ON HELPPOA OLLA VAHVA, MUTTA KUINKA MONI USKALTAA OLLA HEIKKO?

Nykyään painotetaan paljon kuinka vahvuus on hyvä ominaisuus ja monesti kuullaan jengin kertovan kuinka olen niin vahva, että kestän mitä tahansa. Voin sanoa itsekin, että ulkoinen habitukseni on sellainen että mulla on aina kaikki hyvin ja olen iloinen. Olen mestari piilottamaan tunteeni ja näyttämään sitä mitä kuuluu näyttää. Heikkouteni on ehkä juuri se, että en osaa olla heikko. En pysty myöntämään, että nyt ei vaan jaksa enää. On helppoa olla vahva, mutta kuinka moni osaa olla heikko?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen itsekin sortunut siihen, että olen vähätellyt ihmisiä, jotka ovat myöntäneet etteivät osaa tai jaksa. Nyky-yhteiskunnassa palvotaan ikiliikkujia, jotka suorittavat 24/7. Voin kertoa, että suorittaminen on loppuepeleissä aika helppoa. On helppo mennä siihen kuplaan, kun siirtää kaikki ajatukset pois ja keskittyy vaan tekemään. Tämä johtaakin usein siihen, ettei mielessä olevia asioita käydä läpi, vaan ne siirretään pois ja jossain vaiheessa kaikki tuleekin sitten moninkertaisena ryöppynä takaisin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Asiat kannattaa kohdata, oli ne vaikeita tai helppoja, koska vasta silloin pystyy jatkaa elämää eteenpäin ilman ylimääräistä kuormaa mukana. Ollaan viime aikoina juteltu kaverin kanssa paljon omista käyttäytymismalleista ja niitä kannattaa oikeesti miettiä ja tutkia, koska voi oppia itsestään paljon uutta ja voi myös oppia tuntemaan itsensä paremmin. Kaikilla meillä on niitä ”luurankoja kaapissa”. Vaikeitakin asioita, jotka muokkaavat meistä sellaisia kuin ollaan. Kun oppii ymmärtämään omia tapoja ja myös syitä mistä ne johtuvat, on myös helpompi hyväksyä virheensä.

Tällaista pientä ajatuksenvirtaa tähän iltaan. Itse käyn läpi vähän haastavampaa settiä tällä hetkellä, joten ei irtoa hirveästi mitään järkevää sanottavaa. Mutta eikö sitä sanota, että se mikä ei tapa, sen ainakin pitäisi vahvistaa. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

kuvat: Riikka

vaatteet & kengät: PUMA / Intersport Vaasa


SE KAIKKEIN TÄRKEIN

Jos multa kysytään, hyvinvointi ja hyvä olo koostuu monista eri asioista ja palasista. Oon monesti painottanut, että hyvä olo lähtee sisältä päin. Kun syö hyvin, urheilee sopivasti ja nukkuu riittävästi on elämää huomattavasti mukavampi katsella myös niiden vaikeiden aikojen läpi. Ongelmana on yleensä se, että kun on raskasta, tulee helposti laiminlyötyä itseään, jolloin olo ei ainakaan muutu paremmaksi. Vaikka saattaa kuulostaa pinnalliselta niin itse koen myös, että ulkonäöllä on suuri yhteys omaan olotilaan. Tällä en tarkoita, että itseään tulisi muuttaa radikaalisti johonkin muottiin sopivaksi, vaan yksinkertaisesti pitää itsestään huolta sekä sisäisesti että ulkoisesti.

mad

Joskus mietin, että mikä mua oikeen vaivaa kun olotilat saattaa muuttua hyvinkin radikaalisti. Viikko sitten maanantaina olin aivan maassa ja kaikki otti päähän. Eilen taas mulla oli super hyvä flow päällä aamusta iltaan ja kaikki oli vaan niin mahtavaa. Meillä naisilla on toki tuo hormonitoiminta, mikä vaikuttaa väkisinkin välillä hieman mielialaan, mutta kai se on muutenkin normaalia että fiilikset heittelee välillä. Välillä on ihan ok olla maassa ja laittaa tavoitteeksi, että selviää vain päivästä läpi. Toisina päivinä voi sitten nostaa riman korkeammalle ja haastaa itseään enemmän.

Pidin viime viikolla pienen hemmottelu-setin itselleni. Kävin ripsihuollossa, kampaajalla ja sitten matkustin vielä Madridiin, jossa meillä valkaistiin hampaat. Auringossa olo toi mukavasti energiaa ja pieni irtiotto kaikesta teki todella hyvää. Viime viikon tiistaina töihin tullessani, työkaverit kysyivät että olenko herännyt juuri kun näytin niin väsyneeltä. Olin aika väsynyt ja stressaantunut ja se näkyi myös ulospäin – olo ei ollut hyvä. Eilen töihin mennessä sain palautetta, että näytin levänneeltä ja kysyivät mitä olen tehnyt kun olin kuulemma hyvännäköinen, haha. 😀 Myös olotilani oli hyvä sisäisesti. Pointtina tässä se, että välillä täytyy muistaa hemmotella itseään, oli se sitten hieman pinnallista tai ei. Jos siitä tulee itselle hyvä fiilis, on se sen arvoista.

m

Mitä sitten tehdä jos on tyytymätön nykyiseen tilanteeseen ja kaikki tuntuu väkinäiseltä ja tylsältäkin? Uskon, että usein ongelma on se, että ikään kuin hyväksytään oma ”kohtalo”, eikä sitten jakseta tehdä mitään muuttaakseen sitä. Muutoksien tekeminen on aina haastavaa, koska on niin helppo vain jäädä siihen missä on nyt. Helppous on se mikä houkuttaa kaikessa. Helppo kuitenkaan harvoin tuo mitään uutta elämään.

Kokosin muutamia ajatuksia aiheeseen liittyen..

Jos on tyytymätön asioihin, kuten vaikka työpaikkaan tai opiskelupaikkaan – Vaihda se! Vietämme työpaikalla tyyliin suurimman osan päivästä, joten mielestäni on tärkeää että työ/ala on mielekästä. Kuulostaa ehkä naiivilta, mutta aina on mahdollisuus opiskella uutta tai edes hakea toista työtä. Yrittämättä ei voi onnistua.

Kokeile jotain uutta tai aseta tavoitteita – Helposti sitä liusuu siihen tuttuun ja turvalliseen arjen suorittamiseen. Mukavuusalueelta poistuminen saattaa tuntua epämiellyttävältä, mutta sen tehtyään fiilis on aina huippu. Uusi harrastus tai uudet tavoitteet tuovat pientä jännitystä elämään. Ehkä teetkin tänään jonkun ihan uuden ruuan tai kokeilet erilaista treeniä? 

Älä vertaa itseäsi muihin – Helpommin sanottu kuin tehty, mutta itsensä vertaaminen muihin syö vain turhaa aikaa ja energiaa. Käytä mielummin aika itsesi kehittämiseen. Koskaan ei voi tietää toisesta ihmisestä kaikkea ja helposti voi olla kateellinen jostain mitä ei oikeasti edes ole.

Älä oleta – Ihmiset olettavat kovasti kaikenlaista tietämättään tosiasioita ja aiheuttavat itselleen vain pahaa oloa. Asiat eivät aina ole miltä ne näyttävät, vaikka kuinka niin luulisi. 

Päästä irti ihmisistä joiden kanssa on huono olla – Tämä kohta on todella tärkeä, sillä jos jostain ihmissuhteesta tulee vain paha olo, on parempi päästää irti. Kaikkien kanssa ei voi, eikä tarvitse tulla toimeen. Keskity ihmisiin joista saat positiivista energiaa ja hyvää oloa.

Suunnittele – Pieni suunnitelmallisuus ei ole koskaan pahasta. Kun suunnittelee myös niitä arkipäiviä etukäteen, tulee tehtyä enemmän ja järkevämmin. Suuremmalla mittakaavalla tätä voi hyödyntää niin, että suunnittelee jotain mitä odottaa. Matkat, juhlat tai vaikka hemmotteluhoitoon pääsy toimii hyvin tässä tapauksessa.

Pienet pinnalliset jutut – Oletko haaveillut hiustenpidennyksistä tai vaikka tatuoinnista? Tee se. Säästä rahaa ja toteuta haaveesi. On ihan sama mitä muut ihmiset ajattelevat, sillä  jos se tuo sinulle iloa, tee se! Elämä on liian lyhyt siihen, että elää sitä muiden hyväksynnän kautta.

Olen miettinyt ja käsitellyt paljon tuota viimeistä kohtaa viime aikoina. Tulin tulokseen, että oon elänyt ihan liian paljon sen varassa, mitä muut ajattelevat ja seuraava kehityksen kohta onkin päästä eteenpäin tässä asiassa. Koskaan ei voi miellyttää kaikkia, joten on ihan turha edes yrittää. Loppupeleissä se kaikkein tärkein olet sinä ja voimalla hyvin, pystyt olemaan hyvä myös muita kohtaan!

”Don’t change so people will like you. Be yourself & the right people will love the real you”

collage_fotor


5 x VIIKON PARAS

Terkkuja Helsingistä! Heräilin juuri aivan liian aikaisin mun isosta hotellihuoneesta. Saavuin tänne jo eilen, koska olin sopinut muutaman tapaamisen samalla kun tänne olin kerran tulossa. Tänään ollaan siis suuntaamassa muutaman muun bloggaajan kanssa kohti Madridia. Lähtöä ennen mua odottaa vielä yks kiva juttu ja jos kiinnostaa, niin snäpistä pääsee seuraamaan paremmin menoa myös Madridista käsin (ainopaino). 🙂

Ennen kuin suuntaan aamiaiselle, ajattelin summailla viimeisen viikon ajalta kaikki parhaat jutut, joten here we go..

Collage_Fotorjust

Viikon paras..

..Ruokakokeilu – En ole vielä edelleenkään päässyt maistamaan nyhtökauraa ja oon jo alkanut kelaamaan, että onko kyseessä vaan joku myytti, kun se on muka aina loppu joka paikasta. 😀 Sunnuntaina nyhtöhyllyjä penkoessani, silmiin osui ”Härkis” – niminen tuote, joka on siis kypsä härkäpapuvalmiste. Mielestäni tuote muistutti hyvin pitkälle jauhelihaa sekä koostumuksen että maunkin suhteen. Paistoin kesäkaalia, parsakaalia sekä härkistä pannulla ja lopputulos oli todella bueno! Tosi mukavaa, että markkinoille tulee jatkuvasti lisää kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja lihalle. Täytyykin alkaa ottaa taas kasvisruokapäiviä viikkoon.

..Treeni – Näistä on aina vaikea valita, koska kaikki treenit ja jumpat ovat omalla tavallaan hyviä. Täytyy kuitenkin nostaa maanantain spinning korkeimmalle pallille, sillä oli ihan superkivaa nähdä pitkästä aikaa tyyppejä, jotka ovat olleet koko kesän poissa salilta. Vaasassa on paljon opiskelijoita, joten myös tuo vaihtelevuus on sen vuoksi aika suuri meidän saleilla, kun opiskelijoita tulee ja menee. Oon muutenkin aika tyytyväinen nykyiseen spinning-ohjelmaani, joskus vaan kaikki natsaa ja sillon kyseistä tuntia on aina kiva mennä ohjaamaan!

..Biisi – Viime aikoina oon löytänyt paljon hyvää musaa hieman joka lähtöön, mutta täytyy valita kuitenkin twenty one pilotsin ”heathens”. Valitettavasti biisi soi joka puolella hyvin ahkeraan, joten nopea kyllästyminen taitaa olla valitettava tosiasia.

Tapahtuma..- Eilinen lähtö pois Vaasasta. Mulla on ollut hetken jotenkin tukahduttava fiilis ja tää reissu tuli kyllä ihan täydelliseen saumaan. Joskus uusissa ympyröissä pyörähtämien tekee vain hyvää ja sitten onkin kiva palata takaisin kotiin. Normaalisti oon sellainen, etten niin välitä matkustamisesta koska se on mielestäni jollain tavoin stressaavaa kun rutiinit menee sekaisin. Nyt kuitenkin lähdin hyvillä fiiliksillä ja aion relata niin paljon kun vaan pystyn. Näin myös vanhaa kaveria eilen ja joidenkin kanssa vaan menee niin että vaikka edellisestä näkemisestä olisi 5 tai 10 vuotta, silti pystyy jatkaa siitä mihin jäätiin, eikä olo ole vaivautunut. 😀

Päätös.. – Sokerittoman syyskuun aloittaminen! Vaikka en ole tosiaan muutenkaan mikään sokerin suurkäyttäjä, antaa tällaiset haasteet hyvää motivaatiota siistiä muitakin tapoja niin ravintoon kuin treeniinkiin liittyen. Nyt kun saisin vielä ne salitreenit mukaan viikko-ohjelmaan niin hyvä tulee.

Collage_Fotor3

 


18 x MINÄ

Heippahei! En ole harrastanut kovinkaan usein mitään haastejuttuja, mutta mielestäni niitä on ihan hauska lukea, joten aloitetaan viikko sellaisella. Muut bloggaajat voivat vapaasti ottaa haasteen käyttöön, itsekin bongasin tämän aikoinaan toisesta blogista ja olin tallentanut kysymykset luonnoksiin. Luonnos tulikin sopivasti vastaan tänään, joten täältä pesee hieman viime aikaisia ajatuksia!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En ymmärrä… Miksi kaikki kaatuu päälle aina kerralla. Välillä kaikki on tosi hyvin ja sitten kun kelkka kääntyy niin se kääntyy kunnolla. Sanotaan, että meille annetaan sen verran kuin jaksaa ottaa vastaan, mutta välillä kyllä tuntuu että kaikkien kohdalla tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Uskon kuitenkin että kaikella on jokin tarkoitus, joskus sitä vaan joutuu odotella sitä tarkoitusta hieman pidempään.

Viikko sitten… Olin juuri käynyt ohjaamassa HIITin ja coren ja olo oli hyvä, kuten aina treenin jälkeen! 🙂

Päivän paras juttu… On että sain nukkua tänään niin myöhään kuin halusin ja meen töihin vasta illaksi. Ajattelin siivota ja pestä pyykkiä! 😀

Muistan ikuisesti…Kun voitimme aerobicin SM-kultaa. Se fiilis oli niin mahtava! Välillä sitä kaipaa kilpa-urheilun mukana tulevaa onnistumisen fiilistä, mutta toisaalta en tiedä olisiko musta enää elämään vain urheilun ehdolla. Kun sen on kerran käynyt läpi niin osaa arvostaa myös sitä ettei ole pakko treenata jos ei halua, tai että voi treenata vain hyvän fiiliksen vuoksi.

170_33840640576_134_n

Noloa myöntää, mutta… Tällä hetkellä en ole tyytyväinen siihen, miten olen elänyt viimeiset kuukaudet. Haluaisin päästä takaisin siihen normaaliin rytmiin ja saada kaikesta hieman otetta.

En osaa päättää… Eräästä asiasta jolla on todella suuri merkitys tulevaisuuteeni.

Ärsyttävintä on… Kun ei saa nukuttua sen vuoksi, että päässä pyörii niin paljon ajatuksia ja ideoita. 😀 Joskus olisi kivaa jos osaisi vaientaa omat ajatukset.

Tekisi mieli… Lähteä pitkälle kävelylle ulos. Aurinko paistaa ja vaikuttaa, että ilmakin on syksyisen raikas.

Minusta on söpöä…kaikki mitä Obelix tekee. Hän on oikeesti maailman suloisin ja kiltein pikku hauva. <3

Viime aikoina… Oon kokenut enemmän asioita kuin parin vuoden sisällä yhteensä. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Salainen taitoni on… Lukea ihmisiä. Huomaan heti jos joku valehtelee tai yritää salailla jotain.

Jos saisin yhden toiveen se olisi…Että minä ja kaikki läheiseni pysyisivät terveenä.

Hävetti… Kun päätin yhden asian, mutta epäonnistuin siinä samantien! 😀

Minulla on pakkomielle… Selata snapchattia aivan liian usein! 😀

Collage_Fotor

Söin tänään… Saman mitä joka päivä, eli smoothien jossa oli lehtikaalia, avocadoa, marjoja, protsku- ja lakujauhetta.

Kaikista pahinta on… Epätietoisuus ja epävarmuus tulevaisuudesta. Tykkään siitä että langat on käsissä ja jos käy niin, että ei itse voikaan vaikuttaa asioihin, koen sen todella ahdistavana.

Olenko ainoa, jonka mielestä… On hyvin outoa, että vielä nykyään erilaisissa lomakkeissa kysytään puhelinnumeroa ja matkapuhelinnumeroa? Onko jollain muka vielä kotipuhelin?

Seuraavaksi ajattelin…Lähteä sinne kävelylle ja toivottavasti herätä kunnolla tähän viikkoon!


RIITTÄMÄTTÖMYYDESTÄ

Meillä jokaisella tulee varmasti joskus hetkiä, jolloin tuntee itsensä surkeaksi ja saamattomaksi. Riittämättömäksi. Jollekin se on sitä, että turhautuu kun yrittää kovasti oppia jotain, eikä siitä tule mitään. Jokapaikanhöylät inspiroituvat asioista nopeammin kuin mitä ehtivät toteuttaa, sitten harmittaa kun ei kykene tekemään kaikkea sitä mitä haluaisi. Tuntee itsensä riittämättömäksi, vaikka on rakentanut itse itselleen oravanpyörän haalien liikaa tekemistä. Toiset lannistuvat riittämättömyyden tunteen alle ja päättävät, että jos en kerran kuitenkaan mitään osaa enkä opi, en jaksa edes yrittää. Riittämättömyyden tunne on kuitenkin vain tunne, eikä se määrittele kuka olet. Se on tunne, joka kuvastaa vain sitä, mihin itse sillä hetkellä keskityt. Etenkin meillä naisilla, tunteet kun saattavat heitellä joskus laidasta laitaan, kannattaa muistaa, että huonot fiilikset ja tunteet ovat vain tunteita, jotka menevät kyllä ohi, jos niitä ei ala vatvoa liikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kyllä minä ainakin mietin aina välillä paikkaani tässä maailmassa ja myös sitä, että mitä oikeasti haluan. Viime aikoina oon käynyt läpi jotain henkilökohtaista kriisiä ja pää on ollut sellainenkin ajatusten täyttämä sekamelska. Tiedän kyllä omat vahvuuteni ja tällaisilla hetkillä täytyy vain pysyä positiivisena ja pyrkiä keskittymään asioihin joista nauttii. Jos jotain oon oppinut niin sen, että loppupeleissä täällä eletään vain itselleen, eikä kannata ottaa liikaa paineita ympäristön aiheuttamista vaatimuksista. On aika helpottavaa kun päästää irti kaikesta ”mitä pitäisi tehdä” ja miettiä sen sijaan, mitä oikeasti haluaa.

Edelliseen postaukseen palatakseni, riittämättömyys on varmasti paljon yleisempää nykyään kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Mainitsin, että medialla on varmasti suuri vaikutus, etenkin lapsiin ja nuoriin, joilla ei ole vielä kovin tarkkaa käsitystä itsestään ja paikastaan täällä. Ennen olit makee tyyppi kun sulla oli Fruit of the loomin huppari, nyt oot makee vain jos sulla on tuhansia seuraajia instagramissa. Jo lapsena joudut tehdä itsestäsi brändin, jotta menestyt. Elämä rakennetaan helposti kuvitteelliseksi, sellaiseksi millainen sen tahtoisi olevan. Tämä taas ajaa meitä riittämättömyyden tunteeseen ja riittämättömyyden tunne ajaa suorittamaan elämää. Suorittajasukupolvi on syntynyt. Mitä stressaantuneempi ja kiireisempi olet sen hienompi homma. Emmä kato kerkee mitään lomaa pitää, kun mun kalenteri on ihan buukattu ja hirvee stressi muutenki!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oletteko joskus miettineet, millainen olisi ideaaliminä, eli paras versio itsestäsi? Vaikuttaisiko siihen ulkoiset seikat tai vaikka se mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta? Liian usein vertaamme itseämme toisiin, jolloin helposti tuntee huonommuuden tunnetta. Haluatteko tietää miksi? Usein emme tiedä tästä ihmisestä kuitenkaan kaikkea. Voi olla, että olet nähnyt vain pintakiillon, etkä tiedä millaisten asioiden kanssa tyyppi painii oikeasti. Kaikilla meillä on ne hyvät ja huonot hetket ja asiat elämässä. Tämän takia ei koskaan kannata verrata itseään ja paremmuuttaan muihin.

Kaikki ovat varmastii kuulleet motivaatiolauseen ”be the best version of yourself”, tässä lauseessa on oikeasti hyvä sanoma! Mieti ja korosta omia vahvuuksiasi ja kehitä heikkouksiasi, jolloin voit varmasti olla itsevarma ja tyytyväinen. Ulkonäön tai ulkoisten seikkojen ei tulisi arvottaa ketään paremmaksi kuin toinen. Okei, pelkällä hyvällä ulkonäöllä voi nykyään päästä pitkälle, ainakin instagramissa 😉 Se ei kuitenkaan todellakaan ole ainoa keino menestyä. Itsevarmuus, päättäväisyys ja periksiantamattomuus ovat mielestäni paljon hienompia piirteitä kuin ulkonäkö ja nämä piirteet ovat meidän kaikkien saatavilla, jos itse haluamme.