Herkullinen ja terveellinen raakasuklaajäätelö

Tämä jäätelö muistuttaa hieman aiemmin jakamaani kookoskermajäätelön reseptiä, mutta on oikeastaan vielä terveellisempi. Tein jäätelön jäätelökoneella, jolloin koostumus on toki jäätelömäisempi kuin pakkasessa tehdyssä. Nimesin reseptin raakasuklaajäätelöksi, koska siinä käytetään raakakaakaojauhetta, joka on muuten täynnä antioksidanttisia flavonoideja! Lisäksi jauhe sisältää mm. kalsiumia, sinkkiä, rautaa, kuparia, magnesiumia ja kaliumia.

DSC00702Tiedoksi muuten kaikille, joilla on sama OBH Nordican kone ja sama ongelma, eli jäätelö jäätyy reunoille ja jää keskeltä sulaksi. Kannattaa irrottaa jäätynyt osa lusikalla/veitsellä (vaatii hieman voimaa) reunoilta ja sekoittaa löysemmän seoksen kanssa, jolloin koostumuksesta tulee sopivaa 🙂

Raakasuklaajäätelö:

  • 1 dl kookoskermaa
  • 1 dl kookosmaitoa
  • 2 valkuaista
  • steviaa maun mukaan
  • n. 1/2 dl raakaakaojauhetta (riippuu hieman miten vahvan suklaan maun tahtoo)
  • n. 1/2 dl lucumajauhetta (ei pakollinen)
  • sekaan voi laittaa myös: vanilja-aromia ja pähkinärouhetta

Sekoita valkuaiset ja stevia vaahdoksi, lisää muut aineet ja sekoita sauvasekoittimella koko seos tasaiseksi. Laita jäätelökoneeseen jäätelöitymään 🙂 

DSC00707

 


85% kevyempi peanut butter

Maapähkinävoi, se herkkujen herkku! Kuuluu ainakin minun lähes jokapäiväiseen ravintoon. Maapähkinävoihan on periaatteessa terveellistä, se on valmistettu maapähkinöistä, jotka sisältävät proteiinia,vitamiineja ja hyviä rasvoja. Maapähkinävoi sisältää myös todella paljon kaloreita, jonka vuoksi sitä ei kannata ahmia jäätäviä määriä….Tai ehkä kannattaakin, ainakin nyt! 😀

DSC00760

Kyseessä on siis ”powdered peanut butter”. Jauhe on valmistettu maapähkinöistä ja on täysin luonnolinen. Pähkinät on paahdettu ja niistä on puristettu 85% rasvaa ja öljyä pois. Jauheessa ei ole mitään keinotekoisia aineita, tuotteen muoto on vain toisenlainen. Jauheeseen lisätään tilkka vettä, sekoitetaan ja kevyempi peanut butterisi on valmista.

DSC00758_Fotor_CollageOmasta mielestäni maussa ei ole mitään eroa tavalliseen. Rasvan puuttumisen huomaa todella lievästi, tosin jos en tietäisi, en tiedä huomaisinko asiaa. Tuotteesta voi lukea lisää täältä. Tilasin purnukan iherbiltä.

Mielessäni viilettää jo uusia reseptejä, joihin kyseistä jauhetta voisi käyttää. 🙂 


Mitä tulisi syödä ennen ja jälkeen treenin?

Hellurei! Täällä kirjoittelee uuden Macbook Airin omistaja. Vanha koneeni oli niin huonossa jamassa, että päätin vaihtaa kokonaan uuteen ja kylläpä kulkeekin kivasti sivulta toiselle ilman jumitusta ja tilttailuja. Nyt on taas mukavaa blogata. Täytyy vielä saada vanhalta koneelta kaikki musiikit ja kuvat tänne, jotta pystyy päivittelemään jumppalistoja. Olen vielä toistaiseksi ilman musiikkejani.

Otsikon aihe oli yksi teidän toiveistanne ja tästä aiheesta on kysytty aiemminkin, joten otetaan se käsittelyyn.

Aloitetaan siitä mitä kannattaa syödä ennen urheilusuoritusta. Minun mielestäni urheilusuoritukseen vaikuttaa koko päivän ruokailut ja energiaa olisi hyvä tulla säännölisesti pitkin päivää sopivissa määrin. Näin ollen ennen suoritusta ei tarvitse tankkailla suurta annosta, eikä suurta vajetta pääse syntymään treenin aikana, jolloin syömisiä on vaikea hallita treenin jälkeen. Tähän liittyen myös nesteytystä kannattaa harrastaa pitkin päivää. Minulla on tapana juoda todella paljon päivän aikana, jolloin ei tarvitse olla jatkuvasti juomapullo suussa treenin aikana 🙂

Se mitä mitä olet menossa tekemään ja kuinka pitkäksi vaikuttaa myös siihen miten kannattaa syödä. Pitkät suoritukset vaativat hieman paremman tankkauksen kuin lyhyet. Myös urheilulliset tavoitteet kannattaa ottaa huomioon. Paljon ja kovalla intensiteetillä urheilevat tarvitsevat enemmän energiaa, kuin esimerkiksi laihduttajat tai kevyempää liikuntaa ja/tai harvemmin liikuntaa harrastavat. Jos olet menossa kilpailemaan tai tekemään pitkää suoritusta kestävyyslajissa, kannattaa miettiä myös energian/nesteen tankkaamista suorituksen aikana. 

Jos urheilee aikaisin aamulla voi syöminen olla hankalaa siihen aikaan. Useasti ei ole edes aikaa jäädä odottelemaan ruuan sulamista. Silloin smoothie voi olla hyvä vaihtoehto. Myös heraproteiinijuoma ja hedelmä antavat energiaa treeniin ilman ähkyä. Kannattaa syödä kunnollinen aamiainen urheilusuorituksen jälkeen. Toiset pystyvät urheilemaan myös tyhjällä vatsalla ja sekin on ihan ok ellei kyseessä ole todella pitkä/raskas suoritus.

Mulla on tapana alkaa selittää asioita ehkä liian pikkutarkasti, joten eiköhän mennä itse asiaan..  

Tässä vaihtoehtoja, joita voi syödä ennen treeniä:

  • smoothie (jugurttia/rahkaa, marjoja/hedelmä, kauraleseitä)
  • smoothie (nestettä esim. mantelimaitoa, proteiinijauhetta ja marjoja/hedelmä)
  • kaurapuuroa marjoilla ja raejuustolla
  • 2 palaa ruisleipää, avocadolla, kinkulla ja vihanneksilla
  • maitorahka + marjoilla/hedelmä
  • proteiinijuoma ja hedelmäsalaatti
  • proteiiniletut marjoilla

Jotta palautuminen olisi mahdollista, treenin jälkeen olisi hyvä saada sekä hiilihydraatteja, että proteiineja sopivassa suhteessa. Jos tiedät, että ruokailuun on pitkä aika, kannattaa napata esim. banaani ja proteiinijuoma tai toinen niistä välittömästi treenin jälkeen. Proteiinijuomalla en tarkoita puolen litran ”musclemilkkejä” tai muita jätti tonkkia ja kalorihirmuja, vaan hieman kevyempää settiä.

Käytän itse Fitnessgurun heraisolaattia 30g annoksena, annos sisältää 104 kcal. Proteiinijuoma tai palautumisjuoma eivät ole välttämättömiä, ilman niitä pärjää myös. Etenkin ns. tavallisten kuntoilijoiden ei välttämättä tarvitse omistaa 10 erilaista lisäravinnepurkkia. Oikealla ravinnolla pääsee pitkälle. Jos haluaa kokeilla jotain extraa, niin esimerkiksi heraproteiini riittää aivan hyvin normiliikkujalle 🙂 

Täytyypi vielä mainita, että kuntosalitreenin jälkeen ravinnolla on suuri merkitys. Jos treenaa tavoitteellisesti salilla, on hyvä olla palautumisjuoma, jotta keho pääsee korjaamaan ”vaurioita” mahdollisimman nopeasti ja treenistä saadaan haluttu hyöty. Näissä asiossa kannattaa siis muistaa aiemmassakin postauksessa esiin tullut tavoittellisuus ja toimia omien tavoitteiden vaatimalla tavalla 🙂

Tässä vaihtoehtoja, joita voi syödä treenin jälkeen:

Jos urheilee myöhään, on tärkeää syödä kunnolla siitä huolimatta. Myöhäistreenien jälkeen, ei kuitenkaan välttämättä jaksa alkaa kokkailemaan. Silloin tapaan itse syödä esimerkiksi näin..

  • 2 palaa ruisleipää graavilohisiivuilla ja/tai maitorahkaa marjoilla 
  • 2 palaa ruisleipää kanamunalla
  • munakas vihanneksilla
  • kaurapuuro marjoilla, raejuustolla tai rahkalla
  • proteiiniletut marjoilla (näihinhän tulee usein banaania ja kauraleseitä, jolloin saadaan myös hiilareita kehoon)

DSC00002


3 elintarviketta, jotka kannattaa vaihtaa näihin vaihtoehtoihin

Löysin mielenkiintoisen sivuston, jossa oli paljon hyviä ravintoa koskevia artikkeleita. Sain idean käyttää yhtä niistä pohjana tähän omaan postaukseeni. Lähde tekstiini ja alkuperäinen kirjoitus on siis täällä.
kuva

kuva

1.  Metallitölkkeihin säilötyt tuotteet sisältävät runsaasti erilaisia haitallisia kemikaaleja, kuten bisfenoli A:ta. Kirjoittelin joskus aikoinaan postauksen tästä ja mainitsin, että ostan ananakset muovipakkauksessa ja sen jälkeen ne loppuivat lähikaupastani, enkä ole niitä sen kummemmin nähnyt 😀 Parasta olisi ostaa ananas ananaksena, mutta helpompaa on tietysti käyttää valmispakkauksia. Tuore ananas maistuu kuitenkin paljon paremmalta kuin purkkiananas!

Mihin vaihtaa? Jos ostaa valmistuotteita, kannatta suosia lasipurkkiin pakattuja tuotteita; ananasta, tonnikalaa, tomaattimurskaa, herkkusieniä jne.

2.  Mikropopcornit – Lähes poikkeuksetta mikropopcornispussin sisus on päällystetty perfluorokemikaaleilla, joiden on kerrottu vähentävän hedelmällisyyttä ja olevan syypää useisiin syöpiin. Pusseihin lisätään tavallisesti myös kasapäin muita kemikaaleja, joiden terveysvaikutuksia voidaan vain arvailla. Tämän lisäksi mikropopcornit sisältävät erittäin haitallista transrasvaa ja diasetyylia, joka on aiheuttanut popcorn-tehtaiden työntekijöille keuhkovaurioita. Eikä kannata unohtaa sitäkään, että mikropopopocrnit voivat sisältää geenimuunneltua maissia, joka on tutkimuksien mukaan todettu mm. syöpävaaralliseksi. 

Mihin vaihtaa? Osta luontaistuotekaupasta täysjyväisiä maissinsiemeniä ja valmista niistä itse popcorneja kattilassa. Öljyksi soveltuu hyvin kuumennusta sietävä kookosöljy. Suolaa popparit himalajan kristallisuolalla tai ruususuolalla.

3.  Margariini on hyvä esimerkki hyvin epäterveellisestä elintarvikkeesta, jota markkinoidaan kuluttajille terveystuotteena. Margariinin valmistus on monimutkainen prosessi, jossa käytetään apuna mm. heksaania, lipeää ja fosforihappoa. Margariini myös valkaistaan ja deodoroidaan, jonka myötä margariiniin jää karsinogeenisiä 3-MCDP-yhdisteitä. Jos margariinia ei valkaista ja deodroida, niin se olisi pahanhajuista ruskeaa mönjää, jota kukaan ei uskaltaisi syödä. Margariini sisältää myös runsaasti omega-6-rasvahappoja. Kirjoitin juuri viime sunnuntaina omega-3 ja omega-6 rasvahappojen suhteesta, voit lukea tekstin täältä.

Mihin vaihtaa? Margariinin tilalla suosittelen käytettäväksi luomu voita, tai täällä blogissa paljonkin esiintynyttä avocadoa. Hyvän rasvahappokoostumuksen saa myös, kun sekoittaa yhteen voita ja oliiviöljyä.

Näitä tuotteita olisi vaikka kuinka paljon muitakin. Voisin jatkaa postausta toisella kertaa ja lisäillä taas uusia juttuja joita kannattaa välttää tai suosia!

Mukavaa viikonloppua! 🙂


Oletko tunnesyöjä?

Haluan heti alkuun muistuttaa etten ole psykologi (ai en vai? :D) ja mitään tieteellistä näyttöä minulla ei ole näistä omista pohdinnoista. Lähinnä omia ajatuksia ja muutama faktatieto kyseisestä vaivasta. Tunnesyömisellä tarkoitetaan sitä, että ihminen syö jonkin tunteen seurauksena normaalia enemmän ilman, että hänellä on nälkä.

Tämä kyseinen vaiva on mielestäni yleisempi mitä voisi ajatella. Voisin kuvitella, että usean ylipainon taustalla ei ole huono itsekuri, vaan henkilöt reagoivat erilaisiin tunteisiin syömällä. Tunteet voivat olla niin surua, iloa, stressiä tai vihaa, jolloin kehoa palkitaan tai rankaistaan ruualla. Tunteista voimakkaimman reaktion aiheuttaa kuitenkin viha. Monesti tunnesyömisen vallassa vain syödään ilman nälkää tai ilman, että edes sen kummemmin maistaa mitä syö.

Takana on rankka päivä, kaikki meni pipariksi ja ulkonakin sataa vettä, joten päätät helliä itseäsi. Ostaa levyn suklaata ja vähän muita herkkuja, käpertyä sohvalle makaamaan. Kuulostaako tutulta? 

Joskus tylsyys tai tekemisen puute ajaa myös syömään. Silloin kannattaakin keksiä jotain kehittävämpää puuhaa tai opetella vain olemaan ilman mitään tekemistä 🙂

Mielestäni tärkeintä tunneysömisestä parantumisessa on tunnistaa se ja miettiä mistä homma on alkanut. En halua antaa mitään kasvatusvinkkejä, koska itselläni ei jälkikasvua ole. Mutta jos lapsi esimerkiksi  tinttailee, kitisee,marisee niin monesti lapselle annetaan jotain syötävää (mehua, pullaa, karkkia) jotta hän rauhoittuisi. Lapsi kasvaa aikuiseksi ja hänelle on lapsesta asti opetettu, että silloin syödään kun v*tuttaa. 😀  Sama pätee toisin päin, jos lasta/nuorta palkitsee onnistumisesta herkuilla ja mäkkäreillä, jää tästä varmasti mielikuva päähän, että näin kuuluu tehdä. Tämä ei tietenkään ole aina näin ja varmasti poikkeuksiakin löytyy, mutta loogisesti ajateltuna monet tavat opitaan lapsena/nuorena ja niitä on vaikea muuttaa ilman, että ymmärtää mistä koko touhu on alkanut.

Monesti tunneasioita ei edes ajatella, mietitään vain että mikä minussa oikein on vikana. Miettimällä omaa elämää taaksepäin, löytyy useasti syyt poikkeavaan käytökseen, ja sitä kautta myös parantuminen ja muutoksien tekeminen on helpompaa. 🙂

kuva

kuva Mihin tunteisiin sinä syöt?

Jojoilemalla ja laihduttamalla liian tiukalla ruokavaliolla ajautuu myös helposti tunnesyömisen ja ahmimisen maailmaan. Ensin vedetään kitudieetillä, sitten sorrutaan ja ahmitaan, huonon omantunnon seurauksena vedetään kalorit taas minimiin ja homma lähtee alusta.

Olen kirjoittanut tämän varmasti jo satoja kertoja ja tulen varmasti kirjoittamaan vielä monta kertaa lisää, mutta paras tapa päästä eroon jojoilusta on suunnitella syömiset etukäteen, syödä säännöllisesti ja tarpeeksi paljon. Ensimmäinen askel on aina se ruokailujen säännöllistäminen ja kun se on hanskassa, voi alkaa miettiä tarkemmin syömiään ravinto-aineita. Unen tarvetta ei voi myöskään korostaa liikaa, väsyneenä kaikki on aina hankalampaa, joten muistakaa hyvät ihmiset nukkua riittävästi 🙂

Myös erilaiset ravintoaineiden puutokset aiheuttavat himoja ja niistä olen kirjoitellut enemmän täällä –> Kärsitkö ruokahimoista?

Onko täällä tunnesyöjiä? Miten käsittelette asiaa tai miten olette parantuneet kyseisestä vaivasta?

Lähde