Riko sääntöjä ja voit kehittyä uudella tavalla

Hei! Oikeen mukavaa ystävänpäivää kaikille teille blogiystävilleni! Mä en oikein tiedä mikä mua vaivaa, mutta heräsin tänään kl 4:00 pirteänä kuin peipponen (..no ainakin melkein). Koska uni ei enää tullut silmään, päätin lähteä treenaamaan. Jouduin tosin odottamaan muutaman tunnin ennen salin aukeamista. Osallistuin kl 6:45 crossfit-tunnille, joka oli pituudeltaan vain 30 minuuttia. Tehtiin lyhyt lämmittely ja sen jälkeen päivän wod, joka koostui 10 erilaisesta liikkestä, kutakin liikettä tehtiin 5 kertaa ja kierroksia neljä (minä tosin tein 6 kierrosta, koska en tajunnut että piti lopettaa neljän jälkeen :D). Mielestäni tämä oli aika kevyt setti, joka sai toimia lämmittelynä salitreenille. Treenasin päälle vielä olkapää-ojentaja-hauistreenin samaan tyyliin kuin maanantaina. Kl. 11:00 mulla oli Body-tunnin ohjaus, kerkesin käydä kotosalla huilaamassa 30 minuuttia ennen jumppaa, ja sitten mentiin taas. Meillä oli molemmilla saleilla aamupalabuffee tänään ja se näytti vetävän hyvin jengiä heti aamusta. 

IMG_4673

Monissa treeniin ja ruokaa liittyvissä asioissa on olemassa tietynlaisia sääntöjä. Tyyliin, jos haluat kasvattaa lihasta, älä tee aerobista, tai että levossa kroppa kehittyy. On ihan hyvä ymmärtää miten kannattaa toimia ja mitä kannattaa välttää, mutta näitäkään ei kannata liikaa tuijottaa. Olette ehkä kuulleet Arnold Schwarzeneggerin kuudesta säännöstä menestykseen. Kuuntelin itsekin nämä säännöt youtubesta eräänä päivänä ja etenkin yksi niistä jäi mieleeni. Sääntö numero 2: Riko sääntöjä.

Kuten Arnoldkin sanoo, maailmassa on kaikenlaisia sääntöjä. Niitä täytyy rikkoa, mutta lakeja ei. Yleensä ne, jotka poikkeavat laumasta ja tekevät asioita eri tavalla menestyvät. Jos aina tekee kaiken kuten pitää, tai kuten kaikki muutkin, ei luultavasti tule ikinä erottumaan massasta. Ainoa tie, joka on ikinä johtanut mihinkään, on se, että on rikkonut jotain sääntöjä. Jokainen uusi ja upea asia on joskus tehty ensimmäisen kerran!

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Olen ennenkin kirjoittanut, kuinka kannattaa uskoa itseensä ja uskaltaa tehdä asioita vaikka ne tuntuvat mahdottomilta. Vaikka edessä olisi mikä este, voi esteet voittaa jos vain uskaltaa yrittää! Monesti törmää kirjoituksiin tai lauseisiin tyyliin ”haluaisin tehdä sitä ja tätä ja olla hyvä siinä, mutta en voi koska”…minulla ei ole aikaa/ei kannata koska treenaan jo niin paljon/kuntoni ei kestä sitä/se ei ole järkevää. Joskus kannattaa heittää järkevä ajatustyyli roskakoppaan ja tehdä asioita tavalla mikä ei välttämättä ole ns. järkevää!

DSC01260

Aina välillä ihmetellään, miten jaksan treenata niin paljon, tai miksi kuntoni on niin hyvä. Voin kertoa teille, että jos olisin aina tehnyt kaiken niin kuin on järkevää, en olisi kehittynyt läheskään yhtä paljon kuin tällä hetkellä. Olen aina ns. kapinoinut sääntöjä vastaan ja tehnyt treeniin ja ravintoon liittyvät asiat omalla tavallani. Kerroin teille aiemmin, kuinka minulle on aina sanottu, että suurista treenimääristä (ohjauksista) johtuen minun ei kannata treenata mitään muuta sen lisäksi, koska se ei olisi kehittävää. Tämähän on järjellä ajatellen aika loogista. Päätin kuitenkin heittää järkevän ajatuksen sivuun ja kokeilla mitä tapahtuu jos kaikesta huolimatta alan treenaamaan lisää. Olen tehnyt 4-5 salitreeniä viikkoon, kaikkien ohjauksien lisäksi, joita on siis 13-15/vko. Niistä huolimatta olen huomannut melko nopeaa kehitystä kropassa. Olen ollut energisempi ja iloisempi kuin aiemmin, olen palautunut aivan samalla tavalla kuin aiemminkin ja olen innostunut itselleni ”uudesta” treenimuodosta ihan uudella tavalla. Sääntöjen rikkominen toi siis paljon positiivisia juttuja elämääni. Tämä oli vain pieni esimerkki ja en toki tarkoita että kaikkien pitää alkaa vetää itseään ylikuntoon! Pointtina on, että jos ei kokeile, ei voi tietää!

DSC01265-SNOW

Olkaa rohkeita ystävät! 😉


Salikehitystä ja 3 liikettä oman kehon painolla

Moikka moi! Vastailin juuri kommentteihin äsken ja voi jessus kun meinasi olla hankalaa. Netti ei halunnut tehdä yhteistyötä ja homma pätki jatkuvasti. Toivottavasti tuli vastattua kaikkiin!

Tänään treenivuorossa oli rinta ja selkä, jotka pääsivät käsittelyyn aamun rpv-tunnin jälkeen. Hassua kuinka 45-minuutin ohjaus voi tuntua niin paljon lyhyemmältä kuin tunnin jumppa, vaikka tästä lyhyemmästä versiosta jää vain kolme kappaletta pois! Tunti hurahtaa aina vauhdilla ohi. Mulla on lisäksi tapahtunut joku ihme nesteaineenvaihdunnan vilkastuminen, sillä oon hikoillut kuin pieni possu tässä viime aikoina. Mielenkiintoista – tiedän! 😀 

Juuri kun oli puhetta hyvistä kuvista niin laitetaas heti tällainen, kun kerrankin kehtasin ottaa kuvan salilla. 😀 

IMG_5326

vinopena käsipainoilla

On muuten todella motivoivaa huomata, kuinka treenipainot nousee melkein joka kerta suuremmiksi. Kuukaudessa on jo tullu aika paljon tuloksia voimatasojen parantumisessa ja ehkä jotain lihaksentynkääkin alkaa näkyä näissä naruissa. Molempien reisien ympärys on kaventunut 3 cm sen jälkeen kun aloin tekemään salitreenejä alakropalle. Ylävartalo on jo melko rasvaton, mutta reisistä saa lähteä vielä hieman pläskiä. Alussahan tuloksia tulee todella nopeasti, mutta tulee niitä kyllä muutenkin, kunhan muistaa haastaa itseään riittävästi. Ihan aloittelijatki voivat mavettaa ja kyykätä kunnon painoilla (jos tekniikka kunnossa!) ja jättää ne bodypump painot sinne bodypump-tunnille. Okei, tuo edellinen lause saattoi kuulostaa piikkittelevältä, enkä tosiaan tarkoittanut niin, vaan haluan korostaa, että suuret lihasryhmät tarvitsevat suuret painot, jotta ne saavat tarpeeksi ärsykettä. Jos vertaa siihen, että BP-tunnilla kyykätään n. 100 toistoa 20 kilolla, niin silloin salilla lyhyitä sarjoja tehdessä painoja tulisi olla moninkertaisesti enemmän. Kannattaa kokeilla, sitä ei aina tiedäkään kuinka paljon voimaa niistä koivista lähtee! 🙂

DSC00514

Aina silloin tällöin kysellään neuvoja kotitreeneihin ja kuvailin tänään muutaman liikkeen, joita voi yhdistää vaikkapa kotona tehtäviin kuntopiireihin ja jumppahetkiin. Kaksi ensimmäistä aktivoi reisien ja pakaroiden lisäksi tehokkaasti myös vatsalihakset, kun muistaa suoristaa kädet pään jatkoksi selinmakuulla. Mulla on tuo liike nyt rpv-tunnilla käytössä ja voin kertoa, että se on  rankempi miltä näyttää. Omat sykkeet huitelee aika korkeella samalla kun tasapaino ja kroppa joutuu töihin. Tunnilla me tehdään sitä kahdella ja yhdellä jalalla. Viimeisenä näkyvä rullausliike on myös yksi mun lemppareista, siitä voi kehittää monia erilaisia versioita, joita oon viljellyt jonkin verran omilla tunneilla. 


Millainen on hyvä treeniblogi?

Moikka! Mulla oli kaksi aika erilaista aihetta mielessä, joista piti valita toinen päivän postaukseen. Ajattelin käsitellä aihetta ”hyvä treeniblogi”. Makuasiat ovat aina makuasioita ja niihin ei löydy yhtä oikeaa vastausta, mutta mielestäni tämä on aika mielenkiintoinen aihe. Miksi toiset blogit nousevat rakentin lailla listojen kärkeen ja toisissa käy vain muutama sata lukijaa päivässä?

DSC01011

Yksi suurimmista vaikuttajista on tietysti blogin sisältö. Kirjoituksien tulee olla mielenkiintoisia ja ajankohtaisia. Mielenkiintoisella tarkoitan, että aihe kiinnostaa monia erilaisia ihmisiä, yleensä ajankohtaiset aiheet kiinnostavat suurinta osaa lukijoista. Jos kirjoitukset rajautuvat esimerkiksi vain jonkin tietyn lajin ympärille, voi se karsia paljon sellaisia lukijoita, joita ei kyseinen laji kiinnosta. Toiset treeniblogit ovat rajanneet aiheensa ainoastaan liikuntaan ja ravintoon, eikä omasta elämästä kerrota sen kummemin mitään, toiset bloggaajat kirjoittavat oikeastaan ainoastaan omista treenikokemuksista ja ajatuksista treenien ympärillä. Sitten on niitä, joiden aihealue kattaa sekä ns. asiapostauksia, mielipiteitä ja omaa elämää. Taidan itse lukeutua tuohon viimeiseen kategoriaan. 

Toiset tykkäävät lukea monipuolisia juttuja ja pitävät siitä, että kirjoittaja avaa myös omaa elämäänsä. Toiset taas haluavat, että aiheet pysyvät treenissä eikä lähdetä rönsyilemään kaikenmaailman ripsienpidennyksiin. 😀  Tässä asiassa bloggaajan tulee vain löytää se oma juttu ja tehdä sellaisia kirjoituksia mitkä sopivat itselle.

DSC00852

Sisällön ohella suurin vaikuttaja on tietysti itse kirjoittaja. Olen tullut siihen tulokseen, että jos kirjoittaja on jollain lailla erilainen, esimerkiksi erityisen hyvännäköinen, hyväkroppainen, julkkis tai todella hyvä jossain, herättää se aina kiinnostusta. Karismaattiset ihmiset vetävät ihmisiä puoleensa, ja joiltakin vain löytyy sitä jotain, minkä vuoksi henkilöä ihaillaan. Treeniblogeissa kiinnostaa myös onnistumiset urheilussa tai vaikka painonpudotuksessa. Kirjoittaja voi olla myös ärsyttävä tai tyyli todella erilainen, minkä vuoksi blogiin palataan uudelleen, vaikka ei välttämättä olla yhtään samalla linjalla kirjoittajan arvojen kanssa. Pointtini on, että yleensä jonkinlaisella erilaisuudella erotutaan massasta. Esim. yksi ruotsin suurimmista blogeista ”Kissie” nousi pinnalle juurikin provosoimalla ja olemalla erittäin ärsyttävä. 😀

Huomaatte, että olen rajannut hyvän treeniblogin automaattisesti sellaiseksi millä on paljon lukijoita. Netissä on kuitenkin tuhansia mielettömän hyviä blogeja, jotka eivät vain syystä tai toisesta ole nousseet pinnalle ja tietenkin on paljon myös sellaisia kirjoittajia, jotka eivät edes halua blogille suurta lukijakuntaa. Se, miksi osa blogeista pomppaa pinnalle on tietysti mysteeri. Kai siinä on hieman onnea, oikea ajoitus, tai vaikka joku avustava sivutaho esim. suurempi blogi linkkaa uuden aloittavan kirjoittajan blogiin, jolloin homma lähtee heti nousuun. 

Monille lukijoille on tärkeää, että blogissa on kauniita kuvia. Laadukkaita, selkeitä kuvia on tietysti mukavampi katsoa kuin esim. likaisen peilin kautta otettuja ”selfieitä”. Kaikkien blogien pointti ei kuitenkaan ole kauniit kuvat, vaan halutaan yksinkertaisesti jakaa niitä treenifiiliksiä, eikä sielä salilla oikein voi kantaa järkkäriä ja henkilökohtaista kuvaajaa mukana. 😀 

IMG_5306

selfie haha

Bloggaamisesta voi ottaa paljon paineita jos alkaa miettimään onko se oma blogi tarpeeksi hyvä, kiinnostava tai erilainen. Välillä olen itsekin hukassa, että mihin oikein rajaan tämän homman. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että kirjoitan asioista joista haluan. Välillä haluan jakaa vinkkejä ja reseptejä, välillä kerron omista treeneistä ja välillä pohdiskelen, jos sellaiselle päälle satun. Pyrin myös kirjoittamaan aiheista, jotka ovat pinnalla. Esimerkiksi tammikuussa monet aloittivat uudet elämäntavat, joten jaoin paljon tähän aiheeseen liittyviä juttuja. Toisia sellainen voi ärsyttää ja se voi tuntua hyvin pinnalliselta, mutta eihän tämä homma ole kuitenkaan niin vakavaa. Tämä on vain blogi, jossa pohditaan aiheita treenin ja ravinnon näkökulmasta. Kaikilla meillä on myös se toinen elämä, jossa voi keskittyä syvällisempiin asioihin. 😉

Loppuun vielä gallup! Millainen on sinun mielestäsi hyvä treeniblogi? Saa myös jakaa lemppariblogeja kommenttiboksissa, laitetaan hyvä kiertämään. 🙂

blogi4


Tiistain tehotreeni ja uusia tuulia

Heippa! Nyt kun olen alkanut tekemään muita treenejä jumppien ohella, on ihan mukava jakaa ja pohtia niitä myös täällä blogin puolella. Yleensähän juttu on mennyt tyyliin ”vedin taas spinningin, bodyn, attackin, coren” ja niin edelleen.. Ei niistä samoista jumpista jaksa ihan joka päivä kirjoittaa. 😀

Tänään oli pientä väsymystä ilmassa ennen treeniä. Johtuu varmaan siitä, että heräsin pari tuntia normaalia aikaisemmin. Kun kroppa lähti lämpenemään, katosi väsymyskin sen sileän tien. Olen käyttänyt nyt Fitnessgurun One Poweria jalka/pepputreeneissä ja siitä on saanut hieman lisäbuustia. Erilaiset tutkimukset ovat todenneet, että aminohapot estävät kataboliaa eli lihaksia hajoamasta, kun niitä nauttii treenin aikana. Tapaan juoda puolet ennen ja puolet treenin aikana. 

DSC00326

Tänään kävin tosiaan treenaamassa alavartaloa. Olen siis tehnyt kaksi alavartalotreeniä viikkoon nyt muutaman viikon ajan ja vaihdellut liikkeitä niin, että treenit ovat hieman erilaiset. Tykkään muutenkin vaihdella liikkeitä aika paljon, pysyy mielikin virkeänä! 😉

Lämmittelyn jälkeen treeni näytti tältä:

1. Rinnalleveto + etukyykky 8,8,6,6 (40kg) (kyykky alemmas kuin kuvassa)

2. Yhden jalan maastaveto tangolla 4 x 10 per jalka (40 kg)

kuva

kuva

3. Yhden jalan prässi 4 x 12 per jalka (60 kg)

4. Penkille nousu smithissä 4 x 12 per jalka (40 kg)

5. Reiden loitonnus laitteessa istuen + jalan työntö ylös/sivulle nosto + ojennus nilkkapainoilla 4 x 15 

l_FI010107WWFAL002Tänään lyötiin lukkoon uusi, mielenkiintoinen juttu. Alan pitämään erästä uutta kurssia kevään aikana toisen PT:n kanssa. Olen pyöritellyt ideaa päässä jo pitkään ja nyt laitetaan rattaat rullaamaan! Luvassa on erittäin kivoja uutisia kaikille kesäkondikseen haluaville. Kerron tarkemmin lisää, kun asiat alkaa selkiintyä!

Treenin ja töiden jälkeen maistui tietysti ruoka, alla olevissa kuvissa esillä päivän menu. Tuo basilika tuo kivaa lisämakua salaattiin! Nyt pitäisi löytää joku hyvä biisi, mulla on uusi idea RPV-tunnille. Täytyy katsoa jos löydän jonkun sopivan ja ehdin ottaa jo tänään käytäntöön! 

DSC01379DSC01380

DSC01381 

 


Vastauspostaus osa 3

Heippa! Täältä satelee lisää vastauksia kysymyksiin joita lähetitte. Tänään olen ollut reipas ja herännyt jo kl 7:00, mikä on minulle todella aikaisin. Olen taas delegoinut hienosti läjän hommia samalle päivälle, joten sitä ollaan liikkeessä aamusta iltaan. 🙂

Nyt kun bloggailut ja sähköpostirumba on suoritettu lähden treenaamaan omia jalkoja ja pakaroita. Sen jälkeen on vuorossa asiakkaiden treenit ja ohjelmien suunnittelut. Illalla jumpparupeama Bodycomatin ja RPV:n muodossa! Mukavaa tiistaita kaikille. 

DSC01279

1.Mihin hintaan tekisit saliohjelmaa, ruokaohjelmaa tms. ihan vaan netin välityksellä? Mua kiinnostais toi treeniohjelma..
Millä ryhmäliikuntatunnilla ’fuskataan’ eniten? Tiedät kyllä varmaan mitä tarkoitan :D
Miten suuri merkitys sun mielestä palkkarilla on treenissä?

Moikka! Mulla ei ole omaa firmaa/toiminimeä ja työskentelen Lady Linellä, mutta kyllähän etänäkin pystyy tekemään ohjelmia, laskutus tulee sillon ladyn kautta. Saliohjelma on meillä 49 e ja siihen kuuluu opastus, mikä ei tosin etänä onnistu joten sitä hintaa täytyisi hieman miettiä. Ruokaohjelma on alkaen 30 €, eli riippuu hieman kuinka monimutkainen ohjelma on jne. Yleensä 30-50 €. Ongelmana meinaa vaan olla kun meikäläisellä on välillä vähän liikaakin hommia, mutta voi aina laittaa mailia jos on kiinnostunut! 

Hmm spinningissä on ehkä helpoin fuskata, sillä siinä valitaan vastus itse. Oon tosin kouluttanu mun spinniasiakkaat niin hyvin, että ne ei fuskaa enää. Ne tietää, että siitä tulee sakkoja kaikille jos yks fuskaa 😀 haha. Pumppi on toinen, monesti käytetään aivan liian kevyitä painoja..

Palautumisjuomalla on suurin merkitys salitreenin jälkeen, eli silloin olisi hyvä saada energiaa aika nopeasti treenin jälkeen ja yleensä juoma on helpoin vaihtoehto. 

2. Moi! Kysyisin rasvojen kertymisestä lantiolle ja reisiin, olen laihtunut n. 20 kg, mutta kaikki on lähtenyt navasta ylöspäin ;) Olisiko sinulla vinkkejä miten kohdistaa rasvojen polttoa? Entä olisiko joistain lisäravinteista tms. apua rasvanpolttoon? Kannatatko ns. aamuaerobisia rasvanpoltossa? Kiitos huipusta blogista :)

Moikka! Meillä kaikilla on usein oma kehonmalli, joka pysyy vaikka paino nousee tai laskee (pääryä,omena..) ja juuri päärynämallissa rasva tapaa kerääntyä alavartaloon. Neuvoisin tekemään salitreeniä alavartaloon, mikä oikean ruokavalion kanssa laittaa ne viimeisetkin rasvat palamaan. Kannattaa toki treenata myös yläkroppaa! Monesti ajatellaan, että kun mulla on niin suuret reidet niin en halua treenata niitä enempää. Treenin avulla myös ne jalat alkavat kiinteytyä pikkuhiljaa.  Muuten rasvanpolttoa ei oikein pysty kohdistamaan mihinkään. Hypoxihoito lupaa juuri tällaista kohdistettua polttoa, mutta siitä en osaa sen kummemin sanoa kun ei ole kokemusta! 🙂 Joistakin rasvanpolttajista voi olla ihan minimaalista apua poltossa jos kaikki muut osa-alueet ovat kunnossa. Sama juttu aamuarobisen kanssa, mielestäni tuloksia voi saada yhtä hyvin ilman aamuaerobista, mutta sillä voi toki saada lisätehoa tuloksiin. Kannattaa ajatella järjellä tämäkin juttu, hyvät ja riittävät yöunet voivat olla parempi vaihtoehto, kuin herääminen treenaamaan, jos treenaa kuitenkin yhtä paljon, mutta eri aikaan vuorokaudesta.

3. Hei! Mahtavaa, nyt saan kysyä yhden mieltä painaneeni kysymyksen. ☺️ Jos tavoitteena on kiinteytyä ja pudottaa max 5 kg, niin onnistuuko silloin ns. kovaa treenaaminen? Eli noin maksimipainoilla 3×8-10 sarjat (sekä 3 krt/vko aerobinen treeni). Ruoka-ohjelman olen saanut saliltamme PT:ltä, ja sen suhteen ok! 3. vko meneillään dieettiä ja nyt tuntuu, että nesteet vaan kertyy kroppaan…joka tietysti kuuluukin asiaan kovan treenin jälkeen. Siis koska nämä nesteet lähtevät? Vai pitääkö salilla ruveta tekemään pitkiä sarjoja lyhyeiden sijaan, jotta saisi muutaman kilon karistettua? Olen käynyt jo monta vuotta salilla, joten sen vuoksi nämä lihaksiin kerääntyneet nesteet ihmetyttää.

Moikka! Kyllä mun mun mielestä onnistuu kovaa treenaaminen kun haluaa pudottaa painoa. Kyllä ne nesteet lähtevät pikkuhiljaa liikkeelle, en olisi siitä huolissaan. Muistat vaan pitää palautuspäiviä myös, jotta kroppa ja lihakset pääsee palautumaan!

4. Moikka Aino! Täällä kirjoittelee jumppaohjaajakaima pohjoisemmasta. Olen ohjannut säännöllisesti nyt puoli vuotta. Kiinnostaisikin kysyä, että loppuuko tämä ohjausjännitys koskaan? Aina ennen tuntia iskee hepuli ja koko päivän jännittää vaikka ohjaukseni ovat menneet aina hyvin. Helpottaako se koskaan? :D mietin myös kannustamista joka itselle tuntuu hieman luonnottomalta. Onko sulla tähän jotain vinkkejä? Usein tunnin lopussa kehun jumppareita, mutta olisi hyvä myös tunnin aikana. Kiitokset jos vastailet! :D innokkaana jatkan blogisi seuraamista! :)

Moikka kaima! Tiedän tunteen 😀 Jännitys helpottaa kyllä ajan kanssa, ei hätää! Uskon että kannustaminen ja fiilistelytkin tulevat sitten itsestään kun pystyy olemaan itsekin rennompi ohjatessa. Kyllä ne palaset loksahtelee itsestään pikkuhiljaa. Alkuun kannattaa keskittyä itse ohjaamiseen, ennakointiin ja omaan tekniikkaan. Kun ne ovat kunnossa alkaa lisätä enemmän kannustamista ja muista mausteita! 🙂

5. onko sulla kuukautiset kun liikut noin paljon?

Jep, kyllä on!

6. Moikka!
– jos olisi pakko osallistua johonkin tosi-tv ohjelmaan, mihin osallistuisit? Hmm..Mitäs näitä nyt on? Varmaan johonki selviytyjiin tms 🙂
– mikä on lempi epäterveellinen ruokasi? En nykyään edes niin välitä maun perusteella ns. epäterveellisistä ruuista, muttaaah sanotaan ihan perus pizza tai joku amarillon mättöateria, tykkään niistä criscross (?!) perunoista. 😀
– missä ja miten tapasit poikaystäväsi? Huomasiko hän sinut ulkonäön vai luonteen perusteella? Tapasimme romanttisesti Himos Festareilla, joten ulkönäön perusteella hän varmaan minuun ihastui, mutta luonteeseen rakastui. 😀
– kuinka monta lasta haluat (ainakin 8+ kissa ja koira?)?  1-2 lasta ja eläinhommat ei oo oikeen mun juttu, mutta eihän sitä koskaan tiedä…
– kuinka suurilla painoilla bodypumpissa pitäisi tehdä, jotta lihakset kasvaisi edes vähän (tiedän jo että lihakset kasvaa vain salilla, mutta jos ajattelisi tästä näkökulmasta) Kyllä ne lihakset siellä pumpissakin hieman kasvaa jos käy säännölisesti. Sellaisilla painoilla, että meinaa kuolla viimeisen 10 toiston aikana. 😉

Ps. Teet kyllä hurjan työn, jos ajattelit vastata edes osaan kysymyksistä, jos laitat postauksen loppuun mainoksia, niin lupaan klikkailla niitä, niin saisit jotain korvausta, vai miten toi mainos-raha juttu oikeen menee? Kiitos, tämä on ihan mukavaa puuhaa! 🙂 En oikeen itsekään tiedä miten tuo mainos-raha-juttu menee, joten ei tarvitse sen vuoksi klikkailla. 😉

7. Mitä mieltä olet pillereistä ja kapseleista, joiden sanotaan tehostavan rasvanpolttoa( esim. CLA valmisteet, virheä tee kapselit..)? Kannattaako niiden käyttö oikeasti?

Moikka! Vastasinkin tuolla jo aiemmin, että tällaisilla tuotteilla voi saada hyvin minimaalista apua rasvanpolttoon, jos ruokavalio on muuten kunnossa. Itse olen kokeillut Fitnessgurun polttajia ja niissä on sellainen hyvä ominaisuus, että lähtee makeanhimo kokonaan, jolloin on helpompi pysyä poissa epäterveellisistä ruuista ja herkuista. 🙂 

8. Millaista personal traineria suosittelet? PT:tä joka on puhtaasti punttisalitreenaaja vai PT:tä joka on esim fysioterapeutti, joka ohjaa jumppia ja treenaa salilla? Olen ”varhaiskeski-ikäinen” nainen, joka on pudottanut painoa 20kg ja tavoitteena olisi kiinteytyminen ei niinkään enää painonpudotus. Kiitos blogistasi ja tiheistä päivityksistä-niitä on mukava lukea!

Heippa! Mielestäni PT-kannattaa valita juuri omien tavoitteiden mukaan, esim. jos haluaa tehdä salitreeniä tai vaikka kisata, kannattaa valita PT jolla on kokemusta asiasta, tai jos itse tykkää jumpata ja yhdistää siihen salia, ehkä tämä fyssari olisi silloin parempi vaihtoehto. Jos PT:llä on vielä samanlainen kroppa jota itse ihannoit niin vielä parempi, silloinhan hän osaa auttaa sinuakin tuloksiin (jos siis kyseessä sama sukupuoli). Myös kemiat täytyy kohdata, eli kannattaa tavata muutama eri PT (jos mahdollista) ja kyllä siinä varmasti itsellekin tulee fiilis kenenkaa haluaa lähteä tekemään töitä. Nykyään on niin paljon tarjontaa, että luulisi olevan vaihtoehtoja joista valita. 🙂

9. Heippa! Milainen on hyvä liikunta viikko?
Esim. en tykkää kuntosalista ja käyn vain ryhmäliikunnoissa. Liikun näin: 3-5h /vk tankotanssia sekä 1h pilatesta/bodybalancea/joogaa sekä 1h kahvakuulaa/tanssitunti + muutama 30min juoksu/kävely vaihdellen.
Onko hyvä vai puuttuuko jotain tai pitäisikö jotain vähentää?
Kiitos

Hei! Hyvä liikuntaviikko voi olla monella tapaa erilainen. Jos käyt vain ryhmäliikunnoissa yritä valita erilaisia tunteja monipuolisesti. Mielestäni sinun jakosi kuulostaa oikeen hyvältä! 🙂

10. Onko proteiinijauheiden käytössä joku raja vai saako niitä vedellä mielin määrin? Tällä tarkoitan sitä, kun proteiinia pitäisi saada ja kaikki jauheet sun muut on niin helppoja niin kuinka paljon on terveellistä niitä käyttää päivässä? Palautusjuoma tietysti on ok mut jos syö vaikka aamupalalla myös proteiinijauhejuoman ja välipalana ja vaikka vielä iltapalallakin (esim Hera80) niin onkohan se terveellistä? Vai miten suosittelisit paljon urheilevalle, että tulee proteiininsaanti täyteen päivässä?
Toinen kysymys: mitä mieltä olet Les Mills Grit -tunneista? Esim. Grit Strenght? 

Moi! No en lähtisi lotraamaan proteiinijauheillakaan ihan mielin määrin. Olisi hyvä saada ruuasta suurin osa proteiinia ja jauheiden avulla lisätä sitä. Kokeileppa lisätä esim. kalorilaskuriin päivän syömiset, niin huomaat ettei se proteiininsaanti ole kovin hankalaa, vaikka söisi ihan vaan ruokaa. 🙂 Siihen sitten muutama annos heraa täydentämään, jos tarvitsee!  Olen käynyt griteissä vain muutamia kertoja, mutta tykkään kyllä sen tyylisestä treenistä, tehokkaasti lyhyessä ajassa! 

1305337_10151817127859774_15974241_n