Onko mun treenimäärät sittenkään niin suuria vai onko muiden määrät vaan liian pieniä?

Heippa! Saan paljon kommenttia blogissa ja ihan oikeassakin elämässä näistä mun treenimääristä. Oon jotenkin niin tottunut ”miten sä oikeen jaksat” ”eikö sun nyt pitäisi rauhottua hieman” – kommentteihin. 😀 Hyvin tässä ollaan porskutettu jo kymmenen vuotta. Rasitusvammoja ei ole, jumeja tai vaivaavia juttuja ei ole! Miksi pitäisi sitten himmata?

DSC01671

Monesti hoetaan sanontaa ”ihminen on luotu liikkumaan” ja se on ihan totta. Mielestäni nykyään tuo liikuntamäärän suuruus/vähyys on hieman hämärtynyt ihmisillä. Liikkuminen kun ei aina tarkoita sitä, että lähtee salille treenaamaan. Liikkuminen on liikkumista, seisomista, kävelemistä, eli siis kehon käyttämistä liikkeeseen. Istuminen ei ole luonnolinen asento ihmiselle. Ihmisten tulisi istua vähemmän, mutta suurimman osan suurin aika vuorokaudesta menee juurikin istumiseen ja makaamiseen. 

DSC00514

Jos tähän istumis-arkeen lisää tunnin treenin päivässä, vaikka 4 kertaa viikossa, ei se kyllä loppujen lopuksi ole paljon mitään. Se on parempi kuin ei mitään, mutta liian vähän. En tarkoita, että kaikkien tulisi nyt alkaa treenaamaan 3 kertaa päivässä, mutta sitä arkiliikkumista ja hyötyliikuntaa lisäämällä aktiivisuus kasvaa huimasti. 

Treeniä lisäpainolla ;) haha

Fitnessnuudelit kotiin askelkyykkäämällä! 😉

Joskus mua suoraan sanottuna *ituttaa turha jeesustelu kaikesta urheiluun ja ravintoon liittyvästä. Eniten itketään niiden tekemisiä, jotka treenaavat paljon ja syövät niukasti, kun suurin ongelma on se liikkumattomuus ja ylensyönti! Oon ennenkin maininnut asiasta, mutta miksei kukaan dissaa bloggaajien karkki- ja pullakuvia, niillään annetaan kuitenkin huonoa esimerkkiä, kun houkutetaan ihmisiä epäterveellisen ruuan pariin. 😉 

DSC00340

Syy miksi mulla ei ole mitään rasitusvammoja, on se että mun keho on tottunut, että sitä käytetään kuten kuuluukin. Jos on 18-vuotta istunut ja maannut ja sitten alkaa sykkiä hulluna, ei ihme, että jokin paikka alkaa prakaamaan. Älkää siis missään nimessä alkako vetää liikuntamääriä nollasta sataan, vaan kroppa täytyy totuttaa uuteen juttuun pikkuhiljaa. Enkä siis edelleenkään kehota 3 tunnin treenimääriin päivässä, mutta liika pelko liikuntamääristä tulisi mielestäni unohtaa. Mun täytyisi itsekin harrastaa enemmän hyötyliikuntaa, liikun paljon kävellen ja pyörällä, mutta melko lyhyitä matkoja. Lisäksi istun paljon koneella. 😀

Luultavasti joku vetää tästä herneet nenuun, mutta that’s my opinion!

..Niin ja Jos täällä on joku uusi lukija, niin treenaan n. 2-4 h/päivä ja 6 kertaa viikossa. Liikun työkseni ja omaksi ilokseni.

Liikunnallista viikonloppua 🙂


Internet vs. todellisuus

Moikka! Blogitekstien perusteella lukijoille kasvaa tietynlainen kuva kirjoittajasta. Blogin kirjoittajallahan on aika vapaat kädet valita, millaisen kuvan itsestään antaa. Olen miettinyt aina välillä, kuinka paljon blogikuva vastaa sitä oikeeta kuvaa, millainen olen esim. ystävien kanssa. Tulee sitä itsekin kehitettyä tietynlaisia kuvia ihmisistä, joita ei ole nähnyt livenä. Esimerkiksi Aussie Blog Awardseissa tuli muutamaan otteeseen sellainen fiilis, että kyllä niillä blogikuvilla pystyy ”huijata” aika paljon. Lifestyleblogien kuvat ovat yleensä hienosti otettu ja viimesen päälle mietitty kaikki asennot, valoitukset, vaatteet sun muut, jolloin saadaan aikaiseksi paras mahdollinen lopputulos. Täytyy sanoa, että treenibloggaajat olivat niitä, jotka näyttivät ihan samalta livenä kuin blogeissa. Meillä harvemmin on mitään glamorouskuvia. 😀

DSC02071_Fotor_Collage

Kuvia katsellessa kannattaa myös muistaa, että jos ihmisen vieressä ei ole mitään vertailukohdetta, on vaikea hahmottaa ihmisen kokoa. Myös vartalon mittasuhteet vaikuttavat tähän asiaan. Jos nyt ajatellaan, että minäkin saan välillä niitä ”liian laiha”- kommentteja, niin oikeassa elämässä oon kyllä ihan normaalin kokoinen. Toisaalta suurikokoinen ihminen, jolla on kurvit oikeissa kohdissa, voi näyttää pienemmältä kuvassa kuin luonnossa. Ja sitten tietysti ne poseerausasennot… 😀

DSC01759

 

No mites luonne? Jos kirjoittaa vain treeneistä ja ravinnosta, jää lukijoille helposti kuva, ettei kirjoittajalla juuri muuta elämää olekaan. Uskoisin, että minustakin voi välillä ajatella että elän aina vaan sitä terveellistä elämää ja satsaan kaiken aikani treeneihin, työhön ja blogiin. Suurimmaksi osaksi se on toki totta, mutta on mulla sitten muutakin. Välillä tulee sellaisia oloja ettei jaksa yhtään ajatella treenijuttuja, kirjoittaa blogia tai leikkiä ravintogurua, joka tietää kaiken. 😀 Silloin heitän yleensä vapaalle ja teen jotain ihan muuta, esim. trullittelen pääsiäisenä tms… haha!

Välillä blogista ja tästä kaikesta tulee itselle paineita, mikä on sinänsä ihan turhaa, koska itsehän tätä tehdään ja ihan omasta valinnasta. Paineita voi olla siitä, että ehtii päivittää tarpeeksi usein, muistaa vastata jokaiseen kommenttiin, tai käyttää hyviä kuvia, eikä niitä vanhoja, joita on näkynyt jo liiakseenkin. Tässä blogimaailmassa tylsää on se, että usein niihin puutoksiin, mokiin tai puuttuviin asioihin puututaan aina heti. Välillä saa neuroottisena miettiä, että onko tämä kaikki nyt varmasti oikein mitä olen kirjoittanut. Voiko tästä tekstistä olettaa jotain eri tavalla mitä minä tarkoitan. Olenko muistanut mainita varmasti taas, että urheilu on mun työtä ja oon tottunut treenaamaan paljon, etten taas saa niitä p*ska kommentteja siitä kuin huono esikuva olen muille. 

IMG_6089

Onneksi suurimmaksi osaksi kommentit ovat positiivisia, rakentavia ja saan myös paljon kiitosta kaikesta mitä teen! Niin ja kysymyksiä, niitä saan paljon. Välillä tuntuu, että tämä on joku bees&honey-palsta, sillä kysymyksiä tulee ihan laidasta laitaan. 😀 Yleensä ne alkaa näin ”tämä nyt ei liity postaukseen, mutta….” ja sitten ne jatkuu näin ”Olen xx cm pitkä ja  painan xx kg, haluaisin läskiä pois xxxx-kohdasta, mitä mun pitää tehdä?”  Niin, mitäs siinä sitten vastaat! 😀

IMG_5820_Fotor_Collage

Kaikesta huolimatta bloggaus antaa paljon, oon tutustunut moniin uusiin ihmisiin, saanut kokea juttuja, joita ei olisi tapahtunut ilman tätä! Te lukijat olette suurin syy miksi tätä teen. Ilman vuorovaikutusta, olisi aika turhaa kirjoitella juttuja, jos kukaan ei ikinä kommentoisi mitään. Ne rakentavat kommentit on oikeesti tosi hyvä juttu, sillä olen myös itse oppinut paljon uutta ja alkanut ajattelemaan eri tavalla joistain asioista. Nykyään mun lautasella ei oo enää sitä jäävuorisalaattia, vaan paljon ravitsevampia vihreitä lehtiä, kuten tammenlehtisalaattia, romainesalaattia jne! Kiitos vaan 😀

DSC02096

 


Kyllä näiden vuoksi täytyy päästä kesäkuntoon

Heippa! Kirjoittelin juuri viime viikolla kesäkunnosta muutaman sanasen. Täällä suomessa ei aina oikeen tiedä onko sitä kunnon kesää tulossa lainkaan, mutta nyt ainakin näyttää lupaavalta. Ainahan on myös mahdollisuus ottaa siivet alle ja lentää lämpimämpiin ilmastoihin. Mulla on itsellä 5 lomaviikkoa käyttämättä tälle vuodelle, joten johonkin ulkomaille huvittaisi lähteä jossain välissä!

Olen pitkään jo  kuolannut Triangl-merikkisiä bikinejä ja seuraillut myös heidän suosittua instagramttiliään: TRIANGL_SWIMWEAR. Arvatkaa olinko innoissani, kun sain mahdollisuuden valita itselleni bikinit! Voin kertoa, että meni muutama päivä ja muutama viesti lähti kavereillekin, otanko nämä vai nämä, vai sittenkin nämä! 😀 

IMG_6097

Pahoittelut huonosta kuvasta! 😀 Yritin ottaa sellaisen missä bikinit näkyvät kunnolla! Hieman pisti vastaan lykätä tällainen bikinikuva, mutta kai blogeissa ollaan pahempiakin nähty. Jostain syystä tällainen sisällä otettu kuva tuntuu paljon tyhmemmältä, kuin ulkona biitsillä napattu. 

DSC02109

DSC02110

Mietin pitkään, minkä koon valitsen, mutta päädyin lopulta ottamaan XS koon alaosasta ja S koon yläosasta. Valinta meni onneksi nappiin. Biksujen materiaali on neopreeniä, hieman paksumpaa materiaalia kuin tavallinen uimapukukangas. Neopreeni tuntuu tukevalta ja joustavalta iholla ja sen pitäisi kuulemma myös tasoittaa ja muokata vartaloa. Kieltämättä pöksyt tuntuvat siltä, että ne himan nostavat kankkuja ylöspäin! 😀

DSC02111

DSC02112

Alla on vielä muita kivoja Triangl-bikinmalleja. Lisää biksuja, malleja ja värejä voi kurkkia heidän nettisivustoltaan täältä. Kaikki kuvat on myös lainattu Trianglen sivulta.

STEPH---JESSY-NIGHTFOX

LUNA-SOBRINO1 eliciaxoxo-TRIANGL-GIRLS kristinsundberg-TRIANGL-GIRLS juliannaherz-TRIANGL-GIRLS_df9b702e-c1b7-430e-8bdf-b358a75f0ede jeskaalee-3 celineschh_TRIANGL_GIRLS

Tähän samaiseen tekstiin sopiikin varmaan maininta, että päätin aloittaa jälleen karkki/herkkulakon! Kestosta en osaa sanoa vielä, mutta otetaan viikko kerrallaan. Tämä blogi on hyvä myös siitä syystä, että nyt koen julkista painetta olla ostamatta mitään skeidaa, haha! Jos näätte mut makuunissa karkkikauha kädessä, tulkaa näpäyttämään sormille. 😉

Kesäkunto ei aina tarkoita laihtumista tai kiinteytymistä, tavoitteita voi olla muitakin. 

Onko joku muu messissä??

Bikinit saatu blogin kautta


Miten sain erottuvat vatsalihakset?

Hehee! Tämän otsikon voisi laittaa kategoriaan ”tuu mun blogiin” – otsikot. Tästä aiheesta on kuitenkin kyselty paljon ja mitenkä sitä muutenkaan otsikoimaan kuin asian oikealla nimellä! 😉

IMG_5758Kaikkihan tietävät, että vatsapalojen näkyminen vaatii matalan rasvaprosentin. Kaikilla meillä on  rasvan alla ne lihakset, toisilla pienemmät ja toisilla suuremmat, mutta siellä ne on! Jotta ne saadaan näkyviin täytyy saada fläsät pois lihaksien edestä. Mulla on vahvat vatsalihakset ja ne näkyvät joten kuten, vaikka rasvaakin olisi päällä. Nyt kun olen vielä kireämpi, näkyvät palatkin paremmin. Niin kiree en ole, että ihan lihakset olisivat jatkuvasti esillä. Parhaiten ne näkyvät aamuisin, treenien jälkeen ja jännittämällä! 😉

kollaasi

lähtötilanne – välitilanne . toinen välitilanne

Anyway, itse asiaan. Halusin itse asiassa kirjoittaa tämän myös siksi, että ymmärrätte, ettei se ole mikään helppo nakki vetää rasvoja alas. Okei, toisille se on, ja toiset ovat kireessä kunnossa aina, ilman suurta työtä. Meikäläisellä ja monilla muilla se vaatii kuitenkin enemmän. Jos lähtee metsästämään näkyvää päkkiä, kannattaa ensin taas miettiä onko se loppupeleissä kaiken sen arvoista? Täällä suomessa on ehkä 10 biitsipäivää hyvällä säkällä koko vuoden aikana, jolloin sitä pötsiä pääsee esittelemään. Muuten tallataan suurin osa ajasta ison vaatekerraston alla. Tai sitten kannattaa hankkia blogi, jonne voi iskeä egokuvia itsestään, jottei työ mene ihan hukkaan. 😉

IMG_5855_Fotor_CollageEnkä nyt tietenkään väitä, että itsensä muokkaus liittyisi aina toisten miellyttämiseen. Mulla on ainakin itsellä paljon parempi fiilis, kun olen tyytyväinen itseeni. Helposti vaan jää koukkuun siihen fiilikseen. Kun on kerran ollut kiree, ei halua enää menettää näkyviä lihaksia.

Omaa päkkiä metsästäessä sain unohtaa kaiken ylimääräisen syömisen. Treeniä vedin 6 krt viikossa aika huolella, vaikka suurin vaikuttaja onkin ruokavalio. Nälkää täytyy pystyä sietää jonkun verran, eikä esim. alkoholia juoda tippaakaan. Suoraan sanottuna aika askeettista elämää. Samoja ruokia syödään 7 päivänä viikossa ja that’s it. Toisaalta, sitten kun tulokset on saavutettu, on tilaa mahdollista ylläpitää, syömällä edelleen melko tarkasti, mutta herkutella ja löysäillä silloin tällöin.

IMG_5920_Fotor_CollageKauanko kestää, että tuloksia alkaa näkymään? Se riippuu ihan lähtötilanteesta. Jos pudotettavaa on paljon, kestää tietysti kauemmin. Mulla kesti ensin varmaan 2 kuukautta ennen kuin alkoi tapahtua mitään. Voi tuntua todella tylsältä, kun tuloksia ei heti huomaa, mutta sitten yhtäkkiä niitä alkaa näkyä ja luultavasti paljon! Oon monesti kuullut ”valituksia” kuinka ollaan jo kuukausi dietattu ja laihduttu vaan niin ja niin vähän. Kannattaa aina muistaa, että jos ne kilot on kerääntyneet muutamassa vuodessa, ne ei lähde muutamassa kuukaudessa. Mitä paremmassa kunnossa on, sitä tiukemmin pitää syödä.

Itselläni ei ole mitään ylipainoa ollutkaan, vaan halusin vain vetää itseni timmimmäksi ja nyt olo onkin tosi hyvä, lukuunottamatta viime vlopun läskileiriä. 😀

Tällä viikolla ei oo huvittanut kuvailla ilman paitaa :D

Tällä viikolla ei oo huvittanut kuvailla ilman paitaa 😀

Sellaista pinnalista tekstiä tänään. Muistakaa ottaa myös huumorilla. Elämä on paljon muutakin kuin sixpäkki, mutta onhan siitä kiva kirjoittaa, vaikka kokonainen postaus! 😀

Mukavaa pääsiäistä!


Top 3 lempiruokani (+ niiden reseptit)

Moikka! Yleensä kun multa kysytään lempiruokaa, en osaa vastata yhtä ainoaa. On niin paljon erilaisia herkkuruokia, että on todella hankalaa nimetä vain yksi. Ajattelin kuitenkin jakaa teille mun tämänhetkisen top kolmosen ruokailujen osalta! 🙂 Lempparit vaihtelee hieman kausittain, mutta sanoisin kuitenkin, että nämä kolme pysyvät aina hyvin korkealla. Kyseessä ei ole nyt mitkään hampparimätöt tai gourmet-sapuskat, vaan ihan tavalliset arkiruuat!

PicMonkey Collage

1. Loimulohi, bataatti-porkkanamuusi + salaatti

Loimulohen haen yleensä kalatiskiltä suoraan, se on mielestäni kätevä tapa, etenkin jos on kiire eikä ruuan valmistukseen ole aikaa. Tiskiltä pystyy myös valita juuri haluamansa määrän kalaa.

Bataatti-porkkanamuusiin käytän yleensä 2 bataattia ja n. 300g porkkanoita (myös kukkakaali sopii). Kuori bataatit, pilko ne pienempiin osiin ja keitä pehmeäksi porkkanoiden kanssa. Kaada vihanneksien päälle hieman luomumaitoa ja soseuta sauvasekoittimella. Mausta muusi ruususuolalla ja ripauksella luomulaatuista kirnuvoita. Tästä tulee aika suuri annos muusia.

Tämän annoksen salaattiosastolla on tammenlehtisalaattia, romainesalaattia, rucolaa, tomaattia ja kurkkua.

DSC02102DSC02103

DSC02101

 

2. Lihamureke, lohkoperunat, salaatti + vihannekset

Tämän annoksen salaisuus on luomuliha (ylämaankarja) jota käytän, mutta on varmasti herkkua myös tavallisella jauhelihalla. Sekoita jauheliha ja mausteet (ruususuola, valkosipuli, chili, pipuri) sekaisin ja muovaa lihasta pitkulaisen mallinen mureke uunipellille leivinpaperin päälle. Pilko sen jälkeen pestyt perunat lohkoiksi ja asettele murekkeen ympärille. Suihkuta suihkepullolla perunoiden päälle oliiviöljyä ja mausta reilulla kädellä. Voit lisätä pellille vielä vihanneksia, kuten porkkanaa, sipulia, kukkakaalia tms. Paista koko helahoito 220 asteisessa uunissa n. 20 minuuttia.

DSC01547 DSC01548 DSC01546

DSC01544

Tähän käytetty n. 1 kg jauhelihaa

3. Broileriwokki kookosmaidolla + salaatti/vihannekset

Kolmas lemppari koostuu broilerista, katkaravuista tai herkkusienistä, täysjyväriisistä ja kookosmaidosta. Määriä voi vaihdella taas sen mukaan kuinka paljon ruokaa tekee. Paista broilerinsuikaleet, keitä riisi ja vihannekset (parsakaali, porkkana,kukkakaali) ja yhdistä kaikki wokkipannulle. Lorauta sekaan kookosmaitoa ja mausta haluamillasi mausteilla! 

katkaravuilla

katkaravuilla


DSC01745

sienillä

Tänään olen taas Baileysin Loungessa vastailemassa treeniin, ravintoon ja terveyteen liittyviin kysymyksiin kl 20-22. Keskuteluun pääset osallistumaan tästä