Steppiä ja leivontaa

Heipparallaa! Oon taas innostunut leipomaan erilaisia juttuja ja tässä parit todisteet 🙂 Ensimmäisessä kuvassa tuplasuklaa proteiinimuffinseja, jotka eivät sitten olleet ihan niin hyviä kun odotin, joten jätän reseptin jakamatta 😀 Aina ei voi onnistaa..

IMG_3731Toinen leipomus oli piirakka. En osannut päättää omenan ja mustikan väliltä, joten valitsin molemmat… 

IMG_3733

Piirakka on siis proteiinipitoinen ja se ei sisällä sokeria (muuta kuin banaanissa,omenoissa&mustikassa olevan sokerin). Olen kirjoittanut piiraasta aiemmin täällä. Tuo mustikka versio oli myös todella hyvää. Ajattelin kokeilla nauttia piirakkaa aiemmin tekemäni kookosjäätelön kera, nami nami 🙂

Olen yrittänyt kiristellä kroppaa hieman nyt kesäkuun ajan ja pientä tulostakin on jo tullut. Vloppuna otan hieman rennomin, kohtuuden rajoissa toki ja maanantaina takas ruotuun taas.

Tänään jumpparintamalla oli aamun RPV ja illan BODYSTEP, joka vedettiin supertehokkaasti ilman taukoja atleettisena versiona! Pari asiakasta valitteli tämän ohjelman olevan jotenkin liian kevyt, joten vedin sitten niin tehoilla kun lähtee ja tosiaan ilman taukoja, lukuunottamatta laudan laskemista nelosen ja vitosen välissä 🙂 Hiki virtasi ja tästä on hyvä lähtee 3 päivän lomalle. 

Mukavaa Juhannusta toivottaa minä ja mun pötsi! 😉

IMG_3727


Jumppajuttuja

Heippa! Täällä ollaan taas. Tämä viikko on ollut jostain syystä todella raskas. Oon ollut väsynyt ja motivaatio kaikkeen hieman alhaalla. Treeniä on ollut hieman enemmän kuin normaalisti, jonka taas huomaa väsyneenä olona. Alkuviikosta ruokahalu oli kateissa ja kaikki maistui puulta. Loppuviikosta taas ihan päinvastoin… Voisin syödä jatkuvasti 😀 

Oon opetellut nyt kaikki uudet LesMills-ohjelmat tässä neljän päivän sisään (BA,BP,BC,BP), jonka takia aivot käyvät tällä hetkellä aika hitailla. Itse jumppien ohjailujen lisäksi on tullut pyörittyä ”muutamat” askeleet täällä meidän olkkarissa. Näyttää muuten aika tyhmältä kun treenaa BODYSTEPPIÄ ilman steppilautaa pienessä tilassa. Vastapäisen talon porukat pitää mua varmaan tosi fiksuna, kun yhtenä päivänä lyö ja potkii itsensä kanssa ilmaa ja toisena kävelee pientä ympyrää ja vilkuttelee seinille 😀 

Eilisen agenda oli BODYSTEP ja ohjasin tunnin atleettisena. Näin pääsee hieman helpommalla, koska cirkuit kappale on helpompi oppia kuin T8 & T9 eli party ja speed – kappaleet. Ensi tuntuma tunnista oli aika raskas (?!), paljon kyykkäämistä ja hyppimistä. Voi tosin olla että olin itse vaan puhki päivän opettelun ja raskaan viikon jäljiltä. Muutamat asiakkaat nimittäin sanoivat, että ohjelma olisi kevyempi kuin edeltäjänsä? Mitä mieltä? 

Nyt tie vie Ladylle ja BODY jumpan pariin 🙂

Viikonloppuja!


5 Asiaa joita ryhmäliikuntaohjaajan tulisi välttää

Makuasioista ei tunnetusti voi kiistellä, mutta ajattelin jakaa listan asioista joita minun mielestäni ei kannata harrastaa, jos haluaa hyväksi ohjaajaksi.

1. Kopiointi

Toisista inspiroituminen on tietysti hyvä asia, mutta kopiointi ei. Matkija ei voi koskaan päästä huippuohjaajaksi, koska ollakseen huippu täytyy kehittää jotain omaa ja erilaista mitä muilla ei ole.
Jos käy toisten ohjaajien tunneilla ei todellakaan kannata kopioida suoraan liikkeitä ja musiikkeja vaan keksiä hyvistä jutuista jotain omanlaista ja erilaista eli ns. kehittää ideaa eteenpäin.
Myös asiakkaat käyvät eri ohjaajien tunneilla ja tietenkin turhautuvat jos joka tunnilla vedetään samaa liikettä ja samoja kappaleita.

Miten itse yritän toimia: En tosiaan ehdi käydä toisten ohjaajien tunneilla suuren jumppamäärän vuoksi, mutta jos käyn niin tarkkailen enemmän ohjaustyyliä en tunnin sisältöä ja poimin jutut mitkä toimivat ja jutut joita mielestäni kannattaa välttää.
Luotan vahvasti omaan osaamiseeni ja pidän aina oman linjan tunneillani. Jumppia suunnitellessa yritän käyttää ajatusmallia ”out of the box” eli mietin mitä en ole vielä koskaan tehnyt, mietin miten voisin tehdä asian eri tavalla, ilman että tunnin rakenne kärsii kuitenkaan. Käytän toki tiettyä kaavaa omilla tunneillani, mutta kappaleiden sisältöön yritän keksiä aina ajoittain ihan uusia juttuja mitä en ole nähnyt kenenkään muun tekevän 🙂

2. 


2.Välinpitämättömyys

Välinpitämättömyydellä tarkoitan asennetta, jolloin ajatellaan että ”ei mun tarvitse opetella koreoita, keksin sitten jotain” – tyylillä. Tai että ei jakseta panostaa tuntien suunnitteluun, rakenteeseen ja koko hommaan. Ylimielisyys menee hieman tähän samaan kategoriaan, jos ohjaaja kuvittelee olevansa niin pirun hyvä ettei tarvitse tehdä töitä ohjaamisen ja kehittymisen eteen.

Ryhmäliikunnan ohjaaminen on myös työ ja työt voi tehdä hyvin tai huonosti. Mielestäni suunnittelulla ja valmistautumisella on suuri vaikutus siihen miten ohjaaja suoriutuu tunnista, oli hän kokenut tai aloittelija.
Omilla tunneilla voi toki soveltaa jonkun verran koreoiden kanssa, mutta esim LesMills tuntien kohdalla kannattaa muistaa että asiakkaat käyvät myös muiden ohjaajien tunneilla ja huomaavat kyllä jos koreografiat menevät päin prinkkalaa. Tällöin ainakin mun kunnioitus ohjaajaa kohtaan laskee roimasti jos huomaan ettei ohjaaja ole jaksanut opetella ohjelmaa kunnolla.

Miten itse yritän toimia: Sekä omien että LM- tuntien kohdalla opettelen asiat todella hyvin ennen kuin menen asiakkaiden eteen. Olen siinä mielessä onnekas että opin asiat tosi nopeasti ja mun ei tarvitse nähdä kovin paljon vaivaa että muistan koreot ulkoa. Kaikki mokailevat joskus ja se on ihan inhimillistä, mutta ottaahan ne mokat päähän varsinkin jos tavoittelee täydellisyyttä 😀
Panostan suunnitteluun ja sisältöön todella paljon. Mulla menee tosi paljon ns. omaa aikaa siihen, että haen biisejä, suunnittelen, mixailen ja mietin jumppajuttuja, mutta palkintona siitä olen saanut ”koottua” laajan asiakaskunnan jotka käyvät säännölisesti mun tunneilla ja mitä enenmmän porukkaa sen enemmän palkkaakin 😉

3. Ylimielisyys

Jos ohjaaja kuvittelee olevansa parempi kuin muut ja ns. dissaa asiakkaita tunnilla menee siitä maku aika helposti. Mielestäni sen huomaa aika nopeasti että onko ohjaaja lavalla näyttämässä omia taitojaan vai ohjaamassa ja tsemppaamassa ryhmää. Olen joskus ollut tunnilla missä ohjaaja tsiikaili itseään peilistä koko tunnin ajan 😀
Mielestäni myös itsestään puhuminen ja kaikkien omien tekemisten korostaminen on aivan turhaa…” mä oon tehnyt tänään jo sitä ja tätä”, ”tämän tunnin jälkeen mä meen sinne ja tänne”…Jumpparit eivät ole tulleet tunnille kuuntelemaan miten ohjaajan päivä on mennyt. Ainakin itseäni ärsyttää sellainen ja siitä tulee ihan turhia taukoja muutenkin 😉
Ohjaajan tulee olla se joka johtaa ryhmää, jolla on auktoriteettiä ja hän piiskaa asiakkaita tekemään treenin kovaa, mutta piiskaamisella/tsemppaamisella ja ”haukkumisella” on kuitenkin aika suuri ero.

Miten itse yritän toimia: Olen tunnetusti aika kova piiskaamaan ja vaadin tunneillani paljon. Mietin aika usein juuri sitä missä se raja menee, kuinka pitkälle voin mennä ja mitä voin sanoa. Ohjaustyylihän vaihtelee toki myös tunnin mukaan, mutta jos puhutaan nyt kovemmista tunneista niin joskus tunneilla kun homma menee todella kovaksi tapaan sanoa että ”mulle tämä on aivan yhtä rankkaa ja tsempataan yhdessä loppuun jne jne..” Oon monesti maininnut että en vaadi kaikkien olevan huippukunnossa, vaan vaadin että kaikki yrittävät parhaansa ja ylittävät omat rajansa.

4. Äänen/puhetyylin muuttaminen

Monilla meillä ohjaajilla on tietysti tietynlainen ohjaaja-ääni ja se on ihan ymmärettävää. Toisilla kuitenkin ääni muuttuu aivan erilaiseksi kun mikrofoni menee päälle. Mielestäni on lähinnä huvittavaa ja vaivaannuttavaa jos tietää miltä henkilön ääni kuulostaa ja sitten tunnilla ääni ja puhetyyli on ihan eri kuin tavallisesti. Siitä tulee sellainen olo että ohjaaja yrittää esittää jotain ihan muuta..
Ärsyttävää on myös se jos sanat venytetään niin että ääni nousee sanan loppua kohti 😀

Joskus kauan kauan sitten kun kävin itse tunneilla niin salilla jossa kävin oli yksi ohjaaja jota monet yrittivät matkia. Oli aika hauskaa kun nämä täysin suomenkieliset ohjaajat vetivät ”huonoa suomea” samalla tyylillä kun tämä suomenruotsalainen ohjaaja jota ilmeisesti ihannoivat 😀

Miten itse yritän toimia: Mietin tätä asiaa aika paljon ja yritän aina puhua normaalilla äänellä. Tietysti ääni muuttuu jos puhuu kovempaa, huutaa, fiilistelee ja se on mielestäni ihan normaalia. Joskus jos huomaan että alan vääntää jotain hämärää puhetta niin keskityn tasaamaan äänen normaaliksi. Mietin siis aika paljon miten puhun ja artikuloin sanat. Mietin myös miten sanon ohjeet/lauseet, jotta ne olisi kaikista helpoin ymmärtää.

5. Maneerit eli hokemiset

Maneerit ovat myös todella rasittavia, ja niitä tulee varmaan jokaisella ohjaajalla joskus. Jos ohjaaja sanoo jokaisella tunnilla joka ikinen kerta sen saman lauseen ja vielä samassa kohtaa, alkaa se jo hieman menettää merkitystään vuosien varrella. Kerran sain palautteen että sanon liian usein ”go” ja se oli tämän henkilön mielestä hieman ärsyttävää 😀 En ollut edes huomannut koko juttua ennen kuin aloin miettiä sitä seuraavalla tunnilla.

Miten itse yritän toimia: Yritän ohjata ja selittää asiat aina hieman eri tavoilla, ettei tulisi ihan samoja juttuja joka kerta. Tietysti tietyt asiat on pakko sanoa aina ja sille ei voi mitään, mutta asioita voi yrittää selittää eri tavoilla, sanoa hieman eri ohjeita eri kohdissa niin ettei homma kuulostaisi siltä että se tulee suoraan nauhalta. Asiakkaatkin turtuvat näihin ohjeistuksiin ja tämän vuoksi yritän välillä keksiä miten voisin sanoa asian niin että se herättää jumpparin huomion.

Ohjaaminen on paljon muutakin kuin vaan fyysistä tekemistä. Taitava
n ohjaamisen takana on useasti hyvä suunnitelma. Oletko joskus miettinyt miksi toisilla tunneilla on niin helppo pysyä mukana ja toisilla taas ei? Vastauksena on luultavasti suunnittelu. Jos ohjaaja on uhrannut ajatuksia siihen miten saa jumpparit tekemään niin ja näin on se tunnillakin sujuvampaa, luonnolisesti.

Pelkästään se miten asian sanoo vaikuttaa tosi paljon. Kannattaa aina perustella miksi jotain pitäisi tehdä, missä se kuuluu tuntua ja jokin konkreettinen ohje esim. peppu osuu maahan.

Pelkkä ”kyykkää alemmas” huutaminen ei luultavasti aktivoi kun pari prosenttia salin jumppareista. Sen sijaan jos selittää että tämä liike muokkaa pyöreät pakarat, jos teet sen näin tai näin kuulostaa paljon houkuttelevammalta. Tosin tällöin pitää tietää mistä puhuu, eikä lupailla puuta heinää 😉
(äskeinen oli vain esimerkki, eli en tapaa sanoa että kyykkää peppu lattiaan niin saat pyöreät pakarat:D) 

Minkälaisia ajatuksia tämä herättää? Oletteko samaa vai ihan eri mieltä ylläolevista 5 kohdasta?

PS. Muutamaa esimerkkiä lukuunottamatta, teksti ei tarkoita että olisin välttämättä kokenut itse nämä kaikki kohdat jossain salilla/tunnilla, vaan ainoastaan ajatuksia mitä koen negatiivisina juttuina ryhmäliikunnassa!


Alkuviikon treenit ja Ohjaukseni ääninäyte =)

Heippa! Pientä koontia eilisestä päivästä joka sisälsi paljon treeeeeniä!

  • RPV 60
  • BODYATTACK 60
  • Spinning 45
  • Core 30
= 3 h 15 min

Lepopäivän jälkeen energiatasot ja kroppa jaksaa aina tosi hyvin, kuten eilenkin. Kroppa ei väsynyt missään vaiheessa pahasti. Siis onhan nuo kovatehoiset tunnit aina kovia, mutta jaksoin kuitenkin tempoo täpöö ja tsempata muut samaan! 
Tänään hommat ei paljon kevene kun luvassa on sama määrä jumppia. Aloitin päivän taas WSC:n puolella Spinning-Bodypumpilla ja ilta vietetään ladylla BODYCOMBATIN ja RPV:n parissa, jeeeh =)
Välillä olisi aina hyvä kuvata omia ohjauksia, jotta näkee itse oman tekniikan ja miltä se ohjaus kuulostaa muiden korviin. Kuvaaminen ja sen katsominen on aina kehittävää ja olen ajatellut kuvailla piakoin jonkun tuntini. Luultavasti jonkun lesmillsin 🙂
Eilisen Bodyattackin aikana laitoin nauhoituksen päälle hetkeksi, jotta voisin kuunnella miltä oma ääni kuulostaa ja voi apua!! Ihan kamalaa jo pelkkä kuunteleminen. Oma ääni kuulostaa todella oudolle?? Mietin hetken että kehtaanko jakaa tämän, mutta onhan aika moni muukin mun äänen ja ohjauksen kuullut ennenkin 😀 
Kohta on siis BA 8 biisin lopusta jolloin yleensä keskitytään vaan tykittämään täpöööö 😀 
APUA 😀 VOLAA! 

Laiskamato

Heippa!
Mun täytyy myöntää eräs juttu. Mä oon oikeesti todella laiska! 😀 Mä teen kyllä pakolliset hommat ja vedän jumpat aina vaikka pää kainalossa, mutta sitten kun ei oo ns. pakko mennä urheilemaan niin useesti en saa itseeni raahattua sinne salille vaikka niin olin suunnitellut. Tänään oli tarkoitus mennä treenaamaan aamulla, mutta kuinkas kävikään..Ollaan löhötty kotona koko päivän ja ensimmäiset ulkoilma hönkäykset vedin klo 17 pintaan kun lähdettiin tallustamaan salia kohti.

Ehkä mä ajattelen alitajuntaisesti, että ”ei mun oo pakko kun urheilen muutenkin niin paljon jnejne”..
Ja eihän mun periaatteessa tarvisikaan, mutta tänään olisi ollut loistava tilaisuus vetää pitkästä aikaa salihommia kun takana on kunnon lepo ja illalla oli vaan yksi ohjattava tunti.

Ohjasin siis BODYSTEPIn toisella salillamme tänään ja teemana oli PARTY&SPEED versio. Tämä versio on alkanut tuntuu paremmalta mitä enemmän sitä on vetänyt. Sali oli täynnä iloisia jumppareita ja  meno oli hyvä! Se on jännä kun tuuraa toisen tuntia niin olo ei oo ihan yhtä rento kuin omilla tunneilla..Ainakaan alussa..Kyllä sitä sitten menon lämmetessä lämpenee itsekin ja pääsee tuttuun tilaan.

Huomenna luvassa ikävöity maanantaicombo: BODYATTACK (!!!!) & Spinning+Core 🙂
Voin kertoo että lähtee kovaa ja korkeelta 😉