Moi! Päivä alkaa olla taputeltu ja huomenna käännetään kelkka viikon paremmalle puolelle. 🙂 Koko viikko on mennyt syksyn jumppa-aikataulun parissa, meillä vaihtuu ”lukkari” syyskuun ensimmäisellä viikolla ja on taas ollut oma hommansa saada palapeli kasattua. Omat jumppahommat jatkuu ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Huomenna ratkeaa myös eräs jännä juttu, nimittäin meistä tulee ehkä uuden asunnon omistajia. Jippii! Jos en ole ollut töissä tai treenaamassa, on aika mennyt kämppä-projektin parissa. Nyt peukut pystyyn, että kaikki menee hyvin loppuun saakka. 🙂
Oli mulla jotain järkevääkin kirjoitettavaa. Monet ruoka-aineet mielletään joko epäterveellisiksi tai terveellisiksi, eikä välttämättä ajatella muita pieniä asioita, joka voi muuttaa terveellisenkin epäterveelliseksi. Lisäksi terveellinen ei aina tarkoita, että tuotetta voisi syödä mielinmäärin, vain koska se on, noh terveellistä. Montako kertaa kirjoitin sana ”terveellistä” ? 😉
- Bataatti on pop ja itsekin olen hullaantunut tähän ravintorikkaaseen kasvikseen. Monissa ravintoloissa tarjotaan nykyään bataattia vaihtoehtona perunoille tai muille lisukkeille. Harmittavasti bataattiranskalaiset tai lohkot upotetaan yleensä rasvakeittimen kautta, jolloin tämä ei ole enää niin kovin hyvä vaihtoehto. Jos syö paljon ulkona, kannattaa siis aina kysyä, miten ruoka valmistetaan.
- Kuivatut hedelmät saattavat kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta karkille, mutta usein kyseessä on sokeroidut tai öljytyt hedelmät. Kannattaa aina lukea pakkauksen takaa, mitä pussi tai pakkaus oikeasti sisältää. Sama pätee kuivattuihin marjoihin, useisiin pähkinäpusseihin, välipaloihin yms. Useissa pähkinäpusseissa käytetään lisänä huonolaatuista öljyä, vaikka pähkinät itsessään sisältävät jo paljon rasvaa.
- Maapähkinävoi eli tuttavammin PB (peanut butter) on herkullinen ja ravintorikas herkku. Pähkinät sisältävät vitamiineja ja hyviä rasvoja, mutta ovat myös hyvin energiapitoisia. 100 g PB:tä sisältää noin 600 kaloria, joten sitä ei kannata ihan hulluna kauhoa suuhunsa. Lisäksi monet maapähkinävoit sisältävät myös sokeria ja muita turhuuksia. Jälleen kerran – kannattaa tutkia purnukan takaa mistä voi on valmistettu.
Tämä info oli varmaan suurimmalle osalle tuttua juttua, mutta muistutus ei kai koskaan ole pahasta. 🙂 Kannattaa siis opetella lukemaan pakkauksien tuoteselosteita. Onko tämä teille ihan peruskauraa vai kiinnostaisiko postaus, jossa käyn läpi, mitä erillaiset merkinnät tarkoittavat ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?



















