KOLMANNEN DIEETTIVIIKON TULOKSET – VIIKKO ILMAN TREENIÄ

Näin vaan ollaan jo neljännellä dieettiviikolla ja eilisen postauksen sanoin; onneksi aloitin! Homma on opettanut uusia hyviä tapoja, joita tulen käyttämään myös dieetin loputtua. Viime viikko oli kaikista haastavin, sillä olin kipeän polven takia sairaslomalla, enkä päässyt treenaamaan tuttuun tapaan. Vaikka tiedän varsin hyvin, ettei tulokset kaadu pieniin asioihin, niin silti ensimmäiset ajatukset olivat, että meneeköhän tämäkin nyt ihan plörinäksi, kun ei pääse liikkumaan. Söin kuitenkin lepoviikolla täysin samalla tavalla kuin muutenkin, sillä nyt oli hyvä mahdollisuus katsoa miten ruokavalio toimii ilman liikuntaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voisi kuvitella, että ruokavalion noudattaminen on helpompaa ilman treeniä, mutta omalla kohdalla homma meni kyllä toisinpäin. Syy voi tietysti olla myös siinä, että olin paljon vain kotona, jolloin tylsyys ajoi ajattelemaan ruokaa. 😀 Tunsin myös ensimmäistä kertaa nälkää, tosin vain yhtenä kahtena päivänä. Alkuviikko meni tosiaan masistellen ja manailin kurjaa kohtaloani. Loppua kohden homma helpotti ja aloin tottua liikkumattomuuteen. Koska tilanne oli uusi, seurailin myös painoa päivittäin. Hommahan meni niin, että paino tippui pari sataa grammaa päivittäin, lieneekö syynä se, että keho pääsi viimeinkin lepotilaan, vai se että lihaspaineet katosivat ja pudotus oli osin nesteiden lähdön syytä, jolloin se vaikutti myös kehon painoon.

Perjantaina pääsin treenaamaan ja heti lauantaina lukemat olivat nousseet hieman, mikä on hyvä muistutus siitä, että treenaaminen myös ns. nostaa painoa, minkä vuoksi ei kannata kyylätä pelkkää vaa’an lukemaa. Joskus ne palauttavat ajanjaksot tekevät vain hyvää itse kullekin. Haluan vielä muistuttaa, että teen tätä myös koemielessä jonka vuoksi esimerkiksi seurailin painoa tarkemmin lepoviikolla. 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mites ne tulokset? En oikeen käsitä miten saan tällaisia tuloksia näin helpolla, mutta lepoviikolla paino tuli alas – 1,3 kg. Treenin vähentämisellä oli varmasti osuutta asiaan, mutta silti tulos on näillä ruokamäärillä aikamoinen. Olen saanut myös muilta ohjelmia noudattavilta todella hyvää palautetta ja monet ovat saaneet todella hyviä tuloksia!

dietweek3

Kuvat 1,2  Riikka

Vaatteet: Zensah – Intersport Vaasa


5 x DIEETIN PELASTAJA

Täällä kirjoittelee yksi erittäin onnellinen tyyppi! Pääsin tosiaan treenailemaan eilen ja onneksi kaikki meni hyvin, itseasiassa tuntui että polvi alkoi toimia paremmin kun lihakset lämpeni kunnolla. Täytyy kyllä sanoa, että bootcamp ei ollut mikään paras treeni ensimmäiseksi setiksi viiden päivän tauon jälkeen! Meinäs melkeen taju lähtee, mutta oli se sen arvoista. Illalla ohjattiin vielä combatti yhdessä Jennin kanssa, joka on visiitillä Vaasassa. Tänään aamulla oli kyllä niin loistavat energiat ja tuntui aika mahtavalta treenata täysin palautuneella kropalla, mikä ero! 😀 Hyvä muistutus taas kerran, että ei ne lepopäivät kyllä mitään turhia ole.

Collage_Fotor

Kolmas dieettiviikko alkaa olla taputeltu ja tuttuun tapaan summailen alkuviikosta tarkemmin tuntumia ja tuloksia, mutta nyt ajattelin kertoa dieetin seivereistä, eli ruuista joiden avulla kaikki tuntuu pikkusen mukavammalta. Mielestäni tärkeintä on, että uskaltaa kokeilla uusia juttuja, eikä jumitu liikaa siihen, että syö samoja ruokia päivästä toiseen. Pienillä jutuilla voi oppia uutta ja löytää uusia lemppareita. Tässä jutut, joiden avulla mun dieetti on sujunut mukavasti:

Pehmis! Tämä toimii loistavasti etenkin lämpiminä päivinä, kun haluaa nauttia jotain raikasta ja makeaa. Oma pehmikseni koostuu banaanista, avocadosta, marjoista ja proteiinijauheesta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pannari: Pitkäaikainen suosikki, eli protskupannari valmistuu nopeasti myös uunissa. Monet tuskailevat lettujen paiston kanssa, jolloin kannattaakin mielummin kipata taikina reunalliselle uunipellille ja paistaa uunissa kypsäksi. Nyt saa jo tuoreita marjoja, jotka sopivat täydellisesti pannarin kylkeen! Täällä olen aiemmin jakanut yhden todella yksinkertaisen ja helpon ohjeen, mikä sopii siis myös pannarin muotoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mielestäni viikonloppuisin on kiva valmistaa hieman erilaista ruokaa kuin arkena ja siihen sopii täydellisesti pizza! En vaan saa tarpeeksi tuosta hyvin kuitupitoisesta ja hyvää tekevästä lätystä, joka sitä paitsi maistuu niin pirun hyvälle. Pizzan resepti jaettu aiemmin täällä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smoothie on mielestäni niin hyvä ruoka senkin vuoksi, että pieneen tilaan saa lisättyä paljon hyvää tekeviä ruoka-aineita. Omat smoothieni sisältävät aina jotain vihreää, joko salaatin/vihannesten muodossa, viherjauheena tai molempina. Lisäksi smoothieen uppoaa kuitua, vitamiineja, värejä ja kehoa hellivää hyvää rasvaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viimeisenä täytyy vielä mainita yksi juttu, jonka puuttumisen huomasin tällä viikolla. Vaikka kuinka painotetaan, että ruokavalio on suurimmassa roolissa, kun halutaan tuloksia, en voi silti korostaa liikunnan roolia! Jos multa kysytään, niin voisin sanoa, että sen yleisen 80 / 20 suhteen tilalta 50 / 50 on osuvampi. Liikunta on ns. ”pään kannalta” niin tärkeä juttu, että sen avulla onnistuu varmemmin!

Mukavaa viikonloppua kamut!


TOISEN DIEETTIVIIKON TULOKSET

Se olisi maanantai ja aika summailla mitä on tapahtunut toisen dieettiviikon aikana. Ideana on siis, että raportoin joka maanantai tuloksia ja tuntemuksia. Ensimmäisellä viikolla lähti tosiaan – 2kg, joten odotukset seuraavaa viikkoa kohtaan eivät olleet kovin suuret. Mulla nyt ei ole mitään suurta määrää edes pudotettavana, mutta koska olen elänyt melko rennosti koko alkuvuoden, on ihan kiva saada vähän slimmimpi kroppa kesän rientoja varten. 🙂 Yksi tärkeä asia ruokavaliota noudatettaessa on se, ettei ramppaa liian usein vaa’alla. On täysin normaalia, että paino heittelee päivien aikana, välillä ylös ja välillä alas. Hyvä rytmi olisi punnita noin kerran viikossa. Painoon vaikuttaa myös nestetasapaino ja se, millaista ruokaa on syönyt, eli miten se ”painaa” elimistössä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toinen viikko oli mielestäni jopa ensimmäistä helpompi, sillä en ole kokenut näläntunnetta oikeastaan lainkaan. Tässä vaiheessa sitä muistaa jo ruokavalion aikalailla ulkoa, joka tietysti helpottaa valmistelujakin jonkun verran. Suunnittelemissani ruokavalioissa on aina hyvin vaihtoehtoja eri aterioille, jonka vuoksi ei tarvitse syödä joka päivä samaa välipalaa tai vaikka aamiaista. Mielestäni tämä on hyvin tärkeä pointti jatkuvuuden kannalta. Monesti sitä kuulee kuinka joku vetää sitä maitorahkaa väkisin naamaan päivästä toiseen ja kun dieetti on loppu, ei paljon tee mieli syödä enää samaa mitä on puputtanut pari kuukautta putkeen, seitsemänä päivänä viikossa.

Välipaloissa on eniten vaihtoehtoja, Bikinin ja Beach Bodyn ruokavaliossa jopa viisi erilaista ideaa. Toiset ovat helppoja ja nopeita ja toiset sellaisia mitä voi valmistaa, kun on hieman enemmän aikaa, vaikka viikonloppuna.

diet

alin pannarikuva Riikan blogista

Sitten niihin tuloksiin! Toisella viikolla paino oli tullut alas – 200 grammaa, mikä tuntuu aika sopivalta alun humpsahduksen jälkeen. Vaikka takana on vain muutama viikko, huomaan edelleen lihaserottuvuuden parantuneen. Kuten sanottua, tunnen kroppani todella hyvin ja huomaan heti pienet erot suuntaan ja toiseen, joten tämä on ollut ihan mieleinen muutos! Joku kyseli kauanko aion olla ruokavaliolla ja aluksi ajattelin testaavani vain pari viikkoa, mutta koska olo on niin mielettömän hyvä, jatkan vielä pari viikkoa lisää.

Tehtiin kamujen kanssa pizzaa lauantaina ja onnistu tosi hyvin! Riikka ja Enni ovat siis molemmat myös samalla ruokavaliolla ja Riikan ruokia ja fiiliksiä voi lukaista täältä.

dieetin aterian ohjeen mukaan rakennettu pizza

dieetin aterian ohjeen mukaan rakennettu pizza

Loppuun vielä pieni polvipäivitys. Jalka on edelleen sen verran turvoksissa, että päätin olla järkevä ja levätä tänään, jotta oon sitten huomenna iskussa taas. Tänään siis mun tunneilla (bodyattack,spinning,core) on tuuraaja. Itken verta kun en pääse jumpalle, mutta nyt ei vaan voi mitään. 🙁

RUOKAVALIOT, TREENIOHJELMAT JA PAKETIT TÄÄLTÄ!


DIET MOOD

Mitä teille tulee mieleen sanasta dieetti? Monelle herää luultavasti mielikuvat rajoitetusta, rankasta ruokavaliosta, jossa saa syödä vain tylsiä juttuja ja joutuu kärisiä nälästä jatkuvasti, vaikka sen ei todellakaan tarvitse mennä niin! Dieettihän tarkoittaa periaatteessa ruokavaliota, jolloin jokaisella meillä on se oma dieetti jatkuvasti. Toisilla vaan tarkempi kuin toisilla. Rehellisesti sanottuna, oma mielipiteeni tähän asiaan on hieman kaksipiippuinen. Mielestäni ruoka ja syöminen ei saisi olla liian tiukkaa ”ohjeista lukemista”, mutta toisaalta, mikäli toivoo muutosta tai tuloksia, joutuu sen eteen myös tekemään työtä, jolloin suunnitelmallisuus on ihan avainasemassa. Joskus myös ruokailutavat ovat niin retuperällä, että on yksinkertaisesti aloitettava selkeistä ohjeista, joissa opetellaan rytmi kuntoon, sekä saadaan pikkuhiljaa niitä terveellisiä ruoka-aineita mukaan omaan ruokavalioon.

diet1

viime päivien ruokia

Itse olen ollut nyt pian kaksi viikkoa tarkemmalla ruokavaliolla ja täytyy sanoa, että on ollut yllättävän helppoa. Pari kertaa on käynyt mielessä, että piru kun tekisi mieli vetästä levy raakasuklaata tai iso saavi popparia (nuo on ne mun lemppariherkut viikonloppuisin normaalisti). Kyse ei ole siitä, että en voisi tehdä niin, vaan olen yksinkertaisesti päättänyt kokeilla olla tällä ruokavaliolla ja silloin kun jotain päätän, mun päähän ei edes mahdu muita ajatuksia/mahdollisuuksia. Olen voinut jopa paremmin nyt, kun on oikeasti syönyt 3-4 tunnin välein ja energiaa on tullut sopivissa määrin tasaiseen tahtiin. Lisäksi noudattamani ruokavalio on mielestäni hyvinkin monipuolinen, jolloin ei tule fiilistä että joutuu ”luopua kaikesta”.

Olen sellainen, että kun mulla on joku tapa mikä toimii, mun on ehkä vähän vaikee lähtee muuttamaan sitä. Oon pitkään syönyt vain 3-4 kertaa päivässä, suuremman satsin kerralla ja monesti täälläkin kertonut, että se sopii mulle parhaiten, koska vietän ison osan päivästä treenatessa. Tuo edellä mainittu tapa toimi kivasti, mutta toisaalta en ollut edes kokeillut muuta tapaa, ennen kuin nyt. Joskus kun vaan uskaltaa kokeilla uutta, voikin saada parempaa, vaikka sitä usein pelkää, että menettää jotain, tai saa huonompaa tilalle. Ollaan siis rohkeita, oli kyseessä mikä asia tahansa! Itse olen hyvä poistumaan mukavuusalueelta silloin kun treenataan, mutta mitä tulee omaan elämään ja siihen liittyviin asioihin, olen mukavuudenhaluinen, enkä uskalla/halua/jaksa kokeilla uutta, mikäli vanha toimii hyvin.

kuva: Eve

kuva: Eve

Tänään on taas jumpattu niin, että hyvä ettei keuhkot lentäny ulos kesken spinnin, joten onneksi loppupäivän saa pyhittää hengailuun. Hengailu suuntautuu kylläkin tähän koneen äärelle, mutta onneksi on sellaista työtä mitä tykkään tehdä. Aion myös kehitellä sivustolleni pizzareseptin, mitä ohjelman ostaneet voivat käyttää dieetillä ollessaan. Tehdään siis dieettiin sopiva, herkullinen pizza! Lyön reseptin Q&A-osioon heti alkuviikosta.

Mukavaa viikonloppua!


ENSIMMÄISEN DIEETTIVIIKON TULOKSET

Ajattelin alkaa summailemaan jokaisen viikon jälkeen hieman tuntemuksia ja tuloksia. Takana on siis ensimmäinen viikko tarkalla ruokavaliolla. Tämä dieetti ei tule olemaan pitkä, sillä ajattelin tosiaan seurailla miten kroppa reagoi ja koska pudotettavaa ei ole mitenkään liiaksi, tulee tämä olemaan melko lyhyt rupeama.

diet

Jälleen kerran on tullut todettua, miten paljon suunnitelmallisuus auttaa asiassa kuin asiassa. On niin helppo toimia kun on valmis suunnitelma ja vaikka alussa homma tuntui hieman tahmealta, jo parin päivän jälkeen kaikesta oli tullut rutiinia. Itse olen tietysti syönyt samalla tavalla jo aikaisemmin, uusi juttu oli ruokien punnitseminen ja viidesti päivässä syöminen. Olen tottunut syömään harvemmin ja ennemmän kerralla, joten aluksi tuntui siltä, että täytyy olla jatkuvasti syömässä. Kuitenkin kun annoskoot ovat maltilliset, alkaa siihen tottua aika nopeasti, sekä alkaa myös tuntemaan nälkää nopeammin, pienemmän annoskoon vuoksi. Suunnitelemassani ruokavaliossa on sama systeemi myös lepopäivinä, jolloin lepopäivinä ruokavalio toimii ikään kuin kevyenä tankkauksena muita päiviä varten.

Ruokavalioni koostuvat puhtaasta ruuasta, eivätkä sisällä hirveästi mitään hifistelyä, ainoa vaihtoehtoinen lisäravinne on proteiinijauhe haluamassaan versiossa. Kuten mainitsin jo aikaisemmassa postauksessa, on kokkailuun tullut panostettua enemmmän ja jokainen ateria on omalla tavallaan nautinto, eikös nuo yllä olevat kuvatkin jo sen kerro! 🙂

Collage_Fotor1

No mites ne tulokset? Ensimmäisellä viikolla painosta on lähtenyt -2 kg, mikä on aika paljon ja tiedostan toki, ettei noin nopea pudotus ole hyvä tahti. Usein kuitenkin juuri ensimmäisellä viikolla lähtee nesteet ja turhat pöhötykset liikkeelle, josta johtuu suurempi lukema. Koska lähtökunto oli jo ihan hyvä, olen huomannut lihaserottuvuuden parantumisen jo nyt. On tietysti aika motivoivaa nähdä näin nopeita tuloksia, ilman sen suurempaa työtä. Ruokaa on reilusti ja syön itse vielä itseäni suuremman painoluokan mukaan, suuren liikuntamäärän vuoksi. 🙂

Tänään on siis ollut erinomaisen kiva maanantai. Tuntuu, että energiaa olisi vaikka kuinka paljon ja toivotaan, että näin myös jatkuu. Nyt lähden katsastamaan autoani, pitäkää peukkuja että menee läpi! 😀