Vinkkejä ryhmäliikuntaohjaajille – Miten saada sali täyteen asiakkaita?

Ryhmäliikuntaosuus on jäänyt aika pieneksi blogin puolella, mutta ajattelin ottaa nyt hieman takaisin ja jakaa muutaman vinkin, kuinka saada enemmän asiakkaita omille tunneilleen. Olen toiminut ryhmäliikuntaohjaajana jo aika pitkään ja olenkin joskus sanonut, että jos jotain osaan tehdä niin mä osaan ohjata jumppia! Mulla on aika laaja ja uskollinen asiakaskunta ja olen onnistunut saamaan asiakkaat käymään tunneillani joka viikko samaan kellonaikaan. Jumpista on siis tullut myös heille rutiinia. 🙂 Mulla on aika vahva oma tyyli, joka on muokkautunut vuosien aikana. Tärkein tipsi onkin löytää se oma tyyli ja vahvistaa sitä. Asiakkaita on paljon erilaisia, minkä vuoksi on hyvä olla myös erilaisia ohjaajia.

DSC_0240-001

Olen suunnitellut monia salimme aikatauluja ja tiedän mikä toimii ja mikä ei. Mä en usko huonoihin kellonaikoihin tai päiviin. Ihmiset tulevat kyllä jos he haluavat tulla! Nämä vinkit eivät tietenkään ole absoluuttinen totuus, eikä päde kaikkiin asiakkaisiin, mutta oman kokemukseni mukaan näillä on melko suuri vaikutus. Toki on aikoja, jolloin parhaatkin tunnit ovat tyhjillään, näitä on esim. pyhäpäivät ja kuumat hellepäivät. 😀

  • Ole itse paikalla! Jos ohjaaja on itse poissa joka toinen viikko, alkaa asiakkaat myös kadota pikkuhiljaa. Monet ihmiset haluavat tietää mitä on tulossa, ja jos on epävarmaa kuka siellä ohjaa vai ohjaako ollenkaan, valitsevat he toisen tunnin.
  • Älä kopioi! Vaikka sinulla olisi suosikkiohjaaja, älä yritä olla kuin hän. Toisen kopio ei voi koskaan olla paras. Ihmiset käyvät myös muilla tunneilla ja huomaavat kyllä jos tyyli, ääni, puhetyyli tai tunnin liikkeet on kopioitu toiselta ohjaajalta. 
  • Anna aikaa! Kukaan ei voi olla hetkessä huippu. Joskus voi mennä vuosia, että jostain tunnista tulee monelle rutiinia ja ohjaajasta tuttu. Monet ohjaajat haluavat vaihtaa tunnin aikaa tai paikkaa heti, jos siitä ei ole tullut suosittu parin kuukauden aikana. Tämä aiheuttaa sen, että tunti on taas uudessa paikassa ja menee aikaa ennen kuin asiakkaat löytävät tunnin.
  • Panosta! Jos jossain haluaa olla hyvä, täytyy siihen panostaa. Suunnittele ja opettele tunnit huolellisesti. Yritä keksiä uusia juttuja mitä et ole nähnyt muiden tekevän, kuitenkaan tekemättä hommasta liian monimutkaista. Ohjaa vain sellaista mitä osaat itse 100% varmuudella. Uusien ohjaajien ei myöskään kannata suunnitella liian monimutkaisia koreografioita, sillä ohjaustaidot eivät luultavasti ole vielä niin korkealla, että ihmiset pysyisivät mukana. Vaikka olisi kuinka hieno koreografia, ei siitä ole iloa jos kukaan ei pysy mukana.
  • Tuuraa! Monet ihmiset eivät halua kokeilla uutta, jos eivät tiedä mitä saavat. Mitä jos tunti onkin huono? Tämän vuoksi on helpompi suunnata tuttujen vakkariohjaajien tunneille. Uusien ohjaajien kannattaa tuurata paljon, jolloin pystyvät ns. mainostaa itseään. Kannattaa tuurata suosittuja tunteja, jolloin asiakkaita on enemmän ja saat sieltä ehkä muutaman asiakkaan omille tunneillesi.
  • Älä ota jokaisesta neuvosta vaarin! Asiakkaat antavat palautetta, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Jos muuttaa tuntia ja tyyliä jokaisen toiveen mukaan, tuloksena on vain sekasoppa. Olen esimerkiksi itse saanut joskus palautetta että tuntini ovat liian rankkoja antamistani vaihtoehdoista huolimatta. Olen kertonut että se on tyylini, mutta meillä on monta muuta ohjaajaa, joilla on erilainen tyyli ja neuvonut heitä kokeilemaan muita tunteja. Tiedän, että suurin osa asiakkaistani käy tunneilla juuri siksi että sielä mennään eikä meinata.
  • Hyvä tekniikka, hyvä kunto ja intohimo! Monet haluavat että ohjaaja on ns. esikuva ja motivaattori, jolla pitäisi olla hyvä tekninen suorittaminen, suuremmat liikkeet ja teräksinen kunto. Nämä osa-alueet kehittyvät vain harjoittelemalla. Entinen urheilutausta näkyy ja siitä on hyötyä, se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Oma intohimo näkyy ja sen voi tuntea. Jos olet itse innoissani asiasta, se välittyy myös asiakkaille. Tämä on tosin sellainen juttu mitä ei voi opetella, sitä joko on tai ei.
  • Viimeisenä muttei vähäisimpänä – Ole aina ihan h*lvetin hyvä! 😉

20140610_163901Lukijoista löytyy varmasti paljon jumppareita? Mikä saa teidät palaamaan samalle tunnille uudelleen ja uudelleen?

Nyt lähden salille ja vastailen kaikkiin kerääntyneihin kommentteihin illalla! 🙂

 


Kevätkauden parhaat

Moikka! Mulla on tällä hetkellä sellainen vaihe, että päässä lyö ihan tyhjää! Kirjoitusaiheita olisi kyllä, mutta en jotenkin saa ajatuksia postauksen muotoon. 😀 Ensi viikolla aloitan kesäloman, eli silloin viimeistään on taas aikaa tehdä muutakin kuin töitä. Olen viimeaikoina vastaillut aika laiskasti kommentteihin, syynä on se, etten ole yksinkertaisesti ehtinyt. Yritän vastailla kuitenkin tänään illalla tai huomenna! 🙂

DSC02503

Tällä hetkellä on hieman ristiriitaiset fiilikset, sillä odotan lomaani toki todella kovaa, mutta kuitenkin hieman harmittaa jättää jumppailut pois. Täytyy kyllä keksiä jotain uutta treeni-intoa lomalle, kun on kerrankin aikaa tehdä juuri sitä mitä tahtoo. Mulla on ollut ajatuksena hankkia maantiepyörä ja alkaa fillaroimaan pidempiä matkoja. Ainoa huono puoli tuossa ideassa on pyörän hintavuus. Käytiin yhtenä päivänä katsomassa pyöriä, ja ei ne tosiaan mitään halpaa huvia ole. Ajattelin toki pitää myös hieman totaalilepoa treenistä, sillä lomailun jälkeen edessä on taas kokonainen vuosi, kun saa sykkiä huolella viikosta toiseen. Ruokavalioni muuttuu myös vähentyneen treenin vuoksi ja ajattelin kirjoitella myöhemmin näistä muutoksista myös täällä! 🙂

Olen aina välillä jakanut suosituimpia postauksiani ja ajattelin jakaa nyt kevätkaudelta jokaisen kuukauden luetuimmat artikkelin.

6a00d8341bf67c53ef01901c2c0517970b-800wi_Fotor_Collage-1024x768_Fotor_Collage

Tammikuu: Minkälaista vartaloa ihannoin? Kirjoittelin vartalotyypistä joka on mieluinen omaan silmääni.

Helmikuu: Ylivoimaisesti suosituimmaksi tekstiksi nousu kirjoitus joka käsitteli rasvanpolttoa ja lihasmassa kasvatusta. Rasvanpoltto ja lihaksien kasvatus (samaan aikaan?)

Maaliskuu: Maaliskuussa jaoin Bikinibody Bootcampin treeniohjelman ja ruokavalion. Treeniohjelmapostausta on luettu jo yli 30 000 kertaa.

Huhtikuu: Huhtikuussa kerroin aika avoimesti sanoin ja kuvin aikaisemmasta elämästäni. Bileprinsessasta sporttimimmiksi oli siis huhtikuun luetuin!

Toukokuu: Toukokuussa pohdiskelin kesäkunnosta ja tämän kuun luetuin postaus meneekin nimellä: Ajatuksia siitä kuuluisasta kesäkunnosta

 


Ole sellainen kuin olet – vain ylipainoisten ja normaalivartaloisten oikeus?

Heippa! Täytyy sanoa ihan ensi alkuun, että en ole ehtinyt vastata kommentteihin viime aikoina kunnolla, mutta aion parantaa tapani asian suhteen! 🙂 Oon jotenkin ollut vähän liian kiireinen viime aikoina ja aina kun ajattelen, että ensi viikolla helpottaa niin sitten on jotain muuta. Nää asiat on kuitenkin hyvin pitkälle omissa käsissä, niin miksei sitä vaan osaa? Mä en oo pitänyt mun talvilomaa lainkaan, joten oon tässä pyöritellyt ajatusta jos olisin sittenkin pitänyt 5 viikon kesäloman, jotta pääsee kunnolla relaamaan. 🙂 

Tänään Vaasassa järjestetään Nice Run – tapahtuma ja ennen juoksun aloitusta on yhteinen alkulämmittely, jonka minä ohjaan. Lavalla on minä + 3 muuta ohjaajaa meidän salilta. Aika hauskaa, sillä en ole ennen ohjannut 3000 ihmiselle. Toivotaan, että kaikki menee hyvin, iiks! 🙂 En ole siis pitämässä omaa Bodycombattia tänään, mutta RPV:n ehdin tulla ohjaamaan. 

DSC02505

On ollut hauska seurata tätä somen maailmaa vuoden alusta tähän saakka. Alkuvuodesta joka puolella pursuili laihdutus- ja treenivinkkejä, oli peppua ja vatsaa ja sitä ja tätä. Tässä kevään aikana yksi jos toinen on dieetannut, moni kyllästyi ja lopetti. Tällä hetkellä vallitsee enemmänkin ”hyväksynnän” ilmapiiri ja monet pohtivat sitä, kuinka olla tyytyväinen sellaisena kun on. Tämähän on aika hyvä kiertokulku, sillä jokaisella on tosiaan oikeus olla haluamansa kokoinen ja näköinen. Tylsää tässä on se, että usein tämä ”oikeutus” lasketaan vain ylipainoisille ja normaalivartaloisille. Jos joku on todella timmissä kunnossa ja tehnyt työtä homman eteen, haukutaan häntä sairaaksi, alipainoiseksi (ilman että paino on edes tiedossa) ja mitä näitä nyt on. 

DSC02485

Kaikille ei oikeasti ole ongelma elää ”terveellisesti” tai treenata paljon. Mä voin vannoa käsi sydämmellä, että oon itse paljon onnellisempi silloin kun treenaan ja syön oikein. Mä en väitä, että proteiiniletut olisivat parempia kuin tavalliset, mutta mä punnitsen mielummin kokonaisuuden sen hyvänolontunteen mukaan. Prodeletut on ihan hyviä ja myös niiden jälkeen säilyy hyvä fiilis ja olo. Enkä tarkoita, että herkuttelusta pitäisi kokea huonoa omatuntoa, mutta liiallisuuksiin mennessä, sekin aiheuttaa vaan huonon kierteen ja huonon olon. Mä oon itse ollut vahvasti jokotai-ihminen, olen sitä vieläkin tietyllä tavalla, mutta oon päässyt pahimmista jutuista eroon. Suurin kirkastuminen tuli ruokavalion osalta silloin, kun tärkeämmäksi tuli se mitä syön, kuin se kuinka paljon kaloreita siinä on. Jos ajattellaan vaikka hamppariaterian syöntiä, en ajattele, että hitsi siinä on niin paljon kaloreita, vaan enemmänkin mitä skeidaa se ateria sisältää. 

Ja jos joku saa kuvan, että olisin itse kovin tiukkis, niin väärässä olet. Olen myös syönyt ”ohi ruokavalion” viime aikoina, tosin vain viikonloppuisin. Kirjoitan ihan yleisesti kaikkien niiden puolesta, joita syrjitään. 😉 Mä oon kirjoittanut tästä monesti ennenkin, mutta mä en vaan voi sietää sitä, että laihuus tai hoikkuus olisi oikeutus haukkumiseen. Edelleen, kuinka moni menee sanomaan ylipainoiselle (tai kirjoittaa netissä) että on muuten vähä liian iso röllykkä sulla tossa kuvassa, tai voisit syödä hieman vähemmän. Ei varmaan moni, mutta taas hoikkaa ihmistä voidaan ruotia ja arvostella niin paljon kuin lystää. 

pullistelu

Jotkut ovat miettineet miksei Bikinihaastetta voittanut joku ylipainoinen henkilö. Tämä haaste ei ollut Suurin pudottaja, Jutta ja superdieetit tai Suuri painonpudotus. Tämä haaste oli tarkoitettu lähinnä normaalipainoisille, jotka halusivat kiinteämmän ja treenatumman vartalon. En tarkoita etteikö se olisi sopinut ylipainoisille, vaan lähinnä sitä, että treeniohjelmakin oli jo sen verran haastava, ettei sitä monen liikakilon kanssa ole helppo suorittaa. Tiedän että mukana oli myös suurempikokoisia osallistujia ja kaikki pisteet heille, ei varmasti ollut helppoa tehdä treenejä, ainakaan alussa. Mä en kuitenkaan hakenut voittajalta pudonneita kiloja, vaan muuttuneen elämäntavan ja hyvää kokonaisuutta kaiken suhteen. 🙂

Tulipa sekamelskaa tästä tekstissä, mutta loppupeleissä postauksen sanoma on, että antaa edelleen kaikkien kukkien kukkia. Ei kannata tuomita ihmisiä oman olettamuksen mukaan, toiset arvottavat ihan eri asioita kuin toiset ja sen vuoksi on erittäin typerää arvioida ihmisiä ja heidän elämää vain kuvien, oletuksien tai tekstien perusteella. 🙂

IMG_6527_Fotor_Collage


Kun haaveista tuli totta

Tämä blogi sisältää paljon informatiivisia kirjoituksia, vinkkejä ja ohjeita teille lukijoille. Välillä tykkään myös puhdistaa omia ajatuksia ja pohdiskella erilaisia asioita päiväkirjamaisesti. Oon miettinyt viime aikoina paljon tavoitteita ja päämääriä. Mulla on itselläkin ollut tavoitteita ja olen havahtunut siihen, että hitto vie mähän oon saavuttanut aika paljon asioita, joita oon halunnut saavuttaa. Yleensä ne tavoitteet vaan kasvaa, eikä välttämättä huomaa nauttia siitä mitä on jo saavuttanut. 

DSC_0275-001

Kaikillahan on ne omat haaveet, pienet ja suuret tavoitteet. Iso juttu toiselle voi olla ihan arkipäivää toiselle. Mun intohimo ja haaveet ovat paljon kytköksissä liikuntaan, ohjaamiseen, vartalon muokkaukseen ja myös tähän blogiin. Mä voin paljastaa teille, että joskus silloin vuonna 2010, kun aloitin blogini ja seurasin suurempia sellaisia, haaveilin salaa, kuinka makeeta olisi joskus tienata blogia kirjoittamalla. Oli myös ihan uskomatonta, kuinka bloggaajat saivat erilaisia lahjoja firmoilta, vain kirjoittamalla niistä. Okei, nämä ajatukset ovat hieman muuttuneet, sillä se ei oikeesti ole ihan niin helppoa, että kirjoitat vaan! Ei ne aiheet ihan tuosta noin vaan putkahda päähän, ainakaan aina. Mä vietän tämän koneen äärellä noin 5 tuntia päivässä tehden blogiin liittyviä asioita, ja tämä ei kuitenkaan ole mun kokopäiväinen työ.

Tässä muutamia viikkoja sitten, havahduin siihen, että huomasin saavuttaneeni kaiken sen mitä olin joskus alussa haaveillut. Alussa ajattelin myös tällaisen ”blogisuosion” olevan mahdotonta, koska suomessa blogit (etenkään treeniblogit) eivät olleet vielä kovin iso juttu. Täytyy myös mainita, ettei raha ja tavarat ole kuitenkaan se tärkein asia. Kirjoittaisin blogia myös ilman niitä, sillä tästä on tullut mulle erittäin rakas ”harrastus”. On kiva huomata, että pystyy inspiroida ja auttaa muita ihmisiä. 

10385973_10152371892294774_1826837039_o

Kun aloittelin ryhmäliikuntaohjaajan uraa, olin hieman ujo ja myös epävarma jollain tapaa. Olen aina tiennyt paljon liikunnasta, joten siinä mielessä mulla on melkein aina ollut fiilis, että tiedän mitä teen. En kuitenkaan pitänyt itseäni mitenkää kovin loistavana ohjaajana ja halusin tulla hyväksi, tai sanotaanko, että halusin ja haluan edelleen olla paras! 😀 

Parasta ohjaajaa ei tietysti voi määritellä, sillä makuasioista ei juurikaan voi kiistellä ja makuasioitahan nämäkin ovat. Halusin kuitenkin, että mun tunnit olisi sellaisia missä olisi aina paljon ihmisiä, sillä se kertoo mielestäni jo jotain ohjaajan tasosta. Toki tähän vaikuttaa monet muutkin asiat, mutta ehkä ymmärätte mitä tarkoitan. Tiedän, että on paljon ohjaajia, jotka tekevät ohjaamista sivutyönä silloin tällöin, ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi. Sitten on myös meitä, joille tämä on intohimo ja halu kehittyä mahdollisimman hyväksi on suuri. Mulla on ollut ohjaamisen suhteen myös muita haaveita, mutta ne ovat olleet ”jäähyllä” viime aikoina, kaiken muun hässäkän vuoksi. 

DSC02418Mulle ulkonäkö on melko tärkeä asia, sillä kuten olen useasti maininnut, koen olevani oman itseni käyntikortti. 😀 On myös tärkeetä, että tunnen oloni hyväksi ja tyytyväiseksi. Olen ollut tyytymätön itseeni ja se vetää väistämättä mielialaa alaspäin ja siihen kuluu turhaa energiaa, joka on pois muista asioista. Olen toki ollut pitkään jo ihan hyvässä kunnossa, mutta en silti ollut täysin tyytyväinen. Oon niin iloinen, että päätin ottaa tämän pienen projektin ja muokata kroppaa vielä enemmän siihen omaan makuun sopivaksi. Nyt voin sanoa olevani tyytyväinen ja voin myöntää, että elämänlaatukin on paljon parempaa, kun ei mene turhaa aikaa märehtimiseen, kuinka olisi kivaa olla sellainen tai tällainen. Pinnalista ehkä, mutta vaikka kuinka joku väittää vastaan, niin kyllä se oma ulkomuoto vaikuttaa myös omaan mielialaan ja sitä kautta tyytyväisyyteen.

Lähti ehkä hieman sivuraiteille tämä kirjoitus, mutta pointtina oli se, että olisi hyvä osata nauttia myös matkasta määränpäähän. Iloita saavutetuista haaveista, eikä aina vaan kasvattaa niitä suuremmiksi.

Kuvat: Eve


Loma omasta elämästä

Hei! Kuulostaa ehkä hieman hassulta tuo otsikko, mutta viikonloppuna tuli tosiaan otettua pieni breikki kaikesta tavallisesta ja normaalista arjesta. Meillä oli vieraita viikonlopun yli ja olimme itse vieraina aivan täydellisen ihanissa häissä. Tällaisina päivinä sitä saa mukavan välimatkan siihen normaaliin rutiiniin ja päässä pyörii muutkin kuin työ- ja treenijutut. 

image-624x832Kävin vielä lauantaina aamulla ohjaamassa tunnit ja sen jälkeen täydellä teholla juhlakuntoon! Ystäväni Minna teki mulle kivan kampauksen, joten ei tarvinnut murehtia hiustenlaiton kanssa. Lämmin (kuuma!) ilma mahdollisti sen, että pystyi vetää mekon päälle, kengät jalkaan ja menoksi. Päivä onnistui ihan täydellisesti ja tuli juhlittua sunnuntaiaamu seitsemään saakka! 😀 Eilinen olikin sitten hieman väsyneempi päivä jostain kumman syystä, mutta todellakin kaiken sen arvoista kärsiä pienestä väsymyksestä. 

IMG_6597

Spinningiä ohjaamaan! Trikoot vaihtui pyöräilyhousuihin! 😀 Ei pysty vetää pitkiä housuja päälle kun lämpötilat huitelee yli + 25 asteen.

Tänäänkin on vielä ollut pieniä käynnistymisvaikeuksia. Aina kun on ollut jokin juttu mitä on odottanut ja sitten kun se on ohi, on vähän tyhjä olo. Palaaminen arkeen ja rutiineihin voi tuntua hieman tylsältä, mutta eiköhän tämä tästä taas lähde kun tsemppaa tämän maanantain ensin pois alta. 😀

Tämä olisikin viimeinen viikko nykyisillä LesMills-ohjelmilla ja miksauksilla. Ensi viikon maanantaina meillä vaihtuu ohjelma kesä-aikatauluun ja samalla otetaan uudet LM-ohjelmat käyttöön! Kesällä mun omat tunnit jatkuu samaan tyyliin kuin aina ennenkin, ainoa muutos on HIIT-tunnin pois jääminen. Päätettiin jättää se kesäksi pois ja katsotaan syksyllä uudelleen otetaanko vielä ohjelmaan mukaan. 🙂 Itsehän viettelen kesälomaa heinäkuun ajan, joten mun tunneilla tulee olemaan silloin tuurajia. Ihan kiva ottaa kerran vuodessa pieni breikki jumppaamisesta, jolloin se maistuu taas entistä mukavammalta, kun palaa lomilta töihin!