Kerroin muutama postaus taaksepäin, että mun tavoitteena olisi alkaa syödä taas monipuolisemmin, sillä oon jostain syystä jumittunut pahasti samoihin raaka-aineisiin ja tässä on tullut syötyä yhtä identtistä annosta päivittäin. Yksinkertaisuudessa ei sinänsä ole mitään väärää, mutta huomasin myös että aloin hieman kyllästyä samoihin makuihin, joten oli aika ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa valmistaa muutakin kuin kaalia, possunsuikaleita ja riisinuudeleita. 😀
Nyt voisinkin sanoa, että oon aika ylpeä siitä miten monipuolisesti on tullut valmistettua erilaisia annoksia viimeisen viikon aikana. Vaikka raaka-aineet ovat hyvin yksinkertaisia, niin vaihtelu on virkistänyt ja oon taas innostunut suunnittelemaan uusia reseptejä. Treenirintamalla mulla on käynnissä uusi kokeilu, sillä treenailen pakarat/alavartalon läpi kolmesti viikossa ja jotta sitä kehitystä tulisi, on myös saanut syödä ihan huolella. Tällä hetkellä en siis juurikaan laske kaloreita, enkä punnitse ruokia kuin satunnaisesti. Näen nykyään aika hyvin myös silmämääräisesti minkä kokoinen annos on soppeli ja syön silloin kun on nälkä (= aina nälkä :D).
Tavallisen päivän aikana syön 4-5 annosta. Kaksi annoksista on aina runsaampia ja kolme muuta hieman kevyempiä. Suurimmat annokset ajoitan aina treenien jälkeen syötäväksi. Valmistan lähes kaikki ruuat mahdollisimman simppelisti, eli esim. lihamurekkeessa on vain luomulihaa, sipulia ja mausteita, lohkoperunat ilman öljyjä jne…Viimeisen viikon aikana onkin tullut syötyä…
lihamureketta sekä valkosipulibataatteja salaatilla
lihamureketta, lohkoperunoita, parsakaalia ja salaattia
maidoton ja gluteeniton lohi-sienipasta parsakaalilla ja salaatilla
jauhelihaa, jasminriisiä, vihanneksia ja salaattia
uunilohta ja lohkoperunoita salaatilla
pappardelle bolognese
instagram: ainorouhiainen
snapchat: ainopaino
Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.
Mua on aina kiinnostanut mittailla liikuntasuorituksia ja kaikkea siihen liittyvää. Tykkään esimerkiksi testailla maksimipainoja tai katsoa paljonko energiaa kuluu hullun jumppapäivän aikana. Mulla on ollut kausia kun oon pitänyt sykemittaria 24/7 ja välillä on ollut pitkiä ajanjaksoja etten ole mitannut mitään. Sain testiin Polarin A370 – mittarin ja on ollut kiva tsekkailla pitkästä aikaa miten ne sykkeet nousee ja laskee treenien aikana. Lisäksi kesällä sattuneen sairastelun jälkeen oon myös tarkkaillut että tulisi tehtyä myös rauhallisempia treenejä. Ensimmäisen viikon saldo oli nimittäin 13 rankkaa tai erittäin rankkaa suoritusta, mikä herätti siihen että on alettava tekemään harjoituksia myös matalammalla sykkeellä. Juoksulenkillä jouduin nöyrästi ottamaan välillä muutaman kävelyaskeleen jotta sain pidettyä sykkeet PK (=peruskestävyys) alueella. Myös kovissa jalkatreeneissä sykkeet huitelee aika kivoissa lukemissa, vaikka kestävyyskuntoni onkin tosi hyvällä mallilla.
Mittarissa on vaikka minkämoisia ominaisuuksia joista tuun kertomaan enemmän tässä testailun aikana. Yksi toiminto on 24/7 sykkeenseuraus, eli mittari näyttää esimerkiksi milloin on ollut päivän alin tai korkein syke. Näitä on ollut ihan mielenkiintoista seurailla, sillä myös muut asiat kuin treeni vaikuttaa sykkeeseen. Mun leposyke on aika matala, se pyörii 40-45 paikkeilla, mikä viestii myös hyvästä kunnosta. Toinen millä voi mitata omaa kuntoa on se kuinka nopeasti syke laskee kovan suorituksen jälkeen. Yleensä hyväkuntoiset palautuvat kovistakin sykepiikeistä nopeasti ja ovat valmiita uuteen suoritukseen nopeammin. Tämän vuoksi esimerkiksi ensimmäiset kerrat ryhmäliikuntatunnilla voi tuntua kuolemalta, sillä syke ei oikein pääse missään vaiheessa alas, mikä tekee tietysti kaikesta paljon rankempaa!
Oon siis seuraillut hieman tarkemmin miten mun sykkeet nousee ja laskee päivän aikana ja oon myös pyrkinyt ottamaan päivittäin hetkiä, jolloin rentoudun ja unohdan hetkeks kaikki velvoitteet ja duunit. Mulla on mahdollisuus nukkua esim. päiväunet tai makoilla piikkimatolla, jonka avulla edesautan palautumista ja jaksamista.
Alla on esimerkiksi mun eilisen lepopäivän meininkejä. Koska en treenannut korkein syke on ollut ”vain” 138 ja tuo on tapahtunut aamusella. Eilen aamulla tuli siivoiltua, joten sykkeen nousu on seurausta siitä. 😀 Matalin syke oli taas illalla kun loikoilin sohvalla puoliunessa. On muuten jännä huomata, että lepopäivinä matalin syke on ollut matalampi kuin treenipäivinä, jolloin keho on varmasti jatkuvasti pienillä kierroksilla. Nukun myös poikkeuksetta paremmin aina lepopäivän jälkeisenä yönä.
lepopäivän aktiivisuutta
Toinen malli on torstailta sekä lauantalta, jolloin aktiivisuus on ollut aika korkea. Torstaina taisin olla liikkeessä koko päivän, jolloin matalin syke on ollut ainoastaan 60. Torstain aktiivisuus on myös ollut jopa 235% tavoitteesta. Lauantaina on taas esimerkkinä nuo askellukset, eli oon liikkunut jopa 12 km verran vaikka olin jumppien jälkeen kotona koko päivän. 😀
Sykkeen avulla pystytään siis tarkkailemaan aika paljon kehon eri tiloja, palautumista ja vointia. Omalla kohdallani tää on ainakin ollut hyvä apuri juuri siihen, että muista ottaa myös niitä iismpiä hetkiä ja treenejä välillä. Monipuolisuus on kuitenkin loppuepeleissä avainsana hyvinvoivaan kroppaan ja myös pääkoppaan!
Seuraileeko joku muu teistä aktiivisesti omia sykkeitä?
instagram: ainorouhiainen
snapchat: ainopaino
Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.
Mitä kehon muokkaukseen tai tavoitteelliseen treenaamiseen tulee, monesti mielessä on useampia asioita, joita halutaan tai olisi kiva saavuttaa, mutta useimmiten ne vain jäävät omiin ajatuksiin leijumaan. Välillähän on kausia, kun ei kiinnosta tavoitteet ja on tietysti täysin ok treenata myös ilman tavoitteita ja mielestäni välillä on ihan hyvä unohtaa kaikki suunnitelmallisuus ja tehdä mitä milloinkin huvittaa. Jos kuitenkin palataan alkuun, niin en ihmettele miksi edelleen postaukset ja artikkelit joissa luvataan nopeita maagisia tuloksia kiinnostavat vuodesta toiseen. Suurin osa tietää, ettei oikotietä ole, mutta silti on kiva klikata ja katsoa että mitäs siellä tällä kertaa luvataan.. 😀
Tavoitteellisessa treenaamisessa ja kehon muokkaamisessa kaikkein tärkeintä on tietää mitä haluaa, tehdä suunnitelma ja sitten noudattaa sitä. Moni tavoite vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, joistain asioista luopumista ja tsemppaamista. Väitän kuitenkin, että yksi parhaista tunteista on se, kun saavuttaa omalla työllä jotain, mitä on kovasti tahtonut.
Sen lisäksi että saa itsensä raahattua sinne salille tai jumppaan, on myös todella suuri merkitys miten tekee asioita. Voit mennä ja tehdä treenin läpi ja voit mennä ja tehdä treenin ajatuksella ja huolellisella tekniikalla läpi. Kannattaa aina miettiä mitä tekee, missä sen kuuluisi tuntua ja tuntuuko se siellä? Jos treenissä ei ole tehoja, ei se tuota myöskään tuloksia. Yksi asia mitä usein pelätään on se ettei jaksa. Eihän se ole kiva tunne, kun mennään mukavuusalueen ulkopuolella, mutta etenkin salitreenaamisessa se on välillä väistämätön tunne, mikäli tahtoo kehittyä. Kaikkia sarjoja tai treenejä ei tarvitse eikä kannata vetää päätyyn saakka, mutta jos treenit eivät koskaan oikeen tunnu missään tai miltään, ei niistä luultavasti ole juuri mitään hyötyä. Oon itse treenaillut viime viikkoina salilla treenikaverin kanssa, joka on oikeesti pakottanut tekemään enemmän kun pystyn, ja voijjee, huomaa kyllä että on sitä itsekin päästänyt itsensä välillä liian helpolla. 😀
Mitä tavoitteisiin ja haluamisiin tulee, useinhan mielessä siintää useita ajatuksia siitä kuinka haluaisi isommat pakarat, mutta kuitenkin litteämmän vatsan ja erottuvat vatsalihakset. Olisi kivaa jaksaa juosta 10 km putkeen ja saada edes yksi leuka. Liian sekavat ja ympäripyöreät tavoitteet johtavat usein siihen, ettei koskaan saavuta yhtäkään niistä. Sen sijaan kannattaa eritellä tarkemmin yksi tavoite kerrallaan ja keskittää voimavarat siihen. Voi toki olla, että samalla kun rakennat pyöreämpää takamusta, myös keskivartalon rasvavarastot kutistuu ja voimatasot kasvaa siinä sivussa.
Mitä haluat, mitä täytyy tehdä?
Isommat/pyöreämmät pakarat, vahvemmat reidet, suurempi hauis – Kun tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa, tehokkain tapa on voimaharjoittelu lisäpainoilla. Lihasmassan kasvattamiseen paras keino on nimenomaan hypertrofinen voimaharjoittelu. Hypertrofiaan tähtäävälle harjoittelulle ovat ominaista seuraavat seikat: Moninivel-liikkeet, 80% painot ja lyhyet palautusjaksot. 80 % tarjoittaa, että jos maksiminosto on esim. 100 kg, tulee sarja tehdä noin 80 kilolla. Hyvä yleisohje on tehdä 8-12 toistomääriä ja 3-4 sarjaa. Tavoitteesta riippuen, tulee harjoittelua tapahtua useamman kerran viikkoon. Jos siis tavoite on esimerkiksi saada isommat pakaralihakset, voisi esimerkiksi kolme pakaraan kohdistuvaa salitreeniä olla hyvä määrä viikkoon. Ruokavaliolla on suuri merkitys ja aina jos tahdotaan saada aikaiseksi lihaskasvua tulisi energiansaannin olla vähintään tasoissa kulutuksen kanssa. Mieluiten myös hieman plussalla, jotta lihas saa rakennusaineita kasvua varten. Itse en suosi mitään järjettömiä massakausia, joiden aikana kerätään hurja määrä myös rasvaa.
Parempi lihaserottuvuus, kireämpi kroppa, alhaisempi rasvaprosentti – Edelleen kuulee usein sanonnan, en halua laihtua mutta haluan kiinteytyä. Kannattaa muistaa että kyseessä on kuitenkin loppujenlopuksi sama asia. Kiinteytyminen = laihtuminen. Kun halutaan selkeämpi lihaserottuvuus, täytyy päältä kuoria rasvaa pois, joka vaatii laihtumista. Tässä tavoitteessa ruokavalion merkitys on kaikista suurin. Erilaisilla treenimuodoilla (hiit, intervallitreenit, voimaharjoittelu) pystyy toki tehostaa energiankulutusta ja sitä kautta rasvanpolttoa, mutta loppuepeleissä se, että energiansaanti ja kulutus on oikeassa suhteessa, on kaikista tärkeintä. Liikunta vaikuttaa taas siihen, että saadaan pidettyä kehon voimatasot/lihasmassan määrä kunnossa kiristelystä huolimatta. Suunnitelmallisuus on hyvin tärkeässä roolissa, sillä harva meistä osaa laskea ulkoa miten paljon energiaa missäkin ruuissa on. Valmis ravinto-ohjelma tai kalorien laskeminen toimii suurimmalle osalle parhaiten. Kannattaa muistaa, että kyseessä ei aina ole se, että syödään liikaa vaan myös liian suuri kalorivaje voi hidastuttaa aineenvaihduntaa ja saada kehon ”syömään itseään”, jolloin lihasmassaa kuluu, rasvat ei katoa mihinkään ja ikävä oravanpyörä on valmis.
Parempi suorituskyky, jaksaminen, kunnon kohotus tai vaikka leuanveto – Mikäli tahtoo keskittyä suorituskyvyn parantamiseen, on järkevällä treenisuunnitelmalla todella suuri merkitys. Kestävyyden, voiman tai vaikka ponnistusvoiman/räjähtävyyden kehittäminen vaatii hieman erilaisia toimintatapoja, mutta jokaiseen pätee kuitenkin muutamat samat ohjeet. Riittävä kuormitus, riittävä lepo ja riittävä ravinto. Valitettavan usein unohdetaan, että treenaaminen on keholle rasitus joka vie itseasiassa suorituskykyä alaspäin. Vasta kun saadaan energiaa ja lepoa, pystyy keho kääntämään tämän tilan toisinpäin, jolloin kehityskäyrä nousee ja kehitystä tapahtuu. Oli tavoite mikä tahansa, kannattaa keskittää energiat laadukkaisiin treeneihin ja tehdä niitä sitten vähän harvemmin. Joka päivä ei tarvitse, eikä edes kannata paahtaa sata lasissa menemään. Hyvä ohjenuora on se, että jonkun ominaisuuden kehittäminen vaatii vähintään 3 harjoitusta per viikko, jotta kehitystä alkaa tapahtua.
instagram: ainorouhiainen
snapchat: ainopaino
Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.
Te lukijat tiedätte, että oon aika innokas ruuanlaittaja ja tykkään kokkailla sekä varioida erilaisia reseptejä. Selailin tuossa yhtenä päivänä omia vanhoja ruokapostauksia ja tuli fiilis, että ennen kokkailin paljon monipuolisemmin. Oon siis hieman jumittunut liikaa samoihin safkoihin viime aikoina. On niin helppoa heittää kiireessä ne samat ainesosat ja määrät pannulle, koska tiedät miten homma toimii ja ruoka on nopeasti valmista. Lähdinkin mukaan Sannan ruokakassin – kamppanjaan ja pääsin kokeilemaan palvelua toistamiseen.
Tämän viikon maanantaina mulle toimitettiin kahden hengen pikakassi suoraan kotiovelle. Tulin töistä suhteellisen myöhään illalla ja ajaessani kotiin pohdin, että jaksanko mennä enää kauppaan ja enhän mä jaksanut. Olikin aivan tosi kiva ylläri kun laahustin viimeisillä voimilla kotiovelle ja näin ruokakassin oven edessä! 😀 Sannan ruokakassi on siis palvelu, joka toimittaa suoraan kotiovelles reseptit ja raaka-aineet monipuoliseen kotiruokaan.
Kassin sisältö
Valmistin reseptin mukaan herkullisen Pappardelle bolognesen ja yllätyin positiivisesti siitä, että resepti sisälsi runsaasti juureksia sekä siitä, että jauheliha oli luomulihaa! Myös tuo pastakastike oli superhyvää ja ilman lisättyä sokeria. Erittäin passelia ruokaa meikäläisen makuun. Ruokakasseista voi valita myös laajemman perhekassin, vegekassin tai gluteenittoman version.
reseptin ainesosat
Kyseessä on siis pikakassi, joten kaikki reseptit ovat todella helppoja ja nopeita valmistaa. Tähän kyseiseen meni vain hetki ja mulla oli kaksi annosta valmiina – toinen ennen treeniä ja toinen sen jälkeen! 😉 Oli muuten kivaa tulla nälkäisenä kotiin salilta kun safkat odotti valmiina! 😀
Sannan ruokakassissa käytetään aina kotimaista lihaa ja kananpoikaa, paljon kotimaisia kasviksia sesongin mukaan ja usein luomutuotteita. Tuontikasviksia käytetään etenkin talvisin, monipuolisuuden takaamiseksi. Jos just sä haluat testata Sannan ruokakassia niin nyt olisi saatavilla kiva lisäbonus! Jos nimittäin tilaat blogin kautta, saat sign up-lahjan (Microplane raastin) tilauksen yhteydessä. Tilaamaan pääset täältä!
Kerroin selailleeni omia postauksiani ja etenkin noita niin sanottuja arkisempia ruokia joita oon vuosien aikana valmistanut ja tänne jakanut. Muistin monta vanhaa lempparia ja päätinkin ottaa asiakseni alkaa tehdä niitä uudelleen läpi. Uudistelin yhtä aivan mielettömän herkullista ateriaa, joka on samalla tosi nopea ja helppo valmistaa..
Valkosipulibataatit maidottomasti, mutta törkeen herkullisesti!
Tykkään käyttää ihan perus raaka-aineita ja pidän yleensä ruuat aika simppelinä. Aterioiden kanssa syön aina vihanneksia, juureksia tai salaattia! Mulla oli eilen pitkästä aikaa kaksi ohjausta heti lauantaiaamusta ja yleensä tuon setin jälkeen on aikamoinen nälkä. Ette tajua miten hyvältä nuo valkosipulibataatit maistui! Kylkeen mehevä jauhelihamureke rapeilla, hyvin maustetuilla vihanneksilla, nam!
Haluatteko, että reseptini pääsee Sannan ruokakassin reseptivihkoon marraskuussa? Jos olet sitä mieltä ja haluat samalla olla mukana arvonnassa jonka voittajalle lähetetään Sannan ruokakassi, niin heitäppä kommenttiboksiin kommenttia ja kerro mulle miksi uskot reseptini sopivan reseptivihkoon mukaan!
Huom. Sannan ruokakassin palvelu toimii pääkaupunkiseudulla ja lähialueilla (Esim. Tuusula ja Nurmijärvi) Tampereelle,Turussa, Lahdessa sekä Vaasassa.. Sannan ruokakassin –sivuilta voi tarkistaa toimitetaanko palvelua omalle postinumeroalueelle. Ruokakassit toimitetaan maanantaisin klo 16.30-21.30. Ruokakassit toimitetaan katkeamattomassa kylmäketjussa, suoraan kotiovelle. Jos toimituksen aikaan ei ole kotona, ruokakassit jätetään ovelle ja asiasta ilmoitetaan tekstiviestillä tai puhelinsoitolla.
instagram: ainorouhiainen
snapchat: ainopaino
Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.
Selailin tuossa mun tämän viikon liikuntasaldoa Polar flow sovelluksesta ja tuli mieleen tämä aihe. Oon siis käyttänyt koko viikon Polarin A370 – mittaria ja seuraillut miten sykkeet ja tehot liikkuu eri treeneissä. Otsikon kysymykseen ei ole tietenkään suoraa vastausta, sillä vastaus riippuu paljon siitä mikä on tavoitteena, mutta jos ajatellaan näitä yleisimpiä tavoitteita, kuten kiinteytymistä sekä painonpudotusta, niin silloin ajattelisin, että liikunta on hyvä tuki tavoitteiden saannissa, mutta pelkästään sen avulla voi olla vaikea saada tulosta. Sen sijaan ruokavaliota viilaamalla, tuloksia saa myös ilman treeniä. Kannattaa tietysti muistaa, että treenin avulla voidaan vaikuttaa muihin asioihin, kuten kehonkoostumukseen, mielialaan tai vaikka motivaatioon.
Uskon, että tuo mittari laskee mun kulutuksen hieman alakanttiin, sillä päivittäinen kokonaiskulutus on pyörinyt 2000-2500 kcal välillä, vaikka treeniä on tullut suuriakin määriä. Lisäksi esimerkiksi mun keväällä vedetyssä dieetissä oli noin 3000 kcal / pvä ja silti paino tippui/rasvaprosentti pieneni. En siis luottaisi ihan sokeasti eri mittareiden antamiin lukuihin.
Jos kuitenkin ajatellaan, että treeneissä kulutetut energiamäärät olisivat suunnilleen oikeita, niin täytyy sanoa, että aika paljon saa kyllä sykkiä noiden kaloreiden eteen. Välillä ma-to olen tehnyt 10 harjoitusta ja harjoitukset ovat siis olleet kovatehoista ryhmäliikuntaa ja salitreenejä. Kaloreita noilla kymmenellä treenillä on kulunut 4050 kcal. Yksi rasvakilo on 7000 kcal. Jos siis ajatellaan, että ei tehdä mitään muutoksia ruokavalioon, mutta aletaan treenata, niin aika paljon saa liikkua muutoksien eteen. Toki kaikki riippuu myös siitä millainen se ruokavalio oli ennestään.
Toinen asia mihin tällainen kulutuksen jahtaaminen helposti johtaa on ylitreenaaminen. Eli jos homma alkaa mennä siihen pisteeseen, että liikutaan vain kaloreiden poltto mielessä, katoaa koko hommasta hyvin nopeasti järki. Lisäksi suuret (etenkin kestävyysliikunta) määrät treeniä nostaa ruokahalua hurjasti, joka voi johtaa siihen, että loppupeleissä vielä syödään enemmän kuin ollaan kulutettu. On niin helppoa syödä 500 kcal tosta noin, mutta sen kuluttamisen eteen saa tehdä kivasti hommia! 😀
En siis suosittele tällaista kaloreiden jahtaamista, vaan sopivalla määrällä järkevää liikkumista (+arkiaktiivisuus) saadaan yleensä parhaat tulokset. Huomasinhan itsekin, että kun otin kesällä taukoa treeneistä, lähti kehosta ylimääräiset turvotukset ja olo oli jopa timmimpi ja kevyempi. Mikäli tavoitteena on muokata kehoa, eli polttaa rasvaa, täytyy ruokavalion olla kunnossa. Jos lähtee tavoittelemaan tavoitetta syömällä sinnepäin, ovat tulokset myös sinne päin. Tällaiset tavoitteet vaativat tarkkuutta, sillä harvalla on oikeasti niin hyvä tieto ravinnosta, että pystyy summissa syömään makrot ja kalorit sopivaan suhteeseen.
Instagram: ainorouhiainen
snapchat: ainopaino
Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.
Heippa ja tervetuloa blogiini! Täällä kirjoittelee Vaasassa asuva ryhmäliikuntaohjaaja/personal trainer ja pienen vauvan äiti! Kirjoittelen blogiini vauva-arjesta, hyvinvoinnista sekä niiden yhdistämisestä.
Blogista löydät myös paljon vinkkejä terveelliseen ruokavalioon ja urheilulliseen elämäntapaan!
Haluatko tehdä kanssani yhteistyötä? Lähetä sähköpostia: aroufit@gmail.com