MIKSI KAIKKIEN PITÄISI KOKEILLA DIEETTIÄ AINAKIN KERRAN ELÄMÄSSÄÄN?

Sanasta ”dieetti” tulee yleensä ensimmäisenä mieleen laihdutuskuuri. Dieettihän on englannista käännös sannalle ruokavalio. Ruokavaliolla olo ei aina tarkoita laihduttamista, vaikka usein näin onkin. Tiedätte, että oon itse vastaan typeriä pikakuureja ja ainaista ravinnon punnitsemista. Silti oon myös sitä mieltä, että ruokavaliolla olo on hyvin opettavaista ja jos oma suhtautuminen ruokaan on normaali, olisi jokaiselle silmiä avaavaa noudattaa suunniteltua ruokavaliota edes kerran elämässään! Ai miksi? No minäpä kerron..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dieetti-pizza. Resepti tulee mukana, kun ostaa mun sivuston ruokavalion!

Kun punnitsee ruuat, oppii näkemään silmämääräisesti paljonko ruokaa on sopiva määrä kerrallaan. Annoskoot eivät aina ole liian suuria, vaan joskus voi huomata, että sitähän onkin tullut syötyä aivan liian vähän omaan kulutukseensa nähden. Lisäksi annoksien rakenteesta tulee järkevä, kun esimerkiksi hiilarit&rasvat eivät ole liian suuressa roolissa, kuten usein esimerkiksi lounasbuffeteissa syödessä. 

Kun noudattaa ruokavaliota, ruokailurytmi pysyy automaattisesti tasaisena ja sitä huomaa hyvin nopeasti tämän positiiviset vaikutukset, minkä ansiosta rytmi säilyy helposti myös ”dieetin” jälkeen.

Kun päivän aikana on vain tietyt annokset syötävänä, jää kaikki ylimääräinen napostelu pois. Sitä ei helposti edes huomaa kuinka paljon ylimääräistä tulee napsittua pitkin päivää aterioiden välillä. Lisäksi ruuan sekaan/kylkeen saattaa lorahtaa liiaksi voita, kermaa, öljyjä, ketsuppia tai muita lisukkeita, joista saattaa löytyä syy esimerkiksi siihen miksei saada tuloksia vaikka syödään siististi. Joskus se voi olla pienestä kiinni.

Kun syö järkevästi ja säännöllisesti, nostaa se usein myös motivaatiota liikkumiseen. Nämä kaksi kun kulkevat useimmilla käsikädessä, niin hyvässä kuin pahassakin. Mikäs sen parempi motivaattori, kuin se että alkaa huomata treenituloksien paranevan ja kehon muuttuvan sellaiseen suuntaan kuin itse toivoo! 

Sanotaan että unelma ilman suunnitelmaa on vain toive, joka usein sellaiseksi jääkin. 90% treeniin ja kehonmuokkaukseen liittyvistä unelmista on kiinni oikeanlaisesta ruokavaliosta. Tämä on todella tärkeä ruutu, mikäli haluaa pistää unelmat todeksi. Harva meistä pystyy syödä mutu-tuntumalla niin hyvin, että saa yhtä hyviä tuloksia, kuin kunnon suunnitelmalla. Haluan vielä huomauttaa, että en tarkoita tällä pelkkää laihduttamista, sillä ruokavalio tukee ihan kaikkea kehitystä lihasmassan kasvatuksesta kunnon kohottamiseen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


KEVENTÄJÄN HERKKUHETKI x 2

Voiko dieetillä herkutella? No totta kai voi, mikäli valitsee sopivan kevyitä hyviä vahtoehtoja. Itse olen kehitellyt muutamia juttuja joiden avulla selviän helposti, jos makeanhimo iskee. Myös mun sivuston ruokavalioissa on mahdollista herkutella esimerkiksi tässä postauksessa olevien juttujen avulla. Sivustolla on myös mm. dieettipizzan ja hamppari-aterian ohje. Ei käy tylsäksi, vaikka olisikin ruokavaliolla. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mulla on tapana laittaa snäppiin (ainopaino) videomateriaalia kokkailuista ja resepteistä ja näistä tulee kyselyjä tooooosi paljon! Viime viikolla tosta pannarin reseptivideosta otettiin melkein 600 näyttökuvaa ja edelleen siitä tulee snäppejä, että mitä siihen tulikaan. Toinen, josta kysellään on tuo proteinfluff, jonka reseptin oon ennenkin jakanut täällä. No, kertaus on opintojen äiti, eivätkä kaikki teistä tietenkään lue jokaista postausta, jonka laitan ulos!

Kahden ainesosan pannari (tästä tulee pellillinen pannaria):

  • 250 g valkuaista
  • 30 g heraproteiinia

Kaada valkuainen puhtaaseen, kuivaan kulhoon. Vatkaa sähkövatkaimella (ei tehosekoitin) kovaksi vaahdoksi ja sekoita hera joukkoon lusikalla varoen ettei vaahto lässähdä. Kaadan seos uunipellille ja paista 170 asteisessa uunissa 5-7 min. Tämän voi vetää yksin napaan, sillä koko satsissa on vain pari sataa kcal.

Päälle:

  • 1 luomu omena
  • kanelia & kardemummaa
  • kookosöljyä

Pilko omena lohkoiksi, paista lohkot kookosöljyssä ja mausta kanelilla & kardemummalla. Tuo nestemäinen siirappi on Walden Farmsin kaloritonta vaahterasiirappia. Vaahto taas on pannarin valkuaisvaahtoa, jota jätin hieman säästöön pannaria tehdessäni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Myös proteiinivaahto valmistuu muutamaa ainesosaa käyttäen. Koko homman punainen lanka on tehdä koostumuksesta ilmavaa. Seoksesta tulee siis suuri määrä kuohkeaa, pehmeää ja kermaista herkkuvaahtoa, nam nam! Vie makeannälän ja täyttää kivasti. Tähän tarvitaan myös suhteellisen hyvä tehosekoitin.

  • 200 g jäisiä marjoja (mustikat toimii hyvin)
  • 30 g heraproteiinia (kannattaa käyttää esim. vanilja/marjapohjaisia makuja, sillä mielestäni suklaa + marjat eivät sovi kovin hyvin yhteen)
  • tilkka vettä

Kaikki aineet tehosekoittimeen ja annetaan sekoittua niin pitkään että seos alkaa ”kasvaa” moninkertaiseksi. Itselläni on tehosekoitin jonka ylöosasta pystyn sekoittaa ylimääräisellä sekoittimella. Seos on sen verran jäykkää, että alkuun sitä täytyy sekoitella myös itse aina välillä, vaatii hieman kärsivällisyyttä. Itse tapaan sekoittaa joukkoon vielä ripauksen raakalakritsipulveria, joka tuo kivaa twistiä tähän makucomboon!

Snäppiin on tosiaan kaikista helpoin lisätä resepti-videoita, sillä valmistuksen idea on helpompi ymmärtää videon avulla, kuten esimerkiksi näissä molemmissa resepteissä. 🙂

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi siis seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


DIEETIT JOTKA EIVÄT (TODISTETUSTI) TOIMI

Tää postaus osui silmiini ja koska aihe on aika ajankohtainen juuri nyt niin ajattelin laittaa sen jakoon muistuttamaan, että pikakeinot eivät ole välttämättä paras idea! Mitä ruokavalioon tulee, mun tähänastisen elämän aikana on tullut kokeiltua vaikka ja mitä. Oon aina ollut tosi kiinnostunut kaikesta ”uudesta” ja useimmiten myös kokeillut uusia juttuja. En ole aina ollut yhtä tietoinen ravinnosta ja nuorempana ruokavalio- ja treenijutut eivät olleet edes näin big deal kuin nykyään. Monet asiat on tullut opittua kantapään kautta. Mulla oli tapana selailla netissä muutamia harvoja keskustelupalstoja, joissa näitä aiheita ruodittiin. Ei siis ollut treeniblogeja tai instagrameja, mistä olisi voinut hakea tietoa. Nyt kuulostaa kuin olisin elänyt joskus 70-luvulla eikö? 😀 No ei sentäs! Tiedän, että joku on voinut onnistua kyseisillä dieeteillä, mutta olen melko varma, että noin 95%:lle käy kuten minulle.

_MG_0044

  • VLCD = Very low calorie diet, eli vähäkalorinen dieetti. Tunnetaan myös nimellä pussikeittodieetti ja mitä kaikkia näitä nyt on. Enivei, kokeiltu on! Tosin, en tiennyt sille vielä näin hienoa nimeä tuolloin. Joskus 15- vuotiaana kehitin itselleni leipädieetin, jossa syötiin 4 palaa leipää ja yhden jugurtin päivässä. Paino putoaa tottakai, mutta niin lähtee myös lihakset. Jossain vaiheessa kun ei jaksa enää elää kitudieetillä, paino nousee ja yleensä läskin muodossa. Tulos = lihakset lähtee ja läskiä tulee lisää.

  • Atkins = Syödään pelkkää proteiinia ja paljon rasvaa, hiilarit vedetään ihan minimiin. Söin päivittäin pelkkiä kanamunia eri muodoissa, sekaan hieman kinkkua tai tonnikalaa. Toki tätäkin voisi noudattaa monipuolisemmilla ravinto-aineilla, mutta harvalla on sen verran hyvä ravintotietämys, että ruokavaliosta tulee tarpeeksi monipuolinen. Jaksoin tätä ehkä viikon tai kaksi ja paino ei edes tainnut tippua yhtään. 😀

  • Light-tuotteet = Kaikki mitä syödään on light, vähärasvainen tai muuta vastaavaa. Tätä noudatin monen muun tavoin hyvin pitkään. Paljon Fun Light – mehuja, vähäsokerista jugurttia, kevyt levitteitä jne. Olin ihan hyvässä kunnossa, mutta nyt kun tietää mitä kaikkea kuraa nämä tuotteet sisältävät niin hyi että! Lisäksi mulla oli kovia sokerihimoja ja vetelinkin viikonlopun karkkipäivänä aina ihan överit. Johtuu juuri näiden light-tuotteiden suuresta kulutuksesta.

  • Paasto = Ostin aikoinaan mehupaaston, jonka kesto oli 5 päivää. Paaston tarkoitusthan on puhdistaa ja keventää oloa, mutta mulla olikin hieman erilaiset suunnitelmat. Koulunpäättäjäiset tulevana lauantaina ja mahdollisimman nopeasti painoa alas. (Miten tyhmä voi ihminen olla!?) Siinä sitten imettiin porkkanamehua ja iltapalaksi vettä, johon liuetettiin jokin kasviskuutio. 5 päivää oli väsy, pää kipeä ja nälkä. Paino taisi pudota kilon tai kaksi ja nousi mässäämiseen johtaneen nälän vuoksi heti takaisin. Mun näkemys on, että ei todellakaan sen arvoista! Kaveri halus mennä pienemmällä budjetilla ja toteutti saman pelkällä vedellä. Jaksoi vissiin 2 päivää ja meni mäkkiin. 😀

  • Lentoemäntädieetti, kaalikeittodieetti yms = Kaikki erilaiset dieetit perustuvat siihen, että jotkin ruoka-aineet rajoitetaan, jolloin kalorien saanti on vähäisempää ja paino yleensä putoaa. Laihdutukseen ei tarvita näitä extreemejä juttuja, vaan ihan normaalilla ruokavaliolla onnistuu yleensä parhaiten. Miksi? Koska sitä normaalia ruokavaliota on helpompi jatkaa myös tavoitepainoon pääsyn jälkeen.

  • Karppaus = Vähähiilihydraattinen dieetti. Tästä täytyy sanoa sen verran, että se varmasti toimii monille, mutta paljon, siis todella paljon liikkuvalle ei juurikaan. Kroppa oli aina hieman jumissa ja olokin pöhöttynyt. Kun aloin lisätä hiilarien määrää, olo keveni ja rasva% lähti tippumaan sille tasolle, millä se näillä treenimäärillä ”kuuluu” olla. Kesälomalla, kun treenaan huomattavasti vähemmän, saatan syödä VHH-tyylillä, mutta normaalissa arjessa siitä ei ole hyötyä. Tässä taas hyvä huomio, että kaikkeen mikä on muotia ei tarvitse lähteä mukaan, koska kaikki muutkin. Ruokavalio tulisi aina suunnitella omien tarpeiden mukaan.

_MG_0019

On totta, että erilaisia dieettejä on helpompi noudattaa, sillä kun on jokin tietty lista mitä saa syödä, ei tule syötyä sen ohi. Yleensä vain dieettien ajan elellään nälässä ja odotetaan sitä maagista tavoitetta, jonka jälkeen palataan taas takaisin vanhaan. Jos ei opettele uutta elämäntapaa, ei voi olettaa että sen yhtäkkiä osaa.”Mä vedän nyt tämän pussikeittokuurin ja sen jälkeen aloitan terveelliset elämäntavat” …Kuulostaa varmaan melko tutulta, mutta käytännössä ei toimi juuri koskaan. 😀

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että oikotietä onneen ei ole, mikään pilleri ei tuo niitä tuloksia, vaikka niihin olisikin kivaa uskoa. Uskon, että nykyään tietämys ravinnosta ja näistä jutuista on jo sen verran korkealla, että hyvin harva enää tukeutuu yllä olevan kaltaisiin hömpötyksiin? On niin paljon erilaisia tapoja laihtua ja ”päästä elämänsä kuntoon”, mutta silti on niin paljon ylipainoisia ihmisiä. Mä uskon että maagisen keinon odottaminen johtaa just siihen ettei koskaan pääse tuloksiin. Toivotaan että jokin ihmejuttu auttaisi pääsemään kiloista eroon, sillä ei jakseta tehdä oikeasti asian eteen mitään, mikä veisi hieman kauemmin kuin muutaman viikon.

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.

kuvat: Anna Riska / Annmarias


NYT LAITETAAN MEIKÄLÄINEN RUOTUUN!

En ole luultavasti ainoa, jolla on näin vuoden alkuun sellainen fiilis, että treeni ja terveellinen ruoka maistuu erityisen hyvin. Vaikka joulupyhät ovat loppupeleissä aika lyhyt aika, on näin vuoden alkuun kiva ottaa pienimuotoinen puhdiStus ja keskittyä omaan hyvinvointiin, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Ihan rehellisesti sanottuna, mulla ei ole mikään paras fiilis omassa kropassa tällä hetkellä, joten ajattelin tehdä asialle jotain ja jättää kaikki ylimääräiset herkut yms. pois koko alkuvuoden ajaksi. Mulla on ollut tapana tehdä tällainen pieni kiristely aina vuoden alkuun ja mielestäni tää on ihan loistavaa aikaa keskittyä ihan vain itseensä, kun kevääseen ja kesäänkin on vielä aikaa!

_mg_1102

Suunnitelmissa on siis jättää pois kaikki ylimääräinen sokeri ja epäterveelliset ruoka-aineet ja sen sijaan täyttää lautanen mahdollisimman ravintorikkaalla ruualla jokaisella syömiskerralla. Mitään kitudieettiä en ajatellut aloittaa, mutta muutaman kilon kun saisi tiristettyä niin olokin kevenisi varmasti ihan silläkin jo!

Tämän kuukauden teemana olisi siis saada olosta mahdollisimman fresh. Ajattelin panostaa myös ulkoiseen olemukseen ja palkita itseäni erilaisilla hoidoilla/kampaajalla jne. kun pääsen tavoitteessa eteenpäin. Nyt siis karistellaan viime vuoden pölyt ihan kunnolla ja nyt kun kerrankin voin, aion olla hyvinkin itsekäs ja keskittyä vain itseeni ja omaan hyvinvointiin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

herrrrkullinen kikhernpata <3

Tässä jutut mihin itse keskityn:

Mahdollisimman ravitseva ravinto (paljon vihanneksia, kasviksia, kuitua, hyviä rasvoja jne..) + tarvittavat lisäravinteet (kalaöljy, monivitamiini, magnesium, probiotit). Lisäksi sokeri minimiin, aluksi jätän myös kaikki terveelliset herkut pois jotta saadaan homma rullaamaan kunnolla! 🙂

Paljon vettä! Tajusin, että viime aikoina mun vedenjuonti on vähentynyt jostain syytä ja siihen täytyy tehdä korjausliike välittömästi.

Riittävä yöuni! Mulla on erittäin ikävä tapa selata kännykkää sängyssä liian kauan iltaisin. Kaipaan sitä aikaa, kun unikurssilla ollessa opin laittamaan elektroniset laitteet pois 21.00 ja nukkumaan mentiin jo 22.00. Ehkä ihan tuohon ei tarvitse heti pystyä, mutta tähän ruutuun aion panostaa kuitenkin, sillä ilman riittävää unta ei aineenvaihduntakaan toimi optimaalisesti.

Sopivasti treeniä! Mun kohdalla ei ole sitä ongelmaa että en treenaisi riittävästi, vaan päinvastoin. Yritänkin nyt löytää sopivan rytmin, jolla ehdin myös palautumaan kunnolla. Mulla olisi kova hinku salitreeneihin, mutta täytyy katsoa miten sitä pääsee toteuttamaan järkevästi ohjauksien kanssa.

Stressi minimiin! Kuten mainitsin, aion olla jollain tavoin myös itsekäs ja opetella olemaan armollisempi itselleni. Teen just sitä mikä itselle tuntuu parhaalta.

_mg_1104

Lähteekö joku messiin?

kuvat 1,3: Anna Riska / Annmarias


PILAAKO HERKKUPÄIVÄ DIEETIN?

Herkkupäivä, karkkipäivä, mättöpäivä, tankkauspäivä… rakkaalla lapsella on monta nimeä ja jokainen tietää varmasti mistä puhun. Siitä lapsenakin odotetusta lauantaista, jolloin sai vihdoinkin odotetun karkkipussin käsiinsä. Käsittelen tätä aihetta nyt dieetin näkökulmasta, eli jos halutaan pudottaa painoa, voiko silti pitää herkkupäiviä silloin tällöin vai meneekö koko tehty työ hukkaan yhden päivän ansiosta?

food

Herkkupäivän ideana on siis pitää poikkeuksellinen päivä, jonka aikana syödään vapaammin enemmän kaloreita ja niitä ruokia joita ruokavalio ei muina päivinä salli. Urheilijat käyttävät tästä nimeä tankkauspäivä, jolloin myös makroravinteiden jako on hieman tarkempi – syödään runsaammin hiilihydraatteja ja vähemmän rasvaa, jolloin saadaan kehon glykogeenivarastot täyteen, aineenvaihdunta toiminaan tehokkaammin ja paremmat tehot treeneihin. Normaali diettaaja voi kuitenkin pitää mättöpäivän melko vapaana päivänä ja syödä myös niitä rasvaisia herkkuja.

Herkkupäivällä on usein positiivisia vaikutuksia etenkin psyykkiselle puolelle, sillä kyllähän sitä jaksaa painaa viikon tehokkaasti jos tietää, että viikonloppuna odottaa rennompi päivä ja hyvät sapuskat. Herkkupäivän avulla on usein helpompi pysyä ruodussa, kun mielessä ei pyöri jatkuvasti ajatus että en saa enää koskaan mitään hyvää 😀. Myös fyysisestä näkökulmasta tällä on merkitystä, etenkin pidemmässä juoksussa aineenvaihdunta saattaa toimia tehokkaammin tankkauksen ansiosta. Kun keho on pitkään miinuskaloreilla, voi kaloritankkauksella huijata aineenvaihduntaa toimimaan tehokkaammin. Kun riittävän pitkään energiaa ei tipu enää tarpeeksi, keho alkaa pitää tiukemmin kiinni sen tärkeimmästä energianlähteestä – rasvasta. Tämän säästöliekkinäkin tunnetun ilmiön pystyy välttää silloin tällöin tapahtuvalla tankkailulla ja riittävällä palautumisella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos luit tähän saakka, olet varmasti vakuuttunut siitä, että herkkupäivä kannattaa sisällyttää myös dieettiin? Tässä tulee kuitenkin yksi aika suuri mutta. Painonpudotus on kuitenkin loppuepeleissä pitkälti matematiikkaa. Mikäli syöt vähemmän kuin kulutat, eli olet miinuskaloreilla – painosi putoaa. Normaalisti painoa pudottaessa päivittäinen kalorivaje on noin -500 kaloria, joka tarkoittaa siis, että kuuden päivän aikana kerätään – 3000 kaloria. Yksi rasvakilo on 7000 kcal, sen pudottamiseen menee yleensä tällä tahdilla pari viikkoa. Kannattaa muistaa, että painoa pudottaessa nesteaineenvaihdunta lähtee myös rullaamaan, jonka vuoksi puntarilla saattaa näkyä myös suurempi lukema.

Ongelmia alkaa ilmaantua silloin jos  kuuden päivän aikana ollaan syöty tarkasti niin, että keho on miinuksella ja sitten kun se herkkupäivä koittaa, homma lähteekin niin sanotusti käsistä! 3000 kaloria on loppupeleissä melko helppoa syödä, etenkin jos lähtee sillä ajatuksella, että nyt muuten vedetään!

Yhdellä isolla karkkipussilla saa kerrytettyä jo lähemmäs 2000 kaloria (375 x 5 = 1875 kcal) ja jos sen jälkeen vetelee poskeen vähän pizzaa ja sipsiä, on tuo 3000 kcal aika nopeasti täytetty. Herkkupäivänä on tietysti ”käytössä” myös sen päivän kulutus, joka ilman sen suurempaa aktiivisuutta voisi olla keskimäärin noin 2000 kcal (nainen). Useinhan kuitenkin tulee syöytyä muutakin kuin nuo edellä mainitut esimerkit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos silloin tällöin vetelee ns överit, ei se kaada projektia, mutta jos joka viikko syö miinuskalorinsa plussalle, voi painonpudotus muuttua pahimmassa tapauksessa painonnousuksi. Paljon treenaavat saavat tässä hieman anteeksi, sillä usein säännöllisesti urheileva ja dieetillä oleva saa aikaiseksi hieman suuremman vajeen kuin tuo 3000 kcal. Jos haluaa vedellä niin sanottuja överipäiviä, voi toki tehdä myös niin, että kiristää energiansaannin vielä pienemmäksi viikon muina päivinä, liikkuu paljon ja tankkailee sitten huolella yhtenä päivänä.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä en kuitenkaan suosittele tätä, etenkään jos tavoitteena on löytää tasapaino tai saada pysyviä tuloksia. Pitkään miinuskaloreilla eläminen saa aina aikaan myös voimakkaita ruokahimoja, joka johtaa siihen, että muina päivinä elää haaveillen kaikenmaailman herkuista ja sitten syö itsensä kipeäksi kun se päivä koittaa. Pidemmän päälle tämä ei tee todellakaan hyvää kenekään elimistölle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Miten sitten tehdä, mikäli tahtoo dietata, mutta herkutella? Oma ”käytäntöni” on ollut, että pidän aina dieetin alussa vähintään kolmen viikon vaiheen, jonka aikana en tankkaa. Tällöin pääsen ns. suuremmille miinuksille ja kun otan tankkauspäivän käyttöön, on kropalla enemmän varaa ottaa energiaa vastaan ja projekti ei kaadu herkuttelusta huolimatta. Toisaalta esimerkiksi viime viikolla treenasin todella runsaasti, eli treeniä kertyi 3-4 h per päivä, jolloin viikon lopussa vaje oli sen verran suuri, että otin kevyen tankkailun lauantaina. Toinen vaihtoehto on tietysti kohtuus, eli herkkupäivänä valitsee vain yhden ”cheat mealin”, eli esimerkiksi aterian jälkkäreineen ja pitää muun päivän ajan homman suhteellisen siistinä.

Epäterveellisiä herkkuja vai terveysherkkuja? Periaatteessa kalorien kannalta katsottuna on ihan sama syökö fazerin sinistä vai raakasuklaata, mutta jos haluaa saada tankkailun aikana myös ravinteita kehoon, toimivat terveysherkut parempana vaihtoehtona. Toisilla sokeri voi olla sen verran koukuttavaa kamaa, että herkkupäivä ei jääkkään vain siihen yhteen päivään, vaan seuraavat päivät himoitsee kaikkea makeaa. Tällöin kannattaa miettiä, onko se karkin mättääminen sen arvoista, että kärvistelee aina useamman päivän sen jälkeen. Itse tapaan ”tankkailla” raakasuklaan, raakakakkujen ja popcornien avulla, jolloin homma ja fiilis pysyy suhteellisen siistinä, mutta joskus vaan se makuunin mättösäkki tai benkkujenkku himottaa niin paljon, että niiden syöminen on todellakin sen arvoista, että saa hieman liikaa sokeria kehoon! 😀