Onko ryhmäliikuntaohjaajan mielestä ohjaaminen aina siistiä?

Mun blogini oli alunperin blogi, jossa kirjoitin enimmäkseen jumppajuttuja, ryhmäliikuntaa, ohjausjuttuja jne. Aihepiiri on muuttunut aika paljon, enkä ole enää hirveästi näistä jumppatouhuista kirjoitellut. Syynä ei ole se, etten pitäisi ohjaamisesta enää, vaan se ettei mulla oikein ole mitään kirjoitettavaa. Olen kirjoittanut niin monesti niistä samoista tunneista, joita vedän joka viikko samoina päivinä ja samoina kellonaikoina. Jossain vaiheessa tuntui, että homma meni vain itseni toisteluun..”Tänään vedin taas attackin, spinning ja coren, oli siistiä jne”. 

Jonas Udd

©Jonas Udd

Kävin äsken ohjaamassa Bodystepin ja tänään oli sellainen huippupäivä. Ennen tuntia oli hyvä fiilis lähteä treenaamaan ja koko tunnin ilmapiiri oli tosi jees. Useimmiten ohjaukset ovat tällaisia. OIkeastaan lähestulkoon aina jumpan jälkeen on hyvä fiilis, mutta voin kertoa, että on myös niitä päiviä, kun lähteminen tuntuu tosi tahmeelta, eikä välttämättä kiinnostaisi sitten yhtään. Sellaisina päivinä on vain vedettävä hymy korviin ja haettava se fiilis jostain. Yleensä kun tunnin vain aloittaa, loppu sujuu kuin itsestään.

Les Mills maratonin jälkeen :)

Les Mills maratonin jälkeen 🙂

Mulla menee yleensä kausittain, että jokin tunti ei nappaa. Joskus se voi olla Les Mills – tunti, jonka ohjelmaa on tehty jo pitkään ja kyllästyttää kaikki siinä ohjelmassa. Yleensä silloin mixaan tuntia, jolloin saa uutta intoa. Joskus jokin oma tunti ei kiinnosta, eikä ole esim. aikaa suunnitella uutta ohjelmaa. Tällä hetkellä oon hieman kyllästynyt Bodycombattiin..tai oikeastaan olin, sillä mixaamisen jälkeen into nousi kyllä hurjasti. Mun mielestä muutamat viime ohjelmat eivät ole olleet kovin hyviä ja tämä on vetänyt mun combatfiilistä alas, jopa niin paljon, että yhdessä vaiheessa mietin pitäväni kokonaan taukoa tämän lajin ohjaamisesta. Tällä hetkellä tykkään eniten attackista ja stepistä, spinnistä, ja rpv:stä ja ja ja … 😀 

Kirjoitin joskus jotain analyysia jostain uudesta LM-ohjelmasta ja olin kirjoittanut, etten pitänyt yhdestä biisistä. Sain kommentin, että ei ohjaaja voi olla tota mieltä?! Ai anteeksi mitä? Vaikka olen ohjaaja, on mullakin mielipiteet, eikä kaikki biisit ja koreot aina miellytä. Toinen asia on sitten se, antaako ohjaaja tämän näkyä tunnilla. En koskaan, ikinä voisi sanoa tunnilla, että tää biisi on muuten ihan paska. Se kakkakappalekin vedetään sellasella tykityksellä kuin kuuluukin, vaikka se ei oma lemppari olisikaan. 🙂

IMG_0038

©Jonas Udd

Mä tykkään tehdä omilla tunnilla pieniä extrajuttuja. Kaikki eivät varmastikaan tykkää siitä, mutta näillä pienillä jutuilla saa kuitenkin hymyn monien huulille. Joskus mun tunneilla lauletaan, joskus huudetaan ja fiilistellään, joskus oon itekin innostunut räppäämään ja tanssimaan oman soolon. Tai korjataan, yrittänyt tehdä nuo kaksi samaan aikaan. Mun mielestä ohjatessa ei pidä pelätä, että nolaa itsensä. 😀 Aina ei tietenkään ole superhyperfiilis, eikä tarvikaan olla. Joskus tunnin kulku on tasaisempi ja yritän aina vetää ohjauksen juuri sen tunnin tunnelman mukaan. Maanantain Bodyattack on kyllä ehkä kaikkien aikojen fiilistunti! Siellä on harvemmin hillitty meininki. 

Ryhmäliikunta on ihan huippua ja edelleen rakastan ohjaamista ja jumppaamista muiden kanssa. <3

 


Radiovierailu, jumppien mixailua ja lempibiisi

Moikka! Tänään on ollut sen verran pitkä päivä, että tuntuu ettei kaikki ole edes tapahtunut samana päivänä. Välillä on näitä päiviä kun oot menossa aamusta iltaan, mutta en valita! Mukava päivä kaikenkaikkiaan. Kävin aamulla vierailemassa Radio Luxissa, johon minut oli kutsuttu vieraaksi. Juteltiin treenistä, ravinnosta, bloggaamisesta ja mun työstä. Oli todella mukava visiitti! Vaasalaisille tiedoksi, että Radio Lux on melko uusi radiokanava, josta voi kuunella urbaania musiikkia ja kanava on suunnattu tietysti kaikille, mutta se on etenkin nuorten makuun. Radio Luxia voi kuunnella taajudella 92,5. 🙂

10155367_494596323974631_314681380868994908_n

 

Aloitin LesMillsien mixailut viime viikolla ja tällä viikolla oonkin mixaillut jo ihan kunnolla. Bodyattackista lähti vaihtoon kaikki muut paitsi 4,5,9 ja lihaskunnot sekä venyttely. Bodycombatista lähti vaihtoon kaikki muut paitsi kutonen, lihaskunnot sekä venyttely. On aina niin virkistävää vetää tunteja, kun on hieman uutta. Mun mielestä tuo 2 kuukautta on sellanen aika missä ehtii jo kyllästyä ohjelmiin, etenkin jos on useampi ohjaus viikossa. Bodysteppiin ja Bodypumpiin en ole vielä kyllästynyt, joten saa nähdä miksaanko niitä vielä! Tänään vedettiin combatissa viimeisenä tämä..

https://www.youtube.com/watch?v=h3YMlCDDCH4

Aamuisen radiohaastattelun jälkeen kävin tekemässä salilla alavartalotreenin. Pikkasen hapotti vielä sunnuntaiset mäkivedot..Tai sanotaanko, että oon kävellyt viime päivät pingviininä, mutta olihan se sali pakko vääntää, koska suunnitelmista pidetään kiinni ja piste. 😀 Ei ollut ehkä parasta tekemistä tänään, mutta sainpahan tehtyä suhteellisen hyvän treenin olosuhteisiin nähden. Tämä oli ainoa päivä, kun mulla oli mahis tehdä jalkatreeni, joten se oli sitten tehtävä!

DSC01649

Oon aika ylpee itsestäni, sillä oon tehnyt viimeiset 4 kuukautta säännöllisesti vähintään 3 salitreeniä viikkoon. Alkuvuodesta salikertoja kertyi jopa 5 viikkoon, mutta nyt tuo kolme on ollut aika vakio. Viime aikoina on ollut niin paljon kaikenlaista häppeninkiä, että on ihan saanut suunnitella aikataulut, jotta ehtii hoitaa myös nuo omat urheilut ohjauksien lisänä. Oon kokenut, että salitreenit ovat tukeneet mun jumppailuja ja vaikka teen todella paljon aerobista, olen mielestäni kehittynytkin jonkun verran. 🙂

Loppuun vielä biisi, joka on jollain hassulla tavalla ihan loistava. Kuuntelen tätä jatkuvasti repeatilla, kun chillailen kotosalla.. 😀


Osaatko tsempata itsesi koviin suorituksiin?

Hoplaa ja hei! Maanantaiaamu eikä yhtään hullumpi homma mun mielestä. Viikonloppuna tuli relattua jonkin verran ja nyt täytyis taas jaksaa täysi viikko normaaliin tapaan. Torstaina oli pyhä ja tuli vietettyä lepopäivää silloin, joten eilen oli sitten hyvä syy lähteä treenaamaan normaalin lepopäivän sijasta. Käytiin juoksemassa mäkivetoja ja tällä kertaa olin suunnitellut hieman hapokkaamman treenin. Viime viikolla tehtiin enemmänkin nopeus- ja räjähtävyystreeniä, mutta eilinen oli pelkkää hapottavaa ”henki ei kulje” – treeniä. Treeniseuralaiseni päättivät vetää vähän kevyemmän setin ja sainkin sitten ravata mäkeä yksin koivet hapoilla. 😀 

IMG_6174

eilen ei ollut ihan näin kiva ilma…

Eilen oli aika talvinen ilma ja treenin aikana tulikin ihan kivasti räntää viistosti jäätävällä viimalla höystettynä. Tiedättekö sen fiiliksen, kun alkaa olla ihan loppu, joka paikkaan sattuu, jalat ei enää kanna ja oot ihan hapenottokykysi rajoilla (ei saa riittävästi happea). Alat miettiä, että mitä hittoa mä oikeen sekoilen täällä. Siinä sitten käyt sisäistä keskustelua itsesi kanssa onko siinä hommassa järkeä vai ei? Olisko tämä räntä ja viima hyvä syy lopettaa, etten tule kipeeksi? 😀

Mulle luovuttaminen ei ollut, eikä koskaan muutenkaan ole vaihtoehto. Jos olen suunnitellut jotain, niin sen teen vaikka sitten tulisin kipeeksi tai taivaalta tulisi kiviä. Kuinka järkevää se sitten on, onkin asia erikseen. 😀 Siinä yksin puurtaessa mietin, kuinka suuri vaikutus toisen ihmisen tsemppaamisella on. Itsehän olen se joka piiskaa ja tsemppaa muita päivästä toiseen, mutta harvemmin kukaan heittää sitä raippaa mun suuntaan. Kilpa-aerobic aikoina meillä ei ollut valmentajaa, vaan valmensimme itse itseämme, joten uskon että siitä on jäänyt päälle niin sanottu itsenäisyys näissä asioissa. Jos jotain haluaa, silloin hommat on tehtävä kunnolla. Jos ei jaksa tehdä kunnolla, silloin ei luultavasti halua tarpeeksi paljon. Oon miettinyt tätä asiaa paljon myös ravintopuoleen liittyen. Jos aina repsahtaa suunnitellusta ruokavaliosta, voisiko syynä olla, että silloin ei oikeasti halua niitä tuloksia tarpeeksi paljon? Olisko silloin parempi vain olla tyytyväinen siihen mitä on sillä hetkellä ja lopettaa itsensä ruoskiminen epäonnistumisesta toiseen?

IMG_5918

Työni puolesta tiedän, että monet treenaajat päästävät itsensä liian helpolla, ellei vieressä ole PT tai ohjaaja joka sanoo kuinka paljon painoja laitetaan tai montako toistoa pitää tehdä. Osaksi tämä johtuu myös tietämättömyydestä, sillä kaikilla vaan ei ole mitään hajua miltä treenin pitää tuntua, tai ymmärystä kuinka paljon sitä oikeasti jaksaakaan. 

Miten sitten pystyisi kehittämään itseään niin, ettei luovuta heti kun tulee raskasta tai treeni alkaa sattua? Mun mielestä treenin suunnitteleminen etukäteen on hyvä keino. Etenkin kovat treenit kannattaa miettiä valmiiksi; montako vetoa juokset ylämäkeen, kauanko palaudut sarjojen välissä tai yritätkö lisätä painoja johonkin tiettyyn lihasryhmään.. Sen jälkeen vain pysyy suunnitelmassa ja that’s it. 😉

Entäs ohjaajat? Mitä keinoja käytätte ohjauksessa, jotta saatte asiakkaat tekemään loppuun saakka? Suurta ryhmää ohjatessa homma on aina haastavampaa. Mulla on monia erilaisia keinoja ja konsteja, joita olen hionut ja testaillut vuosien aikana. Yksi aika toimiva keino on (niin tylyltä kuin se kuulostaakin) kiristäminen. 😀 Jos yksi lopettaa, kaikki joutuvat tekemään alusta! Nyt ehkä ymmärätte miksi mua kutsutaan nimellä ”natsi”. 😀

IMG_6347

Treenin jälkeen lämmin suihku tuntui aika taivaalliselta. Tein herkullista ruokaa, nukuin päiväunet ja löhöilin kotosalla loppupäivän. Eiliset askeleet tuntuu takalistossa aika kivasti tällä hetkellä. Etenkin pakaroiden sivussa ja yläosassa, mikä tarkoittaa että gluteus medius ja minimus ovat saaneet kyytiä! 😀 

DSC02157 DSC02158

Saatteko te vedettyä kovia treenejä itsenäisesti vai tarvitaanko siihen ulkopuolinen piiskaamaan? 🙂

 


Miten meni Bikinibody Bootcamp-yhteistreenit ja miltä näyttää mun bikinibody?

Heippa! huhheijaa, pitkä päivä takana! Meillä oli tänään Avoimet Ovet ja se tarkoittaa aina täyttä duunipäivää. Menin töihin kl 10:00 aamulla ja aloitin päivän ohjaamalla 3 jumppaa putkeen. Mun normilauantaihin kuuluu aina spinning ja body, mutta tänään oli vielä ylimääräisenä tuntina bikinibody bootcamp workout. Hieman jänskätti, miten saan tuon blogissa kuuluisaksi tulleen treenin sullottua ryhmäliikuntamuotoon, mutta mielestäni kokonaisuus meni hyvin!

Täällä niin kovasti neuvon muita näissä bikinijutuissa, joten aika paljastaa miltä se oma bikinikroppa näyttää tällä hetkellä! Onko varaa jakaa ohjeita vai ei! 😀 Oon ihan rakastunut noihin Trianglen uusiin bikineihin. Blogin kautta saa kyllä kivoja juttuja. Täytyy varmaan tilata jokin toinenkin malli, valikoimaa nimittäin löytyy! (biksut on siis saatu)

IMG_6270

Ohjasin alkuun yhteisen 10 minuutin lämmittelyn, jonka jälkeen vedettiin neljä kappaletta seitsemän minuutin pituisia circuiteja. Valitsin liikkeistä sellaisia, jotka voi tehdä paikalla, sillä tilaa oli rajoitetummin, koska porukkaa oli paljon! Lisäksi piti miettiä hieman liikkeiden haastavuutta, sillä tunnille osallistui myös sellaisia, jotka eivät olleet koskaan tehneet tätä treeniä aiemmin. Jengi oli mielestäni aika puhki treenin lopussa ja sainkin palautetta, että ”oli raskain treeni mitä oon ikinä tehnyt” sekä ”meinasin luovuttaa, mutta nyt on voittaja fiilis”. 🙂

IMG_6340

Jumppien jälkeen jatkoin töitä aina ilta kuuteen saakka. Tällaiset erikoispäivät ovat ihan mukavia, kun saa jutella ihmisten kanssa ja on myös aikaa höpötellä työkaverien kanssa, sekä tietysti syödä hyvin! 😀 Haha! Oltiin tilattu valmiiksi ruuat eräästä ruokapaikasta (Kivihaan Aschan), mutta siellä oltiin unohdettu meidän tilaus (!?) eikä heillä ollut enää aikaa tehdä meille sovittua ruokaa. Saatiin onneksi loistavaa palvelua Pincho-ravintolasta ja ihan vain tunnin varoitusajalla meille loihditiin hyvät eväät…:) Siellä on kuulemma myös loistava salaattibuffee tarjolla lounasaikaan.

IMG_6334 IMG_6336

Loppuilllan buugi on sohvapuikkoo, relausta ja voimien keräilyä huomista HC-mäkivetoreeniä varten, ajattelin nimittäin tehdä entistä kovemman treenisuunnitelman, katsotaan miten homma hoituu sitten käytännössä! Ihanaa lauantaita. 🙂


Päivän jalkatreeni sekä yhteisen Bikinibody Bootcamp-treenin päivämäärä

Moi! En olekaan hetkeen jakanut omia treenejä täällä, joten ajattelin höpötellä jalka/pepputreenistä, joka tuli tehtyä tänään. Mulla ei ole tapana suunnitella treeniä etukäteen, vaan teen liikkeet tilanteen mukaan. Joskus juuri ne välineet mitä tarvitsen on varattu, joten vaihtelen liikkeitä kerroittain. Teen yleensä neljän sarjoja ja perusvoimatreeniä, eli n 10-12 toistoja. Jalkatreenit on tullut tehtyä viime aikoina aina tiistaisin aamusta. Mulla on illalla vielä Bodycombat ja RPV, mutta oon ehtinyt palautua ihan hyvin siihen mennessä, vaikkakin RPV:ssä yleensä hapottaa ihan kivasti per..takalistossa (meinasin kirjoittaa peräaukossa…wtf 😀 😀 )

IMG_6286Tänään oltiin salilla sellaiseen aikaan, että melkein kaikki välineet oli käytettävissä, kun niitä tarvitsi. Mitäs sitä tuli tehtyä lämmittelyn jälkeen?

  • Takakyykky 4 x12
  • Yhden jalan kyykky 4 x 12 per jalka
  • Maastaveto 10 toistoa + lantionnosto 15 toistoa (supersarja) x 4
  • Yhden jalan prässi 10 toistoa per jalka + reisien loitonnus laitteessa 15 toistoa (supersarja) x 4

Sellainen tunnin setti tuli tästä lämmittelyineen päivineen. Olin jälleen myöhässä omasta aikataulustani ja sain kyykätä tuli persuksien alla, sillä asiakas oli tulossa niin, että meillä oli tuo tunti aikaa treenata! Puhun usein monikossa ”me treenattiin” sillä mulla tapaa melkein aina olla joku kaveri messissä näissä omissa salitreeneissä ja muissa hommissa. 😀 

IMG_6278

Päivän väri 🙂

Tulevana lauantaina 3.5 meillä on Lady Linellä Avoimet Ovet koko päivän ja mä tulen ohjaamaan tunnin mittaisen Bikinibody Bootcamp Workoutin klo 12:30. Kirjoittelin aiemmin, että järjestäisin tällaisen jutun ja nyt se on tulossa! Tämä on siis täysin ilmainen treeni kaikille, jotka haluavat tulla kokeilemaan treeniä ohjattuna. En osaa sanoa kuinka suosittu tämä tulee olemaan, mutta tunnille tulee olemaan maximäärä osallistujia, joten jos haluaa varmasti mukaan, kannattaa olla mestoilla hyvissä ajoin. Todella vaikea sanoa näin etukäteen, kuinka paljon tai vähän jengiä tulee, sillä näiden päivien kävijämäärät vaihtelevat tosi paljon. 🙂 

DSC01772