Hyvä ruoka, parempi mieli!

Moi! En oikein tiedä onko parempaa nautintoa kuin hyvän ruuan syöminen, hyvän treenin jälkeen! 😀 Kerroin jo aikaisemmin tilanneeni luomulihaa lähitilalta ja esittelinkin jauhelihasta tehtyjä ruokia blogin puolella. Edelliseen lihatilaukseen otin jauhelihan lisäksi kilon sisäfileetä sekä kilon maksaa. Kokkailin äsken tuota sisäfileetä ja täytyy sanoa etten tiedä olenko koskaan syönyt niin hyvää lihaa aikaisemmin. Liha oli aika tyyristä (56€/kg) joten odotuksetkin olivat korkealla. Pelkäsin hieman, että mokaan jotain ja poltan kalliit pihvit poroiksi. 

DSC01608DSC01607

DSC01609Pihvien lisäksi tein bataatti-porkkanamuusia ja vihanneksia. Värikäs lautanen vai mitä? Liha oli täydellisen mureaa, maukasta ja se suorastaan suli suussa, nam nam! Tällaista perus arkiruokaa meillä. 😉 

Mulla on ollut viime aikoina tosi energinen olo, mutta tänään oli ensimmäisen kerran pitkään aikaan hieman takkuinen aamu. Uni olis maistunu vaikka kuinka hyvin, mutta takaraivossa jyskytti illan uusi Bodyattack, joka piti ehtiä opetella päivän aikana. Näin yöllä unta, että olin menossa pitämään uutta attackia, enkä ollut opetellut ohjelmaa, katsonut sen vain kerran läpi. Hyi kun oli ahdistavaa, mietin unessa, että mitä oikeen sanon asiakkaille kun en osaa ohjelmaa kunnolla. 😀 

Vedin siis uuden attackin tänään ensimmäisen kerran ja tykkäsin kovasti. Ohjelma oli mielestäni tasaisen hyvä. Ei ollut yhtään huonoa biisia ja muutama ihan huippu. 4,8 ja 9 olivat ehkä parhaat näin alkutuntumalla ajateltuna! Attackin jälkeen poljettiin taas hullun rankka spinning ja päälle vielä core. Aamulla kävin heittämässä pikaisen käsitreenin salilla, oli pakko saada endorfiinit jylläämään, kun oli muuten niin tahmea olo. Nyt aivot lyövät tyhjää ja pakko päästä nukkumaan, sillä huomenna vedetään Bodycombat-moodi päälle. Yritän ehtiä opetella ohjelman kokonaan, mutta mulla on aika paljon muitakin työjuttuja, joten katsotaan kuinka käy. Puolivaloilla en lähde ohjaamaan, haluan osata kunnolla sen mitä vedän. 🙂 Jokatapauksessa ainakin puolet tulee olemaan uutta.

blogi

 

 


Mitä ”rasvanpolttajat” ovat ja toimivatko ne oikeasti?

Moikkarallaa! Olen saanut jonkun verran kyselyjä ”rasvanpolttajista” ja siitä kannattaako niitä käyttää. Monet ovat myös ihmetelleet miksi ihmeessä minä olen niitä syönyt. Ajattelin pohtia aihetta ja kertoa hieman tarkemmin näiden kapseleiden sisällöstä. 

kuva

kuva

Ihan ensimmäisenä haluan sanoa, että mikään ”rasvanpolttaja” ei toimi itsessään ja niitä syömällä ei ole ns. oikotietä onneen. Kuten olen monen monta kertaa todennut, näistä kapseleista voi sada pientä hyötyä dieetillä ollessa. Mielestäni itse rasvanpolttoon ne eivät vaikuta, mutta asioihin jotka tukevat sitä kyllä. Kun käytin One Heatia huomasin mm. makeanhimon katoavan kokonaan sekä lievän lisäbuustin treenamisessa.

Tässä on lista mitä Fitnessgurun OneHeat-kapselit sisältävät ja mitä aineet ovat:

  • Paullinia cupana-uute = Guarana on kasvi jonka nimi tulee guaraní-heimosta, joka on käyttänyt sitä poistamaan nälän tunnetta. Kasvia viljellään myös guaranan valmistusta varten. Kasvissa syötäviä ovat lehdet, mehu ja siemenet. Guaranan valmistamiseksi kasvin siemenet korjataan talteen, jauhetaan sekä sekoitetaan veteen ja tärkkelykseen. Näin saadaan massa, joka sitten kuivataan auringossa tai savustetaan kuivaksi. Guarana sisältää kofeiinia ja muita aineosia, joilla on samanlainen piristävä vaikutus kuin kahvilla.
  • Vihreä tee = Monille tuttua vihreätä teetä on tutkittu paljon ja useissa tutkimuksissa on todettu sillä olevan rasvanpolttoa edistäviä vaikutuksia. Vihreä tee sisältää runsaasti katetiineja, joista rasvanpolton kannalta tärkein ja tehokkain on EGCG (Epigallocatechin 3-gallate). EGCG-katetiinin on todettu monissa tutkimuksissa lisäävän energian kulutusta sekä rasvan käyttöä energiaksi. Lisäksi se tehostaa termogeneesiä eli kehon lämmönsäätelyä. 
  • Coleus forskohlii = Coleus forskohlii on monivuotinen kasvi, joka kasvaa luonnonvaraisena lämpimillä ja subtrooppisilla alueilla. Sen juurissa on joukko 11-okso-manoyylioksidi-tyyppisiä diterpeenejä, pääaineena forskoliini. Humaanitutkimukset ovat osoittaneet, että forskoliini lisää sydänlihaksen supistuvuutta lisäämättä hapenkulutusta ja että sillä on myös vasodilatoivaa (verisuonia laajentavaa) vaikutusta. Forskoliinin on todettu vaikuttavan myös keuhkoputkia laajentavasti, mikä saattaa olla merkittävää ajatellen mahdollista astman hoitoa
  • Inositoli = Inositoli on vesiliukoinen yhdiste, jota elimistö syntetisoi glukoosista. Se luokitellaan ns. vitamiinin kaltaiseksi yhdisteeksi, joka ei kaikilta osin täytä klassista vitamiinin määritelmää, mutta joka on välttämätön esimerkiksi kaloille tietyssä kasvuvaiheessa. Inositolia on eniten pähkinöissä, pavuissa ja viljassa, joista sen hyväksikäytettävyys on kuitenkin heikkoa. Sitä on paljon myös äidinmaidossa, jonkin verran myös lehmänmaidossa. Elimistössä inositolia on paljon hermokudoksessa ja munuaisissa. Inositolilla on suuri merkitys solukalvon osana, lisäksi sitä tarvitaaneikosanoidien, monityydyttymättömien rasvahappojen synteesissä sekä solujen välisessä viestinnässä.
  • Inkivääri = on yksisirkkainen ruohovartinen kasvi, joka on kotoisin Aasiasta. Inkivääriä käytetään usein luontaislääkinnässä. Inkivääriteellä hoidetaan niin vilustumista kuin vatsavaivojakin. Yksi syy tähän lienee se, että inkiväärin nauttiminen lisää syljen eritystä, mikä taas helpottaa nielemistä. Sitä on käytetty myös pahoinvoinnin estämiseen niin merimatkojen kuin raskaudenkin aikana. Inkivääripohjaisia ravintolisiä ei suositella raskauden tai imetyksen aikana. Inkivääriuutteita käytetään myös reumaattisten sairauksien yhteydessä kipua lievittämään ja edistämään nivelten notkeutta.
  • Rhodiola rosea = Ruusujuurta viljellään koriste- ja lääkekasvina, nimi tulee siitä, että sen juurakko tuoksuu ruusuilta Sitä käytetään yrttinä muun muassa vähentämään väsymystä ja masennusta ja lisäämään seksuaalista halukkuutta. 
  • Naringin =   Flavonoidi jota löytyy sitrushedelmistä ja antaa esimerkiksi greippimehulle sen karvaan maun. Sen on huomattu tehostavan aineenvaihduntaa ihmisillä.
  • BioPerine = Piperiiniä on esimerkiksi mustapippurissa ja se aiheuttaa mausteen pistävän maun. Piperillä ja myös muilla mausteilla on sanottu olevan kehon lämmöntuottoa nostava vaikutus, joka edistää ”rasvanpolttoa”

 lähde, lähde

Jos jaksoitte lukea nuo läpi, niin huomasitte, että kyseessä ei ole mikään ihmeaine vaan erilaisista luonnolisista aineista kehitetty tuote. Luontaistuotteista ollaan montaa eri mieltä, toiset tuomitsevat ja toiset uskovat.  Tämähän on sitten ihan mielipide asia, johon ei löydy tarkkaa oikeaa vastausta mikä on totta ja mikä ei.

IMG_5528

Sitten kysymykseen miksi ihmeessä minä olen käyttänyt ”rasvanpolttajia”, vaikka minulla ei muutenkaan ole paljon rasvaa. Ensimmäinen syy on varmasti puhtaasti se, että olen saanut tuotteet ilmaiseksi kokeiltavaksi ja olen hyvin kokeilunhaluinen ihminen. Tajuan etteivät jotkut ymmärrä miksi ihmeessä täytyy testailla kaikenmaailman pillereitä ja juttuja. Olen ollut aivan pienestä saakka sellainen joka on testannut kaikkea. 😀 Jos kauppaan tuli uusi shampoo niin voitte olla varmoja, että minulta löytyi se purnukka. Mun kaverit tietää, että jos markkinoilla on jotain ”uutta” niin se keneltä kannattaa kysyä tuotteesta olen minä. 

DSC01451

Tiedän paljon ravitsemukseen ja liikuntaan liittyvistä asioista ja tutkin aina tuotteet ennen käyttöä. Nimi rasvanpolttaja on hieman harhaanjohtava ja se saattaa itsessään aiheuttaa jo negatiivissävyisen ajatuksen tuotteesta. Ajatellaan, että kyseessä on jokin luonnoton aine, mikä saattaa olla terveydelle vaarallista. Sellaisiakin varmasti on olemassa, minulla ei ole kokemusta kuin muutamista vastaavista tuotteista. Sen vuoksi kannattaa itsekin olla asialla ja tutkia mitä sinne omaan suuhun laittaa. 

IMG_7632

Palataan kuitenkin takaisin aiheeseen..Eli päätin vetää tämän kuurin lähinnä kokeilumielessä ja myös tukemaan mun projektia saada parempi lihaserottuvuus. Kaikki tulokset mitä olen saanut on treenin ja ravinnon ansiota, ja nämä muut pikkutekijät ovat olleet tukemassa projektia ja antaneet ehkä jopa pientä ”lumevaikutusta.” 😀

Summasummarumina voin sanoa, että mun mielestä nämä eivät ole vaarallisia pillereitä, mutta eivät missään nimessä välttämättömiäkään! Ilmankin saa tuloksia takuuvarmasti, mutta ymmärän myös sen, että jotkut ihmiset vain saavat motivaatiota näistä erilaisista jutuista, kuten värikkäät sheikkerit tai rasvanpolttajakapselit. 🙂

Haluan myös sanoa, että kun olin alle 18-vuotias, en käyttänyt lisäravinteita. Söin ns. tavallista ruokaa ja pärjäsin sillä todella hyvin, vaikka olin kilpa-urheilija. Saan todella paljon sähköpostia nuorilta lukijoilta, jotka ihmettelevät että tarvitaanko kaiken maailman proteiinit ja härdellit, jotta voi kehittyä. Uskokaa minua, kun sanon, että ehditte stressata syömisiä ja treenaamisia ihan tarpeeksi myöhemminkin. Terveellisyys ja siihen keskittyminen on tärkeää ja se on hieno juttu, että halutaan voida hyvin. Elämässä on kuitenkin niin paljon muita asioita joihin se energia kannattaa mielummin kohdistaa kuin esim. laihduttaminen tai kiinteyttäminen! 🙂DSC01548


Helppoa ja terveellistä arkiruokailua

Moikka! Meillä on muodostunut Even kanssa Torstai-illan perinne. Perinne alkaa sillä, että E hakee mut kotiovelta (:D) ja hurautellaan salille, missä mulla on Bodystep-ohjaus. Me ollaan itseasiassa tutustuttu joskus sitä kautta, että Eve kävi mun jumpissa, stepissä eniten. Nojoo, takaisin asiaan…Jumppailujen jälkeen huristellaan usein Siwaan, missä mulla tapaa olla jonkinlainen paketti odottamassa. En tiedä miksi kaikki paketit tulee aina torstaisin? Sen jälkeen vielä kauppareissulle Citariin kasailemaan molemmille viikonlopun sapuskat. Kaupassa yleensä pyöritään ja huudellaan hyllyjen välistä ”hei ooks nähny täälä on näitä uusia juttuja”.. ” Ooks kokeillu tätä, tää on hyvää”. 

Eilisellä reissulla ostin itselleni uuden wokkipannun ja olihan se pannu otettava heti käyttöön. 

DSC01577

Olen kai joskus maininnut täälläkin, etten ole mikään suuri riisifani. Eilen tuli kuitenkin ostettua pitkästä aikaa täysjyväriisiä ja valmistin siitä, broilerin fileesuikaleista, katkaravuista, vihanneksista, cashewpähkinöistä ja kevyt kookosmaidosta herkullisen wokin. Käytän melko paljon kookosta ruuanlaitossa ja nyt kokeilin tuota kevyt versiota, jossa on vain 50 kcal/100ml. Maussa en huomannut juurikaan eroa normaaliin verrattuna, tapaan muutenkin maustaa ruuat aika huolella. Lempimausteitani ovat Santa Marian mausteseokset. Olen muuten kirjoitellut mausteista ja niiden käytöstä enemmänkin täällä.

DSC01576

Tuo wokkipannu oli todella kätevä, sillä siihen ei tarvinnut käyttää lainkaan rasvaa paistamiseen.  En tapaa muutenkaan käyttää, mutta vanhassa pannussa pinta alkaa olla sen verran kulunut, että ruuan paistaminen ei ole enää ihan yhtä sujuvaa kuin ennen. 🙂

DSC01581

Suosittelen tekemään suuria annoksia ruokaa kerralla, jolloin ruokaa voi säilyttää tai ottaa evääksi mukaan seuraavalle päivälle. Mun mielestä on niin luksusta tulla illalla treenien jälkeen kotiin, kun täytyy vain heittää lautanen mikroon ja painua suihkuun. Ruoka on valmista ja suuri nälkä ei kerkee edes iskeä, jolloin ruoka-annoksiakin on helpompi kontrolloida. Kannattaa siis tehdä asiat itselle mahdollisimman helpoksi. 🙂

DSC01584 DSC01583 DSC01582Lautasella on siis ihan perus riisiä ja kanaa, eikä siihen tarvita kuin pieni lisäjuttu (tässä tapauksessa kookos ja cashew + mausteet) ja maku on heti hieman normaalista poikkeava.

Tein eilen/tänään aivan mielettömän mahtavan terveysherkkureseptin! En malta odottaa, että pääsen julkaisemaan sen täällä. Pienestä voi ihminen tulla iloiseksi. Näin nimittäin koko yön kaikenmaailman unia tästä kakustani…

DSC01603Kakusta lisää myöhemmin, sillä nyt on aika lähteä tekemään pepputreeniä ja sen päälle kokeillaan mun uutta palautumisjuomaa. Aika pöllöä, että haluaa mennä treenaamaan, jotta pääsee testaamaan uutta palaria. 😀 Kerron sitten tästäkin lisää, kunhan olen ensin maistanut itse! 

one-recovery-chocolate 


2 kuukauden kehitys ja fiilikset

Hieman yli 2 kuukautta sitten vuosi vaihtui. Samaan aikaan päätin muokata omaa ”treeniohjelmaani”. Olin jo pitkään miettinyt tarvitsevani jotain uutta liekkiä ja fiilistä tekemiseen. Vaikka motivaation puolesta ei ollut ongelmia treenin suhteen, tuntui kuitenkin, että  tarvitsin uutta intoa ja jotain tavoitetta omaan treeniin. Kun tekee päivästä toiseen samoja juttuja alkaa aina välillä puuduttamaan liian tutut rutiinit.

Teen todella paljon aerobista treeniä ohjauksien muodossa (n. 15h/vko), joten piti keksiä jotain muuta, jotain josta olisi myös hyötyä. Päätin alkaa tekemään voimaharjoittelua 2 kertaa viikossa. Kerran alavartalo ja kerran ylävartalo. Suunnitelma muuttui kuitenkin heti ekalla viikolla ja olen sittemmin tehnyt 3-5 salitreeniä viikkoon. Ylävartalo jaettuna kahteen päivään ja alavartalon olen tehnyt useimmiten kahdesti viikkoon.

DSC01571_Fotor_CollageHarmittaa etten ottanu parempia kuvia lähtötilanteesta, mutta löysin vasemmalla olevan kuvan kuvakirjastosta ja se vastaa lähtötilannetta. Kuvassa on toki erona se, että toisessa lihaksien jännittäminen ei ole ihan yhtä iisiä kun on puhelin kädessä. 😀 Mutta jotain eroa ainakin huomaa..Rasvaa on ainakin lähtenyt ihan hyvin. Päätin nyt kerrankin laittaa jotain muuta kuin vatsakuvia, niitä kun on vilkkunut täällä ihan kiitettävästi. 😀

Salitreenit ovat olleet ihan perusvoimatreeniä, olen pyrkinyt nostamaan painoja joka viikko ja tehnyt sarjat aina uupumiseen saakka. Olen syönyt n. 3-4 kertaa päivässä (sopii omaan rytmiin parhaiten) ja käyttänyt Fitnessgurun Heraa sekä vedin kuurin näitä rasvanpolttajia. Mun mielestä kehityksen kannalta on tärkeää tietysti se mitä syö, mutta myös MILLOIN syö.

DSC01471

Vuoden alussa heitin itselleni myös Facebook-haasteen. Tykkäyksien määrä velvoitti niin monen päivän herkuttomaan kauteen. Mun saldo oli 65 päivää ja se tulee täyteen huomenna. Aluksi mietin, että saako tässä nyt pyöritellä peukaloita kaikki viikonloput, kun tuntuu että kaikkeen tekemiseen liittyy aina syöminen mukaan. Aika on kuitenkin mennyt todella kivuttomasti, enkä ole joutunut edes tsemppailemaan asian kanssa. Tähän kategoriaan kuului siis kaikki makeat ja suolaiset epäterveelliset ”herkut”. Olen syönyt ja valmistanut kaikki ruuat kiltisti kotona, lukuunottamatta yhtä kertaa, kun söin lounaaksi salaatin eräässä ruokapaikassa.  

DSC01410 DSC01409

Miten tästä eteenpäin? Täytyy sanoa, että fiilis on sen verran loistava, että aion jatkaa samaa rataa! En tosin meinaa olla ihan niin ehdoton, kuin tämän haasteen velvoittamana. Koska en ole kaivannut mitään sokerijuttuja, en myöskään meinaa alkaa syömään niitä ihan turhaan, vain koska voin. Olen ollut miinuskaloreilla nyt melko pitkään ja sen alkaa huomata siinä, ettei enää tule täyteen lainkaan. Tai jos tulee, niin nälkä iskee uudelleen 10 minuutin kuluttua 😀 Viikonloppuna olisikin ajatus nostaa kalorimäärät plussalle 1-2 päiväksi, jotta jaksaa taas painaa ensi viikolla. Meinaan myös nostaa kaloreita muutenki pikkuhiljaa takaisin kulutuksen tasolle.


Ruokaa, questbareja, treeniä ja superfoodeja

Heippa! Ajattelin tulla vielä jaarittelemaan tänne illan päätteeksi. Viikko on startannut taas aika treenipainotteisesti, kuinkas muutenkaan. Mulla tuli aamupäivällä pieni rako kalenteriin, kun asiakas joutui perumaan flunssan vuoksi. Päätin sitten treenata itseäni sen sijaan, vuoroon pääsivät jalat ja pakarat. Treeni koostui ainoastaan neljästä liikkeestä, sillä mulla oli ainoastaan tunti aikaa, lisäksi illalla odotti vielä kaksi jumppaohjausta. Kyykkäsin takakyykkyjä, askelkykkyjä, tein yhden jalan maastavetoja ja yhden jalan prässiä. Hyvä ja hikinen setti vaikka pienimuotoinen väsymys painoi eilisen 4,5 tunnin treenirupeaman jälkeen. 

DSC01568

DSC01566 DSC01567

Viime päivinä onkin mennyt ihan hyviä määriä ruokaa! Yllä olevan annoksen vetäisin napaan juuri äsken. Tällaisina päivinä täytyy syödä riittävästi, muuten niistä treenitunneista ei ole mitään hyötyä, jos kroppa vetelee liian suurilla miinuksilla. Kaikesta syömisestä huolimatta heräsin viime yönä kl. 5 ja aloin haaveilemaan Questbarista (!?). 😀 Mulla on menossa jo toinen paketti cookies&cream makua ja mä en tajua miten ne voi olla niin hyviä! Valehtelematta söisin niitä mielummin kuin suklaapatukoita. Makuasiat ovat aina makuasioista, mutta nuo ovat jotain täydellistä mun makuaisteille. Olin siinä sitten hereillä pari tuntia ja kuolasin tyynylle, kunnes nukahdin uudelleen seitsemältä ja heräsin ihan titityy kl 10:00. 

IMG_5320

Tilasin muuten uuden satsin iherbiltä viime perjantaina ja ne tuli eilen (maanantaina) kotiovelle. Sanoisin, että melko nopea toimitus. Oon yrittänyt pitää määrän patukka per päivä, mutta välillä hiukois kyllä vetästä toinenkin, varsinkin näin iltasella. Mä oon kyllä kans sellainen, että kun jumitun johonkin ruoka-kauteen, se meinaa aina lähtee hanskasta! On lettukausia, patukkakausia, karjalanpiirakkakausia, juuresmuusikausia ja vaikka mitä.

Maanantaina tuli toinenkin mieluisa yllätys kotiovelle, nimittäin uusi yhteistyökumppani Cocovi lähetti paketillisen superfoodeja! Pääsen oikeen kunnolla leipomaan ja kokeilemaan uusia luomuksia. Raakakakun leivonta on siintänyt mielessä jo pitkään ja nyt siihen olisi vielä entistä parempi syy. Mulla on lisäksi synttärit huomenna, joten kai sitä pitää viikonlopuksi jotain tekaista. Ruokanatsina en kuitenkaan tarjoa mitään epäterveellistä, vaan pakotan kaikki syömään mun omia teoksia. Eikö se ole niin, että synttärisankari saa päättää, haha. 🙂

DSC01565

Äsken kävin ohjaamassa Bodycombatin ja RPV:n, päivän hikoilut on hikoiltu oikeen urakalla. En tiedä mikä siinä on mutta tuon yhdistelmän jälkeen oon aina ihan uitettu koira. Laskiaistiistai näkyi hieman tuolla jälkimäiselllä tunnilla. RPV tapaa olla aivan täyteen buukattu, mutta tänään oli ”vain” 40 jumppparia ja loput taisi olla laskiaispullien kimpussa tai muissa riennoissa. 😉

Ensi viikolla vaihtuukin jo uudet LesMills-ohjelmat meidän salilla. Alkaakin jo hieman puuduttaa nämä vanhat ja mixaukset, joten uudet otetaan innolla vastaan. 🙂

Öitä <3

Superfoodit saatu blogin kautta.