Oletko tunnesyöjä?

Haluan heti alkuun muistuttaa etten ole psykologi (ai en vai? :D) ja mitään tieteellistä näyttöä minulla ei ole näistä omista pohdinnoista. Lähinnä omia ajatuksia ja muutama faktatieto kyseisestä vaivasta. Tunnesyömisellä tarkoitetaan sitä, että ihminen syö jonkin tunteen seurauksena normaalia enemmän ilman, että hänellä on nälkä.

Tämä kyseinen vaiva on mielestäni yleisempi mitä voisi ajatella. Voisin kuvitella, että usean ylipainon taustalla ei ole huono itsekuri, vaan henkilöt reagoivat erilaisiin tunteisiin syömällä. Tunteet voivat olla niin surua, iloa, stressiä tai vihaa, jolloin kehoa palkitaan tai rankaistaan ruualla. Tunteista voimakkaimman reaktion aiheuttaa kuitenkin viha. Monesti tunnesyömisen vallassa vain syödään ilman nälkää tai ilman, että edes sen kummemmin maistaa mitä syö.

Takana on rankka päivä, kaikki meni pipariksi ja ulkonakin sataa vettä, joten päätät helliä itseäsi. Ostaa levyn suklaata ja vähän muita herkkuja, käpertyä sohvalle makaamaan. Kuulostaako tutulta? 

Joskus tylsyys tai tekemisen puute ajaa myös syömään. Silloin kannattaakin keksiä jotain kehittävämpää puuhaa tai opetella vain olemaan ilman mitään tekemistä 🙂

Mielestäni tärkeintä tunneysömisestä parantumisessa on tunnistaa se ja miettiä mistä homma on alkanut. En halua antaa mitään kasvatusvinkkejä, koska itselläni ei jälkikasvua ole. Mutta jos lapsi esimerkiksi  tinttailee, kitisee,marisee niin monesti lapselle annetaan jotain syötävää (mehua, pullaa, karkkia) jotta hän rauhoittuisi. Lapsi kasvaa aikuiseksi ja hänelle on lapsesta asti opetettu, että silloin syödään kun v*tuttaa. 😀  Sama pätee toisin päin, jos lasta/nuorta palkitsee onnistumisesta herkuilla ja mäkkäreillä, jää tästä varmasti mielikuva päähän, että näin kuuluu tehdä. Tämä ei tietenkään ole aina näin ja varmasti poikkeuksiakin löytyy, mutta loogisesti ajateltuna monet tavat opitaan lapsena/nuorena ja niitä on vaikea muuttaa ilman, että ymmärtää mistä koko touhu on alkanut.

Monesti tunneasioita ei edes ajatella, mietitään vain että mikä minussa oikein on vikana. Miettimällä omaa elämää taaksepäin, löytyy useasti syyt poikkeavaan käytökseen, ja sitä kautta myös parantuminen ja muutoksien tekeminen on helpompaa. 🙂

kuva

kuva Mihin tunteisiin sinä syöt?

Jojoilemalla ja laihduttamalla liian tiukalla ruokavaliolla ajautuu myös helposti tunnesyömisen ja ahmimisen maailmaan. Ensin vedetään kitudieetillä, sitten sorrutaan ja ahmitaan, huonon omantunnon seurauksena vedetään kalorit taas minimiin ja homma lähtee alusta.

Olen kirjoittanut tämän varmasti jo satoja kertoja ja tulen varmasti kirjoittamaan vielä monta kertaa lisää, mutta paras tapa päästä eroon jojoilusta on suunnitella syömiset etukäteen, syödä säännöllisesti ja tarpeeksi paljon. Ensimmäinen askel on aina se ruokailujen säännöllistäminen ja kun se on hanskassa, voi alkaa miettiä tarkemmin syömiään ravinto-aineita. Unen tarvetta ei voi myöskään korostaa liikaa, väsyneenä kaikki on aina hankalampaa, joten muistakaa hyvät ihmiset nukkua riittävästi 🙂

Myös erilaiset ravintoaineiden puutokset aiheuttavat himoja ja niistä olen kirjoitellut enemmän täällä –> Kärsitkö ruokahimoista?

Onko täällä tunnesyöjiä? Miten käsittelette asiaa tai miten olette parantuneet kyseisestä vaivasta?

Lähde


Mitä odotat?

Tämä aihe putkahti päähäni tänään, kun toivoin omassa mielessäni viikonloppua saapuvaksi. olen itse ainakin sellainen, että odotan aina jotain. Mun on vaikea olla juuri tässä hetkessä ja nauttia siitä. Mielessä siintää aina se seuraava asia tai tavoite. Tällaisen ajatustavan vuoksi tunnit kuluvat, päivät pyörivät, viikonloput hujahtavat…Äsken oli kesä ja kohta on jo joulu ja sitten sama ”vuodenaikaodotusrumba” lähtee käyntiin.

Katse tulevaisuuteen

Katse tulevaisuuteen

Olen huomannut, että joudun itse keskittyä tähän asiaan. Mun täytyy rauhoittaa itseäni ja miettiä kaikkea mukavaa, mitä tapahtuu juuri sillä hetkellä. Uskon, että tätäkin asiaa pystyy harjoitella varaamalla aikaa rentoutumiseen ja siihen, ettei ole mihinkään kiire. Itsellä on kalenteri aina täynnä, joten täytyy alkaa taas karsimaan tilaa pelkälle olemiselle. Minä en ainakaan halua stressata päiviä pois ja odottaa jatkuvasti jotain. Haluaisin pystyä nauttia jokaisesta hetkestä ja päivästä, oli sitten maanantai tai lauantai.

Oli niin hauskaa ettei tiennyt itkeä vai nauraa niin päätin näköjään tehdä molemmat :D

Oli niin hauskaa ettei tiennyt itkeä vai nauraa niin päätin näköjään tehdä molemmat 😀

Miettikää jos elämästään nauttii vain viikonloppuisin, eli perjantai-sunnuntai akselilla (toisilla alkaa arki-ahdistus jo sunnuntaina), kuinka monta prosenttia elämästä nauttii ja kuinka monta kärsii? Meikäläisen hyvällä matikkapäällä laskettuna 20-30 % elämästä on mukavaa aikaa ja 70-80% kurjaa odottelua. Jos asia on näin, niin mielestäni silloin täytyy herätä ja tehdä asialle jotain! Itse pystyn nauttia arkipäivistä myös, kiitos ammattini josta nautin. Silti olisi mukavaa osata tarttua paremmin hetkeen ja olla odottamatta aina jotain.

DSC00637

Tänään tätä asiaa miettiessäni olin kotona ja mulla oli tunti ”luppoaikaa” ennen illan jumppia. Olin kuitenkin jo työmoodissa enkä pystynyt rauhoittua. Mulla on monesti pieni väli ennen illan työrupeamaa, mutta en kylläkään pysty kutsua sitä vapaa-ajaksi. Valmistaudun henkisesti tulevaan, katselen kelloa ja kertailen ohjelmia. Uskon, että delegoimalla asiat paremmin ja suunnittelemalla aikatauluni saisin itselleni myös tunnin pari rentoiluaikaa. Mulla on paha tapa jättää asioita viime hetkeen ja sitten stressailen tunti ennen jumpan alkua uusia liikkeitä ja kappaleita. 😀

Onko teillä jotain ajatuksia tätä aihetta koskien? Saa jakaa myös vinkkejä jos sellaisia löytyy.

Jotta ei menisi liian vakavaksi, linkkaan mielestäni uuden kivan biisin tähän loppuun. Kyykättiin tätä RPV tunnilla juuri äsken, minä ja 50 muuta innokasta jumpparia 🙂

kuvat: eve©


Tee sitä mistä tulet onneliseksi

Tulin eilen töistä kotiin ja tokaisin toiselle puoliskolleni että ”voi että kun olikin kivaa”, hän kysyi sitten, että niin mikä oli kivaa? Vastasin, että töissä oli kivaa, jumpissa niin hauskaa ettei olisi huvittanut lopettaa ollenkaan. Miehen mielestä se kuulosti todella oudolta, että jonkun mielestä töissä voi olla kivaa. 🙂

Äsken kun tulin töistä, aloin jo odottaa huomisen aamupäivän BODYATTACK-tuntia. Taidan olla vähän pimahtanut, mutta mä todellakin pidän mun työstä. Myös muistakin tehtävistä, kuin ainoastaan jumpista; mulla on mahtavat PT-asiakkaat ja treenaaminen heidän kanssa on aina yhtä mukavaa. Saan auttaa ihmisiä siinä missä koen olevani ihan hyvä; muuttamaan elämäntapoja ja voimaan paremmin. 

DSC00372

Muutamia vuosia sitten pohdin paljon sitä, mikä musta tulee isona. Jostain syystä koin, etten voi olla tällaisessa ammatissa mikä on monille muille vain harrastus ja väliaikainen etappi. Lopulta olen ymmärtänyt, että voin aivan hyvin sanoa että olen jo ”iso” ja ammattini on liikunnan ohjaus sen eri muodoissa. Mun unelmana on aina ollut tehdä jotain liikuntaan liittyvää, ja tälle kuntosalialalle jouduin aivan vahingossa. Mikä ihana vahinko! 🙂

Nykyään ajatellaan kovasti kaikkea miten täytyisi tehdä ja toimia yhteiskunnan ja muiden odotuksien mukaan. Käy koulut, opiskele, opiskele ja opiskele vielä vähän lisää. Hanki ”hyvä ammatti” josta saa hyvää palkkaa jne.. Monesti (ei tietenkään aina) se työpaikka, jonka parissa muuten vietetään n.8 tuntia päivästä, ei välttämättä ole lähelläkään sitä mistä tykkää ja mitä haluaa tehdä. Opiskelu tosin on hyvä asia, en halua antaa kuvaa että olisin sitä vastaan. Itsensä kehittäminen on aina plussaa ja auttaa etenemään kohti omia tavoitteita.

Mitä jos unohtaisi kaiken sen mitä muut ajattelevat ja tekisi juuri kuten itse haluaa? Se olet kuitenkin sinä, joka tulet tekemään työtäsi seuraavat 30-40 vuotta. Koskaan ei ole liian myöhäistä kääntää kelkkaa ja aloittaa jotain uutta, koskee se sitten työpaikkaa, harrastuksia tai vaikka sosiaalista elämää. Miksi pitäisi tyytyä johonkin mistä ei pidä, kun voi saada parempaa? Vaikka tämä teksti kohdistui eniten juuri työpaikkaan, niin samat jutut pätevät elämän joka alueella. Unelmiin kannattaa aina uskoa ja tehdä töitä niiden eteen. Yksi suosikki mottoni onkin ”ahkeruus palkitaan” 🙂

Itselläni on myös unelmia, jotka tuntuvat tällä hetkellä melko kaukaisilta ja vaikeasti tavoiteltavilta, mutta en aio antaa periksi. Ainakin on motivaatiota kehittää itseään!

DSC00326

What i like to do

En halua antaa kuvaa, että elämäni olisi täydellistä ja kaikki päivät pelkkää ilotulitusta ja juhlaa. Toki on päiviä, kun olen väsynyt tai ei kiinnosta olla iloinen, mutta niitä on onneksi paljon vähemmän kuin hyviä.

”Do what makes you happy. Be with who makes you smile. Laugh as much as you breathe and love as long as you live.”

Kuvat: Eve©


Syksyn haaste: neljännen viikon teema

Hei! Syyskuu on hurahtanut vauhdilla kohti loppuuaan ja vielä olisi yksi teemaviikko jäljellä. Kolme ensimmäistä viikkoa ovat käsitelleet aiheita ravinto, liikunta ja kehonhuolto, ja näiden kolmen avulla pääseekin jo aika pitkälle. Mielestäni tärkeä osa hyvinvointia ja tasapainoista oloa on myös psyykkinen hyvinvointi. 

Viimeisen viikon teemana on asenne ja positiivinen ajattelutapa. Haluan, että kokeilet seuraavaa juttua nyt välittömästi: Käännä suupielet ylös päin ja odota 🙂 

Aivot rekisteröivät hymyn ja lähettävät hyvän olon signaaleja vartaloon ja olosta tulee parempi. Pelkkä hymyily ei ehkä auta kaikkiin ongelmiin, mutta jos yrittää asennoitua positiivisesti asioihin, se tekee omasta elämästä helpompaa.

Olen aiemminkin kirjoitellut siitä, kuinka negatiivisille ihmisille tapahtuu negatiivisia asioita ja päinvastoin. Haluaisin, että jokainen kokeilee edes tämän yhden viikon ajan muuttaa ajattelutapaansa positiiviiseen ja asennoituu myös negatiivisiin asioihin asenteella ”kyllä se tästä”.

Me suomalaisethan tunnetusti vähättelemme itseämme, emmekä osaa aina ottaa kehuja vastaan, mutta siinä ei ole mitään väärää jos on ylpeä jostain onnistumisesta ja asiasta mitä on saavuttanut! Lisa Osbournen sanoin: ”Be your own hero!” 

be_your_own_hero-201834Olin viikonloppuna Tukholmassa Super Saturday tapahtumassa, josta on tulossa ihan erillinen postaus myös. Viikonloppu oli jälleen aivan mahtava ja nyt on niin inspiroitunut olo, ettei tiedä mitä tekisin…Tai no tiedän, pitäisi opetella uusi BODYATTACK82-ohjelma loppuun ja ohjata se illalla 😉

Lauantaina vedettiin nykyisiä uusia ohjelmia ja eilen kuvattiin ensi kevään LesMIlls-ohjelmat. En pysty sanoin kuvailla sitä fiilistä mikä kuvauksissa oli. Ajattelin, että nyt jos kuolen, voin kuolla onnelisena. Hetken kuluttua ajattelin, että sitten jos itse pääsen lavalle joskus, sen jälkeen voin kuolla vaikka saman tien 😀 

Unelmia pitää olla ja vaikka ne kuulostaisivat kuinka hulluilta ja mahdottomilta, niin ne pitävät sinut liikkeellä ja antavat energiaa jatkaa työskentelyä. Elisa on kirjoittanut unelmien saavuttamisesta hienon postauksen ja suosittelen lukemaan, ellet ole sitä jos tehnyt.

Oikein energistä ja positiivista viikkoa kaikille! Kokeilkaahan maanantai-vihan sijaan keksiä jokin positiivinen juttu tältä päivältä ja keskittyä siihen. Olen joskus tehnyt niin, että vietän maanantaina illalla ”viikonloppua”. Hyvää ruokaa ja leffailta. Jo tieto siitä, että illalla odottaa jotain mukavaa auttaa jaksamaan päivän läpi. 

Vaasalaiset! Tulkaahan testaamaan uusi BA82-ohjelma Ladylle illalla 17:30. =)


Ajatuksia suurista treenimääristä

Heippa! Tämä viikko ei ole vielä ohi, mutta ajattelin kirjoittaa hieman kuinka suuret treenimäärät onnistuvat ja miltä tuntuu tempoa se 3 tai jopa 4 h kovatehoista treeniä päivässä. Yksilöllisyys vaikuttaa tähänkin asiaan ja kilpa-urheilijoille monien tuntien urheilu on ihan arkipäivää. 

Normaalisti mulla on 6 päivänä viikossa se 2-3 h jumppia. Kaikki tunnit mitä ohjaan ovat aika kovatehoisia. En siis ohjaa rauhallisempia tunteja kuten pilatesta, venttelyä, huoltavia tunteja jne. Olen aikoinaan käynyt FitnessPilates koulutuksen, mutta se ei vaan oikeen ole mun juttu. Sama pätee kaikkii rauhallisempiin tunteihin, ainakin toistaiseksi.

Tavanomainen päivä sisältää yhden tunnin jumppaa kl 11.00 aamupäivällä ja n. 2h jumppia illalla. Tällä viikolla olen tehnyt myös tuurauksia ja määrät ovat olleet entistä suurempia. Olen tottunut tiettyyn treenimäärään ja heti kun määrä on noussut olen huomannnut että unen tarve on korostunut entisestään. Etenkin päivällä n. kl 14-15 aikaan iskee nuutunut olotila ja tällä viikolla olenkin koisinut 15-30 minuutin päiväunet. Unien jälkeen olo on taas normaali ja jaksan painaa. Uni on siis erittäin tärkeässä asemassa omassa arjessa ja nukun n. 8-10 h joka yö. 

Ne jotka ovat lukeneet säännölisesti blogiani tietävät, että syön terveellisesti (riippuu tietenkin aina mistä näkökulmasta katsoo). Syön joka päivä aamiaisen, lounaan, välipalan ja illalla jumppien jälkeen runsaan iltapalan tai lämpimän aterian. Aamupäivän jumpan jälkeen tapaan juoda myös fitnessgurun OneWheyIsolate – juomaa, jotta väli treenien päättymisen ja lounaan välillä ei olisi niin pitkä. Käytössä on myös samaisen FG:n vitamiinit ja muut tarvittavat napit 😉

Mulla menee myös niin että mitä enemmän urheilen, sitä vähemmän on ruokahalua. Yleensä se suurin ruokahalu ja nälkä iskee vasta sunnuntaina, kun pidän lepopäivän 🙂 Viikolla tunnen nälkää todella harvoin, syön vaan koska on pakko 😀 

Olen todella harvoin fyysisesti ”hyytynyt”. Tarkoittaen, että en jaksaisi urheilla, kunto loppuisi kesken tms. Jaksan todella hyvin ja kuntoni on aika rautainen jos saa kehua hieman 😀

Ainoa asia mikä joskus pistää vastaan on psyykkinen puoli, etenkin jos täytyy ohjata jotain samaa tuntia monta kertaa viikossa. Mulla täytyy olla monipuolisesti erilaisia jumppia, koska ohjaan niin paljon. Muuten ei kyllä pää kestäisi. Joskus jos vetää sen viidennen saman jumpan samalla viikolla voi ennen tuntia tuntua siltä että ei kiinnostais sitten yhtään. Yleensä kun pääsee asiakkaiden eteen ja laittaa musat päälle niin homma lähtee rullaamaan. Vaikka kuinka rakastan työtäni niin on mullakin päiviä kun ei huvita, eikä kiinnosta. Täytyy vaan osata sivuttaa ne fiilikset ja hoitaa homma kuten ammattilaisen kuuluu 🙂

Tunnit mitä ohjaan viikottain ovat siis: BODYATTACK, BODYSTEP, BODYCOMBAT, BODYPUMP, Spinning, Core, Aerobictunnit: Body,RPV, Move It (fatburning), TotalBodyConditon (Intervall treeni)

Tässä tämän viikon ohjelma, joka olikin näkyvissä aiemminkin:

Ma: 11.00 Spinning-BODYPUMP, 17.30 BODYATTACK, 18:45 Spinning + Core
 
Ti: 11.00 Spinning-BODYPUMP, 18:45 BODYCOMBAT, 19:45 RPV
 
Ke: 11:00 BODYATTACK + Core, 16:30 TBC, 17:45 BODYATTACK 
 
To: 8.30 Move It, 17:30 BODYSTEP
 
Pe: 11:00 BODY, 15:30 Spinning + Core, 17:30 BODYSTEP
 
La: 10:15 Spinning, 11:15 BODY
 

Monesti luullaan että jos urheilee paljon niin voi syödä huoletta mitä tahansa. Joillakin se voikin mennä niin, mutta ei kyllä meikäläisen tapauksessa, valitettavasti 😀 Saan katsoa aika tarkkaan mitä laitan suusta alas. Eikä tässä siltikään minkään unelma bodyn omistajia olla. Olenkin itse sitä mieltä että jos haluaa muokata kroppaa, niin ihan normaaleilla treenimäärillä ja hyvällä ruokavaliolla saa parhaat tulokset. Enemmän ei ole aina enemmän 🙂

Aamun pullistelu hetki 😀

Palautumiskykyni on aika hyvä, jonka ansiosta jaksan vetää treenit energisesti läpi päivästä toiseen. Kilpaurheilutaustalla on tähän oma osansa, nuoresta asti olen aina urheillut paljon. 🙂 Lisäksi omistan varmaankin hyvät geenit, koska en kärsi juurikaan koskaan minkäänlaisista rasitusvammoista tai vammoista yleensä 😀 (ei varmaan olisi pitänyt kirjoittaa tuota lausetta..)

Oletteko te löytäneet omalle kropalle sopivan määrän urheilla? Montako kertaa viikossa treenaatte ja minkälaisia treenejä?