MIHIN KATOSI KÄRSIVÄLLISYYS?

Tiedät varmaan sen fiiliksen, kun oot löytänyt uuden kivan jutun. Uudet harrastukset, elämäntapaprojektit, työpaikat sekä myös kumppanit ovat aina alussa parasta just nyt. Motivaatiota piisaa roppakaupalla ja kaikki sujuu leikiten. Miksi ihmeessä olin siinä vanhassa duunissa, kun tää uusi on niin kivaa ja mielenkiintoista? Urheiluharrastuksen aloittamisen jälkeen, tekisi mieli vaan puhua siitä ja panostaa kaikki aika treeniin. Ja kaikki tietää miltä tuntuu rakastuminen ja ensihuuma. Ei varmaan tarvitse sen kummemmin painottaa miten siistiä aikaa se on. Mitä sitten kun uutuudenviehätys lakkaa? Kun asiat rutinoituu, mutta jostain pitäisi repiä motivaatiota jatkaa hommia, koska jostain syystä ne on aina alunperin aloitettu.

Miten toiset ihmiset pitävät terveelliset elämäntavat ja kropan kunnossa vuoden ympäriinsä, kun taas toiset jojoilevat kesät talvet ja yrittävät etsiä sitä keinoa, jolla vihdoinkin onnistuisi? Miksi toiset menestyvät työelämässä, kun toiset jumittavat vuodesta toiseen duunissa jota vihaa? Miksi ihaninkin rakkaustarina kokee joskus surullisen päätöksen?

Paljon mietitään ja etsitään vastausta motivaatiolle ja sen säilyttämiselle. On toki olemassa pieniä juttuja, joilla nostaa vaikka omaa fiilistä lähteä sinne salille, mutta jatkuva ja pysyvä motivaatio onkin toinen juttu. Tuntuu, että nykyään elää vähän sellainen kaikkimullehetinyt – kulttuuri, sillä kaiken pitäisi olla aina heti saatavilla. Sinkkumaailmassa on pinnalla on eräänlainen kertakäyttökulttuuri, koska kaikkea on niin helposti saatavilla. Kun tulee ensimmäinen ongelma uuden tyypin kanssa, monesti heitetään hanskat tiskiin, kun ei tää nyt ollutkaan se ”the one”. Myös somesta saa hyvinkin epätodellisen kuvan siitä millaista parisuhteen tulisi olla, ja kun ne ruusunpunaiset mielikuvat ja todellisuus eivät kohtaa 24/7, vaihdetaan tyyppi seuraavaan.

Tämä sama efekti toistuu monessa muussakin asiassa. Kun asioista tulee vaikeita, ei jakseta yrittää enää. On helppoa tallustaa sinne vihaamaansa duuniin ja selviytyä siellä kahdeksan tuntia, kuin hypätä tuntemattomaan ja yrittää jotain uutta, jossa on epäonnistumisen mahdollisuus. Haaveillaan muutoksesta ja laihtumisesta, mutta kun tulee ensimmäisen kerran nälkä tai tekee mieli karkkia, niin ei enää jaksakkaan pysyä ruokavaliossa, vaan on helpompi aloittaa maanantaina uudelleen.

Olisi hienoa kertoa jokin vastaus tähän ”ongelmaan”, mutta fakta on se, ettei elämän kuulu olla ruusuilla tanssimista ja ”helppoa”. Jotkut asiat pitää vain tehdä ja piste. Asioiden eteen pitää tehdä töitä, eikä kaikki ole aina kivaa, mutta sekään ei ole kivaa kun elää elämää, jossa mikään ei muutu, eikä koskaan saa mitään aikaiseksi.

Saavutettujen asioiden eteen täytyy tehdä töitä ja myös ihmissuhteista täytyy pitää huolta. Niiden eteen täytyy tehdä töitä, uhrauksia sekä joustaa omista asioista. Minäminä – kulttuurin myötä on hienoa, että nykyään osataan pitää paremmin omia puolia ja olla välittämättä liikaa muiden mielipiteistä, mutta jos aina elää vain omat tarpeet edellä, kohta huomaatkin että elät ihan yksin niistä tarpeista huolta pitäen.

Motivaatio on asia, josta kysellään paljon ja ihan ensiksi haluan sanoa, että kukaan toinen ei voi meitä motivoida, motivaatio lähtee aina meistä itsestämme. Toista voi auttaa inspiroimalla ja sitä kautta auttaa motivoitumaan, mutta se syvin ja kestävin sisäinen motivaatio lähtee aina meistä itsestämme. Jos jokin asia on tärkeä, sen tekemiselle löytyy riittävästi eforttia.

Se ei ole sattumaa, jos joku on menestynyt tai saavuttaa asioita. Kaikilla on mahdollisuus samaan, vaikka lähtökohdat elämään on erilaisia, niin itsellä on silti päätös vaikuttaa siitä elämästä joka itselle on annettu. Joskus tarvitaan vaan hieman kärsivällisyyttä ja asiat järjestyy kyllä!

kuvat: Anna Riska / Annmarias

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


ÄRSYTTÄVÄ YÖHERÄILY JA VINKIT PAREMPAAN UNEEN

Postaus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä ratiopharmin kanssa.

Olen kirjoittanut paljon unen tärkeydestä. Laatu ja riittävä määrä unta on ihan älyttömän tärkeää kaiken hyvinvoinnin kannalta. Mä oon itse ollut aina herkkäuninen, eli herään helposti ja tarvitsen tietynlaisen rauhan, että saan unta ja pysyn unessa. Nukun esimerkiksi korvatulpat korvissa joka yö, sillä jos herään yöllä, mun on vaikea saada uudelleen unta. Huonosti nukuttu yö taas vaikuttaa muhun tosi voimakkaasti. Tunnen itseni ärsyyntyneeksi ja väsyneeksi koko seuraavan päivän. Päiväunilla voi onneksi tasoittaa tilannetta hieman, mutta tietysti sitä nukkuisi mielummin riittävästi yöllä.

Mulla on ollut kausia kun nukun todella hyvin ja sikeästi ja sitten näitä ei niin loistokkaita kausia. Kovat treenimäärät ja myöhäiset treenit saavat aikaan sen, että joskus on vaikea rauhoittua illalla. Nukahtamista suurempi ongelma mulla on yöheräily, eli on kausia kun heräilen yleensä siinä 4.00 aamuyöllä, olen hereillä pari tuntia ja sitten nukahdan uudelleen. Tiedostan, että niin psyykkinen kuin fyysinenkin (=treeni) stressi aiheuttaa juuri tätä yöheräilyä. Heti jos mielen päällä on vaivaavia asioita, niitä tulee pohdiskeltua tietysti aamuyöllä, koskas muulloinkaan. Hah!

Vuosien aikana olen kokeillut erilaisia ravintolisiä ja keinoja edesauttamaan parempaa unta ja myös löytänyt keinoja unen laadun parantamiseen. Omakohtaisesti tehokkain ravintolisä unen saantiin on melatoniini, eli yöhormoni, jota erittyy aivoissa sijaitsevasta käpyrauhasesta. Melatoniini auttaa elimistön sisäistä kelloa pysymään ajassa säädellen vuorokausirytmiä ja edistäen unensaantia. Keho siis tuottaa tätä yöhormonia itsekin, mutta sitä voi nauttia myös ravintolisänä nopeuttamaan nukahtamista tai lievittämään aikaerosta johtuvaa unettomuutta.

Tämän viikon lauantain ja sunnuntain välisenä yönä siirrytään taas kesäaikaan, joka saattaa aiheuttaa päivärytmin sekoittumista. Kelloja siirretään siis tunti eteenpäin, joka tarkoittaa että monilla nukahtaminen viivästyy tunnilla. Jos on jo valmiiksi yökyöpeli,  ei kellojen siirtäminen ainakaan auta asiaan. Melatoniini Extra Vahva ratiopharm valmisteen avulla pääsee paremmin uuteen rytmiin kiinni ja ajoissa nukkumaan!

Olen sitä mieltä, että uniongelmien tausta ja syyt tulisi aina selvittää. Usein elämäntapoja parantamalla pääsee jo eteenpäin. Kävin vuonna 2015  verkkovalmennuksen, jossa opeteltiin parempaa nukkumista ja opin kurssilla, miten pienillä jutuilla voi vaikuttaa omaan rauhoittumiseen. Kun rauhoittuu illalla ajoissa, myös uni tulee ajoissa. 

Opin unikurssilla, että rvokkain ja palauttavin vaihe on  klo 22-02 välillä nukuttu uni. Noiden neljän tunnin aikana kehomme erittää eniten kasvuhormonia ja melatoniinia. Palautuminen tapahtuu tuona aikana kaikista parhaiten ja tuota arvokasta aikaa ei voi saada enää esim. aamuyöstä. Joskus voi olla väsynyt olo, vaikka olisi nukkunut määrällisesti riittävän monta tuntia, mutta unen aika on osunut väärään kohtaan, eli ollaan valvottu myöhään ja nukuttu myöhään. Melatoniini Extra Vahva ratiopharm:n avulla voikin saada tätä rytmiä oikeaan suuntaan niin, että uni tulisi aiemmin ja pääsee nauttimaan noista arvokkaista tunneista.

Kirjoittelin sunnuntaina, kuinka alan panostaa enemmän omaan hyvinvointiin ja yksi osa-alue on uni. Kuten mainitsin, viime aikoina olen kärsinyt yöheräilystä ja siitä että käyn iltaisin kierroksilla. Olen ottanut tällä viikolla Melatoniini Extra Vahvaa joka ilta samaan aikaan klo 21.oo ja ainakin tähän saakka olen nukkunut täysiä yöunia heräämättä. Tuote kannattaakin ottaa säännöllisesti samaan aikaan, jotta sen vaikutus toimii tehokkaasti. Tarkoituksena ei siis ole alkaa käyttää melatoniinia jatkuvasti, mutta näin alkuun, jotta rytmi kääntyy itsestään sellaiseksi, että uni tulee ajoissa ja jatkuu aamuun saakka!

Reissuun (tai yöpöydälle) kannattaa varata Melatoniini Travel ratiopharm, joka on nopea, helppo, raikkaalla mintun makuisella kalvolla päällystetty tabletti, joka liukenee kielellä ilman nestettä. Tuote on helposti mukana kuljetettava ”on-the-go”-valmiste, jonka kielellä liukenevan ominaisuuden ansiosta voit kantaa tuotetta aina mukanasi ja ottaa sen milloin vain tarpeen vaatiessa ilman vettä. Meillä on asunto kahdessa kerroksessa ja nää on ollut käteviä silloin kun ei vaan jaksa lähteä enää alakertaan hakemaan vettä! 😀

ID

Miksi uniongelmiin kannattaa puuttua ajoissa?

Jatkuvan univajeen seurauksena syntyy univelkaa.

Univaje ja univelka vaikuttavat monin tavoin elimistön toimintaan ja aineenvaihduntaan.

Univaje ja univelka lisäävät kortisolin eritystä lisämunuaisesta. Kilpirauhasen toiminta vilkastuu ja sydämen syke nousee.

Samanaikaisesti ruokahalua säätelevien rasvasolujen erittämän leptiimin määrä pienenee ja mahalaukun solujen tuottaman greliinin pitoisuus suurenee verenkierrossa.

Tuloksena aineenvaihdunnallisista muutoksista on nälän tunne ja halu käyttää nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja > jatkuva univaje ja univelka ovat eräs tärkeä syy lihomiseen.

Univaje aiheuttaa myös päiväväsymystä ja keskittymis- ja oppimisvaikeuksia.

Liian lyhyeksi jäänyt yöuni voidaan korvata päiväunilla. Puolen tunnin lepo päiväunineen riittää virkistämään univajeesta väsyneen ilman, että päiväunet vaikuttavat seuraavan yön uneen.

Lähde: Lääkärikirja Duodecim.

Oletteko te käyttäneet melatoniinia? Jaa omat kokemuksesi tilanteista, jolloin olet turvautunut melatoniiniin ja oot mukana arvonnassa, jossa kaikkien osallistujien kesken arvotaan 3 kpl Melatoniini Travel ratiopharm 1,9 mg, 60 kalvoa -tuotepakkausta! Arvonnan säännöt täällä.

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


MITÄ JOS..

 

..Sen sijaan, että vastaisit että en ehdi, koska kiire, vastaisitkin että se ei ole sulle riittävän tärkeää?

..Kaikille niille, joilla ei ole aikaa kuntoilla ja pitää huolta itsestään maksettaisi 100 € per kuntoilukerta, löytyisikö aikaa silloin?

..Siinä vaiheessa kovaa treeniä kun luulet, että et enää jaksa/pysty ja sulle luvataan miljoona euroa jatkamisesta, pystyisitkö?

..Sen sijaan, että vastaat ettet osaa, vastaisitkin, että et ole ennen kokeillut, mutta aiot yrittää parhaasi?

..Pyydettäessä lähtisitkin mukaan tekemään jotain josta normaalisti aina kieltäytyisit?

..Sulla olisi mahdollisuus kokeilla ihan mitä tahansa ja takuuna olisi, ettet voi epäonnistua?

..Tekosyyn keksimisen sijaan, olisitkin täysin rehellinen ja vastaisit sen mukaisesti?

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


RYHMÄLIIKUNTA – MITEN SITOUTTAA ASIAKAS?

Ryhmäliikunnan ohjaaminen on aihe, josta voisin keskustella ja kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Se on hassua, kuinka yhden jumpan ohjaamiseen voi liittyä niin paljon erilaisia asioita. On totta, että ohjattu treeni voi olla pelkkä jumppa muiden joukossa, mutta se voi olla paljon muutakin. Ryhmäliikunnan yksi tärkeimmistä puolista on juuri yhteenkuuluvuus ja yhdessä tekeminen. Moni saa itsestään paljon enemmän irti, kun ympärillä on ihmisiä jotka tekevät samaa treeniä. Tietynlainen yhteisöllisyys ja tunnelma ovat myös asioita, jotka saavat asiakkaan palaamaan aina uudelleen ja uudelleen.

Sosiaalisessa mediassa puhutaan paljon sitoutumisesta, mutta samaa sitoutumista näkee myös ryhmäliikunnassa. Sanoisin, että hyvä sitoutuneisuus on asia, johon ohjaajan kannattaa panostaa, sillä se saa asiakkaat palaamaan tunneille aina uudelleen ja uudelleen. Kun asiakas kokee, että hän kuuluu ryhmään ja hänen läsnäolosta välitetään, tulee hänelle myös tietynlainen velvollisuuden tunne (hyvässä mielessä) palata tunnille uudelleen joka viikko. Tätä voisi verrata urheilujoukkueeseen, jossa on valmentaja.

Ohjaajana mulla on vielä paljon kehitettävää ja asioita, joissa haluaisin olla parempi, mutta tiedostan myös ne jutut missä olen hyvä. Yksi vahvuuteni on juuri asiakkaiden sitoutuneisuus. Tunneillani käy paljon säännöllisesti käyviä asiakkaita. Tunneista on tullut heille rutiinia, samoin kuin hampaiden pesu tai vaikka kaupassa käynti. 😉

Panostan paljon ohjauksiini ja pyrin pitämään ne laadukkaina, se on tietysti tärkeää, mutta koen, että tietynlainen yhteisöllisyys ja hyvä tunnelma ovat myös tärkeässä roolissa.

Sain taannoin tällaisen kommentin ja siitä heräsikin tämä koko ajatus..

Mua kiinnostaisi tietää, että miten/millä keinoilla luot tunneillesi yhteenkuuluvuuden tunnetta osallistujien kesken (vai luotko ollenkaan)? Siis vaikka jokainen tekee sitä omaa juttua siinä, niin silti, jotkut ohjaajat on tosi hyviä sellaisen yhteisöllisyyden luomisessa vaikka välillä ”kahden tiimin” muodostamisella esim. tanssitunnilla yhden biisin ajan tai jollain kovalla tunnilla ikään kuin, että voi tsempata toinen toistaan. Haluaisin itse kehittyä tässä ohjaajana ja mietin, että onko sinulla joitain hyviä työkaluja siihen 🙂

Mullakin on päiviä, kun yrityksestä huolimatta vedän tunteja vain rutiinilla, mutta silloin jos koen tunnin olleen oikein onnistunut, johtuu se yleensä siitä, että olen onnistunut ottamaan hyvin kontaktia osallistujien kanssa ja luonut hyvän tunnelman. Kovatehoisten tuntien, (kuten spinning tai sprint) ohjaaminen on mulle psyykkisesti paljon rankempaa kuin fyysisesti, sillä haluan pistää peliin aivan kaiken. Imen osallistujista kaiken mahdollisen mitä irti saan ja se vie myös omia voimia. 😀 Motivointi onkin yksi todella moniulotteinen asia, josta voisi kirjoittaa yhtä pitkästi kuin tästä!

Yksi suuri askel eteenpäin oli, kun tajusin laittaa ns. oman egon sivuun. Monesti ohjaajat pohtivat hirveän paljon itseään; miltä näytän, onko tekniikkani kunnossa, kuulostanko hölmöltä, onko mikki liian hiljaa, voi ei nyt mä mokasin jne… Tämä vaihe kuuluu varsinkin ohjausuran alkuun, mutta sen sijaan että miettii itseään, kannattaa suunnata energia asiakkaisiin.

Tiedän itsekin, että ohjaajana sitä analysoi kovasti mitä ne osallistujat oikeen ajattelevat minusta. Jos joku ei hymyile tunnilla, tarkoittaako se, että olen ihan paska? Entä jos joku lähtee yhtäkkiä kesken tunnin pois? Varsinkin aloittavana ohjaajana tuollaisista voi tulla tosi paha mieli, vaikka todellisuudessa siinä ei olisi mitään henkilökohtaista ohjaajaa kohtaan.

Moni näyttää keskittyneenä jopa vihaiselta/kyllästyneeltä, tai joskus vain tunnilla voi tulla vaikka huono olo, jolloin on pakko lähteä pois, oli tunti kuinka kiva tahansa. Ei siis kannata ottaa kaikkea liian henkilökohtaisesti, vaan esimerkiksi palautteetkin voi kääntää voimavaraksi – mitä voin muuttaa että kehittyisin? Toisaalta taas, jokaista palautetta ja toivetta ei vaan voi ottaa huomioon, sillä jos joku toivoo että tehdään enemmän punneruksia, niin seuraavan mielestä niitä on jo ihan tarpeeksi. Liika miellyttämisen yrittäminen tekee vain hommasta sekavaa. Ohjaaja on se joka pitää langat käsissä ja huolehtii, että kaikki on järkevää ja sujuvaa.

Kun peruspalaset ovat hanskassa, kokeile miettiä, miten saisit tunnistasi miellyttävämmän ja hauskemman osallistujien kannalta? Pelkkä suorittaminen on nimittäin aika tylsää. Huumori, kontakti ja esimerkiksi informatiivisuus taas tekevät tunneista hauskempia. Vaikka siellä koreografiassa nyt pari mokaa sattuisikin, niin se ei ole niin vakavaa, jos asiakkaalle jää tunnista hyvä fiilis tai hän kokee, että onnistui ja ehkä oppi jotain uutta.

Monesti ohjaaja saattaa ajattella, että kertomalla itsestään ja omista tekemisistään hän ottaa kontaktia, mutta tässä mennään taas helposti liikaa siihen minäminäminä-viljelyyn. En tarkoita, etteikö saisi puhua itsestään, mutta pelkän itsensä esilletuonti ei ole muista ihmisistä yleensä kovin kiinnostavaa.

Kaikki ihmiset eivät tykkää siitä, että heitä kutsutaan nimellä tai annetaan liikaa henkilökohtaista huomiota, joten tällaisen kanssa tulee olla hieman silmää. Yleensä ne tyypit, jotka parkkeeraavat eturiviin ovat myös niitä jotka tykkäävät huomiosta. Nimellä tsemppaaminen tai tietyn ryhmän (esim ”takarivi”) huomioiminen saa aikaan tunteen, että asiakas on huomioitu ja hän on tärkeä. Koska kyseessä on ryhmä, tulisi huomiota osata jakaa tasaisesti, eikä esim nostaa yhtä tai kahta vakkaria aina jalustalle.

Mun mielestä jatkuva kehuminen ja hyvähyvän – viljely vie näiltä merkityksen. Itse oon ottanut linjan, että kehun silloin jos oikeasti olen sitä mieltä, että nyt meni hyvin. Myös kritiikkiä voi antaa positiivisella sävyllä ja aina, kun antaa ohjeita tai haluaa jotain korjattavan, tulisi myös kertoa miksi. Jos joku huutaa sulle että hyppää korkeemmalle ja sulla ei ole mitään käryä minkä takia, miksi ihmeessä edes yrittäisit? 😀

Sanoisin, että jos keskittyy siihen, että haluaa antaa muille ihmisille positiivisia kokemuksia on jo aika pitkällä. Sen sijaan, että tavoitteena olisi vain saada isoja massoja omille tunneille, keskittyykin antamaan niille olemassa oleville asiakkaille mahdollisimman laadukkaita treenejä ja hyvän kokemuksen. Silloin on kasassa sitoutuneita asiakkaita, joista toivottavasti kasvaa jatkuvasti suurempi ryhmä.

Vaikka kirjoitan tätä ryhmäliikunnan näkökulmasta, voisi tätä ajatella myös muiden saman tyylisien alojen kannalta. Jos haluat somessa sitoutuneita seuraajia, keskity antamaan seuraajille jotain josta on heille hyötyä sen sijaan, että postaisi vain selfieitä ja ympäripyöreitä englannin kielisiä quoteja. Yleisesti siis keskittyminen muihin, positiivisuuteen ja hyvän jakamiseen vie pitkälle alalla kuin alalla!

Vaikka kirjoitankin aiheesta sillä näkökulmalla, että ikään kuin jakaisin neuvoja, tiedostan että itsellänikin on paljon opittavaa vielä. En todellakaan itsekään saa kaikkia näitä neuvoja aina käytäntöön, mutta yritän kehittyä ja analysoida asioita, sillä haluan tulla paremmaksi niin ohjaamisessa kuin vaikka sosiaalisen median parissa työskentelyssä!

Sitouttamisen viisi tärkeää:

  • Kontakti – Tarvittaessa anna aikaa myös ennen ja jälkeen ohjauksien.
  • Tunnelma – Yhdessä tekeminen, tsemppi, musiikin voima.
  • Välittäminen – Vaikka kyseessä on ryhmä, on tärkeää huomioida ja muistaa yksilöiden tarpeet. Vaikka tunneilla kävisi laajasti eri ihmisiä, paina nimet muistiin, huomaa jos joku puuttuu ja pyri aina auttamaan oman tietotaidon mukaan, jos on esim. treeneihin liittyviä ongelmia.
  • Positiivisuus – Tehokkaasti, laadukkaasti mutta kuitenkin hyvällä fiiliksellä!
  • Auktoriteetti – Luottamus itseensä ja omaan tekemiseen näkyy myös ulospäin. Aina pitäisi osata perustella miksi tehdään, sitä mitä tehdään. Kouluttautuminen ja kaikki treenaamiseen liittyvä tieto on aina kotiinpäin.

Nyt olisi taas tosi kiva kuulla myös muita näkökulmia ohjaajien kuin jumppareidenkin suusta! 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


MULLA ON HUONO OMATUNTO

Mä oon etenkin näin viime vuosien aikana alkanut murehtia asioita enemmän kuin ennen. Olin aiemmin jopa liian huoleton, joten pieni skarppaus sen suhteen on tehnyt ihan hyvää, mutta välillä sitä tuntuu, että tietynlainen liika analysointi ja asioiden murehtiminen menee yli. Pitäisi ymmärtää olla miettimättä liikaa asioita joita ei ole edes tapahtunut vielä, tai asioita joihin ei voi itse vaikuttaa. Mulla saattaa olla myös huono omatunto aivan turhista asioista ja tämä aihe nousi itseasiassa mieleen, kun palasin illalla kotiin ja mulla oli (ihan oikeasti! :D) huono omatunto siitä, että oli ollut niin kiva päivä. Usein tuntuukin, että koska mun työ on tosi erilaista kuin monilla muilla niin en tavallaan tee asioita riittävän paljon.

Siinä aihetta pohtiessa tulin siihen tulokseen, että niin kauan kuin työni tuo leivän pöytään ja nautin siitä mitä teen, ei ole mitään väliä kauanko esimerkiksi teen jotain työtä päivän aikana. Mullahan saattaa olla päiviä, kun vedän pari jumppaa ja muuten saan vapaasti valita mihin ja miten aikani käytän. Kai tämä nykyajan suorittamisen kulttuuri aiheuttaa sen, että jatkuvasti pitäisi saada jotain merkittävää aikaiseksi.

Välillä sitä tuntuu, että kaikki muut vain painavat eteenpäin saavuttaen kaikenlaista ja itse jumittelee vain samassa kohtaa. En usko, että olen ainoa josta tuntuu tältä, joten sen kunniaksi ajattelin kertoa asioita, joista koen huonoa omaatuntoa ja muistuttaa että jos suakin välillä vähän stressaa niin et ole ainoa! 🙂

Teen somea työkseni ja koen huonoa omaatuntoa siitä, ettei mun kuvat ole lähiskään niin laadukkaita kuin monilla muilla. Käytän edelleen myös puhelinkuvia ja mulla ei ole sellaista visuaalista silmää, että osaisin tehdä jotain hienoja sommitteluja ja kuvailla niitä. Useimmiten isken esimerkiksi lautasen pöytään ja nappaan kuvan. 😀 

Luettuani muiden bloggaajien/tubettajien rahasta kertovia kirjoituksia ja sitä kuinka kaikilla tuntuu olevan useita säästötilejä ja sijoituskohteita, koin huonoa omaatuntoa siitä ettei itselläni ole samaa tilannetta. 😀 

Koen välillä huonoa omaatuntoa siitä, etten jaksa panostaa ulkomuotooni niin paljon kuin tahtoisin. Tarkoitan, että useimmat päivät tulee viiletettyä urheiluvermeet päällä aamusta iltaan, hiukset ponnarilla ja ainoa mitä ehdin (=eli jaksan) tehdä on sutaista hieman ripsaria, sekin sen vuoksi että otin ripsien pidennykset pois muutama viikko takaperin. Enhän ole ainoa, enhän? 😀

Koen usein huonoa omaatuntoa siitä, että olen niin huono pitämään yhteyttä kavereihin/perheeseen.

Koen usein huonoa omaatuntoa siitä, että olen pitänyt jollain jumppatunnilla liian pitkään samaa biisiä tai en ole miksannut Les mills – ohjelmia riittävän usein. Tulee sellainen olo, että asiakkaat ovat varmaan jo todella ”fed up” tähänkin kappaleeseen, vaikka uskon tämän olevan suurimmaksi osaksi mun oma ongelma. 😀 

Kirjoittaminen on aina ollut mulle jonkinlaista terapiaa ja usein kun asioita kirjoittaa auki, saa niihin myös selvyyttä ja järkeä omassa päässä. Uskon siihen, että oli minkälaisia ongelmia tai tuntemuksia tahansa, kannattaa aina käsitellä ja käydä niitä läpi. Monia tunteita ajatellaan kielteisinä ja että on vaikka väärin tuntea kateutta, huonommuutta tai omantunnon tuskia. Siltkin kaikki käyvät läpi näitä samoja juttuja omassa mittakaavassa ja vaikka asenne ratkaisee ja positiivisuus on voimaa (;D) on ihan ok tuntea myös negatiivisesti joskus!

Koetteko te huonoa omaatuntoa hölmöistäkin asioista? 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook