Päivä jumppaohjaajan lenkkareissa

Useasti kysellään millaisia työtehtäviä mun ammattiin kuuluu. Jotkut miettii, että vedetäänkö niitä jumppia 8.00-16.00 vai mitä? No ei vedetä, onneksi 🙂 Ajattelinkin kertoa teille mun normaalista päivästä, mitä teen, miten paljon ja milloin. Päivät toki vaihtelee melkoisesti, mutta tässä on yksi esimerkki!

IMG_4197Heräsin tänään herätyskelloon kl 10:00. Tai noh… torkutin pari kertaa, koska olin herännyt jostain syystä aamuyöllä ja olin hereillä hetken ennen kuin nukahdin uudelleen. Vedin aamupuuron napaan ja lähdin kiireellä töihin. Avaimetkin olin ehtinyt hukata omaan treenilaukkuuni 😀

Kl. 11:00-13.00 Mulla oli PT-ohjauksia. Vedin asiakkaalleni BODYSTEP-tunnin, pääsin siis itsekin samalla hikoilemaan. Ollaan harjoiteltu hieman steppi-tekniikkaa, jotta uudelle tunnille on mukavampi lähteä kokeilemaan. Toinen PT-ohjaus tehtiin kuntosalin puolella.

Kl 13:00-15:00 Hoidin muutaman työasian. Vastaan salillamme oikeastaan kaikesta mikä liittyy ryhmäliikuntaan. Meillä on myös tiistaisin henkilöstöpalaveri, jossa tuli istuttua tunnin verran.

Tämän jälkeen suuntasin kotiin (asun noin 200m päässä) ja tein ruokaa. Yleensä syön lounaan 13-14 aikaan, mutta tänään pääsi hieman venymään…

DSC00750

 

Tämän hetken kausi on tuo juuremuusi, johon sekoitan myös bataattia mukaan. Syödessä aloin samalla puuhailla illan jumppien parissa. Mixasin tänään BODYCOMBATIN mikä tarkoittaa, että mietin uudet kappaleet, opettelin ne ja laitoin listan kuntoon iphoneen ja ipodiin (Mulla on aina 2 soitinta varmuuden vuoksi).

Tämän jälkeen aloin kertaamaan RPV-ohjelman biisejä, jotka vaihdoin viime viikolla. Tarkoitus oli ottaa yksi uusi biisi lämmittelyyn, mutta mixausohjelma ei suostunut tekemään yhteistyötä, joten se sai jäädä seuraavaan kertaan. Samalla vastailin työmaileihin, joita ei tänään ollut kovin paljoa. Tähän kaikkeen meni 3 tuntia ja kello olikin 18:30, jolloin sain jälleen lähteä kiireellä hiihtämään töihin 😀 Puuhatessa ehdin imaista välipalaksi smoothien mustikoista, banaanista, mantelimaidosta.

18:45-21.15 BODYCOMBAT-ohjaus ja RPV-ohjaus. Näiden jälkeen tein vielä yhden 3- jakoisen saliohjelman kaverille ja tarkistin että seuraavan päivän jumpissa on kaikissa ohjaajat ja oikeat nimet koneella 🙂

IMG_0087

 

Nyt olen kotona ja ruuat tuloillaan. Kiirellä suihkuun ja koneelle kirjoittamaan tätä postausta 😉

iltapalaa

iltapalaa

Päivän saldo: 3 h treeniä + kotona höntsäilyt ohjelmia opetellessa, paljon ihania iloisia asiakkaita, hikistä menoa, parhaat työkaverit ja hyvää ruokaa. Huomiseen!

 


Positiivinen perjantai

DSC00766Heräsin tänään normaalia aiemmin ja sen kunniaksi päätin piristää työkavereita terveellisillä leivonnaisilla. Leivoin raakakakun ja herkullisia laku-toffeita, jonka reseptin tulen julkaisemaan myöhemmin tänään/huomenna. 

DSC00761 DSC00765Kaverit olivatkin iloisia leipomuksista ja toisten ilostuttamisesta tulee aina itsellekin hyvä mieli. 

Muistakaa olla mukavia toisillenne ja piristäkää jonkun päivää ystävällisillä sanoilla tai lämpimällä teolla! Itseäni on tänään ilostuttanut pt-asiakkaan hienot tulokset sekä jumppa-asiakkaiden ihanat palautteet 🙂

DSC00768

 

 


Kuinka selättää syysväsymys?

Syksyn saapuessa valon määrä vähenee ja se aiheuttaa monille väsymystä ja jopa masentuneisuutta. Ulkona on pimeää, kylmää ja taivaalta tippuu vettä. Aamulla ei jaksaisi saatikka kiinnostaisi nousta ylös ja illalla sohva ja epäterveelliset herkut vetävät puoleensa. Syysväsymys iskee luultavasti aika suurelle osalle meistä, mutta kaamosmasennus on taas hieman vakavampi ja harvinaisempi sairaus. Kaamosmasentunut tuntee itsensä jatkuvasti väsyneeksi, masentuneeksi ja nälkäiseksi, jonka vuoksi sairauteen liittyy usein myös painonnousu.

DSC00640

Vaikka väsymys painaa päälle, eikä välttämättä huvita tehdä mitään, ei kannata päästää depressiota valloilleen. Diagnosoitu masennus vaatii varmasti lääkinnällistä hoitoa, mutta jos podet ainoastaan syysväsymystä, niin alla olevat tipsit voivat auttaa väsymyksen yllättäessä:

  • D-vitamiinia reilulla kädellä. Valon vähentyessä emme saa deetä enää samalla tavalla kuin kesällä, sitä kannattaa ottaa purkista. Suomessa D-vitamiinin suositukset ovat muutenkin (minun mielestäni) liian alhaiset. D-vitamiinin puutos aiheuttaa alentunutta mielialaa ja myös flunssapöpöt iskevät helpommin. Myös muiden vitamiinien riittävä saanti kannattaa varmistaa.
  • Omega-3 riittävä saanti on myös tärkeää. Omega-3 puutos on liitetty masentuneisuuteen ja alakuloisuuteen. Muutenkin syömällä monipuolisesti ja riittävästi olo pysyy virkeänä. Paljon kasviksia, vihanneksia, marjoja ja värikkäitä ruokia. Riittävästi proteiinia ja tärkeitä rasvahappoja.
  • Väsyneenä alkaa himoita hiilareita ja etenkin makeita herkkuja. Ei kannata antaa sokerimörölle pikkusormea, se vie nimittäin koko käden, ja vielä vähän päälle! Paras tapa päästä sokerihimosta eroon on olla syömättä sitä. 🙂
  • Valo! Kannattaa mennä ulos silloin kun vielä on valoisaa, eli aamulla/päivällä. Myös illalla kannattaa ulkoilla, vaikka olisikin pimeää. Kävelylenkki raikkaassa ilmassa piristää varmasti. Jos tuntuu ettei saa valoa riittävästi on olemassa myös kirkasvalohoitoja. Kirkasvalolamppuja voi ostaa myös kotiin.
  • Liikunta tuo hyvää oloa! Harvemmin hikisen treenin jälkeen onkaan kovin väsynyt tai masentunut olo. Vaikein osa onkin salille tai liikkumaan lähteminen. Monesti väsymys vie voiton, kun ajatellaan ettei väsyneenä saa treenistä mitään irti. Kannattaa kuitenkin tunnistaa todellinen väsymys tai ns. laiskaväsymys 😀 Varmasti väsyttää jos makaa paikallaan ja turruttaa aivot katsomalla TV:tä 5 tuntia putkeen. Joskus pitää vain pakottaa itsensä ylös ja lähteä. 
  • Ajattele positiivisesti. Syksy on kaunista aikaa ja silloin on mukavaa laittaa kynttilöitä palamaan ja nauttia pimeydestä sekä tunnelmallisuudesta. Oma ajattelutapa vaikuttaa paljon siihen miltä tuntuu. Jos ajattelee, että kaikki on p*skaa, silloin varmasti onkin. 

DSC00465_FotorLähde

 


Treenaatko tavoitteidesi mukaan?

Kun alkaa suunnitella omaa treenisuunnitelmaansa, tai tekee päätöksiä ruokailujen muuttamisesta, tulisi aina ensisijaisesti miettiä mikä tavoittena on. Jos haluaa laihtua, ei kannata käyttää kaikenmaailman lisäravinteita, palautumisjuomista lisäproteiiniin, mikä taas on aika oleellista kun hankitaan vaikka lihasmassaa. Jos taas haluaa olla nopea ja räjähtävä, haluaa pystyä hyppimään ja tekemään erilaisia temppuja, en välttämättä suosittelisi punttaamaan maksimipainoilla päivästä toiseen. Se tekee sinusta vahvan, mutta hitaan sellaisen.

Tätä ei tehdä pelkillä isoilla muskeleilla :)

Tätä ei tehdä pelkillä isoilla muskeleilla 🙂

Jos halutaan kehittää jotain tiettyä ominaisuutta, kannattaa keskittyä aina yhteen ominaisuuteen kerralla ja ylläpitää muita. Liikkuvuuden ja lihasmassan samanaikainen kehittäminen on aika turhaa, koska ne ns. syövät toisiaan. Sama pätee laihtumiseen ja lihaksien kasvatukseen. En väitä, että se olisi täysin mahdotonta, mutta sanoisin että parhaan tuloksen saavuttamiseksi ne kannattaa tehdä erikseen, tavoitteesta riippuen. Jotta ette ymmärtäisi väärin, mainittakoon vielä, että laihdutuksen aikana on kuitenkin erittäin suositeltavaa tehdä lihaskuntoharjoittelua, jotta lihaskudosta säästyy ja rasvakudos palaa.

Nykyään sosiaalinen media on täynnä erilaisia inspo-kuvia hyvävartaloisista naisista ja miehistä, ja monet seuraavat tällaisia henkilöitä saadakseen inspiraatiota. Useat tällaiset henkilöt jakavat myös ohjeita ja vinkkejä koskien omia treenejä ja elämäntapaa. Tässäkin kannattaa aina muistaa, että ohjeet ja tavat on suunniteltu juuri heitä varten, jotta kyseiset henkilöt saavuttaisivat omat tavoitteensa. Kysymys kuuluukin onko heillä sama tavoite kuin sinulla? 

image

Katselin yhtä instagramissa seuraamaani henkilöä, joka oli saanut paljon kommentteja kropastaan tyyliin ”tee enemmän punttia”, ”hanki vähän massaa niin näytät paremmalta”. Mainittakoon, että kyseinen henkilö on täysin terve, mutta hänen tavoitteena ei ole näyttää lihaksikkaalta, vaan enemmänkin hoikalta ja timmiltä. Välillä tuntuu, että nykyään oletetaan tämän fitness-huuman vuoksi kaikilla olevan sama tavoite; olla mahdollisimman lihaksikas ja rasvaton 😀 

Mulle itselle ulkonäkö ei riitä tavoitteeksi. Tottakai se on kiva, jos on ihan hyvässä kunnossa ja ei tarvitse stressata asiasta, mutta tärkeempää on pystyä tekemään erilaisia asioita. Haluan olla nopea, ketterä, räjähtävä ja kestävä. Haluan  pystyä juosta vaikka 20km tuosta vaan, jos huvittaa. Haluan pystyä hyppäämään korkealle attackin kerähypyissä, kävellä käsillä, tai seistä yhdellä 😉 Haluan pystyä punnertaa 30 kertaa 30 sekunnissa ja vetää leukoja omin avuin. Mulle on tärkeää, että jaksan vetää vaikka sen 3-4 tuntia treeniä tarvittaessa, koska se kuuluu ammattiini. Yhtäkään näistä tavoitteista en ole saavuttanut käymällä kuntosalilla punttaamassa, joten se ei ole ainoa tapa urheilla. En tosiaan halua dissata sellaisia, jotka tavoittelevat esim. lihaksikkuutta tai kisailevat fitneksessä. Kaikki kunnia heille kovasta lajista! Pointtini on tuoda esiin muitakin näkökantoja asiaan liittyen 🙂

image

Millaisia tavoitteita teillä on?

ps. Kesti melkein 2 h kirjoittaa tämä postaus. Tahdon tietokoneen!! 😀

 


3 elintarviketta, jotka kannattaa vaihtaa näihin vaihtoehtoihin

Löysin mielenkiintoisen sivuston, jossa oli paljon hyviä ravintoa koskevia artikkeleita. Sain idean käyttää yhtä niistä pohjana tähän omaan postaukseeni. Lähde tekstiini ja alkuperäinen kirjoitus on siis täällä.
kuva

kuva

1.  Metallitölkkeihin säilötyt tuotteet sisältävät runsaasti erilaisia haitallisia kemikaaleja, kuten bisfenoli A:ta. Kirjoittelin joskus aikoinaan postauksen tästä ja mainitsin, että ostan ananakset muovipakkauksessa ja sen jälkeen ne loppuivat lähikaupastani, enkä ole niitä sen kummemmin nähnyt 😀 Parasta olisi ostaa ananas ananaksena, mutta helpompaa on tietysti käyttää valmispakkauksia. Tuore ananas maistuu kuitenkin paljon paremmalta kuin purkkiananas!

Mihin vaihtaa? Jos ostaa valmistuotteita, kannatta suosia lasipurkkiin pakattuja tuotteita; ananasta, tonnikalaa, tomaattimurskaa, herkkusieniä jne.

2.  Mikropopcornit – Lähes poikkeuksetta mikropopcornispussin sisus on päällystetty perfluorokemikaaleilla, joiden on kerrottu vähentävän hedelmällisyyttä ja olevan syypää useisiin syöpiin. Pusseihin lisätään tavallisesti myös kasapäin muita kemikaaleja, joiden terveysvaikutuksia voidaan vain arvailla. Tämän lisäksi mikropopcornit sisältävät erittäin haitallista transrasvaa ja diasetyylia, joka on aiheuttanut popcorn-tehtaiden työntekijöille keuhkovaurioita. Eikä kannata unohtaa sitäkään, että mikropopopocrnit voivat sisältää geenimuunneltua maissia, joka on tutkimuksien mukaan todettu mm. syöpävaaralliseksi. 

Mihin vaihtaa? Osta luontaistuotekaupasta täysjyväisiä maissinsiemeniä ja valmista niistä itse popcorneja kattilassa. Öljyksi soveltuu hyvin kuumennusta sietävä kookosöljy. Suolaa popparit himalajan kristallisuolalla tai ruususuolalla.

3.  Margariini on hyvä esimerkki hyvin epäterveellisestä elintarvikkeesta, jota markkinoidaan kuluttajille terveystuotteena. Margariinin valmistus on monimutkainen prosessi, jossa käytetään apuna mm. heksaania, lipeää ja fosforihappoa. Margariini myös valkaistaan ja deodoroidaan, jonka myötä margariiniin jää karsinogeenisiä 3-MCDP-yhdisteitä. Jos margariinia ei valkaista ja deodroida, niin se olisi pahanhajuista ruskeaa mönjää, jota kukaan ei uskaltaisi syödä. Margariini sisältää myös runsaasti omega-6-rasvahappoja. Kirjoitin juuri viime sunnuntaina omega-3 ja omega-6 rasvahappojen suhteesta, voit lukea tekstin täältä.

Mihin vaihtaa? Margariinin tilalla suosittelen käytettäväksi luomu voita, tai täällä blogissa paljonkin esiintynyttä avocadoa. Hyvän rasvahappokoostumuksen saa myös, kun sekoittaa yhteen voita ja oliiviöljyä.

Näitä tuotteita olisi vaikka kuinka paljon muitakin. Voisin jatkaa postausta toisella kertaa ja lisäillä taas uusia juttuja joita kannattaa välttää tai suosia!

Mukavaa viikonloppua! 🙂