Keskiviikon ruoka- ja treenipäiväkirja

Heippa! Ruokapäiväkirjoja kysellään ja toivotaan aika usein, joten ajattelin vaihteeksi jakaa yhden päivän ruokailut kuvien kera! Haluan taas muistuttaa, että vaikka jengi jakaa ruokapäiväkirjojaan blogeissa ja netissä, se ei tarkoita, että esimerkiksi minun ruokailutapani sopisivat muille. Näitä on myös mun mielestä mielenkiintoista lukea, ja vinkkejä voi ottaa omiin ruokailuihin, mutta suoraa kopioimista en suosittele. 🙂 Mulla on hieman normaalista poikkeava päivärytmi, sillä aloitan työt normaalia myöhemmin ja näin ollen myös lopetan myöhemmin. Liikun lisäksi vähintään kahdesti päivässä, jonka vuoksi neljä kertaa päivässä syöminen on sopinut mulle parhaiten.

IMG_5318_Fotor_Collage

Aamiaisella olen viime aikoina syönyt..tai oikeestaan juonut smoothien. Tänään oli jo sellainen fiilis aamusta, että lämmin kaurapuuro olisi voinut olla hieman maistuvampi vaihtoehto, mutta toisaalta tällainen smoothie on helppo, nopea ja sopii hyvin kun menee suoraan hyppimään ja pomppimaan heräämisen jälkeen. Kahvi kuuluu myös jokaiseen aamuun, käytän luomulaatuista tuorepaahtokahvia.

DSC02858

DSC02859Keskiviikon aamiaisella smoothieen tuli lehtikaalia, babypinaattia, vadelmia, mustikoita, pala banaania ja muutama pala vesimelonia, proteiinin osaa toimitti plant forcen riisiproteiini. Sekaan menee lisäksi amazing grassin viherjauheseos, johon on lisätty Yerba Matea ja luomu Matcha vihreää teetä. Seoksessa on mm. vehnänorasta, ohranorasta, alfalfaa, spirulinaa, pinaattia, chlorellaa, parsakaalia, acaita ja macaa. Nesteenä tapaan käyttää makeuttamatonta mantelimaitoa, tosin eiliseen smoothieen kokeilin alpron kookosmaitoa, joka toi kivan lisätvistin smoothieen!

DSC02860 DSC02853Noita kuvia katsoessa voi miettiä, että miksikohän mulla tuli eilen lopulta kiire sinne töihin? 😀 Aamupäivän ohjaukset koostuivat siis Bodyattackista ja core-tunnista. Jumppien jälkeen menen aina kotiin syömään lounasta. Lounaalla mulla oli lohi-sienirisottoa, johon lisäsin vielä lehtimangoldia, joka on muuten erinomainen biotiinin, C- ja A-vitamiinin, magnesiumin ja kaliumin lähde. Riisinä käytän luomulaatuista täysjyvä basmatiriisiä. (mangoldi ei erotu kuvassa, se on jossain tuolla riisien seassa)

DSC02863

DSC02861Blogia ahkerasti seuraavat tietävätkin jo, että pyrin käyttämään runsaasti lehtivihreitä ja vihanneksia ruokieni joukossa. Normisetti koostuu tammenlehtisalaatista, romainesalaatista, kurkusta ja tomaatista. Lisäilen myös basilikaa, pinaattia ja rucolaa aina kun niitä on joku kantanut jääkaappiin. 😉

Tuo kuvissa näkyvä lautanen on muuten normaalia suurempi, annoskoot on siis melko suuria, sillä vihannekset vievät paljon tilaa. 🙂 Lounaan jälkeen hoitelin työjuttuja koneella, päivitin blogin ja sitten olikin aika lähteä taas jumpalle. Heitin huiviin vielä luomulaatuisen ompun ennen töihin lähtöä. Iltapäivän ohjelmassa on keskiviikkoisin TBC-tunti, joka on siis lyhenne sanoista Total Body Condition. Tunti on intervallitreeni, jonka toteutan steppilaudan ja käsipainojen kanssa. 🙂 Jumpan jälkeen oli luvassa päivän PT-asiakkaat ja työt. Pääsin hieman ennen kahdeksaa kotiin, kaupan kautta tällä kertaa. Ennen kauppareissua söin Questbarin, jotta koko kauppa ei tyhjenisi sinne mun ostokoriin.

DSC02174Päivällisellä, vai onko se illallinen? Oli tarjolla jo aiemmin esittelemääni muusisörsseliä. 😀 Kyseessä on siis bataatti-porkkana-kukkakaalimuusi, johon sekoitin tonnikalaa, herkkusieniä ja katkarapuja. Kylkeen vielä 400 g parsakaalia ja tomaattia!

DSC02855

Protskut on taas jossain piilossa. Ihan reilun kokoinen annos 🙂

DSC02856Tykkään syödä paljon, rauhassa ja nautiskellen, joten ruokailujen ja koneella päivittelyn jälkeen, kello löi jo lähempänä kymmentä ja oli aika painua peiton alle. Sellainen peruspäivä meikäläisen tyyliin. Syön siis hieman miinuksilla tällä hetkellä, tavoitteena saada kesäpöhö pois, aika hyvin on jo lähtenytkin, pian saa varmaan nostaa taas kalorit ylös. Vaikka en juurikaan käytä viljatuotteita, kuitua kasaantui n. 70 g eilen (minimi suositus 25 g / vrk). Myös kalsiumia tuli riitävästi, tiedän että joku kysyy siitä. 😉

Nyt mun täytyy painua päiväunille, sillä iltapäivällä pärähtää reilu kolmen tunnin treenirupeama, ei niin kevyttä urheilua! Niistä lisää myöhemmin tänään tai huomenna. 🙂


suklaaunelmaa + blogitarjous

Heippa! Viime aikoina olen taas innostunut leipurinhommista ja kehitellyt erilaisia terveellisempiä herkkuja. Usein nämä terveysleivonnaiset sisältävät pähkinää, mutta nyt olisi tarjolla pähkinätön suklaakakku, erinomaisella ravintosisällöllä! Tämä saattaa kuullostaa hieman oudolle, mutta mun mielestä lopputulos oli oikeen onnistunut. Kyseessä on siis mustapapu-suklaakakku! 😀 Kakku oli todella helppo tehdä, valmistukseen ei mennyt kauaa. Bongasin ohjeen alunperin Kiitos hyvää – blogista, alla hieman muokattu versio. 🙂DSC02845_Fotor_Collage

Suklaakakku

  • 1-1,5 tölkkiä mustapapuja (käytin GoGreensin pahvipurkkiin pakattuja papuja)
  • 3-4 luomumunaa
  • ½ dl raakakaakaojauhetta
  • ½ dl luomulaatuisia kookoshiutaleita
  • ripaus suolaa
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 2 rkl luomuhunajaa
  • muutama taateli
  • n. 30 g raakasuklaata (käytin cocovin kahvinmakuista)

Laita kaikki aineet, paitsi makeuttajat (hunaja&taatelit) blenderiin, sekoita taikinaksi. Lisää sekaan hunaja ja taatelit ja sekoita uudelleen. Maistele makeusaste. Jos haluat lisää makeutta, lisää hieman hunajaa tms. Mikäli haluat kakkuun sattumia, hämmennä lusikalla sekaan raakasuklaapaloja. Kaada taikina (voideltuun) kakkuvuokaan ja paista 175-asteisessa uunissa noin puoli tuntia. Levitä kakkupohjan päälle kuorrute –> Sekoita sauvasekoittimella banaani, pari taatelia, ripaus suolaa ja muutaman ruokalusikallinen raakakaakaojauhetta tahnaksi ja levitä tasaisesti kakun päälle. Murustin vielä raakasuklaan paloja päälle ja ne sulivat kivasti, kun kakku oli vielä lämmin.

DSC02831Joku kyseli blueberry-cheesecakeraakasuklaani perään ja lisätään se vielä tähän. Valmistin siis raakasuklaata kaakaovoista, steviasta, raakakaakaojauheesta, tocosta, lucumasta, macasta ja ripauksesta suolaa. Tämän jälkeen sekoitin vajaan kauhallisen Fitnessgurun OneEgg blueberry-cheesecake proteiinia sekaan, tästä tuli aika stydyä kamaa, joten lorautin pienen lorauksen kookosmaitoa sekaan. Heitin sekaan muutaman mantelin, leivitin massan levyksi leivinpaperin päälle ja sen jälkeen pakkaseen n. 10 minuutiksi! Ihan superherkkua ja vie taatusti makeanhimon!

DSC02846

Loppuun mulla olisi vielä kiva tarjous kaikille Vaasalaisille, jotka ovat miettineet uuden harrastuksen aloittamista syksyn kunniaksi! Koodilla ”Ainon blogi” saat mielettömän tarjouksen meidän salien jäsenyydestä.

Liittymismaksu 0 € (norm. 100€) +

12 kuukauden jäsenyydellä elo- ja syyskuus kaupan päälle! (69 € / kk) OPISKELIJA 64 € / KK

24 kuukauden jäsenyydellä elo, syys ja lokakuu kaupan päälle! (64 € /kk) OPISKELIJA 59 € / KK

Tällä tarjouksella maksat siis parhaimmillaan vasta marraskuussa ensimmäisen kerran. Samalla jäsenkortilla saa siis kaksi salia (Lady Line & Wasa Sports Club). Meidän saleilla ryhmäliikuntatarjonta on vailla vertaa, lisäksi kuntosalit ovat hyvin varustettuja ja tilavia. WSC on nimittäin suomen suurin kuntokeskus. Molemmista paikoista löytyy myös solariumit ja ladylta ihana infrapunasauna, tavallinen sauna, uima-allas ja relax-osasto. Saman katon alta saa myös hieronta- ja kosmetologipalvelut. Liittyessäsi saat henkilökohtaisen kuntosaliohjelman, meillä on kahdesti viikossa kuntosaliopastus, jossa on mahdollista käydä oma ohjelma läpi ammattilaisen ohjauksessa, jotta treenit lähtee turvallisesti, mutta tehokkaasti käyntiin! 🙂 Nyt mailia mulle jos vähänkään kiinnostuit! 🙂 aino.rouhiainen@ladyline.fi

Veloitukseton kokeilukortti on myös mahdollisuus ottaa testiin ennen kuin päättää, että tahtoo jäädä meille 😉 (kokeilukortti ei sitouta mihinkään!)

Tarjous on voimassa 26.9.2014 saakka koodilla ”ainon blogi”.


Hedelmät – hyvä vai paha?

Hedelmät herättävät nykypäivänä paljon ajatuksia ja mielipiteitä. Ovatko hedelmät sittenkään niin terveellisiä, kun aina ollaan ajateltu? Hedelmien makeus on peräisin hedelmän luontaisista sokereista, fruktoosista. Hedelmäsokeria pidettiin ennen muita sokereita terveellisempänä. Se ei nosta ja laske verensokeria niin jyrkästi kuin tavallinen sokeri, mikä pitää edelleen paikkaansa, sillä fruktoosin glykeeminen indeksi on pienempi kuin muilla sokereilla. Viime aikoina on silti tullut ulos useita tutkimuksia, joiden mukaan hedelmäsokeri olisi jopa haitallisempaa kuin tavallinen sokeri tai glukoosi, eli rypälesokeri. Joidenkin tutkimuksien mukaan on huomattu, että fruktoosia syömällä ei tule kylläiseksi. Tämän vuoksi fruktoosin tai ylipäätään sokerien syömistä kannattaa rajoittaa ruokavaliossa. Asioilla on kuitenkin usein kaksi puolta ja on typerää väittää, että mikään yksittäinen ruoka-aine johtaisi yksistään ylipainoon tai sairauksiin.

DSC01136

Yleensä kun jokin elintarvike – tässä tapauksessa hedelmät, otetaan suurennuslasin alle, unohdetaan asian toinen puoli. Hedelmissä on myös paljon hyvää, sillä ne sisältävät nesteen lisäksi tärkeitä hivennaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä antioksidantteja. Mielestäni suomalaisten ruokailutottumuksissa on niin paljon muita asioita pielessä, että hedelmät ovat siinä vierellä aika pieni paha. Sanoisin, että vasta kun perusasiat ovat kunnossa, kannattaa ruokavaliota alkaa viilaamaan entistä parempaan suuntaan, eli minimoida kaikenlainen sokerien saanti. Mielestäni myös syömisen ajoituksella on oma vaikutuksensa, itse en söisi isoa läjää hedelmiä juuri ennen nukkumaan menoa, mutta esimerkiksi aamiaisen yhteydessä tai treenin jälkeen hedelmät ja myös marjat ovat oiva lisä!

DSC01135

Mielestäni hedelmiä ei siis tarvitse karsia pois ruokavaliosta, mutta niiden käyttöä tulee rajoittaa, eli muutama hedelmä päivässä riittää. Hiilareiden ja sokerien saantia kannattaa tietysti suhteuttaa omaan aktiivisuuteen, paljon liikkuvat tarvitsevat hiilareista saatavaa energiaa, kun taas passiivisemmalla elämäntavalla pärjää vähemmällä. Jos hedelmien avulla pääsee eroon karkeista ja muista teollisista herkuista, niin go for it! Kuten aiemmin mainitsin, luonnollinen on aina luonnollista ja voittaa teolliset prosessiudut tuotteet.

Monet hedelmät, kuten esimerkiksi omena ja päärynä kannattaa aina syödä kuorineen, sillä niiden tärkeimmät ravintoaineet ovat juurikin hedelmän kuoriosassa. Hedelmä kannattaa tietysti pestä ennen syöntiä ja suosia aina luomua! Luomussa on vähemmän tuhohyönteisten torjunta-aineita. Tavanomaisessa viljelyssä kasvien ravinteet tulevat keinotekoisista epäorgaanisista lannoitteista ja tuhohyönteisiä torjutaan kemiallisilla tehdastuotteilla.

DSC01134Eniten sokeria on kuivatuissa hedelmissä (kuivatut banaanilastut, omenat, mangoviipaleet, rusinat, ananas, papaija, taateli ja luumu). Alla on lista tuoreista hedelmistä ja paljonko niissä on sokeria per 100 g:

  • Viikuna (42,5 g, punnittu kuorineen)
  • Viinirypäle vihreä/tumma (kivetön 15,5 g, kivellinen 14,7 g)
  • Granaattiomena (13,7 g)
  • Banaani (kuorittu 13,5 g)
  • Kirsikka (kivetön 11,4 g, kivineen 10,4 g)
  • Ananas (kuorittu 11,2 g)
  • Mango ja papaija (kuorittu 10,7 g)
  • Aprikoosi (kivetön 10,6 g, kivineen 10,0 g)
  • Omena, ulkomaalainen (kuorittu 9,3 g, kuorineen 8,1 g)
  • Appelsiini (kuorittu 8,9 g)
  • Omena, kotimainen (kuorittu 8,2 g, kuorineen 7,1 g)
  • Luumu, tumma (kivetön 8,2 g, kivineen 7,5 g)
  • Mandariini, kuorittu (8,2 g)
  • Päärynä (kuorittu 8,0 g, kuorineen 7,0 g)
  • Hunajameloni, kuorittu (7,8 g)
  • Persikka/nektariini, kivetön (kuorittu 7,8 g)
  • Vesimeloni, kuorittu (7,1 g)
  • Kiivi, kuorittu (6,8 g)
  • Verigreippi, kuorittu (6,9 g)
  • Greippi, kuorittu (6,5 g)
  • Verkkomeloni/cantaloupemeloni, kuorittu (4,1 g)

Vertauspohjana vielä muutamien marjojen sokeripitoisuuksia per 100 g kohti:

  • Mansikka (8,4 g)
  • Metsämustikka (6,4 g)
  • Vadelma (4,1 g)

lähde


Astetta parempaa mättösafkaa

Moikka! Päivän treenit takana ja viikonloppu edessä, mikä mahtava fiilis. Oon maininnut tämä varmaan sata kertaa, mutta nämä lauantain jumpat on kyllä oikee fiiliksen nostaja, tuntien jälkeen on aina niin paras olo. Liikunnan tuomaa onnea, suosittelen kaikille. 🙂

Inspiroiduin eilen omasta tekstistäni ja päätin valmistaa meille kunnon herkkuruokaa perjantain kunniaksi. Itselle väsäilin kotzonen ja miehelle perinteisen pizzan..Tai ei kuitenkaan ihan perinteisen, sillä juju on pohjassa, joka on valmistettu provenan täysjyväkaurajauhoista. Jauhoseokseen on käytetty ainoastaan kauraa. Kauralla on lukuisia terveyshyötyjä ja se sisältää kuidun lisäksi E-vitamiinia, sinkkiä, seleeniä, kuparia, rautaa, magnesiumia ja mangaania.

DSC02836_Fotor_Collage

Eilen syödessä mietin itsekseni, miksi ihmeessä en ole tehnyt tätä aiemmin? Kaura on paljon ravintorikkaampaa kuin vehnä, eikä kyseinen provenan kaurajauho sisällä gluteenia, joten tämä sopii myös keliaakikoille. 🙂 Eilen kaupassa ollessani, ihan mielenkiinnosta tutkailin erilaisia gluteenittomia jauheseoksia ja niiden ainesosaluettelo ei kyllä hirveästi vakuuttanut. Gluteeniton ei siis ole aina yhtä kuin terveellinen. Tässä on mielestäni oikeen oiva vaihtoehto gluteenia välttäville, lisäksi tämä pohja oli jopa helpompi kaulia kuin vehnästä valmistettu!

DSC02841Kaurapohja (tästä tulee kaksi isoa pyöreää pohjaa) :

  • 2 dl kädenlämpöistä vettä
  • 1 pussi kuivahiivaa
  • loraus laadukasta oliiviöljyä (käytin valkosipulilla maustettua)
  • n 3-4 dl provenan täysjyväkaurajauhoja (en mitannut, vaan lisäilin jauhoja kunnes taikina oli valmis)
  • n. 0,5 – 1 dl valkuaista (Käytin Laitilan proeggo valkuaista)
  • 2 rkl psylliumia
  • suolaa

Uuni kuumenemaan 220 asteeseen. Sekoita veteen ensin hiiva, sitten öljy ja muut aineet, lisäile jauhoja niin kauan, että seoksesta syntyy taikinaa, vaivaa taikina käsin ja kauli kaulimella pyöreäksi ohueksi lätyksi. Esipaista pohjaa uunissa n. 5-10 minuuttia, riippuen valmistatko pizzan vai kotzonen. Jos valmistat kotzonen, seuraa tarkasti ettei pohjasta tule liian rapea, jottei se hajoa taitettaessa!

DSC02838

Miehen pizzaan tuli luomulaatuista tomaattisosetta, ylämaankarjan luomulihaa, herkkusieniä, meetwurstin siivuja, sinihomejuustoa ja päälle mozarellajuustoraastetta. Kuten huomaatte, hänen täytteet eivät olleet ihan sieltä terveellisimmästä päästä. Täytevaihtoehtoja löytyy laidasta laitaan, myös kevyemmillä vaihtoehdoilla saa herkkua aikaan. Päälle valuteltiin vielä itse tehtyä valkosipulikastiketta, jonka valmistin noin kymmenestä pilkotusta ja paistetusta valkosipulinkynnestä sekä luomulaatuisesta turkkilaisesta jugurtista, sekaan vielä ripaus suolaa ja soosi on blenderin jälkeen valmis käyttöön!

DSC02840Meikäläisen kotzoneen tuli sitä samaista tomaattisosetta, ylämaankarjan luomulihaa, herkkusieniä, ananasta, tomaattia, sekä iiiiiso läjä romaine- ja tammenlehtisalaattia. Oli aivan pirun hyvää! 🙂


Eväät hieman terveellisempään viikonloppuun

Moikka! Viikonloppu, viikon odotetuin hetki. Se on täällä taas, kuten joka viikko. Sen kunniaksi ajattelin jakaa hieman vinkkejä, kuinka viikonlopusta voi nauttia hieman terveellisemmin. Saan usein kysymyksiä, joissa pohditaan miksei tuloksia näy, vaikka urheilee ja syö terveellisesti viikolla. Jos ajatellaan että viikossa on 7 päivää, joista ma-pe syödään ns. hyvin mutta pe iltana aletaan jo heittämään rennompi vaihde silmään, voi mennä niin, että 3 seuraavaa päivää ”tuhoaa” viikolla tehdy työn, jolloin tulos on plus miinus nolla.

IMG_5376

Oli tavoitteena mikä tahansa urheilullinen tai ulkonäöllinen juttu, on ruokavaliolla suuri merkitys. Sen vuoksi suosin terveellistä elämäntapaa – aina. Jos tuntuu, ettei siitä herkuttelusta pysty tai halua luopua, suosittelen aina pitämään herkkupäivän sunnuntaina, sillä jostain syystä maanantaina on helpompi palata rutiineihin ja jatkaa normaalilla linjalla! Lisäksi herkkupäivä kannattaa pitää treenipäivänä, ja jos mahdollista niin ajoittaa se treenin jälkeen, jolloin anabolinen ikkuna on sepposen selällään ja energiat menee suoraan lihaksiin! 😉

DSC01129

Monesti kuvitellaan, että terveellinen syöminen on tylsää ja yksipuolista, mikä ei pidä paikkaansa. Mielikuvitus laukkaamaan ja voit saada vaikka minkämoisia makuelämyksiä aikaiseksi. Mulla on tapana kokeilla rohkeasti outojakin juttuja (kuten ehkä olette huomanneet :D) ja sillä tavalla oon keksinyt paljon uusia reseptejä.

Voisiko sinun viikonlopun herkkuruoka olla yllänäkyvä itsetehty kotzone? Mielestäni ruuan valmistaminen itse tuo arvoa syömiselle. On mukavaa puuhailla kumppanin tai lapsien kanssa yhdessä keittiössä, sen sijaan että ajetaan läheiselle grillille ja syödään autossa hampparit. 😀 Kotzonea voi tuunata oman maun mukaan ja valmistaa sen vaikka gluteenittomista jauhoista jos tahtoo. Kastikkeet voi valmistaa itse helposti ilman turhia sokereita ja lisä-aineita.

Pizzapohja:

  • 1,5 dl kädenlämpöistä vettä
  • 1 pussi kuivahiivaa
  • loraus oliiviöljyä
  • ruis- ja vehnäjauhoja/tai muita jauhoja, niin paljon että seoksesta tulee taikinaa
  • suolaa

Uuni päälle 200 c. Sekoita hiiva veteen. Sekoita muut aineet ja vaivaa taikina käsin. Kauli taikinasta pyöreä lätty leivinpaperin päälle ja paista uunissa. HUOM! Tarkkana ettei pohjasta tule liian ”rapea” jolloin pizza hajoaa taitettaessa.

Sivele pohjalle tomaattipyreetä ja lado toiselle puolelle haluamasi täytteet, esim. broileria, salaattia, kurkkua, punasipulia, ananasta ja viimeisenä itsetehtyä valkosipulikastiketta. 

IMG_4871

Tästä tulee todella iso Kotzone!

Valkosipulikastike on tehty tämän vanhan ohjeen mukaan, jos ei halua käyttää maitotuotteita, voi kastikkeen korvata samassa reseptissä esiintyvällä sweet’n chili soosilla! 🙂

Jos makeannälkä yllättää, kannattaa kokeilla tätä yksinkertaista juttua! Pilko omena tai muu hedelmä paloiksi ja paista palat tilkassa kookosöljyä, mausta kanelilla ja lisää vielä halutessasi hieman hunajaa. Tarjoile paistetut hedelmät proteiinilettujen kanssa!

DSC01352 DSC01375

Viikonloppuisin saa nukkua pitkään, jonka vuoksi tulee helpommin valvottua ja näin ollen sekoitettua unirytmi, jolloin maanantaiaamuna luomet roikkuu polvissa. Riittävä uni on erittäin tärkeää palautumisen ja hyvinvoinnin kannalta. Se vaikuttaa kehon toimintoihin merkittävästi, joten mitä jos tänä viikonloppuna nukuttaisiin paljon, syötäisiin terveellisesti ja liikuttaisiin sopivasti? Lupaan, että tällaisen viikonlopun jälkeen maanantai ei tunnu yhtään raskaalta tai ahdistavalta. Ainahan voi kokeilla ja palata entiseen, jos ei tunnu omalta jutulta. 😉