12 x PARISUHDE Q&A

Loistokasta sunnuntaita ruudun sinne puolen! Tänään ei oikeen irtoa mitään järkevää, joten heitetäänpä ilmoille parisuhde kysely, johon joskus törmäsin jossain netin syövereissä ja tallensin kysymykset pahan päivän varalle. Tänään siis mennään aiheesta villasukkaan, unohdetaan treeni sekä ravinto ja paneudutaan parisuhteeseen ja kahteentoista kysymykseen…

Asutteko yhdessä? Millaisessa kämpässä?

Asutaan yhdessä, rivitalo 3 h + k saunalla. Neliöitä 84 ja oikeen kodikas ja kiva koti.

Mitä olette viimeksi ostaneet yhdessä?

Ruokaa ostetaan harva se päivä yhdessä, mutta hmmm. Tässä ei ole ollut mitään suurempia hankintoja hetkeen, joten taitaa olla tuo marraskuinen lomamatka, joka ostettiin yhdessä!

Viimeisimmän riitanne syy?

Apua kun vaikee, me riidellään aika vähän mistään kovin vakavista aiheista, mutta sellaista pientä kinastelua toki on usemmin. 😀 Tänään kinasteltiin siitä, että halusin mennä metsään kävelylle ja mies ei jaksanut. 😀

Onko teillä samanlaisia vaatteita?

Meillä on samanlaiset Adidaksen hupparit ja addun NMD-tennarit!

Lähtisittekö lomalla mieluummin New Yorkiin vai Havaijille?

Mä vastaisin että New Yorkiin ja mies oli samaa mieltä kun sitä kysyin! 

Seuraatteko yhdessä urheilua?

Me katotaan Youtubesta treenivideoita ja treenitubettajien videoita, mutta mitään kunnon urheilukisoja seurataan harvoin telkkarista.

Hänen lempi eläimensä?

Sanoisin, että koira ja kun kysyin niin vastasi että leijona…wtf 😀

Ostatteko yhteisen lemmikin tulevaisuudessa? vai onko teillä jo?

En usko, että hankitaan lemmikkiä ainakaan tähän elämäntilanteeseen. Mullahan on jo koira, joka on tietysti meillä paljon.

Millainen nukkuja hän on? Pyörijä, tuhisija ja puhisija, rauhallinen?

Todellinen pyörijä, eikä todellakaan rauhallisimmasta päästä. Heräänkin usein yöllä kun mut on puristettu kiinni yöpöytään ja yritä siinä sitten työntää 100 kiloista nukkuvaa miestä pois sun päältä. 😀

Mikä hänen ensimmäinen sanansa olisi jos kertoisit olevasi raskaana?

Vaikea veikata tiettyä sanaa, mutta olisi varmasti iloinen. Veikkaan että ensimmäinen sana olisi ”oikeesti?” 

Oletko ikinä valehdellut kumppanillesi?

Jotain valkoisia valheita on tullut heitettyä, kuten se että mun Gymsharkin tilaus maksoi ”jotain 70-80 euroa” 😀 

Pystyisitkö olemaan avoimessa suhteessa?

En kyllä usko, että sellaiseen pystyisin.

Vastailkaahan kommenttiboksiin omat vastaukset, tai laittakaa samanlainen postaus omaan blogiin! 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


MIKÄ ON TERVEELLISTÄ?

”Onks tää terveellistä?” on lause jota kuulen paljon. Samalla tuo on lause, johon on lähestulkoon aina mahdoton vastata, sillä terveellisyys ei ole yksityiskohdista, vaan kokonaisuudesta kiinni. Ajattelinkin tänään pohtia ja summata, että mikä on mun mielestä terveellistä.

Jos ajatellaan ihmiskehoa vain fysiologisesti, tarvitsee keho tietysti energiaa ja vettä hengissä pysymiseen. Nykypäivänä energiansaanti on aika helppoa ja vettäkin tulee hanasta kun sitä tarvitsee. Keho tarvitsee myös makroravinteita; proteiineja, rasvaa ja hiilareita, mutta pärjää suhteellisen hyvin myös vain kahdella edellämainituista, kunhan proteiini on niistä toinen. Vielä syvemmälle mentäessä päästään mikroravintoaineisiin, joka heijastuukin mun mielestä eniten sanaan ”terveellinen”. Kun ravinto on monipuolista ja ruoka-aineet paljon ravintoaineita sisältäviä, täyttyy myös vitamiinien ja mikroravinteiden riittävä saanti, jolloin keho pystyy toimia kuten sen kuuluu.

Ensisijaisesti terveellisyys on mun mielestä sitä, että syö riittävästi ruokaa, josta saa kaikki tarvitut makro -ja mikroravinteet. Tähän ei tarvita mitään äärimmäisen tarkkaa ruokavaliota, sillä syömällä pääosin aitoa ruokaa, vihanneksia, marjoja jne. hommat pitäisi pysyä hyvällä mallilla. Ruokavaliota voi ja usein jopa kannattaa myös täydentää tietyillä vitamiini- ja mineraalilisillä. Kun keho saa tarvitsemansa ja monipuolista ruokaa tulee pääosin, mahtuu mukaan myös ns. köyhempää ravintoa, josta ei niitä ravinteita saa yhtä hyvällä prosentilla. Useimmilla toimiikin tämä suhteessa 80-20 / hyvää-huonoa ravintoa parhaiten. Jos keho saa jo kaiken tarvitsemansa 80 prosentilla, mitä haittaa on syödä köyhempää ravintoa, joka usein tuottaa kuitenkin mielihyvää ja antaa joustavuutta kokonaisuudelle?

Energiatasapaino ja painonhallinta on asia erikseen, mutta myös rajoitettuun energiansaantiin on mahdollista sujuttaa terveellisesti tuo sama 80-20 – malli, mikäli pystytään pitää huolta riittävästä ravinteiden saannistä. Kovin vähillä kaloreilla eläminen tekee tietysti asiasta hieman haastavampaa, sillä ne herkut vievät tilaa paremman ravinnon tieltä tässä tapauksessa.

Monestihan terveellisyyteen sekoittuu juuri painonpudotus ja painonhallinta, vaikka nämä eivät oikeastaan liity toisiinsa juurikaan. Eilisessä postauksessa liitin osittain sanaan terveellinen myös kalorillisen aspektin juuri siksi, koska niin monet ihmiset mieltävät terveellisen myös kevyenä ja niin monilla ihmisillä on tavoitteena tämä ikuinen painonpudotus ja sitten mennään syteen juuri siksi, että ei ymmäretä että siinä tavoitteessa kaloreilla on suurin merkitys!

Jos unohdetaan kokonaan se iänkuinen painonhallinta niin täytyy ymmärtää, että hyvinvoiva, terveellinen ihminen voi syödä hyvin monella eri tavalla. Hoikka tai rasvaton keho ei välttämättä ole terve, eikä hieman pyöreämpi tyyppi välttämättä ekä epäterveellisesti. Ulkomuoto kertoo jotain, mutta ei läheskään kaikkea.

Trendien ei tulisi määritellä sitä, mihin suuntaan mennään omissa ruokailutottumuksissa, vaan nimenomaan tulisi kuunnella omaa kehoa ja miettiä miten itse voi. Terveellisyyttä voi toki mitata erilaisilla kokeilla ja testeillä, mutta suurin mittari tulisi olla oma olo. Ruokavalio nimittäin vaikuttaa myös siihen psyykkiseen puoleen aika paljonkin. Toisille sopii tarkat rutiinit, kun taas toinen voi paremmin rennommalla ja vapaammalla mallilla. Ei ole oikeaa, eikä väärää niin kauan kun ruokavaliosta saa kaiken mitä hyvinvointiin tarvitsee!

Tässä vuosien aikana olen saanut myös paheksuntaa omasta ruokavaliostani, jolloin kommentoijalla on juuri unohtunut se, että olen erilainen yksilö kuin hän. Jos hän ei voisi kuvitella syövänsä mun tavalla ja voivan hyvin, se ei tarkoita ettenkö minä pystyisi. Kuunnellaan siis omaa kehoa ja tarpeita, eikä mennä mukaan jokaiseen trendi-humputukseen vain koska kaikki muutkin! 🙂

Terveellistä lauantain jatkoa! 😉

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


KIELLETYT VS. SALLITUT RUOKA-AINEET – MIKÄ ON OIKEASTI TERVEELLISTÄ?

Trendit määräävät paljon mitkä ruoka-aineet ovat milloinkin hypessä ja pop. Ruoka-aineille luodaan tietynlainen mielikuva ja imago, jolloin todellisuus saattaa vääristyä. Terveellisiä ruokia voi vetää mielinmäärin, kun taas kiellettyihin suhtaudutaan jopa hysteerisesti, kuin ne aiheuttaisivat ruttoa.

Tämän ajan trendejä ovat esimerkiksi erilaiset kasvipohjaiset vaihtoehdot perinteisille maitotuotteille. On hienoa, että on vaihtoehtoja sellaisille, jotka eivät maitotuotteita voi käyttää syystä tai toisesta. Se, että tuote on kasvipohjainen ei tee siitä kuitenkaan automaattisesti terveystuotetta.

Tykkään miettiä ja katsella asioita myös hieman erilaisista näkökulmista ja vaikka itsekin pyrin pääosin syömään ruokaa, joka sisältää paljon ravintoaineita niin olen sitä mieltä, että pelkät mielikuvat voivat aiheuttaa ihmisille vääristyneitä ajatuksia siitä mitä saa ja ei saa syödä! Jos on täysin terve, ilman vatsaongelmia tai allergioita, en näe syytä vältellä jotain ruokaa vain siksi että se on demonisoitu mediassa.

Yritin miettiä hyvin perinteisiä ruoka-aineita, jotka mielletään puhtaaksi ravinnoksi ja mitkä ovat taas saaneet huonomman leiman ihmisten mielikuvissa. Käytän kaikissa kalorimäärää per 100 g kohti.

Aloitetaanpa siis jo aiemmin mainitusta maidosta, joka on jakanut mielipiteitä jo useamman vuoden ajan. Olen sitä mieltä, että ilman maitoa pärjää todella hyvin ja eikä se siis ole mitenkään välttämätön ruoka-aine (edes kalsiumin kannalta). Toisaalta, jos maitotuotteet maistuvat, eivätkä aiheuta sen kummempia ongelmia niin en näe niiden käytössä mitään väärää. Useat kasvipohjaiset tuotteet ovat nousseet suosituiksi, joten pistetään vertailuun maito ja soijajuoma, joiden energiamäärä on lähestulkoon sama, mutta soijajuoman tuoteseloste huomattavasti pidempi. Kumpi onkaan siis ”puhtaampaa” ravintoa?

1 dl rasvaton maito 33 kcal, (Maito ja D-vitamiini.) VS. 1 dl soijajuoma kevyt 27 kcal (vesi, kuoritut soijapavut (4,1%), maltodekstriini (kuitu), fruktoosi, sokeri, kalsiumkarbonaatti, happamuudensäätöaine (monokaliumfosfaatti), merisuola, aromi, stabilointiaine (gellaanikumi), vitamiinit (riboflaviini (B2), B12, D2), luontainen aromi.

Nykypäivänä erilaiset kastikkeet ovat suorastaan syntiä. Moni terveystietoinen tuskin lorauttaisi ruskeakastiketta safkansa sekaan, mutta muodikkaat kaurakermat kuulostavat heti terveellisemmältä ja paremmalta idealta? Katsotaanpa…

Valio kermainen ruskeakastike 140 kcal VS. Planti Kaurakerma 160 kcal 

Painonhallinan kannalta tuo syntinen ruskeakastike olisi jopa parempi vaihtoehto kuin kaurakerma, joka sisältää myös 5 g enemmän rasvaa kuin ruskeakastike.

Itse olen ollut suuri kookosmaidon kuluttaja ja ei siinä mitään, se on erittäin herkullinen lisä ruokiin ja korvike maitopohjaisille tuotteille ruuanlaitossa. Kookos itsessään on muutenkin trendikästä safkaa, joka saa aikaan mielikuvan että siitä valmistetut ruuat ovat paljon terveellisempiä. Ruokakermat meikäläinenkin kiersi kaukaa pitkään, en edes tiedä miksi. Tietynlainen mielikuva kai asetti rajat sille mikä on sallittua ja mikä ei.

Kolme sipulia ruokakerma 120 kcal VS. Kookosmaito 180 kcal

Edelleen käytän sekä kaurakermaa, että kookosmaitoa, sillä ne sopivat tiettyihin ruokiin todella hyvin, mutta se että ne ovat kasvipohjaisia, ei tee niistä kevyempiä tai terveellisempiä.

Vehnätuotteet a.k.a höttöhiilarit vältetään usein kaukaa ja on aika yleistä että ne aiheuttavat vatsavaoivoja, etenkin jos kärsii gluteenin yliherkkyydestä. Puhdistettu vehnä ei ole mikään ravinnepommi, eli siitä ei saa ihan kauheasti ravintoaineita, mutta puhtaasti kalorien kannalta se on jopa kevyempi kuin kaura tai ruisleipä (riippuu paljon myös merkistä). Kaura ja ruis sisältävät hyvää tekevää kuitua ja muita ravintoaineita, joten niitä kannattaa toki suosia enemmän. Jos ruokavalio on 80% terveellinen ja saat kaiken tarvitsemasi ravinnosta, mahtuu ruokavalioon myös tuota syntistä vehnää, sillä loppujen lopuksi keho ei tiedä syötkö kauraa vai vehnää, se tunnistaa energiamäärän ja that’s it.

Ranskanleipä (vehnäleipä) 245 kcal VS. ruisleipä 260 kcal

Sokeri on nykyajan pahis, eikä sitä kieltämään. En kyllä keksi mitään syytä, miksi sokeria kannattaisi tietyn tahtoen käyttää. Itse pyrin kontrolloimaan sokerin käyttöä valitsemalla vähäsokerisia tuotteita ja pitämällä viikonloppuisin rennomman päivän tai joskus kolme :D.

Se, mikä tässä menee usein pieleen on sokerin eri versioiden hypettäminen. Intiaanisokerit ja muut ovat kuitenkin lopulta samaa sokeria, vaikka niistä ravinteita saakin mahdollisesti mukanaan. Sokeria karsastetaan viimeiseen päivään saakka, mutta silti teehen tai leipomuksiin sujahtaa hunajaa tai agavesiirappia, jotka siis ovat lähestulkoon sokeria nekin. Painonhallinnan kannalta näissä on hieman vähemmän energiaa kuin puhtaassa sokerissa, mikä tekee niistä toki aavistuksen parempia vaihtoehtoja painonhallinnan kannalta.

Sokeri 440 kcal VS. hunaja/ agavesiirappi 330 kcal.

Erilaiset raakaleipomukset sisältävät hurjan paljon hyödyllisiä ravintoaineita ja vitamiineja. Koska niitä ei ole kuumennettu, ravinteet säilyvät paremmin ja raakakaakao sisältää mm magnesiumia, aminohappo tryptofaania ja kaikkia B-vitamiineja! Energiatasapainon kannalta katsottuna ei kuitenkaan ole eroa syökö tavallista suklaata vai raakaversiota. Raakaherkut ylipäätään ovat todella energiapitoisia, eikä niitäkään kannata vedellä mielin määrin suuria määriä, sillä suuri määrä rasvaa ei tee kertaheitolla hyvää, oli se sitten mitä rasvaa tahansa!

Fazerin suklaa 550 kcal VS. Puhdistamo raakasuklaa 580 kcal 

Kuten aina, tässäkin asiassa merkitsee se, miltä kannalta asioita katselee ja mikä on omalle keholle hyväksi. Tervellinen ei siis aina tarkoita kevyttä, eikä epäterveellinen välttämättä ole kaikille sitä. Kokonaisuus ratkaisee tässäkin asiassa! Terveys on monien asioiden summa, eikä pelkkä hyvä ruokavalio tai treeniohjelma tarkoita, että eläisi terveellisesti.

Rentoa viikonloppua kaverit!

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook

 


REALITY CHECK – ASIAT JOITA EI SOMESSA NÄE

Somesta ja sen vaikutuksista kirjoitetaan paljon ja itselle tämä on aina mielenkiintoinen aihe, sillä työskentelen myös somessa. Musta tuntuu, että sosiaalinen media vaikuttaa meihin kokoajan enemmän ja enemmän, eikä aina vain positiivisesti.

Muutamia vuosia sitten mua nauratti, kun jotkut ihmiset pohtivat ja stressasivat ihan hirveästi sitä mistä kukin tykkää somessa. Mietittiin kuka tykkää omista kuvista ja minkä takia joku ei tykkää. Mulle tykkäämiset eivät olleet mitenkään ”big deal” enkä ajatellut kovinkaan paljon millaista sisältöä pitäisi tai kannattaisi postata esimerkiksi instagramiin. Tänä päivänä asiat ovat kuitenkin eri tavalla. Sosiaalinen media vaikuttaa ihan hirveästi meidän elämään, ajatuksiin, tuntemuksiin ja fiilikseen.

Monesti syytetään somea ja mediaa sen luomista paineista, mutta harvoin ajatellaan, että me itse vaikutetaan ihan hirveästi siihen, millaiset asiat ovat pinnalla ja millaiset kuvat ovat suosittuja. Niillä tykkäämisillä ja tykkäämättä jättämisillä on nimittäin suuri merkitys tähän kaikkeen.

On ihan selvää, että tietynlaiset julkaisut keräävät helpommin huomiota. Mun alalla ne ovat kehosta tai pakaroista otetut vähäpukeiset kuvat. Vähäpukeiset kuvat ovat ylipäätään nykypäivänä ihan normikauraa, eikä ole mitenkään erikoista että jengi postailee pikkarikuvia someen. 😀 Jotenkin ihan älytöntä, mutta kai silti nykypäivää. Suositut tilit ja kuvat määrittävät paljon sitä mitä iskeytyy meidän verkkokalvoille ja edesauttaa sitä, mitä ihmiset tuottavat tileillään. Tämä on siis oravanpyörä jota kannattaa itsekin miettiä. Sun toiminta on myös tavallaan äänestämistä sen eteen mitä siellä somessa näkyy ja menestyy.

Paljon puhutaan siitä, ettei some ole todellisuus, mutta siltikin on vaikea ymmärtää mitä kaikkea niiden kuvien takana tai niiden lisäksi tapahtuu. On ihan luonnollista jakaa hyviä ja kivoja asioita ja jättää ne tylsät, negatiivisemmat asiat julkaisematta. Aloin miettiä myös omaa some-käyttäytymistäni ja tässä on esimerkiksi ihan tavallisen lauantain tarina kuvina:

Mielikuva: Aikaisin aamusta muokkailen spinning-tunnin listaa ja lähden hyvillä fiiliksillä ohjaamaan tuntia! Tunnin jälkeen syön pari sisun uutta suolasalmiakkia, kurvaan lidlin kautta hakemassa kauraleipiä.

Todellisuus: Nukun todella huonosti, jonka vuoksi herään aikaisin ja tämän vuoksi mulla on aikaa muokata spinningin listaa. Väsy painaa ja olo on hieman puolikuntoinen, mutta lähden silti töihin. Jumppa sujuu hyvin, mutta ääni lähti melkein kokonaan ja olo on hieman voimaton.

Löydän autosta viime viikonloppuna ostetut sisut, jotka olivat todella hyviä. En syö yhtäkään, mutta nappaan kuvan tarinaan. Päätän hakea Lidlistä kauraleipiä, koska aamupala jäi kokonaan syömättä aamulla. Kaupasta kiirellä kotiin, sillä päivällä on ohjelmaa ja mulla paljon tekemistä tätä ennen.

Mielikuva: Lauantain kunniaksi kokkailen herkullista pizzaa, ulkoilen ja olen kaverin synttäreillä!

Todellisuus: Järjestämme kaverille yllätys-synttärit, jonne minä teen pizzapohjat. Vaivaan taikinan pienessä kiireessä jumpan jälkeen ja lähden (kiireessä) kohti kemuja. Nenä vuotaa kuin niagran putous, eikä edes meikki peitä punaiseksi niistettyä nenää ja suupieliä. Nappaan kuvan kävellessäni kotiovelta autolle. Eksyn reitiltä ja saavun juhliin samaan aikaan kuin sankari itse (vaikka piti olla paikalla aiemmin). 😀

Mielikuva: Ihanaa juhlintaa, skumppaa ja herkkuja. Illaksi on varmasti luvassa juhlimaan lähtöä ja lisää skumppaa!

Todellisuus: Ihanat juhlat ja kiva nähdä ystäviä sekä jutella rauhassa. Hyvää sapuskaa, mutta ei skumppaa eikä sen kummempaa juhlimista. Lenssuinen olo vie hieman voimia. Kotona jo kello 18:00 ja loppuilta rennosti kalsareissa sohvalla. 😀 

Ja tässä tosiaan esimerkki ihan tavallisesta päivästä, jolloin ei siis todellakaan ollut tarkoitus antaa vääränlaista kuvaa päivästä, mutta mitä pelkät kuvat voivat silti saada aikaseksi. Monesti oletetaan paljon juuri sen perusteella mitä nähdään ja sitten kun nähdään vain kivoja juttuja, ajatellaan helposti että kaikilla muilla on aina kivaa, vaikka ei ole.

Yllä oleva kuva voisi herättää ajatuksen, että se on napattu raikkaalla talvilenkillä ulkona, mutta todellisuudessa kuva on otettu meidän takapihalla, jonne mentiin vain ottamaan parit fotot ja siitä samantien sisälle lämpöiseen. 😀 Pieniä juttuja, mutta kertoo juuri sen, että se mitä näet, ei aina ole se miten asiat oikeasti ovat!

Täällä ollaan btw nyt jonkun ihme taudin kourissa. Tuo viikonloppuinen olotila parani sunnuntain aikana ja olin eilisen töissä, mutta illalla iskikin sitten ihan jäätävät olot ja koko yön ajan sain outoja vatsakipukohtauksia. En ole siis nukkunut juurikaan ja heti jos syön jotain, kipukohtaus iskee päälle. 🙁 Eipä auta kuin kävästä lääkärissä ja sitten lepäillä ja toivoa parantumista.

Kivaa ja aktiivista tiistaita silti kaikille teille! 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


TÄMÄ OLI VIIKON TEHOKKAIN TREENI!

Viikon treenit ovat omalta osaltani paketissa ja sunnuntai vietetään lepopäivänä. Mulle iski inhottava räkätauti eilen, mutta yöunien jälkeen olo on ainakin nyt jo paljon parempi. Toivottavasti menee ohi yhtä nopeasti kuin saapuikin!

Viikko on sisältänyt tuttuun tapaan suhteellisen paljon aerobista treeniä, muutamia palauttavia harjoituksia sekä puhdasta voimatreeniä! Kaikki treenit on kirjattu ylös mun Polar Flow – sovellukseen, joten nyt tarkastellaankin tehon näkökulmasta, mikä olikaan kaikkein tiukoin ja teholtaan kovin treeni?

Treenikertoja tuli yhteensä 14 ja tähän on laskettu siis ryhmäliikunnat sekä salitreenit. Kävelylenkkejä en laske treeneiksi, vaikka ne toimivat hyvinä palauttavina setteinä kaiken muun ohella. Mielenkiintoista on, että vaikka ryhmäliikunta ajatellaan hyvin samantyyppisenä harjoituksena olen saanut silti aikaiseksi perusharjoituksia,  keskitehoisia perusharjoituksia, kova- ja keskitehoisia harjoituksia sekä ihan puhtaasti yhden kovatehoisen harjoituksen, joka oli myös tämän viikon viimeinen treeni.

Ryhmäliikuntaa harjoittavan kannattaakin valita repertuaarin erilaisia tunteja ja pitää mielessä, ettei jokaisen tunnin tarvitse olla maksimaalinen verenmakusuussa – meininki. Kun menoa lasketaan sykkeen avulla, on tietenkin olennaista ymmärtää, että enemmän lihaskuntoa sisältävillä tunneilla keskisyke ja kulutus ei ole yhtä kova kuin tunneilla joissa tehdään vain aerobista alusta loppuun.

Treeni voi siis olla tehokasta monella eri tavalla, mutta nyt mittaan sitä ensisijaisesti kulutuksen ja kalorien palamisen näkökulmasta. Lauantai aamun spinning-tunnilla paukutin viikon kovimman keskisykkeen ja sekä maksimisykkeen. Vedän kyseisen tunnin kahdesti viikossa ja maanantaina tehty tunti jäi hieman tehoista. Uudistin spinningin biisilistaa lauantaille ja uskon, että kovimmat tehot tulivat juuri uusien työbiisien ansiosta. Keho tunnetusti tottuu siihen mitä se tekee ja sen vuoksi myös ryhmäliikunnassa on tärkeää, että hommat vaihtelee aika ajoin. Muistan lukeneeni jonkun Les Millsin tutkimuksen, jossa ohjelmien miksaamisella pystyttiin vaikuttaa asiakkaiden kalorin kulutukseen useilla kymmenillä prosenteilla ylöspäin. Miksaaminen ei siis ole pelkästä mielekkyydestä kiinni, vaan myös siitä, että asiakkaat saavat vaihtelua kehittymisen näkökulmasta!

Vaihteluun lisätäkseni, sen ei aina tarvitse tarkoittaa kovempaa treeniä, vaikkakin se useimmin sitä on. Itse olen kuitenkin huomannut, että käyttäessäni Les Mills – tunneilla vanhoja biisejä, ne ovat usein jopa helpompia kuin nykyiset. Siltikin se on vaihtelua ja tekee hyvää! 🙂

Spinning-tunnin keskisyke oli 148 ja korkein 170. Mulle nuo on aika korkeita lukuja, sillä joudun tehdä jo kovaa hommia, että syke nousee yli 140. Kaloreita 45 minuutin aikana kului 440, mikä on noin lyhyellä treenille aivan hyvä tulos! Spinning on kyllä siitä aivan loisto laji, että se sopii ihan jokakuntoiselle. Vastusta käyttämällä pystyy säätää ne omat tehot ja itse olen suunnitellut tuntini niin, että sen pystyy tehdä kovatehoisesti oli sitten aloittelija tai kokenut konkari. Polkeminen ei rasita niveliä samoin kuin hyppiminen/juokseminen, mutta silti se pistää alaraajojen suuret lihasryhmät töihin ja parantaa hapenottokykyä tehokkaasti.

Moni on kysellyt tästä mun uudesta Polarin vantage m sykekellosta ja siitä tulossa ihan oma postauksensa, kunhan olen ensin ehtinyt testata kaikki ominaisuudet huolella läpi. 🙂

Mukavaa sunnuntaita ystävät!

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook