Pitääkö syödä samoja ruokia joka päivä?

Heippa! Usein ruokavalioita jakaessa törmää kysymykseen ”pitääkö syödä samaa ruokaa joka päivä?” En oikein tiedä mitä suunnitelluilta ruokavalioilta odotetaan? Että jokaiselle aterialle olisi olemassa 10 erilaista reseptiä vai? 😀 Yleensähän ruokavaliot koostuvat useista aterioista päivän aikana ja jokaiselle aterialle on merkitty kuinka paljon syödää hiilareita, proteiinia tai rasvaa. Näihin on myös lisätty mitä ruokia voi käyttää esim. hiilarin lähteenä. Mielestäni tämä antaa jo aika suuret vapaudet syödä eri tavalla, vaikka joka päivä. Mielikuvitusta käyttämällä saa tehtyä omasta ruokavaliosta mieluisan ja monipuolisen.

DSC01701_Fotor_CollageMä syön itse ns. samoja ruokia aina. Joka aamu syön saman aamiaisen, lounas ja päivällinen koostuvat aina samoista jutuista; lihaa,kanaa tai kalaa. Hiilaria riisin, couscousin, bataatin, perunan tai harvemmin pastan muodossa. Lisäksi salaattia ja/tai vihanneksia. Näitä varioimalla saa mielestäni ihan tarpeeksi vaihtelua, kun vaan jaksaa hieman suunnitella ja miettiä mitä laittaa suusta alas. Kaikilla ei aina ole mahdollisuutta valmistaa kaikkia aterioita itse, mutta ainakin suurin osa päivän ravinnosta valmistetaan luultavasti itse, ja kun suurin osa aterioista on kunnossa niin se vie jo pitkälle. Ainahan on myös mahdollisuus kiikuttaa oman ateriat mukana jos niikseen tulee. 🙂

DSC02097 DSC02098

Tässäkin asiassa täytyy jaksaa itse nähdä vaivaa. Suunnittelulla pääsee jo todella pitkälle. Itse suunnittelen yleensä 2-3 tulevan päivän ateriat etukäteen, sillä haluan välttää tilanteet, joissa nälkä iskee ja ruokaa ei ole. Tällöin on aina suurempi mahdollisuus sortua johonkin epäterveelliseen tai naposteluun. Mulle laadukas ravinto on ihan ykkösasia jaksamisen ja olotilan kannalta. Sitä ei voi ymmärtää kuinka suuri vaikutus ravinnolla on, ennen kuin kokee eron itse.

Joskus käyn toki ulkonakin syömässä, tällöin pyrin valitsemaan ruokaisan salaatin tai jotain muuta suhteellisen terveellistä. Käytiin keskiviikkona salaattilounaalla tämänhetkisessä lemppari ruokapaikassa Bistrossa.. Olin menossa valokuvattavaksi lounaan jälkeen, jonka vuoksi hieman normaalia vahvempi maali naamassa. 😀 😀

bistro

 

 


Kesäinen omenajäätelö ilman sokeria

Moikka! Pitkästä aikaa ruokajuttuja. Tein viikonloppuna jätskihimoissani herkullista omppujäätelöä. Käytän usein kookosmaitoa jäätelöiden pohjana, sillä siinä on mukavan kermainen maku ja kookos sopii aika hyvin yhteen monen maun kanssa. Käytän jätskien valmistamiseen jäätelökonetta, mutta eiköhän tämä onnistu pakastamallakin, koostumus vaan voi olla erilainen.

DSC02118Omenajäätelö Ainon tapaan:

  • 2 omenaa
  • 1 prk kookosmaitoa (jähmettynyt osa)
  • 2 taatelia + makeutusta (esim stevia tai kookossokeri) 
  • kanelia ja kookosöljyä

Lohko omenat pieniin paloihin ja paista ne pannulla tilkassa kookosöljyä niin että lohkot pehmenevät. Mausta omenat kanelilla. Vatkaa kookosmaidon jähmettynyt (voit lisätä nestettä sekaan tarpeen mukaan, itse lisäsin hieman kevyt kookosmaitoa sekaan) osa pehmeäksi vaahdoksi ja lisää puolet omenoista sekä taatelit sekaan. Vedä seos mössöksi blenderillä ja makeuta oman maun mukaan. Lisää seokseen loput omenalohkot ja sekoita. Käytä mössö jäätelökoneessa tai pakkasessa. Näin jäätelöön jää pehmeitä sattumia sekaan, nam nam!

DSC02117DSC02115 


Näillä vinkeillä helpotusta vappukrapulaan

Hei! Jokos siellä ollaan Vappuhulinoissa? 🙂 Mulla oli tänään vain 2 jumppaa ja sen jälkeen loppupäivä periaatteessa vapaana, mitä nyt oon puhelimen välityksellä hoidellut muutamia juttuja! Ajattelin olla ajankohtainen ja jakaa hieman tipsejä, millä sen mahdollisen vappudarran voi selättää kokonaan, tai edes helpottaa omaa oloaan. Paras tapa välttää krapula on olla juomatta, mutta uskon, että se ei tässä vaiheessa hirveän monia lohduta! 

DSC02149On olemassa muutamia juttuja, joilla sitä omaa huonoa oloa pystyy helpottaa. Paras tapa on nesteyttää itseään illan aikana runsaalla veden juonnilla. Alkoholi on diureetti, joka kuivattaa kroppaa ja useasti virtsatessa elektrolyyttitasapaino häiriintyy. Tälloin tarvitaan kaliumia ja magnesiumia. Spirulina sisältää runsaasti molempia! Krapulassa monet kokevat pahoinvointia, mikä johtuu myrkyistä kehossa. Maksa tarvitsee glutationia (poistaa myrkyllisiä yhdisteitä), jotta pahoinvointi helpottaisi. Glutationi koostuu pääasiassa aminohappo l-kysteiinistä, jota löytyy paljon esim. kanamunasta. 

DSC02150

Chlorellan sanotaan poistavan myrkkyjä kehosta, ja sitä onkin kehuttu hyvänä krapulan helpottajana. Parhaan hyödyn saamikseksi chlorellaa tulisi ottaa ennen alkoholin nauttimista ja myös bileillan jälkeen, ennen nukkumaan menoa. 

Ennen joraamaan lähtemistä ja/tai ennen nukkumaan menoa kannattaa siis kulauttaa alas drinkki, joka sisältää seuraavia:

  • Vettä (nesteyttää)
  • C-vitamiinipore (vie pois pahan maun ja lisäksi saat vitamiineja kehoon)
  • Chlorellaa (puhdistaa kehoa)
  • Ohranorasta (tasapainottaa elimistön tilaa, voi auttaa päänsärkyyn, erittäin ravintorikas jauhe)
  • Opti- MSM (MSM on ihmiselle tärkeä ravintoaine, jolla on monia tehtäviä kehossamme)
  • Spirulinaa ( kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, rikkiä, kromia, seleeniä ja muita vitamiineja)
  • D-vitamiinia (parantaa vastustuskykyä ja kohottaa mielialaa)

DSC02151

Dagen efter päivän ihanteellinen ruoka voisi olla pinaattikeitto kanamunalla, sillä myös pinaatti sisältää paljon kaliumia. Myös banaanissa on runsaasti kaliumia, sitä voi popsiä jälkkäriksi karkkien sijasta. 😉

Täytyy vielä loppukevennyksenä sanoa, etten voi luvata tämän poistavan darraa, mutta lumevaikutus voi olla joskus erittäin tehokas vaikutus! 😉

Hauskaa Vappua ystävät!


Pohdintaa herkuttomuudesta ja omasta ulkonäöstä

Heippa! Kirjottelin viime viikolla aikomuksesta aloittaa jälleen uusi ”herkkulakko” (vitsit mä jotenkin vihaan tota sanaa!?). Päätös syntyi sen pohjalta, että tunsin itseni aika turvonneeksi ja plösöksi pääsiäisen jäljiltä 😀 (HUOM. Tuntea olonsa plösöksi on eri asia kuin OLLA PLÖSÖ). Nyt kun aloin miettimään asiaa tarkemmin, en keksi oikeestaan mitään järkevää syytä, miksi en voisi syödä jotain nannaa aina silloin tällöin. Tällä hetkellä mulla on välillä jopa vaikeuksia saada energiat täyteen ja olo on tuntunut  vähän liian kuivalta, suonet pullottaa käsissä jne.. 😀  Toki mä yritän saada energiat ravinnosta ja mahdollisimman laadukkaasta sellaisesta, mutta joskus se viikonlopputankkaus voi olla ihan paikallaan, jos on sykkinyt hullun lailla ja vetelee miinuksilla viikonlopun kolkuttaessa ovelle.

IMG_6195

Tällä hetkellä olen tyytyväinen itseeni, en koe että mun tarvisi enää muokkailla kroppaa, ainakaan toistaiseksi. Halusin jotain, tein suunnitelman, toteutin suunnitelman ja sain sen mitä halusin. Ei se sen kummempaa ole! Enkä tarkoita, että mun kroppa olisi mitenkään täydellinen, se on nyt mun omaan makuun sellainen, mikä riittää mulle. Masistelin joskus mun reisiä, mutta oon saanut nyt kuulla aika monelta frendiltä, että näen kuulemma omiani, joten olen päättänyt hyväksyä nekin! 😀 Katselin tuota yhtä omaa kuvaakin (yllä) ja totesin, ettei ne nyt niin paksut taidakaan olla! Haha, joskus vaan jää jokin typerä päähänpinttymä ja sokaistuu omalle kuvalle enemmän tai vähemmän. Mulla on aika kapee lantio (87 cm) ja melko ”lihaksikkaat” reidet, joten sekin luo illuusiota suuremmista koivista. Näin olen itse asian ajatellut.

IMG_6201Nyt kun kaikki muut ovat dieetillä (ainakin tuntuu siltä :D) niin mä en sitten ainakaan ole! Toki syön edelleen samaan tyyliin, kuin ennenkin, mutta jos tulee fiilis, että nyt haluan syödä jotain muuta, niin viikonloppuna sen itselleni sallin. Teistä osa lähti mun messiin tähän lakkohommaan ja toivon, että jatkatte sitä ilman muakin, jos aihetta lakkoiluun on.

IMG_5767

Painotan edelleen, että jos haluaa niitä tuloksia (laihtua/kiinteytyä), silloin suosin ihan nollatoleranssia kaiken ylimääräisen mässäilyn kanssa. Jos on ns. ylläpitovaiheessa, eli haluaa pysyä sellaisena kuin on, silloin voi herkutella kohtuudella silloin tällöin, jos ruokavalio on muuten kunnossa. 🙂

Tulipa taas pinnalista tekstiä tähän väliin. En oikeesti ole edes kovin pintaliitäjä, vaikka ulkonäkö mulle melko tärkeä onkin. Haluan olla itse tyytyväinen itseeni, silloin voin kaikella tavalla hyvin sisäisesti ja tietysti myös ulkoisesti. Kiitos kaikille, jotka on kommentoineet ja tulleet juttelemaan eilisestä ”makeover” – postauksesta. Teksti herätti yllättävän paljon reaktioita ja oon saanut paljon positiivista palautetta tutuilta ja tuntemattomilta. ISO KIITOS <3

 

 


Bileprinsessasta sporttimimmiksi: miten vartaloni on muuttunut vuosien aikana

Moikka! Nyt saatte nähdä ja kuulla ihan uuden puolen musta. Oon kertonut aiemmin, että oon aina urheillut ja ollut kiinnostunut ravinnosta. Tämähän ei sitten tarkoita, että olisin aina toiminut järkevästi molempien suhteen. Aika kultaa muistot, eikä sitä aina muista ihan kaikkea omasta menneisyydestä. Voi apua mitä kuvia mä löysin eilen! 😀 Oon jotenkin ajatellut, että oon aina ollut melko samassa kunnossa, eikä paino ole heitellyt hirveesti, muutamaa ajankohtaa lukuunottamatta. Nuo kuvat löydettyäni huomasin olleeni väärässä ja oli pakko tulla näyttämään ne myös tänne. En ole siis minäkään aina ollut tikissä! 😀

Valokuva0281_Fotor_Collage

Otetaas alkuun ensin hieman taustaa. Lapsena ja nuorena olin aina hyvin pienikokoinen ja hoikka. Tätä kesti ylä-asteen loppupäähän saakka, kunnes kiloja alkoi kertyä vyötärölle helpommin. Silloin aloitin ensimmäisen laihdutuskuurini, joka oli aika hurja ja täysin järjetön! Laihduin runsaasti ja olinkin todella laihassa kunnossa aina lukioon toiselle saakka. Lukiossa taas jossain vaiheessa paino alkoi nousta, kiitos aktiivisen alkoholin käytön. Tai sanotaanko näin, että rasvaa alkoi kertyä, sillä veikkaan painon olevan alla olevissa kuvissa lähes sama. Kehonkoostumus vain täysin eri! Olen siis aina treenannut, mutta tuo ruokapuoli ei ole ollut läheskään yhtä hyvin hanskassa kuin nykyään.

1090855_Fotor_Collage

Lukion toisella vs. nyt

Noihin aikoihin (kuva, jossa on tuo vaaleanpunainen paita), alettiin satsaamaan enemmän aerobicciin ja treenaamiseen, jonka ansiosta kroppakin muuttui pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Aerobicin ansiosta mun ruokailut järkevöityi aika paljon ja pysyi järkevinä monta vuotta..

181_33845355576_9828_n

181_35307875576_2521_nElin aika tasaista elämää kaiken suhteen, kunnes henkilökohtaisessa elämässä tapahtui muutoksia ja ne sai mut taas kuihduttamaan itseäni. En tajua miten oon ollut niin tyhmä, mutta ne ruokamäärät oli ihan järjettömän vähäisiä treenimäärään nähden. Laihduinkin tosi paljon ennen muuttoa ulkomaille.

Valokuva0281

Paino n. 48-50 kg

Ulkomailla en pystynyt enää vetää tuttua treenirumbaa, sillä matkaoppaan työ oli aika haastavaa ja työajat todella erilaisia mihin olin tottunut. Enää ei ollutkaan aikaa treenata, kuin kerran päivässä ja sekin tuntui vaivalloiselta, sillä kaikki oli niin uutta. Kroppani oli aivan sekaisin aiemmasta laihdutuksesta, jolloin kaikki ruoka tarttui kroppaan. Olin hyvin ahdistunut omaan olooni tuolloin, vaikka olin ihan normaalipainoinen. Tuolta ajalta ei ole juurikaan kuvia, koska olin omasta mielestä läski. Suomeen palattua pääsin taas treenaamaan ja aloitin ohjaamisen uudelleen oikeen kunnolla. Aloin syödä taas normaalisti ja sain itseni balanssiin. Elin taas normaalia tasaista elämää monta vuotta…

taas vähän pienemmässä koossa :D

 

371_103284390576_6648_nKesällä 2009 aloin saada huomautuksia läheisiltä, että olisin laihtunut liikaa. En ollut missään vaiheessa yrittänyt laihduttaa, ainakaan tietoisesti. Ärsyynnyin siitä, että mua käskettiin vähentämään treeniä ja vähentämisen sijaan lisäsin treenimääriä. Tämän kaiken lisäksi mun silloinen suhde päättyi ja se oli aika raskas juttu meikäläiselle. Siitä alkoikin sitten kunnon alamäki… Juhlin todella paljon ja alkoholi oli aina mukana kuvioissa. Vuoden aikana kiloja alkoi taas kertyä ja olo oli erittäin turvonnut, väsynyt ja huono. Turvonneen olon takia treenasin enemmän ja enemmän. Yritin vähentää ruokamääriä, jotka johtivat ”ahmimiseen” ja kierre oli valmis. Voin erittäin huonosti tuolloin sekä fyysisesti että psyykkisesti.

IMG_6220_Fotor_Collage

heinäkuu 2009 vs maaliskuu 2010

Keväällä 2010 päätin laittaa korkin kiinni ja elämäni järjestykseen. Kroppakin alkoi taas palautumaan normaaliksi ja myös olotilani parani kovasti. Elämä alkoi taas muuttua hieman positiivisemmaksi muutenkin. Kesän tullessa aloin taas olla normaalimitoissani..

Nyt tuleekin sitten jäätävää faktaa siitä mitä alkoholi voi tehdä hyvin lyhyessä ajassa! Alla olevan kollaasin kaikki kuvat ovat samalta kesältä. Ensimmäinen juhannuksena, toinen heinäkuun lopulla ja viimeinen elokuun lopussa….

37291_10150210320705577_8238116_n_Fotor_Collage

Koko kesän ajan urheilin ja söin melko hyvin, mutta meno oli muuten aika kosteeta. Tuo uima-altaalla kuva on otettu turkin reissulta, jonka aikana paisuin varmaan 5 kg :D. Syyskuussa huomasin taas, että ei helevetti! 😀 Ja siitä sitten pikkuhiljaa paino lähti alas, kun rauhotin elämäni ja keskityin muihin asioihin kuin bilettämiseen. Tosin kroppa oli taas aika sekaisin kaikesta jojoilusta, joten mulla kesti ainakin 6 kk ennen kuin pääsin takaisin tasapainoon. Sen jälkeen olenkin ollut aika samoissa mitoissa, mitä nyt nykyään vielä tiukemmassa kunnossa kuin aiemmin. Olen kulkenut aika kivikkoisen tien näiden ravintojuttujen kanssa ja voin kertoa että jos on olemassa joku dieetti mitä mä en ole kokeillut, niin se on jo ihme se. Sen vuoksi voin kokemuksen syvällä rinta-äänellä kertoa, että ei ole olemassa mitään muuta tapaa päästä pysyvään hyvään kuntoon, kuin löytää itselleen sopivat ruokailu- ja liikuntatavat, joita voi noudattaa aina, ei minkään tietyn ajanjakson tai kuurin ajan.

Tässä vielä vertailuun vanhoja kuvia tuolta kesän 2010 lopulta vs. nykyhetki..

IMG_5920_Fotor_CollageIMG_5856_Fotor_Collage

maistissa vs selvinpäin

maistissa vs selvinpäin

Myös minä tiedän miltä tuntuu olla tyytymätön omaan kehoon ja sen, kuinka hankalaa laihduttaminen voi olla. Joskus olen yrittänyt pudottaa painoa kuukausia ilman mitään tulosta. Hoen aina, että ahkeruus palkitaan ja jossain vaiheessa se tulos alkaa kyllä näkyä! Kaikki on mahdollista, jos vaan on valmis tekemään työtä. 🙂

Ootteko nyt ihan shokissa?? 😀