BIKINI FITNESS – DOKUMENTTI

Minäkin katsoin tietysti Muodonmuutoksia -dokumentin viime viikon maanantaina ja ajattelin ensin, etten laita lusikkaani tähän soppaan, koska niin moni on jo ottanut kantaa kyseiseen ilmiöön, mutta koska tästä toivottiin ajatuksia, niin pistetääpä hieman koostetta, mitä itse ajattelen kaikesta tästä. Dokumentissa seurataan siis neljän bikinifitness-kilpailuun valmistautuvan naisen elämää kisoja edeltävältä kaudelta sekä itse kisasta. En tiedä olenko paras ihminen ottamaan kantaa tällaisiin asioihin, sillä suhtaudun aika neutraalisti kaikenlaisiin ilmiöihin ja pyrin ajattelemaan kaikkea aina monesta eri näkökulmasta, mikä siis tarkoittaa, että tämä teksti ei luultavasti provosoi ketään millään tavoin. 😉

Ihan ensimmäisenä asia, mitä monet ihmiset eivät edelleenkään tajua, on se että mitä mediassa näkyy, ei kaikki ole todellakaan aina tai edes lähelle sitä miltä se näyttää. TV-ohjelmissa, etenkin tositeevee tyyppisissä seteissä, leikkauksilla pystytään antamaan ihmisistä haluttu kuva. Yleensä jokaisella henkilöllä on tietynlainen rooli, mikä saattaa olla ihan päinvastainen kuin totuus. Materiaalia kuvataan niin paljon, että lopputulos saadaan juuri sellaiseksi kuin ohjelman tekijät haluavat. Sehän on paljon viihdyttävämpää, kun on draamaa ja provosoivia ajatuksia. Uskon, että monen julkisuuden henkilön julkisuuskuva poikkeaa loppupeleissä aika paljon siitä mitä todellisuus on.

Myös tässä dokumentissä oli selkeästi punainen lanka, jota dokkarin tekijä oli halunnut tuoda ilmi. Haluttiin näyttää kuinka rankka laji fitness ja esimerkiksi diettaaminen on. Dokumentissa esiintyvät henkilöt olivat aika apaattisia, jopa surumielisiä ja kyyneleiltäkään ei vältytty. Tämä taas loi kuvan siitä, että kisadieetti on pelkkää kärsimystä, nälkää, jopa sairaalloista laihduttamista karvankasvuineen. Mielestäni kilpailemista tai diettaamista ei oikein voi lokeroida yhteen laatikkoon, sillä toteutustapoja on yhtä paljon kuin kilpailijoitakin. Uskon, että tässä vuosien saatossa homma on saattanut mennä jopa hieman järkevämpään suuntaan, mutta tiedän silti, että edelleen on paljon niitä jotka lähtevät kilpailemaan liian aikaisin ja treenikalenteri koostuu lähinnä aerobisen veivaamisesta ja tuhannen kalorin ruokamääristä.

Koska treenaan paljon ja syön miten syön, on lähinnä sääntö kuin poikkeus, että multa kysytään usein, että oonko menossa kilpailemaan. Fitness on edelleen aika pinnalla ja on mielestäni jotenkin outo ajatustapa, että jos haluaa olla hyvässä kunnossa, tarkoittaa se että pitäisi kilpailla omalla kehollaan. En tiedä mikä siinä on, mutta en ole koskaan syttynyt tähän lajiin millään tavoin. Lavaesiintyminen ja se kaikki ulkoinen valmistelu (meikit, bikinit, keimailu jne) ei vaan mun mielestä kuulu urheiluun ja jotenkin se kaikki aiheuttaa enemmänkin myötähäpeää kuin ihastelua. Kisakireen kropan eteen täytyy toki tehdä paljon töitä ja en väitä etteikö kisakunnossa oleva kroppa olisi mun silmään hyvännäköinen, koen vaan itse että hyvässä kunnossa olemiseen ei tarvitse olla välttämättä kilpailija. Lisäksi olen kilpaurheillut koko lapsuuteni ja nuoruuteni, joten koen että olen saanut elää sen vaiheen läpi ja tällä hetkellä en kaipaa sellaista arkea, missä kaikki focus on jossain tietyssä päivämäärässä.

Koska fitness on niin pinnalla nyt, jopa negatiivisessa mielessä kaiken sen kurinalaisuuden vuoksi niin monesti unohdetaan että kaikki kilpaurheilu vaatii kuitenkin loppupeleissä kurinalaista elämää ja on paljon muitakin lajeja, joissa ruokavalio on ”rajoitettu” ja painoa pudotetaan runsaastikin kilpailua varten tai jopa pidetään keho hyvin tiukassa kunnossa jatkuvasti. Fitness keskittyy niin tiukasti vain tähän puoleen, jonka takia siitä on tehty tällainen ”silmätikku”, etenkin mediassa.

Dokkarista vielä sen verran, että toki mullakin nousi hiema karvat pystyyn tietyistä jutuista, esimerkiksi kun ohjelmassa jopa painotettiin sitä kuinka bikini fitness – vartalo on tyyliin kaikkien naisten ja miesten unelmavartalo. Yleistäminen on aina turhaa, sillä maailmasta tuskin löytyy yhtä unelmavartaloa kaikkien mieleen. Kauneus ja ihanteet ovat sellainen asia mikä jokaisella on ja se jokaiselle sallittakoon. Mielestäni mielipiteistä riiteleminen on muutenkin ehkä yksi turhin asia ikinä, sillä näistä asioista ei koskaan päästä yksimieliseen lopputulokseen!

Sellaisia ajatuksia tähän maanantaiaamuun. Täällä on vietelty vappua hieman rauhallisemmissa merkeissä tänä vuonna. Viikonloppu on ollut aika treenipainotteinen höystettynä hyvällä safkalla ja lepäilyllä. Nyt kun tuo aurinkokin päätti näyttäytyä, ajattelin heittää lenkkarit jalkaan ja lähteä pienelle happihyppelylle mäkivetojen pariin! 😀

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


VIDEO KERTOO ENEMMÄN KUIN TUHAT SANAA

Joitakin viikkoja sitten tuli kirjoiteltua deittailusta nykypäivänä ja koska postaus oli todella luettu, koin että olette ehkä kiinnostuneita tällaisistakin aiheista aina välillä. Olen siis mukana kaupallisessa yhteistyössä uuden KLIP – sovelluksen kanssa. Koska kaikki eivät luultavasti tiedä mistä on kyse, kerrataan hieman. KLIP on uusi videopohjainen deittailuapplikaatio, joka vie treffailun uudelle asteelle. KLIPiin ladataankin kuvan sijaan lyhyt profiilivideo, jossa vastataan lyhyesti kolmeen kysymykseen. Kun video on kuvattu, pääsee selailemaan muita käyttäjiä ja toiminto toimii niin, että jos molemmat tykkäävät toistensa videoista, syntyy match. 

En ole varmastikaan ainoa, joka on vähintäänkin kuullut tarinoita kuinka ollaan tavattu esimerkiksi tinderin välityksellä, menty treffeille ja sitten treffi kaveri onkin ollut jotain ihan muuta mitä kuviteltiin. Muutama kaveri on käynyt treffeillä, jossa profiilikuva oli otettu 10-vuotta tai 20 kiloa sitten. 😀 Mä en oikein tiedä mitä noilla jutuilla haetaan, sillä selviäähän todellisuus kuitenkin jossain vaiheessa. Tokikaan ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa, mutta jos heti alussa lähdetään liikkeelle valehtelemalla, tulee kyllä melko huijattu olo.

Mulla ei ole omasta takaa mitään kauhutarinoita kerrottava, mutta onhan tuo aina aika jännittävää jos tapaa ihmisen, jonka on nähnyt vain kuvassa. KLIPiä sellanneena, voin kertoa että elävä kuva antaa kyllä paljon todenmukaisemman kuvan ihmisestä! Puhe, eleet, ilmeet ja koko olemus antaa ihan erilaisen ensivaikutelman kuin pelkkä kuva, johon pystyy tallentaa vain sen yhden pienen hetken. Kuvassa pystyy myös huijaamaan enemmän. 😀 Sanoisin siis, että tällä metodilla säästää jopa sitä kallisarvoista aikaa, eikä tule yhtä paljon hutilyöntejä. 😉 Täytyy kuitenkin sanoa, että video toimii myös positiivisella tavalla, sillä monesti aloituskuva voi olla sellainen jonka pyyhkäisisi ohi, mutta videon katsottua mieli muuttuu.

Itse ajattelin aluksi, että on jopa ahdistavaa kuvata video, mutta valmiiden kysymyksien vuoksi se oli itseasiassa aika helppo nakki. Ruutuun tulee siis kolme erilaista kysymystä, jonka jälkeen homma on purkissa. Videon voi halutessaan kuvata uudemman kerran, jos siltä tuntuu!

Kannattaa muuten suunnata instagramiin seuraamaan @joinklip-tiliä, jossa on mahdollisuus voittaa Zalandon 100€ lahjakortit sulle ja frendille! 🙂

Jos teillä jotain mehukkaita ensitreffi-tarinoita kerrottavana, saa jakaa kommenttiboksissa! 🙂


THE STRUGGLE IS PART OF THE STORY

Viimeisin vuosi on ollut elämäni rankinta, mutta samalla opettavaisinta aikaa. Rankka ei ole aina suoranaisesti synonyymi huonolle, vaikka toki niitä huonoja juttujakin on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Viime kesänä mun elämässä muuttui jotain ja aloin kyseenalaistaa kaikkea ja miettiä mitä oikeesti haluan. Jos oon ihan rehellinen, en oikeestaan tiedä vastausta vieläkään ja välillä mietin, että mitä tässä on oikeesti tapahtunut ja oonko tehnyt liian isoja virheitä vai elämäni parhaita päätöksiä. Tässä on siis eletty jonkinlaista vaihetta, jota on hyvin haastavaa kuvailla kirjoittamalla lyhyesti.

Mä oon todella kova analysoimaan kaikkea. Analysoin sitä mitä on tapahtunut, sitä mitä ei ole tapahtunut (:D), omaa käytöstä, muiden käytöstä jne jne. Tällainen jatkuva ajatustyö saattaa olla välillä todella raskasta. Haluaisin välillä vain painaa aivot off-asentoon ja olla ajattelematta yhtään mitään. Jos elämäni oli vielä vuosi sitten hyvin tasapainoista ja tasaista, niin nykyään vuoristorataa on ollut vähän liikaakin. Vuoden alussa päätin, että alan oikeasti keskittyä vain asioihin, jotka ovat itselle tärkeitä ja se on ollut yksi parhaita päätöksiä. Mun pää olisi varmaan hajonnut jo, jos mulla ei olisi ollut töitä ja treenejä, joihin keskittyä.

En tiedä missä pilvilinnoissa oon elänyt viimeiset vuodet, mutta viime aikoina oon oppinut, että on olemassa hyvin paljon erilaisia ihmisiä. Vaikka sitä ei tahtoisi uskoa, niin on myös niitä itsekkäitä ihmisiä, jotka eivät välitä kuin omasta hyvinvoinnistaan. Olen ollut liiankin naiivi ja uskonut aina vaan hyvää ihmisistä, mikä ei välttämättä ole aina järkevintä. Tiedän olevani tavallaan liian kiltti, mutta silti oon päättänyt että vaikka mitä tapahtuu, pyrin aina ajattelemaan asioista ja ihmisistä positiivisesti, kunnes toisin todistetaan. Koskaan ei voi tietää, mikä tarina sen ihmisen takaa löytyy. Meillä on kaikilla ne omat ongelmat, jotka saattavat heijastua oudollakin käytöksellä toisia ihmisiä kohtaan.

Tästä tekstistä huolimatta, oon tällä hetkellä ihan onnellinen. Välillä vaan (ainakin mulla) on päiviä tai kausia, kun tuntuu että kaikki on niin hemmetin vaikeeta. The struggle is part of the story ja niin edelleen.. Kirjoittaminen on toiminut mulle aina terapiana selvittää omia ajatuksia ja saattaa olla, että huomenna on taas ihan erilainen fiilis kaikkeen, mutta tänään oon taas miettinyt että olis ihan hirveen kiva jos välillä elämä ei vetäis mattoo jalkojen alta just sillon kun tuntuu, että kaikki alkaa mennä taas hyvin. Mun omat fiilikset heijastuvat muutenkin aina tosi vahvasti bloggaamiseen ja on tosi haastavaa saada mitään järkevää tekstiä aikaiseksi, jos omassa päässä myrskyää. 😀

Tiedän, tai vähintäänkin toivon, että jossain vaiheessa kaikki kirkastuu ja sitä tajuaa, miksi on tapahtunut mitä on tapahtunut. Siltikin välillä tulee epätoivoinen olo, että eikö tää ikinä muutu. Onko ruudun takana muita, jotka miettii samanlaisia asioita?

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


MIELUUMMIN MUUTTUNUT KUIN JUUTTUNUT

Pohdiskeltiin tänään yhden mun PT-asiakkaan kanssa, että miksi sitä on aina niin vaikeaa tehdä muutoksia tai aloittaa uusia juttuja. Muutos tuntuu haastavalta, koska usein silloin joutuu tehdä asioita eri tavalla verrattuna siihen mihin on tottunut ja se taas vaatii ylimääräistä suunnittelua, tekemistä ja työtä. Tällä hetkellä mä oon niin hemmetin iloinen ja onnellinen, että päätin aloittaa tämän valmennusprojektin, vaikka sitä aluksi pohdinkin pitkään. Syyt olivat se, että tarvitsenko valmennusta, koska osaan itsekin ja onko järkevää laittaa rahaa sellaiseen. No, voin sanoa että todellakin tarvitsin ja todellakin oli järkevää panostaa myös rahallisesti. Muutenkin tähänastisen elämäni kokemuksella voin sanoa, että usein silloin jos pohtii jonkun asian väliltä pitkään, kannattaa valita muutos. Olen myös sitä mieltä, että ei ole olemassa vääriä valintoja, vaan ne valinnat vain määrittävät mihin suuntaan elämä seuraavaksi lähtee lipumaan.

Muutoksia tai päätöksiä tehdessä sitä monesti miettii, että mitä jos valinta alkaakin kaduttamaan? Jos taas mietit elämääsi taaksepäin, millaisia asioita kadut? Kadutko oikeasti yhtäkään sellaista, jossa emmit pitkään kahden päätöksen välillä ja valitsit toisen? Itse voin rehellisesti sanoa, että kadun elämässäni joitakin asioita, mutta en sillä tavalla, että miettisin niitä sen kummemmin. Nämä kaduttavat asiat ovat taas sellaisia päätöksiä, joita on tullut tehtyä niin sanottua hetken huumassa. Kun joku hetkellinen ”nautinto” on mennyt pitkäaikaisen hyvän edelle. Tähän voisi sanoa, että ”Never make permanent decision on temporary feelings.”

Jos palataan tuohon aloittamisen vaikeuteen, mun mielestä ainoa tapa on vain lopettaa turha jahkailu ja laittaa homma käyntiin. Ensitöikseen on hyvä unohtaa ”maanantaina”, ”huomenna” tai ”ensi viikolla” aloittamiset ja tehdä se samantien. Usein se, että päättää aloittaa on ensimmäinen askel, jonka jälkeen asiat alkaa rullaamaan ihan itsestään.

Tämä kyseinen asiakkaani on esimerkiksi pudottanut painoa 10 viikon aikana 12 kiloa! Noin lyhyt aika ja noin suuri tulos. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pikakuuri, sillä kuten tiedätte, mun metodin mukaan ruokaa syödään paljon ja kun asiat tehdään oikein, myös tulosta tulee. Meillä on vielä yli puolet paketista jäljellä, joten tullaan tekemään aika tajuton lopputulos! Kaikki on mahdollista, kun vain tekee sen pienen päätöksen ja alkaa toimia pikkuhiljaa omaa tavoitetta kohti.

Mun mielestä yksi parhaista tunteista on, kun alkaa huomata, että tehty työ tuottaa tulosta. Oli kyseessä mun oma kuntoprojekti, asiakkaan painonpudotustavoite tai jokin työhön liittyvä juttu, niin kehittyminen tuo kyllä aivan järjettömän hyvän olon ja se mielihyvä voittaa jokaisen karkkipussin tai baari-illan.

Edellä mainitut kun usein ovat sellaisia, joilla haetaan jonkinlaista mielihyvää, kun sen voi saada asioista, jotka tekee oikeasti onnelliseksi. Enkä todellakaan tarkoita, ettei koskaan saisi syösä karkkia tai juoda olutta. Tarkoitan, että usein tyhjyyttä tai pahaa oloa korvataan ruualla/alkoholilla, kun oikeasti vatsan täyttämisen sijaan sydän kaipaa täytettä. Läheisyyttä, rakkautta tai omistautumista asioille, jotka ovat itselle tärkeitä. 🙂

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.


MITEN SUHTAUTUMISENI RAVINTOON ON MUUTTUNUT?

Ajattelin raapustella ajatuksenvirtaa siitä, miten oma ajatusmaailmani koskien ravintoa on muuttunut viime aikoina. Jos joku lukee ensimmäisiä kertoja, tai vaikka tauon jälkeen niin olen siis noudattanut PT:ni tekemää ruokavaliota viimeiset kaksi kuukautta. Tavoitteena on hyvinvointi, lihasmassan kasvattaminen sekä pieni kiristely. Ruokavalio perustuu karkeasti sanottuna makrojen seuraamiseen, joka on siis johtanut siihen, että mikään ruoka-aine ei periaatteessa ole kielletty, kunhan päivittäiset makrot stemmaavat yhteen. Jos et tiedä mistä on kyse, olen kirjoittanut aiheesta tekstin –>

MITKÄ IHMEEN MAKROT JA MITEN NIITÄ LASKETAAN? (IIFYM)

Olen useasti maininnut, että mulla saattaa olla jossain asioissa joko tai – tyylinen ajatusmaailma. Oon vähän sellanen, että kun teen jotain, teen sen täysillä tai sitten vastakohtana saatan olla tosi huono saamaan aikaseksi asioita, jotka ei mua kiinnosta. Sama pätee ruokavalioon, kun haluan syödä terveellisesti, saatan syödä ihan yyber terveellisesti ja pikkuhiljaa oon jättänyt yhä enemmän ja enemmän ruoka-aineita pois, koska ne eivät ole olleet mielestäni riittävän ravinnerikkaita tai jotain muuta vastaavaa. Koen kuitenkin, että suhtautuminen ravintoon on ihan terveellä pohjalla, sillä en ole ollut mitenkään sairaalloisen tarkka näistä ”säännöistä” ja poikkeukset ovat olleet täysin ok.

Siltikin koen, että viime aikoina mun suhtautuminen ravintoon on mennyt rennompaan suuntaan, sillä tämä IIFYM (if it fits your macros) tyyli on johtanut siihen, että oon alkanut käyttää myös ”köyhempiä” ruoka-aineita. En nyt tokikaan tarkoita, että kannattaisi syödä tyhjää energiaa, mutta ajattelen, että kokonaisuus ratkaisee ja hyvään kokonaisuuteen mahtuu myös niitä vähän huonompia valintoja. Mikä sitten on hyvä tai huono valinta, se on jokaisen oma asia, mutta omalla kohdalla olen lisännyt ruokavaliooni esimerkiksi leipää, satunnaisesti maitotuotteita (ovat olleet pannassa pitkään) sekä esimerkiksi hieman sokeria sisältäviä tuotteita. Pidempään blogia lukeneet tietävät, että sokeri on mulle punainen vaate ja edelleenkin olen sitä mieltä että sitä kannattaa vältellä, mutta sitten taas pienet määrät eivät varmaan ketään tapa. Lisäksi teen todella paljon kovatehoista aerobista treeniä, joten ne hiilarit menevät aika nopeasti myös käyttöön.

Huomaan, että mitä pidempään olen mennyt tällä ruokavaliolle, sitä enemmän ”uskallan” kokeilla uusia ruokia ja ruoka-aineita. Mulla on esimerkiksi ollut tiukka periaate, että jos ”kiristelen”, silloin en syö mitään epäterveellistä. Nyt mulla on ohjeena tankata hiilaritankkaus joka viikko ja olen alkanut ottaa käyttöön myös ns. herkkuja ja silti oon saanut ihan samalla tavalla tulosta. Sanoisin siis, että oikeen oiva keino noudattaa ruokavaliota jos on vähänkään samantyylinen, että homma meinaa mennä liian terveellisille urille. 🙂 Tietysti tämä tyyli vaatii hieman tietämystä ravinnosta ja pientä laskemista, mutta omalla kohdalla hommat menee automaationa, sillä mun mielestä on lähinnä mielenkiintoista kokeilla laskea mitä kaikkea noista makroista voi saada aikaseksi. 🙂

Asiat eivät koskaan ole täysin mustavalkoisia, eli edelleen tarkkailen myös mikroravinteiden saantia ja panostan laadukkaaseen ruokaan, mutta sen ei tarvitse sulkea pois tiettyä rentoutta. Fiilis on hyvä ja treenit kulkee hyvin, joten näillä mennään! 🙂

Mun ruoka- ja treenipainotteisia touhuja voi seurata myös instagramista: ainorouhiainen sekä snapchatista: ainopaino.

Jos haluat tiedon uusista postauksista nopeasti, käy tykkäämässä blogin FB-sivusta TÄÄLLÄ.