SE RENTOUS

Täällä ollaan vietelty hyvin relaa sunnuntaipäivää. Heräsin todella aikaisin, jo ennen seitsemää, joten päivä on tuntunut myös aika pitkältä. Paljon on kuitenkin saatu aikaseks ja ihan kiva niin. Mun työpaikalla järjestettiin tänään henkilökunnan brunssi, ennen kuin ovet aukes kaikelle muulle treenikansalle. Ruokaa kyllä jäi sen verran paljon yli, että myös ensimmäiset treenaajat pääsivät maistelemaan herkkuja! Ihan loistava tapa tavata työkamuja rennossa ilmapiirissä, ilman kiirettä. Ruoka oli ihan sairaan hyvää ja sitä tulikin syötyy oikeen huolella. Kuitenkin kotiin tullessa mulla oli taas nälkä, joten ei muuta kuin välipalaa kehiin. Eve kysyikin, että mihin vatsaan sä tota safkaa vedät ja samaa mietin välillä itekin. Ruokaa on taas uponnut sellaisia määriä, ettei edes kehtaa kertoa. 😀

Rentous on sana, joka ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen kun tätä blogia lukee. Mä oon silti viime aikoina miettinyt aihetta enemmän ja löytänyt myös omasta mielestäni tietynlaisen rentouden kaikkeen treeniin ja ruokavalioon liittyvään. Olen sellainen tyyppi, että kun innostun jostain, niin innostun sitten ihan sata lasissa ja vielä vähän päälle. Ravinto ja liikunta on tietysti hyvin suuressa määrin kiinnostavia aiheita ja tykkään hirveesti panostaa niihin, joskus ehkä vähän liikaakin. En kuitenkaan koskaan voisi puhua mistään pakkomielteestä, sillä mielestäni pakkomielle on asia, joka raivaa tieltänsä kaiken muun. Ei esimerkiksi voida tehdä yhtään poikkeusta, joka kaataisi oman ruokavalion jne. En koe, että mulla olisi ongelmia tällaisissa jutuissa ja pystyn myös ottaa hyvinkin rennosti tällaisissa tilanteissa tarvittaessa.

kuva: Riikka, tsekatkaa otsasuoni! :D

kuva: Riikka, tsekatkaa ohimosuoni! 😀

Huomasin tässä taannoin, että oon taas ”vähän” innostunut kaikesta terveellisyydestä ja aloin miettimään, että ehkä vähempikin riittää. Edelleen otan ne kaikki vitamiinit ja syön vihannekset, mutta maailma ei kaadu jos yhdellä aterialla on pelkkää kurkkua ja tomaattia, koska salaatit on loppu. Tiedättekö, sitä huomaa vaan menevänsä siihen moodiin, kun tietyt asiat on kiinnostavia ja tärkeitä ja sitten on vielä tällainen kaikki tai ei mitään – tyyppi. Hyvänä puolena tietysti se, että kun jotain haluan, menen yleensä vaikka läpi sen kuuluisan harmaan kiven. Ei ole esteitä, ainoastaan hidasteita. 🙂

Kirjoitin perjantaina sokerista ja herkuttelusta, kuinka niiden syömisestä ei kuitenkaan loppupeleissä tule niin hyvä olo ja nyt tuntuu, että oon viime aikoina löytänyt tähänkin sopivan rennon tyylin. En ole siis syönyt perinteisiä karkkeja tai sipsejä, mutta sen sijaan leiponut ja väsäillyt omia, terveellisempiä herkkuja. Oon toki harrastanut tätä aiemminkin, mutta mä oon kans sellanen että jos päätän olla vaikka herkkulakossa, niin oon sitten kunnolla enkä syö yhtään mitään, en edes sitä raakasuklaata. 😀 Tällä kertaa en oo päättänyt mitään tiettyä aikaa, saati julistanut sadoille tuhansille ihmisille että oon jossain lakossa, vaan mennyt fiiliksen mukaan ja erittäin hyvin on mennyt tähän saakka. Saatan joskus aiheuttaa omilla sanoilla ja teoilla hirveesti paineita itselleni, mikä on todella typerää.

Päivän herkkuannos, santsasin kyllä vielä kahdesti tän jälkeen! :D

Päivän herkkuannos, santsasin kyllä vielä kahdesti tän jälkeen! 😀

Jossain vaiheessa rupesin blokkaamaan vähän liikaa ruoka-aineita pois, koska kaikessa on jotain epäterveellistä. Syöt sitten sitä tai tätä, aina jossain on tutkimus että se aiheuttaa syöpää tai jotain muuta. Gluteeni ja maito olivat hetken täyspannassa, mutta nyt oon kyllä syönyt niitäkin silloin tällöin, eikä ongelmia ole. En väitä, että aiemmat mielipiteeni olisivat vääriä, mutta kohtuus taitaa olla mun kohdalla kuitenkin se paras vaihtoehto myös tässä asiassa. 🙂

Blogatessa sitä kertoo mielipiteitä ja ajatuksia, jotka saattavat kuitenkin muuttua ajan kanssa. Tavallisessa elämässä se on täysin normaalia, mutta kun kirjoittaa asioita julkisesti, joskus tuntuu, että ne ovat sitten ikuisesti kiveen kirjoitettuja ja muuttuneet ajatukset aiheuttavat hämmenystä. Mutta kun sä silloin sanoit, että oot sitä mieltä niin miks oot nyt tätä mieltä? Mielipiteet voi muuttua ja ajatukset vaihtelee. Saattaa olla että oon kohta sokerilakossa, tai vetelenkin jätskiä joka päivä, mutta näillä mennään tällä hetkellä.

Rentous on oikeesti ihan hyvä juttu, eikä maailma kaadu jos joskus ottaa askeleen vähän eri suuntaan kuin on tottunut. Kokeilkaa vaikka. 😉


MUT ON VALITTU!

Heippa! Osa ehkä luki mun kirjoituksen haaveista ja unelmista, jossa kerroin että hain Les Millsin The One Superstar kilpailuun. Eilen sainkin sitten sähköpostia, että meitsi on valittu mukaan! Olin tietysti iloinen, mutta samalla alkoi jännittää ihan hulluna. Mulla ei ole mitään hajua, kuinka moni on hakenut ja kuinka moni on valittu, mutta silti, siisti homma!

Sain ohjeeksi valita kappaleen Bodyattack-ohjelmasta, joka on 2 vuoden sisältä ja alle 5 minuuttia. Olin ajatellut ohjaavani jonkun sykehuipun, eli nelosen tai ysin, mutta tuo aikaraja sulkee melkein kaikki kyseiset biisit pois. Koska koen olevani ”parempi” noissa menevissä tsipaleissa, ajattelin sitten valita jonkun kasibiisin, eli intervallin. Katselin nopeasti mitkä jää alle 5 min ja silmiin osui tuo viime mixauksessakin ollut ohjelman 81. ”Try”. Katselin että tuo ohjelma on julkaistu aikalailla 2 vuotta sitten, pitää vielä tarkistaa mahtuuko se mukaan.

Nyt kysyisinkin teiltä hyvät jumppaajat, tuleeko teille mieleen hyviä vanhoja biisejä, joita voisin miettiä vaihtoehdoiksi? Yksi asiakas sanoi että ota joku missä on kerähyppyjä, mitä olin kyllä itsekin ajatellut, mutta nekin on yleensä noissa sykepiikeissä mukana. 😀

Eilen kun kerroin kaverille tästä jutusta, hän tokaisi (positiiviseen sävyyn) että sä kans saat aina mitä haluat/pääset sinne minne haluat. Itselle tuo lause kuulosti aivan hullulta, koska en tosiaan ajattele niin. Itseasiassa viime aikoina oon tuntenut itseni ihan surkeeksi kaikilla osa-alueilla ja tuntuu, että kaikilla muilla asiat skulaa paremmin. Joskus sitä miettii, että on niin epäreilua kun toiset aina saa kaiken mitä haluaa ja menee muutenkin hyvin. No, tulin pohtineeksi asiaa enemmänkin ja uskon, että monesti sitä olettaa toisten ihmisten elämästä paljon enemmän kuin tietää. Blogit ja instagramit antaa tiettyä kuvaa ja eihän sitä tule kuitenkaan aina mietittyä, että ei nuo jutut kerro aina ihan kaikkea. Se on vaan lähinnä sitä pintakiiltoa.

IDOLYMPUS DIGITAL CAMERA

kuva: Riikka

Välillä mulla on kausia, että ei yhtään huvita selailla instagramin feediä, tai lukea blogeja, koska ne aiheuttaa lähinnä ahdistusta siitä miten kaiken pitäisi sujua. Näitä kausia ei ole usein ja suurimmaksi osaksi saan enemmänkin inspiraatiota toisista, menestyvistä ihmisistä. En seuraa säännöllisesti mitään tiettyjä blogeja, vaan lähinnä selailen kiinnostavia aihepiirejä läpi. Itse kun kirjoittelee näistä treenijutuista, on ihan mukavaa lukea jotain ihan muutakin välillä.

Mitäs sanotte? Ahdistaako teitä koskaan pintakiilto, vai osaatteko suodattaa kaiken lukemanne ja keskittyä vain siihen omaan juttuun?

..Ja hei, pistäkääs niitä lemppari attack-biisejä!! 🙂


TYYTYMÄTÖN

Se olis jälleen viikonloppu ovella! Mulla on jostain syystä ollut vähän huono viikko ja oon itekin ihmetellyt että mistäs nyt tuulee. Muhun on iskeny johku ihmeen tyytymättömyys-vaihe, eli tuntuu että oon tyyymätön kaikkeen mitä oon ja teen. Periaatteessa oon tehnyt asioita ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta silti tuntuu että vois tehdä paremminkin. Tuntuu myös tyhmältä olla tyytymätön kun ei ole oikeastaan syytä siihen ja siitä tulee vielä lisää stressiä. On vissiin liian pienet murheet, kun keksii tällaisestakin itselle ongelman. 😀 Hehe. Siis en mä nyt mikään masentunut kuitenkaan ole, mutta pitäähän sitä johonkin päästä avautumaan. Treenit on kulkenu hyvin ja nyt oon taas päässy vihdoin tuttuun rytmiin kiinni, tuntuu että koko toukokuun ajan on ollut jatkuvasti jotain pyhiä tai esteitä, että oon tehnyt vaan ”vajaita treeniviikkoja” joka voi tietysti vaikuttaa myös oloon. Ruokailut on menneet ihan samalla kaavalla myös, mutta silti jokin mättää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Musta tuntuu myös siltä, että täytyy kirjoittaa tosi varovasti tän kaltaisista jutuista blogiin, sillä joku tulee saman tien valittaamaan jostain syömishäiriöistä tai siitä jos en satu olemaan tyytväinen itseeni. Ehkä koen jollain tavalla painetta, että mun pitäis aina olla joku superihminen, joka on iloinen, energinen ja hyvässä kunnossa! Suurin osa odotuksista tulee kyllä yllättäen ihan omasta päästä, heh.

En tiedä mikä tän kirjoituksen pointti on, mutta piti päästä raapustelemaan ajatuksia johonkin. Oon myös viime aikoina ollut jotenkin hirveen tarkka siitä, mitä voin tänne laittaa. Rima on noussu aika korkeelle, verrattuna mitä se on ollut. Jos kirjoitan tällaista puutaheinää, tuntuu heti, että ei se ole julkaisemisen arvoista, toisaalta mä oon aina halunnut pitää tämän puuhan myös hauskana ja välillä kirjoitella vaan kuulumisia ja kevyempiä höpinöitä blogiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt olisi tarkoitus lähtee ohjaamaan Bikini Bootcampia ja odotan hommaa pienellä kauhulla. Viime viikon tunti jäi väliin Helsinkireissun vuoksi, joten tänään on varmasti melko hapokasta. Iltapäivällä pitäis jaksaa vielä spinnata ja pumpata kevään viimeinen spinnpumppi, että tsemppiä vaan mulle!

Mukavaa viikonloppua! 🙂

Kuvat: Riikka


KETÄ OIKEEN USKOA?

Nykyään informaatio on hyvin helposti saatavilla. Netistä voi lukea vastauksen mihin kysymykseen tahansa, toki joistakin aiheista löytyy myös paljon vaihtelevia mielipiteitä ja ruokavalioon liittyvät asiat ovat yksi sellainen viidakko, joka voi sekoittaa monen pään. Oli jostain asiasta tehty tutkimus tai ei, kaikki ei vain aina sovi kaikille. Toki on olemassa joitakin perusasioita, jotka sopivat kaikille ihmisille, mutta yksilöllisiä eroja on paljon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joku kysyi taannoin, mitä mieltä olen henkilöstä joka liputtaa lähes pelkkien hiilareiden syömisen puolesta ja treenaa vain silloin tällöin. Henkilö itse on hyvässä kunnossa ja hoikka. Tietysti moni voi innostua asiasta ja kokeilla samaa metodia. Uskon, että kaikille tällainen tyyli ei kuitenkaan välttämättä toimi. Joku toinen taas paasaa vähähiilarisen ruokavalion puolesta, koska on itse saanut upeita tuloksia sen avulla. Itse olen yksi esimerkki siitä, ettei kyseinen metodi toimi mulle, kroppa menee vaan jumiin, ja rasvat pysyy. Olen nimittäin kokeillut vähähiilarista, kun omasin enemmän rasvaa. Usein urheilijoilla ja luonnollisesti hoikilla ihmisillä onkin ns. hyvä insuliinirherkkyys, eli heille sopii hiilihydraatit hyvin ja keho pystyy niitä käyttää tehokkaammin. Vähemmän aktiivisille taas passaa toisenlainen ruokavalio. Paljon on kiinni geeneistä, mutta paljon on myös kiinni itsestä ja siitä millaisilla elintavoilla vetelee päivästä toiseen. Hyvin ravittu kroppa kestää paremmin herkuttelua ja poikkeuksia. 🙂

Oma mielipiteeni on luultavasti tullut selväksi blogitekstien perusteella, mutta se mitä itse haluan aina painottaa, on löytää se oma juttunsa. Kokeileminen on aina hyvä juttu, itsekin kokeilen erilaisia metodeja ja juttuja ja jätän niistä toimivimmat mukaan. Jos ei kokeile, ei voi tietää. Jos voit hyvin psyykkisesti, olet energinen aamusta alkaen, jaksat arkirutiinit ja nukut hyvin, niin silloin ei ehkä ole edes tarvetta vaihtaa tyyliä? Toisaalta, moni on niin tottunut joihinkin epänormaaleihin ”ongelmiin” ettei edes tiedosta, miten hyvin asiat voisi olla. Kannattaa siis olla avoin uusille asioille, mutta kuitenkin riittävän kriittinen ja kuunnella omaa kehoa.

IDOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Monesti uudet asiat tyrmätään heti, ilman minkäänlaista kokemusta. Miten voi sanoa, että gluteenittomuus on ihan huuhaata, jos ei ole edes kokeillut? Sama jos sanoisin, että iphone on ihan paska puhelin, koska luin yhdeltä nettipalstalta mielipiteen. Itselläni taas on Samsung. Gluteenittomuus oli vain esimerkki, mutta pätee moniin asioihin.

Summasummarumina, avoimuus tuo uusia asioita ja oivalluksia niin ruokavalion, kuin myös treeninkin suhteen. Kokeilla voi, mutta ei kannata pettyä jos jokin asia ei toiminutkaan, kuten olit ajatellut. Ihmiset, joiden mielestä on vain yksi ainoa sopiva tapa kaikille, eivät ole välttämättä parhaita informaation lähteitä.

Vaatteet: Kari Traa (saatu)

Kuvat: Riikka


4 OHJETTA JOILLA UNELMAT KÄY TOTEEN

Mikä erottaa onnistujat niistä, jotka jatkuvasti vain toivovat haaveidensa toteutuvan? Toivominen ja tekeminen ovat eri asioita, ja vaikka asioilla on yleensä tapana ratketa ja loksahdella kohdilleen, on silti omalla tekemisellä suuri rooli. Jokainen kilpa-urheilija tietää, että harjoittelukaudet on tarkoin suunniteltu etukäteen. On pitkän tähtäimen suunnitelma, lyhyen tähtäimen suunnitelma ja sitten on ne välietapit, joilla mitatataan missä vaiheessa mennään. Suunnitelmallisuus on erittäin iso ratkaisija menestyksessä ja sitä käytetään aivan liian vähän tavallisessa elämässä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Monesti on mielessä asioita, joita haluaisi toteutuvan. Joskus ei edes uskalla mainita niistä ääneen, sillä pelätään epäonnistumista. Olen huomannut myös itsessäni näitä piirteitä, teen paljon asioita joita osaan ja joissa olen hyvä, mutta jos luvassa on jotain uutta tai mahdollisuus epäonnistua, saatan jättää asian väliin. Miksi? Mikä epäonnistumisessa on niin pelottavaa? Sometimes you win, sometimes you learn. 

Toinen este on luultavasti se, ettei tiedä miten lähtisi liikkeelle? Mitä pitää tehdä että saavuttaa tavoitteensa? Olen ennenkin kirjoittanut oma-aloitteisuudesta ja siitä, miten nykyään kukoistaa tyyli, ettei hirveesti jakseta tehdä itse mitään. Jos mietitään kahta henkilöä, joista molemmilla on sama haave. Toinen ottaa asioista selvää, tutkii ja suunnittelee tavoitteen onnistumisen eteen ja toinen kysyy tältä toiselta miten hän onnistui? Kumman luulette pääsevän pidemmälle? Kaikesta ei voi tietää kaikkea, mutta jos joku asia on intohimo, siitä haluaa imeä tietoa ja oppia! Täytyy siis olla valmis tekemään töitä omien tavoitteiden eteen.

  1. Yksinkertainen tapa on ottaa kynä ja paperia (tai avata word..) ja kirjoittaa tavoite ylös. Tavoitteen täytyy olla tarpeeksi konkreettinen, eli sitä täytyy pystyä mitata jollain tavoin. Numerot toimii aina. Esimerkiksi tavoite ”haluan olla hoikempi” ei ole tarpeeksi tarkka, mutta jos päättää pudottaa 3 kiloa, tai hoikentua 5 cm vyötäröltä kuulostaa se jo konkreettisemmalta. Tavoite voi olla myös, että haluan nostaa 50 kg penkistä, tai saada blogiin 40 uutta lukijaa. Ei muuta kuin unelmat irti ja paperille ylös! 🙂
  2. Määrittele aika. Milloin on realistista odottaa tavoitteen totetutumista? Aika voi olla vaikka 60 päivää tai vuoden, riippuen toki tavoitteen suurudesta ja työstä mitä se vaatii.
  3. Päätä välitavoite. Jos tavoitteena on saada 10 leukaa, välitavoitteeksi voi asettaa 5 leukaa puolessa välissä määriteltyä aikaa.
  4. Tee suunnitelma. Mitä haave/tavoite vaatii? Millaisin keinoin voi edesauttaa sen toteutumista. Tarkat suunnitelmat, kuten mitä, missä ja milloin ovat aina parhaita. Kun kaikki on suunniteltu ja kirjoitettu ylös, on aika alkaa noudattaa suunnitelmaa. Uskokaa pois, tässä vaiheessa motivaatio on jo hyvin korkealla ja mieli alkaa automaattisesti mennä kohti tavoitetta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Haluan vielä muistuttaa, ettei unelmien tarvitse aina olla suuria ja ihmeellisiä. Tavoitteiden saavuttaminen, oli ne sitten suuria tai pieniä, tuo aina hyvän mielen ja parantaa itsetuntoa. Jo se, että on päättänyt lähteä kohti jotain haavetta, tuo ainakin minulle positiivisen fiiliksen. Joten Ellie Gouldingin sanoin What are you waiting for?! Tee se nyt heti, eikä vasta huomenna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pakko vielä kertoa yksi juttu. Tultiin eilen rättiväsyneenä kotiin myöhään illalla. Mun ystävä oli ollut täällä talonvahtina hoitamassa meidän koiraa ja arvatkaa mitä?! Hän oli siivonnut ihan viimeisen päälle, stailannut kämppää kukilla ja pienillä jutuilla. Kaikista paras shokki tuli, kun avasin vaatekaappini oven! Mun kaappia voisi kuvailla lyhyesti sanalla ”pommi”, mutta mikäs siellä odotti? Vaatteet oli viikattu tarkkoihin pinoihin, kuin armejassa ikään. Ette tajua miten iloiseksi tulin tästä yllätyksestä! KIITOS MARIKA! <3

Marikalla on sisustusblogi, jossa hän jakaa hyviä vinkkejä kodin stailaukseen, sisustamiseen jne. Kannattaa käydä tsekkaamassa täältä: http://m-ketola.blogspot.fi