MIKSI NYKYÄÄN ON ROHKEAA OLLA REHELLINEN?

Yksi asia mihin oon kiinnittänyt viime aikoina huomiota on se, että olen saanut paljon kommenttia ja palautetta, että oon rohkea kun kerron avoimesti mikä tilanne mulla on. Oon kiitollinen jokaisesta kommentista ja viestistä – oon saanut niistä tosi paljon hyvää mieltä ja voimaa. Se, mitä aloin kuitenkin miettiä on se, että onko nykyään rohkeaa jos on rehellinen? Eikö rehellisyys pitäisi olla ns. itseisarvo eikä jokin piirre josta kiitellään?

15681830_1139651696154471_957237325_o-2

Sosiaalisessa mediassa näkyy hyvin paljon sitä pintakiiltoa ja ei tosiaan aina tiedetä todellista tilannetta kulissien takana. Mä en koe itse, että pitäisin mitään kulissia pystyssä, mutta kai sitä huomaamattaankin jättää kertomatta joitakin asioita itsestään, mikä saattaa luoda joillekin lukijoille todellisuudesta poikkeavan kuvan. Itse olen tavannut paljon somessa työskenteleviä ihmisiä ja tiedän, että ne ennakkoluulot voivat olla ihan omassa päässä tehtyjä ja tyyppi onkin täysin erilainen mitä oli kuvitellut.

Olen maininnut useasti, että mulla oli tuossa muutama kuukausi takaperin ”kuiva kausi” bloggaamisen suhteen ja tätä on jatkunut oikeastaan koko syksyn ajan, välillä menee paremmin, välillä ei meinaa irrota sitten millään. Mun on tosi vaikea kirjoittaa mitään hyvän olon-postauksia, jos oma olo ei ole ihan sellainen kuin kuuluu. Fiilis ja sisältö kulkee pitkälti käsikädessä ja tulin siihen tulokseen, että koska en ole osannut/halunnut/pystynyt kertoa mitä on meneillään, on se vaikuttanut tähänkin. On ollut pitkään sellainen olo, että en halua avautua tai antaa itsestäni mitään, paljon helpompi kertoa joku kiva resepti tai treenivinkki.

15658025_1139655002820807_1444683306_o-2

Kun tämä koko ylirasitus-keissi pamahti päälle, päätin että nyt unohdan kaikki odotukset siitä millainen mun kuuluu olla. Tuo edellinen lause on nimittäin yksi syy miksi oon tässä tilanteessa missä olen. Mun oma haaste onkin vetää raja työminän ja minän välille. Kuten aiemmin mainitsin, oon saanut mielettömästi viestejä ja tsemppiä tutuilta ja tuntemattomilta, silti odotin että joku varmasti ottaa esiin myös tämän ”uskottavuus puolen”, eli miten hyvinvoinnin sanansaattaja voi joutua tähän tilanteeseen? Onko kaikki aiemmin sanomani ollut vain kulissia? Vastaus on, ettei ole ollut. Ihan sama ihminen olen samoilla mielipiteillä.

Homma vaan menee niin, että vaikka tiedät asioista kuinka paljon tahansa, joskus vaan käy niin että tieto ei mene käytäntöön saakka. Joskus psyykkinen puoli ei pysy mukana ja et osaa tehdä oikeita päätöksiä, vaikka kuinka haluaisit. Meillä kaikilla on ne omat kompastuskivet ja mun on se, että kun kohtaan vastoinkäymisiä, puran ne treeniin. Oon vasta nyt ymmärtänyt, että se ei välttämättä ole aina hyvä asia. Oon myös oppinut itsestäni paljon uusia juttuja ja oppinut ymmärtämään miksi käyttäydyn tai tunnen tietyllä tavoin tietyissä tilanteissa. Tästä kiitos mun maailman fiksuimmille ystäville, joiden kanssa on tullut jauhettua hetki jos toinenkin. 🙂

15629034_1134376066682034_878571513_o-2

Jos palataan vielä tähän rehellisyyteen niin itse ajattelen, että syy miksi yleensä pidetään niitä kulisseja yllä, on itsensä suojelu. Jos ihmiset osaisivat olla hieman armollisempia itseään ja muita kohtaan, olisi helpompi olla avoin. Tästä ihan vinkkinä myös teille lukijoille. Myös se, miten te ”kohtelette” bloggaajia, vaikuttaa siihen, miten he tuottavat sisältöään. Oma lukijakuntani on ihanan fiksua ja sympaattista jengiä, mutta valitettavasti kaikilla ei ole näin. Enkä tarkoita, ettei kritiikkiä saisi antaa, mutta se miten se annetaan, on aika ratkaisevaa. Kaikesta ei myöskään aina tarvitse etsiä virheitä ja epäkohtia. Myös blogin kirjoittajan täytyy pystyä ottaa kritiikkiä vastaan. Jos tämä tuntuu hankalalta, kannattaa miettiä kahdesti että lähteekö edes koko touhuun mukaan.

Omalla kohdallani ainakin auttoi hirveästi se, että päätin olla täysin rehellinen, vaikka se ei niin kivaa aina olekaan. Joka aamu kun herään, sormet oikeen syyhyää kirjoittamaan, sillä mulla on nyt vaikka minkälaisia ajatuksia mielessä, joita haluan jakaa teidän kanssa!

Kuvat: Anna Riska / Annmarias


YKSINÄISYYDESTÄ SEKÄ TÖRKEEN HYVÄ PUNAJUURIPESTO

Luulen, että seuraavat viikot keskityn täällä blogissa enemmän hieman eri aiheisiin kuin yleensä. Voi olla ettei irtoa mitään hyviä pepputreeni-tipsejä kun oma aktiivisuus on lähinnä koiran kanssa ulkoilua. 😀 Tulen siis jauhamaan omia ajatuksia ja keskityn ehkä enemmän siihen sisäiseen hyvinvointiin. Ehkä tämä sopii ihan hyvin tähän joulunaikaan, kun muidenkin tulisi rauhoittua hieman.

Tänään aamulla iski se ajatus, että mitä mä teen nyt? Voin kertoa, että kun oot rakentanut koko elämäsi tyyliin yhden asian ympärille niin saattaa tulla hieman tyhä olo kun sitä ei olekkaan. Lisäksi on helppoa olla yksin, kun on jatkuvasti tekemistä, mutta nyt mun on ihan pakko opetella olemaan yksin ilman mitään muuta ja en voi kieltää etteikö se ahdistaisi ajoittain. Onhan mulla tietysti ystävät ja läheiset, mutta kun oot ollut parisuhteessa melkein 7-vuotta niin oot tietysti tottunut siihen, että vierellä on aina se tuki ja turva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mun kaveri sanoi tosi osuvasti, että sun täytyy opetella olemaan empaattinen itseäsi kohtaan. On nimittäin helppoa olla empaattinen muille, mutta kun kyseessä on sinä itse, tulee helposti väheksyttyä tätä asiaa. Kai mä oon ihan oikeesti ajatellut olevani joku kone, joka ei hyydy mistään ja kohdellut itseäni kuin robottia. Eilen lääkärillä ollessani, hän kysyi millaisen ohjeen antaisin itse toiselle ihmiselle joka olisi tässä tilanteessa. Ei ollut vaikea keksiä vastausta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tiedän hyvin, että ruokavaliolla on aika suuri merkitys omaan hyvinvointiin ja oonkin nyt keskittynyt syömään mahdollisimman monipuolisesti. Kerroin aikaisemmin, että myös tätä ruutua on tullut suoritettua huolella ja sen vuoksi päätin lopettaa liian miettimisen makroista ja kaloreista. Yritän nyt syödä ruokia, jotka maistuu hyvältä ja joista tulee hyvä olo. Kun en treenaa, ei ole niin merkitystä että onko ne hiilarit ja rasvat samalla aterialla vai ei. 😉 Hautasin myös ruoka-aine vaa’an kaappiin, sillä tajusin että oon jotenkin tiedostamattakin (?) punninnut kaiken suuhun menevän tyyliin keväästä asti. Huomaan, että mun on haastavampaa suhtautua ruokaan, kun en treenaa. Normaalisti on pakko syödä, koska kulutus on tosi korkealla, mutta nyt kun ei ole mitään lisäkulutusta, ei suhtautuminen olekkaan niin helppoa. Tätäkin on vain harjoiteltava.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Syy, miksi ylipäätään aloitin kirjoittamaan tätä postausta, näkyy noissa kuvissa. Aihe lähti kuitenkin vähän omille teilleen as usual. Kuvissa näkyy siis eilen valmistamani punajuuripesto, jonka söin kikhernepastan kanssa. Tämä oli jotain älyttömän hyvää, joten pakko jakaa resepti myös teille! Reseptin löysin Wellberries-blogista, jossa oli paljon muitakin kokeilun arvoisia reseptejä! Tällä määrällä tuli melko suuri määrä pestoa, josta syönee 4-5 kertaa.

Punajuuripesto:

6 keskikokoista punajuurta
2 dl auringonkukansiemeniä
1,5 dl neitsytoliiviöljyä
1 luomusitruuna puristettuna
4 kynttä valkosipulia
n. 30 kpl vihreitä kivettömiä luomuoliiveja
n. 1 dl oluthiivahiutaleita 

päälle: tuoretta korianteria

Kuori punajuuret, ja kuutioi ne pieniksi paloiksi ja keitä kattilassa kunnes palaset ovat pehmeitä. Valuta punajuurien vesi pois ja lisää muut peston ainekset kattilaan. Surauta tasaiseksi tahnaksi, ja tarkista maku – tarvittaessa lisää hieman oliiveja. Tahnan voi valmistaa myös tehosekoittimessa. Itse lisäsin vielä hieman suolaa sekä carlic&pepper – mausteseosta. Tarjoile esimerkiksi kikhernepastan kanssa, joka on proteiinipitoisempaa (ja gluteenitonta) kuin tavanomainen. 🙂 

PS. Miten tällaiseen postaukseen voi keksiä järkevän otsikon?! 😀


3 THINGS ABOUT ME

Moikka! En ole kovin usein ottanut osaa blogihaasteisiin, mutta sanotaanko näin rehellisesti, että koska en keksinyt mitään muutakaan kirjoitettavaa tänään, päätin tehdä tämän. Joskus näitä haasteita on ihan kiva lukea muiden blogeista, joten toivotaan että tekin diggailette.

_mg_0185

3 asiaa, joista pidän:

  • Treenaamisesta ja sen jälkeisestä fiiliksestä
  • Ruuanlaitosta & syömisestä
  • Joulusta ja siihen liittyvistä asioista (..kuten ruuasta!)

3 asiaa, joista en pidä:

  • Laskujen maksamisesta
  • Sähköposteihin vastaamisesta
  • Ihmisistä, jotka olettavat asioita tietämättään kokonaisuutta

3 asiaa, jotka tein viikonloppuna:

  • Leivoin pizzaa & piparkakkuja
  • Kävin Ikeassa
  • Laiskottelin huolella

ID

3 asiaa, jotka osaan:

  • Laittaa kielen nenään 😀
  • Treenata tunteja väsymättä
  • Valmistaa erilaisia (hyvältä maistuvia) terveysherkkuja ja ruokia

3 asiaa, joita en osaa:

  • Hoitaa asioita ajoissa
  • Autoihin liittyvät jutut ei kuulu mun mukavuusalueelle..
  • Elää ilman puhelinta

3 asiaa, jotka haluaisin oppia:

  • Haluaisin ehdottomasti oppia säästämään rahaa ja olla muutenkin parempi raha-asioissa
  • Rentoutumaan ilman minkäänlaisia älylaitteita
  • Valokuvaamaan paremmin

3 asiaa, jotka minun pitäisi tehdä:

  • Vastata kerääntyneisiin sähköposteihin
  • Tehdä nettivalmennuksen uusi ohjelma valmiiksi
  • Suunnitella uusi lämmittely RPV-tunnille

_mg_0193

3 asiaa, joista stressaan:

  • Tulevaisuutta on tullut stressattua hieman viime aikoina..
  • Ajankäyttöä, en pidä siitä että mulla on aina kiire jonnekin ja tekemättömät työt pyörii mielessä jatkuvasti
  • Ajoittain liian suurta työkuormaa

3 asiaa, jotka saavat minut rentoutumaan:

  • Kokkailu on mielestäni hyvinkin rentouttavaa puuhaa ja sen aikana muut asiat unohtuu
  • Hyvä leffa/sarja & kulhollinen poppareita
  • Rento ulkoilu, etenkin metsässä tulee sellainen hyvä ja harmoninen fiilis. Vielä kun kelit on kohdillaan niin tällainen on ihan parasta stressi-terapiaa.

3 asiaa, joista puhun usein:

  • Ravitsemus ja treenaaminen. Voisin sanoa, että mulla on huono taipumus kommentoida aina kaikkea näihin liittyvää. En vaan pysty pitää suuta kiinni jos joku kysyy/puhuu aiheesta. Onneksi mulla on tää blogi mihin voin jauhaa omia ajatuksia ja sitä hifistely-tietoa, joka saattaa ärsyttää joitakin ihmisiä. 😀
  • Vastakkaisesta sukupuolesta 😀
  • Menneestä & tulevasta. Aika usein tulee fiilisteltyä jotain menneitä tapahtumia/ajanjaksoja ja suunniteltua uusia.

KUVAT: Anna Riska / Annmarias

takki – Haglöfs

housut – Adidas / Def-Shop

kengät – Adidas

aurinkolasit – Ray-Ban


TREENILIIKKEET JOITA VIHAAN (MUTTA TEEN SILTI)

Treenaaminen on mielestäni useimmiten kivaa, mutta ei kuitenkaan aina. Useimmiten homma menee niin, että ennen treeniä saattaa olla väsynyt fiilis, mutta heti kun aloittaa liikkumisen niin kaikki olot karisee sen myötä. Musiikilla on myös mieletön vaikutus, heti kun biitti alkaa pumpata niin omakin verenkierto vilkastuu. 🙂 Mulla on myös treenejä, joita rakastan tehdä ja sitten niitä, jotka pitää vain tehdä. Treenin sisällä saattaa olla liikkeitä, joista en pidä, mutta niiden hyödyllisyyden takia teen ne silti. Itse en esimerkiksi tykkää yhtään treenata selkää, kun taas rintaa ja olkapäitä haastavat liikkeet on ihan lemppareita.

tt

Tässä tulisikin liikkeet, joita ”vihaan” mutta teen silti:

Ylätaljaveto eteen – En tiedä mikä tässä on niin vammaista, mutta en tykkää yhtään. Silti tein tänäänkin ylätaljaa vinopenkki punneruksen parina. Todella hyvä liike, kunhan saa tekniikan kohdilleen!

Kyykky – Kyykkääminen on yksi parhaista tavoista kuormittaa alavartaloa ja sen vuoksi kyykyn eri variaatiot kuuluvatkin mun treeniohjelmaan. Kyykkyhypyt menee vielä ihan ok, mutta syväkyykkääminen isojen painojen kanssa ei kuulu meikämuijan lempipuuhiin! 😀

Leuanveto – Voiko olla ärsyttävämpää liikettä?! Vaikka kuinka treenaat niin aina leuanvedot saa koko kropan ihan hapoille. Etenkin leveällä myötäotteella vetäminen kuuluu mun inhokkeihin. Silti olen taas aloittanut leukojen treenaamisen ja oon jo aika hyvällä matkalla siihen missä oon parhaimmillaan ollut, eli noin 15 leukaa (vastaote) omalla painolla ja yksi kappale 25 kilon lisäpainolla. 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sitten jos siirrytään suurempaan kokonaisuuteen niin on myös liikuntamuotoja, jotka ei vaan ole meikäläisen juttu. Näitä en tosin harrasta oikeastaan ikinä!

Juokseminen aka lenkkeily – En ymmärä miten olen joskus jaksanut läydä lenkillä 3-5 krt viikossa. Juoksin aina saman 10 kilometrin lenkin ja nyt pelkkä ajatuskin oksettaa. 😀 Kävin kesällä yhden ainoan kerran juoksemassa ja jo ensimmäisistä minuuteista mietin että saako jo lopettaa. Liikuntamuotona hyvä ja tehokas, mutta teen mielummin aerobiseni jotenkin muulla tavoin. Lyhyemmät vedot ja esim. mäkivedot ovat sitten asia erikseen.

Venyttely/kehonhuolto – Ei varmaan tarvitse perustella pidemmälle. Odotan kuin kuuta nousevaa sitä hetkeä kun innostun jostain rauhallisemmasta liikuntamuodosta. En tiedä mikä tässä on niin vaikeeta, mutta ei vaan nappaa!

Tanssiminen – Tää saattaa johtua siitä, että kyseinen liikuntamuoto ei ole mun vahvuuksia. On nimittäin kivaa tehdä kaikkea missä on hyvä. En ole vaan koskaan saanut mitään kiksejä tanssimisesta muualla kuin baarin dance floorilla. 😀

Samaistuuko joku näihin tai tuleeko mieleen omia inhokkeja?

tt2

Vaatteet & kengät: PUMA / Intersport Vaasa

kuvat: Riikka


ASIAT JOTKA ILOSTUTTAA

Näköjään en ole ainoa, jota ärsyttää silloin tällöin jotkut asiat ja tavat. Tasapuolisuuden nimissä ajattelin jakaa muutaman jutun, joista oon viime aikoina tullut iloiseksi. Haastan myös just sut kertomaan ainakin yhden asian, mistä on tullut viime aikoina hyvä fiilis!

collage_fotor

Onnistunut treeniviikko ja motivoitunut fiilis – Vihdoinkin oon löytänyt taas kunnon draivin treenaamiseen. Muistin jälleen, että motivaatio lähtee aina siitä, että pakottaa itsensä vain aloittamaan. Ensimmäisen treenin jälkeen homma alkaa rullata kuin itsestään. Oon tehnyt tällä viikolla ohjauksien lisäksi kolme tosi hyvää salitreeniä. Luulisi, että pitkän tauon jälkeen voimatasot olisivat pudonneet, mutta nyt olikin käynyt melkeinpä toisinpäin, jess!

Lähentyneet välit ystäviin – Tuntuu, että oon päässyt taas asteen lähemmäs eräitä uudempia sekä vanhempia ystäviäni ja se tuntuu todella hyvältä. Nyt on ollut enemmän aikaa nähdä kamuja ja tehdä asioita yhdessä. Näistä jutuista tulee aina hyvä mieli ja muistaa kuinka tärkeää on jakaa omia ajatuksia ja juttuja, eikä vain pitää kaikkea sisällä.

collage_fotor1

Työkuviot rullaavat loistavasti – Olen jokaisena päivänä kiitollinen, että saan tehdä työtä josta nautin! Ryhmäliikunnasta saa sen sosiaalisen puolen tyydytettyä ja täältä blogista paljon erilaisia juttuja. Viime aikoina onkin käynnistynyt paljon kivoja rattaita pyörimään! 🙂

Eräs ihminen, joka on saanut mun olon tosi hyväksi viime aikoina. 

collage_fotor2

Vapaa viikonloppu! Nämä ovat melko harvinaista herkkua, joten otan jokaisen kiitollisena vastaan. Tänään ohjasin vain yhden jumpan ja sen jälkeen oon juossut asioilla koko päivän. Nyt saakin heittää sitten vaihteen vapaalle ja vetää lonkkaa ihan maanantaihin saakka. 🙂

Hyvä olo kehossa – Univaikeudet ja stressi on tuntunut myös kropassa viime aikoina, mutta nyt alkaa vihdoin tuntua taas omalta itseltä ja hommat kulkee kuten kuuluu!

kuvat: Riikka