Mitä on selluliitti ja miten siitä pääsee eroon?

Kaikki ovat varmasti tietoisia, että selluliitti on rasvaa. Appelsiini-ihonakin tunnetut muhkurat ovat todella yleinen vaiva ja sellua esiintyy ylipainoisten lisäksi myös hoikilla naisilla. Niin, miksei selluliittiä näy miehillä? Naisten ja miesten ihon rakenne on erilainen, jonka vuoksi naisilla muhkurat näkyvät helpommin. Miesten iho on paksumpaa ja vaikka heillä olisi muhkuraisia rasvasoluja ihon alla, ne eivät näy kuin hyvin harvoissa tapauksissa. Epäreilua, tiedän!

Selluliitti johtuu verinahan alla olevien rasvasolukammioiden rakenteesta. Ylin rasvakerros koostuu lukuisista, ikään kuin pystyssä seisovista rasvasolukammioista, jotka erottaa toisistaan ohut sidekudos. Näistä rasvasolukammioista työntyy pieniä rasvasolusaarekkeita verinahkaan. Tästä seuraava ihonalaisen rasvan epätasaisuus ja epäsäännöllisyys antaa yläpuolella olevalle iholle muhkuraisen ulkonäön, jota kutsutaan selluliitiksi. lähde

Tämän perusteella loogisinta olisi tietenkin vähentää kehon rasvamäärää, jolloin selluliittiäkin olisi vähemmän. Myös ihon paksuus vaikuttaa siihen näkyykö muhkurat vai ei. Turvotus ja epäterveellinen ruokavalio pahentaa selluliitin näkymistä, luonnolisesti. Toisilla naisilla selluliitti näkyy ihan seisoessa ja toisilla vain silloin jos ihoa puristaa ylläolevan kuvan tavalla. 

Mikä avuksi? Selluliittiin eli rasvakudoksen vähentämiseen auttaa tietenkin puhdas ja oikeanlainen ravinto. Ruokavalion tulisi sisältää kaiken muun tärkeän lisäksi paljon vihanneksia, marjoja ja vettä! Liikunta on paras ase muhkuraista ihoa vastaan, sekä aerobinen liikunta, että lihaskuntoharjoittelu on tärkeää. Alavartalon selluliittisotaan kannattaa ottaa aseiksi isot painot ja monipuoliset liikkeet kuten erilaiset kyykyt, maastavedot, prässit..Liikkeet, jotka kuormittavat useita lihasryhmiä samanaikaisesti. Tällöin lihakset vahvistuvat, rasvan määrä vähenee ja myös selluliitti vähenee.

Selluliittivoiteet kannattaa jättää kauppaan ja säästää rahat vaikka siihen salikorttiin. Tässäkään tapauksessa ei ole oikotietä onneen. Mikään rasva ei imeydy niin syvälle, että se poistaisi kehon rasvavarastoja. Rasvat, hieronnat ja hoidot voivat tuoda väliaikaista apua ja antaa iholle sileämmän ulkomuodon, mutta tässäkin asiassa tärkeimpiä ja tehokkaimpia konsteja ovat liikunta ja ravinto.

Kuten aiemmin mainitsin turvotus pahentaa selluliitin näkyvyyttä ja turvotusta lisääviä aineita ovat mm. suolaiset ja rasvaiset ruuat, alkoholi, sokeri, liiallinen hiilihydraattien nauttiminen, lisäaineet ja hiilihappopitoiset juomat. Tupakanpoltto hidastaa verenkiertoa ja näin ollen tupakoinnin lopettaminen puolestaan parantaa ihon kuntoa ja kimmoisuutta.

Nesteet saa liikkeelle tietenkin juomalla runsaasti vettä, vihreää teetä ja liikkumalla säännölisesti. Myös riittävä uni on tärkeää kehon aineenvaihdunnan kannalta. Kovien treenien jälkeen kannattaa suorittaa loppuverryttely, jolloin kuona-aineet lähtevät kehossa liikkeelle.


Joululahjaideoita sporttinörtille sekä arvonta

Heippa! Joulu lähestyy ja sen kunniaksi ajattelin järjestää pienen arvonnan teille. Poikaystävälle, veljelle tai isälle saattaa olla vaikea keksiä mitään lahjaa, mutta minulla olisi tässä yksi pieni vinkki, jonka voit voittaa kyseisessä arvonnassa!DSC01148

Yhdellä teistä on mahdollisuus voittaa Tuomo Ruudun joukkueen Carolina Hurricanesin aito pelipaita Tuomon nimmarilla. Nämä paidat ovat siinä määrin uniikkeja, ettei niitä saa ostettua mistään ja Tuomo on allekirjoittanut niitä rajoitetun määrän. Yhden paidan hinta on arviolta noin 200€.  Paita voisi olla siis ihan loistava joululahjaidea isälle, veljelle tai poikaystävälle! Lisäksi arvon myös head & shouldersin tuotteita.

DSC01150DSC01151

Arvontaan pääset osallistumaan kommentoimalla tähän postaukseen kenelle haluaisit antaa pelipaidan jos arpaonni sinua suosii. Arvonta päättyy tämän viikon perjantaina 13.12 kl 12:00.

http://www.youtube.com/watch?v=negiUvup0aM

Muita ideoita treenaamisesta ja terveydestä kiinnostuneille voisi olla esim..

Kompressiosäärystimet, trikoot tai paita. 

Zero Point säärystimet ja 2XU-trikoot

Zero Point säärystimet ja 2XU-trikoot

Tempur-tyyny, joka takaa niskalle ja päälle hyvän asennon nukkuessa. Laadukkaaseen uneen kannattaa satsata 🙂

Raakasuklaan valmistuspaketilla on helppo aloittaa raakasuklaan kokeilut. Herkullinen ja tavallista konvehtirasiaa paljon terveellisempi vaihtoehto.

Cocovin raakasuklaata

Cocovin raakasuklaata

Yksi mukava lahja on tehdä itse mysliä, paketoida se kauniiseen lasipurkkiin, kirjoittaa koneella/käsin tuotteen sisältö paperille ja liimata lasiin. Tein tällaisia itse viime jouluna ja ystäväni tykkäsivät kovasti. Tässä vielä mysliresepti:

MÜSLI a’la Aino 

  • 7 dl kaurahiutaleita 
  • 4 dl ohrahiutaleita 
  • 1 dl murskattuja maapähkinöitä 
  • 1 dl kokonaisia manteleita
  • 1 dl erilaisia pähkinöitä (cashew/pekaani yms)
  • 2 dl kuorittuja auringonkukansiemeniä
  • 1 dl sesaminsiemeniä
  • 1 dl pellavansiemeniä tai -rouhetta
  • 1 -2 dl oliiviöljyä tai kookosöljyä
  • 3-4 rkl hunajaa
  • 2-4 dl Goiji marjoja/inkamarjoja/mulpereita/kuivattu omena tms.

Aloita sekoittamalla hiutaleet, siemenet ja pähkinät keskenään. Kuumenna öljy kattilassa hunajan kera, mutta ei kiehuvaksi asti! Sekoita öljy seokseen ja kääntele kunnolla niin, että seos on tasaisesti öljyhunajassa.

Levitä mysli pellille ja laita uunin keskiosaan 175 asteeseen noin vartiksi. Muista vahtia mysliä koko ajan ja välillä käännellä sitä lastalla, sillä se palaa helposti. Lisää lopuksi muut kuiva-aineet.

IMG_1923 

Pelipaidan ja Head&Shouldersin arvonta on toteutettu yhteistyössä Milttonin ja Head&Shouldersin kanssa.


Kuinka päästä parhaaseen juhlakuntoon

Heippa! Joka vuosi, kun pikkujoulukausi alkaa ja joulu lähestyy saamme lukea eri lehdistä vinkkejä, kuinka päästä nopeasti, yleensä viikossa (?) siihen pikkujoulukuosiin. Tarjolla on paastoa, saunaa ja yksi mistä järkytyin oli ohje, jossa neuvotiin alkuviikosta juomaan suuria määriä vettä ja päivää ennen juhlapäivää lopettaa veden juominen lähes kokonaan. Siis anteeksi mitä? Ollaanko tässä valmistautumassa johonkin kisalavalle vai mihin 😀

IMG_4717

Tiedättekö, kun ihmisen kroppa toimii niin, että se pyrkii aina saamaan kaloritarpeen tasapainoon. Kun jättää jonkun aterian välistä, nälkä ei lähde pois seuraavalla aterialla, vaan kroppa lähettää signaaleja nälästä niin kauan kunnes kalorintarve on tasapainossa. Aterioiden skippailu kostautuukin yleensä napostelulla, jolloin syödäänkin enemmän kuin olisi tarvetta. Myös laihduttaessa on tärkeää syödä säännölisesti, jolloin miinuskaloreilla on ns. helpompi pysyä.

viime vuoden juhla-asu. Löysä toimii aina ;)

viime vuoden juhla-asu. Löysä toimii aina 😉

Tätä samaa ajatustapaa kannattaa miettiä myös juhlapäivänä. Jos lähtee paastoamaan pari päivää ennen juhlia, voi hyvin olla, että mekko sujahtaa helpommin päälle, mutta kun päästään juhlapöytään, tuloksena on usein se, että syödään ja juodaan liian suuria määriä, jolloin vatsan toiminta häiriintyy, nestetasapaino häiriintyy jne..Pahimmassa tapauksessa koko ilta menee pilalle huonon olon vuoksi.

Minä en tällä(kään) kertaa ala jakamaan neuvoja pikadieetteihin, vaan olen sitä mieltä, että syömällä ja urheilemalla normaalisti myös sillä juhlaviikolla, ylimääräiset turvotukset lähtevät aivan varmasti. Juhlapäivänä kannattaa syödä ja juoda normaalisti sekä säännölisesti. Tällöin juhlissakin tulee syötyä kohtuudella ja illasta voi nauttia ilman turvottavaa ja ahdistavaa oloa 🙂

IMG_4720

Aivan turha lähteä stressaamaan yhden illan vuoksi sekoittaen kehon toimintaa. Pitkällä tähtäimella tehdyt valinnat ovat aina parempia ja ne ovat myös pysyviä. Älkää siis ystävät hyvät stressatko, vaan nauttikaa näistä ajoista. Tammikuussa ehditään sitten lukea neuvoja tulevaa kesäkuntoa varten 😉

Hyvää Itsenäsyyspäivää!


Elämä on muutakin kuin ravintoa ja treeniä

Ainakin pitäisi olla. Vaikka kirjoitan päivittäin asioita liittyen ravintoon ja urheiluun, niin uskokaa tai älkää mielestäni nämä asiat ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Omalla kohdallani ammatin vuoksi treeni on toki suuri osa arkea ja sen myötä myös ruokavalion merkitys on suuri. Muuten en pystyisi hoitamaan työtäni kunnolla. 

DSC_0197-001

Nykyään urheilu ja terveellisyys on niin sanotusti muotia, jonka vuoksi ihmiset treenaavat paljon, kilpailevat urheilulajeissa enemmän kuin ennen. Myös ns. aikuisena kilpaileminen on lisääntynyt fitneksen ja crossfitin ansiosta. Treeniblogeja on enemmän kuin koskaan ennen ja sen myötä mielipiteitä siitä mikä on oikea tapa elää, löytyy ainakin sata erilaista. Voin kuvitella kuinka ”pihalla” jotkut voivat olla. Joku sanoo, että syö sitä ja toinen sanoo että älä missään nimessä syö tätä. 

DSC00807

Blogistani löytyy paljon informatiivisia kirjoituksia ja voin sanoa, että seison vakaasti sanojeni takana. Kirjoitan paljon omia mielipiteitäni, mutta välillä kirjoitan myös artikkeleista tai tutkimuksista, koska ne kiinnostavat itseäni ja haluan pohtia asioiden eri näkökulmia.

En kuitenkaan väitä, että oma tapani olisi ainoa oikea ja tahtoisin, että etenkin nuoremmat lukijat ymmärtäisivät etteivät asiat ole aina mustavalkoisia. Ei ole olemassa täysin oikeaa tai väärää tapaa syödä tai treenata. Tiedän, että nuorempana imee paljon vaikutteita muilta ihmisiltä ja ollaan kiinnostuneita miten tuo tai se syö ja treenaa. Fakta on kuitenkin se, että tapa joka toimii toiselle, voi olla täysin väärä sinulle. Urheillessa taustalla on todella paljon merkitystä ja se kannattaa aina pitää mielessä kun miettii omia treenimääriä. Jos lähtee matkimaan toista henkilöä, koska sekin treenaa niin ja niin paljon, voi käydä huonosti, jos oma kroppa ei olekaan tottunut samanmoiseen rasitukseen. Blogien tai muiden sivustojen lukeminen on hyvä tapa kasvattaa tietoa ja hyviä vinkkejä löytyy varmasti paljon. Niistä täytyy vaan osata napata itselle sopivimmat tipsit. 

DSC00622

Palataanpa takaisin otsikkoon… Jos alkaa tuntua siltä, että omassa päässä ei pyöri enää mitään muuta, kuin milloin treenaa tai mitä voi syödä, kannattaa vetää stoppi päälle ja ottaa vaikka muutama lepopäivä. Huomaan itsekin vaipuvani välillä tähän omaan treeniruokaterveys-kuplaan, jolloin kaikki aika menee ainoastaan näiden asioiden miettimiseen ja analysoimiseen. Kuinka monta kertaa oonkin joutunut sanomaan ystäville tai perheelle, ”en mä voi kun mulla on ne jumpat..” tai ”en mä viitsi lähtee mihinkään, kun oon sitten niin väsynyt maanantaina. ” 😀 Tämä on toki myös ammattini, mutta silti välillä pitää herätellä itseään ja laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. 

Terveyden tavoittelu, urheileminen ja hyvä ravinto ovat tärkeitä asioita ja niiden ansiosta voidaan hyvin myös psyykkisesti. Jos kuitenkin terveyden tavoittelusta tulee tärkeämpää kuin muut asiat elämässä, ei se enää silloin ole kovin tervettä.

DSC00633

Loppuun ajattelin listata asioita, joita tykkään tehdä kun en treenaa 

  • Rakastan maata sohvalla ja katsoa hyvää sarjaa monta jaksoa putkeen. Meiltä löytyykin melkoinen kokoelma eri sarjojen tuotantokausia. Tämän hetken lemppari on Breaking bad-sarja, jonka viides tuotantokausi tipahti juuri postiluukusta eilen. Lauantaina bongasin Greyn Anatomian yhdeksännen tuotantokauden Anttilan hyllyistä ja se lähti mukaan. Greyn Anatomia onkin yksi mun kaikkien aikojen lemppareista, en oo vieläkään päässyt yli George O’Malleyn kuolemasta 😀 
  • Tykkään käydä ulkona juhlimassa kavereiden kanssa. Etenkin pidemmät reissut, kuten festarit tai muut vastaavat on parhaita. Tulevana viikonloppuna mulla on kahdet pikkujoulut. Perjantaina on firman pikkujoulut, mutta mulla on lauantaina ne jumpat 😀 ..Joten keskityn ruokapuoleen. Lauantaina ei sitten tarvi stressata nukkumaanmenoajoista!
  • Rakastan syömistä ja nukkumista! Pidän myös sokerista ja muista epäterveellisistä ruuista, vaikka en niitä kovin usein syö. Joskus on kuitenkin rentouttavaa heittää omat rutiinit jäähylle ja tehdä asioita ihan eri tavalla. Sen ansiosta jaksan pysyä suurimman osan ajasta omassa normaalissa rutiinissani. Nukkuminen on parasta ja sitä tulee harrastettua etenkin vapaapäivinä.
  • Mun mielestä on mukavaa lähteä viikonloppuna ajelemaan jonnekin pidempään kohteeseen. Tykkään istua auton kyydissä (oon itse aika surkee kuski) ja katsella maisemia. Retken voi tehdä vaikkapa Keskisille Tuuriin tai johonkin muuhun suhteellisen turhaan mestaan. Mukavinta on ajatus retkelle lähdöstä, haha 😀 Ollaan muuten menossa kaverin kanssa Scooterin keikalle reilun viikon kuluttua, wohoo!

Tästä tuli hieman epätavallinen nössöily-postaus, mutta antaa mennä nyt tämän kerran 😀

Mitä te tykkäätte tehdä, kun ette urheile?

 kuvat joissa esiinnyn: ©eve


Valkuainen, keltuainen vai molemmat?

Kanamuna on kunnon super-ruokaa, se sisältää todella paljon tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja. Nykyään on todella suosittua käyttää pelkkä valkuaisosa ja jättää keltuainen syömättä. Osa tekee sen ihan vain kaloreita välttääkseen ja osa ehkä siksi että muutkin tekee niin? 😉 Ajattelin selostaa hieman kanamunasta ja sen hyödyistä!

Kanamunassa on painosta riippuen noin 100 kaloria. Valkuaista on 66% ja keltuaista 34% massasta. 

Munanvalkuaiset ovat puhdasta proteiinia ja melkein rasvatonta, siksi siinä ei ole yhtä paljon ravintoaineita kuin keltuaisessa. Keltuaiset sisältävät puolet vähemmän proteiinia, mutta paljon ravintoaineita. Kokonaisesta munasta saat paljon enemmän tärkeitä ravintoaineita, kuten kalsiumia, kaliumia, folaattia, luteiinia, zeaksantiinia, magnesiumia, seleeniä ja d-vitamiinia. Keltuaisen rasva on suurimmaksi osaksi terveellistä rasvaa, joka ei varastoidu kehoon rasvana. Uusien tutkimuksien mukaan kanamunan keltuaisen kolesteroli ei nosta huonon kolesterolin tasoja verenkierrossa. Kannattaa myös muistaa, että kolesterolia myös tarvitaan kehoon, eikä se ole enää samanlainen mörkö kuten ennen luultiin. 

Kananmunan proteiinikoostumus on erinomainen, muna sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja, jonka vuoksi kanamunia kannattaa suosia omassa ruokavaliossa. Syön lähes joka päivä luomulaatuisia kanamunia jossain muodossa. Tapaan syödä 1-2 keltuaista ja 4-5 valkuaista, esim munakasta paistaessa. Jos keitän munia, syön ne kokonaisina ja usein märääksi riittää 1-2. En siis vältä keltuaista, koska haluan tärkeitä ravintoaineita, mutta en syö niitä liikaakaan, koska en halua liian suurta kalorimäärää kerralla. 

Syöttekö te kanamunia ja miten?