Lihavat on laiskoja ja laihat ilkeitä?

Tänään ajattelin kirjoitella stereotypioista eli yleistämisestä. Meidät usein luokitellaan tiettyyn ryhmään esimerkiksi ulkonäön perusteella. Täytyy myöntää, että helposti sitä olettaa ihmisistä jo valmiiksi tiettyjä asioita, vaikka ei olisi koskaan ollut missään tekemisissä kyseisen tyypin kanssa. Usein tämä valmiiksi ajateltu kuva menee aivan pieleen kun pääsee kunnolla tekemisiin henkilön kanssa. Ulkonäkö ei loppupeleissä kerro juurikaan mitään ihmisistä. Tietysti ulkomuoto kertoo jotain henkilön elämäntavoista tai vaikka arvoista, mutta luonne paljastuu vasta kun oikeasti tutustuu henkilöön.

Monet ovat kuulleet sanonnan ”lihavat on leppoisia” ja kuten yllä oleva kuvakin kertoo, isompikokoisiin ihmisiin liitetään helposti laiskuus, leppoisuus ja huono itsekuri. Myös pulleampi henkilö voi olla hyvässä kunnossa ja todella aktiivinen. Hoikkaan ihmiseen liittyy taas helposti ylimielisyys, itsevarmuus ja jopa ilkeys. On aika hassua olettaa pelkän ulkokuoren perusteella ihmisestä mitään. Erittäin hyvännäköiset ihmiset leimataan itserakkaiksi, vaikka tyyppi voi perimmiltään olla erittäin hyväsydämminen tai vaikka todella ujo, joka luo ylimielisen kuvan. 

Olen itsekin joutunut tällaisen ajatustyylin kohteeksi. Aerobic aikoina kuulin kaikenlaista juttua, kuinka olimme muka ylimielisiä ja luulimme olevamme muita parempia esimerkiksi kuntosalilla treenatessa jne. Positiivisina juttuina olen kuullut, että olen paljon rennompi kuin voisi kuvitella 😀 Saatteko te blogin perusteella kuvan, että olisin tiukkis tai nihkee tyyppi? Hope not. Bloggaajista kehittyy varmaan tietynlainen mielikuva perustuen ihan siihen mitä bloggaaja jakaa blogissaan ja millä tavalla hän kirjoittaa tekstejään.

Oletteko te kategorioineet ihmisiä tai onko teistä oletettu tiettyä pelkän ulkonäön perusteella? Saa jakaa tarinoita kommenttiboksiin 🙂

2

team trinity


n765980036_6202245_5296226

diivat 😀

Loppuun yritin keksiä erilaisia stereotypioita. Keksittekö te lisää?

  • Lihavat on leppoisia
  • blondit on tyhmiä
  • silmälasipäiset ovat fiksuja/nörttejä
  • hipit käyttää huumeita
  • hoikat eivät syö mitään
  • isorintaiset naiset ovat ”helppoja nakkeja”
  • jääkiekkoilijat ovat ”pelimiehiä” 
  • hyvännäköiset ihmiset ovat ylimielisiä

Mukavaa lauantaita!  


Muistakaa vetää mättöö!

Heippa! Tämä aihe on pyörinyt päässäni aina välillä ja eiliseen postaukseen tuli kommentti, joka nosti taas aiheen pintaan, joten kiitos vaan kommentoijalle 🙂 

Mun mielestä nykyään nostetaan kauheesti pinnalle sitä kuinka tervejärkiset ja terveet ihmiset saavat mässäillä ja herkutella ”silloin tällöin”. Huomioikaa, että mulla ei ole tätä asiaa mitää vastaan, vaan enemmänkin se paasaus ja asian esilletuonti on mielestäni rasittavaa. Kun joku hyvässä kunnossa oleva tyyppi kirjoittaa mässäilyistään, tyyppiä hehkutetaan kommenttiboksissa, kuinka ihanaa ja normaalia on, että hänkin herkuttelee. Jos nyt ajatellaan ihan järjellä ja unohdetaan psyykkinen puoli, niin ei suurien sokeri- ja suolamäärien, tai teollisten transrasvojen mättäämisessä ole mitään tervettä.

 

Uskonkin, että tällaisessa hehkuttamisessa on takana se, että sillä oikeutetaan oma mässäily. Kun tuokin voi, niin minäkin saan. Kun taas hyväkuntoinen ihminen kirjoittaa, ettei halua syödä epäterveellisesti, leimataan se useasti sairaaksi ajattelutavaksi tai epänormaaliksi käytökseksi.

Tiedän, että herkuttelu ja relaaminen on rentouttavaa ja harrastan sitä toki itsekin. Itse en vaan koe, että siitä pitäisi tehdä niin iso asia. Joudun myös itse tsemppailla näitä himoja – tai lähinnä sitä pinttynyttä tapaa vastaan, kuinka kaikkeen erilaiseen tekemiseen ja rentoutumiseen muka kuuluu mökösäkki mukaan 😀

Kannattaa myös muistaa, että kaikille ei ole mahdollista syödä herkkuja vähän ja silloin tällöin. Nykyään on todella yleistä kärsiä ns. sokeririippuvuudesta, jolloin yhden karkin syöminen voi laukaista monen päivän sokerimättäämisen. Aivan sama kun sanoisi alkoholistille, että kai sä nyt voit pari kaljaa ottaa? 

Olen jutellut monien pt-asiakkaiden kanssa sosiaalisesta paineesta, kuinka joka paikassa tuputetaan pullaa, karkkia ja keksejä. ”Ota nyt, kai sä nyt voit, ei yksi pulla sua tapa”…Toivoisinkin, että ihmiset kunnioittaisivat kaikkien omaa päätöstä syödä tai olla syömättä. 

Kai sä nyt vielä yhen aterian voit vetää... :D kuva

Kai sä nyt vielä yhen aterian voit vetää… 😀 kuva

Tämän aiheen tiimoilta on luvassa lisää juttuja, kun haastattelen kuutta henkilöä, jotka noudattavat erilaisia erikoisruokavaliota. Haastattelussa on mukana paleon noudattajia, karppaaja ja pari vegetaristia. Mukavaa viikonloppua! 🙂


Omaa aikaa

Tällä viikolla mun kalenterissa on ollut poikkeuksellisen paljon tyhjää tilaa. Täytyy sanoa, että on ollut todella rentoa, kun ei tarvitse koko ajan juosta pää kolmantena jalkana paikasta toiseen. Täytyypi alkaa taas rajoittamaan tekemisiä, että jää aikaa oleskeluunkin. 

DSC00337

Tällä viikolla oon kuitenkin jokaisena päivänä varannut itselleni tunnin, jolloin vedän luukut kiinni ja menen piikkimaton päälle makaamaan. Polvien alle pehmeä tyyny (kiitti vinkistä J!) ja luomet alas. Oon yrittänyt lopettaa asioiden pyörittelyn päässä ja vaan olla sen yhden tunnin ajan. Tällainen katkos päivään tuo itselleni paljon energiaa ja meikäläinen onkin sammunut siihen matolle kuin saunalyhty. Illan jumpat ovat kuitenkin menneet tällä viikolla tosi reippaasti, joten päiväunilla on ollut vain positiivinen vaikutus. (Porukat varmaan miettineet, että mitä ihmeen reikiä tolla on selkä täynnä 😀 )

DSC00852

Tällä viikolla oon myös ehtinyt käydä pitkästä aikaa infrapunasaunassa ja kuoria koko vartalon maailman parhaalla kotitekoisella kuorinta-kosteutusaineella. Maanantain fustra-treenin innoittaman oon jaksanut venytelläkin pariin otteeseen. Tällaisten pienten juttujen takia olo on ollut tosi fresh ja mielikin energisempi!

Tuli vielä mieleen pieni vinkki, mikä toimi ainakin omalla kohdallani viime viikonloppuna. Lauantaina illalla oli tylsää ja ajattelin käydä hakemassa mässypussin tai jäätelöä piristämään itseäni sohvalla loikoilun lomassa. Sen sijaan laitoinkin saunan päälle ja päätin pitää oman ”home spa” – hetken. Tein erilaisia hoitoja hiuksille ja kasvoille, rasvasin ihon huolellisesti ja puin puhtaat vaatteet päälle. Tämän jälkeen olo oli niin hyvä ja raikas ettei olisi tullut mieleenkään alkaa mättäämään mitään epäterveellistä. Sen sijaan tein superfood-smoothien, keitin rentouttavaa&rauhoittavaa teetä ja loikoilin sohvalla. 

Muistakaahan siis ottaa myös omaa aikaa välillä, hemmottelu-hetki ei ole hukkaan heitettyä aikaa, päinvastoin.DSC00348

 kuvat: @eve


Uusi treeni omaan viikkosuunnitelmaan

Hei! Salilla, jossa olen töissä on PT-palveluiden lisäksi tarjolla Fustra Personal Trainingia. Fustra on harjoitusmetodi, jota käytetään parantamaan ryhtiä, lisäämään liikkuvuutta, kehittämään kehon hallintaa ja vahvistamaan keskivartaloa. Fustrassa keskitytään lihastasapainoon ja harjoittelu lisääkin liikkuvuutta ja avaa jumiutuneet lihakset. 

©eve

©eve

Tarjolla on erilaisia paketteja eri tavoitteisiin. Tänään otin itselleni paketin omia tavoitteita tukemaan. Itse tarvitsen ainoastaan avaamista ja venymistä. Keskitymme erityisesti avaamaan lonkankoukistajat, alaselän ja rintakehän, mitkä ovat mun ongelma-alueita. Tänään tehtiin ensimmäinen treeni ja mukavasti saatiinkin paikkoja auki. Treeni ei ollut, eikä sen ollut tarkoituskaan olla rankka, vaan enemmänkin avaava ja huoltava.

181_35307875576_2521_n

©Tony Hemsley

Treenin jälkeen oli todella raukea olo. Haukottelin jatkuvasti ja kotiin päästyäni otin makoisat päiväunet. Hassu juttu, sillä olin nukkunut todella hyvin viime yönä, jopa 11 h unta alla.

Tulen tekemään fustraa joka maanantai seuraavat kymmenen viikkoa ja tavoitteena olisi myös tehdä huoltavia harjoituksia omatoimisesti muutaman kerran viikkoon. Suurin ongelma on se, että mun on tosi vaikee motivoida itseni rauhallisempiin treeneihin ja venyttelemään. Toivottavasti saisin nyt tuloksien myötä uutta intoa jaksaa venyillä ja availla paikkoja myös omatoimisesti.

©eve

©eve


Terveellisestä ruuasta herkullisempaa

Monesti ajatellaan, että kaikki terveellinen ruoka on mautonta ja epäterveellisiä ruokia pidetään herkkuina. Tämähän on aika mustavalkoinen ajattelutyyli, mikä ei ihan pidä paikkaansa. Terveellisissä ruuissa on yleensä runsaasti ravinto-aineita ja makuja. Myös se mihin on tottunut, vaikuttaa omiin mieltymyksiin. Jos on aikaisemmin syönyt paljon sokeria ja rasvaisia pizzoja jne, maistuu vihannekset ja vähärasvainen liha varmasti ihan puulta. Kannattaa aina muistaa, että makuaistikin tottuu asioihin, älä siis luovuta heti.

Nyt aiheena on kuitenkin se, kuinka saada terveellisistä ruuista vieläkin maukkaampia. Avainsana on tietenkin mausteet! Olette ehkä huomanneet, että monissa resepteissäni on aina yksi sama asia: ”mausta kunnolla, paljon mausteita..” Tykkään kokeilla erilaisia mausteita ja näin olen löytänyt itseäni miellyttävät maut.

Jos miettii erilaisia herkullisia ruokia ja sitä mikä niistä tekee herkullisen, on vastaus yleensä juurikin mausteissa. Vaniljajäätelö (vanilja), piparkakut, pullat yms (kaneli, piparkakkumauste, kardemumma), pizzoissa on yleensä pizzamausteita, joita lisäämällä johonkin ruokaan voi se herättää makuaistissa juurikin pizzamaisen maun. Näitä erilaisia mausteita käyttämällä voi saada ruokaan hyvinkin samanlaisen maun, kuin epäterveellisessä vaihtoehdossa.

kuva

kuva

Monet mausteet ovat myös terveyttä edistäviä. Yrttien lisäksi tällaisia terveellisiä ja terveyttä edistäviä mausteita ovat mm. muskotti, inkivääri,kurkuma, valkosipuli, cayennenpippuri, kaneli (kohtuudella, koska liika kumariini ei ole hyväksi), chili, vanilja, lakritsi jne.. En ala nyt luettelemaan jokaisen mausteen terveysvaikutuksia, koska muulloin tästä tulisi todella pitkä teksti.  Valkosipuli sisältää mm. antibioottisia aineita, jotka torjuvat esim flunssaa, chilin ja muiden tulisten mausteiden on tutkittu nostavan kehon lämpötilaa ja sitä kautta energian (kalorien) palamista.  

Mausteita valitessa kannattaa jälleen kurkata tuoteselosteeseen. Moniin mausteisiin on nykyään (yllätys yllätys!) lisätty sokeria ja myös muita lisäaineita. Itse suosin Santa Maria Extra Fine Selection of Spices – mausteseoksia (kuva alla), joista olen käyttänyt chili explosion, garlic & pepper sekä chiken & steak makuja.

 

Esimerkiksi vihannekset saa maistumaan todella hyvälle, kun ne maustaa oikein omien mieltymyksien mukaan. Juuresmuusit tai sopat maistuvat omasta mielestäni aika mauttomalle ilman maustamista. Erilaiset yrtit, valkosipuli ja chili sopivat mielestäni hyvin vihannesruokiin.

Myös suola antaa makua, mutta suolan liikakäyttö ei tietenkään ole kannattavaa. Kun suolaa käyttää, kannattaa myös silloin miettiä laatua. Esimerkiksi Himalajan kristallisuola (ruususuola) on puhdasta luonnonsuolaa, joka on paljon parempi vaihtoehto kuin tavalliset ruokasuolat. Laadukkaassa suolassa on mineraaleja joita keho tarvitsee, eikä siinä ole samanlaisia haittavaikutuksia kuin tavallisissa.

Onko teillä omia lempimausteita?