Lomaruokavalio – lounas

Moikkamoi! Ilmasto alkaa selkeesti näyttämään hieman parempia merkkejä kesästä. Toivotaan, että kelit lämpenisi ihan kunnolla niin pääsee kunnolla lomafiilikseen. Käytiin eilen kavereiden kanssa tekemässä mäkivetotreeni paikallisessa laskettelukeskuksessa. Vedin hapenottokykyä parantavan treenin, eli paremmin intervalltreeninä tunnetun setin. 15 tiukkaa vetoa ylämäkeen, jokainen niin, että lopussa happi loppui ja keuhkot pauhasi. Tänään tuntuu ihan kivasti pakaroissa ja reisissä, joten taidan vetää yläkroppasalin illalla. Jotenkin tuntuu hullulta mennä työpaikalle kun on lomalla, etenkin siihen aikaan kun omat tunnit on käynnissä. Onneksi meillä on myös tuo toinen sali, missä mulla ei ole niin montaa omaa tuntia. Jotenkin tuntuu järkevämmältä käydä siellä treenaamassa. En halua kuitenkaan olla viittä viikkoa käymättä salilla lainkaan.

DSC02499

Kerroin eilen aamiaisestani ja nyt ajattelin availla hieman, minkä tyyppisiä lounaita tulen nauttimaan. Ruokailujeni aikataulut on aikalailla mitä sattuu ja esim. eilen söin lounasta vasta kl 16. 😀 Erilaiset salaatit maistuvat kesällä, toisaalta tykkään syödä lämmintä ruokaa. Yhdistin siis nämä kaksi ja söin lämpimän salaatin.

DSC02683

Pilkoin lautaselle ruukullisen romaine- ja tammenlehtisalaattia, babypinaattia, luomulaatuista kurkkua ja tomaattia. Keitin 450 g parskaalia ja paistoin jauhelihaa. Paistelin pannulla parsakaalit, jauhelihat yhden tomaatin sekä pussillisen (250g) pakastepinaattia. Paljon mausteita (chili, valkosipuli, kalaharinsuola) ja koko seos salaatin päälle! Sulanut pinaatti ja tomaatti muodostivat ikäänkuin kastikkeen jaukkiksen ympärille, jolloin ei tarvittu enää salaatinkastiketta lainkaan. Kuulostaa oudolle yhdistelmälle, mutta oli hyvää ja täyttävää! 😀

DSC02684

Mä tapaan itse kokeilla outojakin yhdistelmiä, sillä tavalla voi keksiä uusia makuelämyksiä. Lounaspöydässä tullaan siis näkemään luultavasti paljon erilaisia versioita salaateista.


Miten eroon vatsarasvasta ja pömppiksestä?

Moikka! Saan todella usein kyselyjä, kuinka pääsisi eroon pömppövatsasta ja niistä ”viimeisistä” rasvoista juuri navan ympäriltä. Olen toitottanut useaan otteeseen, että näkyvien vatsalihaksien saaminen vaatii melko alhaisen rasvaprosentin. Rasvaprosentti laskee kun syödään vähemmän kuin kulutetaan, eli paino putoaa. Liian suuri kalorivaje hajottaa suurimmaksi osaksi vain lihasmassaa, joten rasvanpolton kannalta laihdutus kannattaa tehdä melko pienellä vajeella. Noin – 500 kcal päivässä on melko toimiva systeemi.

Tiedän, että monet ovat jo valmiiksi hoikassa kunnossa, eikä painonpudotukseen ole tarvetta. Haluat kuitenkin sen pömppövatsan pois? Täältä pesee muutama vinkki!

DSC02409

  • Keskivartalon syvät lihakset kuntoon! Poikittaisen vatsalihaksen tehtävä on vetää vatsaa sisään, jos syvät lihakset ovat huonossa kunnossa, vatsa ns. roikkuu löysänä ja pienikin rasvakerros voi näyttää suuremmalta kuin se on. Haastavaksi tämän tekee se, että harvat osaavat aktivoida syviä lihaksia oikein. Vatsaa treenatessa tulisi aina keskittyä ja tehdä laadukkaita toistoja. Jos saat vartalosi tärisemään esim. lankkuasennossa, olet luultavasti onnistunut aktivoimaan poikittaisen vatsalihaksen. Jos treenaa vain pinnalisia lihaksia ja syvät lihakset jäävät huomiotta, vatsa näyttää vain entistä suuremmalta.
  • Sokerin käyttö minimiin! Sen lisäksi, että sokeri on myrkkyä, joka aiheuttaa riippuvuutta ja mielialanvaihteluita, liika sokerin puputtaminen keräännyttää kiloja niin vyötärölle kuin jenkkoihinkin. Liika sokerinsyönti nostaa insuliinitasoja ja insuliini taas säätelee rasvahappojen siirtymistä verestä rasvasoluihin, jotka varastoivat ne rasvana, eli läskinä. Sokerissa ei ole mitään mitä ihminen tarvitsee, siitä on vain haittaa. Sama pätee keinotekoisiin makeutusaineisiin. Myös turhat höttöhiilarit kannattaa skipata. Itse huomasin suurimman muutoksen, kun aloin syömään puhtaammin, jätin sokerin lisäksi ylimääräiset makeutusaineet ja piilosokeria sisältävät tuotteet pois. (syön steviaa, kookossokeria ja hunajaa silloin tällöin). Suosin aina luomuruokaa, niin pitkälle kuin se on mahdollista. (Aina ei ole saatavilla)
  • Stressaa vähemmän! Stressi nostaa kehon kortisolitasoja. Pitkään jatkunut stressi hidastaa rasvanpolttoa koko kehossa, mutta kohonneet kortisolitasot näkyvät herkimmin juuri vatsan alueella, navan ympärillä. Usein painonpudotuksessa aletaan stressata jos tuloksia ei tule, tämä hidastaa projektia entisestään, jolloin oravanpyörä on valmis.
  • Harrasta liikuntaa! Tätä tuskin tarvitsee edes mainita, mutta liikunnalla on niin paljon positiivisia vaikutuksia, että mainitaan silti. 😉 Liikunnan avulla voi myös lievittää edellä mainittua stressiä. Voimaharjoittelu on todella suositeltavaa, etenkin jos kehon kortisolitasot ovat koholla. Liika aerobinen liikunta nimittäin nostaa myös stressitasoja ja sitä kautta kortisolia. Olen sivunnut aihetta ja kirjoittanut ”säästöliekistä” aiemmin täällä.

DSC02510


Mistä on mun kroppa tehty?

Moikka kaverit! Kävin juuri ohjaamassa viimeisen Bodyattackin ja Core-tunnin ennen lomaa, Nyyh! Tulee kyllä ikävä Bodyattack fiilistelyä, mutta jatketaan siitä mihin jäätiin sitten taas elokuussa. Lomalla voisin kirjoitella pidemminkin analyysia ja fiiliksiä noista ”uusista” ohjelmista.

Ajattelin kertoa teille hieman, miten mun vartalosta on tullut sellainen kun se on nyt. Olen aikaisemminkin maininnut, että mulla on nykyään aika eri mallinen vartalo mitä se on ns. luonnostaan. Luonnostaan mulla on ohuet jalat, löysä vatsa, isot tissit ja ohuet kädet. 😀 Nykyään homma on kääntynyt ihan toisinpäin.

IMG_6381

1. Pohkeet ja nilkat ovat aina olleet melko kaposet ja ovat edelleenkin. Kaikesta hyppimisestä ja pomppimisesta huolimatta ne ovat niin ohkaiset, että mun pohkeen ympärystä ei mahtunut edes zeropoint säärystimien mittataulukolle. haha 😀 Nämä ovat siis luonnostaan tällaiset ja sellaisina pysyneet.

2. Reidet, lantio ja pakarat ovat olleet aina melko kapeat. Mulla on siis luonnostaan melko kapee lantio ja pienet pakarat. Tällä alueella on tapahtunut suurin muutos, sillä nykyään mun reidet on melko suuret muuhun kroppaan nähden. Pakaraosasto laahaa vielä perässä, mutta kuten tiedätte, oon yrittänyt treenailla sitä tässä viime aikoina. Ylläolevassa kuvassa reisien dominointi ei näy niin hyvin, mutta lihaksia löytyy, pomppua ja voimaa löytyy myös (ja sitä rasvaakin). Tämä muutos on tapahtunut ainoastaan ryhmäliikunnan avulla, veikkaan suurimmaksi vaikuttajaksi spinningiä. Räjähtävyys ja ponnistusvoima on kehittynyt bodyattac, bodystep, rpv ja tbc tunneilla. Toki mulla on telinevoikka ja kilpa-aerobic tausta, joissa molemmissa kyseiset ominaisuudet ovat suuressa roolissa.

DSC00209

3. Korsetti eli vatsa- ja selkälihakset ovat vahvat. Oon monesti maininnut etten tee koskaan erikseen treeniä vatsalihaksille esim. salilla. Mulla on 2 Core-tuntia viikossa, jossa tehdään 30 minuutin ajan näille lihaksille treeniä. Suurin vaikuttaja vahvoihin lihaksiin on toiminnallinen treeni, jota teen joka päivä ryhmäliikunnan merkeissä. Myös aikaisempi tausta vaikuttaa tähän, mutta ei mulla ole koskaan ollut korsetti yhtä hyvässä tikissä kuin nyt. Näkyvät vatsalihakset ovatkin sitten asia erikseen ja ne on kaivettu esiin syömällä oikein ja puhtaasti.

IMG_6270

4. Rinta ja selkälihakset. RIntalihakset on mulla varmaan koko kropan vahvin lihas jos suhteutetaan esim. salipainojen kanssa. Oon punnertanut koko elämäni, joten uskon sillä olevan aika iso merkitys. Yläselän lihaksisto laahaa hieman rinnan perässä, mutta oon yrittänyt hakee tasapainoa tähän. Jumpissa tulee punnerettua joka päivä, joten punneruslihakset on hyvässä kunnossa. Leuanvetokin sujuu melko hyvin, vaikka en ole niitä sen kummemmin treenannut. Toiminnallisuus on kehittänyt tasapainoisesti koko ylävartalon lihaksia. Punnerus on ihan loistava liike kehittämään koko ylä vartaloa!

IMG_4978

5. Käsivarret on aina olleet mun ns. heikoin lenkki, eli niissä ei kovin suuria lihaksia ole näkynyt. Kädet on luonnostaan kapeat ja mun lihakset ovat pitkiä ja niihin ei tartu massa kovin helposti. Oon pumpannut käsiä salilla viimeiset 6kk säännölisesti ja jotain pientä sinne on tarttunut. 😀 Olen kuitenkin aina ollut iloinen siitä, että kädet ovat kapeat ja timmit. Hartiat mulla on taas vahvat. Oon seissyt käsillä koko lapsuuteni, joten sillä on varmaan osaa ja arpaa.

En ole oppinut tätä seisomalla silloin tällöin käsillä :D

6. Pääkoppa on aina välillä ollut sekaisin ja keksinyt kaikkea mahdollista, millä se on torpeedoinut aiempia kehonosia. Nykyään pääkoppa on mielestäni aika tasapainossa ja tärkein resepti siihen on kokemus (myös kantapään kautta), kokeilut ja oikeanlaisen elämäntavan löytäminen. Ravinnolla ja riittävillä yöunilla on suuri vaikutus psyykkiseen oloon. Mä oon onnellisimmillani kun oon syönyt hyvin, nukkunut paljon ja treenannut omaan kuntotasoon nähden sopivasti. 🙂

DSC02631

Tällainen setti tällä kertaa! Mistä teidät on tehty?

 


Kevätkauden parhaat

Moikka! Mulla on tällä hetkellä sellainen vaihe, että päässä lyö ihan tyhjää! Kirjoitusaiheita olisi kyllä, mutta en jotenkin saa ajatuksia postauksen muotoon. 😀 Ensi viikolla aloitan kesäloman, eli silloin viimeistään on taas aikaa tehdä muutakin kuin töitä. Olen viimeaikoina vastaillut aika laiskasti kommentteihin, syynä on se, etten ole yksinkertaisesti ehtinyt. Yritän vastailla kuitenkin tänään illalla tai huomenna! 🙂

DSC02503

Tällä hetkellä on hieman ristiriitaiset fiilikset, sillä odotan lomaani toki todella kovaa, mutta kuitenkin hieman harmittaa jättää jumppailut pois. Täytyy kyllä keksiä jotain uutta treeni-intoa lomalle, kun on kerrankin aikaa tehdä juuri sitä mitä tahtoo. Mulla on ollut ajatuksena hankkia maantiepyörä ja alkaa fillaroimaan pidempiä matkoja. Ainoa huono puoli tuossa ideassa on pyörän hintavuus. Käytiin yhtenä päivänä katsomassa pyöriä, ja ei ne tosiaan mitään halpaa huvia ole. Ajattelin toki pitää myös hieman totaalilepoa treenistä, sillä lomailun jälkeen edessä on taas kokonainen vuosi, kun saa sykkiä huolella viikosta toiseen. Ruokavalioni muuttuu myös vähentyneen treenin vuoksi ja ajattelin kirjoitella myöhemmin näistä muutoksista myös täällä! 🙂

Olen aina välillä jakanut suosituimpia postauksiani ja ajattelin jakaa nyt kevätkaudelta jokaisen kuukauden luetuimmat artikkelin.

6a00d8341bf67c53ef01901c2c0517970b-800wi_Fotor_Collage-1024x768_Fotor_Collage

Tammikuu: Minkälaista vartaloa ihannoin? Kirjoittelin vartalotyypistä joka on mieluinen omaan silmääni.

Helmikuu: Ylivoimaisesti suosituimmaksi tekstiksi nousu kirjoitus joka käsitteli rasvanpolttoa ja lihasmassa kasvatusta. Rasvanpoltto ja lihaksien kasvatus (samaan aikaan?)

Maaliskuu: Maaliskuussa jaoin Bikinibody Bootcampin treeniohjelman ja ruokavalion. Treeniohjelmapostausta on luettu jo yli 30 000 kertaa.

Huhtikuu: Huhtikuussa kerroin aika avoimesti sanoin ja kuvin aikaisemmasta elämästäni. Bileprinsessasta sporttimimmiksi oli siis huhtikuun luetuin!

Toukokuu: Toukokuussa pohdiskelin kesäkunnosta ja tämän kuun luetuin postaus meneekin nimellä: Ajatuksia siitä kuuluisasta kesäkunnosta

 


10 keinoa lomaturvotuksen tasaamiseen

Heippa! Juhannus takana ja silmäluomet roikkuu nilkoissa. 😀 Oli kyllä mukava viikonloppu, mutta nyt joutuu sitten kärsiä seuraukset tämän univelan kanssa. Asiaa ei tietenkään helpota, että mulla on tänään kevyet 3 ohjausta sieltä hapokkaimmasta päästä. Himos festarit on siis koettu jälleen ja oli muuten kiva nähdä useampikin lukija, joka tuli juttelemaan. 🙂 Hyppäsin elämäni kolmannen benji-hypynkin, tällä kertaa tandemversiona. Yksin on kyllä paljon pelottavampaa hypätä kuin yhdessä.

20140619_120040

Kotipihalla lähdössä

Katselin tuossa, että mun vuosi sitten julkaisemaa postausta on luettu ja haettu useasti eilen ja tänään, joten ajattelin ottaa nämä vinkit uusiokäyttöön!

Juhlapyhien jälkeen olo saattaa olla raskas ja kroppa pöhöttynyt. Onneksi muutaman päivän herkuttelu tai hörppäily ei ehdi tehdä suurta tuhoa kehon koostumukseen. Harvemmin kukaan lihoo useita rasvakiloja muutamien päivien mässäämisellä (jos ei nyt ihan överiksi vedä). Housujen kinnaaminen johtuukin yleensä turvotuksesta.

Kehon nestetasapaino palaa yleensä ihan itsestään takaisin normaaliin kuosiin, mutta jos haluat nopeuttaa prosessia niin alta löytyy muutamia vinkkejä jolla turvotuksen saa laskemaan. Muistetaan taas, ettei mitään alla olevista neuvoista kannata vetää ns. överiksi, liikaa kaikkea sekoittaa vaan kropan entistä pahempaan jamaan 🙂

  1. Vesi vanhin voitehista jälleen kerran. Reipas juominen laittaa nesteet liikkeelle parhaiten. Sopivia annoksia pitkin päivää.
  2. Liikunta ja kunnon hikoilu auttaa aina. Treenin jälkeen olo on yleensä myös psyykkisesti paljon kevyempi! Juokseminen on yksi parhaista tavoista laittaa nesteet liikkeelle.
  3. Kahvi on diureetti, eli se poistaa nestettä kropasta. Jos meinaat aloittaa kahvittelut, muista kuitenkin tankkailla myös vettä.
  4. Vihreä tee buustaa aineenvaihduntaa ja nesteaineenvaihduntaa.
  5. Hiilihydraatit sitoo nestettä, joten niiden vähentäminen luonnolisesti poistaa nestettä kehosta. Vaaleat pastat, leivät ja karamellit sivuun ja tilalle kasviksia sekä vihanneksia.
  6. Suolan määrää kannattaa rajoittaa hieman. Itse suosin mineraalirikasta himalajan kristallisuolaa tai kalaharin suolaa, joka ei aiheuta turvotusta samaan malliin kuin tavanomaiset suolat.
  7. Ananaksen kerrotaan olevan yksi parhaista turvotuksen poistajista. Reilusti tuoretta ananasta napaan. Myös mansikat ja vesimeloni laskevat turvotusta.
  8. Infrapunasauna toimii tehokkaasti ja poistaa nesteen lisäksi kertyneitä kuona-aineita ja myrkkyjä.
  9. Riittävä uni auttaa kehoa palautumaan ja elintoimintoja tasaantumaan. Kaikki tietävät miltä kasvot näyttävät kun on tullut nukuttua liian vähän.
  10. Jos mikään ylläolevista ei tepsi, niin viimeisenä keinona voi kokeilla nesteenpoistajia, joita saa luontaistuotekaupoista ja apteekista. Näihin tuotteisiin on usein lisätty magnesiumia ja kaliumia, jotta solujen elektrolyyttitasapaino säilyy käytön aikana.

DSC01530