Tällainen on hyvä ryhmäliikuntaohjaaja, mutta millainen on hyvä asiakas?

Kiitos kaikille aiempaan postaukseen kommentoineille. Ajattelin tehdä pienen yhteenvedon siitä millainen on hyvä ryhmäliikuntaohjaaja. Käytän lähteenä myös aiempaa postaustani, johon tuli paljon kommentointia kyseisestä asiasta. Makuasioista ei tunnetusti voi kiistellä ja tietenkin myös tässä asiassa ollaan eri mieltä. Toisen suosikki voi olla toisen inhokki. Mielestäni ryhmäliikunnan ohjauksessa on kolme juttua mitkä tekee hommasta juuri ryhmäliikuntaa. Nämä jutut täytyy olla hanskassa, jos haluaa ohjaajaksi..

  • 1. Liikkuminen rytmiin, eli rytmitaju. Pitää pystyä kuulla rytmi ja myös se milloin ykkönen alkaa.
  • 2. Ennakointi
  • 3. Oman kehon hallinta ja oikeaoppinen tekniikka

DSC_0101-001-1

Teidän mielestä hyvän ohjaajan kriteerejä olivat yllä mainittujen lisäksi..

  • Energisyys ja pirteys, mutta ei liikaa. Liian innokas ohjaaja ja feikki-fiilistely latistaa tunnelman.
  • Ammattitaitoisuutta arvostetaan, eli ohjaaja selkeästi tietää mitä tekee ja pystyy myös perustella miksi tehdään mitä tehdään.
  • Tsemppaava ja ”ankara” ohjaaja on myös monien mieleen, ohjaaja joka saa asiakkaista kaikki mehut irti.
  • Persoonallinen, aurinkoinen ja hyvin valmistautunut ohjaaja on uskottava ja hänen tunneilleen haluaa mennä uudelleenkin.
  • Omilla tunneilla tuntien rakenne ja koreografia täytyy olla järkevä ja toimiva ja liikkeet suoritetaan hyvään musiikkiin, joka täytyy olla tarpeeksi kovalla. Koreografiat tulee olla hallussa, sillä mokailut ärsyttävät monia. 
  • Hyvällä ohjaajalla tulee olla rautainen kunto ja hänen on tehtävä myös itse täysillä ja näyttää esimerkkiä asiakkaille.
  • Ylimielisyys ja itsensä korostaminen on suuri floppi. Siitäkään ei pidetä jos ohjaajaa antaa luvan löysäilyyn, tai tekee itse laiskasti.

DSC00259Millainen on sitten hyvä asiakas? Mulla ei ole paljon vaatimuksia, mutta tässä olisi kolme asiaa joiden avulla voit olla hyvä asiakas mun makuuni 🙂

  • Tule ajoissa tunnille.
  • Ole tunnilla loppuun saakka ja siivoa tavarasi vasta tunnin jälkeen.
  • Anna muille treenirauha ja ota myös muut huomioon. 

Tietenkin kaikki myöhästyvät joskus, tai joskus on vain lähdettävä aiemmin, se on ihan ok. Jatkuva myöhästely ja lähteminen ”muuten vaan” ärsyttävät ainakin meikäläistä. Jos ei halua mennä aikataulujen mukaan, voi aina tehdä treenit vaikka salilla, silloin kun itselle sopii. 🙂

Onko täällä muita ohjaajia? Oletteko samaa mieltä asiasta? 

PS. Julkaisen pelipaidan arvonnan voittajan myöhemmin tänään.


Ajatuksia jumppien suunnittelusta ja ohjaajan suorituksesta

Tulee aika paljon jumppa-aiheista tekstiä tällä viikolla. Syy on yksinkertaisesti se, ettei päässä ole pyörinyt juuri muuta pariin päivään. Nyt on vihdoin opeteltu kaikki 4 uutta LesMills ohjelmaa ja myös ohjattu kunnialla läpi. Seuraavassa vaihdossa harkitsen vakavasti, jos vaikka pyytäisin jonkun ohjaamaan mun kanssa ensimmäisellä kerralla niin ei tulisi näin stressaavia hetkiä, kuten nyt on ollut 😀 Harmi vaan kun mun jumppa-partneri on muuttanut kuopioon, niin ei päästä enää tempomaan yhdessä. Onko mulla muuten kuopiolaisia lukijoita? Jos on, niin menkäähän Fressille kokeilemaan Jennin tunteja! 😉

IMG_4939

Spinning-Bodypumpin jälkeen kävin vielä liikkuvuus- ja lihastasapainon testauksessa, jonka tulokset olivat paremmat mitä itse (ja testaaja) odotin. Kotiin päästyä valitsin lopulliset biisit huomiseen ysäri-spinningiin. Mixailin kappaleiden rytmit kuntoon ja mixasin koko setin yhdeksi listaksi. Sitten vain volat kaakkoon ja luuttu käteen. En ole ehtinyt siivoamaan kotona koko viikolla, joten sekin oli vielä tehtävä. Kaksi kärpästä samalla iskulla. Luuttusin kämpän lattiasta kattoon ja suunnittelin samalla biisien sisällöt valmiiksi. Nyt alkaa vihdoinkin olla kaikki kunnossa! Huh!

DSC01121

Spinningin suunnitelussa käytän aina samaa pohjaa, eli käytössä on tietty kaava, joka helpottaa suunnittelua. Tiedän aina minkä tyylisen kappaleen tarvitsen ja mihin tempoon mixaan sen. Parastahan on käyttää kappaletta, jossa on jo valmiiksi tarvittavaa tempoa lähellä oleva rytmi. Jos alkaa nopeuttamaan jotain 120 bpm biisiä 160 bmp, menee se aika mikkihiiri-menoksi.

Liikkuvilla tunneilla ideointi lähtee aina biisien etsimisestä. Omilla tunneilla mulla on myös kaikissa omanlainen kaava, jolloin tiedän minkä tyylistä kappaletta olen hakemassa. Kun biisi löytyy, aloitan kuuntelemalla sitä ja sitten ne ideat vaan alkaa kumpuamaan. Yritän aina keksiä jotain uutta, edes jonkin pienen jutun tai yhdistelmän mitä en ole ennen tehnyt. Mulla on kuitenkin tuttu liikepankki, josta on aina liikkeitä mukana esim. lämmittelyssä. Asiakkaat, jotka käyvät tunneillani tietävät ”tyylini” ja he pysyvät todella hyvin mukana, koska käytössä on aina tyylille uskolliset liikkeet ja yhdistelmät. Kun aloitin ohjaamaan omia tunteja, mun tyyli oli aika erilainen, kuin monilla muilla ohjaajilla. Nykyään olen päässyt jakamaan ns. ”omaa tyyliäni” eteenpäin, kun olen kouluttanut uusia ohjaajia. Kaikilla ohjaajilla on kuitenkin oma persoona, joka tekee jokaisesta erilaisen, hyvällä tavalla 🙂

Haluaisin vielä kysyä teiltä hyvät lukijat! Millaisesta ohjaajasta pidät ja millaisesta et? Onko jokin tietty juttu mikä ihastuttaa tai vihastuttaa? Oletteko kriittisiä ohjaajien suorituksista vai annatteko helposti virheitä anteeksi? Olisi mahtavaa jos jaksaisitte jakaa mielipiteitänne 🙂

DSC00848

 


Vaniljainen mustikka-chia-hillo ja jumppatouhuja

Heippa! Kaikki, joille chia-siemenet on tuttuja, tietävät että siemenet geeliytyvät, kun niihin lisätään nestettä. Päätin kokeilla tehdä chia-siemenien avulla hilloa. Tulos oli todella, siis aivan todella herkullinen. Tätä helpommaksi hillon teko ei voi mennä.

DSC01158

  • 300 g mustikoita (käytin pakaste)
  • 1-2 rkl luomu hunajaa 
  • 3-4 rkl chia-siemeniä
  • 1-2 tl vanilja pulveria
  • 3 rkl Feel Vividin acai-uutejauhetta (ei pakollinen)

Sulata mustikat liedellä miedolla lämmöllä, lisää sekaan loput aineet ja sekoita. Laita kanneliseen purkkiin ja anna jäähtyä jääkaapissa yön yli.

DSC01157Jos haluaa minimoida kalorit, voi hunajan korvata esimerkiksi stevialla. Tämä hillo on oikea terveyspommi, sillä chia-siemen sisältää terveellistä rasvaa, proteiinia, runsaasti kuitua, antioksidantteja, vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleja, joista varsinkin kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä. Chia-siemenet sisältävät runsaasti arvokkaita omega-3 rasvahappoja ja E-vitamiinia. Acaimarja sisältää todella runsaasti etenkin B1-, B2-, B3-, C- ja E-vitamiineja, mineraaleja sekä antioksidantteja. Acai on myös erinomainen beetakaroteenin lähde. Hillo sopii loistavaksi puuron ja rahkan sekaan tai esimerkiksi proteiinilettujen kaveriksi. 

aamupuuro :)

aamupuuro 🙂

Tämä viikko alkaa olla kohta taputeltu. Neljän päivän aikana olen opetellut ja ohjannut kolme uutta LM-ohjelmaa, eilen tein vielä uusia biisejä omalle TBC-tunnille, joten koko viikko on mennyt siihen, että olen istunut koneella kuulokkeet päässä ja välillä heilunut lattialla koreoita höntsäillen, kunnes olen lähtenyt kiirellä sykkimään salille. Ei olla juurikaan vaihdettu kuulumisia tuon avopuolison kanssa neljään päivään 😀

Huomenna olisi vielä Bodypumpin opettelu ja ohjaus edessä. Tänään testattiin uusi Bodystep atleettisella versiolla ja olipahan hikistä menoa. Uusi ohjelma vaatii pari vetoa alle ennen kuin sitä voi analysoida paremmin. Ensituntuma oli kuitenkin todella jees. Koreografia meni nappiin ja ohjaus tuntui mukavalta. Tunnilla oli myös toinen BS-ohjaaja ja sainkin häneltä hyviä vinkkejä itseni kehittämiseen tuleviasuudessa.

Huomenna mulla on myös agendana suunnitella tulevana lauantaina ohjattava ”ysäri”-spinning. Hienosti olen taas suunnitellut tämän aikataulutuksen niin, että kaikki opettelut ja suunnittelut meni samalle viikolle. Samaan konkurssiin vaan kaikki, onpahan ainakin kerralla hoidettu. 😀 

tälläinen fiilis :D

tälläinen fiilis 😀

 


Kuinka opettelen uudet LesMills-ohjelmat

Meidän salilla vaihtuu uudet LM-ohjelmat tällä viikolla, joten otsikon aihe on ajankohtainen. Olen saattanut ennenkin kirjoitella samasta aiheesta, mutta siitä on jo aikaa. Jokaisella ohjaajalla on varmasti oma tyyli oppia. Kerron hieman omasta opetteluprosessistani.

031

Ennen ohjelmien vaihtumista saamme uuden ohjelman materiaalit, eli DVD:n, musiikit ja koreografia-vihon. Nykyään materiaalit toimitetaan digitaalisena. Lataan ohjelmat nettisivustolta ja tallennan omalle koneelleni. Opettelen ohjelman yleensä samana päivänä, kun ohjaan sen. Toimii mulle parhaiten. Pieni kiire ja paine auttaa aina keskittymään 😀 Jos mulla ei ole kiirettä asian kanssa, ajatukset alkaa seilata ihan muille maille, eikä opettelusta tule mitään.

IMG_4246

Aloitan opettelun katsomalla koko ohjelman läpi ja samalla painan mieleeni liikkeiden järjestyksiä ja koreoita. Sen jälkeen katson uudelleen kolme kappaletta kerrallaan ja teen biisit heti katsomisen jälkeen. Yleensä tässä vaiheessa koreo on jo aika hyvin hallussa, mutta joitain kohtia unohtuu. Käyn koko ohjelman läpi tällä tyylillä ja sen jälkeen katson ohjelman vielä kertaalleen läpi ja tarkistan kohdat jotka eivät menneet ihan putkeen. Tämän jälkeen tapaan vielä kuunnella biisejä ja tehdä ohjelmaa höntsäillen. Jotkut kappaleet ovat todella helppoja, ja toisissa voi olla outoja kohtia mitkä vaativat enemmän hiomista. 

DSC00866

Tapaan tehdä itselleni muistisääntöjä pitkin ohjelmaa. Esimerkiksi mihin suuntaan mennään tai missä järjestyksessä liikkeet menevät, musiikista kuulee milloin liike vaihtuu ja kun muistaa järjestyksen, on koreografia helppo muistaa. LesMillsin ohjelmissahan jokaisella kappaleella on aika usein tuttu teema tai liikkeet mitkä toistuvat aina kyseisessä kappaleessa esim. BA 3. biisissä on usein polvennostoja ja supermies-liike. Kun ohjelmia on ohjannut kauan on kappaleiden oppiminen helpompaa. 

Kun ohjelma on tuoreessa muistissa, menen ohjaamaan sen. Opettelen ohjelmat aina niin, että osaan sen 100% jo ensimmäisellä kerralla. Tietenkin aina voi tulla jotain pieniä mokia, mutta yritän välttää niitä niin hyvin kun pystyn. Jos ohjaaja ei osaa ohjelmaa täydellisesti jo ensimmäisellä kerralla, voi se aiheuttaa asiakkaille vääränlaisia fiiliksiä ohjelmasta. Ensivaikutelma täytyy olla hyvä, jotta he haluavat tulla uudestaan kyseiselle tunnille 🙂

Ohjaan neljää LM-lajia, joista helpoin opeteltava on tietenkin BODYPUMP, seuraavaksi helpoin on BODYATTACK, sitten BODYSTEP ja viimeisenä BODYCOMBAT, jonka oppiminen vie eniten aikaa. Oppiminen on tosin nopeutunut viime aikoina aika paljon. 

Ennen tuntia

Ennen tuntia

Ohjelmien opettelussa käytetään myös ns. skriptausta, eli käsikirjoitetaan etukäteen mitä tullaan sanomaan ohjatessa. Itse en kirjoita ylös mitään, mutta mietin etukäteen tärkeät asiat ja kohdat mitä tulee sanoa ja miten. Ohjaaminen ei siis ole pelkkää koreografian opettelua, vaan siihen liittyy muitakin asiota, joita tulee miettiä etukäteen ja opetella ulkoa. 

Tänään olen hinkannut BODYATTACK™83-ohjelmaa ja homma alkaa olla paketissa lihaskuntoa lukuunottamatta. Ohjaan tunnin tänään 17:30. 🙂


Viikon treenit ja fiilikset

Moikka! Viikko alkaa olla paketissa ja aika tsekkailla mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä ja miten urheilut on sujuneet. Viime viikon pakkolepäilyn jälkeen virtaa oli paljon.

DSC00853

Maanantai: BODYATTACK, Spinning sekä Core. Kaikki tunnit menivät energisesti. Hieman jänniti miten takareisi kestää attackin jalannostot, mutta hyvin meni koko tunti. Ainoa liike mitä en voinut tehdä oli takareiden venytys viimeisessä venyttely kappaleessa 😀 Kun takana on enemmän kuin yksi palautuspäivä, huomaan aina hengästyväni hieman enemmän kuin normaalisti. 

Tiistai: BODYSTEP, BODYCOMBAT, RPV. Steppi oli PT-ohjaus ja muut kuuluvat jokaviikkoiseen ohjelmaan. Koko päivä meni jumppahommiin; miksaamiseen, opetteluun yms. Pientä stressiä ilmassa, kun aika meinaa aina loppua kesken! BC:n mixaus tuntui hyvältä ja RPV oli hikistäkin hikisempi! Illalla aloin jo miettiä seuraavan päivän tunteja…

Keskiviikko: BODYATTACK, Core, TBC, HIIT. Olin lähdössä aamupäivän attackiin, kun huomasin, että puhelimessa ei ollutkaan kyseisen ohjelman biisejä! Paniikki! Äkkiä luuri koneeseen kiinni ja soittolistaa tekemään. Kello oli 10:51 kun lähdin toiselle salillemme, minne on noin 2 km matkaa. Olin salissa 10:59, huh, uusi pyöräilyennätys on syntynyt! Tuntien jälkeen kotiin hakemaan biisejä ja suunnittelemaan uusi HIIT-tunti. Sain tunnin valmiiksi ja lähdin samantien ohjaamaan TBC:n sekä HIITin. Ohjelma toimi hyvin käytännössä, pientä fiilausta taidan silti tehdä. Porukkaa oli niin paljon, että tilaa vaativat juoksut hieman hankala totetuttaa. Tuntien jälkeen PT-ohjauksia ja kun pääsin kotiin oli pää ja kroppa kaput!

DSC00679

Torstai: RPV, BODYSTEP. RPV:n jälkeen vedin jalkatreenin kavereille. Oli hauskaa ja hieman erilainen ohjaus. Ehdin vihdoinkin siivota kotona ja ottaa päikkärit ennen illan steppiä. Vedettiin perinteinen versio ja fiilis oli hyvä! Mukava päivä 🙂

Perjantai: Body. Taas tuli kiire. Unohdin pöksyt kotiin ja jouduin lainaamaan työkaverin hikisiä trikoita. Lisäksi olin laittanut vanhan lämmittelylistan soittimeen, joten pientä säätöä soittolistojen venkslailujen kanssa. En yleensä ”mokaile/sekoile” tunneilla, mutta nyt oli kyllä hieman häslinkiä, ei tosin mitään vakavaa kun muistaa ottaa itekin huumorilla 🙂

Lauantai: Spinning, Body. Molemmat tunnit täynnä! Koko viikon oli muutenkin paljon ihmisiä tunneilla. Hyvä fiilis ja kaikki tsemppasivat ihan törkeen hyvin. Huomaa, että varsinkin säännölisesti spinningissä käyvät ovat omaksuneet oikeen tyylin vetää ja tyypit treenaa ihan kuin ammattiurheilijat! 😉 Itsellä etureidet niin jumissa että polven yläpuolella pientä kipuilua edellisenä yönä. Koko loppu lauantai menikin linimenttien ja kylmäpussien kanssa lepäillessä.

DSC00906

Kuvat: Eve