5 KYSYMYSTÄ 5 VASTAUSTA

Moi,

Oon pohdiskellut tässä ylikuntoasioita jonkin verran, ja lueskellut sun blogia. Päädyin kuitenkin kommentoimaan tähän postaukseen, sillä vahempia postauksia tuskin selaat niin ahkerasti. Oireita minulta löytyy vaikka muille jakaa, joten osaisitko suositella, mitä tutkimuksia kannattaisi lääkärissä teettää poissulkeakseen muut sairausvaihtoehdot? Tai onko jotain kyseistä lääkäriä, jota suosittelisit? Olo on kamala – luulosairaus painaa päälle, enkä osaa höllätä treenaamisesta.

Moi! Suosittelen kääntymään osaavan urheilulääkärin puoleen. Kävin itse Vaasan Mehiläisessä ja sain sieltä ainakin hyvin apua. En ole lääkäri ja en sen vuoksi halua antaa spesifisempiä ohjeita, sillä en tiedä sun taustoja tai muutakaan. Sen verran voin sanoa, että joskus raudan (ferritiini) puute voi aiheuttaa samankaltaisia oireita. Pelkkä hemoglobiinin mittaus ei siis kerro koko totuutta, joten kannattaa pyytää perusteelliset testit ja mittaukset. 🙂

Hei! Mitä suosittelet salille vetoremmejä? Onko lady ultra gripsit hyvät?

Käytän itse Taffereita jo viidettä vuotta ja en voi muuta kuin suositella! 😀

Moi Aino!

Olen aloitteleva urheilija ja viime aikoina motivoitunut aloittamaan kunnolla rutiinin. Tavoitteena olisi ihan peruskunnon nostaminen, lihasten kehittäminen rapakunnosta paremmaksi ja rasvan poltto.

Kysymyksenä olisi se, että mitä mieltä olet BodyPumpista? Penikoiden takia en pysty toistaiseksi lenkkeilemään enkä jumpissa käymään joten jotain muuta on keksittävä enkä vielä tunne itseäni valmiiksi salilla käymiseen. Olen netistä lukenut todella vaihtelevia mielipiteitä bodypumpin tehokkuudesta ja olen tästä aika hämmentynyt. Saako sillä mitään aikaan? Lesmillsithan on sulle tuttuja ja varmaan tästäkin on sulla mielipide.

Arvostaisin paljon, jos saisin sulta jotain inputtia tähän:)

Moi! Bodypump on useimpien muiden ryhmäliikuntatuntien tavoin kestävyysharjoittelua, eli sopii hyvin sun tavoitteisiin. En tiedä miksi juuri bodypump on niin arvosteltu laji, sillä mikäli suoritustekniikat ovat kunnossa, ajaa se asiansa kuten muutkin ryhmäliikunnat. Voimaharjoittelu ja kestävyysharjoittelu ovat kuitenkin eri asioita ja mikäli toivoo esimerkiksi maksimaalista lihaskasvua, ei ryhmäliikunnat ole silloin paras vaihtoehto!

Mun mielestä on muutenkin ylipäätään turhaa arvostella erilaisia urheilumuotoja, sillä kaikilla on oma paikkansa. Tärkeämpää on ymmärtää eri lajien ja liikuntamuotojen vaikutus, mikäli on jotain tiettyjä tavoitteita, joita treeniltä toivoo! Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi. 🙂

Hei,
käytän itse sulamoa makrojen ja kalorien laskemisessa, ja sehän automaattisesti antaa pieneen kiristelyyn tai vaihtoehtoisesti painon nostamiseen/samana pitämiseen sen energiamäärän. Olen muokannut nämä itse, mutta aina kun lisään liikunnan, niin se syötävä energiamäärä luonnollisesti sille päivälle nousee eli ns saa syödä enemmän. Olen kuitenkin miettinyt kannattaako tähän liikunnan tuomaan kalorinlisäykseen kulutukseen luottaa vai syödä ns. alkuperäisillä kaloreilla ilman liikuntojen lisäilystä (liikuntaa tulee kyllä erittäin paljon koska fyysinen työ). Kun periaatteessahan kyseessä on vain kalorit sisään-kalorit ulos tyyppisestä toiminnasta, mutta olen saanut sen käsityksen että vähän heikosti luotan liikunnan tuomaan energianlisäykseen, etten sitten söisi ns yli tavoitteen?
Kun itse lasket kaloreita, lisäätkö mitään liikuntoja tai oletko tehnyt näin? Jos tiedät mistä puhun.
Kiitos jos ymmärsit kysymyksestäni mitään 😀

Heippa! Ehdottomasti kannattaa lisätä liikunnat mukaan, sillä muuten vajeesta tulee liian suuri, etenkin jos liikkuu aktiivisesti. Mun mielestä nuo mittarit kun näyttää muutenkin hieman alakanttiin (etenkin liikkuvan ihmisen tarpeen), jolloin kannattaa kyllä lisätä liikunnat mukaan ja syödä enemmän, silloinkin kun toivoo laihtumista/rasvanpolttoa.

Oman kokemuksen mukaan tuo sulamon laskuri antaa myös liikuntamääristä aika alhaiset lukemat. Riippuu tietysti kuinka tehokkaasti vetää esimerkiksi jonkun ryhmäliikunnan tai salitreenin.

Pyritkö minkätyyppiseen makrojakaumaan? 🙂 Tai mikä se oli esimerkkipäivässä?

Tällä hetkellä en pyri se tarkemmin, mutta esimerkkipäivässä se oli 50 – 25 – 25 (hh – rasva – prot). 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


PENKKIENNÄTYS JA TREENIJUTTUJA

Moikka moi! Istun tässä keittiön pöydän ääressä ja ihailen maisemaa. Ulkona paistaa aurinko ja muutenkin tänään ollut hieman keväisempi meininki ulkona. Ehkä se taas tästä lämmöksi muuttuu. Käytiin tänään treenaamassa rinta ja olkapäät salilla ja päätin kokeilla nostaa penkistä omaa ennätystä, kun oli kerrankin varmistaja mukana. Aikaisempi ennätys oli 70 kg, joka nousi just ja just tuossa viime syksyn puolella. Tänään laitoin tankoon 72,5 kg ja ne nousi jopa suhteellisen helposti ja siististi. Kokeilin myös 75 kilolla, mutta siinä vaiheessa ei enää paukut riittänyt, ehkä jos olisin heti kokeillut laittaa 75 kg, olisi se saattanut nousta. Ens kerralla sitten!

Oon treenannut nyt melko pitkään kolmijakoisella ohjelmalla, eli teenn rinnan+olkapäät+ojentajat, selkä+hauis sekä jalat omina treeneinä. En oo ottanut asiasta sen kummempaa stressiä ja joskus on saattanut jäädä joku treeni viikosta väliin, jos on ollut enemmän jumppia tai töitä. Eli tällaisella suhteellisen rennolla meiningilläkin on tullut tulosta, kunhan tekee treenit kunnolla silloin kun sinne salin puolelle ehtii!

Muutenkin tällä hetkellä mulla on kaiken treenin suhteen sellainen rennompi vaihe. En siis vaadi itseltäni hirveästi ja teen asioita, joista tulee hyvä fiilis. Tällä viikolla focus on kuitenkin enemmän noissa ryhmäliikunnoissa, sillä meillä on käynnissä workout week ja mulla on muutama ylimääräinen tunti mukana viikko-ohjelmassa! Meidän salilla on siis kaikki ryhmäliikunnat veloituksettomia tällä viikolla ja alku on ainakin ollut aika positiivinen, sillä jumpissa on käynyt todella paljon ihmisiä. Lauantain spinniin oli oikein kunnon jono ja tuli mieleen parinvuoden takaiset tunnit, kun lauantaisin kävelin töihin ja salilta oli kymmenien metrien jono ulos asti, juuri tuonne spinning-tunnilleni. 😀

Tällä hetkellä ryhmäliikunta ei ole enää ihan niin suosittua kuin vaikka tuolloin vuonna 2014, mutta onneksi omilla tunneillani käy säännöllisen tasaisesti porukkaa. Ryhmäliikunta on kyllä kokenut paljon uudistusta ja monet tunnit ovat nykyään ihan kunnon urheilua ja haastavaa meininkiä.

Tää viikko huipentuu paljon odotettuun BODYATTACK100 – lanseeraukseen ja en malta oottaa että päästään kunnolla tuon ohjelman pariin. Omaan makuun musat ovat ihan parhautta ja tällä hetkellä alkaa olla jo fiilis, että uusi ohjelma on enemmän kuin tervetullut. Ohjasin 99 ohjelman ensimmäisen kerran joulukuun alussa ja siitä alkaa olla jo sen verran pitkä aika, että oon ehtinyt miksata moneen otteeseen biisit läpi.

Nyt mun olisikin tarkoitus lähteä ohjaamaan vielä tuttu maanantaicombo, eli bodyattack & spinning! Huomenna ohjaan ylimääräisenä RPV – tunnin ja nyt olis mahis päästä pitkästä aikaa mun ilta ärppikseen, tällä hetkellä kun ohjaan kyseistä tuntia vaan aamupäivällä. RPV on yksi mun kaikkien aikojen lempparitunti, tehokas ja hauska. Toisaalta tuntuu, että sanon tuon saman jokaisen tunnin kohdalla. 😀 Kaikki ovat omalla tavallaan hyviä hieman eri tavalla!

Jos siellä on joku joka haluaa tulla treenaamaan mun kanssa tällä viikolla niin ohjaan seuraavat:

MA: 17:30 Bodyattack, 18:45 Spinning 

TI: 17:45 RPV

Ke: 11:00 Bodyattack, 17:30 TBC

To: 17:30 Bodystep, 18:45 Sprint

Pe: 11:oo RPV

La: 12:oo BODYATTACK100 – lanseeraus (useita ohjaajia!)

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


MITÄ KAIKKEA JA KUINKA PALJON SYÖN TREENIPÄIVÄNÄ?

Moni oli kiinnostunut kuulemaan ja näkemään ihan konkreettisesti, paljonko syön ja mitä syön silloin kun treenipäivän sisälle mahtuu sekä jumppaa että salitreeniä. Tällä hetkellä en ole millään ruokavaliolla, eli syön ilman punnitsemista ja kalorien laskemista, mutta alla on esimerkki päivästä kun olen kaloreita laskenut. Aterioiden sisällöt vaihtelevat fiiliksen mukaan, vaikkakin makrot pysyvät hyvin samanlaisina. Kun energiaa on suhteellisen paljon, on myös muokkausvaraa paljon ja näiden makrojen sisällä voi syödä hyvinkin vapaasti. 🙂

Tähän huomiona, että kun olen syönyt tarkemmin ruokavalion mukaan, on jokainen päivä viikossa ollut siisti. Eli en ole herkutellut tähän päälle, silloin alkaisi varmaan jo näkyäkin jossain jos parina päivänä kalorit nousisivat hurjasti yli 3000 kcal. Kaikessa on loppujenlopuksi kyseessä tasapainosta, jos haluan herkutella runsaammin vaikka tiettynä päivänä, otan muutaman päivän sitten tiukemmin, jotta homma tasaantuu. Kun treenaan kovaa ja haluan tulosta, silloin pyrin syömään pääosin puhtaasti ja kalorit ruuasta, josta saan hyvää energiaa treenihin ja palautumiseen! 🙂 Tällaisella esimerkillä mun tavoite on siis ollut sekä kasvattaa lihasta/voimaa että myös polttaa rasvaa.

Mainitaan nyt vielä, että huomioidaan taas, että ruokavalioasiat ja ruokamäärät ovat aina yksilöllisiä juttuja. Se mikä sopii mulle, ei välttämättä ole paras tapa sulle, mutta koska nämä ovat mielenkiintoisia asioita niin mennään suoraan asiaan.. 😀

Aamupala, eli kaurapuuroa vanilja-valkosuklaa heralla, marjoilla ja kookosöljyllä, kahvia unohtamatta!

Ateria 1:

  • 80 g kaurahiutaleita
  • 100 g marjoja
  • 20 g heraproteiinia
  • 5 g kookosöljyä

Pääaterioilla suosin usein riisipastaa tai muita gluteenittomia pastoja, sillä ne valmistuvat niin nopeasti. Vihanneksina menee kaalia, parsakaalia tai jokin valmis vihannes-sekoitus pakkasesta. 400 g ei ole mun mielestä edes paljon yhdellä aterialla, enemmänkin menisi. Useasti höystän annoksen vielä vihersalaatilla lisäksi. 😀

Ateria 2:

  • 84 g riisi/pasta 
  • 100 g jauheliha / kana / possu / kala
  • 400 g vihanneksia
  • 5 g oliiviöljy / 40 g avocado
  • 100 g ketsuppia (ilman lisättyä sokeria)

Kolmas ateria eli ns. välipala on sellainen mitä varioin ehkä eniten. Kiireessä menee usein proteiinipatukka riisikakkujen kera, mutta myös tämä leipäsetti on yksi lemppari!

molemmissa ateroissa samat makrot, alempi tämän esimerkin mukainen!

Ateria 3:

  • 100 g kauraleipää (2-3 palaa)
  • 45 g avocadoa
  • 100 g kypsennettyä valkuaista
  • omena
  • 20 g pähkinöitä
  • vihanneksia (kurkku, tomaatti tms)

Kuten mainittua pääaterioilla menee useammin pastaa, mutta joskus jos on enemmän aikaa niin käytän myös perunaa / bataattia. On muuten aika eeppinen määrä perunaa kun vetää yhdellä aterialla 400-500 grammaa. 😀 Tämän aterian syön aina iltatreenin, eli yleensä jumppien jälkeen. Pyrin muutenkin syömään eniten energiaa aina treenin jälkeen –> maksimoin palautumisen!

Ateria 4:

  • 84 g pastaa
  • 100 g kana / liha / kala
  • 400 g vihanneksia 
  • 45 g avocadoa

Itse tykkään sellaisesta rytmityksestä että mulla on iltasin kunnolla syötävää. Syön mielummin vaikka kevyemmin aamulla, mutta en tykkää yhtään jos illalla on nälkä. Siksi jätän aina iltatreenien jälkeen 2 ateriaa jäljelle. Muutenkin tämä rytmitys sopii mulle, koska syön ekan aterian suhteellisen myöhään. Nelosateria menee yleensä 20 pintaan ja viimeinen 22 maissa!

Ateria 5:

  • 60 g kaurahiutaleita
  • 100 g valkuaista + 15 g heraproteiinia TAI 150 g proteiinivanukasta

Tavoitteellisten treenisyklien aikana juon salitreenin aikana BCAA- juomaa ja treenin jälkeen heraproteiinia 30 grammaa! Näiden ruokien lisänä oon tehnyt ”hiilaritankkausta” kerran viikkoon, eli syön vielä noin 500 kcal lisähiilaria lepopäivänä. Lisähiilarin voi ripotella aterioille tai vetää yhden ylimääräisen aterian, joka voi näyttää vaikkapa tältä ketsuppi kulhon kera…

Miltäs vaikuttaa? Onko teidän mielestä paljon ruokaa vai just sopivasti? Kokonaiskalorimäärä on siis noin 3000 kcal! Tällaisina päivinä saatan siis esimerkiksi tehdä salitreenin (voima) aamusta ja illalla ohjata kaksi kovatehoista jumppaa. Kun liikkuu paljon, saa ja pitää syödä paljon. 🙂

Ja hei! Tiedättekö mitä! Kiitos teidän, olen ehdokkaana Inspiration Blogawardseissa, kategoriassa Vuoden Energisin!! Jeeee! Tulin niin iloiseksi tästä. Sarjassani on toooodella kovia nimiä, joten tarvisin teidän apua. Äänestäminen on superhelppoa, sillä ei tarvitse täytellä sen kummemmin mitään, painaa vain ”äänestä” nappia ja se on siinä. Tuntuu todella epätodennäköiseltä että voisin voittaa, mutta jos tuntuu siltä, että ansaitsen tämän palkinnon, niin olen kiitollinen jokaisesta äänestä joka tapauksessa. <3

Äänestämään pääset klikkaamalla alla olevaa kuvaa. 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


KIINNOSTAISKO KUUKAUDEN ILMAINEN SALIKORTTI?

Yleensä jos jokin kuulostaa liian hyvältä, se myöskin on sitä, mutta tiedättekö mitä? Tällä kertaa otsikko pitää paikkaansa. Me ollaan järkkäämässä Wasa Sports Clubilla (ladies & sports gym) ryhmäliikuntaviikkoa, joka alkaa nyt tulevana lauantaina 17.3. Syy, miksi viikko alkaa lauantaina on uuden Les Mills – lajin, eli TONEn lanseeraus. Viikko huipentuu 24.3 lauantaina BODYATTACK100 – ohjelman lanseeraukseen, jossa meikäläiselläkin on tietysti sormensa pelissä. Tulossa on sen verran huikee ohjelma, että en meinaa pysyä housuissani. Kaikki biisit ovat täydellisyyttä ja me pistetään sellainenkin fiilistreeni pystyyn muiden BA-ohjaajien kanssa, että tätä ei kannata missata mistään hinnasta! Tunti alkaa kl 12:00 Sports gymillä.

Mennään kuitenkin itse asiaan, eli ryhmäliikuntaviikon ajan kaikki WSC:n jumpat ovat ilmaisia kaikille. Lisäksi meillä on pieni porkkana: Jos keräät leimakorttiin (kortti alla) 5 leimaa, saat kuukauden jäsenyyden ilmaiseksi. Ideana on siis käydä viidellä erilaisella tunnilla. Kategoriat näkyvät tuossa kortissa ja samat kategoriat löytyvät meidän ryhmäliikunta-aikataulusta. Nyt olisi siis todella mahtava mahdollisuus vetää monipuolinen treeniviikko meidän loisto-ohjuksien ohjauksissa ja kuitata siitä vielä kuukausi ilmaista treeniaikaa Wasa Sports Clubilla, aika siistiä vai mitä? Jäsenet voivat tietysti osallistua myös ja jos he keräävät 5 leimaa, on palkintona 39 € lahjakortti Cinema Bowlingiin.

Mulla on tulevana lauantaina spinning-tunti aamulla kl 10:15 ja se onkin aika hyvä tapa aloittaa tämä viikko ja pamauttaa heti ensimmäinen leima korttiin?! Tunti on ladies clubin puolella, joten ei muuta kuin sinne starttaamaan viikonloppu parhaalla mahdollisella tavalla. Se on aina yhtä paras fiilis kun kello lyö 11:00 ja treeni on paketissa. Tuo tunti on yks mun all time favorite ja tällä hetkellä mun spinning-ohjelmassa on vielä niin hyvät musta että kyllä lähteeeeee! Toivottavasti nähdään silloin tai ensi viikolla muilla tunneilla! 🙂

Nyt kun ollaan aiheessa niin voisin samalla mainita vielä, että tänne blogiin on aina silloin tällöin tullut palautetta tai toiveita WSC:tä koskien ja haluan sanoa, että olen vienyt kaikki ajatukset ja ideat eteenpäin. Muutoksia ja uudistuksiakin on siis odotettavissa tulevaisuudessa. Stay tuned! 😀

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


TREENAAVA NAINEN & KULUTUS

Vitsi miten paljon ideoita saan tuolta kommenttiboksista jatkuvasti. Ilman teidän kommentteja olisin täysin hukassa, joten kaikki kysymykset ja pohtimiset ovat enemmän kuin sallittuja. 😀 Kulutus on sellainen asia, jota mietitään ja mitataan paljon. Netti on täynnä erilaisia laskureita, jotka laskevat henkilön kulutuksen suuntaa antavasti. Ongelma on se, että laskurit ovat tosiaan suuntaa antavia, samoin kuin sykemittarit. Mittarit eivät tiedä henkilön kehonkoostumusta tai esimerkiksi urheilutaustaa, jolloin luvut voivat myös heittää todella paljon. Monet laitteet mittaavat kulutuksen sykkeen avulla ja joillakin henkilöillä voi olla poikkeuksellisen korkea tai matala syke, jolloin lukemat eivät ole aina ihan todenmukaisia. Esimerkiksi mun kroppa on tottunut vauhtikestävyysalueella (ryhmäliikunta) treenaamiseen ja oma kulutukseni Bodyattack – tunnilla ei varmasti ole sama kuin sellaisella joka ei ole paljoa jumppaillut. Kulutukseen vaikuttaa siis aika moni asia.

oispa kesä 😀

Useimmiten treenaavilla henkilöillä kulutus on korkeampi kuin laskurit antavat ymmärtää. Jos minä lyön sulamon laskuriin tiedot, niin sen mukaan mun pitäis syödä noin 1800 kaloria, jos haluan olla miinuksilla -500 kalorin verran. Mainitsin edellisessä postauksessa, että edellisellä dieetillä ollessani söin 3000 kcal ja rasva paloi. Pari vuotta sitten kävin Es-teck kehoskannauksessa. Tämä laite toimii myös kehonkoostumuksen mittaukseen ja sen tarkkuutta on verrattu DXA-laitteeseen (hyvin tarkka). Sain tuolloin arvion omasta energiankulutuksesta, jonka mukaan kulutan lepopäivänä noin 2640 kaloria vuorokaudessa. Treenien kanssa kulutus menee 3500 paikkeilla, riippuen tietysti mitä treenaan ja paljonko. Useimmat treenipäiväni sisältävät kuitenkin vähintään kahden tunnin verran tehokasta liikkumista. Omalla kohdalla kulutusta nostaa melko suuri lihasmassan määrä ja se että hyväkuntoisena, pystyn tehdä pitkiäkin suorituksia todella kovilla tehoilla. Toisaalta hyvä kunto tarkoittaa myös sitä, että mun syke ei esimerkiksi nouse kovin helposti VK- alueelle, etenkään kun olen tottunut tekemään niin paljon intervalltreeniä, jonka aikana vielä puhun jatkuvaan tahtiin.

Miten sitten voisi saada osviittaa siitä omasta kulutuksesta? Mittarit ja laskurit auttavat tietysti alkuun, mutta mun mielestä ihan kokeilemallakin voi löytyä se optimaalisin kalorimäärä. Jos esimerkiksi haluaa polttaa rasvaa, jolloin tarvitaan miinuskaloreita, kannattaa mun mielestä lähteä aina mahdollisimman korkeista kaloreista ja sitten alkaa viilaamaan niitä alaspäin tarvittaessa. Kuka tahansa voi lyödä sulle käteen 1500 kalorin ohjelman jolla saat varmasti nopeasti ”tuloksia”, mutta asioita kannattaa katsoa aina hieman pidemmälle. Jos laihduttaa nopeasti pienillä kaloreilla, on se usein vain hetkellinen ratkaisu. Tähän täytyy vielä sanoa että 1500 kcal voi toki olla jollekin juuri optimaalinen määrä. Jos kyseessä on pienikokoinen henkilö varustettuna vähäisellä aktiivisuudella, ei silloin luonnollisesti kulutuskaan pyöri kovin suurissa numeroissa. Kaikki on siis todella yksilöllistä ja riippuu monesta eri asiasta.

Nettiohjelmien ja valmennuksien ongelma on osittain se, että kaikille lyödään sama ruokavalio, jota sitten vedetään se 8 vkoa. Kalorit ovat samat kaikilla, koko kahdeksan viikon ajan. Tietysti osa onnistuu, mutta sitten taas osa ei. Tämän vuoksi suunnittelin Lean&Toned valmennukseen kolmen syklin ruokavalion ja kolme erilaista painoluokkaa. 10 kilon välillä (esim 60 kg vs 70 kg) on melko pieni ero, mutta esimerkiksi 50 kiloisen ja 80 kiloisen kulutuksessa alkaa olla jo sen verran eroa, että itse en laittaisi samaa ruokavaliota molemmille. 😀 Toki se 1500 kcal toimii molemmille, mutta luultavasti 80 kiloiselle tuo alkaa olla jo aikamoinen kitudieetti.

Mun mielestä ei kannata juuttua liikaa esim. sykemittarien antamaan lukemaan, sillä tiedän että ne ovat todella koukuttavia kapistuksia ja hetken kuluttua sitä menee treenit vain syke edellä. Ihmisen on niin helppo jumittua lukuihin, oli ne sitten vaa’an lukemia tai sen mittarin näyttämä kulutus. Mittaaminen on ihan hyvä tapa, kun tavoitellaan jotain, mutta mittaamiseen voi myös sokeutua, jolloin jää helposti todelliset tulokset huomaamatta!

Oman kokemuksen mukaan siis treenaava naishenkilö saa syödä oikeasti paljon. Voisin tehdä pitkästä aikaa postauksen omista ruokailuistani ja näyttää paljonko sitä muonaa mahtuu kunnon treenipäivän sisälle. 😀

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook: TÄÄLLÄ.