DIEETILLÄ – MUIDEN KOKEMUKSIA

Tässä kahdeksan viikon aikana olen saanut paljon positiivista palautetta suunnittelemistani ravinto-ohjelmista. Ohjelman ostaneilla on mahdollisuus lähettää kysymyksiä/ajatuksia, joihin annan aina henkilökohtaisen vastauksen suoraan kysyjän sähköpostiin. Tällä tavoin ohjelmia on pystynyt myös hiomaan enemmän henkilön tarpeiden mukaan. Pohja on tietysti sama, mutta olen antanut vinkkejä, miten rytmittää ruokailuja oman aikataulun mukaan tai miten muuttaa esim. ruoka-aine, joka ei sovi henkilölle. Koen, että tämä on hyvää palvelua ohjelman ostaneille, eikä mennä vaan meiningillä rahat tänne ja onnea matkaan. ;D Kysymysten lomassa olen saanut kivasti palautetta, mikä on ollut oikeastaan ainoastaan positiivista. Kaikista palkitsevinta on tietysti kuulla, miten ruokavalion käyttäjät ovat saaneet tuloksia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

On hauskaa huomata, kuinka eri tavoin ihmiset kokevat samoja asioita. Kun toisen samaa ruokavaliota noudattavan mielestä ruokaa on hirvittävän paljon, niin samaan aikaan toinen tuntee nälkää. Tässä on muuten taas tullut huomattua, että usein ruokaa syödään liian vähän, jonka vuoksi aineenvaihdunta ei toimi optimaalisesti –> tuloksia ei tule. Yksi yhteinen tekijä on myös ollut ensimmäisen viikon haastavuus, moni on kokenut ensimmäisen viikon hieman vaikeana, jonka jälkeen homma on lähtenyt rullaamaan jopa helposti. Joskus, kun ruokavaliota muokkaillaan mahdollisimman optimaaliseksi, aineenvaihdunta ottaakin spurtin, joka aiheuttaa nälkää. Tämä taas tasaantuu ajan kanssa.

Moni on myös kertonut tiivistyneensä huomattavasti, vaikka puntarin luku ei olisikaan tullut alas suuria lukuja. Tämä kertoo mielestäni vain siitä, että asiat on tehty juuri kuten kuuluu, sillä etenkin salitreeniä tehtäessä ja oikein syödessä käy niin, että kehonkoostumus muuttuu ja keho tiivistyy. Olen myös saanut todistaa ihan omilla silmillä yhtä hienoa muutosta. Elina on aina ollut sporttinen ja hyvässä kunnossa, mutta halusi silti viilata kuntoaan hieman paremmaksi ja tyttö on kiristynyt ihan silmissä!

13608265_10157007915590577_1162027593_n

Tässä Elinan tarina dieetin ajalta:

Aloitin dietin kokeilumielessä. Ei ollut sinänsä mitään tarvetta laihduttaa, mutta kuitenkin halusin kokeilla jotain mikä voisi saada aineenvaihdunnan ja selluliitin liikkeelle, sekä kropan vähä timmimpään kuntoon.
Aloitin siis bikini body bootcamp ruokavalion, koska liikun kuitenkin paljon ja tässä ruokavaliossa oli hyvin  hiilareita.
Ensimmäinen päivä oli tosi helppo, opettelin punnitsemaan ensimmäistä kertaa ruokani..Hämmästelin kuinka oma silmämääränen oliki ihan eri määrä mitä oli kuvitellu. 
Eka viikko oli kuitenki tuskaisin, sillä tunsin nälkää ja olokin tuntui väsyneeltä. Huomasin miten omat ajatukset vaikuttivat olotilaan. Kirosin viikon aikana tuhannesti,että lopetan koko dietin, etten kestä tälläistä kärsimystä. 😀 
Onneksi kuitenkin vain jatkoin, sillä sain lisätsemppausta kavereilta,jotka olivat myös dietilä. Helpotti jutella niille jotka ymmärsi omia olotiloja. 

Kun toinen viikko alkoi, helpotti kaikki. En tuntenut enää väsymystä, enkä kärsinyt samalla tavalla nälästäkään. Dietti tuntui hyvältä ja siitä asti se onkin rullannut eteenpäin ihan itestään. Kiloja lähti ekan viikon aikana 2 kg. Sen jälkeen pudotus sitten tasottui ja kiloja on nyt kuudennen viikon alussa lähtenyt 3 kg. Senttejä on sen sijasta karissut huima määrä joka puolelta. Yläkroppassa on lihaserottuvuus ihan eri luokkaa, kuin ennen. Alakroppa on aina ollu ongelma-alueeni, mutta ilokseni olen huomannut kuinka sentit ovat karisseet myös sieltä. Takareisien selluliititkin on lähteny hyvin pois. Uskomatonta!

Viikonloput ja sellaiset hetket, kun olen joutunut olemaan poissa kotoa ovat tuoneet haastetta. Kuitenki hyvä suunnittelu ja ruokien valmistaminen etukäteen on ollu avain selviytymiseen vaikeina hetkinä. Peilikuvassa näkyvä muutos on motivoinut myös eteenpäin.

Olen oppinut itsestäni ja kehostani paljon uutta dietillä.esim.Mitä kehoni tarvitsee,  ja mihinkä pystyn kun vain itse päätän niin. 
Olen energinen ja minulla on hyvä olla. Ei turvota tai ole tukalaa oloa. Ihoni on voinut paremmin. Olen oppinut panostamaan ravintoon, esim vihreän määrää olen lisännyt paaaljon täyttämään lautastani. Olen oppinut herkuttelemaan eri tavoin, nykyään protskupannari on päiväni kohokohta! 
En koe, että olisin jäänyt mistään paitsi, vaikka näin kesällä olenkin diettaillut, vaan päinvastoin. Olen päässyt lähemmäksi unelma kroppaani ja saanut hyvän, energisen ja tasapainoisen olotian, joka vallitsee joka päivä. Eikä se ollut loppujen lopuksi edes ison muutoksen takana.


SEITSEMÄS DIEETTIVIIKKO – MITÄ TÄSTÄ JÄI KÄTEEN?

Tänään ajattelin pohdiskella mitä kaikkea opin tai mitä missasin seitsemän viikon aikana. Vaikka ulkoisesti vaikuttaa, että dieetillä oleminen olisi aina helppoa, niin tietysti tarkalla ruokavaliolla olo vaatii välillä myös uhrauksia ja tsemppailua. Itse koen, että kaiken kaikkiaan tämä meni aika helposti, sillä oma elämäntyylini on muutenkin säännöllinen ja syön arkisin aina samalla rytmillä, joten en kokenut että jouduin tekemään suurta muutosta. Haastavin viikko oli kolmas dieettiviikko, jolloin olin paisuneen polven vuoksi saikulla. Heti kun treeni ei ollut rytmittämässä arkea, muuttui kaikki vaikeammaksi ja tuolla viikolla koin myös eniten nälkää, mikä kuulostaa hullulta, sillä kulutus oli paljon pienempi ja silti söin jokaisella viikolla samalla tavalla. Koen siis itse, että kun haluaa tehdä tulosta, liikunta on erityisen tärkeässä roolissa! Tuloksia on myös helpompi pitää yllä, kun urheilee säännöllisesti. Koen myös, että liikunan avulla tehdään suurinta muutosta juuri kehonkoostumuksen kanssa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dieettiviikko kolmoselta

Mielestäni kaikessa muutoksessa on ensisijaisen tärkeää se, että oikeasti haluaa muutosta. On kiva haluta vähän kaikenlaista, mutta motivaatio säilyy pitkällä tähtäimellä vasta kun oikeasti haluaa muutosta ja on valmis tekemään töitä sen eteen. Omalla kohdalla lähtötilanne oli ihan hyvä, eikä varsiaiseen dieettiin ollut suurempaa tarvetta, mutta halusin testata ruokavaliota ihan käytännössä ja tietysti halusin myös tuloksia. Mielestäni se, että on ihan ok kunnossa ei tarkoita sitä, ettei voisi olla paremmassa. Useinhan sitä kyseenalaistetaan jos hyväkuntoinen tyyppi kiristelee tai tavoittelee ulkoisia muutoksia. Mielestäni on myös ikävää, että usein otetaan aina ”olet sairas” – kortti käyttöön tällaisissa tapauksissa. Asioita voi toki tehdä epäterveellisellä tavalla, mutta myös järkevästi. Usein ei ymmäretä sitä, että kiristely on aina kulutuksen ja syömisen suhdetta, eikä tosiaan tarkoita, että jos treenaan 3-4 h päivässä niin syön 1500 kaloria.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dieetin alussa suurin haaste oli lisätä ruokailukertoja, sillä olin tottunut syömään harvemmin ja enemmän. Nyt täytyikin syödä useammin ja vähemmän. Myös ruuan vähentyminen aterioilta pelotti etukäteen. Mitä syömiseen tulee, tykkään siis syödä paljon. Onneksi ruokavalioillani saa kuitenkin syödä hyvin ja vihanneksia lisäämällä saa aina voluumia annoksiin. Kuten yleensä, myös tähän asiaan tottui hyvin nopeasti. Nyt koen, että en halua enää palata vanhaan, vaan aion jatkaa samalla ateriarytmillä myös tulevaisuudessa. Yksi haaste on ollut myös se, että kaikki ateriat valmistetaan itse, eikä voi käydä esimerkiksi ulkona syömässä. Toisaalta, en harrasta ulkona syömistä muutenkaan kovin usein, joten näitä tilanteita oli loppupeleissä aika harvoin.

Haastavinta dieetillä oli viikonloput, jolloin on kiva poiketa arjesta ja tehdä muita juttuja. Toisaalta viikonloppujen jälkeen oli aina superhyvä fiilis, kun oli elänyt terveellisesti ja jättänyt ylimääräiset jutut pois. Myös tähän tottui aika nopeasti. Usein haastavinta on juuri ensimmäiset viikot, kun täytyy opetella uusia rutiineja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ehdottomasti parasta on ollut olotila, joka on ollut jatkuvasti kevyt ja energinen. Rakastan sitä oloa, kun mistään ei kinnaa tai kiristä, eikä turvota. Se olo on kuitenkin mielestäni loppupeleissä paljon parempi, kuin niiden herkkujen mättääminen. Tämä on tietysti makuasia, mutta nyt kun olen muutaman vloppuna syönyt myös ns. epäterveellisiä juttuja, muistuu mieleen, miten epämukava olo voi ”huonosta ruuasta” tulla, vaikka sitä ei mättäisi mitenkään erityisen paljon. En väitä että kaikilla on näin, mutta itse voin vaan yksinkertaiseti paremmin puhtaalla ruualla. Mietin juuri eilen, että miksi ihmeessä sitä tekee itselle asioita, joista ei pidemmän päälle tule hyvä olo. Lopputuloksena voidaan siis sanoa, että olen erittäin iloinen että aloitin  tämän projektin, sillä oon oppinut uusia hyviä tapoja ja saanut myös toivomiani tuloksia! Pieni haastaminen opettaa myös löytämään itsestään uusia puolia.

Seuraavassa osassa ajattelin kertoa, miten ruokavalion&treenien muut käyttäjät ovat kokeneet homman ja millaisia tuloksia niillä on saatu. Jos haluat kertoa oman tarinasi/tämän hetkiset tulokset, voi raapustaa ne komenttiboksiin/mun mailiin: aino.rouhiainen@wsc.fi. Jos olet kirjoittanut aiheesta omaan blogiisi, linkkaan mielellään blogisi tähän juttuun mukaan! 🙂

kuva 1: Riikka


KUUDES DIEETTIVIIKKO – RASVAPROSENTTIMITTAUS JA MIETTEITÄ PAINOSTA

Huvittais vaan hokea joka viikko, että hitto kun aika menee nopeaa, mutta jätetään se tällä kertaa väliin. Vaikka otsikossa lukee ”dieettiviikko”, tarkoittaa se oikeastaan toista reverseviikkoa. Aloin siis viime viikolla nostella ruokamääriä maltilla ja olen myös pitänyt viikonloppuna yhden päivän kun syön vielä rennommin. Mun suurin himo on itsepaistetut popcornit, joita on kiva napostella leffan tai hyvän sarjan parissa. Erehdyin tuossa lauantaina katsomaan ”yhden jakson” ruotsin paratiisihotellia ja eihän siitä tullut loppua millään. Olen siis virallisesti koukussa. Pikkasen on eri meininki kuin suomen versiossa ja onhan se aina sata kertaa viihdyttävämpää. 😀

Collage_Fotorpo

Viime viikko sujui ruokailujen osalta todella helposti, sillä viikonlopun relausmatkalla ladatut akut auttoivat jaksamaan taas arkea. Edes maanantain viiden ohjauksen päivä ei tuntunut pahalta, vaan energiaa piisasi koko viikon. Torstaina suuntasin BioSignature-mittaukseen, josta selvisi että tulosta on todellakin tullut, sillä rasvat olivat pienentyneet edellisestä mittauksesta, kun taas lihasta olisi tullut lisää. Noiden tuloksien jälkeen motivaatio kasvoi, kun sai varmistuksen että omat toimintatavat funkaavat erityisen hyvin!

diet

Olen myös miettinyt painon vaikutusta viime aikoina ja kuten monesti on tullut todettua, pelkän kehon painon tarkkailu ei ole järkevää, ainakaan jos harrastaa liikuntaa. Tämän dieettitestailun aikana olen punninnut itseäni useammin ja huomannut myös miten esimerkiksi treeni vaikuttaa painoon. Kovat treenit nostavat lähes poikkeuksetta painoa hetkellisesti, sillä lihas kerää nestettä rasituksessa. Tämä on yksi syy, miksi ei kannata ravata vaa’alla ihan jatkuvasti, ainakaan jos se aiheuttaa ahdistusta heti, mikäli luku näyttää suurempaa lukemaa.

Paino on ihan hyvä mittari siinä mielessä, että kyllähän se aina näkyy hieman myös vaa’lla kun kiristellään rasvoja. Vaa’an kaveriksi kannattaa kuitenkin ottaa myös mittanauha ja ne omat silmät. Kuulen hyvin usein että ”huomaan selkeesti kiristyneeni ja rasvan määrän vähentyneen, mutta vaa’an luku ei pienene.” Ja sitten ollaan tyytymättömiä siihen. Jos tuota ajattelee, kuulostaa se aika hullulta miten tiukasti olemme niissä numeroissa kiinni. Vaakaa voi ja kannattaa käyttää etenkin lyhyemmissä projekteissa, mutta on täysin hullua verrata painoansa esimerkiksi vuosien takaiseen painoon, mikäli on treenannut noiden vuosien aikana.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sunnuntaina päätin testailla vihdoinkin ”kuuluisaa” bataattihampparia ja kehittelin samalla ruokavalioiden ohjeisiin sopivan reseptin, joka löytyy nyt myös sivustolta. Ajattelin vaihtaa Q&A-osion nimeksi ”reseptit” koska nyt osio koostuu ainoastaan resepteistä, joita tulen lisäämään jatkuvasti lisää! 🙂 Moni on kysellyt miten nuo kysymyksent&vastaukset toimii ja homma menee siis niin että kysymykset tulee suoraan mulle ja vastaan aina suoraan kysyjän sähköpostiin!

Paino on pysynyt samoissa lukemissa reversen aloittamisen jälkeen ja olo on ollut aikas jees, joten näillä mennään vielä tämä viikko ainakin. Juhannuksena tulee luultavasti relattua hieman ja mun kesälomakin kolkuttelee jo oville. Ihan rehellisesti sanottuna, en ole edes mitenkään erityisen iloinen lomasta, lähinnä surettaa jo nyt että en pääse jumppaamaan (ohjaamaan) moneen viikkoon, mutta toisaalta tiedän, että välillä on vaan pakko ottaa palauttavia kausia, jotta jaksaa taas kokonaisen vuoden painaa menemään. En ole pitänyt talvilomaakaan, joten mulla olis viisi viikkoa lomaa käytettävänä, katsotaan maltanko pysyä poissa niin pitkään. 😀


VIIME AIKOINA SYÖTYÄ (+RESEPTIT)

Mulla on aika samanlaiset ruokailurutiinit joka päivä. Tällä hetkellä syön siis viidesti päivässä suunnilleen kolmen tunnin välein. Illalla tosin väli venyy vähän pidemmäksi välipalan ja illalisen välissä, kun ohjaan jumpat aina iltaisin. Sitten taas illallisen ja iltapalan väliin jää usein vain pari tuntia, koska menen useimmiten 22 aikaan nukkumaan. Mielestäni on mahtavaa, että illalla on vielä kaksi runsasta ateriaa treenien jälkeen. Nälkäisenä nukkumaan meno ei ole mun juttu! 😀

food

Mielestäni olen syönyt nyt dieetillä ja reversellä entistä paremmin ja monipuolisemmin. Jatkuvasti tyhjä jääkaappi ja pakastin  kertoo myös siitä että vihanneksia menee ja paljon. Lisään pääruokiin aina runsain mitoin erilaisia vihanneksia ja kasviksia tuomaan volyymiä, värejä ja makua. Tämän hetkinen lemppari on paistaa pannulla lehtikaalia, parsakaalia ja tomaattia, jonka jälkeen lisään sekaan protskut ja hiilarit. Riisipastaa on mennyt viime aikoina paljon, sillä se valmistuu niin nopeasti. Pastat keittyy reilussa viidessä minuutissa, joten niitä on helppo käyttää sillon kun on kiire. Pastojen keittymisen aikana, paistan lihan/kanan/kalan ja vihannekset ja sitten vaan sekoitan kaikki yhteen ja lisään lopuksi kehiin vielä salaatin, joka koostuu useimmiten tammenlehtisalaatista, koska sitä löytyy lähes aina meidän lähikaupasta! 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moni kyseli tuon pannarin reseptiä ja se koostuu vain kahdesta raaka-aineesta, eli valkuaisesta ja herasta. Valkuainen vaahdotetaan kovaksi vaahdoksi, lisätään hyvän makuinen hera (tai esim. vaniljajauhe + makeutus) ja sitten vain levitetään uunipellille ja paistetaan 170 asteessa noin 10 minsaa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kehittelin samaisella reseptillä myös kevyemmän crêpe-tyylisen ruuan. Eli valkuaiseen lisätään heran tilalta mausteita, paistetaan uunissa ja lisätään sisälle haluamansa täytteet! 🙂

Välipalalla on mennyt paljon pannareita, tuoreita marjoja sekä pehmistä, jonka makua pystyy varioida erilaisilla marjoilla ja mausteilla. Olen jakanut useasti ennenkin pehmiksen reseptejä, täältä löytyy esimerkiksi valkosuklaa-mangojäätelön resepti. Dieetillä käytettävä pehmis koostuu kuitenkin hieman eri jutuista kuin tuo mangoversio! 🙂

Esimerkiksi kaneli ja kardemumma sopii melkeinpä kaikkeen makeaan, kuten itse tehtyyn jädeen tai smoothieen. Pannulla paistetut omenalohkot (kookosöljyssä) kanelilla ja kardemummalla maustettuna toimii erittäin hyvin pannarin tai jäätelön kanssa! Yksi lempparini on lisätä pieni määrä lakritsijauhetta smoothieen, sillä laku menee kivasti yhteen marjojen maun kanssa. Aamulla mun vakkari on edelleen smoothie, sillä sinne saa niin helposti sekoitettua kaiken tarvittavan. Tulee jotenkin hyvä fiilis heti aamusta kun täyttää smoohtien lehtikaalilla/pinaatilla, kotimaisilla marjoilla, avocadolla ja muilla hyvillä jutuilla! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dieetin mukana uutena juttuna omiin rutiineihin tuli iltapuuro, joka on kyllä tullut jäädäkseen. Teen aina valkuaispuuron, sillä sen koostumus on ihanan kuohkea ja se rauhoittaa oloa ennen nukkumaan menoa. En tiedä onko lumevaikutusta vai mitä, mutta tuntuu että olen alkanut nukahtamaan nopeammin puurottelun aloittamisen jälkeen! 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Herkullista viikonloppua!


NELJÄNNEN DIEETTIVIIKON TULOKSET

Eipä tässä voi muuta todeta kuin, että kyllä tämä aika on taas mennyt nopeasti. Tässä huomataan jälleen, miksi ei koskaan kannata siirtää minkään aloittamista myöhemmälle, sillä mitä pikemmin aloittaa, sen nopeammin on myös maalissa! Neljäs dieettiviikko takana ja aika summailla fiiliksiä ja tuloksia. Viime viikko oli aika raskas viikko treenien osalta, sillä mun viikko-ohjelmaan tuli 2 ohjausta lisää, jonka lisäksi lauantain jatkokoulutukset nostivat määrää vielä entisestään.

Collage_Fotordiet42

Lauantai itsessään oli aika rankka päivä fyysisesti, mutta ennen kaikkea psyykkisesti. Ohjasin aamulla omat tunnit, jonka jälkeen on aina ”veto pois”, sillä kaksi tuntia rankkaa liikuntaa vetää aina energiat alas, etenkin loppuviikosta. Jumppien jälkeen ehdin kotiin suihkuun ja syömään ja sitten olikin aika lähteä uudelleen stepin jatkokoulutukseen. Koulutukseen kuuluu aina myös teoriaosuus ja stepissä me tehdään aina sekä atleettisen että perinteisen version biisit läpi. Tällä kertaa aika tuli vastaan ja ei ehditty tehdä enää atleettisen circuittia. Tunnin jälkeen taas kotiin, ruokaa napaan ja 30 minuutin huili, jonka jälkeen oli aika lähteä vielä kerran. Bodycombatin jatkokoulutus loppui vasta 20:45 ja olin aloittanut ohjaukset 10:15, joten koko päivä meni siihen että tsemppasin itseni aina uuteen nousuun. 😀

Collage_Fotordiet4

Sunnuntaina herätessä, olo oli kirjaimellisesti kuin krapulassa. Väsynyt ja raskas kroppa otti päähän ja koko päivä menikin siihen että tankkailin nestettä ja energiaa ja otin mm. kahdet päiväunet. Iltaan mennessä olo alkoi olla aika normaali, mutta muuten harmitti että ainoa vapari meni hukkaan, kun en vaan jaksanut tehdä mitään. Dieetti pysyi päällä koko viikon, koska olin päättänyt viedä homman kunnialla maaliin. Nostelin hiilarin määrää lauantaina, mutta muuten jatkoin ihan normaaliin tahtiin maanantaista sunnuntaihin. Viikko meni viikonloppua lukuunottamatta kivasti, sillä nyt rutiinit alkaa olla jo niin iskostuneet, että homma menee kuin itsestään. Itse koen kaikista helpoimmaksi noudattaa ohjelmaa juuri arkena, kun kaikki muutkin tavat menevät rutiinien mukaan. Viikoloppuisin on aina hieman enemmän haastetta juuri siksi että on enemmän aikaa olla ja miettiä esim. mitä tekisi mieli syödä. 😀

Neljännellä viikolla paino ei juurikaan muuttunut (-200 grammaa), mutta vaatteissa ja peilistäkin huomaan pientä kiristymistä. Vatsat alkaa erottua jo ilman ”jännittämistä”. Uskon myös painon ”jumittumisen” johtuvan (liian) suuresta treenimäärästä (nesteet) ja siitä että mulla oli koko alakroppa aivan sairaan kipeenä perjantain bootcampin jälkeen! Lisäksi tällä viikolla on ollut myös ”se aika kuukaudesta”. Olen ainoastaan onnellinen siitä että en ole kerännyt jäätäviä turvotuksia, eikä muitakaan PMS-oireita ole näkynyt mailla halmeilla. 😀

diet4

Sain sunnuntaina sen verran aikaiseksi, että lisäsin sivustolleni pari uutta reseptiä ja kehitin myös dieetin makroihin sopivan makaronilaatikon, jonka reseptin lisään sinne heti kuin vain ehdin. Tässä on taas pieni härdelli päällä, kun on sata ja yksi asiaa tehtävänä samaan aikaan. 😀 Taustalla soi juuri uuden Bodycombatin biisit, joita olisi tarkoitus ohjata illalla. Uusi ohjelma on ihan huippu! Fanita eniten seiskabiisiä, sillä scootter + muay thai = ei voi mennä pieleen!

4 viikon saldo on siis – 3,7 kg ja nyt alankin lisäillä energioita pikkuhiljaa ylöspäin ja annan kropan tottua pikkuhiljaa nousevaan energiamäärään! Usein pudotusta tapahtuu vielä myös energian nostojen jälkeen, sillä kun ollaan oltu miinuksilla jonkun aikaa, menee hetki ennen kuin homma tasaantuu. Tulen siis raportoimaan näitä viikkoja ainakin muutaman viikon lisää, luultavasti juhannukseen saakka!