TARKAN RUOKAVALION PLUSSAT JA MIINUKSET

Viime vuosien aikana erilaiset personal training – palvelut sekä valmennukset ovat nostaneet päätään enemmän ja enemmän. Enää ei ole mitenkään erikoista että treenataan oman valmentajan kanssa tai että noudatetaan tiettyä ruokavaliota. Itse olen sitä mieltä että jatkuvasti jonkun paperin ja ohjeen mukaan syöminen on liian rajoittavaa, mutta toisaalta tavoitteita halutessaan, suunnitelmallisuus on aina toimiva tapa. Omat dieetit rajoittuvat lähinnä omien ruokavalioiden testailuun, en ole tainnut noudattaa kenenkään muun minulle suunnittelemaa ruokavaliota koskaan. Voisi olla ihan mielenkiintoista kokeilla myös edellä mainittua joskus. Saisi vaan noudattaa ohjeita ja odottaa tuloksia. 😉

food

mun dieettiruokia 🙂

Ajattelin summailla muutamia plussia ja miinuksia tarkan ruokavalion noudattamiseen liittyen.

Miinukset:

Punnitseminen ja tarkat määrät voivat viedä helposti mukanaan kehään, jossa ei enää uskalletakkaan syödä muuta kuin mitä paperilla lukee. Etenkin perfektionistiselle luonteelle tällainen todella tarkka ruokavalio voi aiheuttaa pidemmän päälle stressiä.

Ruoka-aineita alkaa helposti luokitella sallittuihin ja kiellettyihin.

Ohjeiden noudattamisen lopettaminen voi olla haastavampaa kuin luulisi, toisilla se johtaa mättäämiseen, toisilla siihen ettei uskalletakaan syödä enää enempää.

Luontaisen nälän ja kylläisyyden tunteen tunteminen voi häiriytyä, kun ei enää tarvitse ajatella onko nälkä tai milloin ruokaa on tarpeeksi.

Plussat:

Suunnitelmallisuus on ensisijaisen tärkeää, kun halutaan tulosta. On haastavaa syödä oikea määrä esim. laihtumisen kannalta, ilman, että lasketaan tai mittaillaan energian saantia.

Punnitsemalla voi oppia syömään sopivamman kokoisia annoksia. Ongelmana voi olla sekä liian suuret että pienet annoskoot ja ruokavalioita noudattamalla sitä tulee syötyä tasaisemmin pitkin päivää.

Makroravinteiden sopiva suhde tulee paremmin toteen kun ruokavalio on tarkemmin suunniteltu. Tämä taas johtaa parempaan energiaan ja tuloksiin esim. treenatessa.

On helppoa kun ei tarvitse ”ajatella” vaan noudattaa ainoastaan suunnitelmaa. Uskon, että tämä on yksi suurimmista syistä miksi halutaan ostaa valmis ruokavalio. Päästään ikään kuin helpommalla.

Tuleeko teille mieleen vielä jotain muuta?


KIRISTELYT ALKAKOON

Oon päässyt aika hyvään rytmiin niin treenien kuin ruokailujenkin suhteen. Viime viikon miniloma teki oikeastaan ainoastaan hyvää, sillä kroppa sai palautua kovatehoisista treeneistä, mutta ruokapuoli pysyi kuitenkin siistinä. Tällä viikolla mulla on ollut ihan äärettömän hyvä flow kaikinpuolin, eli treenit on kulkenut ja fiilis on ollut hyvä. Ruokavalioon en ole oikeastaan tehnyt paljon muutoksia, sillä oon syönyt koko kesän Fatburn – ruokavalion pohjan mukaan. Nyt kun treenikausi on kunnolla käynnissä, oon siirtynyt takaisin Bikini Bootcampin ruokavalioon ja ajattelin vetää tähän väliin pienen kiristelykauden. Mulla on aika hyvä fiilis jo nyt, mutta onhan se ihan kiva asettaa jotain tavoitteita.

j

Tällä hetkellä en tiedä rasvaprosenttiani, mutta veikkaisin sen olevan muutaman yksikön korkeampi kuin ennen juhannusta tehdyssä mittauksessa. Tavoitteena olisikin saada parempi lihaserottuvuus taas näkyviin ja muutenkin hieman kevyempi olo. Syy tähän rasvamäärän nousuun on hyvin tiedossa, sillä kesällä tuli käytyä kaikenmaailman kissanristiäiset ja festarit läpi, joten nyt keskitytään taas #healthylifeen ihan kunnolla. 😀

Aion siis tehdä pieniä viilauksia rutiineihin ja yksi asia mihin on ihan pakko alkaa taas panostaa on yöuni. Viime aikoina oon taas selannut luuria ihan liikkaa yömyöhään saakka, mikä johtaa siihen että aivot menee ihan ylikierroksilla ja nukahtaminen venyy. Huomaan niin selkeän eron niiden öiden välillä kun oon nukkunut hyvin. Tuntuu, että kroppa tuntuu aina paljon nesteisemmältä ja löysemmältä kun unet on jääneet liian lyhyiksi. Uni on kyllä yksi tärkeimpiä juttuja tällaisissa kiristely-projekteissa, joten muistakaas tekin panostaa siihen! 🙂

jk

Tänään mulla oli ensimmäinen HIIT-ohjaus heti aikaisin aamulla. Tunti alkaa siis 8:30 ja mietin hieman, että onko tämä liian kova setti aamutreeniksi, mutta ihan hyvin kroppa oli mukana heti sängystä noustua. 😀 Vedettiin tänään 4 x 4 minuutin tabata setit. Mitä noihin hiitteihin tulee, tabata on kyllä yksi mun lemppareista! Iltasella tempasin vielä bodystepin ja sprintin, joten tästä torstaista tulee tällainen HIIT-painotteinen päivä. 😀

Kehittelin tänään pitkästä aikaa uusia reseptejä ja huomenna heti luvassa kasvisruokavalioon (ja dieettiin) sopivan kauraburgerin resepti. Ajattelin lisätä tuon myös reseptiosioon mun nettisivustolle ja aktivoitua muutenkin uusien reseptien suhteen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PS. Jos sua kiinnostaa ilmainen treeniaika Wasa Sports Clubilla, käy tsekkaamassa mun snäpin my story. (ainopaino) =)


LÄSKIRAJA 60 KG

En tiedä miksi etenkin meille naisille luvut ja numerot ovat niin tärkeitä. En usko olevani väärässä siitä, että monella on oman painon suhteen jokin ihannelukema ja sitten se paino jonka yli ei saa mennä. Otsikko on aika provosoiva, mutta oma ”läskirajani” on aina ollut 60 kiloa. Ihannepainoni oli aina nuorempana 50-55 kg. Nykyään en enää tarkkaile painoa, mutta joskus aiemmin se on ollut todella suuressa roolissa ja aiheuttanut ajoittain myös negatiivisia fiiliksiä ja ahdistusta. Jossain vaiheessa päätin, että yksinkertaisesti lopetan vaa’alla hyppäämisen ja katson mielummin mitä peilistä näkyy. Silti nuo luvut ovat jääneet johonkin takaraivoon päälle ja muistan kun kävin keväällä inbody-mittauksessa ja lukema nousi yli 60 kg:n, jolloin alkoi vanhasta tottumuksesta ottaa päähän. Lukema otettiin iltapäivällä vaatteet päällä ja juuri hetki sitten syöneenä, mutta silti yksi ainoa luku alkoi ahdistaa. Lisäksi rasvaprossa näytti tuolla laitteella 14%, mutta eipä sekään auttanut. 😀

Collage_Fotorb

Normaalisti mun paino liikkuu 57-59 paikkeilla, sillä nestetasapaino heittelee melko reilusti suuren treenimäärän vuoksi. Oon onneksi saanut tasapainotettua noita heilahteluja muutamalla hormonitoimintaan vaikuttavalla jutulla, mutta silti paino liikkuu muutamia kiloja edes ja takas ihan päivienkin sisällä. Jos palataan takaisin aiheeseen, on jotenkin todella hullua että monet meistä tietää, että kehonkoostumus on suuremmassa roolissa kuin pelkkä paino, mutta silti se vaikuttaa omaan fiilikseen. Johtaako tämä kaikki jostain lapsuudesta, kun terveystarkastuksissa aina punnitiin ja laskettiin painoindeksejä. Tämä kehonkoostumukseen keskittyminen on vasta melko uusi juttu ja ehkä nuo indeksit painaa mielessä edelleen ihan vaan siitä vanhasta tottumuksesta.

Mä kirjoitan aika avoimesti näistä omista issueista ja vanhoista ajatusmalleista ihan vaan sen vuoksi, että toivon sen auttavan muita. Omalla kohdalla suurin apu on tosiaan ollut se, että olen vain päättänyt lopettaa virheiden etsimisen ja vaikkapa sen vaa’alla ramppaamisen. Aloin keskittyä enemmän terveyteen ja hyvään oloon, mikä taas johti siihen, että myös ulkoinen kehitys meni eteenpäin. Nykyään hyväksyn sen, että välillä tasapaino heiluu toiseenkin suuntaan, eikä jatkuvasti tarvitse olla yyber tikissä. Itseasiassa siitä saa kivasti motivaatiota, kun välillä joutuu vähän tsemppailla ruokavalion ja treenien suhteen. Tällä viikolla on esimerkiksi ollut kivaa, että treenit on oikeesti tuntuneet rankoilta, eikä kaikki mene vain rutiinilla läpi. Joskus rennompi vaihe antaakin enemmän motivaatiota palata takaisin terveellisiin tapoihin ja kaikki tuntuu tavallaan uudelta. 🙂

Collage_Fotorbb

Tämä aihe tuli mieleen kun luin eilen erästä vanhaa postaustani, jossa kerroin omasta ulkoisesta muutoksesta. Postauksessa oli paljon ennen-jälkeen kuvia, joka oli herättänyt todella paljon kommentteja ja kyselyjä paljonko painoin missäkin vaiheessa ja myös kyselyjä siitä, miten pääsin (liian) laihaan kuntoon. Omaa painoa on helppo verrata toiseen, mutta siinä unohtuu helposti se, että lihaksien ja rasvan määrä on paljon tärkeämmässä roolissa kuin pelkkä kehon paino. Kaksi samanpainoista ihmistä voi näyttää ulkoisesti täysin erilaisilta. Mikäli tavoitteena ei ole pelkästään laiha kroppa, kannattaakin painon sijaan keskittyä siihen mitä syö ja miten treenaa.

Onko muita joilla on/on ollut jokin ikuinen tavoitepaino tai ”läskiraja”?

kuvat: Riikka


KUN SOKAISTUU OMALLE PEILIKUVALLE

Nyt on ensimmäiset jumpat vedetty ja heti sain idean mistä kirjoittaa tänne. Juttelin nimittäin yhden kaverin kanssa, jota en ole nähnyt nyt lomani aikana. Tyyppi on noudattanut Bikini Bootcampin ruokavaliota ja olin ihan ällikällä lyöty, miten paljon hän oli muuttunut viimeisten viikkojen aikana. Sanoinkin asiasta hänelle ja kehuin miten kroppa näytti tosi hyvältä ja sporttiselta. Henkilö itse oli taas sitä mieltä, ettei huomaa itse juurikaan mitään muutosta. Miksi ihmeessä me sokaistumme omalle peilikuvalle, etenkin silloin kun haetaan muutosta esimerkiksi kehoa muokkaamalla?

id

kuvanottohetkellä koin olevani ”isossa kunnossa” 😀

Oon viitannut ennenkin tähän samaan juttuun, mutta usein kun katselee vanhoja valokuvia, miettii että hitto kun olinkin hyvässä kunnossa tuolloin, vaikka siinä tilanteessa ei ole osannut iloita omasta kehityksestä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että itse näkee oman peilikuvansa päivittäin, jopa useita kertoja, jolloin oma silmä ei ehdi huomata muutosta. Monella meistä on myös oma kehon malli, joka säilyy samana, vaikka kroppa kutistuisi pienempään kokoon. Itse ei huomaa tätä kutistumista, sillä kropan malli ei muutu niin radikaalisti, että se näkyisi selkeästi peilistä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuvan nähdessä yllätyin totaalisesti hyvästä lihaserottuvuudesta

Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa ulkopuoliset ovat antaneet palautetta muutoksesta, mutta olen silti ajatellut, ettei tässä nyt oikeen mitään ole tapahtunut. Joskus kun olen puhunut isoista reisistäni, joku kaveri on voinut revetä nauramaan ja sanoa että mitä helvettiä sä oikeen horiset. Tämä viestii paljon siitä, miten ajattelemme itsestämme. Ajatuksen voima on todellakin suuri ja sillä pystyy lähettää itselleen joko negatiivisia tai positiivisia viestejä. Multa on monesti kysytty neuvoja, että miten muuttaa omia ajatusmalleja ja mielestäni siihen on vain yksi keino, eli yksinkertaisesti päättää että hyväksyy itsensä juuri sellaisenaan ja alkaa puhua itselleen positiiviseen sävyyn. Jos joka päivä keskittyy vain siihen, miten ruma nenä on, niin tottakai se alkaa vaivaamaan ja aiheuttaa epävarmuutta.

vatsa

kuvaa ottaessa, vatsalihakset eivät näkyneet mielestäni tarpeeksi hyvin

Fakta on nimittäin se, että jos pää ei ole kunnossa, ei tule koskaan olemaan tyytyväinen itseensä. Voit laihduttaa 10 kg ja hankkia upean vartalon, mutta silti löydät aina jotain parannettavaa. Tämän vuoksi kaikessa muutoksessa olisi hyvä olla jo valmiiksi tyytyväinen itseensä ja hakea muutosta positiivisin mielin, ei ruoskimalla ja haukkumalla itseään. Edellä mainittu tapa voi pitää motivaatiota hyvin yllä hetken, mutta jossain vaiheessa pakka sekoaa ja homma kaatuu käsiin. Tyytymättömyys ei lopu ulkoisella muutoksella, vaan kaikki lähtee korvien välistä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuvaushetkellä en kokenut olevani mitenkään erikoisen timmissä kunnossa

Muutama ajatus aiheeseen liittyen..

Usko mitä ulkopuoliset sanovat 

Vaikka käynnissä olisi dieetti/projekti, peilin edessä ei tarvitse vääntelehtiä 10 kertaa päivässä

Mittanauha kertoo parhaiten, miten keho on muuttunut

Puhu itsellesi positiiviseen sävyyn

Ulkonäkö ja ulkomuoto ei ole tärkeintä elämässä, kaunis kuori voi näyttää rumalta jos suu on aina mutrussa ja luonne mätä

Nauti prosessista ja ole ylpeä saavutuksistasi niitä vähättelemättä!

Älä etsi virheitä itsestäsi, vaan keskity parhaisiin puoliin


HYVÄ VAI PAHA KALORI?

Tieto lisää tuskaa ja koska nykyään tietoa putoaa lähes jokaisesta tuutista, sekoittaa se helposti omia ajatuksia. Yksi sanoo, että hiilarit ovat pahasta, kun taas toinen kehottaa lisäämään niitä, kolmas uskoo siihen, että voi syödä mitä tahansa ”if it fits your macros”. Mitä oikein uskoa ja miten löytää tasapaino? Vaikka mulla on aika paljon ravintoa koskevaa tietoa sekä omaan paljon kokemusta erilaisista ruokailutavoista, en silti kiellä etteikö omakin pää meinaa joskus mennä pyörälle tästä kaikesta. Käsittelin eilen lyhyesti alla näkyvää kysymystä ja ajattelin pohtia aihetta hieman laajemmin tänään.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse olen miettinyt jo pitkään energiansaantiin ja -kulutukseen liittyviä asioita pitkällä aikavälillä tehtynä, mutta löytänyt vain ristiriitaista tietoa.. Aina sanotaan, että liian vähillä ruokamäärillä ei saisi olla liian pitkään. Paljonko on tämä ”liian vähän” ja kauanko on ”liian pitkään” esim. 60 kg painavan ja aktiivisesti kuntosalia+aerobista tekevälle naiselle? Mitä esim. 1700 kcal päivittäinen energiansaanti tekee esim. vuodessa/kahdessa kropalle yhdistettynä 5 pv viikossa keskikovaan-kovaan treeniin?

Ihan ensimmäisenä tulisi aina miettiä, mikä on se oma tavoite? Onko tavoitteena pelkästään laihtua vai keskittyä nimenomaan rasvanpolttoon, eli parempaan lihaserottuvuuteen. Onko tavoitteena kasvattaa lihasta vai kenties voida vaan hyvin ja jaksaa arjessa? Uskon, että juurikin tämä sekoittaa monien ajatuksia, sillä helposti sitä hakee motivaatiota toisista ihmisistä ja ehkä kopioi jonkun tekemisiä tietämättään mitä kyseinen ihminen tavoittelee.

Uskon, että monilla urheilevilla naisilla suurin ongelma on se, ettei syödä riittävästi. Tämä kuulostaa hullulta, koska eikö tämän pitäisi aina johtaa laihtumiseen? Tämä monien vuosien jojo-laihduttaminen, tai eläminen liian pienellä energialla liian pitkään voi aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumista ja hormonitoiminnan häiriöitä. Elimistön tärkein tehtävä on pitää keho hengissä ja jos ajaudutaan tilanteeseen, jossa elimistö kokee, ettei energiaa riitä kaikille elintoiminnoille, pitää se kiinni kaikista mahdollisista energioista, jotta tärkeimmät elintoiminnot pysyisivät toiminnassa.

Rasva taas on parasta energiaa elimistölle ja yleensä keho pitää kiinni kynsin ja hampain rasvavarastoista. Rasva pysyy tai jopa lisääntyy ja lihaskudosta pilkotaan energiaksi käyttöön. Kun lihasmassan määrä pienenee, samalla aineenvaihdunta hidastuu ja täytyy syödä entistä vähemmän jotta ei liho. Tästä muodostuukin todella epämieluisa oravanpyörä, josta on vaikea päästä pois. Elimistömme kestää aika paljon, joten ihan hetkessä tällaiseen tilaan ei jouduta, vaan usein vuosien laihdun – lihon uudelleen – laihdun taas tapahtumat saavat hormonitoiminnan sekaisin. Tämäkin on kuitenkin yksilöllistä, sillä toiset kestävät enemmän kuin toiset. Myös psyykkinen kuormitus vaikuttaa jaksamiseen. Liian paljon kaikkea johtaa usein siihen, että jossain vaiheessa kaikki kaatuu päälle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

iltapuuro <3

”Itsellekin on nimittäin vaikea hahmottaa sitä että miten paljon oikein tulisi syödä, kun ei kuitenkaan mikään ruokien punnitseminen ja tarkka kalorien laskeminen (todellakaan) kiinnosta. Ja tavoitteena siis vaan terve, toimiva, sporttinen ja hyvinvoiva kroppa, ei niinkään etupäässä mikään lihasten kasvatus tai laihtuminen, mutta vielä vähemmän lihominen (:D).”

Sitten päästäänkin pääkysymykseen, eli paljonko on liian vähän ja paljonko on liikaa. Fakta on se, ettei ole olemassa lukua, joka sopisi kaikille vaan hyvä tapa on lähteä laskemaan omaa perusaineenvaihduntaa ja lisätä siihen oma aktiivisuus. erilaiset kehonkoostumusmittarit laskevat pa:n, mutta sen voi laskea myös netistä löytyvillä laskureilla. Tämä antaa kuitenkin vain osviittaa siitä, paljonko on juuri sopiva määrä. Jos on elänyt 1500 kalorilla pitkään, on selvää ettei kaloreita voi nostaa kertarykäyksellä ylös, vaan paras tapa on lähteä nostamaan maltillisesti määriä ylös. Mikäli tällainen elämäntyyli on kestänyt useita vuosia, ei kannata odottaa että ongelma korjaantuisi ihan hetkessä. Tärkeimmät asiat ovat tietysti lepo, hormonitoiminnan tasapainottaminen sekä energian lisääminen maltilla.

Jos ongelmana ei ole liian vähäinen ravinto, vaan halutaan yllä olevan kommentoijan lailla löytää tasapaino syödä riittävästi, kannattaa luottaa perusaineenvaihdunnan ja kulutuksen antamaan lukuun ja lähteä kokeilemaan sillä. Itse en laske kaloreita, vaan luotan oman kehon antamiin viesteihin ja syön sen verran että olen kylläinen ja niin että oloni on energinen aamusta iltaan. Normaalissa arjessa suurin energiamäärä tulee hiilihydraateista, sillä olisi silkkaa tyhmyyttä syödä niitä liian vähän, sillä teen suurimmaksi osaksi aerobista treeniä, jossa hiilarit ovat ensisijainen energianlähde.

Vastasinkin ihan ensimmäiseen kommenttiin, että miksi ihmeessä söisi jatkuvasti liian vähän, jos suuremmalla ruokamäärällä saa jopa parempia tuloksia. Kilpailudieetit ja lyhyemmät kiristelyt ovat toki asia erikseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA