I HAVE A NEW DIET AND IT’S CALLED SUMMER

Mitä tapahtuu kun himotreenaaja vetääkin jarrut pohjaan ja lopettaa urheilun? Tässä on viime aikoina tullut treenattua pyöreät nolla kertaa ja voin sanoa, että mitä kauemmin on tekemättä mitään, sitä vähemmän kiinnostaa mennä hikoilemaan. Tai no, on tässä hikoiltu kyllä, mutta jostain muusta syystä kun treenistä! 😀 Nyt pystyn samaistumaan siihen, että kun ne treenailut jää, ne jääkin helposti pidemmäksi aikaa. Omalla kohdalla en ole ottanut asiasta paineita, vaan lähinnä ollut tyytyväinen siihen, että myös minä osaan ottaa iisisti ilman stressiä. Tämä on siis ensimmäinen kesä (ja vaihe muutenkin), kun olen oikeasti urheilematta sitä jatkuvasti ajattelematta! Hyvä minä!

Collage_Fotorpiha

No mitä sitten tapahtuu fysiologisesti kun yhtäkkiä onkin tekemättä mitään? Ensimmäisenä ainakin lihaspaineet katoaa ja kroppa ei ole jatkuvasti ”pumpissa”. Huomaan myös, ettei nestetasapaino heittele yhtä lailla kuin normaalisti. Normaalisti huomaan heti, jos syön esimerkiksi liian paljon suolaista. Kroppa on niin herkässä tilassa, että se reagoi vahvemmin paljon treenatessa. Yksi selkeä asia on myös unen tarpeen väheneminen. Oon useasti kertonut, että nukun todella suuria määriä, kun taas nyt mulle riittää aika hyvin se normaali 8 h. Toki välillä tulee vedettyä pidempiäkin unisettejä, mutta eron huomaa yleisessä energisyydessä.

Collage_Fotor

Aiemmin oon huomannut, että kun en treenaa, tulen ärtyneeksi, mutta nyt jostain syystä en ole kokenut tätäkään ongelmaa. Asiaa auttaa ehkä se, että tiedän tämän olevan väliaikaista ja viimeistään töihin mennessä asia korjaantuu! Monestihan yhdistetään terveellinen ruokavalio ja urheilu, sitten kun toinen uupuu, on vaikea ylläpitää toistakaan. Mä taas koen niin, että kun en treenaa, täytyy ruokavalioon kiinnittää enemmän huomiota. Kaikki on aina kiinni tasapainosta ja siitä, että löytää oikean tyylin kuhunkin elämäntilanteeseen, jolloin ei tuu ylilyöntejä mihinkään suuntaan. Kuten aiemminkin mainitsin, on ollut tosi vapauttavaa kun ruoka ei pyöri jatkuvasti mielessä, mikä taas johtaa siihen, että ruokavalio pysyy tasapainossa paremmin. Kiloja ei ole kertynyt yhtäkään, vaikka olomuoto on ehkä aavistuksen pehmeämpi kuin normaalisti.

Tiedätte, että oon kova testailemaan kaikkea ja nyt on sitten testattu tämäkin asia. Vaikka mustakin saa helposti kuvan, että oon kova tekemään ja suorittamaan, niin tämä olkoon esimerkki myös siitä, että asiat menee aina tilanteen mukaan.

Hyvää viikonloppua ja Lidlin mainoksen sanoin – Elä kuin viimeistä kesäpäivää! 😉


ARMAN POHJANTÄHDEN ALLA – RAVINTO

Katselin eilen paljon kohua herättäneen jakson ja tuli fiilis, että voisin raapustella aiheesta myös omia ajatuksiani. Huomaan, että oma ajatustyylini on muokkautunut viime aikoina entisestä. Kun ennen omatkin mielipiteeni olivat aika kärjistettyjä, niin nyt mietin vaan, että miksi kaikesta täytyy aina tehdä niin mustavalkoista, eli joko jokin ruoka-aine tyyliin tappaa tai sitten se on tyyliin ainoa mahdollinen vaihtoehto.

Tässä kyseiseesä pohjantähden alla – jaksossa Arman Alizad paneutuu siis suomalaisten syömään ruokaan ja haastattelee aiheesta eri tahon asiantuntijoita. Jaksossa pohdintaan, miten ruuan avulla voi joko heikentää tai parantaa terveyttään sekä mitkä ovat ruokateollisuuden epäkohdat tällä hetkellä. Asiantuntijoiksi on valittu henkilöitä, jotka kannattavat erilaisia tapoja noudattaa terveellistä ruokavaliota. Mukana on mm. Antti Heikkilä, Peter Flander, Tomi Kokko, Erkki Vartiainen sekä Jaakko Halmetoja. Yleensähän homma jakautuu kahteen kastiin, niihin jotka luottavat tieteeseen ja tuloksiin ja sitten näihin vaihtoehtoisiin tapoihin, jotka eivät tue valtion ravitsemussuosituksia. Jaksossa tapetilla oli jatkuvasti esimerkiksi hiilihydraatit ja maitotuotteet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse syön hiilareita jokaisella aterialla, joko tärkkelyksen, vihanneksien, marjojen tai hedelmien muodossa

Kuten tiedätte, oma ruokavalioni ei ole suoraan valtion ravitsemussuosituksien mukainen, mutta toisaalta ei kovin kaukanakaan siitä. Lukuisien kokeilujen kautta olen löytänyt tyylin, joka sopii parhaiten juuri mulle. Oon silti valmis kokeilemaan uutta ja kyseenalaistamaan toimintapojani edelleen, sillä koen että vain kokeilemalla voi löytää jotain ”parempaa”. Seuraan myös mielenkiinnolla Heikkilän, Kokon ja Halmetojan kaltaisia tyyppejä ja luen heidän juttujaan, mutta osaan soveltaa asioita minulle sopivalla tavalla. Tämä treenimäärä ja rasvakahvilla pärjääminen ei toimisi pidemmän päälle, ei myöskään vähähiilihydraattinen ruokavalio. Mistäkö tiedän? Koska olen kokeillut molempia. Eniten pidän kuitenkin Jaakko Halmetojan ajattelutavasta ja siitä että hän kannustaa juuri runsasravinteisten ruokien syöntiin, eikä usko ainoastaan kaloriteorian tai pelkkien makrojen suhteiden laskemiseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jaksossa pohdittiin paljon kakkostyypin diabeteksen syitä ja syntyjä, jolloin useampaan kertaan tuli ilmi, että sokeri ja hiilihydraatit olisivat syy tähän. Olen täysin samaa mieltä, että passiivinen elämäntyyli yhdistettynä leivän ja sokerin puputtamiseen ei varmasti vie terveyttä eteenpäin. Täytyy kuitenkin muistaa, että todella harvoin mikään asia johtuu vain yhdestä tekijästä. Moni ihminen, jolla ei ole tietoa terveellisistä elämäntavoista, saattaa lukea tämän niin, että lopetan hiilarien syönnin ja kaikki hoituu sillä. Mitä jos lisäisitkin aktiivisuutta ja alkaisit liikkumaan? Silloin voi syödä myös niitä hiilareita, eikä tarvitse vältellä mitään. Vaikka kyseessä oli ravintoon kohdistuva jakso, olisin toivonut että tähän aktiivisuusasiaan olisi otettu enemmän kantaa. Epäterveellisesti voi syödä myös ilman hiilareita.

Jaksossa käytiin läpi myös tällä hetkellä villitsevät trendit, eli maito ja gluteeni sekä niiden välttely. Olen itse sitä mieltä, että vaikka kokonaisuus ratkaisee aina niin ravitsemussuosituksien suosittelemat vähärasvaiset maitotuotteet eivät ole ainakaan omalla kohdallani terveydelle hyvä valinta. Olen myös sitä mieltä, että ilman maitotuotteita pärjää oikein hyvin. Itse en ole koskaan ollut niiden suurkuluttaja ja nykyään käyttö on todella minimaalista, satunnaisia kertoja lukuunottamatta (jäätelö!).

Olen itse huomannut omien asiakkaiden parissa, että liiallisen rasvan syömisen sijaan, liian vähäinen rasvan syönti on melkeinpä suurempi ongelma ja nimenomaan oikeanlaisen rasvan syöminen. Uskon, että edelleen moni pelkää rasvan syömistä, vaikka pahin rasvakammo alkaa olla jo kumottu. Myös pelkän kaloriteorian mukaan ajatteleminen edesauttaa sitä, että rasvaa vältellään sen runsaan energian vuoksi.

Loistava rasvanlähde

Avodado on loistava rasvanlähde

En tiedä miten näin yksinkertaisesta asiasta kuin syömisestä, saadaan edelleen näin iso juttu aikaiseksi. Miksi pitää olla niin monta eri leiriä, joista ihmisten tulisi valita ”mitä kannattaa”? Mielestäni järkevintä olisikin napata hieman vinkkejä sieltä ja täältä, jolloin löytyy se tyyli joka sopii omaan elämäntilanteeseen. Ehkä se ongelma on juuri siinä, että on mahdoton löytää kultainen keskitie, koska loppupeleissä löytyy niin monta oikeaa tapaa syödä. Voiko passiivista elämäntapaa noudattava 50-vuotias toimistotyöntekijä ja 25 – vuotias huippu-urheilija noudattaa samaa ruokavaliota? No tuskinpa ainakaan niin, että molemmat voisivat hyvin ja kokisivat olonsa energiseksi.

Mielestäni kaikilla haastateltavilla oli mielenkiintoisia pointteja. Ravitsemussuosituksiakin voi toteuttaa omalla tavallaan toimivasti, ilman että täytyy syödä 9 leipäpalaa päivässä. En usko että suosituksia voi syytää Suomalaisten sairastumisesta, koska kuinka moni niitä oikeasti noudattaa? Veikkaan, että suurin ongelma on liiallisen energian saaminen omaan kulutukseen nähden, sokerin, pikaruuan ja alkoholin suuri kulutus. On niin helppo keksiä jokin yksittäinen asia mitä syyttää, kuin paneutua siihen isoon kokonaisuuteen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olen useasti sanonut, että mulle on ihan sama onko jollain käyttämälläni tavalla takana tieteellisiä kokeita siitä, että se toimii. Syön ja liikun just niin, mistä mulle tulee hyvä olo. Jos joku tulee sanomaan, että hei ton syöminen ei tee sulle hyvää, koska jossain kirjassa sanotaan näin, niin se on mulle aivan yks hailee, jos se toimii omalla kohdallani. Nykyäänhän jengi lukee netistä mikä on terveellistä ja mikä ei, ilman että edes miettii miten ne asiat toimii omassa arjessa.

Sainkohan mitään järkevää sanottua? Olen varmaan jopa tylsä, koska en omaa mitään jyrkkää mielipidettä tästä asiasta. Haluan uskoa, että ei ole mitään yhtä ainoaa tapaa, vaan yksilöllisyys ja elämäntilanne ovat suuremmassa asiassa, kun halutaan löytää toimiva ruokavalio ja sitä kautta terveys! Fakta on kuitenkin se, että oikeanlainen ravinto toimii paremmin kuin useammat lääkkeet ja moni ihminen ei tosiaan tiedä, miten hyväksi he voisivat olonsa tuntea muuttamalla ruokailutottumuksiaan.


KATEELLISUUDESTA, IHAILUSTA JA INSPIROITUMISESTA

Meillä kaikilla on varmasti jossain elämänvaiheessa ollut esikuvia ja henkilöitä, joita ihaillaan katsotaan ylöspäin. Nämä esikuvat kuuluvat ehkä hieman vahvemmin lapsuuteen ja nuoruuteen, mutta kyllä varmasti aikuisenakin tulee ”fanitettua” ihmisiä, jotka ovat omalla mittakaavalla hyvässä asemassa omassa elämässään. Mielestäni toisista ihmisistä saa ja pitääkin hakea inspiraatiota, sillä joskus toisen näyttämä esimerkki voi olla ratkaiseva tekijä siihen, että itsekin uskaltaa. Koskaan ei saisi kuitenkaan unohtaa sitä mitä itse on.

Ehkä on käynyt niin, että on yrittänyt olla hyvä jossain asiassa niin kovaa, että on unohtanutkin ne omat vahvuudet kokonaan. Kun yrittää olla hyvä, menee asiat helposti suorittamisen puolelle. Ajatellaan, että on tietty tapa jolla asiat pitää tehdä. Jos ajattelet nyt sitä asiaa mistä haaveilet tai missä haluat kehittyä. Oletko keskittynyt korostamaan omia vahvuuksia, niitä minkä takia juuri sinä erotut massasta, vai teetko asioita niin, kuin ajattelet että pitää tehdä?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Otan esimerkiksi tämän blogin, koska tämä on mulle henkilökohtaisesti tärkeä asia ja haluan kehittyä asiassa ihan vaan senkin vuoksi, että saisin pitää homman ammattina mahdollisimman pitkään. Seuraan siis tiiviisti blogimaailmaa ja luen erilaisia blogeja päivittäin. Välillä tulee fiilis, että oon ihan paska, koska en osaa ottaa yhtä hienoja kuvia kuin vaikka Annika, tai kirjoittaa yhtä upeita ja henkeviä juttuja kuin Ella. No, kuvaamisessa voi tietysti aina kehittyä, mutta se syy miksi mun blogi on suosittu on tämä tyyli, mitä täällä näkee. Se syy ei ole henkevät tekstit, vaan selviää aika helposti kurkkaamalla oikealla olevia suosituimpia postauksia. 😀 Mulla on yksittäisiä artikkeleita, joita on luettu yli 500 000 kertaa, treeni- ja ruokavinkkejä sekä ohjelmia joita on katsottu (ja toivottavasti myös tehty) satoja tuhansia kertoja. Onhan täällä sitten toki muutakin aihe-alueita, jotka lukijoita kiinnostaa, mutta kun mä kirjoitan vaikka muodista, ei se tietenkään ole kovin innostavaa luettavaa, koska no..en ole mikään muotiguru, tai edes lähellä sitä. Uskon, että täytyy olla ns. auktoriteettiä ja uskottavuutta sen asian takana, mitä ajaa läpi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kannattaako nyt sitten ajatella, että ei hitto! Minähän alan jakamaan treenivinkkejä, jotta saan paljon lukijoita? Sanoisin että ei välttämättä. Kannattaa mielummin keskittyä siihen, missä juuri sinä olet mahtava, erilainen ja uniikki. Tämä ei luonnollisesti päde pelkkään bloggaamiseen, vaan kaikkeen unelmointiin elämässä. Inspiroidutaan, mutta ei unohdeta omia vahvuuksia! Kun yrittää liikaa, kuolee motivaatio ja spontaanisuus helpommin. Vaikka korostan paljon itsenäisyyttä ja omaa tekemistä, on myös toisten tuki tärkeää. Etenkin silloin, kun itse menettää uskon, tarvitaan se kaveri tai läheinen joka kertoo, että sä pärjäät kyllä. Usein on nimittäin helpompi uskoa mielummin muita kuin itseään.

Silloin tällöin jokainen tuntee kateellisuutta, minäkin. Se tuntuu aluksi inhottavalta, että miksi tuo onnistuu ja minä en? Sitä saattaa tuntee itsensä surkeaksi ja ”en tiedä mitä pitäisi tehdä” – olo valtaa mielen. Itse huomaan ainakin sen, että mikäli on hyvä olo itsensä kanssa, sitä pystyy olla iloinen ja onnellinen muiden vuoksi. Jos olo on huono, tulee helpommin negatiivisia tunteita muitakin kohtaan. Usein ihmiset, jotka ovat ilkeitä tavalla tai toisella, viestittävät juuri sitä että heillä on paha olla itsensä kanssa. Tämänkin vuoksi tiedostava ajattelu on niin tärkeässä roolissa. Kun jokin epämiellyttävä tunne valtaa mielen, kannattaa se käsitellä ja miettiä miksi tunnen näin? Kun antaa itselle luvan tuntea negatiivisiakin juttuja ja haluaa käydä ne läpi, pääsee niistä myös yli.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Loppuun haluan vielä muistuttaa, että haluttujen asioiden saavuttaminen ei ole aina kivaa. Aina ei ole motivaatioita, aina asiat ei suju kuten toivoo, mutta se kuuluu asiaan. Häviäjä ei ole se, joka kärsii tappion, vaan se joka antaa periksi.

Kuvat: Riikka


VOIKO SYÖMISHÄIRIÖSTÄ PARANTUA?

Vähän vakavampaa aihetta väliin tänään. Mietin tässä tovin, että uskallanko kirjoittaa aiheesta, mutta minkäs teet, kun joku aihe osuu mieleen, tulee fiilis, että haluaa purkaa sitä myös tänne. Nyt kun olen ollut tässä jo tovin tarkemmalla ruokavaliolla, olen myös miettinyt miten suhtaudun asioihin nykyään vs. aikaisemmin, kun ruokahommat eivät olleet ihan hallussa. Mielestäni nykyään ei ole mitenkään erikoista, että yhdellä sun toisella on ollut ongelmia syömisen, treenaamisen tai molempien suhteen. Melkein joka toisesta treeniblogista voi lukea, kuinka aiemmin on ollut ongelmia syömisen kanssa, mutta nykyään kaikki on hyvin. Onko näistä häiriöistä mahdollista päästä lopullisesti eroon, vai ovatko ajatukset kuitenkin jollain tavoin mukana elämässä aina?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Täytyy tietysti muistaa, että on olemassa ns. eri tasoisia syömis- ja liikkumishäiriöitä. Hieman harvinaisemmissa tapauksissa puhutaan jo hyvin vakavasta sairaudesta, mutta on olemassa myös paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan hae tai saa apua ogelmiinsa, vaan homma menee ikään kuin itsestään ohi. Olen kertonut itsekin olleeni tilanteessa, jossa sekä treenaaminen että syöminen lähti lievästi sanottuna hanskasta. Pakonomainen laihdutus ja suuret treenimäärät yhdessä veivät elämänilon ja kuoletti kaiken sosiaalisen elämän. Kun päätavoiteeksi tulee laihtuminen kaiken muun kustannuksella, aletaan olemaan jo väärällä puolella.

Olen ollut kiinnostunut ravintoon liittyvistä asioista jo ihan lapsena. Kalorien ja ravintosisältöjen opettelu oli mun harrastus hyvin nuorena. Aluksi se oli hyvin harmitonta, pelkkää mielenkiintoa, mutta jossain vaiheessa kun kiloja alkoi kertyä enemmän, alkoivat myös ensimmäiset laihdutuskuurit. Usein sanotaan että tieto lisää tuskaa, mutta myös tietämättömyys voi viedä omat touhut väärille poluille. Omalla kohdalla tiedosta on ollut hyötyä, sillä se on auttanut ymmärtämään mikä on oikeasti järkevää ja mikä ei.

Collage_Fotorf

Joko tai – ihmisenä syvennyn helposti omaan kuplaan, mikä ikinä projektini onkaan. Tämän vuoksi olen tietoisesti myös tarkkaillut, miten ajatusmaailma muuttuu (jos muuttuu) nyt kun olen tarkemmalla ruokavaliolla. Kyllähän se niin on, että mitä pidempään on tässä projektissa, sen helpommin sitä sukeltaa siihen dieettimoodiin! Koen kuitenkin olevani niin vahvasti terveellä pohjalla, etten pystyisi tehdä itselleni enää hallaa tarkoituksella. Kun tietää miten keho toimii ja miten tärkeää on saada riittävästi ravinteita, ei vaan pysty enää nälkiinnyttää kroppaa tarkoituksella. Itse ajattelen niin, että kun pistää aina terveyden ensimmäisenä, saa myös ne parhaat tulokset.

Joku kommentoi vanhaan postaukseeni, että myisi mummonsa saadakseen alla olevan kropan :D. Ja vaikka kroppa on ihan hyvässä kondiksessa, ei sitä rakennettu ainakaan terveys edellä. Vaikka en ole mitenkään sairaalloisen laihassa tai huonossa kunnossa, oli takana aika monta päivää liian vähillä energioilla ja liiallisella treenillä. Joku toinen voi taas olla samoissa mitoissa ilman sen suurempaa duunia. Me ollaan kaikki erilaisia ja täytyy osata kunnioittaa omaa kehoa ja sen rajoja.

Valokuva0281

Mulla on viime aikoina, tai oikeestaan jo aika pitkään ollut sellainen olo, että en halua kirjoittaa tämän tyylisiä ajatuksia, koska saan aina kommenttia siitä miten olen liian sitä tai tätä. Lyhyesti sanottuna, jos olet valmiiksi jo ihan hyvässä kunnossa, niin silloin sulla ei ole ”oikeutta” tavoitella parempaa kuntoa. 😉 Jos olen täysin rehellinen, niin olen pinnallinen siinä mielessä, että mulle on hyvin tärkeää olla sporttisessa ja hyvässä kunnossa. Tykkään haastaa itseäni ja nähdä myös sitä ulkoista etenemistä ja kehittymistä. Nautin siitä, että vatsapalat alkaa pilkottaa tai että haba kasvaa! Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi mun ainoa tavoite. Nautin myös siitä, että voin syödä hyvää ruokaa, unohtaa välillä kaiken treeniin liittyvän. Eniten nautin siitä, millaisen olo treeni saa aikaan.

Mikä on vastaus otsikon kysymykseen? Uskon, että voi, mikäli on valmis muuttamaan ajatusmaailmaansa. Vakavammissa sairauksissa tarvitaan varmasti paljon hoitoa ja työtä asian eteen. Olisi kiva kuulla mielipiteitä sellaisilta, joilla on asiasta kokemusta, tiedän että teitä on siellä ruudun takana. 🙂


DIET MOOD

Mitä teille tulee mieleen sanasta dieetti? Monelle herää luultavasti mielikuvat rajoitetusta, rankasta ruokavaliosta, jossa saa syödä vain tylsiä juttuja ja joutuu kärisiä nälästä jatkuvasti, vaikka sen ei todellakaan tarvitse mennä niin! Dieettihän tarkoittaa periaatteessa ruokavaliota, jolloin jokaisella meillä on se oma dieetti jatkuvasti. Toisilla vaan tarkempi kuin toisilla. Rehellisesti sanottuna, oma mielipiteeni tähän asiaan on hieman kaksipiippuinen. Mielestäni ruoka ja syöminen ei saisi olla liian tiukkaa ”ohjeista lukemista”, mutta toisaalta, mikäli toivoo muutosta tai tuloksia, joutuu sen eteen myös tekemään työtä, jolloin suunnitelmallisuus on ihan avainasemassa. Joskus myös ruokailutavat ovat niin retuperällä, että on yksinkertaisesti aloitettava selkeistä ohjeista, joissa opetellaan rytmi kuntoon, sekä saadaan pikkuhiljaa niitä terveellisiä ruoka-aineita mukaan omaan ruokavalioon.

diet1

viime päivien ruokia

Itse olen ollut nyt pian kaksi viikkoa tarkemmalla ruokavaliolla ja täytyy sanoa, että on ollut yllättävän helppoa. Pari kertaa on käynyt mielessä, että piru kun tekisi mieli vetästä levy raakasuklaata tai iso saavi popparia (nuo on ne mun lemppariherkut viikonloppuisin normaalisti). Kyse ei ole siitä, että en voisi tehdä niin, vaan olen yksinkertaisesti päättänyt kokeilla olla tällä ruokavaliolla ja silloin kun jotain päätän, mun päähän ei edes mahdu muita ajatuksia/mahdollisuuksia. Olen voinut jopa paremmin nyt, kun on oikeasti syönyt 3-4 tunnin välein ja energiaa on tullut sopivissa määrin tasaiseen tahtiin. Lisäksi noudattamani ruokavalio on mielestäni hyvinkin monipuolinen, jolloin ei tule fiilistä että joutuu ”luopua kaikesta”.

Olen sellainen, että kun mulla on joku tapa mikä toimii, mun on ehkä vähän vaikee lähtee muuttamaan sitä. Oon pitkään syönyt vain 3-4 kertaa päivässä, suuremman satsin kerralla ja monesti täälläkin kertonut, että se sopii mulle parhaiten, koska vietän ison osan päivästä treenatessa. Tuo edellä mainittu tapa toimi kivasti, mutta toisaalta en ollut edes kokeillut muuta tapaa, ennen kuin nyt. Joskus kun vaan uskaltaa kokeilla uutta, voikin saada parempaa, vaikka sitä usein pelkää, että menettää jotain, tai saa huonompaa tilalle. Ollaan siis rohkeita, oli kyseessä mikä asia tahansa! Itse olen hyvä poistumaan mukavuusalueelta silloin kun treenataan, mutta mitä tulee omaan elämään ja siihen liittyviin asioihin, olen mukavuudenhaluinen, enkä uskalla/halua/jaksa kokeilla uutta, mikäli vanha toimii hyvin.

kuva: Eve

kuva: Eve

Tänään on taas jumpattu niin, että hyvä ettei keuhkot lentäny ulos kesken spinnin, joten onneksi loppupäivän saa pyhittää hengailuun. Hengailu suuntautuu kylläkin tähän koneen äärelle, mutta onneksi on sellaista työtä mitä tykkään tehdä. Aion myös kehitellä sivustolleni pizzareseptin, mitä ohjelman ostaneet voivat käyttää dieetillä ollessaan. Tehdään siis dieettiin sopiva, herkullinen pizza! Lyön reseptin Q&A-osioon heti alkuviikosta.

Mukavaa viikonloppua!