Oleellisin asia laihdutuksessa

Painonpudotusta koskevaa tietoa tulee joka tuutista, etenkin nyt tammikuussa, ennen kesää ja aina kesän jälkeen. Infoa siitä mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä on paljon erilaista. On totta, että se mitä suusta laittaa alas, vaikuttaa putoaako paino, pysyykö se paikallaan vai nouseeko se. Mikään ruoka-aine ei itsessään lihota tai laihduta, joten ”leipä lihottaa, hiilarit lihottaa jne” sanonnat kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Toki paljon kaloreita sisältävät ruoka-aineet nostavat energiantarpeen helpommin yli kulutuksen, kuin esimerkiksi vihannekset, kasvikset ja marjat, joita taas saa syödä todella runsaita määriä ennen kuin energiansaanti ylittyy. Periaatteessa voit syödä vaikka joka päivä suklaata ja karkkia ja laihdut silti. Oleellisin asia on energian saanti suhteessa kulutukseen. Painonpudotus on periaatteessa puhdasta matematikkaa muutamien muuttujien kanssa.

IMG_0567

Onnistuakseen laihduttamisessa ei siis tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. Oman kalorinkulutuksen pystyy laskea erilaisilla netistä löytyvillä laskureilla. Täältä löytyvällä laskurilla voi laskea päivittäisen perusaineenvaihdunnan sekä kokonaisenergiankulutuksen valitulla liikuntamäärällä. Jos itsellä ei ole mitään hajua kuinka paljon energiaa mikäkin ruoka-aine sisältää, löytyy myös siihen tarkoitukseen erilaisia laskureita (kalorilaskuri, kiloklubi yms). 

Jos tavoittelee laihtumista olisi hyvä jättää noin – 500 kalorin vaje päivittäin, jolloin laihtumistahti on järkevä 0,5 kg/viikko. Yksi rasvakilo on 7000 kaloria, jos siis haluaa laihtua yhden kilon, tulisi saada aikaiseksi 7000 kalorin vaje. 

Mainitsin, että laihtumiseen liittyy myös muuttujia. Jokainen ihminen on yksilö, ja pudotustahtiin vaikuttaa muitakin asioita (mm. sairaudet, stressi, lähtöpaino, ikä). Joskus voi kestää hetki, ennen kuin paino lähtee putoamaan. Toisilla taas pudotus alkaa heti ja myöhemmin voi tulla hetkittäisiä jumituksia. Fakta on kuitenkin se, että jos jaksaa pysyä ruokavaliossa ja pitää vajeen, niin terveellä ihmisellä paino kyllä tulee alas ennemin tai myöhemmin.  

Useasti sanotaan, että toiset ihmiset saavat syödä vaikka mitä lihomatta ja toiset lihovat vain katsomalla suklaalevyä kohti. Olen sitä mieltä, että nämä tyypit jotka niin sanotusti saavat syödä mitä tahansa, ovat loppupeleissä sellaisia jotka syövät vain pieniä määriä ruokaa. Voi olla, että joku sanoo käyneensä mäkissä, kebabilla ja ostaa vielä karkkipussin, mutta todellisuudessa syödyt määrät ovat todella vähäisiä, jolloin energianylitystä ja lihomista ei tapahdu. 

Periaatteessa laihtuminen onnistuu siis syömällä mitä tahansa, mutta helpottaakseen omaa työtä, kannattaa valita terveellisiä vaihtoehtoja, jolloin nälkä pysyy paremmin poissa, keho ja mieli voi paremmin ja jaksaa esimerkiksi urheilla tehokkaammin. Ruoka-aineiden laatu voi vaikuttaa myös kehon koostumukseen, joten ravinnon laadulla on siis väliä todella monessa asiassa.

Loppuun vielä yksi asia. Saan todella paljon sähköpostia teiltä lukijoilta, mikä on toki mukavaa, mutta valitettavasti minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa vastata jokaiseen mailiin ja kysymykseen. Mailit koskevat lähes poikkeuksetta laihtumista ja treenaamista, joihin molempiin on vaikea antaa vinkkejä virtuaalisesti tapaamatta henkilöä ja tietämättä mitään henkilön taustoista. Täältä blogista löytyy vastaus melkein jokaiseen kysymykseen, kun vain jaksaa hieman selailla. Blogiin tuleviin kommentteihin pyrin aina vastailemaan resurssien mukaan. 😉


Palautuminen ja levon merkitys urheilussa

Monesti unohdetaan kuinka tärkeä osa kehitystä palautuminen on. Jos tavoitteena on kehittää jotain ominaisuutta tai hankkia lihasta, silloin palautuminen on vähintään yhtä tärkeää kuin itse treeni. Palautuminen kestää muutamasta tunnista useampaan päivään ja riippuu harjoituksen tehosta, kestosta ja laadusta. Esimerkiksi kova kuntosalitreeni vaatii enemmän lepoa kuin kevyt juoksulenkki. Myös ravinto on tärkä osa palautumista. 

IMG_7284

Esimerkiksi kuntosalilla treenatessa ja lihasta rasittaessa lihakseen syntyy mikroskooppisia vaurioita, joka siis tekee lihaksesta heikomman, kuin ennen treeniä. Jos ja kun keho saa tarpeeksi laadukasta ravintoa ja lepoa, vauriot korjaantuvat jolloin lihaksesta tulee vahvempi, kuin ennen rasitusta. Sama pätee kaikkeen treeniin. Jatkuva rasittaminen voi vain huonontaa kuntoa, jolloin kehitystä ei tapahdu.

Monesti kysytään montako lepopäivää pitäisi sitten pitää? Tämäkin asia on varsin yksilöllistä. Jos keho tuntuu väsyneeltä ja lihakset eivät meinaa palautua treenin jälkeen, kannattaa ottaa iisisti. Minun vinkkini on siis kuunella omaa kropppaa ja toimia sen mukaan. Jos olo on energinen ja treeni kulkee, silloin luultavasti palautuminenkin on tapahtunut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos lepää ennen kuin väsyy, ei väsy koskaan! Monesti tehdään se virhe, että jos treeni kulkee ei malteta levätä ennen kuin väsymys iskee. Vaikka olo olisi energinen, kannattaa viikkoon iskeä aina muutama lepopäivä, jolloin treeni-flow jatkuu pidempään! 

1479429_10153556237680577_409038738_n

Jos tekee paljon lihaskuntoharjoittelua, kannattaa suosia jaollisia ohjelmia. Tällöin pystyy treenata useamman kerran viikkoon, jolloin toiset lihasryhmät pääsevät palautumaan vaikka treenataan toisia. Esimerkiksi 2 tai 3- jakoiset ohjelmat toimivat hyvin perustreenaajille, joiden treeni keskittyy kuntosalille. Myös aerobinen treeni vaatii palautumista, sydän ja keuhkot ovat rasituksessa aina, kun vedetään kovilla sykkeillä ja jatkuva rasittaminen ei ole hyvästä. Myös hermosto vaatii palautumista. Jatkuva kovatehoinen treeni voi tehdä haittaa hermostolle ja hormonaaliselle toiminalle. Naisilla kuukautisten poisjääminen voi olla yksi oire hormonaalisen toiminnan häiriöistä.

Olen useasti puhunut unen tärkeydestä. Riittävä yöuni on erittäin olennainen osa kehitystä ja palautumista. Levossa elimistö uudistuu, kuona-aineet poistuvat ja energiaa varastoituu. Unen aikana erittyy kasvuhormonia. Nukkuminen on tärkeää myös aivojen palautumiselle. Päiväunet eivät korvaa menetettyjä yöunia, sillä unen laatu ei ole yhtä hyvää kuin yöllä. Päiväunien avulla palautuminen kahden treenin (aamu ja ilta) välissä edistyy jonkun verran. Itse nukun päiväunet aina jos mahdollista, koska treenaan sekä aamulla että illalla.

DSC00841

Käsi ylös kaikki joilla on joululoma? Mulle loma tarkoittaa taukoa myös jumpista. Normaalisti lomalla urheilen jonkun verran tehden omia treenejä, mutta tällä kertaa yritän pitää viikon levon. Kerroin teillekin n. kuukausi sitten revähtäneestä takareidestä, joka onkin parantunut todella hyvin. Kun jalka oli kipeä, en pystynyt kävelemään täysin normaalisti, jonka ansiosta tietyt lihakset kuormittuivat liikaa ja etureiden kiinntyskohta (?) kipeytyi. Uskon, että siellä on tulehdus, sillä koko viime kuukauden ajan jalka on ollut  vaihtelevasti kipeä treenatessa, varsinkin kyykätessä. Nyt yritän parannella sitä tulehduslääkkeiden, kylmän ja levon kanssa yhdessä.  

Oikein ihania joulupyhiä kaikille. Nauttikaa lomasta, rauhasta ja nukkukaa paljon! 🙂


Ruokailuja viime viikoilta

Heippa! Ajattelin jakaa pitkästä aikaa omia annoksia viime viikkojen ajalta. Suurimmaksi osaksi lounaita ja muutamia muitakin juttuja. Mulla on tapana syödä kaikki ateriat kotona, itse valmistettuna. Silloin pystyn itse vaikuttamaan siihen mitä syön. Toki poikkeuksiakin on, silloin tällöin tulee käytyä lounaalla tai haettua salaatti kotiin. Syön melko samalla tavalla jokaisena päivänä, mitä nyt välillä innostun jostain tietystä ruuasta niin paljon, että syön itseni siitä ulos 😀

Tänään alkoi tekemään mieli avocado-fitnessnuudeleita. Käytän yleensä katkarapuja, mutta ne olivat lopussa, joten paistoin päälle kanaa. Avocado on kyllä niin hyvää, siihen ei voi kyllästyä.

DSC01164 DSC01166

Viime aikoina on tullut syötyä todella paljon juuresmuuseja, ehkä sen vuoksi tänään hiukoi jotain ihan muuta. Alla olevissa kuvissa juuresmuusia, kanaa, rapuja ja avocadoa. Samoja raaka-aineita käytössä lähes aina. Juureksia vaihtamalla saa vaihtelua muusin makuun ja väriin.

DSC01152DSC01131

Yhtenä päivänä tein kastikkeen käyttämällä paprika-sekoitusta pakastealtaasta. Paprika menee aika vetiseksi kun sen muusaa ja sen vuoksi siitä tuli kastikemainen. Seassa kananpaloja. Tähän olisi voinut heittää kylkeen vielä riisiä, perunaa tms mutta en oikeen välitä kyseisistä raaka-aineista, joten vetelin tuollaisenaan 🙂DSC00973

Viikonloppuna on mukavaa poiketa rutiineista ja tehdä jotain erilaista, vaikkapa itsetehty Kotzone.

DSC01129Sipsien ja karkkien tilalta voi iltanaposteltavaksi laittaa, vaikka tällaista tarjolle.

DSC01138 DSC01136 DSC01135Tuore ananas on tuhat kertaa parempaa kuin purkissa oleva. Syötiin kahteen pekkaan kokonainen ananas ja sen jälkeen oli kyllä suu kipeänä. Sai myös juosta vessassa normaalia enemmän. Ananas poistaa turvotusta ja nestettä kropasta ja toimii ruuansulattajana raskaan aterian jälkeen.

Iltanaposteltavaksi sopii myös proteiinipallerot kookoshiutaleilla kuorrutettuna. Nyt en valitettavasti muista tarkkaan mitä kaikkea palloihin laitoin, mutta muusasin ainakin raejuustoa, tuplasuklaan makuista kaseiiniproteiinia sekä steviaa taikinaksi. Pyörittelin palloiksi kookoshiutaleissa.

DSC01126Kahvin kaveriksi passaa proteiinipitoinen joulukakku, joka maistuu siis piparkakulta. Resepti täältä.

DSC01112 


Lohi-katkarapurullat ja arvonnan voittaja

DSC01162Pyörin tänään kaupassa hyvän tovin ja yritin arpoa mitä söisin. Sain idean tehdä lohirullia. Ostin Vaasan Lapin rieskoja (ruis) ja tein täytteen seuraavalla reseptillä.

  • 1 avocado
  • 2-3 rkl philadelphia tuorejuustoa
  • 150 g graavilohta
  • n. 200g pieniä katkarapuja
  • n. 5 cm pala kurkkua
  • suolaa, chiliä, herbamarea ja sitruunan mehua
  • jäävuorisalaattia

Muusaa avocado ja lisää tuorejuusto sekaan. Pilko kurkut ja lohi. Lisää seokseen kaikki muut aineet paitsi jäävuorisalaatti. Maistele, että seos on mieleistä. Levitä tahna rieskan päälle, laita pari siivua jäävuorisalaattia päälle ja rullaa tiiviiksi rullaksi folion sisälle. Laita jääkaappiin n. 30 minuutiksi, jonka jälkeen syö sellaisena tai paloittele sopiviksi suupaloiksi.

DSC01160

Vetelin pötkylän ihan sellaisenaan ja maistui todella hyvälle, tosin puolet piti laittaa jääkaappiin odottamaan. Aika täyttävää tavaraa nimittäin. Reseptistä tuli täytettä kahteen rullaan.

No niin ja sitten toiseen asiaan. Tuomo Ruudun joukkueen pelipaidan Tuomon nimmarilla voitti nimimerkki siinukka. Onneksi olkoon, olen lähettänyt sinulle sähköpostia 🙂 

 


Vaniljainen mustikka-chia-hillo ja jumppatouhuja

Heippa! Kaikki, joille chia-siemenet on tuttuja, tietävät että siemenet geeliytyvät, kun niihin lisätään nestettä. Päätin kokeilla tehdä chia-siemenien avulla hilloa. Tulos oli todella, siis aivan todella herkullinen. Tätä helpommaksi hillon teko ei voi mennä.

DSC01158

  • 300 g mustikoita (käytin pakaste)
  • 1-2 rkl luomu hunajaa 
  • 3-4 rkl chia-siemeniä
  • 1-2 tl vanilja pulveria
  • 3 rkl Feel Vividin acai-uutejauhetta (ei pakollinen)

Sulata mustikat liedellä miedolla lämmöllä, lisää sekaan loput aineet ja sekoita. Laita kanneliseen purkkiin ja anna jäähtyä jääkaapissa yön yli.

DSC01157Jos haluaa minimoida kalorit, voi hunajan korvata esimerkiksi stevialla. Tämä hillo on oikea terveyspommi, sillä chia-siemen sisältää terveellistä rasvaa, proteiinia, runsaasti kuitua, antioksidantteja, vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleja, joista varsinkin kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä. Chia-siemenet sisältävät runsaasti arvokkaita omega-3 rasvahappoja ja E-vitamiinia. Acaimarja sisältää todella runsaasti etenkin B1-, B2-, B3-, C- ja E-vitamiineja, mineraaleja sekä antioksidantteja. Acai on myös erinomainen beetakaroteenin lähde. Hillo sopii loistavaksi puuron ja rahkan sekaan tai esimerkiksi proteiinilettujen kaveriksi. 

aamupuuro :)

aamupuuro 🙂

Tämä viikko alkaa olla kohta taputeltu. Neljän päivän aikana olen opetellut ja ohjannut kolme uutta LM-ohjelmaa, eilen tein vielä uusia biisejä omalle TBC-tunnille, joten koko viikko on mennyt siihen, että olen istunut koneella kuulokkeet päässä ja välillä heilunut lattialla koreoita höntsäillen, kunnes olen lähtenyt kiirellä sykkimään salille. Ei olla juurikaan vaihdettu kuulumisia tuon avopuolison kanssa neljään päivään 😀

Huomenna olisi vielä Bodypumpin opettelu ja ohjaus edessä. Tänään testattiin uusi Bodystep atleettisella versiolla ja olipahan hikistä menoa. Uusi ohjelma vaatii pari vetoa alle ennen kuin sitä voi analysoida paremmin. Ensituntuma oli kuitenkin todella jees. Koreografia meni nappiin ja ohjaus tuntui mukavalta. Tunnilla oli myös toinen BS-ohjaaja ja sainkin häneltä hyviä vinkkejä itseni kehittämiseen tuleviasuudessa.

Huomenna mulla on myös agendana suunnitella tulevana lauantaina ohjattava ”ysäri”-spinning. Hienosti olen taas suunnitellut tämän aikataulutuksen niin, että kaikki opettelut ja suunnittelut meni samalle viikolle. Samaan konkurssiin vaan kaikki, onpahan ainakin kerralla hoidettu. 😀 

tälläinen fiilis :D

tälläinen fiilis 😀