Viikonlopun festarieväät

Osallistuin maanantaina Greenstreetin järjestämään Raakasuklaa Workshoppiin. Kurssin ohjaajana toimi Fitfashionissakin bloggaava iloinen ja osaava Aino. Oma historiani raakasuklaan parissa on aika pitkä ja olen väsäillyt jos minkälaisia viritelmiä suklaasta. Yhdessä vaiheessa tein todella usein raakasuklaata ja mulla oli melkein aina pakkasessa palasia odottamassa. Jossain vaiheessa kuitenkin ”kyllästyin” koko touhuun ja en ole sen jälkeen jaksanut valmistaa suklaata… Kurssilla kerrattiin kuitenkin kaikki raakasuklaan mielettömät ominaisuudet ja positiiviset vaikutukset, jolloin mielenkiinto ja innostus heräsi uudelleen. Valmistimme tietysti myös suklaata, hieman eri tavalla mihin olen itse tottunut.

DSC02642

Kurssin jälkeen on suklaa pyörinyt mielessä joka päivä, joten päätin tänään valmistaa oman satsin. Suklaassahan on mielettömän hyvät ravintoarvot ja pienestä satsista saa hyvät energiat ja hyvän fiiliksen. Raakasuklaa sisältää siis hyvää oloa aiheuttavia fenyylietyyliamiinia, anandamidia ja teobromiinia.

Suklaa sisältää myös todella paljon magnesiumia ja siinä on todella korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä ja kuparia ja c-vitamiinia. Päätinkin ottaa suklaata mukaan viikonlopun Himos festareille. Siellä tuskin tulee syötyä kovin monipuolisesti, joten saa ainakin jotain ravinteita ja energiaa! Jokainen voi sitten miettiä, että mihin sitä magnesiumia tarvittiinkaan.. 😀

DSC02645

Yllä olevissa näkyvät suklaat valmistin tänään Workshopissa oppimalla reseptillä, johon tuli:

  • kaakaovoita
  • raakakaakaojauhetta
  • lucumaa
  • macaa
  • ripaus laadukasta suolaa (kalaharin suola)
  • tocoa (riisinlesejauhetta)
  • makeutusta (esim. luomuhunaja)
  • piparminttuöljyä

Määristä en osaa sanoa paljoakaan, sillä heittelin kaikkea sekasin, välillä maistellen. Kaadoin massan rasiaan ja heittelin jokaiseen palaan täytettä. Täytteeksi kelpasivat tällä kertaa mansikat, pensasmustikat, pähkinät ja mulperimarjat. Tein myös levyllisen suklaata, mihin en laittanut mitään ”täytettä”.

DSC02646

Pensasmustikkasuklaata 😛

Suosittelen lämpimästi osallistumaan tällaiseen Raakasuklaa Workshoppiin jos mahdollisuus tulee! Nyt taas taivas on rajana kun lähtee kehittelemään erilaisia superherkkuja!

 


Bikinihaasteen muodonmuutoskuvia 2/2

Heippa! Nyt olisi luvassa muutoskuvien toinen osa. Kuvien yhteydessä on lyhyt tarina jokaisen camppilaisen omin sanoin kerrottuna! Täytyy sanoa, että ihan mielettömän hienoo työtä jokaiselta, toivottavasti jatkatte samalla tiellä ja saitte tästä hyvän ruokavaliopohjan, mitä voi noudattaa aina! 🙂

Olen 18-vuotias tyttö, olen treenannut salilla ja juosten tavoitteellisesti nyt noin vuoden. Olin ennen erittäin ylipainoinen, nyt olen laihtunut yli 40% alkuperäisestä massastani. Bikinibody bootcamp tuli alkukeväästä hyvään saumaan, olin muutenkin muuttamassa treenityyliäni uudenlaiseen suuntaan. Kuntopiirityyliset circuitreenit sopivat hyvin tasapainottamaan bodaustyylistä salitreeniä, ja ne kasvattivat kuntoa ja hapenottokykyä hurjasti. Ruokapuoli minulla on edelleen hakusessa, syön liian vähän, mutta bootcampin ruokavalio on hyvä pitää tästä eteenpäinkin mielessä ja vertailukohtana omalle syömiselleni. Muutokseni ei ole hurja, mutta olen kuitenkin laihtunut n. 6kg ja ongelma-alueeni maha/vyötärö on kaventunut selvästi. Olen vihdoin jo aika tyytyväinen itseeni! 🙂

5c99f1e6-efff-490d-99e8-094e70bb2022_Fotor_Collage1

Jag är nöjd med resultatet och kommer att fortsätta leva en hälsosam livsstil. Tack för motivationen som din blogg har gett och jag kommer att fortsätta läsa och få inspiration från den. Det har varit roligt att göra träningsprogrammet. 

10432367_10153094124654237_1764576946_n_Fotor_Collage

Tässä olis bikini body kilpailua varten ne ennen-jälkeen kuvat! Treenit tuli tehtyä ja söin ruuat ohjeiden mukaan, tosin tuli myös naposteltua silloin tällöin.. Ei yksin kotona, vaan kavereiden kanssa tms. eli kai se on itsekuri joka puuttuu!

10432199_10203659070054700_919965294_n

Alotin mukana ruokavaliossa ja söin suurinpiirtein 1kk ohjeiden mukaan ja seuraavan kuukauden yritin harjoitella syömään omin päin sinun pohjasi mukaan. Lukuunottamatta ”tankkausta” jonka tein puolimaratonia varten, elämäni ensimmäinen puolikas Ainoot herkut joita olen syönyt, on raakasuklaasta tehdyt tai muuten terveellisemmät ja nekin olen yrittänyt laittaa samaan päivään treenien kanssa.

Tässä vähän mittoja, tänään otetuista ja suluissa 1.4. otetut

  • Paino 68kg (71kg)
  • Rinnanympärys 82,5cm (84cm)
  • Vyötärö kapein 81cm (84cm)
  • Vyötärö levein 100cm (103cm)
  • Lantio levein 101cm (103cm)
  • Reidet o/v 60,5/59 (63,5/62)
  • Pohkeet o/v 37/36,5 (37/37)
  • Hauis o/v 30/29 (30,5/29,5)

961112_10203569036856065_676972602_n_Fotor_Collage

Pieni tarina musta ja tästä koko kahdesta kuukaudesta: Oon kolmen lapsen (koti)äiti. Raskauskiloja ei varsinaisesti enää haasteen alkaessa ollut, mutta kiinteyttämistä ja muuta työtä oli rutkasti (ja onhan sitä edelleen!). Mitään mittoja en ole missään vaiheessa ottanut, vaan ”mittarina” on toiminut lähinnä peili, oma olo sekä vaatteet. Tämä kaksi kuukautta meni tosi nopeasti. Harmikseni en oo voinut täysillä vetää treenejä, sillä ollaan koko perhe sairasteltu jonkin verran, itsekin ollut kaksi kertaa pitkässä flunssassa tänä aikana. Mutta sen verran mitä vain oon suinkin voinut, niin oon tehnyt. Mielestäni tuloksia on tullut. Varmasti olisi ollut mahdollisuuksia paljon parempiin tuloksiin jos vain olisin pystynyt täysillä vetää koko kaksi kuukautta. Tää haaste oli tosi hyvä, ja toi varmasti monelle apua ja motivaatiota terveempään elämään! Kiitos! Toivottavast vastaavia juttuja tulisi joskus jatkossakin!

10169036_10152304925619025_1523292527_n_Fotor_Collage

Ruoka puoli meni ihmeen hyvin, koska tykkäsin oikeesti niistä ruuista, mutta kyllähän siellä muutama lepsuilu tuli. Joku päivä meni vähä karkkia ja joku toinen pullaa, ja koska asun porukoilla, niin aina en voinu ite valmistaa ruokia, joten oli syötävä mitä tarjolla on. Treeneistä taas, joo oon kyllä tottunu reenaan paljo ja kovaa, mutta ei terve miten raskaita noi oli!! Muistan ensimmäisen viikon askelkyykkykävelyn tai emmäätiä kuinka askelkyykyiks ja kävelyks sitä voi enää sillo viimisellä keirroksella sanoo:D Tykkäsin siis reeneistä, mutta koska rakastan ryhmäliikuntaa ja vaikka muutaman kerran tein noita kaverinkaa, niin silti oli pakko päästä välillä iha tunnillekki. Mutta loppujen lopuks oon yllättyny kuinka hyvin pysyin tän 2 kuukautta mukana ja aijopn kyllä varmasti jollain tapaa jatkaa noita reenejä, ehkä kerran viikossa ja vähä soveltaen. Mut kiitos aino ku järkkäsit tällasen, itelle ainaki oli suuri hyöty ”kesäkunnon” metsästämisessä, vaikken sellasesta liiemmin perustakkaa:D

ainon blogi

Tässä vielä yksi kuva, valitettavasti en saa tarinaa liitettyä, sillä tämä ei suostu julkaista sitä. Teksti katoaa kun julkaisen artikkelin?? Osallistujalla oli tippunut paino -6,2 kg. Hänen mies oli mukana haasteessa ja pudottanut jopa – 11.2 kg! Mahtavaa! 🙂

WP_20140417_001_Fotor_Collage


Ajatuksia ravinnosta ja motivaatiosta

Sain paljon kommentteja viime viikkoiseen ”tyttö jolla on aina nälkä” – postaukseen! Mahtavaa, että meitä on useampiakin. Mahtavaa ei ole se, että teilläkin on aina nälkä, vaan se että en ole ainoa ruokamonsteri tässä maailmassa! Nauratti taas eilen, kun bongasin eräästä blogista bataattireseptin. Reseptissä mainittiin, että koko perheelle (4 hlö) riittää 1 normaalikokoinen bataatti?  Mä tapaan syödä yksin 2 bataattia päivässä. 😀 Kaikki toki syövät niin paljon tai vähän kuin tahtovat, mutta jotenkin mua aina ihmetyttää, miten toisille riittää niin vähäinen ravinto. Kaikki eivät tietenkään liiku ja kuluta samoja määriä kuin minä, että silläkin on suuri merkitys! Muistakaa hyvät ihmiset ettei ruokaa tarvitse pelätä. Tärkeämpää on laatu kuin määrä. Laadullisesti hyvää sapuskaa voi oikeesti syödä suuriakin määriä. Kannattaa myös syödä hyvin treenien ympärillä, jotta treeneistä saa haluamansa kehityksen! Mää oon syöny aika hyvin ja mun olkapäät ja habat on kasvanu, jihhaa! 😀

20140605_102552_Fotor_Collage

sama kuva, eri valotus 🙂

Oon miettinyt, että mikä mua on motivoinut jatkamaan salitreenejä jo kohta 6 kuukauden ajan. Ennen en tykännyt käydä salilla ja aerobinen oli se ainoa juttu mikä sytytti. Oon vieläkin sellainen, että diggaan mielummin vetää sykkeet katossa niin että hiki roiskuu. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ne ensimmäiset viikot oli hieman väkinäistä salittamista, mutta kun aloin nähdä tuloksia, en halunnut enää lopettaa, enkä menettää saavuttamiani juttuja. Joskus motivaation pysymiseen tarvitaan vain se, että alkuun ”pakottaa” itsensä salille/lenkille/jumppaan ja hetken kuluttua ei voi olla enää ilman. En nyt sano että olisin saanut mitään megalomaanisia tuloksia, mutta lihaserottuvuus on parantunut paljon ja keho on tiivistinyt kivasti. Pari kuukautta olin tarkka myös ruokavalion kanssa, mutta nyt viimeiset 3 kk oon syönyt melko rennosti, enkä koe että olisin vetänyt takapakkia juurikaan. En käy puntarilla, joten en tiedä varmasti onko paino noussut, laskenut vai pysynyt samana, eikä mua paljon se kiinnostakkaan! Tärkeintä on hyvä olo ja että vaatteet mahtuu päälle. 😉 

20140610_164110

Viime aikoina pääasialliset hiilarinlähteet ovat olleet kaura, bataatti, peruna ja riisi. Oon jostain syystä jättänyt pastan ja muut viljat (kauraa lukuunottamatta) vähemmälle. Tosin viikonloppuna tuli vedettyä reilulla kädellä ihan rehellistä vehnäpatonkia. Proteiinipuolella yritän vaihdella kanan, kalan ja lihan välillä. Maitoproteiinia en juurikaan käytä, heraa  ja Quest Bareja lukuunottamatta. Heraa vetelen siis salitreenien jälkeen. Tänään sekoitin maustamatonta heraa ja Feel Vividin mustikkajauhetta, oli ihan ok. Näin pystyy välttää ne ylimääräiset makeutusaineet. Itse tein sen lähinnä siksi, että kaikki muut maut oli loppu. 😀

Jos ajatellaan arkiruokailua, aika samoilla safkoilla sitä mennään päivästä toiseen.. 

DSC02631 DSC02533 DSC02630DSC02624 DSC02625Nyt täytyy paneutua taas Bodystepin maailmaan. Tänään testataan uuden ohjelman perinteinen versio ja mun täytyy tietenkin opetella 3 biisiä ja kerrata muutenkin koko tunti läpi ennen illan ohjausta. 🙂


Ole sellainen kuin olet – vain ylipainoisten ja normaalivartaloisten oikeus?

Heippa! Täytyy sanoa ihan ensi alkuun, että en ole ehtinyt vastata kommentteihin viime aikoina kunnolla, mutta aion parantaa tapani asian suhteen! 🙂 Oon jotenkin ollut vähän liian kiireinen viime aikoina ja aina kun ajattelen, että ensi viikolla helpottaa niin sitten on jotain muuta. Nää asiat on kuitenkin hyvin pitkälle omissa käsissä, niin miksei sitä vaan osaa? Mä en oo pitänyt mun talvilomaa lainkaan, joten oon tässä pyöritellyt ajatusta jos olisin sittenkin pitänyt 5 viikon kesäloman, jotta pääsee kunnolla relaamaan. 🙂 

Tänään Vaasassa järjestetään Nice Run – tapahtuma ja ennen juoksun aloitusta on yhteinen alkulämmittely, jonka minä ohjaan. Lavalla on minä + 3 muuta ohjaajaa meidän salilta. Aika hauskaa, sillä en ole ennen ohjannut 3000 ihmiselle. Toivotaan, että kaikki menee hyvin, iiks! 🙂 En ole siis pitämässä omaa Bodycombattia tänään, mutta RPV:n ehdin tulla ohjaamaan. 

DSC02505

On ollut hauska seurata tätä somen maailmaa vuoden alusta tähän saakka. Alkuvuodesta joka puolella pursuili laihdutus- ja treenivinkkejä, oli peppua ja vatsaa ja sitä ja tätä. Tässä kevään aikana yksi jos toinen on dieetannut, moni kyllästyi ja lopetti. Tällä hetkellä vallitsee enemmänkin ”hyväksynnän” ilmapiiri ja monet pohtivat sitä, kuinka olla tyytyväinen sellaisena kun on. Tämähän on aika hyvä kiertokulku, sillä jokaisella on tosiaan oikeus olla haluamansa kokoinen ja näköinen. Tylsää tässä on se, että usein tämä ”oikeutus” lasketaan vain ylipainoisille ja normaalivartaloisille. Jos joku on todella timmissä kunnossa ja tehnyt työtä homman eteen, haukutaan häntä sairaaksi, alipainoiseksi (ilman että paino on edes tiedossa) ja mitä näitä nyt on. 

DSC02485

Kaikille ei oikeasti ole ongelma elää ”terveellisesti” tai treenata paljon. Mä voin vannoa käsi sydämmellä, että oon itse paljon onnellisempi silloin kun treenaan ja syön oikein. Mä en väitä, että proteiiniletut olisivat parempia kuin tavalliset, mutta mä punnitsen mielummin kokonaisuuden sen hyvänolontunteen mukaan. Prodeletut on ihan hyviä ja myös niiden jälkeen säilyy hyvä fiilis ja olo. Enkä tarkoita, että herkuttelusta pitäisi kokea huonoa omatuntoa, mutta liiallisuuksiin mennessä, sekin aiheuttaa vaan huonon kierteen ja huonon olon. Mä oon itse ollut vahvasti jokotai-ihminen, olen sitä vieläkin tietyllä tavalla, mutta oon päässyt pahimmista jutuista eroon. Suurin kirkastuminen tuli ruokavalion osalta silloin, kun tärkeämmäksi tuli se mitä syön, kuin se kuinka paljon kaloreita siinä on. Jos ajattellaan vaikka hamppariaterian syöntiä, en ajattele, että hitsi siinä on niin paljon kaloreita, vaan enemmänkin mitä skeidaa se ateria sisältää. 

Ja jos joku saa kuvan, että olisin itse kovin tiukkis, niin väärässä olet. Olen myös syönyt ”ohi ruokavalion” viime aikoina, tosin vain viikonloppuisin. Kirjoitan ihan yleisesti kaikkien niiden puolesta, joita syrjitään. 😉 Mä oon kirjoittanut tästä monesti ennenkin, mutta mä en vaan voi sietää sitä, että laihuus tai hoikkuus olisi oikeutus haukkumiseen. Edelleen, kuinka moni menee sanomaan ylipainoiselle (tai kirjoittaa netissä) että on muuten vähä liian iso röllykkä sulla tossa kuvassa, tai voisit syödä hieman vähemmän. Ei varmaan moni, mutta taas hoikkaa ihmistä voidaan ruotia ja arvostella niin paljon kuin lystää. 

pullistelu

Jotkut ovat miettineet miksei Bikinihaastetta voittanut joku ylipainoinen henkilö. Tämä haaste ei ollut Suurin pudottaja, Jutta ja superdieetit tai Suuri painonpudotus. Tämä haaste oli tarkoitettu lähinnä normaalipainoisille, jotka halusivat kiinteämmän ja treenatumman vartalon. En tarkoita etteikö se olisi sopinut ylipainoisille, vaan lähinnä sitä, että treeniohjelmakin oli jo sen verran haastava, ettei sitä monen liikakilon kanssa ole helppo suorittaa. Tiedän että mukana oli myös suurempikokoisia osallistujia ja kaikki pisteet heille, ei varmasti ollut helppoa tehdä treenejä, ainakaan alussa. Mä en kuitenkaan hakenut voittajalta pudonneita kiloja, vaan muuttuneen elämäntavan ja hyvää kokonaisuutta kaiken suhteen. 🙂

Tulipa sekamelskaa tästä tekstissä, mutta loppupeleissä postauksen sanoma on, että antaa edelleen kaikkien kukkien kukkia. Ei kannata tuomita ihmisiä oman olettamuksen mukaan, toiset arvottavat ihan eri asioita kuin toiset ja sen vuoksi on erittäin typerää arvioida ihmisiä ja heidän elämää vain kuvien, oletuksien tai tekstien perusteella. 🙂

IMG_6527_Fotor_Collage


Bikinihaasteen muodonmuutoskuvia

Sain melko paljon näitä muutoskuvia, joten jaan postauksen muutamaan osaan, niin ei tule liian suurta kuvapommia kerralla. Osa lähettäjistä ei tahtonut kuviaan julkistettavaksi lainkaan ja se on tietysti ihan ok.

Monet olivat kokeneet, että ruokavalion ja treenien avulla kroppa sutjakoitui melko nopeasti ja ylimääräinen turvotus katosi. Monet olivat saaneet haasteesta lisäenergiaa päiviin ja yleinen hyvinvointi oli parantunut! Osa oli vetänyt haasteen just eikä melkeen ja osa hieman rennommin, mutta kaikki olivat saaneet mielestäni hyviä tuloksia. Tärkeintä oli kuitenkin, että ruokavalio koettiin niin hyväksi, että sitä aiotaan jatkaa myös tulevaisuudessa, moni oli ”oppinut” syömään enemmän vihanneksia ja kokeneet sen tuottaman positiivisen olon. Loistavaa!

Tässä on ennen kuvassa salitreeniä takana jo muutama vuosi, jälkeen kuvassa uuden ruokavalion ja treenin yhdistelmä! Vau!

kuva

Alla olevissa kuvissa oleva henkilö veti haasteen kunnolla läpi ja jätti myös kaikki sokerit&herkut pois ruokavaliosta. Tuloksena – 6 kg painossa sekä kiinteämpi kroppa!

Reenit oli urheiluhullulle se helpompi osio, ruoka ei ollenkaan niin helppo. Oon aina syönyt ja liikkunut suht samalla tavalla ja paino ei oo lähtenyt mihinkään suuntaan, päätin kuitenkin kokeilla tätä + extrana täyden herkku-ja roskaruokalakon. Painoa on lähtenyt kahdessa kuukaudessa 6kg, ja rasvaprosentti oli mukavasti tippunut. Olo on huomattavasti mukavampi omassa kehossa, kun olin jo uskonut etten millään saa niitä muutamaa kiloa pois ikinä, mutta nyt osaavan ammattilaisen avulla homma oli huomattavasti helpompi”5c99f1e6-efff-490d-99e8-094e70bb2022_Fotor_Collage

Alla olevassa kuvassa on noudatettu ainoastaan ravinto-ohjelmaa ja saatu sen avulla tasapaino ruokailujen suhteen.

”En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olo oli ennen todella turvonnut. Liikuin säännöllisesti, mutta ruokailut olivat vähän eri juttu.  Luulin, että söin terveellisesti ja tarpeeksi kasviksia ja salaattia. Välillä kuitenkin tuli kamalia ahmimiskohtauksia, esim. illalla kun oli kamala nälkä ja silloin tuli vedettyä kaikkea mitä ekana sattui silmien eteen. (jääkaapista eilistä ruokaa, mysliä, muroja, hunajaa, leipää, jätskiä, keksiä ja kaikkea mistä en edes normaalisti tykkää…) Olo oli tietenkin ihan kamala aina tuon kaiken syömisen jälkeen, mutta en vaan pystynyt hallitsemaan itseäni. Päätin että nyt on pakko muuttua, ja silloin samoihin aikoihin laitoit tuon bikinibootcampin alkuun!
Se tuli kuin tilauksesta ja on todella auttanut minua. Oloni on keventynyt huomattavasti eikä turvota enää niin paljon. En olisi koskaan uskonut, että pelkällä ruokavalion muutoksella voi saada näin paljon aikaan. Bbc:n treenejä en ole tehnyt vaan jatkanut lesmillssien, spinningin, rpv:n ja omien satunnaisten salitreenien kanssa. 
Ruokavaliota on ollut melko helppo noudattaa, koska siihen sisältyi todella hyvin vaihtoehtoja ja ihan perus arkiruokaa. Ensin tuo kasvisten ja vihannesten määrä tuntui isolta, mutta vihdoin olen niitäkin oppinut syömään kunnolla. Ruokailurytmini on muuttunut paremmaksi, eikä tee enää mieli vetää herkkuövereitä. Olen myös oppinut pitämään ruuista joita ennen vihasin(bataatti, avocado,kukkakaali..) Bataatti onkin uus lemppari!:)”

IMG_1303

Alla olevissa kuvissa näkyy selkeä turvotuksen vähentyminen ja kiinteämpi ulkomuoto, hienoa työtä!

image image-2

Tässäkin alla olevsassa kuvassa näkyy sama muutos kuin monissa, eli vyötärön alue on kaventunut ja kiinteytytynyt. Vaikka aina ei ollut helppoa, hienosti on tsempattu haaste loppuun! 🙂

”Tämän ihanan haasteen ansiosta olen taas hiukan lähempänä unelma kroppaani, vaikka työtä riittääkin yhä. Oli tosi ihanaa ja helppoa, kun treenaus ohjeet löytyi blogistasi, eikä tarvinnut itse miettiä niitä ja koittaa löytää tulosta tuottavia harjoituksia. Välillä oli kyllä tosi vaikeaa ja tuntui, että on ihan pakko luovuttaa. Puolessa välissä olin ihan varma etten jaksaisi loppuun asti, mutta onneksi en antanut periksi ja tässä on tulos! (: ”

IMG_1106Hienoa työtä tytöt!!! Lisää kuvia luvassa jatko-osassa 😉