KYLLÄ MINÄ NIIN MIELENI PAHOITIN..

Ajelin äsken kotiin ja kuulin radioista sen verran typerän jutun, että alkoi pitkästä aikaa ärsyttää oikeen kunnolla. Mä harvoin ärsyynnyn mistään, mutta jostain syystä ruokavalioon ja treeniin liittyvät typerät jutut pistää sapen kiehumaan. En vaan ymmärrä miksi helpoista asioista pitää vääntää kaikenmaailman hulluja hommia. Saattaa toki olla, että radiotoimittaja ei osannut tuoda tämän kyseisen dieetin ideaa kunnolla esiin, mutta siis joku uusi 8/16 dieetti oli kyseessä. Tämä on siis jokin hollywood-villitys (?!) jossa ideana on, että ruokaa saa syödä 8 tuntia päivässä ja sitten ollaan syömättä 16 h. Ohjeet olivat suunnilleen näin: syö vain terveellisiä ruoka-aineita, syö viimeinen ateria 18 aikaan, älä napostele. 

No ihan fiksuja neuvoja joo, mutta mihin hemmettiin tarvitaan joku 8/16 – sääntö. Miksei noita voisi noudattaa ihan ilman mitään kellonaikoja, jolloin saa tai ei saa syödä. 😀 En ymmärrä mistä johtuu, että edelleen ajatellaan jonkun tavan joko tuovan tai tuhoavan tulokset. Mikään tapa tai ruoka-aine ei lihota tai laihduta ketään itsestään. Ei gluteeniton, maidoton, vegaaninen, eikä kellonaikojen mukaan menevät syömiset. Kyse on siitä, että nuo tavat johtavat siihen, että energiaa tulee luultavasti vähemmän, koska jokin ruoka-aine on kielletty tai esim. tietyn kellonajan sisällä syöminen vähentää energiamäärää, koska ei ehditä syödä niin paljon. Sama pätee myös toiseen suuntaan, sillä iltasyöminen, leipä eikä viikonloppuherkuttelu tee itsessään kenestäkään lihavaa, vaan kyse on loppupeleissä kokonaisuudesta ja siitä miten toimitaan suurin osa ajasta.

Siinä ei toki ole mitään väärää jos saa apua vaikka tällaisista keinoista, mutta jos mietitään niin usein vain hyvin pieni prosentti tällaisten dieettien testaajista saa pitkäaiakaisia tuloksia, ellei sitten ole valmis elämään aina 16 tunnin paastoja vedellen. 😀 Täytyy toki huomioida, että syödyillä ruoka-aineilla ja ruokarytmillä on sitten muita vaikutuksia, jotka taas vaikuttavat kehon koostumukseen, hormonitasapainoon ja siihen kuinka paljon energiaa tulee syötyä. 

Tässäkin 8/16 dieetissä yksi keskeinen pointti on se, että ”iltasyöminen” (joka lihottaa 😉 ) jää pois, kun viimeinen ateria nautitaan viimeistään 18 maissa. Iltasyöminen ja lihominen taas yhdistetään usein toisiinsa sen vuoksi, että moni napostelee iltaisin paljon, joka johtaa siihen, että energiansaanti nousee tarpeen yli. Iltanapostelu taas johtuu usein siitä, että ruokailujen rytmittäminen päivän aikana on mennyt pieleen. Aamulla ei syödä mitään, lounaalla on niin kova nälkä että vedetään ähkyyn, mikä johtaa siihen ettei pysty syödä seuraavaan viiteen tuntiin mitään ja sitten illalla alkaa taas himot nousta pintaan ja vedellään ihan liikaa ruokaa. Sitten harmitellaan, että pitäisi kyllä päästä eroon tuosta iltasyömisestä, kun ongelma ratkeaisi paremminkin ruokarytmin säännöllistämisellä. Hoida syy, älä sen seurausta!

Jatkuva erilaisten keinojen etsiminen johtaa hyvin harvoin hyvään lopputulokseen, vai tunteeko joku jonkun, joka vetelee ties mitä dieettejä jatkuvasti ja on aina hyvässä kunnossa ja voi hyvin? Tunteeko joku jonkun, joka on tehnyt hieman enemmän aikaa vievän elämäntaparemontin ja on saanut uskomattomia tuloksia ja voi hyvin? Jep, sitä minäkin. 🙂 Nykyään vain harvoilla on malttia tehdä asioita rauhassa, vaikka loppupeleissä hosuminen ja hätäily vievät vain enemmän aikaa ja tuovat tuskin mitään tulosta aikaiseksi.

  • Se mihin vuorokaudenaikaan syö ei ole lihomisen tai laihtumisen kannalta merkittävää, merkittävämpää on kokonaisenergiansaanti. Säännöllinen ruokailurytmi auttaa kuitenkin pitämään energiansaannin ja annoskoot kohtuullisena, sillä nälkä ei pääse iskemään liian suureksi missään vaiheessa, jolloin sitä olisi vaikea hallita.
  • Mikään yksittäinen ruoka-aine ei ole lihottava tai laihduttava, sillä kokonaisuus ratkaisee tässäkin. Ruoka-aineiden laadulla on kuitenkin merkitystä omaan jaksamiseen ja esimerkiksi ravintoaineiden saantiin, mikä johtaa taas siihen miten jaksaa toimia vuorokauden aikana. Energisenä tulee liikuttua enemmän, kun taas sokerihumalassa jää helposti sohvalle makoilemaan jne.
  • Hiilihydraattien syönti illalla ei ole pahasta, etenkään jos treenaa iltaisin. Kaurapuuro on mitä loistavin iltapala ja auttaa monia nukkumaan paremmin. Treenin jälkeen kannattaa vuorokaudenajasta riippumatta syödä nopeasti imeytyvää hiilaria, kuten riisiä, pastaa, perunaa, banaania jne.

LUE MYÖS: TOTTA VAI TARUA – 7 FITNESSMYYTTIÄ

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


MUOTOA PAKARAN YLÄOSAAN

Monipuolinen pakaroiden treenaaminen vaikuttaa positiivisesti pepun muotoon, mutta sitä kannattaa harrastaa myös ihan terveydellisistä syistä, sillä vahva takalisto auttaa esimerkiksi oikean asennon ja ryhdin ylläpidossa, sekä voi säästää erilaisilta rasitusvammoilta. Pakaroita (ja alavartalon muita lihaksia) kannattaa myös harjoittaa monipuolisesti tekemällä voimaharjoittelua, pompputreenejä ja juoksuharjoitteita. Mun sivustolla ostettavissa ohjelma, jossa yhdistyy monipuolisesti erilaiset harjoittelumuodot –> Booty Bootcamp täältä.

Pakarat koostuvat kolmesta lihaksesta eli isosta pakaralihaksesta, keskimmäisestä sekä pienestä pakaralihaksesta. Gluteus maximus eli isoin pakaralihas ja samalla kehon suurin yksittäinen lihas vaikuttaa eniten pakaroiden kokoon. Gluteus mediusta ja minimusta treenaamalla saa muotoa pakaran yläosaan ja sivulle. 

Kokosin omia lemppareita, joiden avulla saa keskitettyä kehityksen juurikin sinne pakaran yläosaan, ilman että reidet rasittuvat juurikaan. Oon itse tehnyt viime aikoina enemmän eristäviä treenejä pakaroille, sillä kokonaisvaltaiset liikkeet vaativat palautumiselta hieman enemmän ja kun noita jumppia ja hyppimistä on sen verran paljon, ei meinaa reiskat aina palautua niin nopeasti kuin toivoisi.

lantionnosto smithissä (hip thrust) – Tää on mun ihan lemppari, sillä saan liikkeellä sellaisetkin poltteet kankkuihin joka kerta. Liikettä voi tehostaa laittamalla kuminauhan polvien ympärille, jolloin joudutaan jännittää jalkoja auki samalla kun tanko nousee. Näin saadaan tehokkaasti kaikki pakaran lihakset tekemään työtä. Kokeilemisen arvoinen juttu: nosta lantio ylös, purista pakaroita, vedä vatsa sisään ja pidä lantio ylä-asennossa pito noin 10 sek jonka jälkeen laske rauhassa alas. Ai ai ai 😀

polvikyykky – Vaatii hieman harjoittelua ja keskittymistä, mutta erittäin hyvin eristävä liike kankuille, sillä liikkeessä tapahtuu ainoastaan yhden nivelen (lonkka) ojennus, jolloin reidet säästyvät. Tätä kannattaa kokeilla jos tuntuu että tavallinen kyykky kuormittaa ainoastaan jalkoja. (youtube: knee squat smith machine)

aasinpotku (smithissä) – Supertehokas eristävä liike kankulle ja jalan asentoa muokkaamalla saadaan kohdistettua liike juuri sinne minne halutaan. Voi tehdä esim. nilkkapainoilla tai jos haluaa kunnon kuorman niin ei muuta kuin smith-tangon alle ja työntämään. (youtubesta: donkey kicks smith machine)

pudotuskyykky – Myös pelkällä kehonpainolla pystyy treenata peppua tehokkaasti, mikäli lisää mukaan tehoa tuovan elementin, eli ponnistuksen. Steppilaudan tai muun korokkeen päältä pudotus syvään kyykkyyn ja siitä takaisin laudalle. Kun varpaat ja polvet avataan kevyesti ulkokiertoon, pakara aktivoituu tehokkaammin. Tämän voi myös lisätä jonkun voimaliikkeen supersarja kaveriksi ja polte (sekä syke!) on taattu. (3 liike videolla)

hyppääjän maastaveto – Liikkeellä saa todella hyvän kontaktin pakaraan ja tämän avulla pystytään myös keskittymään yhteen puoleen kerrallaan, mikäli ongelmana on esimerkiksi puoliero. katso mun instagramista täältä. 

reverse hack-kyykky – toinen lemppari liike, jota on mielestäni lisäksi tosi kivaa tehdä. Tähän pystyy latoa hurjasti painoja ja samalla saa helpommin työn pakaroille kuin reisille. Suosittelen testaamaan! Oikean asennon saamiseksi jalkojen tukilevy tulisi olla mahdollisimman pystyssä ja pään asento niin ettei niskat väänny alas kyykätessä. (videolla toinen liike)

Ja hei, jos haluatte takuuvarmoja tuloksia pepputreeneissä niin kannattaa osallistua mun BOOTY CHALLENGE – haasteeseen!

—>

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


MIKSI KANNATTAA SYÖDÄ AAMUPALA?

Vaikka olen sitä mieltä, että päivän tärkein ateria on treenin jälkeinen ateria, en voi silti vähätellä aamupalan potentiaalia. Kun aloittaa päivän täyttävällä ja ravitsevalla aamiaisella, voin vaikka vannoa, että ateriarytmi säilyy helpommin ja turhat napostelut jäävät välistä. Jostain syystä monilla on sellainen tyyli, että ruokaa ikään kuin säästellään pitkin päivää. Aamiainen jää ehkä välistä, lounaalla kevyt salaatti, välipalaksi omena ja sitten illalla onkin sellainen nälkä, että homma repeää helposti käsiin, mikä johtaa taas siihen että seuraava päivä lähtee samalla metodilla käyntiin. Mikäli tavoitteena on esimerkiksi painonpudotus tai kiristely, sanoisin että runsas ja täyttävä aamiainen on hyvin tehokas ase ja tekee tulevasta päivästä helpomman ja energisemmän.

Aamupalan syöminen rytmittää hyvin myös loppupäivän syömistä. Kun syö kunnollisen aamupalan, on helpompi syödä kevyemmin illalla, mikäli se on tarpeen. Mikäli treenailee iltapäivällä tai illalla, tulee toki syödä myös silloin kunnolla. Itse panostan aina suurimmat energiamäärät juuri treenin jälkeiselle aterialla ja pidän huolen siitä, että palautuminen on mahdollisimman tehokasta!

On tietysti hyvin yksilöllistä millainen aamupala toimii parhaiten juuri sinulle. Liian hiilaripitoinen annos voi saada olon väsyneeksi heti aamusta, jolloin kannattaa panostaa enemmänkin proteiinipitoiseen settiin, etenkin jos aktiivisuus on hyvin vähäistä aamiaisen jälkeen. Smoothieen saa helposti upotettua protskut ja rasvat juotavaan muotoon ja toimii myös niille, joiden on vaikea syödä heti herättyään. Mikäli kyseessä on paljon urheilua harrastava henkilö, kannattaa myös aamiaisen sisältää hiilareita. Itselläni uppoaa tällä hetkellä useimmiten kaurapuuro, mutta välillä saatan myös surautella smoothieita, riippuu hieman fiiliksestä. Tällä hetkellä syön puuroa aamulla, illalla ja välillä myös päivällä. 😀

Aamiaisen syöminen saattaa olla haasteellista sellaisille, jotka eivät ole tottuneet sitä syömään. Usein aamiasen skippaaminen johtaa myös iltasyömiseen, mikä johtaa siihen ettei taas seuraavana aamuna ole nälkä. Kun ateriarytmi on kunnossa, eli syödään säännöllisesti, ovat kaikki ateriat sopivan kokoisia ja luonnollinen näläntunne toimii paremmin. En väitä, että jokainen ihminen voisi paremmin syömällä aamiaista, sillä tiedän, että osalla toimii erilaiset tavat paremmin. Mikäli kuitenkin ongelmana on napostelu ja jatkuvat ruokahimot sekä pikkunälkä, kannattaa kokeilla nauttia runsas, terveellinen aamiainen ja katsoa miten se vaikuttaa omaan toimintaan!

Jos perinteiset brekkarit kyllästyttää, voi kokeilla vaikka yllä olevissa kuvissa näkyvää banaanileipää!

Banaanileipä:

  • 2 banaania
  • 2 dl kauraleseitä
  • kauhallinen (30g) vaniljan makuista heraproteiinia
  • 1 kananmuna
  • n. 3 dl Santa Maria kevyt kookosmaitoa / kaurajuomaa
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 1 rkl psylliumia
  • reilusti kanelia, ripaus suolaa
  • 1 rkl maapähkinävoita
  • 3 tuoretta taatelia (kivet pois)

Sekoita tehosekoittimessa kaikki muu paitsi maapähkinävoi ja taatelit. Kun seos on taikinamaista lisää vielä kaksi viimeistä ja blendaa kevyellä teholla, jotta jäävät sattumiksi taikinaan. Kaada voideltuun leipävuokaan ja 200 asteisessa uunissa 20-30 min.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


WEEKEND GETAWAY

Kuukausi takaperin tuli otettua pieni irtiotto arjesta, kun suunnattiin Helsinkiin Hotel Rantapuiston vieraaksi. Meren rannalla, luonnon helmassa sijaitseva hotelli on myös lähellä kaupunkia, sillä Hotel Rantapuisto sijaitsee Itämeren rannalla Helsingin Vuosaaressa, Ramsinniemessä, 15 km:n päässä Helsingin keskustasta!

Tällaiset viikonloppumatkat ovat ihan loistava tapa irtautua arjesta, sillä jo toiseen kaupunkiin matkustaminen auttaa unohtamaan ne normaalit rutiinit ja asiat, joiden ympärillä oma arki pyörii. Meille olikin varattu kaikenmoista mukavaa puuhaa ja viikonloppu olikin täysin napakymppi yhdistelmä relausta, ruokaa ja aktiviteettejä. Hotelli itsessään on hyvin vanha rakennus, jonka kaikki yksityiskohdat on tarkoin harkittu ja jättikokoisista ikkunoista voi huomata olevansa keskellä luontoa. Hotellihuoneen merinäköala taas sai aikaan fiiliksen, kun olisi mökillä. Etenkin aamulla oli jotenkin rauhoittavaa katsoa metsämäistä maisemaa ikkunasta (..ja haaveilla samalla tulevasta aamiaisbuffeesta :D).

ID

Saavuttiin Helsinkiin perjantaina iltapäivällä ja siitä tulikin suunnattua melkein samantien illalliselle hotellin omaan ravintolaan, jossa nautiskeltiin kolmen ruokalajin illallinen. Ravintolassa oli ihanan rauhallinen tunnelma ja palvelu oli ihan ykkösluokkaa. Harvemmin tulee syötyä noin pitkän kaavan mukaan ravintolassa, mutta jokainen annos oli kyllä todellakin jees ja tällä kertaa myös mun pohjaton vatsa täyttyi kunnolla. 😀

alkupalaa

miehen alkupalaa (iski pieni annoskateus 😀 )

nam!

Lauantaina suunnattiin aamiaiselle, jota olin odottanut illasta saakka. 😀 Jostain syystä nämä ruokailuhetket ovat aina meikäläisen reissun kohokohtia. Aamupala oli erittäin kattava ja herkullinen. Mun lautanen täyttyi sen verran monta kertaa, että en tainnut tuntea nälkää enää koko päivänä.

Aamiaisen jälkeen suunnattiinkin kokeilemaan huonepakopeliä, jota kohtaan mulla oli suuret odotukset. Oon monesti miettinyt, että olisi kivaa testailla omaa aivokapasiteettia ja nyt tarjoutui mahdollisuus kokeilla InsideOut Escape Gamesin avulla miten hyvin nuo hoksottimet oikeen pelittää. Kun meidät päästettiin huoneeseen, iski pieni paniikki, että mitäs ihmettä nyt!? 😀

Sekoiltiin huoneessa se 60 minuuttia ja päästiin lopulta suhteellisen pitkälle, mutta ei maaliin saakka. Täytyy kyllä sanoa, että tuo ”The bar of monster and madmen” ei ollut mikään helpoin nakki jos multa kysytään! 😀 Huonepakopelit haastavat osallistujien ongelmanratkaisukykyä selvittämällä erilaisia ongelmia, pulmia ja arvoituksia. Osallistujien tulee käyttää mm. luovuutta, logiikkaa sekä matemaattisia ja visuaalisia taitoja paetakseen huoneesta. Tuo oli kyllä kiva aktiviteetti, sillä meidän piti tehdä aika tiivistä yhteistyötä etenemisen edistämiseksi!

Aivojumpan jälkeen olikin aika suunnata fyysisempään touhuun, eli treenaamaan. Käytiin testaamassa hotellin yhteydessä sijaitseva Easyfit Vuosaari. On aina kiva testailla erilaisia kuntosaleja, sillä sitä tulee viettettyä kuitenkin suuri osa ajasta omilla saleilla täällä Vaasassa. Mulla oli edelleen hieman täysi olo aamiaisesta, joten treeni lähti käyntiin hieman tahmeesti. 😀 Olin ajatellut treevaavani jalat, mutta koska olo oli ”hieman” pinkee, vaihdoin lennosta suunnitelmaa ja siirryin häiriköimään miehen rintatreeniä. 😀 Treenin jälkeen olo oli taas hieman parempi ja pystyi jopa ajatella syömistä jälleen.

Treenin jälkeen meitä odotti rantsauna ja palju! Rantapuiston tunnelmallinen rantasauna takkatiloineen on kyllä todellinen must kaikille kävijöille. Oli niin rentoa istuskella saunassa ja pulahtaa siitä välilla paljuun ihailemaan maisemia. Vaikka meidän vierailun aikana ei säät hellineet niin merimaisema on aina jollain tavoin rauhoittavaa katseltavaa. Kesällä tuo olisikin ihan loistomesta järjestää juhlia tai illanistujaisia.

Saunan jälkeen suunnattiin vielä käymään Helsingin keskustassa syömässä ja hakemassa vähän iltaherkkuja (600 g karkkipussi täynnä mun lemppareita eli valkosuklaapähkinöitä). Loppuilta meni rentoillessa hotellihuoneessa ja valmistautuessa seuraavan aamun brunssiin!

Ravintola Rantapuiston brunssi oli yksi parhaista missä olen itse käynyt. Tarjolla oli vaikka ja mitä ja kaikki ruoka oli freshiä ja herkullista. Istuttiin lähemmäs kaksi tuntia syömässä mitä ihanimpia safkoja ja herkkuja. Tuon jälkeen olikin sitten energiaa istua viiden tunnin kotimatka Vaasaan!

Tällaiset weekend getawayt sopii loistavasti tyypeille, jotka arvostavat hyvää ruokaa, aktiviteettejä ja ihan vaan olemista sekä rentoutumista. Kiitos Hotel Rantapuistolle huikeesta viikonlopusta!

Yhteistyössä Hotel Rantapuiston kanssa.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


BOOTY CHALLENGE – RAVINTO-OHJELMA

Sain aika paljon toiveita jakaa vinkkejä myös ravitsemuspuolella ja täältä tulisi vinkkejä aiheeseen nimeltä ravinto. Haasteen ideana on kehittää voimaa ja kasvattaa lihasta, jolloin tarvitaan siis energiaa. Tämä aihehan on siinä mielessä vaikea, että moni suoraan sanottuna pelkää syödä riittävästi. Pelätään, että jos syö paljon, lihoo. Olen sitä mieltä, että kehoa voi muokata ja kehittää ilman älyttömiä massakuureja, mutta liian vähäisellä ravinnolla hommat jäävät kuitenkin vain jumittamaan, eikä mitään tapahdu. Nyt pitäisi siis heittää turhat kalorikammot romukoppaan ja syödä hyvää, terveellistä ruokaa riittävästi! Jos mietitään yhtälöä missä treenataan kovaa, levätään sopivasti ja syödään terveellisesti niin tuskinpa lopputulos voi olla huono, vai mitä?

Ymmärrätte varmasti, että en pysty antaa määriä, jotka sopisivat ihan jokaiselle, sen takia suosittelen käyttämään esimerkiksi sulamon laskuria, joka on hyvin helppokäyttöinen. Laitan alle simppelin ruokavalion, jota voi lähteä testaamaan, lyödä omat tiedot sulamoon ja laskea kuinka hyvin annetut määrät sopivat sinulle. Määriä voi sitten lisätä tai vähentää sen mukaan, miten paljon tavoitteesta jäädään. Suosittelen laittamaan asetuksiin joko ”ylläpidä nykyistä painoa” tai muokata ”omalla vastuulla” paino kilon tai kaksi suuremmaksi, ellei normaalipaino ole jo itsestään nykyistä painoa suurempi, jolloin laskin lisää automaattisesti + 300 kcal. Valinta ihan sen mukaan, miten paljon haluaa kasvattaa massaa.

ateria 1 – kaurapuuro 

  • 55 g kaurahiutaleita/leseitä (gluteeniton halutessaan)
  •  200 g valkuaista / 150 g raejuustoa
  • 100 g marjoja (mustikka, vadelma, puolukka, tyrni..)

ateria 2 

  • runsaasti vihanneksia / salaattia
  • 100 g kanaa/kalaa/lihaa,
  • 65 g riisi/pasta
  • 10 g oliiviöljyä / 45 g avocadoa

ateria 3 (smoothie / leipäsetti)

  • 30 g kaurahiutaleita
  • 100 g marjoja
  • 20 g heraproteiinia
  • 45 g avocado
  • kourallinen babypinaattia / lehtikaalia tms.

TAI

  • n. 70 g kauraleipää (2 palaa)
  • 45 g avocadoa
  • 50 g kinkkuleike tms.
  • vihanneksia

ateria 4 (palautusateria)

  • runsaasti vihanneksia / salaattia
  • 100 g kanaa/kalaa/lihaa (vähärasvainen vaihtoehto)
  • 65 g riisi/pasta
  • 10 g oliiviöljyä / 45 g avocadoa

ateria 5

  • 55 g kaurahiutaleita/leseitä (gluteeniton halutessaan)
  •  200 g valkuaista / 150 g raejuustoa
  • 100 g marjoja (mustikka, vadelma, puolukka, tyrni..)

TREENIJUOMAT (ei pakollinen) :

  • treenin jälkeen esim. 20 g heraproteiinia + pieni banaani / valmis palautusjuoma

Näillä määrillä (hieman vaihtoehdoista riippuen) ~ 2000-2500 kcal. Aterioiden järjestystä voi vaihedella.

Näiden lisänä suosittelen pitämään hiilaritankkauksen kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Etenkin jos kalorimäärä menee plus miinus nolla oman kulutuksen kanssa. Ohjeet tankkaukseen täällä. Tankkaus olisi hyvä suorittaa lepopäivänä ja noin + 500 kcalin hh lisäyksellä, joka on siis noin 100-150 g hiilaria.

Jos tavoitteena on lihaskasvu, tärkeitä asioita ovat..

Riittävästi monipuolista ravintoa! Tavallinen kuntoilija pärjää myös ilman palautusjuomaa, mikäli ruokaa syödään suhteellisen nopeasti harjoittelun jälkeen. Hyvä palautusateria sisältää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, sopivasti vähärasvaista proteiinia ja vain hieman rasvaa, sillä rasva hidastaa hiilarien imeytymistä. Lihaskasvun kannalta, ravintoa tulisi syödä muutenkin riittävästi ja monipuolisesti. Runsas ravinto yhdessä kovan treenin kanssa tuo usein ihan mahtavia tuloksia! 😉 Säännöllinen ateriarytmi pitää tästä parhaiten huolta. Syömällä 3-4 tunnin välein, tulee kasattua riittävästi energiaa päivän tarpeeseen nähden.

Riittävän kuormittava harjoittelu on kaiken a ja o. Kun tavoitteena on rakentaa lihasmassaa, tarvitaan riittävän suuri ärsyke. Alussa kroppa ottaa hyvin treeniä vastaan ja tulosta tulee nopeasti, mutta hyvin pian keho tottuu treeniin, eikä kehitystä tapahdu, ellei ärsykettä muuteta. Painoja tulisi pystyä lisäillä tasaiseen tahtiin, kuitenkaan tekniikkaa unohtamatta. Kontakti työskentelevään lihakseen on erityisen tärkeä, joten on suuri ero vain treenata liikettä kuin treenata haluttua lihasta. Välillä kannattaa muuttaa myös toisto- ja sarjamääriä ja kokeilla muutenkin uusia liikeratoja. Riittävä harjoittelumäärä riippuu hieman henkilöstä, mutta jo kolmella tehokkaalla ja hyvin suunnitelulla harjoituskerralla viikossa saa hyviä tuloksia aikaiseksi. Kun kuormitus on riittävän kova, tarvitaan tietysti myös lepoa, jonka vuoksi harjoittelukertoja ei tarvitse olla älytöntä määrää. Laatu korvaa määrän! 

Kreatiini on yksi runsaasti tutkittu ja tehokkaaksi havaittu urheiluravinne. Kreatiinista on selkeää hyötyä voimaharjoittelussa, sillä se parantaa suorituskykyä ja näin ollen pystyy harjoitella tehokkaammin ja suuremmilla kuormilla. Kreatiinin tulisi on monohydraattia ja sen käyttö aloitetaan yleensä tankkauksella, jonka jälkeen määrä lasketaan noin puolella. 

Vaikka proteiinia saadaan suhteellisen helposti ihan vain syömällä riittävästi, on kreatiinin ohella hyvä olla laadukas proteiinilisä. Useimmat suosivat heraproteiinia, sillä se sisältää kaikki välttämättömät aminohapot ja imeytyy nopeasti esimerkiksi harjoittelun jälkeen. Jos kokee, että riittävästi syöminen on haastavaa, on näillä helppo täydentää ruokavaliota. Itse tykkään myös käyttää heraa leivonnassa, kuten pannareissa, fluffeissa tai vaikka raakasuklaan teossa. Heraproteiinia on yleensä kahta erilaista vaihtoehtoa eli isolaattia, joka on ns. puhtaampi hera, eikä sisällä laktoosia, hiilareita tai rasvaa. Konstentraatti taas sisältää usein muutaman gramman hiilaria ja rasvaa (per 100g).  Olen kirjoitellut proteiinijauheiden eroista ihan oman postauksen, sen voi lukea täältä.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.