TYKKÄÄ MUSTA (SOMESSA)

Otsikko ja sen ympärillä pyörivät jutut ovat pyörineet mun mielessä useasti ennenkin, mutta nyt viime aikoina olen lukenut aiheesta sekä Annan että Anun postauksen, joten ajattelin avata myös oman sanaisen arkkuni. Meihin ihmisiin on varmasti sisäisesti asetettu ominaisuus, että haluamme ja tarvitsemme hyväksyntää ulkopuolelta ja muilta ihmisiltä. On ihan normaalia, että haluaa olla tykätty. Joskus kuitenkin muiden hyväksynnän haaliminen ja ns. huomiohuoraus voi mennä myös liian pitkälle. Usein tällainen kalastelu viestii yksinkertaisesti huonosta itsetunnosta, jolloin on vain pakko saada kehuja/ihailua ulkopuolelta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sosiaalisen median tullessa mukaan kuvioihin on tämä tykkäämis-juttu viety ihan uudelle levelille, sillä nykyään oma kanta on helppoa ilmaista internetin syövereissä. Toisille tykkää-napilla ei ole juurikaan merkitystä, mutta joillekin se on todella suuressa roolissa. Olen huomannut, että etenkin lapsien ja nuorien keskuudessa tykkäyksillä ja seuraajilla on suuri asema siinä kuka on suosittu ja kenellä on ”valtaa”. Luojan kiitos omassa lapsuudessa ei vielä ollut sosiaalista mediaa, sillä tuntui että kaikki oli jo ilman sitäkin niin hankalaa. 😀

Lukiessani nuo aiemmin mainitut artikkelit, aloin miettiä myös omaa somekäyttäytymistä. Itse en oikeastaan tykkäile tai kommentoi missään sosiaalisessa mediassa. Tuntuu, että kun on itse siinä niin syvällä mukana, ei jaksa osallistua muulla tavoin. Toki olisi varmasti itselle kannattavaa ottaa kantaa, kommentoida ja olla mukana jotta saisi ”itseään enemmän esille”, mutta en koe sitä omaksi jutukseni. Silloin kun sanon jotain, mulla on yleensä todellinen mielipide asiasta. Selailen paljon instagramia ja saatan hymähdellä hauskoille jutuille ja kuville, mutta silti en paina tykkää-nappia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ajattelisin mitään negatiivista kenestäkään. Jollain tavalla tuntuu nololta edes kirjoittaa tästä aiheesta, mutta toisaalta tämä on sitä nykyaikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vuoden alussa tein pienen testailun ja pistin itselleni tavoitteen nostaa instagram-seuraajani tiettyyn lukuun. Olen työskennellyt pitkään somen parissa, joten tiedän millaisilla kuvilla/jutuilla saa yleensä seuraajia, ainakin tällä treeni- ja hyvinvointialalla. Tiedän myös millaisilla kuvilla niitä seuraajia katoaa. 😀 En ole koskaan aikaisemmin ns. panostanut instagramiin, sillä kaikki paukut on pistetty tähän blogiin. Mun kohdalla esimerkiksi instagram-seuraajien ja blogin lukijamäärä ei ole mitenkään päin järkevässä suhteessa.

Tuon testailun aikana, latasin sovelluksen jolla näin kadonneet ja uudet seuraajat. Aloin huomaamaan, että tämä seurailu alkoi ahdistaa jollain tavoin. Väkisinkin sitä sitten mietti, että miksei tuo enää seuraa mua. 😀 Näin jälkeenpäin ajateltuna todellakin aivan järjetöntä! Kun tavoite oli täysi, lopetin ”kalastelun” ja seuraamisen, jonka jälkeen homma unohtui itsestään. Haluan vain sanoa, että pystyn samaistumaan siihen, että nämä asiat aiheuttavat paljon ajatuksia ja mielipiteitä.

Mun kohdalla kiinnostavimpia juttuja niin instan kuin bloginkiinkin liittyen ovat ravintoon ja kehon muokkaukseen liittyvät aiheet. Mun blogia seurataan enemmän juttujen kuin minun vuoksi ja se on aika ratkaiseva asia, verrattuna esim. suosittuihin lifestylebloggaajiin, jotka voivat kirjoittaa vaikka vessapaperista ja silti lukijoita ropisee katsomaan mitä otsikon takaa löytyy. Uskon että tämä sama juttu pätee moneen muuhun treeniaiheisen blogin kirjoittajaan.

food1

Niin sanotun ”tavallisen ihmisen” on ehkä vaikea ymmärtää miksi ihmeessä sosiaalisen median parissa työskentelevät ajattelevat niin paljon lukijamääriä ja seuraajia, mutta kuten muussakin maailman menossa, raha, valta ja maine ratkaisee. Mitä enemmän seuraajia/lukijoita sulla on, sen enemmän valtaa (ja rahaa) sulla on tässä työssä. Olen itsekin joutunut siihen kuplaan, jossa kirjoitin tekstejä vain euron kuvat silmillä, mutta nykyään mua ehkä enemmänkin ahdistaa kaikenlainen klikkailu-otsikoiden ja lukijoiden kalastelu. Mitä enemmän on esillä, sitä enemmän se alkaa myös ahdistaa jossain vaiheessa.

Sosiaalinen media on siinä mielessä raaka paikka, että siellä menestyvät usein vain ääripäiden edustajat. Tavallinen ihminen ei ole samalla tavalla kiinnostava, kuin äärimmilleen trimmattu keho ja kauniit kasvot. Loppujen lopuksi täytyy muistaa, että elämä tapahtuu jossain ihan muualla kuin sielä kännykän sovelluksissa ja usein kuvista näkee vain sen sadasosasekunnin hetken, joka on usein vielä lavastettu tilanne. Usein myös me ajatellaan muiden ihmisten ajattelevan enemmän kuin he tekevät. Mietitään, että miksi tuo ei tykännyt mun kuvasta tai lopetti seuraamisen, vaikka kyseessä voi olla hyvinkin neutraali syy. Tyyppi ehkä missasi sun kuvan tai poistui itse facebookista/instagramista. Joissakin tapauksissa mielenkiinnon kohteet vain vaihtuvat, eikä raskaana huvitakkaan katsella treenikuvia ja kisadieetin fiiliksiä.

kuvat 1,2: Riikka


LÄSKIRAJA 60 KG

En tiedä miksi etenkin meille naisille luvut ja numerot ovat niin tärkeitä. En usko olevani väärässä siitä, että monella on oman painon suhteen jokin ihannelukema ja sitten se paino jonka yli ei saa mennä. Otsikko on aika provosoiva, mutta oma ”läskirajani” on aina ollut 60 kiloa. Ihannepainoni oli aina nuorempana 50-55 kg. Nykyään en enää tarkkaile painoa, mutta joskus aiemmin se on ollut todella suuressa roolissa ja aiheuttanut ajoittain myös negatiivisia fiiliksiä ja ahdistusta. Jossain vaiheessa päätin, että yksinkertaisesti lopetan vaa’alla hyppäämisen ja katson mielummin mitä peilistä näkyy. Silti nuo luvut ovat jääneet johonkin takaraivoon päälle ja muistan kun kävin keväällä inbody-mittauksessa ja lukema nousi yli 60 kg:n, jolloin alkoi vanhasta tottumuksesta ottaa päähän. Lukema otettiin iltapäivällä vaatteet päällä ja juuri hetki sitten syöneenä, mutta silti yksi ainoa luku alkoi ahdistaa. Lisäksi rasvaprossa näytti tuolla laitteella 14%, mutta eipä sekään auttanut. 😀

Collage_Fotorb

Normaalisti mun paino liikkuu 57-59 paikkeilla, sillä nestetasapaino heittelee melko reilusti suuren treenimäärän vuoksi. Oon onneksi saanut tasapainotettua noita heilahteluja muutamalla hormonitoimintaan vaikuttavalla jutulla, mutta silti paino liikkuu muutamia kiloja edes ja takas ihan päivienkin sisällä. Jos palataan takaisin aiheeseen, on jotenkin todella hullua että monet meistä tietää, että kehonkoostumus on suuremmassa roolissa kuin pelkkä paino, mutta silti se vaikuttaa omaan fiilikseen. Johtaako tämä kaikki jostain lapsuudesta, kun terveystarkastuksissa aina punnitiin ja laskettiin painoindeksejä. Tämä kehonkoostumukseen keskittyminen on vasta melko uusi juttu ja ehkä nuo indeksit painaa mielessä edelleen ihan vaan siitä vanhasta tottumuksesta.

Mä kirjoitan aika avoimesti näistä omista issueista ja vanhoista ajatusmalleista ihan vaan sen vuoksi, että toivon sen auttavan muita. Omalla kohdalla suurin apu on tosiaan ollut se, että olen vain päättänyt lopettaa virheiden etsimisen ja vaikkapa sen vaa’alla ramppaamisen. Aloin keskittyä enemmän terveyteen ja hyvään oloon, mikä taas johti siihen, että myös ulkoinen kehitys meni eteenpäin. Nykyään hyväksyn sen, että välillä tasapaino heiluu toiseenkin suuntaan, eikä jatkuvasti tarvitse olla yyber tikissä. Itseasiassa siitä saa kivasti motivaatiota, kun välillä joutuu vähän tsemppailla ruokavalion ja treenien suhteen. Tällä viikolla on esimerkiksi ollut kivaa, että treenit on oikeesti tuntuneet rankoilta, eikä kaikki mene vain rutiinilla läpi. Joskus rennompi vaihe antaakin enemmän motivaatiota palata takaisin terveellisiin tapoihin ja kaikki tuntuu tavallaan uudelta. 🙂

Collage_Fotorbb

Tämä aihe tuli mieleen kun luin eilen erästä vanhaa postaustani, jossa kerroin omasta ulkoisesta muutoksesta. Postauksessa oli paljon ennen-jälkeen kuvia, joka oli herättänyt todella paljon kommentteja ja kyselyjä paljonko painoin missäkin vaiheessa ja myös kyselyjä siitä, miten pääsin (liian) laihaan kuntoon. Omaa painoa on helppo verrata toiseen, mutta siinä unohtuu helposti se, että lihaksien ja rasvan määrä on paljon tärkeämmässä roolissa kuin pelkkä kehon paino. Kaksi samanpainoista ihmistä voi näyttää ulkoisesti täysin erilaisilta. Mikäli tavoitteena ei ole pelkästään laiha kroppa, kannattaakin painon sijaan keskittyä siihen mitä syö ja miten treenaa.

Onko muita joilla on/on ollut jokin ikuinen tavoitepaino tai ”läskiraja”?

kuvat: Riikka


MITÄ JOS…

Valittamisen sijaan miettisi mikä tässä päivässä on ollut hyvää?

Karkkipussin tai keksin puputtamisen sijasta valmistaisi herkullisen ravitsevan annoksen oikeaa ruokaa?

Sohvalla loikoilun sijaan, vetäisi turhia miettimättä lenkkarit jalkaan ja lähtisi ulkoilemaan tai jumpalle?

Skippaisi hissin ja valitsisi portaat?

Jättäisi auton parkkiin ja menisi kauppaan pyöräillen?

Tietokoneella istumisen sijaan venyttelisi, saunoisi ja rentoutuisi hyvän kirjan parissa?

Menisi oikeasti ajoissa nukkumaan?

Laittaisi puhelimen äänettömälle ja keskittyisi ihmisiin jotka ovat oikeasti paikalla?

Päästäisi irti ihmisistä, jotka saavat aikaiseksi vain huonoa mieltä?

Laittaisi tupakka-askiin menevät rahat säästöön ja veisi niillä säästöillä perheen yhteiselle lomalle 6 kuukauden kuluttua?

Luopuisi joka viikko yhdestä asiasta, josta aiheutuu stressiä tai josta tulee huono olo?

Kohtelisit muita, kuten toivoisi itseään kohdeltavan?

Lopettaisi pähkäilyn sekä pelkäämisen ja tekisi sitä mitä oikeasti haluaa tehdä?

Katsoisi asioita ja tapahtumia omin silmin, eikä luurin näytön läpi?

Ei pelkäisi epäonnistumista?

Tutun ja turvallisen sijaan tekisikin jotain täysin spontaania?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

kuva: Riikka

Pienet asiat ovat pieniä, mutta pienillä muutoksilla voi saada suuria asioita juttuja aikaiseksi. Onni ja onnellisuus ovat meidän kaikkien saatavilla, vaikka joskus ei siltä tuntuisikaan. Mitä jos kokeilisit muuttaa jonkun kohdan juuri sinun päivässäsi? Mitä voit pahimmillaan menettää tai mitä voit ehkä saavuttaa?

Ihanaa viikonloppua kaverit!


FITNESSKUPLA – EI KIITOS!

Mulla on jo tässä pidemmän aikaa ollut vaihe, että kaikki fitness ja supermegahifistelyt koskien treeniä ja ravintoa ei vois vähempää kiinnostaa. Instassa selaan ohi kaikki kireet kisakropat ja salimotivaatiovideot sekä lauseet. Tuntuu, että kun jotain asiaa tuputetaan liikaa ja liian kauan, tuleekin vastareaktio. Mua kiinnostaa kyllä terveellinen ruoka ja treenaaminen, mutta tällä hetkellä tärkeintä on nimenomaan se, että treeni mitä teen on kivaa. Kirjoittelinkin jo oman postauksen treenin mielekkyyden tärkeydestä ja sitä ei voi kyllä väheksyä yhtään. Eilen pääsin nimittäin taas tositoimiin ja meinasi oikeesti tulla itku, kun oli niin perkeleen hyvä fiilis jumppien aikana ja niiden jälkeen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

vaatteet: Seppälä Vaasa (saatu)

Oon itekin ollut kausittain siinä kuuluisassa fitnesskuplassa ja suorittanut asioita, vaan koska pitää. Se on jännä, miten tuo kupla vie niin tehokkaasti mukanaan ja sitä ei uskalla puhkaista, koska pelkää että maailma kaatuu, jos lähtee yhtenä lauantai-iltana viinilasilliselle tai parille, tai hakee sunnuntaina säkin karkkia leffan kaveriksi. Oon iloinen, että oon ”herännyt” hieman ja toivon ja uskon, että vaikka palaankin takaisin rutiineihin, treenaan paljon ja syön terveellisesti, pystyn kuitenkin relaamaan tarvittaessa ja ajatella muutakin kuin vain edellä mainittuja.

Nyt kun mietin vaikka viime kevättä, ei mun päässä ole kyllä pyörinyt hirveesti mikään muu kuin treeni, jumpat ja mitä syön seuraavaksi. Oon ollut ihan tyytyväinen elämääni, enkä ole kokenut tarvetta muuttaa asioita. Nyt kun eli hieman erilaisen vaiheen tässä kesällä, huomaan että on ihan jees tehdä välillä muuta ja nimenomaan ajatella muutakin kuin näitä asioita. Tässä työssä on juuri se haaste, että kun elät vain treenin keskellä, kirjoitat terveydestä ja vietät aikaa samanhenkisten ihmisten kanssa, on vaikeaa miettiä mitään muuta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

elämää <3

Oon myös sellainen, joka elää vahvasti erilaisissa kausissa ja voi hyvin olla, että kuukauden päästä mulla on taas joku treeni&ravinto-projekti meneillään ja se on ihan ok. Tärkeintä on kuitenkin tehdä asioita, jotka tuntuu hyvältä. Tällä hetkellä on kuitenkin sellainen fiilis, ettei vastakohtien tarvitse sulkea toisiaan pois. Voi elää superterveellisesti ja treenata, mutta tehdä välillä myös muita juttuja. Tää ajatustyyli eroaa aiemmasta, sillä oon tosiaan hyvin pitkälti joko-tai-tyyppi, joka tekee asiat täysillä tai ei ollenkaan. Tällä hetkellä mun kunto ei ole varmastikaan huipussaan, mutta en jaksa stressata asiasta, sillä tiedän että treeni tekee kyllä tehtävänsä melko nopeasti. Cheekin sanoin ”meillä on ollut aivan saatanan hauskaa” ja se on sen arvoista, että posket pullotta kevyesti hetken aikaa, hehe 😉

Tämän syksyn (voiko sanoa jo että syksy?) teema voisi olla se, että keskittyy nauttimaan elämästä ja tekee asioita joista tulee hyvä fiilis. Ei välitä mitä muut ajattelevat, sillä loppuepeleissä tätä elämää eletään kuitenkin itselle. Muistele niitä asioita ja hetkiä, jolloin olet ollut onnellinen ja iloinen ja panosta samanlaisiin tulevaisuudessakin!


KAIKKI EI AINA MENE KUTEN OLI SUUNNITELLUT

Suunnitelmallisuus, tavoitteet, toiveet ja unelmat. Tulevaisuutta on kiva maalata ennalta ja suunnitella miten asiat tulee omalla kohdalla menemään. Vaikka tiettyihin asioihin, kuten tavoitteisiin, pystyy itse vaikuttaa paljon, ei voi silti koskaan olla varma mitä elämä heittää eteen. Mä oon huomannut tähän astiseen ikääni päästäessä, että elämä koostuu aalloista, jolloin välillä on tasaista ja välillä sitten myrskyää ihan kunnolla. Myrskyn silmässä sitä miettii, että miten hitossa jouduin tähän tilanteeseen, mutta lohduttava ajatus on että asiat järjestyy aina, tavalla tai toisella.

kes

vaatteet saatu

Kaija Koo laulaa uudessa biisissään, että ”jotkut ei kadu mitään, minä kadun, kaikki ei todellakaan mennyt lailla sadun”. Lause viittaa luultavasti virheisiin, joita me kaikki tehdään joskus. Onko virheet sitten loppupeleissä pahasta, tai onko huono asia katua jotain tekemäänsä? Mitä jos saisi mennä menneisyyteen ja korjata kaikki katumansa asiat ja virheet. Eikö elämä olisi silloin liian tasaista, tylsää massaa? Omalta kohdalta voin sanoa, että todellakin kadun joitakin asioita, kuten sitä miten aikoinaan vuosia sitten kulutin aikaani liialliseen treenaamiseen ja ruuan syynäämiseen. Mutta sitten toisaalta ilman sitä en olisi oppinut näin paljon kaikesta ja voisi jakaa sitä täällä teidän kanssa. Kadun myös asioita, joiden merkitystä en ole ihan vielä ymmärtänyt, mutta jossain vaiheessa sitä huomaa, että näinhän sen kuuluikin mennä.

Uskon että me kaikki tarvittaisiin ajoittain enemmän spontaanisuutta ja irti päästämistä. Tiedän itse kokemuksesta, että se on jollain tavoin pelottavaa. Pelon syytä en tiedä, mutta ehkä meillä on nykyään narut käsissä niin tiukasti, että pelottaa päästää irti ja katsoa mitä tapahtuu. Ainakin oman kokemukseni mukaan, parhaat asiat tapahtuu juuri spontaaneista jutuista ja silloin, kun ei ole suunnitellut mitään!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

vaatteet saatu

Suunnitelmallisuus ja suorittaminen ovat toki omalla tavallaan hyviä juttuja. Itse tykkään pitää langat käsissä ja olinhan suunnitellut miten tulen viettämään tämän loman lepäillen ja järkevästi treenaten. No, elämä päätti toisin ja kaikki onkin mennyt ihan päälaelleen. Alkuperäisessä suunnitelmassani ei ollut mitään vikaan, mutta jonkinlainen herätys tämä on ollut. Tästä lähtien mun ei ehkä tarvitse olla ihan niin tiukasti niiden rutiinien orja, vaikka töihin palaankin. Helpommin sanottu kuin tehty, nimittäin kun palaan takas oravanpyörään, se imaisee aika nopeasti mukanaan.

Nyt kuitenkin jatkan vielä hetken lomailua ja seuraava kohde olisikin Seinäjoella. Seinäjoella on ollut tänä kesänä vaikka millaisia tapahtumia, eikä hommalle näy loppua. Tänään alkava Solar Sound Festival tulee tekemään uuden lipunmyyntiennätyksen, joten jengiä virtaa runsain mitoin kohti pohjanmaata. Sain yhteistyönä tiketit Solar Soundiin, joten myös meikäläinen on lähdössä mestoille festaroimaan! Tuntuu, että tänä kesänä yksi jos toinenkin festari on tehnyt ennätyksiä, eikä ihme, mun mielestä festarit ovat kesän parasta antia. Viikonlopulle on luvattu hellelukemia ja festareiden musiikkikattauskin toimii paremmin kuin hyvin. Itse odotan eniten Italo Brothersia, JVG:tä sekä tungevaag & raabania! Tulkaa vetäseen hihasta jos törmäillään! Snäpissä raportoin enemmän matskua, joten laittakaa seuraukseen: ainopaino. Oon muutenkin melko aktiivinen snäppäilijä nykyään ja siellä on tosiaan enemmän myös kaikkee muuta kuin sitä treeniä! 🙂

Kuvan vaatteet ovat Vaasan Seppälän urheiluvaatemallistoa. Nykyään myös Seppälästä saa laadukkaita, mutta edullisia treenikuteita.