Heippa! Saan paljon kommenttia blogissa ja ihan oikeassakin elämässä näistä mun treenimääristä. Oon jotenkin niin tottunut ”miten sä oikeen jaksat” ”eikö sun nyt pitäisi rauhottua hieman” – kommentteihin. 😀 Hyvin tässä ollaan porskutettu jo kymmenen vuotta. Rasitusvammoja ei ole, jumeja tai vaivaavia juttuja ei ole! Miksi pitäisi sitten himmata?
Monesti hoetaan sanontaa ”ihminen on luotu liikkumaan” ja se on ihan totta. Mielestäni nykyään tuo liikuntamäärän suuruus/vähyys on hieman hämärtynyt ihmisillä. Liikkuminen kun ei aina tarkoita sitä, että lähtee salille treenaamaan. Liikkuminen on liikkumista, seisomista, kävelemistä, eli siis kehon käyttämistä liikkeeseen. Istuminen ei ole luonnolinen asento ihmiselle. Ihmisten tulisi istua vähemmän, mutta suurimman osan suurin aika vuorokaudesta menee juurikin istumiseen ja makaamiseen.
Jos tähän istumis-arkeen lisää tunnin treenin päivässä, vaikka 4 kertaa viikossa, ei se kyllä loppujen lopuksi ole paljon mitään. Se on parempi kuin ei mitään, mutta liian vähän. En tarkoita, että kaikkien tulisi nyt alkaa treenaamaan 3 kertaa päivässä, mutta sitä arkiliikkumista ja hyötyliikuntaa lisäämällä aktiivisuus kasvaa huimasti.
Fitnessnuudelit kotiin askelkyykkäämällä! 😉
Joskus mua suoraan sanottuna *ituttaa turha jeesustelu kaikesta urheiluun ja ravintoon liittyvästä. Eniten itketään niiden tekemisiä, jotka treenaavat paljon ja syövät niukasti, kun suurin ongelma on se liikkumattomuus ja ylensyönti! Oon ennenkin maininnut asiasta, mutta miksei kukaan dissaa bloggaajien karkki- ja pullakuvia, niillään annetaan kuitenkin huonoa esimerkkiä, kun houkutetaan ihmisiä epäterveellisen ruuan pariin. 😉
Syy miksi mulla ei ole mitään rasitusvammoja, on se että mun keho on tottunut, että sitä käytetään kuten kuuluukin. Jos on 18-vuotta istunut ja maannut ja sitten alkaa sykkiä hulluna, ei ihme, että jokin paikka alkaa prakaamaan. Älkää siis missään nimessä alkako vetää liikuntamääriä nollasta sataan, vaan kroppa täytyy totuttaa uuteen juttuun pikkuhiljaa. Enkä siis edelleenkään kehota 3 tunnin treenimääriin päivässä, mutta liika pelko liikuntamääristä tulisi mielestäni unohtaa. Mun täytyisi itsekin harrastaa enemmän hyötyliikuntaa, liikun paljon kävellen ja pyörällä, mutta melko lyhyitä matkoja. Lisäksi istun paljon koneella. 😀
Luultavasti joku vetää tästä herneet nenuun, mutta that’s my opinion!
..Niin ja Jos täällä on joku uusi lukija, niin treenaan n. 2-4 h/päivä ja 6 kertaa viikossa. Liikun työkseni ja omaksi ilokseni.
Liikunnallista viikonloppua 🙂





































