Painonpudotusta koskevaa tietoa tulee joka tuutista, etenkin nyt tammikuussa, ennen kesää ja aina kesän jälkeen. Infoa siitä mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä on paljon erilaista. On totta, että se mitä suusta laittaa alas, vaikuttaa putoaako paino, pysyykö se paikallaan vai nouseeko se. Mikään ruoka-aine ei itsessään lihota tai laihduta, joten ”leipä lihottaa, hiilarit lihottaa jne” sanonnat kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Toki paljon kaloreita sisältävät ruoka-aineet nostavat energiantarpeen helpommin yli kulutuksen, kuin esimerkiksi vihannekset, kasvikset ja marjat, joita taas saa syödä todella runsaita määriä ennen kuin energiansaanti ylittyy. Periaatteessa voit syödä vaikka joka päivä suklaata ja karkkia ja laihdut silti. Oleellisin asia on energian saanti suhteessa kulutukseen. Painonpudotus on periaatteessa puhdasta matematikkaa muutamien muuttujien kanssa.
Onnistuakseen laihduttamisessa ei siis tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. Oman kalorinkulutuksen pystyy laskea erilaisilla netistä löytyvillä laskureilla. Täältä löytyvällä laskurilla voi laskea päivittäisen perusaineenvaihdunnan sekä kokonaisenergiankulutuksen valitulla liikuntamäärällä. Jos itsellä ei ole mitään hajua kuinka paljon energiaa mikäkin ruoka-aine sisältää, löytyy myös siihen tarkoitukseen erilaisia laskureita (kalorilaskuri, kiloklubi yms).
Jos tavoittelee laihtumista olisi hyvä jättää noin – 500 kalorin vaje päivittäin, jolloin laihtumistahti on järkevä 0,5 kg/viikko. Yksi rasvakilo on 7000 kaloria, jos siis haluaa laihtua yhden kilon, tulisi saada aikaiseksi 7000 kalorin vaje.
Mainitsin, että laihtumiseen liittyy myös muuttujia. Jokainen ihminen on yksilö, ja pudotustahtiin vaikuttaa muitakin asioita (mm. sairaudet, stressi, lähtöpaino, ikä). Joskus voi kestää hetki, ennen kuin paino lähtee putoamaan. Toisilla taas pudotus alkaa heti ja myöhemmin voi tulla hetkittäisiä jumituksia. Fakta on kuitenkin se, että jos jaksaa pysyä ruokavaliossa ja pitää vajeen, niin terveellä ihmisellä paino kyllä tulee alas ennemin tai myöhemmin.
Useasti sanotaan, että toiset ihmiset saavat syödä vaikka mitä lihomatta ja toiset lihovat vain katsomalla suklaalevyä kohti. Olen sitä mieltä, että nämä tyypit jotka niin sanotusti saavat syödä mitä tahansa, ovat loppupeleissä sellaisia jotka syövät vain pieniä määriä ruokaa. Voi olla, että joku sanoo käyneensä mäkissä, kebabilla ja ostaa vielä karkkipussin, mutta todellisuudessa syödyt määrät ovat todella vähäisiä, jolloin energianylitystä ja lihomista ei tapahdu.
Periaatteessa laihtuminen onnistuu siis syömällä mitä tahansa, mutta helpottaakseen omaa työtä, kannattaa valita terveellisiä vaihtoehtoja, jolloin nälkä pysyy paremmin poissa, keho ja mieli voi paremmin ja jaksaa esimerkiksi urheilla tehokkaammin. Ruoka-aineiden laatu voi vaikuttaa myös kehon koostumukseen, joten ravinnon laadulla on siis väliä todella monessa asiassa.
Loppuun vielä yksi asia. Saan todella paljon sähköpostia teiltä lukijoilta, mikä on toki mukavaa, mutta valitettavasti minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa vastata jokaiseen mailiin ja kysymykseen. Mailit koskevat lähes poikkeuksetta laihtumista ja treenaamista, joihin molempiin on vaikea antaa vinkkejä virtuaalisesti tapaamatta henkilöä ja tietämättä mitään henkilön taustoista. Täältä blogista löytyy vastaus melkein jokaiseen kysymykseen, kun vain jaksaa hieman selailla. Blogiin tuleviin kommentteihin pyrin aina vastailemaan resurssien mukaan. 😉
























