Rasvaprosenttimittauksen tulokset

Heippa! Kävin tänään mittaamassa rasva% (pihtimittaus) ja en meinannut uskoa silmiäni. Hämmästyin onneksi ihan hyvällä tavalla, sillä tulos oli paljon parempi mitä ajattelin. Pihtimittauksessa mitataan siis ihonalaista rasvaa. Olen itse mitannut asiakkaitani pihdeillä sekä tanitalla ja tullut siihen tulokseen, ettei niiden ero ole kovinkaan suuri. Heittoja voi olla prosentilla sinne tänne. Työkaveri mittasi rasvani tammikuussa pihdeillä, joten paras vertailutapa on siis käyttää samaa mittaustapaa, jotta nähdään mahdollinen muutos.

IMG_5414

 

Haluaisin käydä inbody-mittauksessa ja googlailinkin jo, että vaasassakin olisi mahdollisuus mittaukseen. Siinähän näkisi sitten paljon tarkemmin kehon tilanteen. 

IMG_5411

 

Yllä olevassa kuvassa näkyy siis tulos. Vatsasta on lähtenyt eniten fläsää, mutta siellä niitä millejä oli eniten alunperinkin. Yleensä naisilla on eniten rasvaa ojentajissa ja vatsassa.  Tulokseni oli siis 16,8 % minkä eteen on kyllä tehty töitäkin, että ei ihan ilmaiseksi ole tullut! Kyllä mulla ainakin tulee hyvä fiilis, kun tehty työ tuo tuloksia. On paljon mukavampi olo, kun oma kroppa tuntuu omalta! Ahkeruus palkitaan aina. 😉 

Huomenna olisi luvassa lisää testauksia, olen nimittäin menossa ottamaan verenkuvan. Mulla ei ole tästä vielä kovinkaan paljon tietoa, mutta tulen kirjoittamaan asiasta ja tuloksistani teillekin. Aamupäivän Body on jumpattu ja nyt alan tankata ruokaa napaan ja katsomaan Bodypumpin biisejä läpi, tässä on ollut parin viikon tauko pumpista ja tänään palataan sen pariin spinning-bodypumpin muodossa. Tunti on tietysti päällekäin suomen pelin kanssa. Saa nähdä joudunko polkemaan ja pumppaamaan ihan vaan me myself and I! 😀

Muistakaahan osallistua koruarvontaan, joka päättyy tämän viikon sunnuntaina!

DSC01407 DSC01408 DSC01410 


Mahtava maanantai ja suosituimmat jumppani

Olipas yltiöpositiivinen otsikko, anteeksi vaan. Mun entinen inhokkipäivä The Maanantai on muuttanut täysin muotoaan. Nykyään tyyliin odotan, että uusi viikko alkaisi ja pääsee taas tekemään niitä juttuja mistä tykkää eniten. Tiedän kyllä mistä tämä kaikki johtuu ja siitä saa tietysti vain enemmän motivaatiota jatkaa samaa rataa. 🙂

Älkää nyt pelästykö (älkääkä ottako mallia! 😀) mutta tämä päivä on sisältäny treeniä 4,5 tuntia. Voisi kuvitella, että olisin ihan loppu nyt, mutta olen kyllä ihan täynnä energiaa edelleen. Voi tosin olla, että leijun vielä jumppien jälkeisessä endorfiini-huumassa, tai sitten voi olla, että mun kroppa toimiii vaan jotenkin käänteisesti tai jotain.

Mitäs treeniä olen ehtinyt sitten tehdä? – Aamu käynnistyi reilun tunnin salitreenillä, jonka jälkeen vedin PT:n kanssa Fustraa. Illalla ohjasin omat tunnit, Bodyattackin, spinningin ja coren. Oli muuten melkoinen sauna-attack tänään! Peilit huurussa ja hiki lensi niin, että näytti siltä kuin olisi suihkussa käynyt. Spinningissä rutisteltiin vielä toinen lammikko suoraan pyörän alle, joten tämä ilta menee vesikuppi kainalossa ja yöllä saa taas rampata vähintään kolmesti vessassa. Perus settiä. 😀

©eve

Aloin miettiä, mitkä ovat suosituimpia tunteja joita ohjaan ja päädyin seuraavanlaiseen Top kolmoseen.

  1. Spinning
  2. RPV
  3. Bodyattack

Suositulla tarkoitan tunteja, joissa käy eniten ihmisiä. Ensimmäinen oli todella helppo, spinning on ehdottomasti suosituin ohjaukseni. Ohjaan kaksi tuntia viikossa ja molemmat ovat lähestulkoon aina täynnä, harmikseni ihmisiä tapaa myös jäädä aika paljon ulkopuolelle. En oikein tiedä mistä tämä suosio johtuu? Tunti on todella raskas, joten oletan sen olevan ainakin yksi vaikuttava asia. Lisäksi olen melko hyvä rutistamaan ihmisistä mehut irti, natsi mikä natsi. 😀

Toisen ja kolmannen välillä jouduin miettiä hetken, mutta päädyin RPV-tuntiin, sillä sen suosio on tasaisempi. Tunnilla käy siis säännölisesti vuoden ympäri aina paljon jengiä, attackissa voi olla joskus kausia kun homma hiljenee hieman. RPV on meidän koko salin suosituin tunti, se sopii kaikille ja monet haluavat treenata juuri alavartaloa. Oma tuntini on myös melko tehokas, ehkä se on taas yksi syy miksi tunnille palataan uudelleen. Lisäksi käytän paljon aikaa siihen, että saisin kivat ja menevät koreografiat ja musiikit koko tunnille. Bodyattack taas on yksi mun omista suosikeista. Attack on vaan niin fiilistunti, ettei toista samanmoista löydy. Rakastan vetää attackia ja fiilistellä täysillä, joten uskon että myös se oma into näkyy ja ehkä tarttuu asiakkaisiin. Bodyattack on tietysti myös todella tehokasta, vaikka tunti on koreograafisesti paljon helpompi kuin esim. Bodystep tai Bodycombat.

Bodyattack meiningeissä

Bodyattack meiningeissä


Sellaista pohdintaa täällä tänään. Loppuun jaan vielä Core-tunnin musiikit, joita toivottiin. 

  1. Bryce feat. J-malik – We’re in heaven (radio edit)
  2. Pitbull feat. Mohobmi & PLAYB4CK – Sun in california 
  3. Click & Play – U sure U do (Basslouder remix)
  4. Enrique Iglesias feat. Pitbull – I’m a freak
  5. Pitbull feat. Kelly Rowland – Castle made of sand
  6. Christina Perri – Human

Nyt vasta huomasin, että olipas paljon pitbullia tässä ohjelmassa.. 🙂


Uusien LesMills-ohjelmien biisilistat (LesMills music tracklist)

Heippa! Seuraavaksi vaihtuvat LesMills-ohjelmat ovatkin juuri ne, jotka kuvattii syksyn Super Saturday tapahtumassa. Osallistuin Bodyattackin, Bodystepin ja Bodycombatin kuvauksiin ja on siis pieni mahdollisuus, että vilahdan jollain DVD:llä. 😀 Täytyy sanoa, että en muista tarkkaan ohjelmien koreografioita. Attackin muistan parhaiten ja sen,että viimeinen sykepiikki, eli nro 9 oli ihan huikee! Ladylla tulee niin lähtemään katto lentoon kun saadaan tuo ohjelma käyttöön. 😀 Stepistä jäi myös hyvät fiilikset, mutta combat tuntui jokseenkin sekavalta, johtui varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että oli todella ahdasta ja sai vain keskittyä siihen ettei jostain tule potkua omaan päähän! 😀

Tässäpä nämä katseltavaksi. Kuvat ovat täältä. Linkin takaa löytyy myös muiden ohjelmien listat!

BODYATTACK 84


bp

BODYPUMP 89


BODYSTEP 95

BODYSTEP 95


BODYCOMBAT 59

BODYCOMBAT 59

 


Se on vaan pelkkää jumppaa?

Monesti ryhmäliikuntaa vähätellään ”pelkkänä jumppana”. Käydään vähän heiluttelemassa tankoa jossain Bodypumpissa… Nousee karvat pystyyn jo pelkästään tästä ajattelutavasta. Ärsyttävää, että vähätellään asiaa, mistä ei välttämättä ole edes minkäälaista kokemusta. Tai sitten ollaan käyty kerran huonolla tunnilla ja tyrmätään koko ryhmäliikunta sen perusteella.

DSC01293

Tottakai on olemassa myös kevyitä kepinheiluttelujumppia sun muita, mutta niilläkin on sitten oma tarkoituksensa. Kaikilla tunneilla on jokin ”teema” mitä tunnilta haetaan ja mitä kehitetään. Jos joku väittää että ryhmäliikunta on ainoastaan kevyttä jumppaamista, niin silloin on erehtynyt aika pahasti. Nykyään on olemassa erittäin tehokkaita, monipuolisia ja haastavia ryhmäliikuntatunteja, joita kenen tahansa kannattaisi ottaa mukaan treenisuunnitelmaansa. Osaava ohjaaja osaa haastaa kovakuntoisen ja antaa aloittelijalle vaihtoehdon, vaikka kyseiset tyypit olisivat samalla tunnilla.

Kuten tiedätte, minun treenini ovat pelkkää ryhmäliikuntaa. Viimeisen kuukauden aikana olen tehnyt myös salitreeniä, eli voimatreeniä. Ohjaan erilaisia tunteja, joten saan kuitenkin aika monipuolista treeniä. Esittelen alla miten ”pelkkä jumppaaminen” on kehittänyt minun kuntoani. Huom. Tarkoitus ei ole nyt kehua itseäni ja taitojani, vaan tuoda esiin, että myös ”jumppaamisella” voi kehittää monia osa-aluita, kun vain valitsee oikeat tunnit (ja ohjaajat).

1. Hapenottokykyni on mitattu pyöräergometritestillä ja se on samaa luokkaa kuin huippu-urheilijoilla. Hapenottokyky kertoo siis kestävyyskunnosta. Suurin kiitos menee spinning-tunneille.

DSC00906

2. Ponnistusvoima ja räjähtävyys ovat parantuneet vuosien aikana hurjasti, kiitos Bodyattackin ja Bodystepin.

blogiin3. Jaksan nostaa penkistä 60 kg mikä on enemmän kuin kehonpainoni. Jaksan nostaa maastavedossa ainakin 100 kg. Jaksan vetää leukoja ja punnertaa kuinka paljon tahansa.

1483834_10152047209644774_532754497_n

4. Tasapaino, kehonhallinta sekä keskivartalon vahvuus on kehittynyt toiminnallisten harjoitusten ansioista, joita viljelen etenkin omilla tunneillani. Käsillä pystyn kävelemään ainakin 100m putkeen.

Käsinseisontaa ei opi silloin tällöin harjoittelemalla

5. Jumppaaminen on muokannut kroppaani melko urheilulliseksi ja laskenut rasva%. Treenaan tosin monia tunteja päivässä.

IMG_5174

IMG_5207Sellaisia ominaisuuksia voi kehittää jumppaamisella. Tietenkin kaikkeen kehitykseen tarvitaan aina oikeanlainen ravinto ja lepo. Taustalla ja liikuntahistorialla on myös vaikutuksensa. Lisäksi pelkkä jumppaan lähteminen ei riitä, vaan myös siellä pitää tehdä kunnolla ja haastaa itseään. Treenit kannattaa muutenkin suunnitella aina omien tavoitteiden mukaan. 

Tänään pumpataan ja jumpataan 18:45 Bodycombat & 19:45 RPV @LadyLine, tervetuloa! 🙂

 


Ruokavinkki ja resepti

Hei! Onko muita joiden mielestä öljyn käyttöa on hankala annostella? Helposti sitä öljyä lorahtaa ruuan sekaan hieman enemmän kuin olisi tarvis. Ostin joskus kauan sitten oliiviöljyn, joka oli pakattu suihkepulloon. Olen käyttänyt pulloa sen jälkeen aina, se on helppo täyttää uudelleen kun öljy loppuu. Lisäksi suihkepullolla on helppoa saada öljy tasaisesti ruuan sekaan.

DSC01331

Olette monesti toivoneet ruokajuttuja, joten tipsaan samalla yhden idean ruuanlaittoa ajatellen. Useasti ajatellaan ruuan olevan kuivaa ilman kastiketta. Esim. perunoita voi olla tylsä syödä ihan vaan sellaisenaan. Tapaan tehdä perunani uunissa, tällä helpolla tavalla. Käytän luomuperunoita. Pesen perunat, halkaisen perunan neljään lohkoon, asetan uunipellille kuoripuoli alaspäin. Suihkutan päälle valkosipulilla höystettyä oliiviöljyä (extra virgin) ja heittelen päälle mausteet: kristallisuolaa, chiliä sekä valkosipulimaustetta. 225 asteiseen uuniin n. 20 minuutiksi.

DSC01325

DSC01327

Nyt joku ehkä ajattelee, että vau lohkoperunoita! Eikö se keksi mitään omaperäisempää. 😀 Tiedän, ei ole mikään uusi juttu, mutta joskus kangistuu omiin kaavoihin, eikä välttämättä tule mieleen mitä kaikkea helppoa voi valmistaa saadakseen vaihtelua omiin ruokailuihin. Nämä perunat ovat niin rapeita ja herkullisia, ettei tarvita mitään kastikkeita tai ketsuppeja. 

DSC01330DSC01328Perunoiden kaverina mulla oli 300 g vihanneksia sekä 130 gramman pala loimulohta. Tämä oli hyvä palautusateria aamun treenin jälkeen. Ohjasin 45 minuutin RPV-tunnin, jonka jälkeen tein 45 minuutin salitreenin (rinta, selkä, olkapäät). Loppuun vielä rullasin taas lihaskalvoja auki Fustra foam rollerilla. Illalla olisi vielä luvassa Bodysteppiä atleettisena. 

IMG_5177Torstaista on muodostunut mun uusi lempipäivä heti viikonlopun jälkeen. Aikainen herätys ja se, että saa paljon aikaiseksi heti aamusta tuntuu hyvältä. Lisäksi mulla on illalla vain yksi jumppa mikä tuntuu kevyeltä, melkein vapaa-illalta. 😉

Eräs opiskelija on tehnyt Lady Linellä asiakastyytyväisyyskyselyä ja lueskelin tuloksia tänään, etenkin yksi lause teki mut erittäin iloiseksi. Kyselyn pätkä on siis tuo keskimmäinen kuva, mukana myös muutama muu jumppapalaute. 🙂

IMG_5188Saa olla iloinen, että meidän asiakkaat jaksaa antaa palautetta. Oli se sitten hyvää tai huonoa, sen avulla pystyy kehittämään itseään, toimintaansa ja koko salin toimintaa. 

PS. Kai olette jo huomanneet, että Fitfashionin etusivulla/tämän sivun ylälaidassa on uusi KESKUSTELU-osio. Siellä voi keskustella urheiluun, terveyteen ja melkeinpä mihin tahansa liittyvistä asioista!