Mahtava maanantai ja suosituimmat jumppani

Olipas yltiöpositiivinen otsikko, anteeksi vaan. Mun entinen inhokkipäivä The Maanantai on muuttanut täysin muotoaan. Nykyään tyyliin odotan, että uusi viikko alkaisi ja pääsee taas tekemään niitä juttuja mistä tykkää eniten. Tiedän kyllä mistä tämä kaikki johtuu ja siitä saa tietysti vain enemmän motivaatiota jatkaa samaa rataa. 🙂

Älkää nyt pelästykö (älkääkä ottako mallia! 😀) mutta tämä päivä on sisältäny treeniä 4,5 tuntia. Voisi kuvitella, että olisin ihan loppu nyt, mutta olen kyllä ihan täynnä energiaa edelleen. Voi tosin olla, että leijun vielä jumppien jälkeisessä endorfiini-huumassa, tai sitten voi olla, että mun kroppa toimiii vaan jotenkin käänteisesti tai jotain.

Mitäs treeniä olen ehtinyt sitten tehdä? – Aamu käynnistyi reilun tunnin salitreenillä, jonka jälkeen vedin PT:n kanssa Fustraa. Illalla ohjasin omat tunnit, Bodyattackin, spinningin ja coren. Oli muuten melkoinen sauna-attack tänään! Peilit huurussa ja hiki lensi niin, että näytti siltä kuin olisi suihkussa käynyt. Spinningissä rutisteltiin vielä toinen lammikko suoraan pyörän alle, joten tämä ilta menee vesikuppi kainalossa ja yöllä saa taas rampata vähintään kolmesti vessassa. Perus settiä. 😀

©eve

Aloin miettiä, mitkä ovat suosituimpia tunteja joita ohjaan ja päädyin seuraavanlaiseen Top kolmoseen.

  1. Spinning
  2. RPV
  3. Bodyattack

Suositulla tarkoitan tunteja, joissa käy eniten ihmisiä. Ensimmäinen oli todella helppo, spinning on ehdottomasti suosituin ohjaukseni. Ohjaan kaksi tuntia viikossa ja molemmat ovat lähestulkoon aina täynnä, harmikseni ihmisiä tapaa myös jäädä aika paljon ulkopuolelle. En oikein tiedä mistä tämä suosio johtuu? Tunti on todella raskas, joten oletan sen olevan ainakin yksi vaikuttava asia. Lisäksi olen melko hyvä rutistamaan ihmisistä mehut irti, natsi mikä natsi. 😀

Toisen ja kolmannen välillä jouduin miettiä hetken, mutta päädyin RPV-tuntiin, sillä sen suosio on tasaisempi. Tunnilla käy siis säännölisesti vuoden ympäri aina paljon jengiä, attackissa voi olla joskus kausia kun homma hiljenee hieman. RPV on meidän koko salin suosituin tunti, se sopii kaikille ja monet haluavat treenata juuri alavartaloa. Oma tuntini on myös melko tehokas, ehkä se on taas yksi syy miksi tunnille palataan uudelleen. Lisäksi käytän paljon aikaa siihen, että saisin kivat ja menevät koreografiat ja musiikit koko tunnille. Bodyattack taas on yksi mun omista suosikeista. Attack on vaan niin fiilistunti, ettei toista samanmoista löydy. Rakastan vetää attackia ja fiilistellä täysillä, joten uskon että myös se oma into näkyy ja ehkä tarttuu asiakkaisiin. Bodyattack on tietysti myös todella tehokasta, vaikka tunti on koreograafisesti paljon helpompi kuin esim. Bodystep tai Bodycombat.

Bodyattack meiningeissä

Bodyattack meiningeissä


Sellaista pohdintaa täällä tänään. Loppuun jaan vielä Core-tunnin musiikit, joita toivottiin. 

  1. Bryce feat. J-malik – We’re in heaven (radio edit)
  2. Pitbull feat. Mohobmi & PLAYB4CK – Sun in california 
  3. Click & Play – U sure U do (Basslouder remix)
  4. Enrique Iglesias feat. Pitbull – I’m a freak
  5. Pitbull feat. Kelly Rowland – Castle made of sand
  6. Christina Perri – Human

Nyt vasta huomasin, että olipas paljon pitbullia tässä ohjelmassa.. 🙂


Uusien LesMills-ohjelmien biisilistat (LesMills music tracklist)

Heippa! Seuraavaksi vaihtuvat LesMills-ohjelmat ovatkin juuri ne, jotka kuvattii syksyn Super Saturday tapahtumassa. Osallistuin Bodyattackin, Bodystepin ja Bodycombatin kuvauksiin ja on siis pieni mahdollisuus, että vilahdan jollain DVD:llä. 😀 Täytyy sanoa, että en muista tarkkaan ohjelmien koreografioita. Attackin muistan parhaiten ja sen,että viimeinen sykepiikki, eli nro 9 oli ihan huikee! Ladylla tulee niin lähtemään katto lentoon kun saadaan tuo ohjelma käyttöön. 😀 Stepistä jäi myös hyvät fiilikset, mutta combat tuntui jokseenkin sekavalta, johtui varmasti suurimmaksi osaksi siitä, että oli todella ahdasta ja sai vain keskittyä siihen ettei jostain tule potkua omaan päähän! 😀

Tässäpä nämä katseltavaksi. Kuvat ovat täältä. Linkin takaa löytyy myös muiden ohjelmien listat!

BODYATTACK 84


bp

BODYPUMP 89


BODYSTEP 95

BODYSTEP 95


BODYCOMBAT 59

BODYCOMBAT 59

 


Rasvanpoltto ja lihaksien kasvatus (samaan aikaan?)

Viime aikoina kommenttiboksiin on eksynyt usempi kysymys koskien tätä aihetta. Miten kannattaa tehdä jos haluaa pudottaa painoa (rasvaa), mutta kuitenkin saada lisää lihasta tai ainakin pitää kiinni niistä olemassa olevista? Tiedämme, että jos haluaa optimoida lihaskasvun, kannattaa tehdä voimaharjoittelua, vähentää aerobista treeniä ja syödä riittävästi, mieluiten plussalla, jotta lihas saa rakennusaineita. Painonpudotuksessa kuitenkin vaaditaan, että energiansaanti on pienempi kuin kulutus, joten mitä tehdä, kun tavoite on saada lihasta ja vähentää rasvaa?

Alla olevassa kuvassa minä itse. Ensimmäinen on heti tammikuun alussa, pienen joulupöhön jälkeen. Mulla meni joulun aikaan kroppa jotenkin ihan tukkoon ja tuntui, että kaikki jäi kiinni kroppaan ja tulos oli tuossa. Seuraava on noin kuukausi jälkeenpäin, ja viimeinen on tämän hetkinen tilanne. Olen siis jättänyt kaikki sokeripitoiset ruoka-aineet pois, syönyt muuten itselleni normaaliin tyliin, alkanut tehdä voimaharjoittelua ja tehnyt myös paaaaljon aerobista jumppien muodossa. Kuten kuvastakin voi ehkä huomata, rasvan määrä on vähentynyt. Olen siis syönyt 300-500 kaloria vähemmän kulutukseen verrattuna. Voimatasot ovat parantuneet tästä huolimatta aika paljonkin ja omasta mielestäni olen saanut jonkun verran lisää lihasta, etenkin käsivarsiin. Täytyy tietysti ottaa huomioon, että voimaharjoittelu myös ns. turvottaa lihaksia, sillä niihin kerääntyy nestettä, jonka vuoksi lihakset saattavat tuntua suuremmilta.

kollaasi

Jos haluaa maksimoida juuri lihaskasvun tai esim. ensisijainen tavoite on laihtua/vähentää rasvan määrä kehossa, kannattaa aina panostaa yhteen asiaan kerralla. Tämän vuoksi esim. fitnesskilpailijoilla on ensin off-kausi, jolloin hankitaan lihasta ja sen jälkeen dietataan rasvat minimiin. Tavalliset kuntoilijat, jotka haluavat vain päästä hyvään kuntoon ja joilla tavoite ei ole pääasiallisesti kumpikaan aiemmista, voivat myös lähteä tavoittelemaan näitä kahta asiaa samalla kertaa. Silloin täytyy olla valmis odottamaan ja tekemään työtä pitkäjännitteisesti, sillä mitään ihmeellisiä pikakeinoja tai kuureja ei ole olemassa.

Lihasmassa kuluttaa noin kolme kertaa enemmän energiaa kuin rasvamassa, eli mitä enemmän lihasta kehossa on, sen helpompi on päästä tiukempaan kuntoon ja myös pysyä siinä. Sen vuoksi tässä tavoitteessa ensisijaisen tärkeä asia on voimaharjoittelu! Voimaharjoittelun tulee olla tehokasta, eli mikään pikkupainojen heiluttelu ei riitä. Treeni on onnistunut,kun treenin jälkeen lihakset tuntuvat väsyneiltä ja voimattomilta ja seuraavina päivinä voi tuntua pientä arkuutta lihaksissa. Sarjoja tehdessä viimeiset toistot ovat todella tiukkoja. Treenin tulee olla hypertrofista, eli lihasta kasvattavaa perusvoimatreeniä. Perusvoiman treenaaminen lisää lihasten voimaa kasvun kautta. Perusvoimaa treenataan painoilla, jotka ovat 50 – 85% maksimista, 6-8 toistosta aina 12-15 saakka, sarjoja voi tehdä 3-6 kpl. Muistakaa, että voimaharjoittelua voi tehdä myös oman kehon painolla. Punnerukset, leuanvedot ja erilaiset loikkatreenit ovat esimerkiksi hyviä vaihtoehtoja!

Voimaharjoittelun lisäksi suosittelen tekemään HIIT-treenejä. Eli lyhyitä kovatehoisia harjoituksia, koska lihakset eivät juurikaan tästä harjoituksesta kärsi. Monet vannovat matalasykkeisten tyhjällä vatsalla tehtyjen aamuaerobisten nimeen, ja en väitä etteikö niilläkin voisi saada tuloksia, mutta itse suosin toista tyyliä. Kovatehoisilla harjoituksilla saadaan samat hyödyt siinä missä pitkäkestoisillä  ”rasvanpolttolenkeillä”. Harjoituksen aikaisen rasvanpolton määrän sijaan täytyy myös ajatella treenin jälkeistä polttoa ja siinä mielessä rasvan ”palamisen” kokonaismäärää, mikä kovatehoisissa harjoituksissa on suurempi kuin matalatehoisissa.

IMG_5736Usein henkilöt, jotka ovat ns. aloittelijoita, eli ovat ennen syöneet köyhästi ja urheilleet vähän, voivat saada hyvinkin nopeita tuloksia kun ruokavalio laitetaan kuntoon ja aletaan treenata. Kehon rasvamäärä vähenee ja lihasta/voimaa tulee lisää. Tätä ei kuitenkaan kestä loputtomasti, vaan homma hankaloituu ajan kanssa. Tässä vaiheessa ruokavalion merkitys kasvaa entisestään. Ravinnon tulee olla monipuolista; hiilarit hyvistä lähteistä ja runsaasti proteiinia. Proteiinia tulisi saada noin 1.5 -2 g per painokilo (esim. 60 kiloinen henkilö, 60 x 2 = 120 g, 60 x 1,5 = 90, eli n. 90-120 g proteiinia päivässä). Rasvaa tulee myös nauttia, puhtaista ja luonnollisista lähteistä. Rasvan kanssa kannattaa olla kuitenkin tarkkana, sillä se on energiapitoisempaa kuin proteiinit ja hiilihydraatit, ja sitä tulee saada kokonaissaannista vähemmän kuin kahta aiempaa. Myös palautumisjuoma voimaharjoittelun jälkeen on hyvä ottaa, jotta palautuminen lähtee käyntiin mahdollisimman nopeasti ja treenistä saadaan haluttu hyöty. Oikeanlaisen ravinnon, harjoittelun sekä levon avulla lihaskudos vahvistuu ja rasvanpoltto tehostuu, vaikka kehon paino ei putoaisi itsessään. Tämä tarkoittaa sitä että kehon koostumus muuttuu, mikä lienee aika monien tavoite vai mitä?  

IMG_5345

Mitään suoraa ohjekaavaa minulla ei ole, enkä väitä, että kaikki tämä olisi absoluuttinen totuus. Saan paljon kysymyksiä jossa halutaan tietää mikä olisi itselle se oikea tapa laihtua, kasvattaa lihasta tai polttaa rasvaa. On aika vaikeaa kertoa virtuaalisesti mikä olisi oikea tapa kenellekin. Kaikki vaikuttaa aina kaikkeen ja sen vuoksi en itse suosi nettivalmennuksia, sillä haluan itse tavata ja tutustua valmennettavaan, olla mukana treeneissä ja kehityksessä, jolloin näen kokonaiskuvan ja pystyn tekemään parasta mahdollista työtä. Yksittäiset ohjelmat, kuten ruokavaliot ovat tietenkin asia erikseen.

Käsittelen aihetta taas ihan omasta näkökulmasta, millaisia tuloksia olen saanut asiakkaiden kanssa ja tietenkin myös lukemani perusteella. Tein perjantaina yhdelle PT-asiakkaalleni kehoanalyysin, jonka mukaan hän oli pudottanut -3,6 kg rasvamassasta ja lisännyt 100 g lisää lihasmassaa verrattuna edelliseen tulokseen. Nämä laitteet eivät tietenkään kerro aina absoluuttista totuutta, mutta vertailupohjana ne ovat hyviä, nähdään, että ollaan menossa oikeaan suuntaan! 🙂

Kannattaa siis miettiä mitä lähtee tavoittelemaan, tehdä suunnitelma ja noudattaa sitä. Asiat eivät aina ole täysin mustavalkoisia, tapoja voi myös soveltaa ja saada tuloksia, mutta tällöin ei voi odottaa sitä maksimaalisinta tulosta kaikilta osa-alueilta. 

DSC00683

 


Kauniita jumppakoruja sekä arvonta

Moikka! Tämä sunnuntaiaamu on kyllä aivan mahtava, saa herätä pitkien unien jälkeen, keittää pannun kahvia ja istahtaa koneelle bloggailemaan ilman kiirettä. 

Voitte ehkä arvata, että tyylini pukeutua on sporttinen. Rakastan rentoja vaatteita ja olen erittäin tyytyväinen, kun saan vetää kollarit päällä päivästä toiseen. Meikkiä käytän erittäin vähän, aamuisin tyyliin ripsiväriä silmiin ja menoksi. En ole käyttänyt juurikaan koruja, sillä ne ovat tuntuneet hankalilta käyttää, koska urheilen, hikoilen ja suihkuttelen paljon. Olinkin iloinen kun minuun otettiin yhteyttä Kultasepänliike Oskar Marinista. Kävin heidän liikkeessään ja sain valita minun käyttöön sopivat korut. 

DSC01388Valitsin korvakorut ja kaulakorun Edblad Eternity sarjasta. Korut ovat terästä, joten ne kestävät myös mun matkassa! Terästä voi nimittäin käyttää aika huoletta, sen vuoksi aloin kutsumaan näitä jumppakoruiksi, kuten otsikkokin jo paljasti. Teräs ei tummu samalla tavalla kuin hopea ja kulta, joten niiden kanssa voi treenata ja käydä huoletta myös suihkussa. Toki koruja voi käyttää yhtälailla arkena ja juhlissa, sillä ne ovat mielestäni aivan ihanat! 🙂 

DSC01390

Sporttisen tyylin lisäksi, pidän melko simppeleistä jutuista. Joskus nuorempana olin oikein kävelevä blongbling-nukke, mutta nykyään valitsen hieman eri tavalla. 😀 Nämäkin korut ovat mielestäni kauniit, mutta samalla yksinkertaisen tyylikkäät, eikä niiden tarvitse hohtaa kilpaa jumppasalin discopallon kanssa! Oskar Marin liikkeessä oli muutenkin todella paljon ihania juttuja ja todella hyvä palvelu. Täytyy myöntää, ettei tule käytyä kultasepänliikkeissä kovin usein, mutta haluankin muistuttaa teitä Vaasalaisia, että Marin on aidosti Vaasan vanhin kulta- ja kellosepänliike ja se sijaitsee kätevästi melkein Lady Linen vieressä, Kauppapuistikko 23:ssa.

DSC01391Minusta on tietysti mukavaa, että saan mahdollisuuden tällaisiin yhteistyö-juttuihin, mutta vielä mukavampaa on, jos myös te rakkaat lukijat pääsette hyötymään siitä jollain tavalla! Sain mahdollisuuden arpoa nämä samaiset korvakorut teidän kesken. Pääset osallistumaan arvontaan seuraavalla tavalla:

1. Tykkää Kultasepänliike Oskar Marinin Facebook-sivusta täällä

2. Jätä kommenttiboksiin kommentti, jossa kerrot omasta tyylistäsi muutaman sanan.Pidätkö sporttisesta vai jostain muusta 🙂

Arvonta päättyy ensi viikon Sunnuntaina 23.2.2014 kl 10:00.

DSC01389

 


Lauantai täynnä treeniä ja terveellistä ruokaa

Moikka! Palasin juuri kotiin päivän viimeisestä treenistä. Käytiin pumppailemassa alavartaloa Even kanssa. Ollaan pysytty suunnitelmassa ja tehty joka viikko yksi pakaroihin kohdistuva salitreeni yhdessä. Täytyy jälleen korostaa treenikaverin hyötyä tässä asiassa. Voipi olla, että olisi tullut jäätyä muutaman kerran mielummin kotiin, jos ei olisi sovittu yhteisiä treenejä! Kannattaa siis käyttää kavereita hyväksi ja treenata yhdessä! Treenit sujuvat vielä paljon mukavammin ja nopeammin, kun voi taukojen aikana keskittyä kamun tsemppaamiseen. 

IMG_5370

Aamulla kävin ohjaamassa spinningin ja bodyn, jonka jälkeen siirryin suoraan terveysbrunssille. Järjestettiin siis kavereiden kanssa yhdessä brunssi, joka koostui terveellisistä ruoka-aineista. Kaikki toivat jotain ja saatiin kasaan aika kattava setti. Jumppien jälkeen ruoka maistui vielä extrahyvälle. Brunssilla sai myös tankattua hyvät energiat illan treeniä varten, ja tänään rauta nousikin aika kivasti. Mulla oli käytössä uudet salikengätkin, jotka toimivat erittäin hyvin.

Kengät ovat adidaksen power lift 2 mallia

Kengät ovat adidaksen power lift 2 mallia


1939027_10152178126844774_943626836_o

raaka valkosuklaapalat kookoksella , vadelmilla ja vaniljalla by minä, kuva: Eve


1939340_10152178126389774_1107637387_o

hedelmä herkkulautanen, kuva: Eve

Muita ruokakuvia tältä päivältä ja viime päiviltä..

DSC01386 DSC01385 DSC01384 DSC01383

Joku kyseli spinningin sekä core-tuntien biisilistoja, joten laitan nyt ensin spinningin listan ja huomenna coren, ettei mene ihan jumiin tämä sivu kaikista linkeistä! 🙂 Kaikkia ei löytynyt youtubesta ja olen lisäksi muokannut itse kappaleiden tempoja!

Spinning 45 minuttia:

  1. Dirty sound system – Hey brother (technoposse remix edit)
  2. Henry Blank – Whacha say (B-tastic remix edit)
  3. Bryce feat. J-malik – Nothing can’t hold us back (Crystal lake remix edit)
  4. Picco Sy&Unknown – It goes on and on (Sy&Unknown remix)
  5. Master Blaster – Hands up! (Ruhrpott soldiers club mix)
  6. R.I.O feat. U-Jean – Komodo (hard nights)
  7. Dirty sound system – U make me (technoposse remix edit)
  8. Filthy Louca – Silence (Darwin remix)
  9. DVBBS & Borgeous – Tsunami
  10. Accuface – Let your mind fly 2014 (high energy edit)
  11. Monster gang – The monster (smithee edit)
  12. Lady Gaga feat. R. Kelly – Do what you want