Välipalavinkkejä

Heipsan! Aina välillä joku kyselee välipalavinkkejä, joissa ei olisi gluteenia tai maitoa. Yleisesti voin kertoa vinkkinä, että googlaamalla löytyy vaikka minkälaisia reseptejä! Tämä alla oleva setti on varmasti monelle tuttu, mutta voi toimia inspiraationa joillekin, jos riisikakut ovat päässeet unohtumaan. 🙂

IMG_5393Kuvassa on siis kaksi luomulaatuista riisikakkua, päällä maapähkinävoita, luomua sekin. Viimeisenä on puolikas banaani viipaloituna. Todella herkullinen yhdistelmä. Kaloreita näissä on n. 200-250, riippuu hieman kuinka innokkaasti levittää maapähkinävoita. 😀 Huomioikaa, että riisikakkujakin on paljon erilaisia. Itselläni on Friggsin raakariisistä valmistettuja luomukakkuja. 

Banaaniletut ovat varmasti myös tuttu juttu monille. Useissa resepteissä tarvitaan esim. vain yksi kokonainen kanamuna ja useampi valkuainen. Kauppareissulla silmiini osui Laitilan Eggo tetra, joka on siis pelkkää valkuaista. Tein lettutaikinan käyttäen 2,5 dl valkuaista, yhden banaanin ja yhden kauhallisen Fitnessgurun Cappuccinon makuista heraproteiinia. Kaikki aineet tehosekoittimeen, jonka jälkeen paistetaan letuiksi tilkassa kookosöljyä. Paistoin päälle vielä omenan paloja. Tämä oli melkoinen proteiinipommi, laskeskelin, että taikinassa oli 52 g proteiinia. 😀 Oli muuten hyvää! Vetelin koko kasan lettuja iltapalaksi eilen! 

IMG_5427DSC01353Aamulla on taas jumpattu kahden tunnin verran ja nyt valmistaudun salille lähtöön. Luvassa olisi viikon viimeinen treeni, kohteena the pakarat. Kävin tänään myös verianalyysissä, mikä oli todella mielenkiintoinen kokemus. Kerron aiheesta vielä tarkemmin lisää.

Mukavaa lauantaita ja älkää provosoituko liikaa edellisestä kirjoituksesta. 😉 Onneksi kaikilla on vapaus valita mitä ostaa, syö ja tilaa. Moikkamoi!

One Whey Cappuccino saatu Fitnessgurulta


Rasvaprosenttimittauksen tulokset

Heippa! Kävin tänään mittaamassa rasva% (pihtimittaus) ja en meinannut uskoa silmiäni. Hämmästyin onneksi ihan hyvällä tavalla, sillä tulos oli paljon parempi mitä ajattelin. Pihtimittauksessa mitataan siis ihonalaista rasvaa. Olen itse mitannut asiakkaitani pihdeillä sekä tanitalla ja tullut siihen tulokseen, ettei niiden ero ole kovinkaan suuri. Heittoja voi olla prosentilla sinne tänne. Työkaveri mittasi rasvani tammikuussa pihdeillä, joten paras vertailutapa on siis käyttää samaa mittaustapaa, jotta nähdään mahdollinen muutos.

IMG_5414

 

Haluaisin käydä inbody-mittauksessa ja googlailinkin jo, että vaasassakin olisi mahdollisuus mittaukseen. Siinähän näkisi sitten paljon tarkemmin kehon tilanteen. 

IMG_5411

 

Yllä olevassa kuvassa näkyy siis tulos. Vatsasta on lähtenyt eniten fläsää, mutta siellä niitä millejä oli eniten alunperinkin. Yleensä naisilla on eniten rasvaa ojentajissa ja vatsassa.  Tulokseni oli siis 16,8 % minkä eteen on kyllä tehty töitäkin, että ei ihan ilmaiseksi ole tullut! Kyllä mulla ainakin tulee hyvä fiilis, kun tehty työ tuo tuloksia. On paljon mukavampi olo, kun oma kroppa tuntuu omalta! Ahkeruus palkitaan aina. 😉 

Huomenna olisi luvassa lisää testauksia, olen nimittäin menossa ottamaan verenkuvan. Mulla ei ole tästä vielä kovinkaan paljon tietoa, mutta tulen kirjoittamaan asiasta ja tuloksistani teillekin. Aamupäivän Body on jumpattu ja nyt alan tankata ruokaa napaan ja katsomaan Bodypumpin biisejä läpi, tässä on ollut parin viikon tauko pumpista ja tänään palataan sen pariin spinning-bodypumpin muodossa. Tunti on tietysti päällekäin suomen pelin kanssa. Saa nähdä joudunko polkemaan ja pumppaamaan ihan vaan me myself and I! 😀

Muistakaahan osallistua koruarvontaan, joka päättyy tämän viikon sunnuntaina!

DSC01407 DSC01408 DSC01410 


Millainen on treenifilosofiani?

Moikka ystävät! Tänään on taas urheiltu huolella ja tänään on ollut sellainen päivä, että olisi voinut vaikka siirtää vuoria ja hypätä kuuhun. Viime aikoina on muutenkin ollut jotenkin todella paljon energiaa! Tarviiko joku virtaa? Täältä löytyisi muillekin. 😀

©eve

Aamulla ohjasin RPV:n ja sen päälle vedettiin Saran kanssa tunnin rinta-selkä-treeni. Illalla oli perinteinen torstai steppi, tänään mentiin perinteisenä partya ja speediä.

Mulla oli alkuun rinta paljon vahvempi, mutta nyt selkä on saanut painoissa kiinni ja alkaa mennä melko samoilla painoilla molemmat puolet. Puhun siis lähinnä yläselkään kohdistuvista liikkeistä. Olen tehnyt säännöllistä salitreeniä nyt 1,5 kk ja olen saanut aika paljon palautetta muilta ihmisiltä, että lihasta on selkeesti tullut lisää. Nyt alan jo itsekin huomata pientä kehitystä, joten kyllä niitä tuloksia saa, kun vaan on valmis tekemään töitä! 

Päivän treeni:

  • Ylätalja 4 x 12 (40kg)
  • Penkkipunnerus 4 x 8 (50 kg)
  • Avustettu leuanveto leveällä myötäotteella 4 x 10
  • Penkkipunnerus istuen laitteessa 4 x 10-12 (52,5 kg)
  • soutu alataljassa istuen 4 x 12 (40 kg)
  • Vinopenkki käsipainoilla 4 x 12 (16 kg:n käsipaino x 2)
  • Yhden käden soutu käsipainolla 4 x 10 per käsi (16 kg:n käsipaino)
  • Ristikkäistalja 4 x10-12 (40 kg)
  • taputuspunnerus 3 x 10

Tästä päästäänkin aiheeseen treenifilosofia. Mikä on minun periaatteeni omissa treeneissä ja ohjauksissa? Yleisesti ajattelen aina, että mielummin enemmän kuin vähemmän, tai liian kovaa kuin liian löysästi. Usein salilla etsin ensin sellaiset painot millä en jaksa tehdä ja sitten otan siitä seuraavan ja teen väkisin niillä. 😀 Mua ottaa ihan jäätävästi päähän jos jonkun treenin jälkeen tuntuu ettei ole antanut kaikkeaan. Kaikki treenit eivät ole tietenkään tuhat lasissa ja yrjö kurkussa, mutta tarkoitan, että haluan treenin tavoitteen täyttyvän mahdollisimman täydellisesti. 

Mielestäni on aivan turhaa lähteä treenaamaan periaatteella ”teen vähän jotakin”. Tai korjataan…Tarkoitan, että minua ei haittaa jos joku muu tekee niin, mutta en tekisi itse koskaan niin. Kun treenataan, silloin treenataan ja piste. En voisi kuvitella tekeväni jotain liikettä, mikä ei ns.tunnu missään. 

DSC00640

Saattaa kuulostaa, että olen hirveä pakkomielteinen puurtaja, mutta näin ei kuitenkaan ole. Nautin treenaamisesta enemmän kuin mistään muusta. Iltaisin kun menen nukkumaan, odotan aamua, jotta saan vetää mun aamupuuron napaan ja lähteä treenaamaan. Aika pimee tyyppi – Tiedetään. Tietysti on myös vaiheita, kun ei nappaa yhtään, mutta niitä vaiheita on paljon vähemmän. Ohjaaminen on tietysti parasta ja nämä omat treenit tulevat hyvänä kakkosena. Mun saliura on vielä hyvin lyhyt, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu hyvältä saada tehdä jotain missä voi keskittyä omaan tekemiseen. Myönnän olevani ryhmäeläin ja treenaan mielellään aina kaverin kanssa myös salilla, ja silloin mun ohjaaja/pt-persoona tietysti puskee esiin, jolloin kamut joutuu kuuntelemaan ainaista neuvomista ja korjailua. 😀

Omilla tunneilla yritän noudattaa tätä samaa filosofiaa ja yritänkin parhaani mukaan tsempata asiakkaita haastamaan itseään tekemään vähän enemmän, suuremmalla painolla tai kovempaa kuin edellisellä kerralla. Tuntuu, että haastaminen ja tsemppaaminen tulee mulla todella luonnostaan, mun ei tarvitse miettiä tai suunnitella sanomisia. Yleensä sieltä suusta vaan lentää vaikka ja mitä. Joskus voisi tietysti vähän miettiäkin ennen kuin sanoo, mutta sellainen mä oon. 😀

Millaisia treenifilosofioita teillä on? Poikkeaako ne täysin tästä vai meettekö samoilla linjoilla?

DSC00465_Fotor


Pyllypöksyt ovat täällä!

Hellurei! Tiedän että toiset ärsyyntyvät, kun otsikossa mainitaan sana ”pylly” tai ”tissi”, mutta aiheen mukainen otsikko täytyy kuitenkin olla! 😉

Kirjoittelin joulunaikaan pakaroita imartelevista pöksyistä ja nyt sain vihdoinkin omani kotiin. Arvoin hetken minkä värin ja mallin tilaan, ja päädyinkin turvalliseen mustaan näin ensi alkuun. Lisäsin äsken kuvan instagramiin ja sinne oli ehtinyt tulla jo parissa minuutissa sen verran monta kysymystä, että annan näille pöksyille ihan oman postauksen.

IMG_5395

Mitäs mieltä olen housuista? No ensinnäkin ne ovat mukavimmat housut mitä olen koskaan kokeillut. Ei kiristä eikä purista, kangas on ihanan pehmeää, mutta silti napakkaa, jotta housut pysyvät ihonmyötäisinä. Saa nähdä miten pito säilyy käytössä ja pestäessä. Otin koon XS ja se oli sopiva. XXS olisi voinut olla vielä parempi, jos housut esim. löystyvät käytössä. Tilasin housut siis Freddyn sivuilta ja toimituksessa kesti n. 1,5 viikkoa. Housujen hinta oli 89 euroa ja loppusumma postikuluineen taisi olla 101 €.

Mulla on vielä oma pakaroiden kasvatusurakka pahasti kesken, mutta eiköhän kesään mennessä nämä istu vieläkin paremmin. 😀 

IMG_5405

 


Millainen määrä liikuntaa on tarpeeksi?

Niin. Siinäpä vasta kysymys! Tähänkään ei ole mitään yhtä vastausta, vaan kaikkihan riippuu siitä mitä liikunnaltaan hakee. Myös kuntotaso ja aikaisempi liikuntahistoria vaikuttaa tietysti asiaan. Juurikin tämä vuoksi ei koskaan kannata verrata omia liikkuntamääriä toisten ihmisten määriin! Välillä mietin, kuinka järkevää on jakaa omia treenejä ja määriä blogssa, sillä omat treenimäärät ovat todella suuria, verrattavissa ihan ammattiurheilijan määriin. Ja toisaalta, minähän urheilen ammatikseni, joten sekin vaikuttaa asiaan. Jos en ohjaisi tunteja, ei varmaan tulisi käytyä noin monessa jumpassa viikon aikana. 🙂

IMG_5382_Fotor_CollageKun alkaa miettiä mikä olisi itselle sopiva määrä liikuntaa, on tärkeä tietää mikä on liikunnan tavoite. Kannattaa myös huomioida oma pävittäinen aktiivisuus. Jos istuu suurimman osan päivästä paikallaan, ei tunnin liikunta kolmesti viikossa ole välttämättä tarpeeksi. Jos taas on todella aktiivinen, harrastaa paljon hyötyliikuntaa, tällöin kolme liikuntakertaa viikossa on terveyden kannalta sopiva määrä. Kannattaa aina muistaa, että ihmisen keho on luotu liikkumaan. Me olemme passivoituneet harmittavasti koneiden ja muiden avustavien laitteiden vuoksi. Monet istuvat 8 tuntia päivässä työpaikalla, jonka jälkeen ajavat autolla kotisohvalle lekottelemaan loppuillaksi. Tällaisissa tilanteissa ei ole mikään ihme, että kroppa pettää alta ja paikat prakaa. Pahimmassa tapauksessa ”jumeja” yritetään hoitaa lääkkeillä tai hieronnalla, eikä mennä itse ongelman ytimeen.

Hyvällä liikuvuudella säästyy monilta vaivoilta!

Hyvällä liikuvuudella säästyy monilta vaivoilta!

Veikkaan kuitenkin, että suurin osa blogini lukijoista ovat aktiivisia ja treenimäärät ovat hieman suurempia. Karkeasti sanottuna voidaan ajatella, että jos haluaa ylläpitää jotain ominaisuutta esim. voima, liikkuvuus, hapenottokyky jne, tulisi tätä ominaisuutta treenata kolmesti viikossa. Jos taas haluaa kehittyä, tulisi ominaisuuteen panostaa enemmän. Esimerkkinä, jos haluaa parantaa omaa liikkuvuutta, tulisi venytellä/tehdä liikkuvuutta kehittävää treeniä enemmän kuin kolmesti viikossa. Jos haluaa pitää oman kuntotason siinä missä se on, kolme liikuntakertaa riittää siihen. Tietysti aloittelijoilla kunto kehittyy aina alkuun todella nopeasti, vaikka liikkuisi vähemmänkin. Liikuntakerran kestolla on myös vaikutusta. Liikuntaa ei aina tarvitse suorittaa juuri tuntia putkeen. Joskus vähempikin riittää ja voi tehdä lyhyen, mutta paljon tehokkaamman harjoituksen (esim. HIIT)  ja saada samat hyödyt kuin pidemmässä treenissä. Liikunta ei aina tarkoita, että täytyy lähteä kuntosalille puntille tai jumppaamaan. Reipas kävelylenkki ulkona on tuhat kertaa parempi vaihtoehto kuin jäädä sinne sohvalle lepäilemään.

DSC00342

Kehittymiseen liittyvissä asioissa täytyy muistaa, ettei kaikkea voi saada heti. Kehittyminen vaatii, että keskitytään ominaisuuteen, jota halutaan parantaa. Jos haluaa enemmän voimaa, kannattaa laittaa voimatreenit etusijalle ja tehdä hieman vähemmän aerobista. Kaikki eivät kuitenkaan halua kehittyä, vaan liikkuvat koska se on hauskaa ja koska siitä tulee hyvä olo! Tämä on ihanteellinen tilanne, sillä silloin liikunnan harrastaminen tulee luonnostaan ja on jatkuvaa. 

Mun mielestä aina ei tarvitse olla jotain tavoitteita joita jahtaa, mutta niistä voi saada itselleen motivaatiota ja lisätsemppiä treeneihin. Jos tavoitteena ei ole minkään tietyn ominaisuuden kehittäminen, kannattaa harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Hyvän palapelin saa kasaan, kun yhdistää aerobista liikuntaa, voimaharjoittelua sekä kehoa huoltavaa treeniä. Huoltavan treenin ei aina tarvitse olla venyttelyä, vaan rauhallisemmat keppijumpat ja muut ovat myös loistavia liikuntamuotoja. Mitä parempi kuntotaso on, sen enemmän täytyy treenata jotta kehitystä tapahtuu. Jos tuntuu, että oma kunto on jumittanut paikallaan jo hetken, voi määrien/tehojen lisääminen tuoda toivottuja tuloksia. Jokaisen treeniviikon ei tarvitse olla samanlainen. Joskus voi tehdä raskaita viikkoja ja urheilla määrällisesti paljon, jonka jälkeen ottaa yhden kevennetyn viikon keskittyen palautumiseen ja huoltavaan liikuntaan. 

DSC01230

Loppuun vielä lyhyesti aiheesta laihdutus. Voisin kuvitella, että seuraavaksi joku kysyy mikä on sitten sopiva määrä liikuntaa jos haluaa pudottaa painoa? Painonpudotuksessa liikunnalla ei loppujen lopuksi ole edes kovin suuri rooli. Painonpudotus on kiinni 80% ruokavaliosta ja 20% treenistä. Tämä on siinä mielin hyvä asia, jos esim. loukkaantuu tai ei muuten vaan pysty treenata, se ei automaattisesti ”pilaa” painonpudotusta. Tietysti liikunnan avulla voi syödä hieman enemmän, mutta loppujen lopuksi kyseessä on aika pieni kalorimäärä. Jos urheilee vaikkapa sen tunnin päivässä, lisää se vain n. 400 kcal (riippuu tietysti kuka treenaa ja mitä) kulutukseen. 2 voileipää päällyksineen, banaani ja lasi maitoa ja se on siinä se 400 kcal.