Nykyinen kunto vs. tavoite kunto

Huomentapäivää! Kerroin hieman alle kuukausi sitten tulevan syksyn tavoitteista ja nyt olisi aika tsekata missä mennään. Huomioikaa, että en ole menossa mihinkään fitnesskisoihin nyt, enkä koskaan. 😀 Tavoitteet ovat siis ihan omia pikku projekteja, joita ei tarvitse ottaa ”niin vakavasti”. Mun mielestä järkevintä ja kannattavinta on pysyä hyvässä kunnossa vuoden ympäri, eikä aloitella hurjia diettejä aina kesän jälkeen ja tammikuussa. Kesälomalla tuli kuitenkin elettyä rutiineista poiketen, etenkin treenien osalta, mikä näkyi myös kropassa. Mitään suurta tuhoa en onneksi saanut aikaan, mutta elokuun alussa olo ei ollut ihan niin hyvä, mihin olin tottunut.

IMG_6890_Fotor_Collage1

Syyskuussa, eli tänään ja Maaliskuussa 2014

Päätin siis kiristää energiansaantia hieman, jotta ”ylimmäräiset” turvotukset ja rasvat lähtisivät lätkimään. En ole missään vaiheessa joutunut tsemppailemaan jaksamisen kanssa, treenit ovat menneet ihan samoilla energioilla kuin tavallisestikin. Ainoa haaste on ollut pitää näpit erossa herkuista viikonloppuisin. Joku ihme himo herää aina kun lauantai saapuu. Tämä taas taitaa olla vaan psyykkistä, sillä muina päivinä en kaipaile muuta tavallisen ruuan lisäksi. Onneksi on olemassa vaihtoehtoja, joita on tullut leivottua ja valmistettua aika ahkerasti.

DSC02885

resepti tulossa! 🙂

Luulin siis olevani vielä melko kaukana tavoitteestani, mutta ainakin ylläolevan kuvan perusteella näyttää jo ihan hyvältä, eipä tässä tarvitse kummempia tehdä, kun #sokeritonsyyskuu hoitaa luultavasti hommansa loppuun. 😀

Huomasin muuten, että vasen olkapääni on kehittyneempi kuin oikea. Mullahan on vanha vamma oikeassa kyynerpäässä, se ei suoristu kokonaan, mikä on ilmeisesti aiheuttanut sen, että salitreeneissä liikkeet (esim. pystypunnerus, penkkipunnerus jne.) on jääneet vajaaksi oikean käden kohdalla, ja sen myötä myös kehitys on jäänyt jälkeen. Täytyy kiinnittää tähän huomioita jatkossa, kun valitsen olkapäitä kehittäviä liikkeitä salilla.

IMG_6880_Fotor_Collage

kuvassa eroa ei huomaa, edestä otettu kuva vasen käsi ja takaa otettu oikea.

Terveellisen elämäntavan tai kropan muokkaamisen ei siis tarvitse (ainakaan mun mielestä) olla vaikeaa tai sitä, että kärsii jatkuvasta nälästä. Kitudieteillä ei jaksa olla pitkään, ja usein ne johtaa vain ahmimiseen myöhemmin. Tärkeintä on tehdä oikeita valintoja, syödä paljon ravintoa oikeista lähteistä, jolloin kroppa saa tarvittavat ravintoaineet ja voi hyvin! Minun tapani eivät ole ainoa oikea keino. Mä en koskaan haluaisi tuputtaa omia valintojani ainoina oikeina vaihtoehtoina ja toivon ettei kukaan muukaan tee niin. Jaan kyllä vinkkejä ja juttuja, joista oon itse saanut hyötyä. Jokainen sitten päättäköön, ottaako vinkit käyttöön vai ei. Olen muutenkin sitä mieltä, että kaikilla on oikeus elää ja syödä kuten itse parhaaksi näkee. Sokerittomalla, tai ohjaajakolleegaani lainaten – sokerit ON syyskuu – metodia käyttäen. 😀

Ihanaa viikonloppua!


Parempi valinta – itsetehdyt sipsit ja suolapähkinät

Heippa! Lupasin helpottaa teidän herkutonta viikonloppua ja vaikka monet ovat pistäneet sokerin jäähylle, ajattelin jakaa muutaman suolaisen herkun reseptin. Itsetehtynä sekä sipsit että suolapähkinät saavat hieman paremmat ravintoarvot. Suosittelen käyttämään laadukasta öljyä sekä suolaa, esim. extra virgin oliiviöljyä, ruususuola, kalaharinsuola tms. Jos ei pidä oliiviöljyn mausta, nykyään löytyy myös ”maustettuja” öljyjä, makuina esim. valkosipuli tai chili.

Kannattaa myös muistaa, että vaikka esim. pähkinät ovat täynnä hyviä ravintoaineita, ne sisältävät paljon energiaa. Eli jos tavoitteena on kiristellä kroppaa tai pudottaa painoa, tulee huomioida myös energian määrä. 🙂

blogger-image-1722238207_Fotor_CollageSipsien teko on hieman työläämpää ja aikaa vievää, mutta lopputulos on mielestäni todella herkullinen. Tarvitset vain perunoita, oliiviöljyä ja suolan lisäksi haluamiasi mausteita.

Sipsit:

Laita uuni kuumenemaan 180 asteeseen. Halkaise peruna kahtia ja viipaloi perunoita juustohöylällä sipsin paksuisiksi siivuiksi, suihkuttele tai sivele siivujen päälle öljyä ja mausteita. Suihkepullo on todella kätevä tapa käyttää oliiviöljyä tai mitä tahansa öljyä. Tulos on aina tasainen, eikä öljyä tule käytettyä liikaa. Lopuksi ripottele päälle suolaa, itse laitoin vielä chilipippuria lisänä. Paista uunissa n. 15 minuuttia, niin että sipsit ovat rapeita.

Suolapähkinät:

Suolapähkinät tehdään lähes samalla tavalla kuin sipsit. Uuni lämpenemään 200 asteeseen, jonka jälkeen laita levy miedolle lämmölle ja sekoita kattilaan n. 1/2 dl oliiviöljyä (tai esim. kookosöljyä) haluamiasin pähkinöitä ja mausteita. Sekoittele hetki, jonka jälkeen kaada pähkinät leivinpaperin päälle uunipellille. Paahda 200-asteisessa uunissa n. 15min. Kääntele 5min välein ja seuraa paahtuneisuusastetta. Tuoksusta ja kullanruskeasta väristä tietää milloin pähkinät ovat valmiita. Laita pähkinät jäähtymään erilliseen kulhoon hetkeksi.

PS. Jos et ole esim. sokerittomalla syyskuulla, suolapähkinöiden ”mausteeksi” sopii myös hunaja. Suolaisen ja makean yhdistelmä on todella vastustamaton. 😉


Vehnättömiä vaihtoehtoja pastalle sekä kermainen lohipasta ravintoarvoilla

Hellurei ystävät! Vietimme tosiaan viime lauantain Tampereelle jumpaten. Jumppien välissä oli hieman vapaa-aikaa, joten suunnattiin syömään paikalliseen The Salad Bariin. Moni muu olisi ehkä käyttänyt vapaa-ajan vaateshoppailuun, mutta meikäläiset suuntasivat tietysti Ruohonjuureen. Putiikista löytyi yhtä sun toista mielenkiintoista, mutta nappasin mukaani erilaisia vehnättömiä ja gluteenittomia pastan korvikkeita. Otsikossa lukee tosiaan pasta, mutta jos tarkkoja ollaan (joku kuitenkin tarttuu tähän :D) niin kyseessä on siis erilaisia spaghetteja ja nuudeleita.

DSC02865Vasemmalta lähtien:

  • Riisi-kvinoa spaghetti: gluteeniton, ei sisällä kananmunaa. Runsaasti proteiinia.
  • Mustariisinuudelit: gluteeniton eksoottinen nuudeli on valmistettu pähkinäisen makuisesta mustasta riisistä. Muuttuu syvän purppuraksi keitettäessä.
  • Bataatti-tattarinuudelit: gluteeniton nuudeli, jossa mineraali- ja proteiinirikasta tattaria ja herkullista bataattia. Kuitupitoinen.
  • Mustapapu spaghetti: gluteeniton, proteiinipitoinen ja todella ravinnerikas papupasta.

Nykyään löytyy siis paljon vaihtoehtoja ravintoköyhälle vehnäpastalle, ilman että tarvitsee silti luopua herkullisista pastaruuista! Kaupassa shoppaillessa, kannattaa aina lukaista paketin takapuoli, sillä monet nimet huijaavat. Esimerkiksi ”Torinon Kaurapasta” nimellä kulkevassa tuotteessa on kuitenkin suurin osa vehnää.

DSC02868 DSC02869Kokeilin tänään bataatti-tattarinuudeleita ja valmistin ihan törkeen hyvää kermaista lohipastaa. Ei kyllä huomannut eroa ”tavalliseen spaghettiin”, oli ehkä jopa vielä parempaa! Resepti syntyi taas ihan vaan ainesosia yhteen heitellen, mutta olin erittäin tyytväinen. Ainoa huono puoli on, että tätä olisi voinut syödä ihan liikaa! 😉 Reseptistä tulee taas noin 2-4 annosta, riippuen annoksien koosta.

kermainen lohipasta:

  • 2 x 80 g bataatti-tattarinuudeleita (kuivapaino)
  • n. 200 g savulohta
  • purkki herkkusieniä
  • n. 200 g katkarapuja
  • muutama kourallinen babypinaattia
  • 300 g porkkanaa viipaleina
  • reilu loraus kookosmaitoa (käytin santa marian light versiota)
  • mausteita

Keitä nuudelit ja porkkanat. Sulata ravut, jos ovat jäässä. Revi lohi käsin paistinpannulle, lisää sekaan herkkusienet, katkaravut, porkkana viipaleet, pinaatti ja keitetyt nuudelit. Laita liesi päälle, kevyt lämpö riittää! Sekoittele, mausta ja maista. Lisää vielä kookosmaito ja hämmennä hetki.

DSC02870

Nuudelit oli valmiiksi pakattu 80 g:n nippuihin!

Omalla lautasella on 500 grammaa valmista ruokaa + salaatti. Annoksen ravintoarvot ilman salaattia ovat seuraavat:

  • kalorit: 503
  • proteiini: 39 g
  • hiilari: 46 g
  • rasva: 20 g

Sokeriton syyskuu sekä sport & wellness blog awards

Heijjaa! Menipä myöhäiselle postauksen kirjoittaminen, mutta tänään on ollut täystohina päällä heti aamusta alkaen. Tällä viikolla on nimittäin perinteinen LesMillsien opettelu-operaatio ja kaikki mahdollinen vapaa-aika (oikeestaan kaikki aika) menee ohjelmien katseluun ja harjoitteluun. Aloitin urakan Bodyattackilla ja ensimmäinen ohjaus on jo takana. Tykkään ohjelmasta ja musiikeista tosi paljon, lemppari näin ensimmäisen ohjauksen jälkeen on kasi. Myös seiska on tosi kiva tässä ohjelmassa. Rankkuusasteesta on toki hankala sanoa näin alussa, mutta vaikuttaa ehkä aavistuksen helpommalta kuin edellinen ohjelma, onko muut samaa mieltä? Toki tehoja saa vielä enemmän, kun ohjelmaa hinkkaa useemman kerran läpi. 🙂

10621729_10152584127274774_477478218_o

Jos palataan otsikkoon, sain idean haastaa teitä rakkaita lukijoita mukaan sokerittomaan syyskuuhun! Ideana olisi siis välttää kaikkea lisättyä sokeria. Voisin jeesata projektianne ja jakaa terveellisempien herkkujen reseptejä aina tasaisin väliajoin ja antaa muutenkin vinkkejä kuinka urakasta selviää kunnialla. 😉 Kuka on mukana? Onko jotain muita ajatuksia tai toiveita, miten voisin toteuttaa tätä haastetta teidän kanssa blogin kautta? Ehkä voisin järkätä jonkun kivan arvonnan haasteeseen osallistujien kesken!

10621668_10152584099239774_718209421_o

Kerroin aikaisemmin blogin facebook-sivulla, että minut on valittu yhdeksi kahdestatoista finalistista sport & wellness blog awardseihin! Sain kunnian olla ehdolla molemmissa kategorioissa. 🙂

SWBA_logo

”Sport & Wellness Blog Awardseilla halutaan antaa tunnustusta erityisen innostavaa ja asiantuntevaa liikunnan ja hyvinvoinnin sisältöä tarjoaville bloggaajille. Sport & Wellness Blog Awards huipentuu 18. lokakuuta voittajien julkistukseen I love me -messuilla Helsingin Messukeskuksessa.”

Jos koet, että blogini täyttää nämä kriteerit ja ansaitsee mielestäsi voiton, voit käydä äänestämässä täältä! Jos et äänestä minua, äänestää kannattaa kuitenkin jotain toista ehdokasta, sillä kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan 500 €:n arvoinen lahjakortti voittajan valitsemaan kylpylään Suomessa.

Mielestäni on todella hienoa, että on järjestetty myös tällainen tunnustus meille treenibloggaajille. Oli voittaja kuka tahansa, menee palkinto varmasti hyvään osoitteeseen! 🙂


Selluliitti EI ole ikuista

Kaikilla on sitä – vai onko muka? Onko tämä lause vain naisten selitys sille, että asialle ei tarvitse tehdä mitään? On niin helppoa keksiä tekosyitä miksi ei tarvitse tehdä häiritseville asioille mitään. Selluliitti ei tietenkään kerro kenenkään ihmisarvosta, eikä siitä millainen olet, mutta koska aihe on niin valtavan paljonpuhuttu ja mielenkiintoinen, uskon sellun aiheuttavan päänvaivaa yhdelle jos toisellekin. Selluliitti ei ole vain ylipainoisten ongelma, sillä sitä esiintyy niin normaalipainoisilla kuin hoikillakin. Joku on ehkä joskus sanonut, että sille ei vaan voi mitään, mutta mä sanon, että kaikkeen voi vaikuttaa, jos itse tahtoo ja on valmis tekemään töitä sen eteen. Ihmisen keho on sellainenkin vempele, että sen ulkomuotoa pystyy muovata ihan uskomattomiinkin suorituksiin, joten se että kaikilla on sitä ei ole mun mielestä kovin pätevä selitys, jos siis haluaa sellusta eroon. Kaikilla ihmisllä on toki rasvaa kehossa ja varmasti jos oikeen puristelee reisiä, timmiinkin kroppaan muodostuu muhkuroita. Ensimmäisen asteen sellu ei kuitenkaan ole niin häiritsevää, sillä se ei näy ilman puristelua. Näkyvä selluliitti ei kuitenkaan ole ikuista ja siitä voi halutessaan päästä eroon.

Selluliitin asteet:

1. asteen selluliitista ras­vasolut ovat hieman suurentuneet. Tämä näkyy niin sanottuna appelsiini-ihona kudosaluetta sormin puristettaessa.
2. asteen selluliitissa rasvasolut ovat selkeästi suurentuneet ja muodostavat rykelmiä eli mikronoduleja. Selluliittikudos erottuu muhkuraisena seistessä ja erityisesti sivulta katsottuna.
3. asteessa rasvasolut ovat ryhmittyneet suuriksi makronoduleiksi. Selluliittikudos on selvästi muhkuraista ja voi olla kosketusarkaa.

IMG_6745_Fotor_Collage

Jos kehossa on näkyvää sellua, olemassa on kaksi vaihtoehtoa; hyväksy sellut ja ole onnellinen sellaisena kuin olet, tai tee hitosti duunia sen eteen, että pääset muhkuroista eroon. Toki kolmaskin vaihtoehto löytyy, eli olla tyytymätön itseensä ja olla silti tekemättä mitään, mutta en ehkä suosittelisi tätä, sillä tyytymättömyyteen ja asioiden vatvomiseen menee vain turhaa energiaa. Korostan, että en arvoita ketään paremmaksi tai huonommaksi selluliitin perusteella, haluan vain jakaa tipsejä niille, joita asia vaivaa, sillä tiedän tällaisia naisia olevan paljon.

Selluliitti johtuu verinahan alla olevien rasvasolukammioiden rakenteesta. Ylin rasvakerros koostuu lukuisista, ikään kuin pystyssä seisovista rasvasolukammioista, jotka erottaa toisistaan ohut sidekudos. Näistä rasvasolukammioista työntyy pieniä rasvasolusaarekkeita verinahkaan. Tästä seuraava ihonalaisen rasvan epätasaisuus ja epäsäännöllisyys antaa yläpuolella olevalle iholle muhkuraisen ulkonäön, jota kutsutaan selluliitiksi. Selluliittiä esiintyy tyypillisesti pakaroissa, reisissä, lantiossa ja vatsassa. Toki sitä voi muodostua myös muihin vartalonosiin.

DSC02320

Jos ei oteta huomioon sukupuolta (yleisemmin naisten vaiva), perintötekijöitä sekä tiettyjä sairauksia ja lääkeaineita, suurin syy selluliittiin löytyy omasta elämäntyylistä. Selluliitti alkaa olla yleisempää yhä nuoremmilla naisilla (toki myös miehillä). Suurimpiä syitä ovat mm. ruoansulatusongelmat, vääränlainen tai liiallinen ravinto, tupakan ja alkoholin runsas käyttö, stressi sekä laskimoverenkierron ja imunestekierron häiriöt, joiden taustalla on liikunnan vähäisyys, ryhtivirheet, puristava vaatetus tai huono ergonomia.

Tämän perusteella loogisinta olisi tietenkin vähentää kehon rasvamäärää, lisätä liikuntaa ja puhdistaa ruokavalio. Uskon, että nykyinen lisäaineiden, makeutusaineiden, huonojen rasvojen ja sokerin runsas käyttö aiheuttaa mm. sellun lisääntymistä. Hormonitoiminta menee sekaisin, jolloin koko kehon toiminta häiriintyy ja erilaisia ongelmia alkaa esiintyä. Hormonit ja niiden toiminta on todella mielenkiintoinen aihe, sillä tuntuu, että nykyään yhä useammilla on ongelmia asian kanssa. Myös hormonallisten ongelmien syyt löytynevät suurimmaksi osaksi ravinnosta ja yleistyneestä stressi-elämäntyylistä.

Hyvin kovatehoinen liikunta ilman huolellista loppuverryttelyä voi myös aiheuttaa sen, että kuona-aineet jäävät kroppaan. Kannattaa muistaa verryttelyt ja venyttelyt liikunnan jälkeen sekä huoltava harjoittelu. Palauttava harjoittelu ehkäisee kuona-aineiden kasaantumista sekä edistää maitohappojen sekä muiden kuona-aineiden poistumista. Jos olet se, joka häipyy jumpasta/treenistä aina heti kun kovin vaihe on ohi, kannattaa miettiä uudelleen. 😉 Olen tekemässä ihan omaa postausta palauttavan ja huoltavan harjoittelun hyödyistä ja tärkeydestä.

DSC02546

Tähän väliin voisin kertoa oman selluliitti-tarinan, sillä minullakin on sellainen! Vuosia sitten laihdutin lyhyessä ajassa paljon ja väärällä tyylillä. Keho oli todella sekaisin liian niukasta ravinnosta ja liiallisesta liikunnasta. Kroppani suoraansanottuna huusi energiaa ja tuntui, ettei mikään syöminen riittänyt, tämä johti lievästi sanottuna ruuan ”ahmimiseen”. Kituuttamisen ansiosta, homma lähti siis käsistä ja söin epäterveellisesti, liikaa sokeria ja huonolaatuista ravintoa. Tunsin oloni jatkuvasti turvonneeksi ja pöhöttyneeksi, sillä tuntui, että kaikki jäi kroppaan kiinni. Oloni oli todella epämukava. Puolen vuoden kuluttua huomasin vatsaani ilmestyneen selluliittia, olin aivan järkyttynyt asiasta. 😀 Pistin hommalle stopin, lopetin sokerin ja muiden höttöhiilareiden syömisen, join paljon vettä ja liikuin. Pääsin ongelmasta eroon melko nopeasti. Kaikilla homma ei tietysti mene yhtä helposti, sillä mitä pidempään sellua on ollut, sitä haastavampi siitä on päästä eroon. Muhkuroiden ilmaantuessa kannattaakin toimia heti! 🙂

  • ylipaino pois ja ylimääräinen rasva pois, rasvaprosentin kutistuminen vähentää myös muhkuroiden määrää
  • puhdista ruokavalio, suosi luomua, vältä sokeria, makeutusaineita (light-tuotteet), lisä-aineita, prosessoituja tuotteita, höttöhiilareita, alkoholia ja tupakkaa. Tupakointi hidastaa verenkiertoa ja näin ollen tupakoinnin lopettaminen puolestaan parantaa ihon kuntoa ja kimmoisuutta.
  • turvotus on selluliitin kaveri, joten kannattaa juoda runsaasti, aerobinen liikunta ja esim. vihreän teen nauttiminen pistää nesteaineenvaihdunnan hyrräämään..ja sitten tietysti se alkoholi minimiin!
  • liiku runsaasti, mutta monipuolisesti, kannattaa harrastaa sekä aerobista että voimaharjoittelua
  • muista loppuverryttely, huoltava liikunta sekä säännöllinen venyttely
  • riittävä uni on erittäin tärkeää kehon aineenvaihdunnan kannalta
  • syö paljon vihanneksia, kasviksia ja marjoja
  • stressi sekoittaa hormonitoimintaa ja kun hormonitoiminta on sekaisin, usein myös aineenvaihdunta on sekaisin
  • vältä puristavia vaatteita sekä huonoa asentoa (ryhti!)
  • erilaisilla sellurasvoilla, kuivaharjauksella ja kosmetologihoidoilla saa lisäksi apua, kun yllä ollevat asiat ovat kunnossa. Pelkkä rasvaaminen tai kuoriminen ei valitettavasti riitä