Supersmoothie, alekoodi ja jumppa-ajatuksia

Mulla on jälleen yksi ruokakausi päällä, nimittäin smoothie sellainen. Joskus vuosia sitten vetelin erilaisia smoothieita päivästä toiseen, mutta sitten into loppui ja en ole sen kummemmin jaksanut sekoitella pirtelöitä. Ostin kesällä sauvasekoittimen, jonka mukana tulee kuppi johon sauvasekoitin sopii. Tämän avulla sekoittelu onkin todella kätevää, ei tarvitse nostaa suurta tehosekoitinta kaapista ja tiskailla sitä harva se väli. 🙂 

Kuvan asettelu ei ole kaunein mahdollinen, oli yllättäen pieni kiirus pirtelöäni sekoitellessa ennen illan jumppaputkea.

DSC00695

Smoothieen on helppo sekoittaa Feel Vivid – jauheita ja mulla kun niitä lötyy melkoinen kokoelma, niin myös pirtelöni ovat melkoisen superterveellisiä. Yllä olevassa kupissa on tämänhetkinen lempisekoitus sen kaikessa yksinkertaisuudessaan. 

  • Jäisiä mustikoita
  • banaani
  • pari ruokalusikallista maitorahkaa
  • mantelimaitoa
  • acerolaa
  • cordycepsiä
  • kolapähkinää
  • macaa
  • acaimarjauutetta

Tuollaisen kun imasee ennen treeniä niin johan lähtee! Muistakaas muuten, että koodilla AINO saa -10% alennuksen Feel Vividin tuotteista lokakuun ajan.

Sitten aiheesta villasukkaan! Tänään ollaan taas jumpattu huolella; Bodyattack, Core, TBC ja HIIT tunnit kuuluvat mun keskiviikon ohjelmaan. Avauduin juuri tänään kaverille, kun otan niin paljon stressiä ohjelmien suunnittelusta ja uudistamisesta. Tuntuu, että aina pitäisi olla etsimässä uusia kappaleita ja keksiä koreografioita.

Kysyinkin tältä kaverilta, (joka myös käy tunneillani) onko hän ikinä ajatellut tuntieni aikana, että sais tuo Aino jo vaihtaa biisejä pikkuhiljaa 😀 Ei ole kuulemma ajatellut näin..Ehkä ajattelen ja analysoin taas liikaa.

Mitä mieltä te olette? Onko turhauttavaa, jos samoja kappaleita ja koreografioita vedetään liian kauan ja mikä on teidän mielestä liian kauan?

IMG_0003


Fitnessnuudelit: mitä, miksi ja miten?

Onko täällä vielä joku, jolle fitnessnuudelit ovat uusi juttu? Olen kirjoittanut kyseisistä nuudeleista useasti, mutta silti ne jaksavat ihmetyttää joka kerta. Mitä ihmeen kalorittomia nuudeleita, häh!? 🙂

DSC00683

minä ja 24-päkki nuudeleita. kuva: eve© 

Fitnessnuudelit ovat täysin luonnolinen tuote ja ne koostuvat ainoastaan vesiliukoisesta kuidusta (glukomannan) sekä kalsiumista. Nuudelit sopivat erinomaisesti niille, jotka haluavat tuntea itsensä kylläiseksi ilman kaloreita tai hiilihydraatteja. Toisin sanoen nuudelit sopivat erinomaisesti laihduttajille, karppaajille tai ihan kenelle tahansa, joka haluaa silloin tällöin korvata normaalin pastan kevyemmällä vaihtoehdolla. 

DSC00425

Konjak-juurta on syöty Aasiassa tuhansia vuosia ja se on luonnostaan kaloriton, rasvaton ja myös lisäaineeton. Korkean kuitupitoisuutensa vuoksi se edesauttaa kylläisyyden tunnetta vaikuttamatta verensokeriin. Nuudelit sopivat myös silloin jos treeniin tai urheilusuoritukseen on vain lyhyt aika, mutta silti haluaa syödä jotain ennen. Olosta ei tule tukala tai ähky, mutta nälkä lähtee kyllä. Yksi paketti on 200g ja suositeltu annoskoko on 100g. Vaikka puhutaan kalorittomasta, niin yhdessä annoksessa on 4 kcal. Tosin tämäkin energiamäärä tulee kuidusta, joka on ns. imeytymätöntä energiaa.

DSC00426

Nuudeleita voi käyttää aivan samaan tapaan kuin normaaleitakin. Nuudelit on solmittu pieniin solmukkeisiin ja ne ovat paketin sisällä nesteessä. Neste kaadetaan pois, solmut aukaistaan tai leikataan auki. Itse tapaan lämmittää nuudeleita minuutin ajan kiehuvassa vedessä, sen jälkeen paistan ne kanan ja vihanneksien kanssa. Nuudelit imevät makua itseensä, joten maustaminen on erittäin suositeltavaa. Olen tehnyt myös jauhelihakastiketta ja käyttänyt nuudeleita pastan sijaan, ja se maistui myös erittäin nirsolle poikaystävälleni 😀

IMG_2624

Olen saanut nuudelit Fitnessgurulta ja niitä voi tilata täältä. Nuudelipäkkiä voi käyttää moneen muuhunkin kuin ainoastaan syömiseen! Kun haet paketin postista voit hyötykäyttää sitä lisäpainona esimerkiksi tähän tyyliin… 😀 

DSC00688

 


Helppo munapiiras ja perjantain buugi

11102011610Mulla on kananmunat päivittäisessä käytössä, ne ovat käteviä, ravitsevia ja taipuvat moneen eri muotoon. Olen jakanut tämän reseptin 2 vuotta sitten ja silloin se oli aika suosittu lukijoiden keskuudessa, joten palautetaan tämä mieleen. Mitään uutta ja ihmeellistä tässä ei toki ole, mutta joskus pieni muistutus avaa uusia ajatuksia, mitä ruokia sitä voikaan valmistaa. 🙂 Lihattomalla olevat saavat tästä proteiinipitoisen ruuan vaihtamalla kinkut johonkin toiseen vaihtoehtoon. 

  • 2-3 kananmunaa
  • 3-4 kanamunan valkuaista
  • 1 pussi kinkkusuikaleita
  • 1 purkki herkkusieniä
  • 1 tomaatti pilkottuna
  • 1 punainen paprika pilkottuna
  • 1 sipuli pilkottuna
  • loraus maitoa (mantelimaito, tavallinen..)
  • noin 150g juustoraastetta 
  • 1-2 ruokalusikallista Creme Bonjour cuisine valkosipuli&yrtit (tai itse tehty mausteseos rahkasta ja mausteista)
  • mausteita maun mukaan

Lämmitä uuni 200 asteeseen. Kaikki aineet piirakkavuokaan sekaisin ja vuoka uuniin noin 20-30 min.

Tänään olisin saanut nukkua hieman pidempään, mutta heräsin tietenkin jo 2 tuntia ennen kuin kello olisi herättänyt. Mittailin pitkästä aikaa aamupulssin ja leposykkeeni oli tänään vaivaiset 40. Katsotaan milloin putoaa alle 40. Joskus oon saanut mitattua 38-39 lukeman heti aamusta.

Nyt mun täytyisi löytää yksi kappale Body-tunnin lämmittelyyn, keksiä siihen koreografia ja mixata kappalelista yhteen! Tosin kello alkaa taas tikittää sellaisella vauhdilla, että tässä taitaa yllättäen tulla kiire. Kerroin aiemmin, että oon uudistanut spinningin biisilistaa ja löysin tosiaan kuluneesta ”black pearl” kappaleesta tehdyn basslouderin remixin, tästä tulee vaan energinen fiilis, volat kaakkoon! 

http://www.youtube.com/watch?v=Qe3u85X2WHE


3 terveellistä jäätelöreseptiä

Jäätelö taitaa olla enemmän kesäherkku, mutta omalla kohdallani jätski pysyy mukana vuoden ympäri. Jos pidän herkkupäivän, niin yleensä herkku mitä valitsen syötäväksi on jäätelö. Ennen olin oikea karkkirotta, mutta se vaihe on mennyt ohi, ja nykyään herkutteluun valitsen mieluiten jäätelöä. 

Jäätelöä on helppo valmistaa terveellisistä raaka-aineista ja harrastankin tätä silloin, kun yritän pitää ruokavalioni siistimpänä ja välttää sokeri- ja rasvamättöjä 🙂 Jaan teille kolme erilaista jäätelöreseptiä, joita voi valmistaa jäätelökoneella tai ilman. Koneella valmistus on toki hieman nopeampaa. Kaikki reseptit ovat sokerittomia (eivät sisällä lisättyä sokeria).

jäätelökollaasi

Suklainen kookoskermajäätelö on lempparini. Kookoskerman ansiosta koostumuksesta tulee kermainen, kuten jäätelön kuuluukin. Suklaakastikkeen voi korvata esim. raakakaakojauheella, tai tavallisella kaakaojauheella. Reseptistä tulee kaksi annosta.

Suklainen kookoskerma jäätelö:

  • purkillinen (250 ml) Blue Dragon kookoskermaa 
  • 2 valkuaista
  • 2-4 rkl sukrinia (tai esim steviaa)
  • vanilja-aromia
  • pieni loraus Walden Farms (kaloriton) suklaakastiketta

Vatkaa kookoskermaa vaahdoksi (ei mene samanlaiseksi kuin kerma). Vatkaa toisessa kulhossa sukrini ja valkuaiset vaaleaksi vaahdoksi. Yhdistä vaahdot, lisää vanilja ja suklaakastike, sekoita. Tämän jälkeen seoksen voi laittaa joko jäätelökoneeseen tai pakkaseen. Pakkasessa muutamia tunteja ja koostumus on jäätelömäistä. Sekaan voi lisätä myös esim. pähkinöitä tai pähkinärouhetta, joka sopii varmasti hyvin sekaan. Olen ostanut Walden Farmsin tuotteita Fitnesstukusta. 

Banaani-peanutbutter jäätelö on näistä kaikista helpoin ja sen valmistaa ihan muutamassa minuutissa. Muista vain laittaa banaanit pakkaseen hyytymään pariksi tunniksi ensin. Reseptistä tulee kaksi annosta.

Banaani-peanut butter jäätelö:

Paloittele banaanit ja jäädytä paloja 1-2h pakastimessa. Sekoita kaikki aineet tehosekoittimella jäätelöksi. Jos tahdot kiinteää jätskiä, laita seos vielä uudelleen pakkaseen hyytymään. Lusikallinen maapähkinävoita kruunaa jäätelöannoksen, nam! 

Marjainen jäätelö on raikas ja tämä taisi olla ensimmäisiä jäätelökokeilujani. Jos tahdot jäätelöstä kermaisemman, vaihda maitorahka rasvaisempaan versioon esim. kermarahkaan. Alla olevilla määrillä jäätelöä tulee aika iso annos, joten ainesosia puolittamalla saat noin kaksi annosta. Proteiinijauhon makua voi toki vaihdella sen mukaan mitä kaapista löytyy. 

Marjainen proteiinijäätelö:

Murskaa jäiset mansikat sauvasekoittimella tai tehosekoittimella muusiksi, jonka jälkeen sekoita keskenään kaikki aineet, paitsi tuoreet marjat. Sekoita seos hyvin ja jaa kanneliseen kulhoon. Lisää vielä lopuksi tuoreet marjat ja sekoita kevyesti. Anna jähmettyä pakkasessa n. 2 h.


Lämmin avocadosoppa

Selailin yhtenä päivänä ulkomaalaisia blogeja ja silmiini osui avocadosta tehty keitto. En muista reseptiä sen tarkemmin, mutta tekaisin oman sopan ja täytyyhän hyvä laittaa kiertämään 🙂

DSC00564

Jos vihannessopat kyllästyttävät, kannattaa kokeilla tätä helppoa ja maukasta reseptiä. Maitorahka ja raejuusto tuovat hieman proteiinipitoisuutta. Valmiin keiton kanssa voi nauttia vielä raejuustoa tai vaikka katkarapuja, jolloin nälkä pysyy vielä paremmin loitolla. 

Ja hei! Nythän on lihaton lokakuu? Tämä resepti sopii tietysti myös lihattomalla oleville.

DSC00567

Avocadosoppa a’la Aino (2 annosta)

  • 1 kasvisliemikuutio (luomu)
  • 1 avocado
  • 1 makeasipuli
  • 4 valkosipulinkynttä
  • 2 rkl maitorahkaa
  • 2 rkl raejuustoa
  • mausteita: yrttisuola, chili 

Mittaa kattilaan 3-4 dl vettä ja lisää kasvisliemikuutio sekaan. Anna kiehahtaa ja ota pois liedeltä. Pilko sipuli ja valkosipulit, paista niitä pannulla hetki. Lisää sipuliseos kasvisliemeen. Lisää sekaan myös paloiteltu avocado, maitorahka ja raejuusto. Survo seos sauvasekoittimella. Mausta vielä oman maun mukaan. Maitorahkan ja raejuuston voi korvata toisillaan, eli käyttää vain toista tarvittaessa.

DSC00563

PS. Ihan aiheesta poiketen pieni juttu koskien ostoshyvitys postausta. Jos joku teistä on yrittänyt rekisteröityä täältä –>  http://www.ostohyvitys.fi/ainonblogi Ostohyvitys.fi-palveluun, eikä se onnistunut niin nyt voi kokeilla uudelleen. Siellä oli pieni virhe, joka on nyt korjattu 🙂