Trendinä terveys

Iltaa! Kukaan ei ole jäänyt paitsi siitä että nykyään on in olla sporttinen, elää terveellisesti ja syödä puhtaasti. Tämähän on aivan loistava buumi ja toivottavasti jääkin pysyväksi ilmiöksi. Tiedän, että monia alkaa jo jopa ärsyttää joka puolelta pursuavat #fit #eatclean #girlswithmuscles – kuvat, mutta näin käy melkein aina kun jotain asiaa hehkutetaan tarpeeksi.

Syy miksi otan aiheen esiin on se, että vaikka puhutaan paljon terveellisyydestä ja ihannoidaan urheilullista vartaloa niin lähes jokaisessa inspo kuvassa komeilee vartalo joka on aika kaukana normaalista vartalosta. Vartalosta joka olisi mahdollista saada parilla salitreenillä, jumppaamisella ja maitorahkalla 🙂

Anna Virmajoki

Ylläolevan kaltaisia kuvia voi ihannoida ja on hienoa että on jotain tavoitteita ja idoleita, joista saa inspiraatiota sekä motivatiota. Toisaalta täytyy myös ymmärtää että tuollaisen vartalon eteen täytyy tehdä todella paljon töitä, sekä luopua monesta asiasta. Kaikki ollaan tietenkin yksilöitä ja joillekin matalan rasvaprosentin ja lihaserottuvuuden saalistaminen voi olla kaukana terveellisyydestä.

DOVEN mukaan normaalit naiset näyttävät tältä 🙂

Jos ennen oli paineita siitä että piti olla laiha, nyt on paineita siitä että pitäisi olla timmi ja lihaksikas kroppa. Puhtaasti syöminen voi lähteä myös hanskasta jos kaikki missä on lisäaineita tai jotain muuta aiheuttaa stressiä. Syöminen ja ravinto-aineiden liika miettiminen ei ole koskaan hyväksi ja liiallinen pakkomielle oli se sitten kaloreiden välttämistä tai vaikka niiden lisäaineiden välttämistä voi aina johtaa syömishäiriöhin sekä muihin ongelmiin. Kohtuus kaikessa 🙂

Jamie Eason voisin ottaa kroppasi, kiitos! 😉
Keskitytään edelleen terveyteen, hyvinvointiin, treenaamiseen sekä puhtaaseen ravitsevaan ravintoon, mutta pidetään mielessä että kaikkien ei tarvitse näyttää fitnessmallilta kun kesä koittaa. Ollaan ylpeitä omista vartaloista ja hoidetaan niitä fiksusti omien tarpeiden mukaan.
Kivaa Sunnuntai-iltaa!

Mustavalkoista…

Heippa! Mä oon päättänyt että en ota itseeni negatiivisista kommenteista blogissa. Koska lukijamäärät on kasvaneet huimasti niin myös muutama nega on ilmestynyt joukkoon. Pakko kuitenkin oikaista pari asiaa…

Aikaisempi laskiaispulla toteamus ei tarkoittanut sitä että pullaa ei mielestäni saisi syödä, tai että paheksuisin sitä jotenkin…Mainitsin vaan kuinka hassua oli kun bookit ja instagram yms täynnä kuvia ja hehkutusta näistä pullahommista. Kukin syököön pullia vaikka joka päivä, ei haittaa mua 🙂

Pelkkää tekstiä lukemalla ei näe kirjoittajan ilmeitä tai eleitä, jolloin huumorimielessä kirjoitettu teksti voi saada ihan erilaisen vaikutuksen lukijaan. Ne jotka mut tuntee tietää että en ole ylimielinen.
Ne jotka on mut nähnyt tietää myös että näytän aivan normaalilta, en liian laihalta tai vähärasvaiselta 😀 Harrastan urheilua yhtä paljon kuin kilpa-urheilijat, joten tästä syystä myös rasvaprosenttini on samaa luokkaa kuin urheilijoilla.

Sitten hieman positiivisempiin juttuihin joita on tänään piisannut mukavasti.. Kiitos ihanat!! 🙂

Päivän Vaasan Ikkuna 🙂


One Moment

Mitä tehdä jos herää kl 6.00 eikä oo mitään muuta hommaa? No, aina voi tulla bloggailemaan ja keräilemään ajatuksia 🙂

Kävin eilen lekurilla ja luojan kiitos olkapää on vaan kokenut kovan iskun eikä repeämiä ole. (ainakaan lääkärin mukaan)
Voin kertoa että en nukkunut kovinkaan montaa minuuttia sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, kun mielessä pyöri kaiken maailman kauhukuvia mitä on voinut käydä. Piti tietenkin alkaa googlailemaan olkapää-juttuja ja sieltä sitten luin että usein olkapäävammojen ainoa hoitokeino on leikkaus, joka olisi tietänyt 3-4kk saikkua. 3-4 kuukautta!!? Mitä mä sitten tekisin?

Supraspinatusjänteen repeämästä voi koitua paljon harmia

Arvatkaa oonko miettinyt kuinka paljon mä oon riippuvainen urheilusta. Jos yhtäkkiä en pääsisi enää treenaamaan/jumppaamaan niin koko se mitä mä olen katoaisi. Aika säälittävää sinänsä 😀

Nykyään mietin usein sitä kuinka hyvin mulla on kaikki asiat. Mulla on vakituinen työ jota rakastan ja jota tekisin melkein 😉 ilman palkkaakin, ystäviä ympärillä ja kotona on kaikki hyvin.
Vaikka joskus on vähän rankkaa, pitkiä päiviä ja paljon kaikkea meneillään niin voin kertoa, että nyt kun en sitten pystykään elää normaalisti sitä arkea niin haluaisin sitä enemmän kun mitään.

Tää kuulostaa jo ehkä hieman dramaattiselta, eihän tässä mitään suurempia oo tapahtunut. Ehkä oon pari päivää poissa, ehkä koko viikon. Mut pelkästään se ajatus mitä olisi voinut käydä säikäytti kovasti. Yhdessä hetkessä voi tapahtua niin paljon mikä voi muuttaa kaiken.

Yksi asia mitä mun täytyis opetella on olla armollisempi itseeni kohtaan. Vaadin itseltäni paljon ja vähän enemmän. Rima on asetettu korkeelle ja tuntuu että se nousee vaan kokoajan 😀
Fakta on se että mä oon todella harvoin väsynyt, hyytynyt tai edes huonolla tuulella, mutta myös se fiilis että mä en koskaan saa olla heikko on aika rankkaa välillä…
En oikeen tiedä missä vaiheessa musta on tullut tällainen suorittaja. Nuorempana otin kaiken vähän liiankin rennosti. Nykyään jos kotona tiskipöydällä näkyy yksikin tiskaamaton lasi tai lattialla roskia alkaa tyyliin ahdistaa. Tai jos en oo hoitanut kaikkia 100 työasiaa yhden päivän aikana, oon laiska ja saamaton. 😀

Kuten huomaatte mulla on ollut ilmeisesti aikaa ajatella vähän muita asioita mikä on ihan hyväkin juttu. Yritän kovasti opetella pelkän olemisen jaloa taitoa 🙂


Liikunnan ILO

Haudi! on sanomattakin selvää että tämän hetken kuuma trendi on käydä kuntosalilla! Aikaisemmin etenkin naiset välttelivät kuntosalitreenejä liian suurien lihaksien pelossa 😀 Nykyään asioista onneksi tiedetään enemmän ja tiedetään myös että paras tapa muokata kroppaa on kuntosaliharjoittelu. Käsi ylös kuinka moni teistä on aloittanut säännölisen kuntosaliharjoittelun viimeisen vuoden aikana?



Avaan nyt hieman ajatuksiani, saatte sitten kommentoida oletteko samaa vai eri mieltä 😀 Välillä tuntuu että tämäkin ”trendi” on tavallaan lähtenyt käsistä. Monet pakottaa itsensä salille sen 4-6 kertaa viikossa koska ”se on ainoa oikea tapa treenata nykyään”. Lihaksia on pakko saada, jotta voi olla kiinteä ja niin edelleen… Välillä tuntuu että liikunnan ILO (ja elämän ilo?) katoaa kokonaan kun pyritään vaan suorittamaan täydellistä elämää.

Pitää käydä salilla, mutta pitää tehdä myös aerobista, ei voi kuitenkaan käydä liikaa jumpissa jottei se syö tuloksia salitreeneistä…Jumpissa ei voi käydä joka päivä, koska ei oo hyvä tehdä kovatehoisia suorituksia niin useesti viikossa. Kuitenkaan kevyitä hölkkätreenejä ei enää hyödytä tehdä juurikaan, koska ihmiskehoa ei ole luotu hölkkäämään ja sitä paitsi juokseminen on erittäin kuluttava laji jaloille..Pitää muistaa käydä myös pilateksessa, yogassa  ja venyttelyssä että kroppa saa tarpeeksi huoltoa, toisaalta uudet tulokset todistavat ettei venyttely olekaan niin tärkeä juttu kun aikaisemmin on luultu…

Vaikka miten tekisi ja treenaisi niin aina voisi tehdä eri tavalla ja paremmin, eikö vaan? Mitä jos kerrankin unohtaisi tavoitteet ja tulokset ja tekisi sitä mikä tuntuu hyvältä ja mitä haluaa tehdä?

Tietenkin löytyy myös ihmisiä jotka ovat nostaneet painoja jo pitkään ja nauttivat juurikin siitä treenitavasta, mutta uskon että on myös paljon sellaisia kuntoilijoita jotka vain seuraavat erilaisia trendejä ja liikuntamuotoja sen mukaan mikä on sillä hetkellä IN ja paras tapa laihduttaa, kiinteyttää tai mitä nyt ikinä haetaankaan 😀
Muistatteko ne ZUMBA mainokset jossa sanottiin että yksi zumba tunti kuluttaa jopa 1000kcal, ei herranjumala mitä hevonpaskaa 😀 Zumbatunnit pyörii edelleen, mutta suosio on kyllä laskenut siitä mitä se oli alussa.  Onko täälä joku joka sai sen huikeen unelmabodin zumban avulla??
(Zumba on varmasti mukava ja tehokas treenimuoto ei sen puoleen, se nyt vaan tuli ekana mieleen näistä trendi-ilmiöistä)

Päivän sanoma on siis LIIKUNNAN ILO! Tehkää sitä mitä tykkäätte tehdä ja tehkää sitä paljon <3

PS. Suorittamiseen liittyen mun poikaystävä aina sanoo mulle että mä suoritan mun kaikki päivät läpi 😀 ”hei suorittaja, mitä sä nyt taas stressaat” …Tossa on tietty huumoria mukana, mutta meikäläinenkin vois oppia relaamaan joskus vähän enempi kaiken suhteen 😉


Karppimielipide

Moikka!
Viime päivinä on mediassa pyörinyt paljon keskustelua Karppaamisesta eli vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, joka on tällähetkellä aika suosittu ”trendi” etenkin laihduttajien keskuudessa.
Ajattelin kirjoittaa tästä aiheesta lyhyesti oman mielipiteen, koska musta tuntuu että aina aiheesta kirjotetaan todella ”mustavalkoisesti” eli joko tämä on ainoo mahdollinen keino laihtua/elää tai sitten joku vauhkoaa tyyliin ”karppaukseen voi kuolla” – meiningillä.
Mulla ei oo henk.koht mitään hiilareita vastaan, tarvitsen niitä koska urheilen paljon kovalla teholla jolloin hiilihydraatit ovat kropan ensisijainen energianlähde. En kuitenkaan näe siinä mitään väärää että sellainen henkilö joka ei liiku hirveästi/lainkaan vähentäisi HH nauttimista tai vaihtaisi esim. pastan,perunan,riisin yms kasviksiin, vihanneksiin… Liikkuvien ihmisten kannattaa mielummin miettiä hiilarien lähteitä, kuin niiden pois jättämistä.
Mun mielestä tärkeetä on miettiä minkälainen ruokavalio sopii itselle ja omiin tarpeisiin eikä mennä kuin päätön kana kaikkien trendien ja ”uusien tutkimuksien” mukana. Jos ajattelee liikaa mitä saa ja ei saa syödä niin siitä tulee ihan varmana ongelma ja homma voi lähtee käsistä jolloin tuloksena on syömishäiriöitä, painon jojoilua ja muita ongelmia.
Kaikkien asioiden ei aina tarvitse olla joko tai, tärkeintä on löytää kultainen keskitie ja kulkea sitä. Tämä pätee yhtälailla  ruokaan, urheiluun, ja vaikkapa laihduttamiseen.
Oon itse ollut juuri sellainen että ajattelin että joko treenaan tyyliin 4h päivässä tai en ollenkaan, ja jos vaikka jonain päivän ”alitin riman” jonka olin itse asettanut niin epäonnistuin. Nykyään oon edelleen tarkka ruokavaliostani ja treenistäni, mutta en kuole siihen jos suunnitelmat muuttuu tai treenimäärät ei ole aina juuri niin suuret kun olin ajatellut 🙂

Relax, take it easy…