotreenaaja vetääkin yhtäkkiä jarrut pohjaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Elokuussa teitä kiinnosti eniten ravintoon liittyvä postaus 5 X RUOKA JOKA OLI ENNEN TERVEELLINEN, NYKYÄÄN EPÄTERVEELLINEN.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Syyskuussa mentiin samalla ravinto-linjalla ja mikä hauskinta, aihe liittyy edellisen postauksen ”kieltolistalla” olevaan ruokaan. Kyseessä oli mielenkiintoinen yhteistyö, jossa testailin uusia parempia leipävaihtoehtoja. Edelleenkin tulee käytettyä tuota kauraleipää silloin tällöin! 🙂 HYVIÄ (LEIPÄ) UUTISIA!

bw-2-800x609

Lokakuun suurimmat kävijämäärät keräsi henkilökohtaisempi teksti YKSIN. Tuossa vaiheessa olin ehtinyt jo prosessoida eroa sen verran pitkään, että tuntui ihan ok:lta jakaa asiasta myös ”julkisesti”. Vaikka päätös oli lopulta omani, ei nää kuitenkaan ihan helppoja juttuja ole koskaan.

mg_0131-1

Marraskuussa mentiin hieman pinnallisempiin juttuihin, sillä suosituimmaksi jutuksi nousi artikkeli YLEISIN ASIA JOKA ESTÄÄ LAIHTUMISEN JA TULOKSIEN SAAVUTTAMISEN. 

mg_0182-800x533

Joulukuussa tuli sitten koettua jotain mitä en ajatellut että tulisi koskaan eteen omalla kohdalla. Jonkinlainen romahdus pysäytti rattaat hetkeksi aikaa ja vaikka tuo kaikki on ollut todella h*lvettiä, oli kuitenkin ihan hyvä ja kasvattava kokemus, että aina ei vaan pysty vaikka kuinka haluaisi. KIPUA– teksti keräsi suurimmat määrät klikkejä, mikä kertoo siitä että tällaiset asiat kiinnostavat ja joskus on ihan hyvä avata myös sitä heikompaa puolta itsestään.


SUOSITUIMMAT POSTAUKSET 2016

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan vai mitä! Tässä on pientä kiirusta pukannut töihin paluun johdosta ja jotta saan kaikki rästissä olevat hommat ajan tasalle, täytyy vähän priorisoida tätä omaa ajankäyttöä. Ajattelin kuitenkin palata vielä hetkeksi vuoteen 2016 ja summailla postauksia, jotka olivat jokaisen kuukauden luetuimpia. Pidemmittä puheitta, here we go!

nyt_fotor_collage-800x800

Tammikuun luetuin teksti oli ENNEN – NYT, jossa summailen millaisen muutoksen olen käynyt niin ulkoisesti kuin myös sisäisesti. Tärkein oivallus on ollut jonkinlainen keskitien löytyminen, että ei aina tarvitse vetää överisti kaikkea. Hyvä muistutus itselle tämän viimeisimmän episodin jäljiltä! 😀

summerfit2016-800x800

Helmikuussa suurimmat lukukerrat keräsi SUMMER FIT 2016 – TREENIOHJELMA, joka siis sisälsi viime vuoden haasteen treenit videoineen. Nämä jokavuotiset haasteet ovat ylipäätään olleet aina blogin luetuimpia tekstejä. 🙂

collage_fotor-800x800

Maaliskuussa teidän mielenkiinnon herätti rahaan liittyvä postaus ELÄMINEN ON LIIAN KALLISTAjossa pohdin omaa rahankäyttöäni, ruokaan meneviä summia ja verotusta joka ottaa edelleenkin pannuun. 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huhtikuussa pohdin ”eat clean” termiä ja sen huvittavuutta. Teksti nimeltä LUULETKO SYÖVÄSI PUHTAASTI käsitteli lisäaineita, makeutusaineita ja muita myrkkyjä, joita terveellisesti syövät usein suurkuluttavat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toukokuussa vertailtiin erilaisia treenatulle vartalolle sopivia farkkuja. Nämä vastaavat postaukset ovat aina olleet todella pop! PUSH UP FARKUT – KILPAILIJAT FREDDYILLE & DROMEILLE onkin kerännyt hurjan määrän lukukertoja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kesäkuussa otin kantaa ARMAN POHJANTÄDEN ALLA – RAVINTO  – jaksoon, joka herätti paljon keskustelua myös muussa mediassa. Postauksessa kerron oman kantani tähän paljon mielipiteitä jakavaan asiaan.

Huomenna jatketaan toisen puolikkaan parissa.. 🙂


TYHMIMMÄT NEUVOT IKINÄ

Eilen tuli mietittyä, kuinka nykyään netti ja somet ovat täynnä erilaisia ohjeita. Tämän huomaa myös siinä, että ne aiheet ja jutut jotka oli kuumaa kamaa pari vuotta sitten, eivät enää nykyään kiinnosta samalla tavalla. Ohjeiden tuputus alkaa tuottaa melkoisen ähkyn itse kullekin. Mutta siis jos oikeesti mietitään esimerkiksi lausetta  ”Näin vältät jouluähkyn” niin kuinka helvetin tyhminä ihmisiä pidetään, vai onko jengillä nykyään asiat niin hyvin, että pitää miettiä tällaisia? Eikö nyt jokainen tiedä tasantarkkaan miten se vältetään? Vähän sama kun sanoisin, että näin selviät kun on nälkä (=syö), tai näin selviät kun on väsy (=nuku).

15631078_1139651962821111_186595181_o-2

Toinen asia mikä ärsyttää, on se miten jokaisen juhlapyhän ympärille järjestetään väkisin ruokaan ja syömiseen liittyvä stressi. Oli joulu tai juhannus niin mediassa keskitytään vain siihen, miten niiden aiheuttamista kiloista pääsee eroon. Eipä ihme, että syömisestä on tullut näin vaikeeta. Totuushan on, ettei se oikeasti ole millään tavoin vaikeeta, ellei siitä itse tee sellaista. Kaikki ääripäät ovat useimmiten huono vaihtoehto. Jokaista juhlapäivää ja pyhää ei ehkä tarvitse käyttää tekosyynä siihen, että saa vetää safkaa kaksin käsin, mutta toisaalta jos alkaa stressailemaan joulukuussa siitä miten selviää jouluähkystä niin ei silloinkaan kovin vahvasti mene. 😀

Tiedän itse, että monet käyttävät näitä ajankohtaisia aiheita, koska ne kiinnostavat. Kun joku lupaa otsikossaan jotain mahdotonta, herää väkisinkin mielenkiinto katsoa mitä tekstistä löytyy. Ihmiset ovat laiskoja ja haluavat helppoja keinoja saada haluamansa. Jos haluat paljon lukijoita, niin tällaisilla tyhjillä lupauksilla niitä saa ainakin alkuun. Fakta on kuitenkin se, että oikoteitä ei ole. Jos haluat välttää jouluähkyn niin silloin syöt normaalisti, etkä vedä itseäsi ähkyyn ja piste. Jos taas rakastat jouluruokaa (kuten minä), niin vähät välität siitä että kerran vuodessa on vähän vaikeempi hengittää ja ihoa kiristää aamulla herätessä. 😀 Itse olen elänyt tällä metodilla jo 30-vuotta, enkä silti koe että olisin ollut huonommassa tai paremmassa kunnossa vuoden muina päivinä. Eihän tää mukavaa ole, kun on hieman lössähtänyt olo, mutta useimmiten se olo on enemmänkin korvien välissä.

15658974_1139652346154406_1283936204_o-2

Harmi, että homma on mennyt siihen, että olemalla kiinnostava, täytyy olla jollain tavoin ekstreemi. Jos et ole julkkis tai edes seurustele sellaisen kanssa, saat kyllä painaa hommia mikäli haluat pärjätä sosiaaliseen mediaan liittyvässä työssä. Itse olen kriiseillyt tämänkin asian kanssa viime aikoina, sillä en tiedä haluanko jakaa taas tammikuussa niitä samoja ohjeita kuinka saada sixpäk tai edes isommat pakarat. Toisaalta blogini perustuu pitkälti siihen, että täältä haetaan inspoa treeniin ja ravintoon. Oon yrittänyt löytää sitä omaa juttua ja ehkä se alkaa tästä pikkuhiljaa löytymään. Nyt mulla on itsellä todella suuri motivaatio päästä liikkumaan ja kroppakin alkaa tuntua pikkuhiljaa omalta jälleen. Täytyy vaan malttaa aloittaa rauhassa, ettei olla taas samassa tilanteessa hetken kuluttua.

PS. Jos sullakin on iho kipeenä syömisestä (tai juomisesta), käy lukemassa mistä se johtuu 😀 –> TÄÄLTÄ.

kuvat: Anna Riska / Annmarias


ERILAINEN JOULU

Täytyy myöntää, että nyt ei ole ollut ihan samanlaiset joulufiilikset kuin muina vuosina. Tässä on ollut aika paljon kaikenlaista mietittävää ja välillä tuntuu, että omat ajatukset räjäyttää koko pään. Huomaa, ettei ole juurikaan läpikäynyt mitään tunteita, vaan keksinyt aina jotain tekemistä. No, nyt on ollut ihan pakko vaan olla ja käydä juttuja läpi niin hyvässä kuin pahassakin. Täytyy kuitenkin sanoa, että tää pysähtyminen oli kyllä parasta mitä tähän väliin saattoi tapahtua. Vaikka nyt ei olekaan mikään maailman paras fiilis ja joulumieli niin ylöspäin ollaan menossa.

Elämän aallot sattuu olemaan sellaisia, että välillä tulee niitä myrskyjä ja usein sillon kaikki mahdollinen pamahtaa päälle samaan aikaan. Johan tässä kuitenkin elettiin hyvin tasaisia aikoja monta vuotta. 😀 Mulla on kuitenkin sellainen kutina, että seuraava vuosi tulee olemaan poikkeuksellisen hyvä ja erilainen kuin hetkeen!

Ihanaa Joulua kaikille teille ruudun toiselle puolelle <3 Nautitaan läheisistä, hyvästä ruuasta ja ihan vaan olemisesta. Muutaman päivän irtiotto ei tee muuta kuin hyvää. Edessä on taas pitkä kevät, jolloin ehtii tehdä niitä rutiineja, treenejä ja terveellisempiä valintoja. 🙂

47638_10156248731540577_2463102152457999426_n