TERVEELLINEN MAUKAS RUOKA – KAIKKI MUN VINKIT JAKOON!

Ruokapostauksia toivotaan lähestulkoon aina ja ne ovatkin olleet yksi tämän blogin suosituimpia aihealueita. Mielellään kirjoittelen ruuasta, sillä se on mun mielestä hyvin mielenkiintoinen aihe ja itselle jopa jonkinmoinen harrastus, jos niin voi sanoa. Tällä kertaa mulla ei ole mitään tiettyä aihetta, mutta ajattelin heitellä ilmoille juttuja joista koen itse hyötyneeni, helppoja vinkkejä terveelliseen ravintoon. Ruokatuotteita, ajatuksia ja muutama resepti. Sanotaanko, että tässä olisi tällainen terveellisen ruuan inspiraatio-postaus, josta joku toivottavasti nappaa uusia toimintamalleja omaan arkeen!

Moni on aloittanut terveellisemmät elämäntavat uuden vuoden kunniaksi, mutta sen sijaan, että alkaisit vähentämään ruuan määrää, kokeile ajatella asiaa toisinpäin. Mitä jos alkaisit lisäämään enemmän vihanneksia aterioille, etenkin vihreitä sellaisia! Tavoite voisi olla esimerkiksi syödä jotain vihreää tai värikästä (vihanneksia & marjoja) jokaisella aterialla. Yleensä tällainen johtaa ihan automaattisesti siihen, että hyvät jutut vähentävät huonompien määrää.

Päästä irti siitä ajatuksesta, että tiettyjä ruokia pitää syödä tiettyyn aikaan. Jos sanon, että söin tomaattikeittoa aamiaiseksi, moni ihmettelee tätä kovasti. Kuka on keksinyt, että aamiaisella pitää syödä leipää tai puuroa ja lounaalla lämmin ateria? Kun päästää tästä ajatusmallista irti, ruokavalikoima laajenee ihan itsestään. Ei ole pakollista syödä viittä kertaa päivässä väkisin. Jos sun päivärytmiin toimii 3-4 krt paremmin niin tee niin! Itse syön usein välipalaksi / iltapalaksi esimerkiksi sosekeittoja tai salaattia. Viikon alussa kun kokkaa ison kulhollisen ruokaisaa herkkusalaattia tai vaikka kattilallisen sosekeittoa, silloin kaapissa on valmiina jotain mukaan otettavaa tai syötävää kiireessä.

Alla supernopeasti valmistuva salaatti, joka on herkullista ja täyttävää. Tästä tulee suuri määrä salaattia, joka riittää useammalle syöntikerralle!

Herkkusalaatti:

  • 1-2 pussia Rainbow perhesalaattisekoitusta (valmiiksi leikattu ja pesty)
  • pari kourallista babypinaattia
  • puolikas kurkku
  • 250 g minitomaatteja
  • 2 punaista suippopaprikaa
  • purkki 3% fetaa maussa valkosipuli
  • 2 pakettia vuolu kana/possu fileetä (valmis pakkaus)
  • purkki ananasta
  • 200 g halloumjuustoa viipaloituna ja pannulla ruskistettuna

kurkut, tomaatit ja paprika viipaloidaan, muuten vain kaikki sekaisin suureen kulhoon ja homma valmis!

kesäversiossa ananas korvaantui mansikoilla!

Olen aina sanonut, että mausteet tekevät ruuan! Muistan kuinka joskus söin ABC:n noutopöydässä ja siellä oli tarjolla perinteinen kruunusekoitus (pakastevihannes-sekoitus), jossa vihannekset oli sulatettu (höyrytetty?) ja laitettu esille. Vihanneksissa ei ollut mausteita ja ne maistuivat aika kaamealle kumille. Silloin mietin, että ei ihme jos jengi ei pidä vihanneksista, mikäli muutkin valmistaa ne ainoastaan sulattamalla. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta mun mielestä runsas maustaminen ja paistaminen joko uunissa tai pannulle tekee parhaan lopputuloksen. Riippuu toki mitä vihanneksia on käytössä, mutta suurimman osan kohdalla toimin itse näin.

Vihannekset ovat hyvin monikäyttöisiä, eikä niiden kapasiteettiä tule käytettyä aina loppuun saakka, tässä muutama ajatus:

porkkanasta tai kurpitsasta valmistuu kevyempiä, herkullisia ranskalaisia uunissa hyvien mausteiden kera

kukkakaalilla voi korvata perunan ja valmistaa kuohkeaa & maukasta ”perunamuusia”. Kukkakaali on hyvin monipuolinen vihannes, sillä sen maku on hyvin neutraali joten lisäämällä sitä sosekeittoihin tai muuseihin saa samalla kuohkeutta kun kokonaisenergiamäärä pienenee.

Melkein kaikkiin perinteisiin ruokiin kuten makaronilaatikkoon tai lasagneen pystyy helposti upottaa vihanneksia tekemään lopputuloksesta kevyemmän ja ravitsevamman. Kun pilkkoo porkkanan ja paprikan monitoimikoneella minisilpuksi, uppoavat vihannekset jauhelihan sekaan ihan huomaamatta, eikä esim. vihanneksia karttava lapsi välttämättä huomaa syövänsä vihanneksia. 🙂

Pakasteesta löytyy paljon herkullisia vihannessekoituksia, jotka on helppo valmistaa wokkipannulla muun ruuan seassa. Itse oon tykästynyt Rainbow:n classic wok mixiin, lempeät kasvikset – sekoitukseen (sopii myös fodmap-ruokavalioon) sekä finduksen Wok Spicy Zanju – sekoitukseen. Noita tuleekin käytettyä eniten.

Keräkaali on todella herkullinen lisuke paistettuna! Paistoon ei edes välttämättä tarvita rasvaa, sillä kun laittaa pannun pohjalle tilkan vettä, ei ruoka pala pohjaan. 

Mites proteiininlähteet? Tuleeko kana ja jauheliha ulos korvista? Kokeile välillä possun suikaleita, joista löytyy myös vähärasvaisempia versioita. Itse käytän kinkku- ja minuuttisuikaleita, joissa energiamäärä on 100-120 kcal/100g. Monilla on mielikuva, että possu on todella rasvaista, mutta esimerkiksi nämä mainitsemani ovat kevyempiä kuin jauheliha ja paljon mehukkaampaa kuin kana.

Mun lempparimausteet ovat pääosin Santa Maria merkkisiä. Kyseisen merkin grillausmauste on esimerkiksi ainoa grillausmauste johon ei ole lisätty sokeria (en ole ainakaan löytänyt vaastaavaa muilta merkeiltä). Muita lemppareita Santa Marialta ovat valkosipulijauhe, mango-curry, chipotle chili, umami ja smoked paprika. Mango-curry sopii todella hyvin possu- ja kanawokkeihin! Muut vakkarit mun maustekaapissa ovat Herbamare yrttisuola ja tavallinen ruususuola.

Pakastealtaasta saa nykyään valkosipulikuutioita paketissa. Dorot-merkin pakkauksessa on punertavat reunat ja niitä olen bongannut ainakin Prismasta ja Citymarketeista. Pakkauksesta on helppoa vain napsauttaa kuutiot ruuan sekaan. Tuo ruokaan todella herkullisen maun, lisäksi on nopea käyttää! Eihän se valkosipulin pilkkominenkaan kova homma ole, mutta itsellä jää usein käyttämättä juuri siksi etten jaksa alkaa kuoria ja pilkkoa niitä kiireessä. 😀 Pakasteesta saa myös yrttejä valmiina käytettäväksi. Helppoa kuin heinänteko!

Sosekeitot toimivat hyvin myös wokkiruokien/pihvin/riisin yms kastikkeena. Kuulostaa oudolta, mutta esimerkiksi tomaattikeitto (jonka resepti alla) sopii hyvin ruokien kastikkeeksi. Jos haluaa syödä terveellisemmin, mutta kaipaa jotain kostuketta, kannattaa testailla! 😀 Joskus sekoitan keiton loput pannulla olevan wokin sekaan ja paistan koko seoksen vielä läpi! 

Maukas tomaattikeitto a’la Aino

  • 2 kg kotimaisia punaisia tomaatteja
  • 2 pientä porkkanaa
  • 2 sipulia
  • 5-10 valkosipulinkynttä oman maun mukaan
  • pari ruokalusikallista kookosmaidon jähmeää osaa
  • loraus oliiviöljyä
  • (1 rkl steviasokeria)
  • yrttisuolaa, chiliä, valkosipulia, paprikamaustetta, umami-maustetta
  • 2 kasvisliemikuutiota (reformin luomu)

Pese ja pilko porkkana, sipulit ja poista valkosipulinkynsistä kuoret. Laita suureen kattilaan tomaatit, porkkana ja sipuli. Lisää vettä niin että ainekset juuri ja juuri peittyvät. Keitä koko satsi kypsäksi, ihan keittämisen loppuvaiheessa lisää vielä valkosipulit niin että keittyvät vain minuutin verran. Kaada kattilasta vesi pois, lisää kasvisliemikuutiot ja soseuta kaikki kattilan ainesosat sauvasekoittimella tai blenderissä. Lisää kookosmaito, oliiviöljy ja mausteet. Mausteita kannattaa lisäillä vähän kerrallaan, maistaa ja lisätä uudelleen. Maustaminen on tärkeä osa reseptiä, eli keiton tulee olla maukasta ja samalla tulisen makeaa! 

koukuttavan hyvää! Lisää sekaan esim. raejuustoa tuomaan proteiinipitoisuutta.

Siinä muutama ravintoon liittyvä ajatus! Tuleeko teillä mieleen jotain hyviä käytännön tipsejä jaettavaksi? Uskon, että nykyään monet arvostavat tällaisia suhteellisen helppoja ja nopeita ratkaisuja. Itsekin valmistan arkisin ruuat todella nopeasti heittämällä pannuun possut ja vihannekset tyyliin. Kiireessäkin ehtii silti syödä terveellisesti! 🙂

PS. Mulla on nyt 3 tehokasta ohjelmaa alennuksessa tämän viikon ajan, joten jos tarvetta treeniohjelmaan tai ruokavalioon,täältä löytyy edulliseen hintaan! 

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


VOINKO PAREMMIN SILLOIN KUN SÖIN VAIN TERVEELLISESTI?

Vuosien aikana on tullut eleltyä erilaisia jaksoja, jolloin aina välillä olen kokeillut uusia juttua. Perusasiat ovat pysyneet aina, mutta välillä pinnalla on ollut tietyt asiat. Olen syönyt maidottomasti, gluteenittomasti, kasvisruokavaliolla, ilman herkkuja, raakaherkuilla, sokerittomasti, ilman makeutusaineita ja niin edelleen. 😀

Jossain 2014 vuoden tienoilla hurahdin totaaliterveelliseen elämäntyyliin, eli söin vuosia lähes 100% vain puhtaasti. Tarkoittaen, että suosin paljon lähituotettua ruokaa, luomua, itse valmistettua ruokaa, jossa ei ollut paljoakaan mitään ylimääräistä. Vetelin vihershotteja ja valmistin raakasuklaata. 😀 Tuo oli aivan hyvä elämänvaihe ja sujui kivuttomasti silloin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, ehkä hieman liian rajoitteinen.

2015

On totta, että kun ei syö pitkiin aikoihin sokeria tai epäterveellisiä ruokia, ei niitä osaa edes kaivata. Näin kävi myös mulle, mutta toisaalta asiasta syntyi myös tietynlainen mielikuva, että kaikki epäterveellinen on pahinta syntiä, jota halusin välttää. Täältä blogistakin on aina voinut lukea sokerin haitoista ja napata terveellisempiä reseptejä kokeiluun. Myös tämä aspekti loi tietynlaista painetta olla itse sellainen mitä opettaa.

2017 vuoden alussa hankin valmentajan ja elin hänen valmennuksen alla noin puolen vuoden ajan. Ruokavalioni koostui edelleen suunnilleen samoista ruuista, mutta homma painottui hieman enemmän makrojen puolelle. Aloin sisällyttää ruokavalioon myös niitä huonompia juttuja ja ruoka-aineita joita en ollut käyttänyt aiemmin, kunhan makrojakauma pysyi oikeanlaisena. Tämä avarsi omaa ajattelutyyliä ja aloin käyttää enemmän myös mm. maitotuotteita ja gluteenia.

2016

Viime kesänä pistin lopulta ruoka-aine vaa’an kaappiin ja aloin elää enemmän fiiliksen mukaan. Tiedän ravinnosta paljon, joten luotan itseeni sen verran, ettei mun tarvitse punnita kaikkea mitä laitan suuhuni. Vaaka onkin pysynyt kaapissa, enkä ole laskenut makroja tai kaloreita aikoihin. Olen täälläkin kirjoittanut vapaammin herkuttelusta ja joku on ehkä alkanut ajatella, että homma on lähtenyt ihan lapasesta niiden suhteen. Ei tokikaan. 😀 

Edelleen elän pääosin terveellisesti, mutta en vältä enää mitään ruoka-aineita, eikä mulla ole kieltoja tai sääntöjä. Jos joskus olin supertarkka siitä mitä vaikka treenin jälkeisen aterian pitää sisältää, niin nykyään ajattelen enemmän kokonaisuutta. Ymmärrän, että jos alan treenata tavoitteellisemmin, silloin tiettyjä asioita pitää viilata, mutta tällä hetkellä voin mielestäni paremmin kuin silloin kun söin 100% optimoidusti ja terveellisesti jatkuvasti. Fyysisesti vointi saattoi olla parempi, mutta kun se terveys ja hyvä olo ei ole pelkästään fyysistä. On hyvin vapauttavaa, kun ei tarvitse stressata ruuasta, saati miettiä sitä jatkuvasti.

2017

Mullahan on tunnetusti hyvä ruokahalu ja oon aina tykännyt syödä paljon. Nykyään ruokahalu ja ruuan ajattelu on vähentynyt ihan hirveesti, kun siihen ei enää panosta kaikkea aikaa ja vaivaa, että mitäs söis seuraavaks ja kuinka paljon. Elämäni on siis stressittömämpää ja näin ollen koen vihdoinkin olevani ihan oikeasti tasapainossa.

Summasummarum: Terveydessä ja hyvinvoinnissa täydellisyys ja siihen pyrkiminen vie oikeastaan vain kauemmas siitä kuuluisasta tasapainosta ja koko tavoitteesta. Sanoin vuoden 2017 alussa, että mun vuoden motto on sanonta ”saat sen mistä luovut” ja näin kahden vuoden jälkeen voin vasta sanoa ymmärtäneeni mistä on kyse.

2018

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


5 X ÄLÄ VÄLTÄ JOULUÄHKYÄ

Nyt ne ovat taas täällä! Kaikki artikkelit, postaukset ja neuvot kuinka välttää jouluähky. Aihe on mielestäni äärimmäisen typerä, hieman sama kuin neuvoisi kuinka välttää juhannuskrapula. No hemmetti vie, älä juo alkoholia, mutta jos juot niin valmistaudu potemaan myös seuraukset.

Tämä jouluähky on aiheena ajankohtainen ja mediaseksikäs, joten ei ihme että joka tuutista tulee tipsiä ja vinkki vitosta kuinka olla syömättä liikaa. Mielestäni sanonta: ”Ei ole väliä mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä, vaan sillä mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä.” kiteyttää hyvin kaiken. Jos multa nimittäin kysytään, niin jouluun kuuluu hyvin voimakkaasti ruoka ja nauttiminen. Itselle nuo ovat tärkeämpiä kuin vaikka lahjat. Hyvä ruoka on nautinto ja elämässä pitää todellakin olla nautintoja. Joskus se nautinto on järkyttävän kova treeni, joskus hyvä elokuvaelämys ja joskus ihana, herkullinen ruoka.

Miksi siis ei kannata nipotella jouluna(kaan) vaan nauttia tästä lyhyestä ajasta täysin ̶r̶i̶n̶n̶o̶i̶n̶ pötsein:

Jouluruokia syödään vain kerran vuodessa, muutamien päivien ajan. Miksi siis säästelemään syömingeissä? Jos syö nyt kunnolla, eipä jää kaivelemaan muistiin, kuinka jäi se ja sekin herkku maistamatta. Jos tekee mieli, anna mennä!

Parin päivän runsaampi syöminen täyttää energiavarastot ja esimerkiksi lihaksien glykogeenivarastot, jolloin lihakset pääsevät palautumaan paremmin. Kun maltat vielä levätä muutaman päivän joululeffojen parissa sohvalla loikoillen, niin voin kertoa, että kun palaat treenien pariin niin hitto vie, kyllä lähtee! 

Säännöistä ja kielloista irrottautuminen tekee mielelle erittäin hyvää! Kun vapauttaa itsensä kaikista kielloista ja säännöistä ja vaihtaa sen ajatukseen, että voi oikeasti syödä mitä tahtoo ja niin paljon kun tahtoo, stressi laukeaa, kortisolitasot tippuu ja voi olla että kroppa jopa päästää irti ylimääräisistä pöhötyksistä ja alkaa toimia tehokkaammin. Yleensä tällainen tilanne aiheuttaa myös sen, että ruuan tarve ja mättääminen vähenee automaattisesti ihan itsestään ja huomaamatta.

Moni liikunnallinen tyyppi elää usein kuitenkin hieman liian niukoilla safkoilla, joten muutamien päivien runsaampi energiansaanti tekee ainoastaan hyvää. Tämä johtaa usein myös siihen, että sinne sänkyyn simahtaa saman tien kun sinne kellahtaa ja myös unen laatu on syvempää. (ellei ähky aiheuta hengitysvaikeuksia, heh heh :D) 

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä ehkä tärkein! Mitä sitten jos joskus (uskon että sun tapauksessa todella harvoin) vetää vähän överiksi? Uskon, että liiallinen sapuskoista stressaaminen on paljon suurempi paha kuin se, että yhtenä, kahtena tai kolmena päivänä napa venyy ja paukkuu hetkellisesti! Rennomman vaiheen jälkeen ne rutiinit maistuu taas ja on kiva palata normaaliin arkeen kiinni!

Ihanaa joulunodotusta ystävät hyvät! <3

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook

 


10 x OUDOT ASIAT JOTKA ÄRSYTTÄVÄT

Tiiättekö kun joskus ottaa pattiin jotkut jutut, vaikka tiedät itsekin ettei ärsytyksessä ole mitään järkeä? Ajaudun itse monesti (tai ainakin joskus..) tilanteisiin, jossa aiheutan itselleni kyseisen ärsyttävän tilanteen ja se jos joku ottaa aivoon vielä enemmän! 😀

Kun ajat autoa ja kaikki muut matelevat niiiiiiin hitaasti. Joskus tuntuu, että monet autot tahallaan hidastelevat niin, että liikennevalot ehtivät muuttua punaiseksi. Meikäläinen kiroaakin usein ihan ääneen yksikseni kaikki muut kuskit maan alle, koska on niin kova kiire eikä homma edisty haluamallani tahdilla. Ja kenenköhän syytä se kiire on… 😀

Kun jokin asia on isosti tapetilla, ärsyynnyn ja mulle tulee usein vastareaktio. Esimerkiksi itsenäisyyspäivänä, kun kaikki somekanavat olivat täynnä kyseiseen päivään liittyviä päivityksiä, päätin että en todellakaan liity joukkoon. Hölmöä, tiedän! 😀

Kun aamulla keität kahvia ja huomaat, ettei iKaffea riitä kuin hädintuskin yhteen kupilliseen ja koet jopa lapsellisen suurta kiukkua asiaa kohtaan. Tekisi mieli kiukutella jollekin asiasta, mutta tajuat että on ihan oma syy kun et ole ostanu kahvimaitoa edellisellä kauppareissulla.

Kun joku kirjoittaa liian minä-keskeisesti, silloin en vain yksinkertaisesti pysty lukemaan: ”mä menin ostamaan mulle uusia vaatteita, mä aion tehdä mulle nyt ruokaa, mun mielestä mulla on ollut aika hyvä vuosi vaikka mä oonkin tehnyt paljon töitä.” 

Kun huomaat ajautuneesi tilanteeseen, jossa olet jälleen kerran luvannut tehdä jotain, johon ei olisi oikeasti aikaa eikä voimia. Milloinkohan sitä oppisi ajattelemaan pidemmällä tähtäimellä ja sanomaan myös ei.

Kun on jatkuvasti kiire. Tuntuu, että tämä kiire on loputon tie. Aina on jokin aikataulu, jonka mukana pitää yrittää roikkua! Välillä ärsyttää niin paljon, ettei veri kierrä, mutta siltikin sitä aina löytää itsensä taas siitä tilanteesta, että on kaksi minuuttia aikaa olla jossain seuraavassa paikassa.

Kun auton tankki on aina tyhjillään ja tankkaaminen jää tietysti sellaiseen tilanteeseen, ettei todellakaan olisi aikaa käydä täytöllä, mutta et pääse kohteeseen ilman kyseistä stoppia.

Kun laitat uudet sukat jalkaan ja kävelet kylppäriin, jossa on tietysti märkä lattia. Märät sukat ovat ärsyttävin tunne ikinä, mutta sukkien vaihto olisi kuitenkin liian työlästä! 😀

Mun kokemuksien mukaan miehiin on jostain syystä asennettu erikoinen piirre, että jos sulla ei jostain syystä ole kerrankin mitään tehtävää ja olet ihanasti toimeettomana, niin he kyllä keksivät just silloin jonkun tärkeän asian, mitä voisit juuri nyt tehdä, hah!

Kun valokuvaamisesta ei meinaa tulla yhtään mitään tähän vuoden aikaan. Päivässä on ehkä muutama tunti, kun on riittävästi valoa, mutta silloin ei ole tietenkään saatavilla ketään, joka voisi kuvia napata. Sisällä napatut otokset ovat epäselviä ja kellertäviä, joita ei kehtaa kuin itse katsella. 😀

Löytyykö kohtia joihin pystytte samaistumaan, vai oonko yksin outojen ärsytyksen kohteiden kanssa?

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


TÄSMÄASEET STRESSIÄ VASTAAN

Tämä aika vuodesta tulisi olla rauhoittumisen aikaa, mutta heitänpä villin veikkauksen ettei asia ole ihan näin. Stressiä pukkaa tosin muulloinkin kuin ainoastaan jouluna, joten ajattelin pohtia tänään, miten tätä vastaan voisi taistella. Stressi ei ole aina ja ainoastaan paha asia, sillä hetkellinen stressireaktio antaa voimaa, sillä sen ansiosta syke kiihtyy, verenpaine nousee, verensokeri nousee, ruoansulatus pysähtyy, sukuhormonien tuotanto lakkaa ja hetkellisesti rasvaa puretaan energiaksi.

Valitettavasti stressi ei enää ole vain hetkellinen reaktio, vaan siitä on tullut monille jopa vuosia kestävä ongelma, jolloin korkea kortisoli pitää yllä korkeaa verensokeria. Verensokerin noustessa myös insuliinin eritys kasvaa. Näiden kaikkien summana, ongelmaksi muodostuu kuitenkin insuliiniresistenssi, jota stressi ja pitkään koholla olevan insuliini aiheuttavat. Lyhyesti sanottuna insuliiniresistenssi on tila, joka mm. lihottaa ja heikentää elämänlaatua. 

Stressi on myös siitä viheliäinen ongelma, että siitä stressaaminen vain pahentaa tilaa entisestään. Nykyään stressataan myös stressaamista ja sen aiheuttamia ongelmia. Suoritetaan ”hyvinvointia” paremman olon toiveessa. Joskus ne jotka elävät kaikkein  ”parhaiten” voivatkin kaikkein huonoiten.

Vaikka kuinka puhun hyvien elämäntapojen puolesta, niin joskus meille hyvin terveystietoisille se suklaalevy on parempi vaihtoehto kuin salaattilautanen. Silloin tällöin irtiotto ja bileilta ystävien kanssa rentouttaa paremmin kuin kymmenen tunnin yöunet. Jos kaikesta kieltäytyy aina vain terveellisyyden ja hyvinvoinnin vuoksi, ei sekään ole kovin terveellistä, ainakaan jos toimii vastoin omia haluja.

Elämäntapojen lisäksi hormonien tasapaino voi pyrkiä tasapainottamaan myös erilaisten luontaistuotteiden avulla. Tiedätte, että olen innokas kokeilemaan kaikenlaista ja jos löydä tuotteen josta koen saavani hyötyä, vielä parempi!

Sain testiin hyvin mielenkiintoisen tuotteen, joka lupaa paljon. Kyseessä on Harmonia KSM66®, joka harmonisoi kehon toimintoja tasapainottamalla hormonitoimintaa.  Koko tuotteen taustalla on ashwagandha (rohtokoiso) joka on tunnettu stressiä lievittävänä adaptogeeninä. Harmonia sisältää laadukasta ashwagandaa, joka vaikuttaa näin kortisolin käyttäytymiseen ja…

  • edistää stressinsietokykyä
  • auttaa ylläpitämään fyysistä ja henkistä suorituskykyä
  • edistää emotionaalista tasapainoa
  • tukee nukahtamista
  • edistää rentoutumista
  • tukee palautumista ja jaksamista sekä seksuaalienergiaa
  • tukee lihasmassan kasvua

( Tuotteella on 18 kliinistä, kaksoissokkoutettua, placebokontrolloitua, riippumattomissa tiedelehdissä julkaistua tutkimusta.
Valmisteella on myös pitkä lista EFSAn eli Euroopan Elintarviketurvallisuusviraston sallimia terveysväittämiä liittyen mm. stressinsietoon sekä henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen.)

Mulla on ollut tämä käytössä nyt reilun viikon ja nyt viimeiset yöt ovat tuntuneet laadukkaammilta ja oon nukkunut superhyvin. Kuulemma 2-4 viikon sisällä tulisi huomata selkeimmän eron.

Toinen luontaistuote, joka mulla on ollut jo pitkään käytössä on Antistress-valmiste joka sisältää L-teaniinia. L-teaniini on taas GABA:n esiaste, joka taas vaikuttaa rentoutumiseen ja syvään uneen. Käytän Antistressiä vain ajanjaksoina kun on todella hektistä ja mun on vaikea rauhoittua iltaisin esimerkiksi monen tunnin treenisetin jälkeen. L-teaniinista löytyy paljon mielenkiintoista luettavaa internetin ihmeellisestä maailmasta. Siitä voi saada apua niin jännitykseen kuin ahdistukseenkin.

Muita omia täsmäaseita stressiä vastaan on:

Rauhalliset kävelylenkit metsässä – Nykyään myös erilaiset tutkimukset todistavat, että metsä on mahtava stressilääke, siellä oleskelu laskee sydämen sykettä ja vähentää lihasjännitystä. Rauhallinen ympäristö saa myös olon rauhoittumaan ja ulkoilun jälkeen ajatus kulkee jälleen. Jos metsää ei ole lähettyvillä, ihan vaan ulkoilu on ilmainen ja mahtava tapa rauhoittaa oloa.

Päiväunet – Monesti olen tätä hehkuttanut, mutta päiväunet piikkimatolla ovat mun henkireikä väsyneenä ja kiireessä. Raivaan kalenteriin 20 minuuttia aikaa, jolloin laita luurin lentokonetilaan ja makaan matolla ilman kiirettä. Nukahdan lähestulkoon aina näissä sessioissa ja unien jälkeen pääsee taas jatkamaan päivää puhtaalta pöydältä!

Postauksessa esitellyt luontaistuotteet saatu yhteistyönä Lifestä.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook