Mutta täähän on terveellistä? Vai onko sittenkään..

Moi! Päivä alkaa olla taputeltu ja huomenna käännetään kelkka viikon paremmalle puolelle. 🙂 Koko viikko on mennyt syksyn jumppa-aikataulun parissa, meillä vaihtuu ”lukkari” syyskuun ensimmäisellä viikolla ja on taas ollut oma hommansa saada palapeli kasattua. Omat jumppahommat jatkuu ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Huomenna ratkeaa myös eräs jännä juttu, nimittäin meistä tulee ehkä uuden asunnon omistajia. Jippii! Jos en ole ollut töissä tai treenaamassa, on aika mennyt kämppä-projektin parissa. Nyt peukut pystyyn, että kaikki menee hyvin loppuun saakka. 🙂

10602380_10152582058844774_1077410078_o

Oli mulla jotain järkevääkin kirjoitettavaa. Monet ruoka-aineet mielletään joko epäterveellisiksi tai terveellisiksi, eikä välttämättä ajatella muita pieniä asioita, joka voi muuttaa terveellisenkin epäterveelliseksi. Lisäksi terveellinen ei aina tarkoita, että tuotetta voisi syödä mielinmäärin, vain koska se on, noh terveellistä. Montako kertaa kirjoitin sana ”terveellistä” ? 😉

  • Bataatti on pop ja itsekin olen hullaantunut tähän ravintorikkaaseen kasvikseen. Monissa ravintoloissa tarjotaan nykyään bataattia vaihtoehtona perunoille tai muille lisukkeille. Harmittavasti bataattiranskalaiset tai lohkot upotetaan yleensä rasvakeittimen kautta, jolloin tämä ei ole enää niin kovin hyvä vaihtoehto. Jos syö paljon ulkona, kannattaa siis aina kysyä, miten ruoka valmistetaan.
  • Kuivatut hedelmät saattavat kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta karkille, mutta usein kyseessä on sokeroidut tai öljytyt hedelmät. Kannattaa aina lukea pakkauksen takaa, mitä pussi tai pakkaus oikeasti sisältää. Sama pätee kuivattuihin marjoihin, useisiin pähkinäpusseihin, välipaloihin yms. Useissa pähkinäpusseissa käytetään lisänä huonolaatuista öljyä, vaikka pähkinät itsessään sisältävät jo paljon rasvaa.
  • Maapähkinävoi eli tuttavammin PB (peanut butter) on herkullinen ja ravintorikas herkku. Pähkinät sisältävät vitamiineja ja hyviä rasvoja, mutta ovat myös hyvin energiapitoisia. 100 g PB:tä sisältää noin 600 kaloria, joten sitä ei kannata ihan hulluna kauhoa suuhunsa. Lisäksi monet maapähkinävoit sisältävät myös sokeria ja muita turhuuksia. Jälleen kerran – kannattaa tutkia purnukan takaa mistä voi on valmistettu.

Tämä info oli varmaan suurimmalle osalle tuttua juttua, mutta muistutus ei kai koskaan ole pahasta. 🙂 Kannattaa siis opetella lukemaan pakkauksien tuoteselosteita. Onko tämä teille ihan peruskauraa vai kiinnostaisiko postaus, jossa käyn läpi, mitä erillaiset merkinnät tarkoittavat ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

DSC02778


Outo ruokalemppari ja päivän treenijuttuja

Iltaa! Oon kehitellyt itselleni uuden lempiruuan. Tai siis sanotaanko, että uuden arkiruokalempparin! Mietin hetken, että kehtaanko edes julkaista minkälaista mönjää vetelen täällä, mutta fuck it! Tämä on mun blogi ja ruuatkin saa olla mun tyylisiä. Olenkin ilmaissut intohimoni kaikenlaisiin muuseihin, ja tässäkin safkassa on pohjana bataatti-porkkana tai bataatti-kukkakaalimuusi.

DSC02808

porkkana-kukkakaali versio

Homma menee kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraavalla tavalla; kun muusi on valmis, heittele sekaan purkki tonnikalaa, purkki herkkusieniä ja haluttu määrä katkarapuja, sekoita, mausta ja nauti. Mites se muusi sitten valmistetaan? Kuori yksi bataatti, pilko ja keitä niin, että palat ovat pehmeitä, keitä myös kukkakaali tai porkkanat (käytin n. 400g), jonka jälkeen sauvasekoittimella muusiksi. Jos pidät valkosipulista, keitä pari kynttä mukana. Lorauta sekaan mantelimaitoa tai tavallista, siivu kirnuvoita tuo myös makua muusiin. Sitten tärkein – maustaminen.

DSC02817

Huomaa, että olen chilin ystävä..huomaa myös että illat alkavat olla pimeitä ja kuvausvalo ihan surkea!

Maustamisen kanssa kannattaa olla varovainen ja noudattaa kolmen M:n sääntöä: mausta, maista ja mausta vasta sitten lisää. Bataatti on makea, joten sen kaveriksi sopii tuliset maut. Itse heittelin sekaan herbamarea, chiliä, cayennepippuria ja valkosipulijauhetta. Käytän mausteita erittäin reilulla kädellä, kannattaa siis olla varovainen jos joskus eksyy meikäläisen ruokapöytään! 😉

Saattaa näyttää kamalalle, mutta takaan, että maistuu ihanalle. Tai sitten mulla on vaan todella kieroutunut makuaisti. 😀

Kukkakaali-bataatti versio

Kukkakaali-bataatti versio

Tiistai on ollut jälleen toivoa ja treeniä täynnä. Päivä on mennyt lähinnä työntekoon ja treenaamiseen. Kiirettä pukkaa kun syksy on ovella, mutta ehdin silti onneksi tehdä oman treenin päivällä ennen asiakkaita. Tänään oli siis vuorossa jalat&pakarat, painopiste jälkimmäisellä. Tein tämän treenin. Illasta jalat sai lisää kyytiä combatin ja RPV:n merkeissä. Tunnit alkaa taas täyttyä pikkuhiljaa, RPV:ssä oli jo reilut 50 tyyppiä kyykkäämässä. Sain kehuja, että tämänhetkinen RPV on paras mitä mulla on ikinä ollut, ihan hyvä kohteliaisuus, sillä niitä tunteja on takana monia! 🙂

10602183_10152584127764774_743414342_o

Onko mun lukijoissa joku joka on muuttanut tai muuttaa Vaasaan opiskelemaan nyt syksyllä? Jos olette kiinnostuneita kokeilemaan Lady Lineä & Wasa Sports Clubia (2 salia yhden hinnalla!!) voitte ottaa muhun yhteyttä niin hoidetaan kokeilukortti kaupungin parhaille kuntokeskuksille. 🙂


Pehmeälasku sokerittomuuteen

Mainitsin aikaisemmin, että tiedossa on pienimuotoinen ruokavalion puhdistus, aion siis pitää sokerittoman kauden, jonka kestosta en osaa tarkemmin sanoa. Sokeriton kausi tarkoittaa, että vältän tuotteita, joihin on lisätty sokeria. Monilla on tapana herkutella viikonloppuisin ja uskon, että viikonloput onkin se haastavin vaihe pitää ruokavalio siistinä. Olen pitänyt tällaisia kausia usein ja huomannut muutamia juttuja, jotka auttavat ainakin minua selviämään vaikeistakin vaiheista. 🙂

10621661_10152582062294774_620637532_oOlemme kaikki tietysti hieman erilaisia, mutta itselleni haastavinta on alku ja juurikin ensimmäinen viikonloppu. Olen ottanut tavaksi, että ensimmäisenä viikonloppuna pidän ns. pehmeälaskun ja hellin itseäni terveellisimmillä herkuilla. En laske vielä kaloreita, vaan keskityn saamaan energian hyvistä lähteistä. Tänä viikonloppuna olen valmistanut mm. mustikka-juustokakun makuista raakasuklaata sekä appelsiini-suklaakakkua, jonka ohje on tämän postauksen lopussa! Ensimmäinen viikonloppu on siis selätetty, eikä ole tarvinnut luopua mistään. Viikonloppuun kuuluu usein syöminen ja se on monille rentoutuskeino, tapa irtautua arjesta. Syömällä terveellisempiä vaihtoehtoja ei tarvitse luopua kaikesta kerralla.

DSC02792

Jos tavoitteena on painonpudotus tai se kuuluisa kiinteytyminen/kiristyminen, kannattaa muistaa, että monet terveellisetkin ruuat sisältävät runsaasti kaloreita. Mitä paremmassa kunnossa on, sen haastavampaa kiristyminen on. Itse olen huomannut, että vaikka urheilen todella paljon, halutessani tuloksia mun täytyy syödä samalla tavalla seitsemänä päivänä viikossa. Ei siis herkkupäiviä. Kun pääsen tavoitteeseen, säilytän tulokset pitämällä yhden tai jopa kaksi rennompaa päivää viikossa. Tämä on siis minun henkilökohtainen tapani ja mainittakoon, että tavoitteeni ovat ehkä hieman ”vaativammat” kuin monilla painonpudottajilla. Monet saavat tuloksia, vaikka pitäisivät sen yhden rennon päivän viikossa. 🙂

DSC02645

Palataanpa takaisin aiheeseen..Eli ensimmäisen viikon jälkeen motivaatio on yleensä nousussa ja seuraavana vloppuna nipistän taas hieman tiukemmalle. Idea on siis siinä, ettei heti tarvitse lopettaa kaikkea, vaan kiristää tahtia pikkuhiljaa, jolloin luopumisen tunne ei ole niin suuri. Kun tuloksia alkaa näkymään, mulle riittää ihan jo se motivaatioksi pysyä ruokavaliossa. 🙂

Jos tavoitteena ei ole painonpudotus tms. mikä vaatii kalorien tarkkailua, voi näitä terveysherkkuja nauttia jokaisena viikonloppuna. Kannattaa muistaa, että sokerihimo oikeasti pienenee mitä pidempään pysyy sokerista erossa. Ensimmäiset pari viikkoa ovat pahimmat, mutta sen jälkeen helpottaa. Sen vuoksi pahimpien sokerihiirien kannattaakin vetää ihan nollatoleranssi tämän asian kanssa. Alussa kaikki muu maistuu ihan puulle, mutta makuaisti tottuu uusiin juttuihin hirveän nopeasti. Kaikkeen muutokseen tarvitaan hieman kärsivällisyyttä ja aikaa. 🙂

Valmistin tänään herkullista kakkua, joka sopii loistavasti sokerivieroituksen helpottamiseen!

Appelsiini-suklaakakku

  • 2-3 dl erilaisia pähkinöitä (käytin pekaanipähkinää, manteleita ja cashewpähkinöitä luomulaatuisena kaikki)
  • muutama taateli
  • ripaus ruususuolaa
  • yhden appelsiinin mehu

Blendaa kaikki aineet pulse-toiminnolla, jonka jälkeen levitä sormin tai lusikan avulla reunalliseen kakkuvuokaan. (20cm). Laita jääkaappiin odottamaan täytteen valmistamisen ajaksi.

Täyte:

  • 1 rpk kookosmaitoa joka on ollut jääkaapissa ainakin pari tuntia (vain paksu osa)
  • n. 60 g Cocovin raakasuklaata appelsiinin makuisena 
  • n. 2-3 rkl raakakaakaojauhetta
  • 6 taatelia

Keittele kookosmaito ja suklaat todella miedolla lämmöllä kattilassa (tai vesihauteessa) niin, että aineet sekoittuvat ja suklaa sulaa hitaasti joukkoon. Kaada seos blenderiin, lisää taatelit, kaakaojauhe ja sekoita tasaiseksi. Kaada seos pohjan päälle ja murustele päälle appelsiinin makuista raakasuklaata. Itse puristin appelsiinin mehupuristimella, joka erottaa mehun ja hedelmälihan. Lisäsin tämän hedelmälihan myös täytteeseen. Laita kakku pakkaseen noin 30 minuutiksi, jonka jälkeen nauti hyvällä omallatunnolla. 🙂

DSC02793


Mustapapuspaghettia sekä muita ruokajuttuja

Heippa! Muutamia viikkoja sitten törmäsin jossain internetin syövereissä mustapapuspaghettiin, jota hehkutettiin kyseisessä artikkelissa..vai oliko se blogikirjoitus, en muista. Googlasin tämän erikoiselta kuulostavan nimen ja päädyin nettikauppaan, missä spaghettia myytiin. Pistin tilauksen menemään, mutta sitä ei ole näkynyt vielä tähän päivään mennessä. No, eilen kävin Ekosopissa täyttämässä varastoja ja huomasin hyllyllä tätä kyseistä herkkua. Tyhjäsin tietenkin hyllyt, jotta pääsin maistamaan miltä mustapapuspaghetti maistuu. 🙂

DSC02777DSC02775Hassusta väristä huolimatta yllätyin erittäin positiivisesti, sillä hyvältähän se maistui..tai sanotaanko, että aika neutraali maku, hieman kuin tavanomaisessa spaghetissakin on. Tämä tuote on lisäksi vielä gluteeniton, vegaaninen eikä sisällä kanamunaa. 100 g sisältää 45 g proteiinia, 16 g hiilareita ja 3,6 g rasvaa sekä 21 g kuitua. Aika hyvät ravintoarvot sanon minä! 🙂

DSC02778

Spaghetin lisänä lohi-katkarapu-herkkusieni-parsakaali seos

DSC02779

Papuspaghetin lisäksi kaappiin löysi tiensä..

DSC02776Tämänhetkistä lempparikahvia, kvinoa-riisikakkuja sekä basmati täysjyväriisiä. Mä oon ihan koukussa tuohon kahviin..Mainitsinkin instagramin puolella, että ainoa huono puoli kahvissa on se, että maistamisen jälkeen tavalliset markettikahvit maistuu ihan kuralta ja samalla ei miltään. 😀 Mulla kävi nimittäin niin, että edellinen paketti loppui ja jouduin turvautumaan peruskahviin muutamana aamuna, eipä ollut enää kovin herkkua, kun oli päässyt maistamaan parempaa. Tapaan juoda kahvia vain aamuisin.

DSC02782Lomaltapaluun jälkeen olen ottanut tavaksi juoda aamiaiseksi smoothien. Tällä hetkellä smoothieen päätyy yleensä vesimelonia, vadelmia, mustikoita, lehtikaalia, pinaattia ja muita lehtivihreitä sekä riisiproteiinia. Sekoittelen myös viherjauhetta ja erilaisia marjajauheita mukaan. Nesteenä toimii yleensä makeuttamaton mantelimaito tai ihan vaan vesi! Nyt kun ilmat alkaa luultavasti viiletä, voi olla että kaurapuuro alkaa taas maistua aamuisin, tällä hetkellä tämä systeemi on toiminut mulle hyvin!

DSC02783

ennen blendausta ja jauheita 🙂

Sellaista settiä ravintorintamalla tällä hetkellä. Nyt ajattelin lähteä tekemään viikon viimeisen salitreenin ja sen jälkeen rentoutua sohvalla The Killing – sarjan parissa. 🙂


Paljon ruokaa vähemmällä kalorimäärällä

Hyvää iltaa! Pitkästä aikaa myöhäispostaus, kotiuduin juuri töistä ja ruokaa laittaessa sain idean tehdä kirjoituksen, kuinka voi syödä määrällisesti paljon, saamatta kuitenkaan järisyttävää kalorimäärää kroppaan. Oon kertonut aiemminkin, että mulla on hyvä ruokahalu! 😀 Pystyn ja tykkään syödä paljon, siis isoja annoksia. No, tämä ei ole ehkä ihan niin hyvä yhtälö, jos haluaa pitää kropan jonkinlaisessa kuosissa. Harrastan siis kalorihuijausta, eli syön paljon, mutta lisäilen ruokiin ja annoksiin vähäkalorisia juttuja tuomaan lisää volyymia.

Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta kyseessä on suurikokoinen lautanen :)

Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta kyseessä on suurikokoinen lautanen 🙂

Lisää täytettä lautaselle, vähemmän kaloreita kehoon:

  • Kun valmistan ruokia, tapaan lisätä sekaan paljon kasviksia, kuten parskakaalia tai kukkakaalia. Lisään sekaan myös herkkusieniä, jotka ovat vähäkalorisia mutta tuovat ruokaisuutta mukaan. Myös katkaravut ovat kevyttä täytettä, tosin melko kalliita. Jos olisin valmistanut yllä näkyvän ruuan vain jauhelihasta ja riisistä, olisin syönyt siitä ehkä 2 kertaa, kun täytteenä on läjä parsakaalia ja sieniä tästä riittää ainakin 3-4 syöntikertaan. Pannulle meni n. 400 g ylämaankarjan jauhelihaa, 1,5 dl riisiä (kuivapaino), 500 g parsakaalia ja 180 g herkkusieniä.  
  • Aina kun teen ruokaa, laitan ensimmäisenä lautaselle salaatin ja varmistan, että se vie noin puolet tilasta. 
  • Kun olen erittäin nälkäinen (kuten tänään) valmistan ruuan kylkeen vielä vihannesmuusin, useimmiten kukkakaalista. Lautasella näkyvässä läjässä on 450 g kukkakaalta, pari valkosipulin kynttä ja mausteita. Kaloreina se tekee n. 100 kcal. Vatsa täyttyy takuuvarmasti!
  • Fitnessnuudelit ovat myös oiva keino lisätä ruokaisuutta, ilman kaloreita. Tietysti kaikki vähäkalorinen pitää nälkää hieman vähemmän, mutta esim. illalla jumppien jälkeen, kun voisin syödä pari heppaa ja jääkaapin siihen jälkkäriks, auttaa nämä keinot. Vatsa pysyy täytenä nukkumaan menoon saakka…Mikään ei ole veemäisempää, kuin mennä nälkäisenä nukkumaan. 🙂
  • Kasvissosekeitot ovat loistava vaihtoehto, kun tahtoo syödä kevyemmin. Tapaan tehdä sosekeiton käyttämällä erilaisia vihanneksia (parsakaali, porkkana, kukkakaali, sipuli jne..), paljon mausteita as usual sekä loraus mantelimaitoa sekaan. Helppoa, terveellistä ja täyttävää! Toki näiden rinnalle on hyvä lisätä jotain proteiinipitoista myös. Sosekeitto menee myös hyvästä alkuruuasta, jolloin pääruualla ei tule syötyä liikaa.
  • Jos pitää sääntönä, että jokainen syöty ateria sisältää jotain vihreää/vihanneksia, tulee vihanneksia syötyä runsaasti päivittäin ja annokset saavat täytettä.

DSC02771

Haluan vielä painottaa, että syön toki riittävästi, mutta nyt, kun tavoitteena on kiristellä hieman, tulee myös mun olla tarkempi ruokailujen kanssa. Kuten kuvastakin näkyy, kyseessä ei tosiaan ole mikään kituuttelukuuri. 🙂

Moni on kysellyt ruokien maustamisesta ja täytyy sanoa, etten ole mikään ekspertti asian suhteen. Mä käytän mausteita aina reilulla kädellä ja lemppareita ovat valkosipuli, chili, herbamare sekä laadukas suola. Olen kuitenkin kirjoitellut tästäkin aiheesta aikaisemmin. Postauksen voi lukea täältä: http://a-rou.fitfashion.fi/2013/11/18/terveellisesta-ruuasta-herkullisempaa/.