Päivän käsitreeni ja 10 leuanvetoa (video)

Heippa kaverit! Vihdoin se maanantai koitti ja pääsin jälleen urheilemaan! Sovittiin Saran kanssa eilen illalla, että mennään tekemään salitreeniä tänään aamusta. Mulle käsite aamu voi olla hieman eri kuin monelle muulle. Oltiin salilla kl 11:00 ja olin ensin ajatellut jalkatreeniä, mutta vaihdettiin suunnitelmia ja tehtiinkin kiertoharjoittelu käsille. 

imageLämmittelyn jälkeen tehtiin 3 patteria, joista jokainen sisälsi 3 liikettä (ojenta/hauis/olkapäät). Kolme liikettä suoritetaan aina putkeen, jonka jälkeen pieni huili. Kierroksia tehdään neljä, jonka jälkeen siirrytään seuraavaan patteriin.

1. patteri

  • taljassa punnerrus köydellä pään takaa 4 x 10-15 
  • hauiskääntö alataljassa 4 x 10-15
  • Pystypunnerus istuen käsipainoilla 4 x 10-15

2. patteri

  • ojentajapunnerus taljassa 4 x 10-15
  • hammerkääntö käsipainoilla vuorokäsin 4 x 20 (10+10)
  • vipunostot käsipainoilla 4 x 10-15

3. patteri

  • ojentajadippi pään taaksen käsiapainolla/levypainolla 4 x10-15
  • hauiskääntö tangolla 4 x 10-15
  • pystysoutu tangolla 4 x 10-15

Aikaa treeniin lämmittelyineen meni noin tunti. 

Mulla on mennyt tämä leuanveto buumi (?) jotenkin ihan ohi. Silloin tällöin oon lukenut jotain juttuja ennätyksistä ja onnistumisista, mutta en ole itse innostunut kokeilemaan leukoja. Eräs lukija kysyi viime viikolla montako leukaa saan ja en osaannut vastata hänelle, joten pitihän mun mennä kokeilemaan. Ajattelin mielessäni, että ainakin 10 pitää pystyä vetää ja jostain syystä lopetin 10 leuan jälkeen. Uskon, että tuosta olisi mennyt vielä muutamia, vai mitä te luulette? 🙂

Nyt täytyykin kysyä teiltä paremmin tietäviltä, paljoko on ns. hyvä määrä leukoja naiselle? Montako te jaksatte vetää? 

Treenin jälkeen kävin vielä fustraamassa PT:n kanssa ja voi poijjaat, kun venyi taas kivasti. Olen ihan ylpeä itsestäni, kun olen kehittynyt jo ihan hurjasti ensimmäisestä kerrasta. Oon oppinut aktivoimaan syvät lihakset ja pakarat, jonka ansiosta etureidet ovat säästyneet liialta kuormitukselta. Se tunne, kun koko keskivartalo tärisee sisältä päin kun teet keskivartalotreeniä (oikein). Illalla olisi luvassa mixattua Bodyattackia, spinning sekä core.

DSC00391


Viikonlopun ruokailuja, lepoa ja treeniyhteenvetoa

Heippa! Täällä ollaan vietetty hieman levotonta viikonloppua. Tänään on ollut lepopäivä ja mikä ihme siinä on, kun silloin juuri huvittaisi lähteä treenaamaan kaikista eniten. Oon pyöritellyt pitkin päivää erilaisia ajatuksia päässäni mitä jos menisin salille, tai balanceen..ehkä venyttelytunnille? No, en ole mennyt ja enköhän mä saa itseni kahlittua kotiin myös loppuillaksi. Jos ei voi treenata, niin silloin täytyy kokata ja sitä olen harrastanut ahkerasti eilen ja tänään. Katsoin eilen telkkarista MasterChef-sarjaa, jossa kilpailijat valmistivat erilaisia tomaattikeittoja. Siitä inspiroituneena hain kaupasta 2 kiloa tomaatteja ja tein vanhalla reseptilläni maukasta tomaattikeittoa.

IMG_5283

DSC01004Keitto on aika kevyttä, joten tilaa jäi vielä jälkkärille. Jossain vaiheessa söin itseni ulos erilaisista proteiiniletuista, mutta nyt pienen tauon jälkeen ne maistuivat jälleen. Lettujen kaverina tilkassa kookosöljyä paistettuja omenalohkoja kanelilla. Paistettu omena on kyllä niin hyvää! En pidä kovinkaan paljoa happamista mauista, mutta paistamisen jälkeen omena onkin ihanan pehmeä ja makean makuinen. 

DSC01354

DSC01352

Eiliset letut maistuivat sen verran hyville, että tänään väsäsin paremman tekemisen puutteessa pannariversion hieman erilaisella taikinalla.

DSC01375DSC01376 DSC01377

Bataatti on taas ollut kovassa käytössä viikonloppuna, tällä kertaa muusin muodossa. Tapaan lisätä muusiin myös porkkanaa mukaan, jota ei juurikaan maista, mutta se tekee muusista entistä ravintorikkaamman. Hain kauppahallista palan loimulohta, jota riitti enää omaan annokseen, joten mies sai sitten hieman lihaisamman annoksen. Paistoin hänelle kolme ohutta lehtipihviä ja hyvin upposi nekin parempii suihin. Olen saanut pidettyä herran pois ylimääräisistä sokereista ja herkuista, joita hänellä meni ennen harva se päivä. Hänkin on innostunut hieman ravitsevammasta ruuasta ja treenimäärätkin ovat lisääntyneet ainakin puolella entiseen verrattuna. Kiloja on tippunut jo 7 kg tämän vuoden puolella. Sitä se teettää, kun asuu ruokanatsin kanssa samassa taloudessa. 😀 Mieskin kitisi ensimmäiset kaksi viikkoa sokerin perään ja oli lähdössä joka ilta hakemaan alakerran grilliltä mököpussia, mutta sen jälkeen valitus loppui kuin seinään, eikä asiasta ole juurikaan enää edes puhuttu. Tuo kaksi viikkoa tapaa olla se kipuraja, jonka jälkeen makeanhimo alkaa hellittää, kun vaan jaksaa pysyä tiukkana. (..Tai joku muu pakottaa pysymään 😀)

DSC01346DSC01351

Tämän viikon treeniyhteenveto näyttää tältä:

  • Maanantai: Jalka/pakaratreeni, Bodyattack, spinning, core ~ 3 h 45 min
  • Tiistai: Olkapää/hauis/ojentajatreeni, Bodycombat, RPV ~ 3 h
  • Keskiviikko: Bodyattack, core, TBC, hiit ~ 3 h
  • Torstai: RPV, rinta/selkätreeni, Bodystep ~ 2,5 h
  • Perjantai: Body, pakaratreeni ~ 2 h
  • Lauantai: Spinning, Body ~ 2 h

Fustra PT:ni oli koulutuksessa tällä viikolla, joten yhteistreeni jäi väliin. Olen kuitenkin rullaillut lihaksia ja lihaskalvoja auki monena päivänä ja venytellyt muutaman kerran. 

DSC00615


Mikä on kun paino ei putoa? Asiaa säästöliekistä

Moikka! Olen kirjoittanut painonpudotuksesta ja mm. sen yhdestä oleellisimmasta asiasta, eli kalorivajeesta. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu… Mutta mitä jos ei laihdukaan? Kaikki on kunnossa, treenaa ja laskee kalorit orjallisesti, mutta mitään ei tapahdu? Ihmisen elimistö on monimutkainen kokonaisuus ja painon jumittamisen voi aiheuttaa tässä tekstissä käsitellyn asian lisäksi mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, kova stressi tai jopa ruoka-aine herkkyydet. On myös ”koulukuntia”, jotka eivät usko kaloriteoriaan, vaan enemmänkin ruoka-aineiden vaikutukseen elimistössä. 

IMG_7632

Joskus kun innostuu oikein kovasti laihduttamaan, ongelmana voi olla, että lähdetään laskemaan energiansaantia liian alas. Tämän lisäksi lisätään paljon liikuntaa mukaan ja silloin tällöin tulee jätettyä jokin ateria välistä, ”ihan vain varmuuden vuoksi”. Kuulostaako tutulta? Alkuun paino putoaa muutaman kilon, mutta hetken kuluttua ei tapahdu mitään. Syödään 1000 kaloria, treenataan monta kertaa viikossa, mutta paino ei vaan putoa. Yleensä tässä vaiheessa aletaan nipistää kaloreita vieläkin alemmas, tai ehkä lisätään muutama treeni lisää.

Ongelma ei välttämättä ole siinä, että söisi liian paljon tai liikkuisi liian vähän, vaan toisinpäin. Meidän elimistömme on suunniteltu pitämään meidät hengissä ja kun elimistö kokee, että energiaa ei riitä kaikille elintoiminnoille, pitää se kiinni kaikista mahdollisista energioista, jotta tärkeimmät elintoiminnot pysyisivät toiminnassa. Vähemmän tärkeät toiminnot lakkaavatkin (tai hidastuvat) usein toimimasta, kun energiaa tulee liian vähän, liian pitkiä aikoja (mm.ääreisverenkierto, hiuksien, kynsien ja ihon hyvinvointi, aineenvaihdunta). Rasva on parasta energiaa elimistölle ja yleensä keho pitää kiinni kynsin ja hampain rasvavarastoista. Rasva pysyy tai jopa lisääntyy ja lihaskudosta pilkotaan energiaksi käyttöön, jolloin suomeksi sanottuna lihakset lähtee ja rasva jää. Tämä on varmasti jokaisen laihduttajan pahin skenaario. 

DSC01081

Perusaineenvaihdunta käsittää välttämättömien elintoimintojen kuten aivojen, munuaisten, keuhkojen ja sydämen toimintaa sekä lämmöntuoton ylläpitoa. Ihmisestä riippuen perusaineenvaihdunta kuluttaa n. 80% päivittäisestä energiantarpeesta. Mitä hitaampi on aineenvaihdunta, sitä helpommin keho varastoi ravintoa rasvakudokseksi. Tästä johtuu joidenkin ihmisten ”helpompi” lihominen. Mitä enemmän lihasmassaa, sitä suurempi perusaineenvaihdunta. Kuten olemme monesti todenneet, lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin rasva. Lisäksi lihas vie vähemmän tilaa, jonka vuoksi ihminen näyttää tiiviimmältä, eli näin meidän kesken kiinteämmältä. 😉 

läski vs lihas kuva

läski vs lihas, kuva täältä

Laihduttamisen (ja painonhallinnan!) kannalta olisi siis erittäin suotavaa, että aineenvaihdunta rullaisi mahdollisimman tehokkaasti. Sen vuoksi kalorivajetta ei kannata laskea liikaa. – 500 kaloria päivässä on hyvä tahti, jolloin paino putoaa n. 0,5 kg viikossa. Lisäksi rauhallisella tahdilla ja riittävällä proteiininsaannilla saadaan yleensä vähennettyä rasvakudosta eikä lihaskudosta. Tämän jälkeen tavoitepainossa on helpompi pysyä, koska aineenvaihdunta toimii edelleen tehokkaasti. Voit laskea perusaineenvaihdunnan sekä kokonaisaineenvaihdunnan täältä

DSC00658

Herättikö teksti? Tuntuuko, että olet mahdollisesti vetänyt säästöliekillä jo pidemmän tovin? Nyt ei kuitenkaan kannata lähteä mäkkäriin ”buustaamaan aineenvaihduntaa”. Se on itseasiassa viimeinen keino mitä kannattaa tehdä. Monestihan homma menee niin, että ensin kituutetaan minimi kaloreilla ja treenataan kuin eläin. Tuloksia ei näy ja usko alkaa loppua. Kauhean nälän ja himojen riivaamana heitetään hanskat tiskiin ja aletaan ahmia energiaa. Keho on edelleen uskossa, että nälänhätä on tuloillaan ja yhtäkkiä sitä energiaa alkaa sataa kaatamalla. Keho tarttuu kiinni kaikkeen mahdolliseen ja varastoi ne kätevästi vyötärölle, seuraavaa uhkaa odotellessa. 

Energiansaantia täytyy lähteä nostamaan maltillisesti vähän kerralla, jotta keho pysyy muutoksessa mukana. 100-200 kaloria lisää päivän energiansaantiin/per viikko on aika sopiva määrä. Pikkuhiljaa kroppa alkaa heräämään, aineenvaihdunta rullaamaan ja elämä hymyilee jälleen. Kun aineenvaihdunta on saatu kuntoon, lähtee yleensä painokin putoamaan. Suosittelen myös tekemään painoharjoittelua aina kun pudotetaan painoa. Lihaskuntotreenin avulla lihasmassaa säilyy ja rasvaa palaa tehokkaammin. 

Ei kannata syödä pelkkiä kalorittomia nuudeleita laihtumisen toivossa :)

Ei kannata syödä pelkkiä kalorittomia nuudeleita laihtumisen toivossa 🙂


Tilausohjeet iherb-verkkokauppaan sekä arvonnan voittaja

Heippa! Aina välillä tulee kyselyitä, kuinka iherbistä tilatessa tulisi toimia; tuleeko tullimaksuja ja millä toimitustavalla kannattaa klikata tuotteet kotiin. Olen tehnyt useita tilauksia kyseisestä nettikaupasta ja voisin kertoa hieman miten kannattaa tehdä jos haluaa välttää tullimaksut ja saada tuotteet mahdollisimman edullisesti kotiin.

En tiedä täysin tarkkoja tullirajoja (raja vaihtelee hieman kurssin mukaan), mutta kunhan loppusumma jää alle 45 dollaria ($) toimituskuluineen, ei tullimaksuja tule. Tilasin juuri pari boksia Quest Bareja ja tein siis kaksi erillistä tilausta. Yhden boksin hinnaksi toimituskuluineen iherbin kautta tulee 22 euroa eli n. 2 € per patukka. Halvin toimitustapa on Global Priority Mail by DHL, joka maksaa 4 $ eli  hieman alle 3 €. Paketin pitäisi tulla perille 10 päivän sisällä. Jos haluaa paketin nopeammmin koti-ovelle, kannattaa valita DHL Express- International toimitus, joka maksaa 8 $ eli hieman alle 6 €. DHL Expressillä paketti tulee 2-4 päivän sisällä. 

QST013_Xl

Itse tilasin toisen paketin nopealla ja toisen halvemmalla ja hieman hitaammalla toimituksella.

Tilaus maksetaan luottokortilla tai Visa Electronilla. Itselläni on toiminut myös tavallinen debit pankkikortti. Olen luonut oman tilin, joten aina kun kirjaudun sisään, on kaikki tietoni valmiiksi siellä, eikä tarvitse näpytellä kortin numeroita uudelleen joka kerta. Googlaamalla löytyy myös helposti erilaisia alennuskoodeja ja tietääkseni uudet tilaajat saavat 10 $ alennuksen.

Tilasin uutuusmakua :)

Tilasin uutuusmakua 🙂

Noniin ja sitten eiliseen arvontaan! Ensinnäkin täytyy sanoa, että VAU! En tiennytkään, että mulla on näin aktiivisia lukijoita. Ihan mahtavaa! Luin kaikkien teidän ilmoittamat treenit ja tuli todella hyvä fiilis. Jos joku kaipaa motivaatiota, niin käykää lukaisemassa tuo kommenttiboksi läpi. 😉

Arvoin voittajan random.org sivustolla ja voittajaksi selviytyi kaimani Aino! 

”Käytiin poikaystävän kanssa vetämässä mahtava jalkareeni salilla jo ennen koulun alkua! Se on totta että täytyy vaan järjestellä, jos ilta on täynnä, reeni tehdään aamulla :) reenaan noin 9 kertaa viikossa vaikka olenkin kiireinen kirjoituksiin valmistautuva lukiolainen.”

Onnea Aino! Lähetän sinulle sähköpostia, jotta voidaan laittaa kalenteri postiin. 

Mukavaa lauantaita!


Polttava pepputreeni

Eilen tehtiin Even kanssa viikon perinteinen pakaratreeni, joka on yleensä ajoittunut perjantaille tai lauantaille. Tein maanantainakin alavartalotreenin ja eilen yritettiin hakea kunnon tuntumaa juuri pakaroihin. Viimeisen liikkeen jälkeen oikein särki takaliston lihaksia, joten täytyyhän tämä pistää jakoon myös teille. Meillä oli 3 liikeparia ja yksi liike tehtiin vain sellaisenaan. Jokaista liikettä 4 x 8-12. Pääliikkeessä haettiin aina kunnon poltteet ja liikeparilla vielä vähän enemmän mehuja pois. Merkkaan myös omat painoni, sillä niitä kysytään aika usein. 🙂 

1. Jalkaprässi pystysuoraan työntö smithissä (105 kg) + ”boksihyppy” penkille x 10 

2. Bulgarialainen kyykky aka yhden jalan kyykky (40kg)  + räjähtävä sammakkoloikka x 10

3. Sumo maastaveto (90 kg) 

4. Hipthrust aka lantionnosto penkkiä vasten (60 kg) + koirankusetus – jalan suoristus sivulle nilkkapainot jaloissa x 10 

Sellainen oli perjantain pepputreeni! Nyt lähden salille ohjaamaan hieman jumppia. Julkaisen eilisen arvonnan voittajan myöhemmin tänään. 🙂