OIKEANLAINEN VARTALO

Vartalot kiehtovat ja aiheuttavat mielipiteitä. On mainoksia ”oikeista naisista”, inspiraatiokuvia kisakireistä kropista ja sitten on kaikkea siltä väliltä. Väittäisin, että etenkin naisen vartalo on suurimman kritisoinnin alla. On paineita siitä millainen tulisi olla ja millainen on hyväksyttävää. On ilahduttavaa huomata, että nykyisin ihanteena toimii terveemmän näköinen vartalo kuin aiemmin. Laihuus ei ole enää ”the thing”, vaan nykyään lihakset ja muodokkuus nostavat päätään. Sinänsä harmi, että aina pitää olla joku juttu, mihin tulisi pyrkiä.

Seuraan mielenkiinnolla näitä vaihtuvia trendejä, joten luulen olevani kartalla siitä, millainen on nykynuorison (ja miksei vanhempienkin) ihanne vartalo. Nykyään ihannoidaan pyöreää, melko isoa takalistoa suhteessa kuitenkin hoikkiin reisiin. Vyötärö saa olla kapea ja lihaserottuvuuskaan ei ole pahasta. Rinnat eivät luultavasti ole niin isossa roolissa, kuin aiemmin, eli ne saavat olla sopusuhtaiset.

Collage_Fotor4

Loppupeleissä aika pienellä prosentilla on geeneissä tuollaiset muodot. Jos nimittäin kyykkäät siellä salilla ja treenailet ahkerasti, saat muutakin kuin vain pyöreät pakarat. Reisiin tarttuu lihaa ja keskivartalokin voi leventyä aavistuksen. Tämä on siis ihan normaalia ja tämä tukee myös tervettä kehitystä. Lihastasapaino on oikeasti tärkeä juttu terveyden kannalta ihan vain siksi, ettei tulisi niitä ylirasituksia ja loukkaantumisia. Keskivartalon tulee olla vahva, jotta voi kuormittaa kehoa suurilla painoilla. Terveyden kannalta on jopa tyhmää treenata salilla vain peppu- ja olkapääliikkeitä vyö päällä, jottei keskivartalo pääsisi kehittymään. Eri asia on, jos jokin lihasryhmä dominioi ja yritetään saada tasapainoa treenaamalla enemmän heikkoja puolia.

Olen urheillut koko elämäni ja se näkyy vartalossa. Olisi aika hullua mikäli se ei näkyisi. Kroppani on aika suora, kuulemma H-vartalomallia. Omaan melko kapean lantion, vahvat reidet ja keskivartalon, jolloin kyseessä ei siis todellakaan ole mikään virallinen bikinivartalo. Voin sanoa täysin rehellisesti, että mua ei haittaa pätkääkään, että en täytä tietyn ihanteen kriteerejä. Oon ehkä joskus saanut harmaita hiuksia siitä, että mulla on suhteessa muuhun vartaloon melko leveä vyötärö ja reidet. Oon kuitenkin oppinut arvostamaan voimaa ja terveyttä. Mielestäni se, että jaksan jumpata vaikka 4 tuntia putkeen on paljon siistimpää kuin se, ettei reidet osu yhteen kun seisoo jalat vierekkäin. Mun mielestä se, että jaksaa treenata hyvillä fiiliksillä ja voi syödä ruokaa silloin kun on nälkä, on sata kertaa siistimpää kuin se, että voi ottaa valokuvan itsestään, jossa jokainen lihas erottuu ja vyötärö on kapeempi kuin reisi.

Collage_Fotor1

Jokaiselle saattaa aika ajoin tulla fiiliksiä, jolloin kokee ettei kelpaa. Etenkin muiden kuvia katsoessa kannattaa aina muistaa, että kyseessä on jonkinlainen aseteltu illuusio. Kuvassa ei näe kuin yhden hetken. Siinä ei esimerkiksi näe ihmisen persoonaa, ryhtiä, liikkumista, tai moniulotteisuutta. Kuvaan pystyy vangita kauniita hetkiä ja niistä kannattaakin hakea tietynlaista inspiraatiota ja hyvää mieltä, mutta niitä ei kannata verrata siihen millainen itse on. Paljon kuvia ottavana tiedän, mitä esimerkiksi valolla ja asennoilla voi saada aikaan.

Faktahan on se, että itsensä näkee aina niiden kriittisimpien lasien läpi. Oon ennenkin muistuttanut tästä, mutta monestihan sitä vanhoja kuvia katsellessaan ajattelee itsestään ihan eri tavoin kun kuvanottohetkellä. Jälkeenpäin osaakin katsoa itseään samoin kuin muut ja miettii, että voi kuinka olinkaan kaunis/energinen/hoikka/hyvässä kunnossa/vahva/timmi tms tms..

Unknown

Yleisimmät piikittelyt mitä mulle on sanottu ja suurimmaksi osaksi juuri täällä virtuaalimaailmassa on, että olen liian laiha, olen miehen näköinen ja mulla on lapsen vartalo.

Toisin sanoen siis, koska en vääntele kuvissa selkärankaani mahdollisimman notkolle perse edellä ja pusuttele huulillani, rinnat pushupeilla puristettuna esille, olen miehen näköinen. En ole kovin muodokas, joten olen siis liian laiha ja koska olen sporttinen ja omaan suorahkon vartalomallin, mulla on lapsen vartalo.

Sen sijaan, että mietitään kuka on vääränlainen tai oikeanlainen, kaikkien pitäisi oikeasti keskittyä enemmän ihan siihen oikeeseen elämään, eikä elää elämää niiden illuusioiden kautta. Oikeanlainen vartalo on just se, joka siellä peilissä näkyy tällä hetkellä. Kannattaa olla siitä ylpeä nyt, ettei tarvitse myöhemmin harmitella, kuinka tuhlasi aikaa turhaan surkutteluun, kun olisi voinut käyttää sen ajan johonkin tärkeään.

Olisi mahtavaa, jos jaksaisit kertoa kommenttiboksissa, mitkä ovat ulkonäössäsi ja persoonassasi ne jutut, joista olet kaikista eniten ylpeä?


RIITTÄISINKÖ VAAN TÄLLAISENA

Vähintään kerran kuukaudessa tulee tällainen syvällisempi vaihe, jolloin sitä vaan pohtii kaikenmoista itsekseen. Riittämättömyys ei ole varmasti kovin harvinainen tunne tässä maailmassa. Oon ennenkin kirjoittanut siitä kun aina pitäisi sitä ja pitäisi tätä. Oon ihminen, jonka on tosiaan vaikea vain olla. Vaikka vietän aikaa paljon kotona, jossa teen myös töitä, en pysty jotenkin rauhoittumaan, vaikka mulla ei olisi mitään. Aina on jossain takaraivossa sellainen fiilis, että jotain pitää tehdä, kun on kerran aikaa.

Unknown

En ole koskaan ottanut hirveästi paineita ulkopuolelta. Oon oman tieni kulkija ja oon aina tehnyt asiat, kuten itse parhaaksi näen. Silti koen riittämättömyyttä liian usein. Pohdiskellessani asiaa, tajusin että olen itse se joka vaatii, ei kukaan muu. On helppo sysätä kaikki syy muualle, ulkopuolelle. Syyttää mediaa ja syyttää somea, blogeja, instagramia tai muita ihmisiä. Riittämättömyydellä tarkoitan enemmän sitä että en ole tyytyväinen siihen miten suoriudun asioista. En voi käsittää miten minusta, joka oli maailman huolettomin ihminen, tuli tällainen joka stressaa jo monta päivää ennen, ettei voi tehdä jotain, ettei sitten maanantaina ole väsy.

Tuntuu, että sitä myös jotenkin pidättelee itseään. Enkä todellakaan kuvittele olevani mikään julkkis, mutta aina välillä on myös todella ihanaa jutella jonkun kanssa, joka ei ole lukenut tätä blogia. Yleensä tuttujen ja myös ei tuttujen kanssa jutut menee niin, että eipä siinä tarvi kertoa kuulumisia, kun kaikki tiedetään jo. Jos avaudun täällä jostain, tulee heti fiilis että nyt kaikki luulee että oon jossain pahassa deppiksessä. Kirjoittamallahan kaikki kuulostaa paljon dramaattisemmalta suuntaan jos toiseenkin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

On paljon helpompi kirjoitella reseptejä ja jakaa vinkkejä, kuin kirjoittaa omia ajatuksia. Tykkään kuitenkin kirjoittaa myös niitä ajatuksia, vaikka niissä ei aina olisi varsinaisesti mitään suurta pointtia. Huomaan myös kirjoittavani melkein aina kolmannessa persoonassa, sillä minä tai sinä tuntuu liian syyttelevältä ja liian henkilökohtaiselta.

Kaipaan sitä aikaa, kun kirjoitin vaikka kahvikupista jos huvitti ja heitin päälle pari likaista peiliä vasten otettua haban pullistelukuvaa. Nykyään sitä miettii, että onko tämä aihe kirjoittamisen arvoinen ja ei mulla ole edes mitään kuvia.

PS. Tuo questin pumpkin pie – maku oli yllättävän jees! Helsingissä ollessani hamstrasin niitä mukaan ja on ollut kivaa vaihtelua ainaisille tutuille mauille.


KOSKAAN EI OLE HYVÄ

Trendit muuttuu jatkuvasti ja nyt tuntuu, että tiukan ja kurinalaisen elämäntyylin tilalle on tullut terveyttä korostava tapa elää. Paljon puhutaan armollisuudesta, mikä on todella hyvä asia. Opettelen jatkuvasti olemaan armollisempi itseäni kohtaan. Välillä kuitenkin tuntuu, että jos ei ole ”riittävän rento”, on myös silloin vääränlainen. Tää on tätä samaa juttua, että ollaan kaikki niin erilaisia ettei koskaan varmaan ole olemassa elämäntyyliä, joka sopisi kaikille.

Meneekö myös tällaiseen rentoon ja armolliseen elämäntyyliin pyrkiminen överiksi, jos siitä tekee liian ison jutun? Eli stressataan siitä ettei sais stressata, olla liian kiireinen tai ettei saisi syödä liian kurinalaisesti? Kuulostaa todella hullulta, mutta tuntuu että nykyään kaikki ”trendit” viedään aina överiksi. Kaikkeen kun pätee se kohtuus aikalailla mainiosti. Sopivasti kaikkea, mikä tuntuu hyvältä. Luin erään blogin kommenttiboksista, että on naurettavaa kertoa herkuttelevansa terveellisemmillä jutuilla ja esittää, että nämä jutut olisivat muka hyviä. Mun mielestä on myös naurettavaa ajatella, että kaikilla olisi sama maku ja jos ei itse pidä raakasuklaasta, ei kukaan muukaan voi siitä pitää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun aikaisemmin sosiaalinen media pursuili punnittuja annoksia ja proteiini – sanalla tuunattuja herkkuja, on nykyään coolimpaa dissata kaikki superfoodeja syövät treenihullut. Jos vapaa elämäntyyli sopii itselle, kannattaa muistaa myös se, että toiselle juuri rutiinit ja runsas treenaaminen voi olla juuri se juttu, mikä tekee onnelliseksi. Kuten mainitsin, opettelen itsekin sitä tiettyä rentoutta, mutta toisaalta omista rutiineista luopuminen ja vaikka sokerin puputtaminen, vain koska pitää ottaa rennosti, ei toimisi mulle pidemmän päälle. Oon oppinut tässä elämässä sen, että aina pitäisi kuunnella itseään ja luottaa omaan tuntemukseen siitä miten kannattaa toimia. Ohjeita ja neuvoja voi aina kysyä, mutta loppupeleissä sitä tietää itse sen vastauksen, oli kyseessä lähes mikä tahansa asia.

Koen syöväni ja eläväni hyvinkin rennosti, kun taas jollekin toiselle tällainen tyyli voisi olla todella outoa. Muistan, kuinka blogin alkuaikoina koin suurta tarvetta todistella omia elämäntapojani niitä kritisoiville. Uskon, että edelleen jotkut mun tavat tuntuvat extreemiltä jonkun muun mielestä, mutta ei se haittaa. Kaikista paras elämäntyyli on se, mistä tulee itselle paras fiilis. Oli se sitten superfoodeja ja satoja treenejä tai suklaata ja sohvalla köllimistä aina silloin tällöin. Suurimmalle osalle sopii varmasti parhaiten näiden tasapaino, jolloin mielikin pysyy virkeänä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rentoa, hikistä ja erittäin onnellista maanantaita kaikille! <3


IKÄKRIISI – VIIMEISTÄ VIEDÄÄN

Hetket alkaa käydä vähiin. Muistan, kuinka mua on aina naurattanut vanhempieni toteamukset siitä ”kuinka aika menee niin nopeaa”. Juurihan te lapset olitte pieniä vauvoja ja nyt jo aikuisia. Nykyään ajankulun pikakelaantumisen huomaa kuitenkin jo paremmin. Mitä enemmän ikää tulee, sen enemmän sitä ajattelee.

En nyt väitä olevani ikäloppu ja otsikkokin on ehkä hieman dramaattinen, mutta olen kyllä ehtinyt sulatellut tätä asiaa jo sen verran pitkään (viimeiset kolme vuotta) että alan olla ihan fine sen kanssa. Kyseessä on siis sellainen juttu, että minä, ikuinen nuori (ainakin omissa mielikuvissa) täytän huomenna täydet 30 – vuotta! Olisitteko uskoneet? Ja nyt sanokaa pliis se, mitä haluan kuulla. 😉

Collage_Fotor3

Kuten tämän postauksen kuvien laadusta huomaa, tänään ei ole ollut aikaa laadukkaisiin kuviin (muuta kuin studiossa, eivätkä ne tulleet omaan käyttööni) joten saatte kärsiä vielä näistä mun kollaaseista, kunnes saadaan taas uusia kuvia aikaiseksi.

Mutta siis palatakseni aiheeseen, olen ollut reissun päällä koko piiitkän päivän ja äsken kotiin saavuttua, tunsin huonoa omaatuntoa blogin heitteille jätöstä, joten ajattelin raapustella tästä kuumasta ikä-aiheesta.

Huomenna tulee siis täyteen 30-vuotta siitä kun minä synnyin. Vuosi oli kasikuus ja aurinko kuulemma paistoi täydeltä taivaalta. Jo pienestä tytöstä lähtien haaveenani oli ammatti joka liittyisi treeniin ja ravintoon. En vain koskaan tiennyt, mikä se ammatti voisi olla. Koulussa olin hyvä oppilas aina siihen saakka, kunnes kaikki muu alkoi kiinnostaa enemmän. Lukio ja YO-kirjotuksetkin painettiin pelkällä yleistiedolla läpi. Haahuilin muutaman vuoden tietämättä yhtään mitä sitä tekisi aikuisena, kunnes yhtäkkiä kaikki asiat vaan alkoivat loksahdella paikoilleen ja tässä sitä ollaan.

Jos palataan nykyhetkeen, toivon mielellään huomiselle samaa säätä kuin 30-vuotta sitten, sillä ajattelin oikeen repäistä ja lähteä kaupungille lounaalle jumppien jälkeen! 😉 Yritän siis nauttia tästä aikuisuuden kynnykselle vievästä päivästä. Oikeesti oon kyllä sitä mieltä, että ikä on loppupeleissä vain numeroita ja asenne ratkaisee tässäkin asiassa. En aio ottaa paineita siitä, mitä kaikkea pitäisi olla kun on kolmekymmentä vee, vaan nautin elämästä sellaisena kun se on. Jos multa olisi kysytty 10-vuotta sitten, että missä olen nyt, olisin varmaan vastannut, että naimisissa ja kaksi lasta. Aina ei kuitenkaan jutut mene kuten kuvittelee, mutta ei se mitään. Elämä on just sellaista minkälaiseksi sen itse teet!

Collage_Fotor2


RAVITSEMUSSUOSITUKSET – MITÄ MIELTÄ OLEN?

Mielenkiintoinen aihe, josta löytyy paljon eriäviä mielipiteitä. Olen seurannut Tomi Kokon projektia, jossa hän otti testiin suomalaiset ravitsemussuositukset 30 päivän ajaksi. Kokko noudattaa muuten suosituksista poikkeavaa ruokavaliota, joka koostuu suurimmaksia osaksi rasvasta ja proteiinista. Testausta ennen ja myös sen jälkeen häneltä otettiin Helsingin antioksidanttiklinikalla kattavat verikokeet ja mitattiin kehonkoostumus. Lisäksi hän suoritti kuntotestin maksimaalisen hapenoton mittaamiseksi. Koko kokeesta on tulossa dokumentti, joka julkaistaan tulevana lauantaina. Odotan itsekin, että pääsen näkemään sen. Vaikka yksittäisen henkilön testauksia ei voi pitää kovin pitävänä tutkimuksena, on aihe silti mielenkiintoinen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mitä näihin ravitsemussuosituksiin tulee, olen sitä mieltä että niistä voi löytää sekä huonoa että myös hyvää. Ongelma on ehkä se, miten niitä halutaan tulkita. On selvää ettei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa syödä, joka sopisi ihan jokaiselle, vaan suurin vastuu on aina yksilöllä itsellään. Täytyy olla mielenkiintoa omaa hyvinvointia kohtaan ja täytyy jaksaa myös kokeilla erilaisia ruokailutapoja, jotta löytää tyylin, jolla on paras mahdollinen vaikutus omaan hyvinvointiin. En ole samaa mieltä siitä, että leipää tulisi syödä 6-9 viipaletta päivässä, mutta kannatan silti hiilihydraattien syömistä, etenkin jos urheilee säännöllisesti. Itse nappaan ne hiilarit mielummin riisistä, perunasta, bataatista tai kvinoasta.

Ruokakolmio_luonnos

Yllä olevassa kuvassa siis ruokakolmio suosituksien mukaan. Tulkitsen itse kolmiota niin, että käytän sen mukaisesti runsaasti kasviksia ja marjoja. Hedelmiä hieman vähemmän. Hiilarin lähteenä valitsen kaurapuuron ja edellämainitut hiilarinlähteet. Kolmannelta riviltä skippaan vähärasvaiset maitovalmisteet, mutta suosin pähkinöitä ja siemeniä ja lisään rasvojen saantia myös erilaisten öljyjen kautta. En kuitenkaan suosi kasviöljyjä (rypsiä), ainakaan kovin usein.

Neljänneltä riviltä proteiininlähteenä valitsen kalaa ja harvemmin kanaa, koska en niin pidä siitä. Suosin myös kasvisproteiinin lähteitä, kuten quornia, herneitä, linssejä, papuja ja kvinoaa. Viidenneltä riviltä suosin luomulihaa ja luomulaatuisia kananmunia. Lihaa käytän nykyään harvemmin, ehkä kerran viikkoon, kun ennen sen käyttö oli lähes jokapäiväistä. Sattumat skippaan yleensä kokonaan, sillä en koe saavani niistä mitään hyödyllistä.

Kyseistä kolmiota voi siis tulkita monin eri tavoin. Jos haluaa provosoitua voimakkaasti suosituksia vastaan, sillon niistä löytää ihan varmasti vain ne negatiiviset asiat, kuten sen että kehotetaan puputtamaan viljatuotteita ja leipää aivan liikaa. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus valita. Jokainen on kuitenkin yksilö ja sopivat ruokailutottumukset täytyy sovittaa myös omaan elämään. Jos en urheilisi paljon, panostaisin siihen että saan suurimman osan hiilareista kasviksista ja marjoista ja nauttisin tärkkelyshiilareita harvemmin.

vihanneksista saa maistuvia paistamalla ja maustamalla!

vihanneksista saa maistuvia paistamalla ja maustamalla!

Uskon, että monelle ”tavalliselle ihmiselle” nuo ohjeistukset veisivät parempaan suuntaan. Jos on elänyt pizzalla, sipsillä ja kaljalla viimeiset 10 vuotta, tekee ruokakolmion noudattaminen varmasti hyvää. Jos taas on perehtynyt asioihin syvällisemmin ja noudattaa jo perusterveellistä ruokavaliota, voi suositukset viedä omaa syömistä jopa huonompaan suuntaan. Kaikki on niin yksilöllistä!

Tämä on siis aihe, josta tuskin koskaan päästään yksimielisyyteen, sillä koskaan tuskin löytyy tyyliä johon kaikki olisivat tyytyväisiä. Vaikka itsekin noudatan hieman suosituksista poikkeavaa ruokavaliota, niin minulle ei kuitenkaan sopisi myöskään tyyli, jossa suurin energia tulee rasvasta. Olisin luultavasti eri mieltä, jos tekisin ainoastaan voimatreeniä, mutta koen että juuri hiilareiden runsas käyttö tukee tätä nykyistä elämäntyyliä parhaiten.

PS. ylimmässä kuvassa oleva keitto oli taivaallisen hyvää! Siinä on punajuuria, porkkanaa, suippopaprikaa, sipulia, valkosipulia ja tulista harissa-tahnaa. Keitin punajuuret ja porkkanat. Paistoin tilkassa öljyä paprikan, sipulin ja valkosipulit. Sitten vaan soseutin kaikki aineet, lisäsin soseutukseen hieman vettä ja paljon mausteita sekä harissa-tahnan!