KÄYTTÖVINKKEJÄ HERAPROTEIINILLE

Mun ehdottomasti käytetyin lisäravinne on heraproteiini ja sitä löytyykin kaapeistani monessa eri merkissä ja maussa. Käytän heraa etenkin makeiden herkkujen valmistuksessa, sillä hyvänmakuisella protskujauheella saa taiottua vaikka minkälaisia vähäsokerisia ja proteiinipitoisempia herkkuja. Makeutusaineitahan nuo toki sisältävät, mutta sitten on toki olemassa myös vaihtoehtoja, esimerkiksi stevialla makeutetuista jauheista. Mitä proteiinijauheisiin tulee, mun luottomerkki on Fitnessguru, ollut jo monta vuotta. Syy on puhtaasti se, että nuo jauheet maistuvat mun mielestä niin saakelin hyvälle, että en ole löytänyt vielä vastaavaa. Mä tykkään makeasta ja siitä että maku ei tosiaan ole liian laimea ja nämä täyttävät juurikin nuo kriteerit. Tiedän tyyppejä, joiden mielestä gurun proteiinit ovat liian makeita ja onneksi silloinkin löytyy vaihtoehtoja eri merkeistä ja mauista.

Omat lempparit ovat vanilja-valkosuklaa, mansikka/vadelma-valkosuklaa, vanilja, tuplasuklaa, suklaa- hasselpähkinä, kaseiinista vaniljajäätelö toimii törkeen hyvin proteiinifluffissa ja jälkkäreissä. Makua valitessa kannattaa ottaa huomioon, mihin sitä tulee käyttämään. Esimerkiksi vanilja/marjapohjaiset maut sopivat smoothieen paremmin kuin esim, suklaa, sillä suklaa ja marjat eivät esimerkiksi toimi kovin hyvin yhdessä (smoothiessa). Vaniljapohjainen maku onkin aikalailla toimivin kaikkeen leivontaan ja siksi mulla on aina tota vanilja-valkosuklaata kaapissa. Muita makuja tilailen hieman vaihdellen!

Tässä asioita mihin käytän heraa tuomaan herkullista makua ja proteiinipitoisuutta:

smoothiet

pannarit/letut

raakasuklaa / raakaleivonta

itse tehty chiahillo

jäätelö

proteinfluff eli proteiinivaahto

kaurapuuro

tuorepuuro

omenakaurapaistos

keksit

piirakat

ja sitten hieman kuvasaldoa terveysherkuista, joita oon heran avulla valmistanut… 🙂

tuplasuklaa-fudge

pannari + proteiinijäätelö

proteiinikermavaahto

omenakaurapaistos

proteiinifluff

id

fluff

puuroo

puuroo

chia-pudding

banaanileipä

kinuski-fudge

jäätelöä

smoothie

suklaata

lisää suklaata

piparkakkuja

bounty-patukoita

ja sitä suklaata…

keksisuklaa

smoothie-vanukas

fluff

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


4 x PAREMMAKSI RYHMÄLIIKUNTAOHJAAJAKSI

Joskus tulee selailtua vanhoja postauksia ja sieltä löytyy jotain mielenkiintoista, minkä olemassaolon on ehtinyt jo unohtaa. Näköjään sitä on joskus ollut jotain ihan fiksuja ajatuksia, jotka esimerkiksi nyt muistuttivat itseäni muutamasta jutusta! Jumppia ohjatessa jää helposti päälle sellainen samanlainen kaava, mitä helposti tulee toistettua autonomisesti. Vähemmän suorittamista ja enemmän läsnäoloa ja hyvä ilmapiiri on melkeinpä taattu!

Oon monesti ennenkin kertonut että ei ole olemassa yhdestä muotista tehtyä ”hyvää ohjaajaa”, mutta tässä tekstissä siis ajatuksia ja juttuja joiden avulla oon oivaltanut uutta ja tullut mielestäni paremmaksi ohjaajaksi. Tämähän on yllättävänkin monipuolinen ja haastava ammatti, etenkin jos haluaa kehittää itsensä huippuohjaajaksi.

Mielestäni hyvän ohjaajan tunnilla ei vain treenata, vaan tunti on kokonaisvaltainen nautinto treeniä, musiikkia, tunnetiloja, fiiliksiä ja hyvää oloa. Treenin jälkeen suupielet ovat kohti korvia, vaikka jalka vähän painaisikin. Hommahan on niin, että voit suunnitella miten loistavan tunnin tahansa, mutta jos et osaa ohjata sitä riittävän hyvin, ei mistään hienouksista ole oikeastaan mitään hyöytyä. Useasti moni erehtyy ajattelemaan, että mitä rankemman tunnin teen, sitä parempi. Suunnitelma voi olla miten rankka tahansa, mutta toinen asia on saada ihmiset tekemään se niin, että se on myös järkevä. Rankka ja tehokas ei välttämättä ole aina sama asia. 🙂

Kokosin muutamia juttuja, joita voi lähteä miettimään omissa ohjauksissaan:

Äänenkäyttö & puhuminen – Monesti me ohjaajat halutaan sanoa kaikki mahdollinen tieto ja ohjeet mitä omataan ja monilla tunneilla ohjaaja puhuu non-stoppina alusta loppuun. Mitä virkaa on niillä hienoilla biiseillä, jos ne peittyvät jatkuvan puheen, tai pahimmassa tapauksessa, jatkuvan huudon alle. On ihan ok olla täysin hiljaa välillä. Se saattaa tuntua itsestä oudolle, mutta osallistujille se ei tunnu vaivaannuttavalta, mikäli siis kyseessä ei ole pelkkää hiljaisuutta alusta loppuun. 😀 Jos kappaleessa on makeita kohtia, kokeile antaa niille tilaa ja pitää välillä myös suu kiinni. Ohjata voi myös visuaalisesti!

Oman äänen kontrastia kannattaa käyttää, nimittäin sillä saa aika suuren vaikutuksen aikaiseksi. Jos aloittaa tunnin ekan biisin huutamalla, mitä on enää jäljellä kun tulee se kovin sykehuippu? Alkuun sopii tasaisempi puheääni ja sitten kun mennään niin saa revitellä ihan kunnolla ja luoda fiilistä. Esimerkkinä vaikka Bodyattackin kasi ja ysi biisien ohjausääni saa mielestäni olla erilainen, kasi on enemmän iloa ja fiilistelyä kun taas ysissä saa se dominoiva vahva puoli tulla kunnolla esiin.

Ohjeiden anto & korjaaminen – Monesti meille ohjaajille jää ne tutut mantrat ja ohjeet, joita hoetaan tunnista toiseen ilman tarkoituksen häivääkään. On tietysti myös niin, että tietyt perusohjeet tulee aina antaa, mutta välillä kannattaa miettiä voisiko asioita sanoa myös uudella tavalla. Mitä ohjeiden antamiseen ja esim. tekniikan korjaamiseen tulee, kannattaa muistaa, että less is more. Nimittäin hartiataaksevatsasisäänkantapäätmaahansuoraselkäleukaylös – lausahdukset eivät luultavasti mene perille kenellekkään. Useasti tosiaan annetaan ohjeita, ilman että edes katsotaa tarvitaanko niitä. Jos koko sali tekee jo maastavetoja hienolla tekniikalla, miksi hokea edelleen että suora selkä, hartiat taakse? Ongelmana on yleensä se, että ollaan opeteltu/kuultu muiden tunnilla jotkut asiat mitä usein sanotaan ja sitten vaan toistellaan niitä monotomisesti.

Tämän ajattelisi olevan ihan peruskauraa, mutta se ei sitä ole, sillä usein ohjaajaa jännittää hieman, pitää keskittyä moneen asiaan samaan aikaan, jolloin ei edes katsota mitä siellä nenän edessä on. Kannattaa siis ensin katsoa mitä ne osallistujat siellä puuhaa ja sitten lähteä korjamaan ja antamaan vinkkejä. Tämän jälkeen odota, että viesti menee perille ja vasta sen jälkeen mahdollisesti uusi ohje. Katsominen ja näkeminen on eri asia, ja sillä on aika suuri ero loppupeleissä. Mielestäni on parempi sanoa yksi ohje, joka menee perille kuin latoa koko tietämyksensä ja oksentaa se ulos, jolloin kukaan ei saa ohjeista mitään irti. Tämä on hyvin pitkälti kiinni osallistujista, sillä ohjaajan tulee aina keskittyä siihen mitä kyseinen ryhmä tarvitsee ja miten heitä tulee ohjeistaa.

Ihmistyyppien tunnistaminen – Me ollaan kaikki erilaisia ja tykätään erilaisista asioista. Joskus esimerkiksi sama ryhmäliikuntatunti voi olla toisen mielestä ihan loistava ja toinen taas kokee tunnin eri tavalla. Kyseessä on toki aina myös makuasiat, mutta asiaan vaikuttaa myös se millaisia ihmistyyppejä olemme. Sosiaalinen tyyppi rakastaa huomiota ja iskeytyykin useasti jumpassa eturiviin, kun taas analyyttinen tyyppi kaipaa enemmän faktaa ja aikareferenssejä, jotta tunti tuntuu mielekkäältä. Ohjaajana on hyvä tiedostaa, että siellä tunnilla on erilaisia ihmisiä, eri mieltymyksillä ja eri lähtökohdilla. Kun osaa ottaa huomioon nämä, voi olla varma että kävijämäärän potentiaali kasvaa entisestään. 

Ohjaajana olen itse Dominant Director. Tyyppikuvauksen mukaan haluan pitää kontrollin omissa näpeissä ja vahvuuksiani on johtajuus ja auktoriteetti, kun taas heikkouksena on usein eimerkiksi kärsimättömyys. En tykkää tehottomuudesta ja minussa korostuu diktatorinen piirre. 😀 Tiedostan itse, että nämä piirteet nousevat helposti pintaan kun ohjaan ja olenkin opetellut tuomaan mukaan enemmän pehmeyttä, iloa ja hyväksyntää. Kaksi vuotta sitten testiä tehdessäni, olin selkeästi tuo Dominoiva ohjaajatyyppi, mutta nyt pari viikkoa sitten Interactive socializer oli tullut aika hyvin tasoihin tuon dominoivan puolen kanssa. 🙂

Olen kirjoittanut aiheesta ja testistä enemmän postauksessa MILLAINEN JUMPPARI OLET?

Yleisesti – Tiedän itsekin, että ohjaajana sitä analysoi kovasti mitä ne osallistujat oikeen ajattelevat minusta. Jos joku ei hymyile tunnilla, tarkoittaako se, että olen ihan paska? Entä jos joku lähtee yhtäkkiä kesken tunnin pois? Varsinkin aloittavana ohjaajana tuollaisista voi tulla tosi paha mieli, vaikka todellisuudessa siinä ei olisi mitään henkilökohtaista ohjaajaa kohtaan. Moni näyttää keskittyneenä jopa vihaiselta/kyllästyneeltä, tai joskus vain tunnilla voi tulla vaikka huono olo, jolloin on pakko lähteä pois, oli tunti kuinka kiva tahansa. Ei siis kannata ottaa kaikkea liian henkilökohtaisesti, vaan esimerkiksi palautteetkin voi kääntää voimavaraksi – mitä voin muuttaa että kehittyisin? Toisaalta taas, jokaista palautetta ja toivetta ei vaan voi ottaa huomioon, sillä jos joku toivoo että tehdään enemmän punneruksia, niin seuraavan mielestä niitä on jo ihan tarpeeksi. Liika miellyttämisen yrittäminen tekee vain hommasta sekavaa. Ohjaaja on se joka pitää langat käsissä ja huolehtii että kaikki on järkevää ja sujuvaa.

Tuleeko mieleen jotain lisää?

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.

 


KAUNEUSVIIKKO

Treenaajan arki on yleensä aika kaukana glamourista ja kuten oon monesti maininnut, sitä tulee hengailtua suurin osa ajasta kollareissa, hiukset ponnarilla ja naama naturellina. Oon kertonut omista kauneudenhoitorutiineista ja helpotan omaa arkeani mm. ripsienpidennyksillä ja pigmentoiduilla kulmilla. Usein tulee haaveitua erillaisista hoidoista ja ajasta, kun saa vain otttaa iisisti, mutta liian harvoin tulee kuitenkaan otettua sitä aikaa itselle, vaikka se ei loppupeleissä paljon vaatisi.

Muutama viikko takaperin, mulla oli kuitenkin muutama mukava tapaaminen kasvo- sekä hiushoidon merkeissä. Kävin Beaty and brows – liikkeessä vanhassa vaasassa, jossa taitava Rosanna teki mulle ihanan kasvohoidon. Ennen hoitoa ihoni analysoitiin ja kartoitettiin millaisia tuotteita ja hoitoa se kaipaa. Rosanna tekee myös huikeen hyviä microblading kulmakarvoja ja mulla olisikin alennuskoodi kaikille, jotka ovat kyseisiä kulmia miettineet. Rosannan kädenjälkeä voi tsekkailla instasta beautyandbrows_wasa ja koodilla ”aino” saatte jopa -20% kaikista hänen palveluistaan! Nettisivuille pääseepi täältä.

Ihon huolellinen puhdistus teki kyllä hyvää ja muistutti taas, että voisi käydä useamminkin kuin tyyliin kerran vuodessa kosmetologilla. 😀 Ihoa olisi myös hyvä kuoria muutaman viikon välein ja oon itse tehnyt ihan kotitekoisia kuorintasettejä kahvinpurujen ja kookosöljyn sekoituksella. 🙂

Toinen tapaaminen mulla oli Hair House Vaasassa, jossa tehtiin hiuksille kosteuttava hoito. Ensin mun päänahka ja hius analysoitiin, jonka perusteella valittiin sopivat setit hoitoa varten. Vaasan Hair Housella on kaksi toimipistettä; toinen vanhassa vaasassa ja toinen gerbyssä ihan meikäläisen naapurissa!

gerby

vanha vaasa

Hoidon jälkeen mulle laitettiin hienot kiharat hiuksiin ja piristi kyllä koko loppupäivää kun oli vähän huolitellumpi lookki kuin normaalisti. Pitäisi kyllä opetella itsekin laittamaan hiuksia muutenkin kuin ponnarille, mutta oon itseasiassa tosi surkea noissa hommissa. Kai sitä kehittyisi vähän harjoittelemalla. 🙂

ID

Se on kyllä jännä, miten huoliteltu ulkonäkö vaikuttaa omaan fiilikseen positiivisesti, mutta silti tulee liian usein vaan vedettyä ne  rennoimmat kuteet päälle ja oltua laiska muutenkin. Päätinkin, että yritän panostaa tähän ruutuun hieman paremmin tulevaisuudessa ja käyn hieman säännöllisemmin hemmottelemassa itseäni ja otan myös sitä omaa aikaa rentoutumisen merkeissä. Aion myös aktivoitua hieman paremmin pukeutumisen ja muun laittautumisen suhteen. Luultavasti sporttinen tyyli säilyy, mutta jos nyt joskus jaksaisia laittaa vähän muutakin kuin ne trikoot päälle! 😀

Onko siellä ruudun takana muita yhtä mukavuudenhaluisia tyyppejä?

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


BOOTY CHALLENGE 2017 – TREENIOHJELMA

Noniin ystäväiset, olipa huippua miten innoissaan otitte (jälleen) tämän haasteen vastaan. Muistin taas, että blogin parhaita puolia on kyllä just se, että huomaa miten paljon jengiä siellä ruudun takana oikeasti on. Tässä postauksessa esittelen siis tulevan haasteen kolmijakoisen ohjelman, joka on suunniteltu kuntosalilla tehtäväksi. En halua ottaa kaikkea krediittiä itselleni, sillä suunnitteluun on osallistunut myös mun boyfriend, jolla on salitreenaamisesta hieman enemmänkin kokemusta ja tietoa. Oon itsekin oppinut tosi paljon uusia kikkoja viime aikoina. Ohjelmasta tulee myös VOL 2 myöhemmin! 😀 Tämä ohjelma keskittyy siis pyöreämmän, vahvemman ja paremman hanurin kasvatukseen!

Homma menee siis niin, että kolmea treeniä pyöritetään vuorotellen, päivän tai kahden palautuksilla. Tarkoittaa siis käytännössä, että treenit voi tehdä esim. ma, to, la, jolloin kankku ehtii palautua hieman edellisestä myllytyksestä. On täysin normaalia, että ekoilla viikoilla lihaskipua saattaa tuntua ihan päivittäin, mutta kroppa tottuu melko nopeasti uuteen jakoon, kunhan muu rasitus ei ole liian kuormittavaa. Usea treenaaja juuttuu aina liikaa siihen miten monta toistoa pitää tehdä, jolloin kuormitus jää helposti liian kevyeksi. Treenejä tehtäessä ei siis ole niinkään olennaista montako toistoa tekee, vaan sen että tekee niin monta kuin saa. Jos toistomääräksi tulee korkeampi luku kuin ohjeessa –> lisää painoa.

Ennen treeniä hyvä lämmittely, kehoa avaavia liikkeitä sekä aktivointia esimerkiksi kuminauhan avulla. Aerobisella laitteella pientä hikeä pintaan 5-10 min. Lonkkaa avaavia liikkeitä (mun instassa video, jossa 3 hyvää liikettä joita voi käyttää lämmittelyssä) sekä aktivointia pakaroille, esimerkiksi kävelyä sivusuuntaan kyykky-asennossa (kuminauha jalkojen ympärillä), jalkojen ojennuksia sivulle ja taakse (kuminauha).

1 treeni. eristävä:

sarjat 4-5 (ensimmäisillä viikoilla 4 –> lisäys viiteen), toistot 15 —> niin monta kuin jaksaa, jos jaksaa yli 20, lisää enemmän painoa.

1.liike&2 liike : supersarjana: lantionnosto smith – laitteessa + reisien loitonnus laitteessa eteen nojaten
3.liike&4 liike : supersarjana: askelkyykky smith + suorinjaloin maastaveto, yläasennossa voimakas jännitys pakaroihin
5.liike: hack-kyykky väärinpäin, kyykkäys syvälle (katso videolta tukialustan, jalkojen sekä selän asento, eli selkä saa pyöristyä hieman kyykyn alasmenovaiheessa. )
6.liike : Pakarapotkuja taljassa (valitse asento jolla saat parhaan mahdollisimman kontaktin pakaraan, videossa kaksi esimerkkiä joita itse käytän)

2.treeni. massaliike + eristävät 

sarjat 4-5 (ensimmäisillä viikoilla 4 –> lisäys viiteen), toistot massaliikkeessä niin monta kuin jaksaa, jos jaksat enemmän kuin 10, lisää enemmän painoa. Eristävissä sama kuin 1.treenissä.

1.liike (valitse siis yksi pääliike) : leveä jalkaprässi/hack väärin päin/suorinjaloin maastaveto (sjmv)/raskaat askelkyykyt/leveä kyykky smith-laitteessa. Eli raskas liike alkuun.toistomäärät lyhyempiä, eli painot 60-80% maksimista.

Lisäksi valitaan 3-5 eristävää liikettä treenistä numero 1.

3.treeni. raskas: treenin ideana on siis treenata liikettä, oli se sitten prässi, hack-kyykky tai smithissä tehtävä, niin focus aina sarjapainojen nostamiseen. Lyhyillä sarjoilla hermotus paranee -> painot kasvavat. Eli ideana on saada myös voimaa alavartaloon!

Sarjat 3-4. (ensimmäisillä viikoilla 3 –> lisäys neljään) toistot niin monta kuin jaksaa, jos jaksat enemmän kuin 10, lisää enemmän painoa. Pyramidi sarjan ensimmäiseen sarjaan voi mennä jopa 15 toistoa.

1.liike: leveä jalkaprässi, 3-4 x pyramidi sarjoja –> jokaiseen sarjaan lisää painoa ja samalla toistot vähenevät sarjoittain.
2.liike: Hack-kyykky v-päin
3.liike : Sumokyykky  + kahvakuula/käsipaino. Huom. painon tulee olla oikeasti kuormittava, eli jätetään ne 12 kg:n kahvakuulat sinne telineisiin. ;D
4.liike : Askelkyykyt raskaasti (joko kävellen tai smithissä) – tässä voi tehdä pitkiä sarjoja ja kunnon tuntuma hanuriin.

Treenin loppuun voi tehdä kevyttä verryttelyä, mutta sitäkin tärkeämpää on syödä hyvin ja riittävästi treenien lisäksi. Ruokavalio postausta tulossa vielä myöhemmin tällä viikolla, mutta nyt voikin laittaa treenit käyntiin vaikka samantien! Muistakaahan seurailla vinkkejä myös muualla somessa:

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


TREENITRIKOIDEN AATELIA

Kaupallisessa yhteistyössä Bio Luvilin kanssa.

Saan aika paljon kyselyjä mun treenivaatteista – etenkin trikoista, joita omistankin aika mielettömän varaston! 😀 Alkuvuodesta tein postauksen, jossa kerroin silloiset lempparitrikootmutta koska varastot ovat saaneet sen jälkeen täydennystä, ajattelin jakaa nykyiset suosikit. Muhun iskee korkeat vyötäröt, mukava materiaali ja hyvin istuva malli. Luotan pitkälti Gymsharksin trikoisiin, mutta on mulla muutamat muunkin merkkiset helmet käytössä. Panostan mielellään laatuun, jonka vuoksi haluan myös pitää kuteista hyvää huolta. Treenivaatteet kuluvat ehkä kaikista vaatteista eniten niiden vaatiessa useampia pesuja, ja sen takia niiden ”oikeaoppiseen” pesuun ja huoltoon kannattaa perehtyä. Usein kalliit treenivaatteet pysyvät kunnossa pidempään, kun niistä pitää huolta. Omalla kohdalla treenivaatteet ovat yleensä treenin jälkeen aivan litimärkiä, jonka vuoksi pesen niitä paljon. 

GYMSHARK – FUSION LEGGINS – SCULPTURE LEGGINS – SEAMLESS LEGGINS (mulla kaikista koko XS, oon 168 cm)

Omistan noiden ylläolevien lisäksi myös ark legginsit, flexit sekä GS:n useita treenitoppeja. Tykkään merkistä siksi, että vaatteet näyttävät lähes poikkeuksetta hyvältä päällä. Nuo flexit ja seamlessit ovat kuitenkin sellaista materiaalia, jota en käyttäisi treenissä jossa voi tulla kulumaa, esim. spinning (mulla repesi yhdet flexit koska satula hinkkasi kangasta) tai lajit missä tanko raapii housuja. Ne ovat kuitenkin ihan loistot salitreeneissä tai vaikka arkikäytössä. nimim. treenivaatteet päällä, joka säällä! 😀 Fusionit ja Sculpturet taas ovat paksumpaa materiaalia ja kestävät kovempaa menoa.

seamlessit mustana

vasemmalla olevan topin kännykkätasku ihan loisto keksintö. 🙂

Koska vaatteet ovat myös aika hintavia, haluan pitää ne hyvänä mahdollisimman pitkään. Oonkin tykästynyt tähän BIO LUVIL SPORT – pesuaineeseen ihan kympillä. En pelkästään siksi, että se tuoksuu tajuttoman hyvältä, vaan myös siksi, että itse oon huomannut selkeän eron siinä miten se jättää oikeesti raikkaan tuoksun vaatteeseen seuraavan treenin ajaksi. Pesen aina kaikki tekniset vaatteet 30 asteen lämpötilassa ja tällä aineella ne tulevat puhtaaksi myös matalammassa lämpötilassa!

Pesuaine on:

  • Erikoistuote urheilu- ja treenivaatteiden pesuun
  •  Suunniteltu ulkoilu- ja urheiluvaatteiden pesuun
  •  Kehitetty erityisesti teknisille tekstiileille
  •  Hajuja neutralisoiva koostumus
  •  Huolehtii kankaista ja kuiduista kuten kaikki muutkin Bio Luvil tuotteet
  •  Jättää vaatteisiin raikkaan tuoksun
  •  Ei sisällä valkaisuainetta
  •  Nestemäinen pyykinpesuaine pesee ja huuhtoutuu hyvin myös matalammissa pesulämpötiloissa

Bombshell Sportswearin ”rock candy trikoot” sopivat hyvin cropattujen toppien kanssa (koko: s)

Tässä vielä vinkit, miten treenivaatteet kannattaa pestä!

1. Käytä nestemäistä pyykinpesuainetta

Treenivaatteet kannattaa pestä nestemäisellä pyykinpesuaineella, joka pesee ja huuhtoutuu hyvin myös matalammissa pesulämpötiloissa. Nykyään on olemassa myös erikseen treenivaatteille tarkoitettuja pyykinpesuaineita, kuten uusi Bio Luvil Sport, jonka koostumus on suunniteltu erityisesti urheilu- ja ulkoiluvaatteille.

2. Tarkista pesumerkinnät ennen pesua

Tarkista pesumerkinnät vaatteen pesuohjelapusta aina ennen vaatteiden pesua. Treenivaatteet on usein valmistettu teknisistä materiaaleista, jotka saattavat vaatia erityispesua ja alhaisen pesulämpötilan.

3. Käytä huuhteluainetta

Käyttämällä huuhteluainetta treenivaatteita pestessä autat ehkäisemään kuituvaurioita ja vanuttumista, joka saattaa vangita kosteutta ja hikeä treenivaatteisiin ja aiheuttaa ikäviä hajuja. Vanuttuneissa vaatteissa kankaan hengittävyys myös kärsii jolloin treenatessa kosteus ei pääse haihtumaan iholta pois yhtä hyvin. Lisäksi treenivaatteet on usein valmistettu keinokuiduista jotka sähköistyvät helposti.

Huuhteluaine auttaa vähentämään vaatteiden sähköisyyttä ja tekee niistä miellyttävän pehmeitä. Vaatteiden kunnosta huolehtimisen lisäksi huuhteluaineella saat treenivaatteisiisi halutessasi raikkaan tuoksun.

Vastoin yleistä uskomusta, huuhteluaine ei vaurioita elastaani kuituja tai vaikuta kankaan joustavuuteen.

4. Kuivaa vaatteet oikein

Kuten vaatteiden pesussa myös paras kuivaustapa riippuu vaatteen materiaalista. Puuvillakankaat voi laittaa suoraan kuivausrumpuun, mutta teknisten materiaalien tulisi antaa kuivua luonnollisesti. Tarkasta aina paras kuivaustapa vaatteiden hoito-ohjelapuista.

Loppuun vielä kiva kilpailu!

Kerro mulle sun lemppareimmat treenitrikoot (merkki & malli). Näin jaetaan myös tietoa hyvistä treenivaatteista muile! Kaikkien kommentoineiden kesken arvotaan 3 Bio Luvil Sport –tuotepakettia. Säännöt täällä.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.