Miten ruokailutottumukseni ovat muuttuneet?

Heippa! Kävin äsken kaupassa ostamassa satsin ruokaa kaappeihin ja siinä tuotteita valikoidessa aloin miettimään miten valinnat ja tuotteet ovat muuttuneet viimeisen vuoden aikana. Olen aina ollut erittäin kiinnostunut ja tietoinen ravinnosta ja siitä mitä syön. Muistan, että ala-asteella mun lempipuuhaa oli tutkia jääkaapissa olevia tuotteita ja niiden ravinto-arvoja..Outo tyyppi, tiedetään 😀 

Ravinto-asiat ovat siis aina olleet lähellä sydäntä ja pientä kamppailuakin niiden kanssa oon joutunut tekemään. Välillä on meinannut hommat lähtee lapasesta ja välillä on lähtenytkin, mutta ne ajat on jo kaukana menneisyydessä.

DSC00854

Olin ennen kaloriensyöjä. Söin siis ainoastaan kaloreita ja mitä vähemmän niitä oli, sen parempi. Kevyt sitä ja light tätä..Te tiedätte. Suurin muutos onkin ollut se, että haluan syödä terveellistä, ravitsevaa ruokaa, josta tulee hyvä olo. Tiedän edelleen paljonko kaloreita missäkin tuotteessa on, mutta en laske niitä sen kummemmin. Olen myös pyrkinyt vähentämään light-tuotteita, jotka sisältävät paljon makeutusaineita. Jos tuotteessa lukee E 950 ja/tai E 951 kannattaa tuote jättää hyllylle. Makeutusaineena suosin steviaa ja luo han guo – uutetta. En edes halua tietää montako litraa fun light mehua olen juonut elämäni aikana, mutta viime aikoina pullot ovat jääneet kauppaan ja tilalla oon juonut vettä tai teetä.

DSC00855

Toiseksi suurin muutos on ollut rasvojen syönti. Olen tietoisesti lisännyt rasvojen määrää ja yritän parhaillaan päästä eroon pinttyneestä tavasta valita aina vähärasvainen tuote. Juustojen syönnin olen lopettanut kokonaan ja myös muut sellaiset tuotteet joita en halua syödä täysrasvaisena jää kauppaan. Olen kirjoittanut paljon omegoista ja niiden tasapainosta ja sen asian kanssa olen ollut erittäin tarkka. Olen vähentänyt omega-6 sisältäviä lähteitä (pähkinät, kasviöljyt..) ja lisännyt kalan syöntiä. Lisäksi vedän tupla-annoksen laadukasta kalaöljyjä päivittäin. Rasvanlähteitäni ovat (omega-9 sisältävää) oliiviöljy, avocado, (omega-3 sisältävää) kala, (omega-6 sisältävää) pähkinöitä pieninä määrinä. Käytän myös luomuvoita. Lisäksi olen syönyt tyrniä, joka sisältää runsaasti omega-7 rasvahappoja. Kannattaa muistaa, että jos ei syö rasvaa elimistö ei myöskään halua luopua omista rasvavarastoista. Rasvan syönti (kohtuudella) ”polttaa” kehon omia rasvavarastoja.

DSC00807

Kolmas muutos on ollut puhtaisiin ravintoaineisiin siirtyminen. Pyrin ostamaan luomua jos sitä on saatavilla. Luen tarkkaan tuoteselosteet ennen kuin laitan ne koriin. Koittakaapa lukaista vaikkapa leivän päälle laitettavien kalkkuna/kinkkuleikkeiden tuoteselosteita, niissäkin on suuria eroja. Vaikka tuotteessa lukisi, ettei se sisällä natriumglutamaattia, hyvin usein se silti sisältää. Aine on vaan muotoiltu eri nimellä tai koodilla.

”Eat clean” – termi ei ole jäänyt keneltäkään näkemättä ja kuulematta. Mielestäni puhdas ravinto tarkoittaa ravintoa, jossa ei ole (pitkää) tuoteselostetta. Walden farmsin kalorittomat soosit eivät ole ”clean eating” – tavaraa nähneetkään 😀 ..Ja huom! Omasta kaapista löytyy niitä myös, mutta mielipiteet voi muuttua ja muutenkin olen käyttänyt niitä todella pienissä määrissä. 🙂 Kaikki blogia pidempään lukeneet tietää mitä mieltä olen sokerista. Sokeri on iso EI, ja pyrinkin välttämään kaikkia tuotteita joihin on lisätty sokeria.

Kaiken tämän lisäksi, en ole missään yllä mainitussa asiassa pakkomielteinen, pystyn ottamaan rennosti tarvittaessa. Kun kokonaisuus on hallussa, voi joskus myös syödä myös täysin erillä tavalla. 

 


Helppo jauheliha-vihannesose

Muistan, että yksi kouluruoka mistä pidin oli jauheliha-perunamuusilaatikko. Seos jossa oli sekaisin jauhelihaa ja muusia. Tämä ruuan innoittamana syntyi alla oleva resepti 🙂

Mulla on kauppapäivä tänään illalla ja kaappi alkaa vedellä tyhjiä, joten täytyi keksiä jotain olemassaolevista aineista. Kävelin eilen kauppahallin läpi ja nappasin mukaan 200 g luomujauhelihaa. Kaapissa oli myös raejuustoa ja pakkasessa vihanneksia. Niistä syntyi jauheliha-vihannesose. Vaikka ulkonäkö ei ole kovin houkutteleva, maku oli sitäkin parempi, lisäksi vihannesmuusin avulla saa helposti suuren osan päivän kasviskiintiöstä täyteen (puoli kiloa päivässä!)  🙂

DSC00955

  • 200 g luomulaatuista jauhelihaa
  • 350-400 g vihanneksia (porkkana,parsa, kukkakaali)
  • 2 rkl raejuustoa tai maitorahkaa
  • mausteita

Keitä vihannekset. Kaada sekaan raejuusto tai rahka sekä mausteet ja soseuta sauvasekoittimella muusiksi. Paista jauheliha ja sekoita muusin sekaan! Helppoa!

DSC00959Näyttää kieltämättä aika ällölle 😀 Haha! En tapaa syödä jauhelihaa kuin ehkä kerran kuukaudessa? Kanaa meneekin sitten lähes päivittäin. Mulla on yleensä aina avocadoja kotona, mutta nyt nekin ovat päässeet loppumaan. Muuten olisin lisännyt annokseen vielä puolikkaan avocadon tuomaan rasvoja ja makua.

 


Murehditko mitä muut ajattelevat sinusta?

”No en mä viitsi, mitä kaikki muutkin siitä ajattelis..” Niinpä. Myöntäkää pois, että suurin osa meistä ja teistä miettii ainakin silloin tällöin mitä mieltä muut ihmiset ovat tekemisistämme? Monet ihmiset stressaavat ja laittavat hirveästi aikaa murehtimalla mitä mieltä muut ovat itsestään, kun todellisuus on se, että suurin osa meistä on kiireisiä miettimään omia eikä muiden tekemisiä 😀

Tämähän on ihan tutkittu juttu, että jokainen ihminen kuvittelee olevansa kaiken napa..Kun kävelee kaupungilla, luullaan, että kaikki mitä tekee rekisteröityy toisten verkkokalvoille. En tarkoita tätä itsekkäässä mielessä, vaan se kai kuuluu meidän toimintoon.

Myönnän itsekin murehtivani näitä asioista ja pyrinkin tietoisesti pääsemään eroon kyseisestä asiasta. Joskus asetan itselleni turhia paineita aivan olemattomista asioista, kuten että en voi ostaa julkisesti karkkia, koska olen kirjoittanut vuosi sitten blogiin olevani karkkilakossa.. 😀 Kyllä, näinkin olen ajatellut välillä.

Uskon, että tämä on asia joka vaivaa aika monia enemmän tai vähemmän. Asia voi aiheuttaa stressiä ja asioita joita haluaisi tehdä, saattaa jäädä tekemättä epäonnistumisen pelossa. Mitä pahaa epäonnistumisessa lopulta on? No, luultavasti ainakin häpeä ja se mitä muut ajattelevat tapahtuneesta. 

Seuraavan kerran kun tällainen ajatus tulee päähän, kannattaa miettiä, että muut ihmiset ajattelevat aivan samalla tavalla ja todellisuudessa heitä ei loppupeleissä kiinnosta kovinkaan paljon sinun tekemisesi. Älä annan muiden estää sinua toteuttamasta mitään mitä haluat tehdä! Jos ei yritä, ei voi onnistua. Epäonnistuminen on aivan luonnolista ja se kuuluu elämään. Toinen asia on se mitä tekee epäonnistumisen jälkeen? Jatkaako vai luovuttaako.

Rohkeeta päivää kaikille 🙂


Viikon treenit ja fiilikset

Moikka! Viikko alkaa olla paketissa ja aika tsekkailla mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä ja miten urheilut on sujuneet. Viime viikon pakkolepäilyn jälkeen virtaa oli paljon.

DSC00853

Maanantai: BODYATTACK, Spinning sekä Core. Kaikki tunnit menivät energisesti. Hieman jänniti miten takareisi kestää attackin jalannostot, mutta hyvin meni koko tunti. Ainoa liike mitä en voinut tehdä oli takareiden venytys viimeisessä venyttely kappaleessa 😀 Kun takana on enemmän kuin yksi palautuspäivä, huomaan aina hengästyväni hieman enemmän kuin normaalisti. 

Tiistai: BODYSTEP, BODYCOMBAT, RPV. Steppi oli PT-ohjaus ja muut kuuluvat jokaviikkoiseen ohjelmaan. Koko päivä meni jumppahommiin; miksaamiseen, opetteluun yms. Pientä stressiä ilmassa, kun aika meinaa aina loppua kesken! BC:n mixaus tuntui hyvältä ja RPV oli hikistäkin hikisempi! Illalla aloin jo miettiä seuraavan päivän tunteja…

Keskiviikko: BODYATTACK, Core, TBC, HIIT. Olin lähdössä aamupäivän attackiin, kun huomasin, että puhelimessa ei ollutkaan kyseisen ohjelman biisejä! Paniikki! Äkkiä luuri koneeseen kiinni ja soittolistaa tekemään. Kello oli 10:51 kun lähdin toiselle salillemme, minne on noin 2 km matkaa. Olin salissa 10:59, huh, uusi pyöräilyennätys on syntynyt! Tuntien jälkeen kotiin hakemaan biisejä ja suunnittelemaan uusi HIIT-tunti. Sain tunnin valmiiksi ja lähdin samantien ohjaamaan TBC:n sekä HIITin. Ohjelma toimi hyvin käytännössä, pientä fiilausta taidan silti tehdä. Porukkaa oli niin paljon, että tilaa vaativat juoksut hieman hankala totetuttaa. Tuntien jälkeen PT-ohjauksia ja kun pääsin kotiin oli pää ja kroppa kaput!

DSC00679

Torstai: RPV, BODYSTEP. RPV:n jälkeen vedin jalkatreenin kavereille. Oli hauskaa ja hieman erilainen ohjaus. Ehdin vihdoinkin siivota kotona ja ottaa päikkärit ennen illan steppiä. Vedettiin perinteinen versio ja fiilis oli hyvä! Mukava päivä 🙂

Perjantai: Body. Taas tuli kiire. Unohdin pöksyt kotiin ja jouduin lainaamaan työkaverin hikisiä trikoita. Lisäksi olin laittanut vanhan lämmittelylistan soittimeen, joten pientä säätöä soittolistojen venkslailujen kanssa. En yleensä ”mokaile/sekoile” tunneilla, mutta nyt oli kyllä hieman häslinkiä, ei tosin mitään vakavaa kun muistaa ottaa itekin huumorilla 🙂

Lauantai: Spinning, Body. Molemmat tunnit täynnä! Koko viikon oli muutenkin paljon ihmisiä tunneilla. Hyvä fiilis ja kaikki tsemppasivat ihan törkeen hyvin. Huomaa, että varsinkin säännölisesti spinningissä käyvät ovat omaksuneet oikeen tyylin vetää ja tyypit treenaa ihan kuin ammattiurheilijat! 😉 Itsellä etureidet niin jumissa että polven yläpuolella pientä kipuilua edellisenä yönä. Koko loppu lauantai menikin linimenttien ja kylmäpussien kanssa lepäillessä.

DSC00906

Kuvat: Eve

 

 


5 syytä miksi kannattaa välttää alkoholia

Treenaat viikolla säännöllisesti ja syöt hyvin, mutta jokaviikonloppuiseen ohjelmaan kuuluu alkoholi ja roskaruoka? Jos kuulostaa tutulta, kannattaa lukea tämä postaus.

kuva

kuva

1.  Alkoholin käyttö sekoittaa aineenvaihdunnan ja hormoonitoiminnalla voi kestää jopa viikko palautua yhden päivän ”ryyppäyksestä”.

2. Alkoholi sisältää paljon kaloreita, melkein yhtä paljon kuin sama määrä rasvaa. Jos alkoholi on vielä sekoitettu sokerisiin drinkkeihin/mehuun/limsaan on lopputuloksena jäätävä kaloripommi. Leptiinin ansiosta aineenvaihdunta ei toimi normaalisti, jolloin sokeriset litkut, grilliruuasta puhumattakaan jumittuvat helpommin lisäkiloiksi kroppaan.

3. Jos haluat kasvattaa lihasta, alkoholi vaikeuttaa sitä, koska se laskee testosteronitasoja.  Miehillä testosteronitasot laskevat alkoholin takia, jonka vuoksi elimistö alkaa paikata sitä estrogeenillä. Olenkin kuullut sanottavan, että alkoholin vaikutuksenalaisena miehistä tulee naismaisia ja naisista miesmäisiä 😀

4. Alkoholin käyttö huonontaa myös unen laatua. Vaikka olisi nukkunut bileillan jälkeen normaalin määrän tunteja, se ei kuitenkaan tarkoita samaa, koska unenlaatu ei ole sellaista jossa kroppa palautuu. Tämän ansiosta unirytmi sekoittuu, jolloin voi kestää päiviä ennen kuin unentarve on jälleen paikattu.

5. Krapulassa urheilu voi olla vaarallista. Keho on joutunut ”myrkytystilaan” ja nestehukkaan, jonka jälkeen on tärkeää levätä, syödä terveellisesti ja juoda paljon vettä. 

Hyi että! Tuli aivan huono olo kun tätä kirjoitin. Tosin tässäkin asiassa pätee kuitenkin se ”kohtuus kaikessa”. Lasi viiniä silloin tällöin ei tee pahaa, mutta säännöllinen jokaviikonloppuinen ottaminen tekee. Alkoholi aiheuttaa myös masentuneisuutta, joka johtaa yleensä siihen, että haetaan uutta fiilistä juomalla lisää.

Lue myös vanha postaukseni vinkkejä krapulan hoitoon.

lähde, lähde