Mistä hyvä fiilis syntyy?

Niin. Mistä se hyvä fiilis ohjatuilla tunneilla lähtee? En käy paljon toisten ohjaajien tunneilla, joten kirjoitan enemmän näkemystä ohjaajan silmin. Mistä minä saan hyvän fiiliksen?

DSC00582

Omalla kohdallani fiilis tulee siitä kun paikalla on paljon ihmisiä. Saan energiaa kanssa jumppareista ja siitä jos ihmiset ovat iloisia, tarvitaan myös hyvää musiikkia tarpeeksi isolla volumella. Olen muutenkin aika innoissani kaikesta liikkumisesta ja jumpista, joten mun ei tarvitse hirveesti tsempata ja olen ihan fiilareissa. Voisin ehkä jopa rauhoittua hieman joskus 😀 Haluan myös ottaa kontaktia asiakkaisiin ja tykkään, kun asiakkaatkin ilmaisevat omaa meininkiä ilmeillä, eleillä tai vaikka niillä ”wohoooo” – huudoilla 😀

DSC00342Aina ei ole paljon osallistujia, oma olo voi olla väsynyt tai mieli matalana jostain henkilökohtaisesta syystä. Silloin tehdään parhaansa. Hyvä tunnelma ei välttämättä tarkoita jäätävää tykitystä ja energisyyttä, myös toisella tavalla voi saada aikaan sellaisen ilmapiirin että asiakkailla on hyvä olla. Joskus myös pienellä porukalla voi saada todella kivan ja avoimen ilmapiirin aikaseksi.

Tunnelman luonti lähtee kuitenkin aika paljon ohjaajasta ja siitä miten ohjaaja käyttäytyy. Jos ohjaaja vaikuttaa sulkeutuneelta tai jännittyneeltä niin se voi vaikuttaa myös asiakkaisiin samalla tavalla.

Mitä mieltä te olette? Mistä lähtee paras fiilis? Onko mieleen jäänyt jokin erityisen hyvä tunti jossa fiilis oli katossa?

Onko tässä hyvä fiilis….. 😀

 


Voittamaton

Saako hehkuttaa? Mulla on jotenkin ollut niin mahtava fiilis viime aikoina. Tuntuu, että kaikki sujuu ja skulaa juuri kuten pitää. Kaikella tarkoitan urheilua, jumppaa, hikoilua ja kaikkea siltä väliltä. Olo on sellainen, että voisin tehdä ihan mitä vaan, kuinka paljon tahansa ja miten päin vain, eikä tunnu missään! Urheilu on vaan niin mukavaa ja jokaisen jumpan jälkeinen fiilis on niin korvaamaton, en tiedä miten selviäisin ilman.

habaKuten voitte päätellä, kroppa toimii tällä hetkellä hyvin, jollei loistavasti. Kävin ohajamassa äsken uuden BODYSTEP™93:n (atleettisena) ja täytyy sanoa, että oon ohjelmasta yhtä fiiliksissä kuin attackista. Ihan loistava setti. Kaikki biisit on mielestäni hyviä tai vähintään ok.

Alkulämmittely on hyvä ja tarpeeksi monimutkainen, eli joutuu olla hereillä heti 1. kappaleesta alkaen :). Kerrankin sekä 4.kappale ja 6. kappale (sykepiikit) ovat molemmat huippuja. 10. kappale on tietysti hieman kulunut, mutta siitä saa ainakin hyvä mielen, ja olihan se nyt ihan mahtavaa kun 50 ihmistä huutaa yhteen ääneen ”FEEL THIS MOMENT” 😀  Tuo lause soi päässä varmaan koko yön!

haba2Täytyy varmaan lopettaa diivailu hyvästä fiiliksestä, ettei käy köpelösti saman tien. Huomenna vedän kuitenkin nenälleni, varvas murtuu tai jotain yhtä kivaa. 😀

Tällainen postaus vaihteeksi. Oli vain pakko päästä purkamaan hyvää fiilistä jonnekin. 

Kuinka teillä menee?


Uudet LesMills-ohjelmat

Tällä viikolla meillä vaihtuu kunnolla kaikki uudet LesMills-ohjelmat ja tänään mulla oli toista kertaa BODYCOMBAT™57 ohjaus. Mielestäni ohjelman opettelu on ollut hieman haastavampaa kuin normaalisti ja tänään jouduin kerrata koko paketin uudelleen. Katsoin dvd:n läpi ja hakkasin biisit läpi kotosalla. 

Ohjaus tuntui tänään paljon rennomalta ja pystyi keskittymään jo muuhunkin kuin pelkkään koreoon. Ohjelma tuntui myös paremmalta kuin ensimmäisellä kerralla, jeah! Yksi kappale mikä ei oikeen musiikkigenren puolesta iske on 7. kappale eli Muay Thai. Koreografia on ihan jees ja täytyykin yrittää ammentaa siitä energia ja fiilis. Aina ei voi kaikki kappaleet miellyttää, mutta silti vedetään täysillä.

8 Biisi puolestaan on aivan mahtava ja loistava, olen ihan rakastunut tähän kappaleeseen! 

http://www.youtube.com/watch?v=P8PqtoB85VQ

Huomenna pääsen ohjaamaan uutta attackia jo toista kertaa. Tämä ohjelma on mielestäni todella hyvä kokonaisuus. Lemppareimmat biisit ovat 3,7 ja 9. Tuo 9. kappale on jotenkin niin fiilistelyä koreon sekä kappaleen puolesta. Voisin vetää sen vaikka kaksi kertaa putkeen joka kerta 😀 

Loppuviikon agendana on opetella ja ohjata BODYSTEP™93 torstaina ja perjantaina luvassa uutta pumppia spinning-bodypump yhdistelmänä. Stepistä jäi hyvät mielikuvat super saturdayn jälkeen, mutta pumppia en ole tehnyt enkä nähnyt vielä, joten se selviää sitten perjantaina.

DSC00340

 


Lakritsisuklaan resepti sekä päivän puuhailut

Heippa! Aivojen ylikuumentuminen on jatkunut tänään. Olen opetellut BODYCOMBAT™ 57 – ohjelman alusta loppuun päivän aikana, treenauttanut asiakkaita ja hoitanut muita työhommia.

Voin kertoa, että oli pientä stressiä ilmassa tänään, kun opettelin ohjelmaa. Huomasin, että etenkin combat kappaleet olivat aika monimutkaisia ja niitä täytyi katsoa useaan kertaan läpi, ennen kuin homma luisti kunnolla. Painotan vielä, että en ikinä mene ohjaamaan mitään mitä en osaa ja opettelen asiat kunnolla, mutta tänään homma vaati entistä enemmän tsemppiä.

Olisi kannattanut aloittaa aiemmin, mutta ei vaan ole ehtinyt 😀 Tunti meni kuitenkin hyvin ja siihen päälle vielä RPV tunti täpötäydelle salille. Nyt on 2 ohjelmaa opeteltu ja 2 jäljellä! On kyllä mukavaa, kun pääsee vihdoin vetämään uusia koreoita ja kappaleita.

Toisella salillamme LM-vaihto on vasta tulevana lauantaina ja voipi olla, että ”joudun” ohjaamaan huomenna vanhaa attackia aamupäivän tunnilla…

Sitten itse otsikkoon. Ostin viime viikolla Ekosopista luomu lakritsiuutejauhetta. Kokeilin tehdä lakritsin makuista raakasuklaata. Pidän itse sekä suklaasta, että myös lakusta/salmiakista ja näiden yhdistelmä tuntui hyvältä idealta. 

DSC00103

Lakritsisuklaa:

  • 1,5 dl kookosöljyä
  • 2 dl kaakaovoita (raastettu)
  • 10-15 tippaa vanilja steviaa (tai muuta makeutusta)
  • 1 dl raakakaakaojauhetta
  • 1dl lucumajauhetta
  • 2 rkl lakritsiuutejauhetta

Sulata kookosöljy vesihauteessa. Sekoita kaikki aineet massaksi ja laita seosta jääpalamuotteihin. Muotit pakkaseen n. 10 minuutiksi.

DSC00104 DSC00029

 


Millainen on hyvä ohjaaja/valmentaja?

Mulla taitaa olla pieni kierrätyskausi meneillään. Tästäkin aiheesta olen kirjoitellut aiemmin, mutta siitä on jo aikaa. Nykyään yhä usemmalla treenaajalla on oma Personal Trainer ja itse Personal Trainereita valmistuu liukuhihnalta tiuhaan tahtiin. Mistä voi tietää kuka on hyvä ja kuka ei? Ryhmäliikuntaohjaajiakin löytyy laidasta laitaan, toiset panostavat hommaan hullun lailla ja toisille se on vain ”harrastus”, johon ei laiteta aikaa juurikaan sitä ohjausta enempää. Urheilulajeissa valmentajalla on todella suuri rooli ja joissakin lajeissa juurikin koutsi heitetään pihalle jos joukkue ei menesty.

Laajan harrastuspohjan vuoksi minulla on ollut paljon valmentajia, ja mielestäni kaikki valmentajani ovat aina olleet hyviä. Ei ole valitettavaa. Sen sijaan yksi heistä on jäänyt pysyvästi mieleen.

Kun olin ala-asteella harrastin telinevoimistelua ryhmässä, jota ohjasi iäkäs (ehkä 70v) mies. Hän oli aivan loistava valmentaja ja oli aina todella läsnä harjoituksissa. Muistan, että odotin näitä harjoituksia kuin kuuta nousevaa viikosta toiseen. Treenit oli viikkoni kohokohta. 

Meillä oli jokaisissa harjoituksissa käsilläseisonta kilpailu, jossa voittaja sai aina kolme pistettä, toiseksi tullut kaksi pistettä ja kolmas yhden pisteen. Arvaatte varmaan mistä mun käsilläseisonta mania on alkanut? Harjoittelin joka päivä 2-3 tuntia käsilläseisontaa, ja olinkin monena vuotena ryhmämme paras tässä asiassa. (Kauden lopulla palkittiin se, jolla oli eniten pisteitä). Tämän valmentajan ansiosta innostuin urheilusta ja olen lopulta päätynyt liikunta-alalle ihan täysipäiväisesti. 

IMG_4218

Hyvä ohjaaja (millä kategorialla tahansa) voi siis jopa muuttaa ohjattavan ajatusmaailman urheilusta, niin hyvässä kuin pahassa. Jos lapsena kokee huonoja asioita urheilun parissa, (kuten monilla koululiikunta, ei itselläni) voi jäädä pysyvä pinttymä ja ällötys urheilua kohtaan.

Sama pätee toki myös aikuisten liikunnassa. Jos uusi asiakas tulee ryhmäliikuntatunnille ja kokemus on jostain syystä huono, ei häntä luultavasti nähdä enää tunneilla toista kertaa. Tämän vuoksi meidän, jotka ohjaamme toisia ihmisiä personal trainereina, ohjaajina tai valmentajina tulisi aina ottaa työmme vakavasti ja satsata siihen huolella joka kerta.

IMG_4275

Yritämme aina tietyn väliajoin järjestää mukavia erikoistapahtumia asiakkaille! 

Mielestäni ryhmän ja yksilön ohjauksessa on eroa ja myös oma ohjaajapersoonani ryhmäliikuntaohjaajana ja PT:nä on jollain lailla erilainen. Olenkin kertonut monesti millainen ryhmäliikuntaohjaaja pyrin olemaan.

Personal trainerina haluan olla tietysti vaativa ja, että asiakkaillani on tietty auktoriteetti minua kohtaan, uskovat mitä sanon 😀 Omien asiakkaiden kanssa pyrin aina olemaan läsnä treeneissä sekä muutenkin. Haluan kuunnella heidän toiveitaan ja mahdollisia ongelmia myös ns. psyykkisellä tasolla.  Monesti näissä asioissa on todella tärkeää, että pää on kunnossa, ennen kuin aletaan laittamaan kroppaa kuntoon. Kaikille ei vaan toimi se, että isketään paperit käteen ja sanotaan että tee näin. Syö puuroa, kanaa, vihanneksia ja rahkaa ja treenaa 5 kertaa viikossa.

Nettivalmennukset ja muut ovat varmasti ihan toimivia juttuja osalle ihmisistä, mutta toiset tarvitsevat myös sitä psyykkistä tukea ja tunteen, että joku konkreettinen henkilö on oikeasti heidän tukenaan.

Mun mielestä kukaan ohjaaja ei ole koskaan valmis. Aina voi parantaa ja kehittää itseään. Tällaisessa ammatissa onkin tärkeää, että haluaa kehittyä jatkuvasti. Imee tietoa ympäriltä ja osaa suodattaa niistä osan 😉

Olisi erittäin mukavaa kuulla teidän mielipiteitä tässä asiassa? Millainen on hyvä ohjaaja/pt/valmentaja? Onko teillä jokin tarina asian tiimoilta mikä on jäänyt mieleen hyvässä tai pahassa mielessä?