Heippa! Uusi vuosi ja uudet kujeet. Monet ovat jälleen aloittaneet uuden paremman elämän ja päättäneet muuttaa huonot tavat paremmiksi. Kuitenkin vain pieni prosentti näistä muutoksista lopulta onnistuu. Ajattelinkin pohtia, miksi uusien asioiden omaksuminen on niin hankalaa ja miksi tavoitteita on niin hankala saavuttaa?
Kaikista kliseistä huolimatta, mielestäni yllä olevassa kuvassa on erittäin hyvä pointti. Kun esimerkiksi uusi vuosi alkaa, muutoksien teko tuntuu jännitävältä ja uudelta. Haaveillaan paremmasta kropasta, isommista lihaksista tai vaikka terveellisemmästä ruokavaliosta. Lomailu ja syöminen alkavat kyllästyttää ja halutaan tehdä jotain ihan uutta. Alkuunhan rutiinitkin sujuvat tosi hyvin ja motivaatiota on enemmän kuin riittävästi. Jossain vaiheessa, uusista jutuista alkaa tulla rutiinia, jolloin ne alkavat ehkä puuduttamaan, kyllästyttämään ja motivaatio laskee. Mitä silloin tulisi tehdä?
Helpointahan olisi heittää hanskat tiskiin ja palata vanhoihin tapoihin. Silloin kannattaa kuitenkin pysähtyä hetkeksi ja miettiä miksi ylipäätään aloitti muutoksen ja mikä on muutoksen tavoite. Onko tavoitteeseen pääsy edelleen tärkeää ja kuinka kovasti haluaa saavuttaa tavoitteensa. Sen jälkeen täytyy vain repiä itsensä ylös ja tehdä asialle jotain. Minä uskon, että jos jotain oikein kovasti haluaa, niin silloin kaikki on mahdollista. Ahkeruus palkitaan AINA. Muutoksia ei kuitenkaan tapahdu, ellei niitä tee itse. Jos jotain lähtee tavoittelemaan puolivaloilla, on myös tulokset sellaisia.
Negatiivinen ajattelu johtaa yleensä negatiiviseen tulokseen. Jos ajattelee heti herätessään kuinka pimeää ja masentavaa on, niin päivästä tulee aika varmasti juuri sellainen. Jos muutoksia tehdessä löytää asioista vain negatiiviset puolet, miten koskaan voisi olla onnelinen ja tyytyväinen. Ajattelutyylillä on todella suuri vaikutus siihen miten itse voimme.
Monestihan tuloksia toivotaan mahdollisimman nopeasti ja jos tuloksia ei ala näkymään parin viikon jälkeen, ollaan valmiita luovuttamaan. Kannattaa kuitenkin miettiä, että jos on syönyt huonosti viimeiset 2 vuotta, miten sen kaiken voisi korjata 2 viikossa? Jo muutoksia tehdessä, kannattaa ottaa realistiset tavoitteet ja valmistautua siihen että homma tulee ottamaan oman aikansa. Tällöin pettymyksiäkään ei tule niin helpolla. Muutoksien teko ei tosiaan aina ole helppoa, mutta jos jotain oikeasti tahtoo niin tavoitteeseen pyrkiminen ja kaikki siihen laitettu työ on kyllä kaiken sen arvoista.
Tsemppiä kaikille, pysykää tiukkana! 🙂

















