Haluatteko kysyä?

Hei! Mun sähköpostiin tulvii nykyään todella paljon postia teiltä lukijoilta. Maileissa kysytään usein henkilökohtaista opastusta treeniin/ravintoon jne. Valitettavasti minulla ei yksinkertaisesti ole resursseja vastata jokaiselle henkilökohtaisesti. Teen samaa hommaa työkseni, lisäksi kirjoitan blogia ja vastaan täällä kaikkiin kommentteihin. Jos alkaisin tekemään vielä ilmaista neuvontaa, saisin painaa yölläkin hommia. 🙂 

Blogini on saanut taas viime aikoina uusia lukijoita, jonka vuoksi ajattelin tehdä kysymyspostauksen. Kysykää siis ihan mitä haluatte ja teen vastauksista erillisen/erillisiä postauksia, riippuen paljonko kysymyksiä tippuu. Antaa palaa!

IMG_5174


Testissä One Power sekä One Testo

Moikka! Posti toi taas uusia tuotteita Fitnessgurulta ja tällä kertaa sain uudistetun One Powerin sekä One Testo-pakkauksen. Älkää pelätkö, en aio alkaa käyttää testoa, se on tuolle poikaystävälle, joka onkin jo ehtinyt kokeilla tuotetta hetken.DSC01319One Power lupaa tuoda energiaa ja auttaa keskittymään treenin aikana. Tuote sisältää aminohappoja, kreatiinia ja beta-alaniinia, jotka yhdessä auttavat saamaan maksimaalisen lihaskasvun, palautumisen,voimaa sekä kestävyyttä. Kokeilin tuotetta lauantaina salitreenin yhteydessä ja ainakin jaksoin vetää hyvillä voimilla treenin läpi, vaikka takana oli paljon treeniä sisältänyt viikko. Tuo pieni kupillinen kannattaa sekoittaa aika suureen nestemäärään, tarkoitan sellaista normaalin kokoista sheikkeriä. Itse laitoin aika vähän vettä, koska mulla oli kiire saada homma mahdollisimman nopeesti alas, ja se maistui aika kitkerältä. Poikaystävä sekoitti tuon yhtenä päivänä ja se maistui ihan appelsiinilimsalle ilman happoja. Yhdessä annoksessa on vain 7 kcal. 

DSC01321

One Testo on siis nimensä mukaisesti miehille tarkoitettu lisäravinne. Se on testosteronibuusteri, joka lisää ja optimoi hormonitasoja. One Testo lisää voimaa, lihasten kokoa, kestävyyttä ja tehoa.  Tuote on kuitenkin luonnolinen ja se ei ole dopingia! Huomattiin juuri eilen, että tällä tulee ihan jäätävä pumppi, siis lihaksiin. 😀 Kuuri kestää 20 päivää ja tulen kertomaan lisää vaikutuksista, jos miespuolisia lukijoita kiinnostaa!?

Kävin tänään aamupäivällä pumppailemassa käsiä. Treenivuorossa olivat olkapäät, hauikset ja ojentajat. Teen tämän treenin yleensä kiertoharjoitteluna niin, että pyöritän kolmea liikettä, kullekin lihasryhmälle yhtä. Teen yleensä kolme tai neljä patteria, jolloin liikkeitä tulee yhteensä 9-12. Treeniin meni tasan tunti lämmittelyineen, rullailin myös hieman alavartalon lihaskalvoja auki ennen treenin aloittamista. Niin ihanan tuskallista! 😉

Nyt olisi aika lähteä takaisin töihin, illan rupeama koostuu Bodycombatista ja RPV:stä, johon mulla on uusi lämppäri! Jeeh, tulkaapa jumpalle. 🙂

DSC00833

 


#DOTD eli dinner of the day

Moni on varmasti törmännyt #OOTD hashtagiin, mikä tarkoittaa outfit of the dayta. Tuo tuli vastaan niin monta kertaa instagramissa, että lopulta oli pakko googlata mitä se tarkoittaa. 😀 Tässä blogissa ei päivän asuja esitellä, mutta päätinkin keksiä treeniblogiin sopivamman tägin, eli #DOTD = dinner of the day. 

DSC01314

DSC01315 Sunnuntai-illan menussa oli siis bataattimuusia, lihapullia sekä salaattia. Perusruokaa, mutta silti niin hyvää. Tein lihapullat uunissa, enkä käyttänyt korppujauhoja lainkaan. Jauheliha, muutama kanamuna sekä mausteet sekaisin ja uunipellille 200 asteeseen 20-30 min. Heitin sekaan hieman psylliumia, mutta luulen, että pullat pysyvät kasassa ilman sitäkin. Ajattelin alkaa jakamaan aina välillä #DOTD kuvia myös täällä blogissa. 🙂

DSC01316

Tänään oli tarkoitus pitää lepopäivä. Oltiin suunniteltu päivän ohjelmaan kevyttä hiihtoreissua ja raitista ilmaa, mutta homma ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Ajoimme 20 km, neljä tyyppiä pieneen autoon tungettuna, kaikki kamppeet päällä. Kun päästiin perille, selvisi ettei siellä vuokratakaan lainkaan suksia. No, se siitä hiihtämisestä sitten. 😀 Kotimatkalla pojat alkoivat suunnitella crossfit-tunnille menoa ja enhän mä voinut olla tylsä ja lähteä kotiin. Mentiinkin sitten corssfittiin ja oli oikeen mukava iltapäivä salilla! Mielestäni päivän WOD ei ollut mikään kovin rankka ja se sopi mulle oikeen hyvin. WOD sisälsi myös käsilläseisonta punneruksia, joita kokeilin ensimmäistä kertaa! Aika helppo nakki, pitää kokeilla ilman tukea seuraavaksi.

Kokeilin myös nostaa penkistä 60 kg, mikä on luultavasti aika lähellä omaa maksimiani. Sain sen ylös ja uskon, että saisin enemmänkin. En tosiaan treenaa salilla juuri koskaan, nyt viimeiset kolme viikkoa ovat olleet poikkeus. Oma treeni on paljolti jumppapainotteista, kuten tiedätte. Paljonko teidän maksimipainot on penkkipunneruksessa? 😀


Minkälaista vartaloa ihannoin?

Aiheesta on saattanut olla puhetta aiemminkin, mutta ajattelin ottaa tämän käsittelyyn ja samalla miettiä itsekin minkälaisesta vartalosta pidän. Tulossa on siis todella pinnallista tekstiä, jota ei kannata ottaa liian vakavasti. 😉

Pidän sirosta, mutta kuitenkin urheilullisesta vartalosta. Mielestäni urheilullisuus täytyy näkyä, lihaksia saa näkyä, mutta lihaksien koko ei saa olla liian suuri. Luen erästä ruotsalaista treeniblogia, jonka kirjoittajalla on juurikin sellainen vartalo mitä voisin sanoa omaksi ihanteekseni.

Kyseessä on siis Alexandra Bring

tumblr_muy26cRy4M1rqlia6o1_1280 tumblr_mvfykh13Jq1sy3fuzo1_1280 tumblr_mvfylzkA7f1sy3fuzo1_1280 tumblr_mvqs1uWMLH1sy3fuzo1_1280

Kaikki kuvat http://alexandrabring.tumblr.com

Lukemani mukaan Alexandra on ollut aikaisemmin alipainoinen ja ns. liian laiha, mutta on saanut vartaloonsa muotoa ahkeralla treenillä ja oikealla ruokavaliolla.

Elämässä on toki paljon muutakin kuin vartalo ja ulkonäkö, mutta mielestäni joskus on mukavaa katsoa inspiroivia kuvia ja henkilöitä, joista saa taas tsemppiä omiin treeneihin ja valintoihin!

Hyvännäköisiä ihmisiä saa laittaa jakoon kommenttiboksissa 😉


Jumittaako kehitys?

Monilla treenaajilla on mielessään jokin tavoite. Tavoite ohjaa ja motivoi liikkumaan. Tavoitteen ei aina tarvitse olla suuri ja mahtava, esim 20 kg painonpudotus tai ensi kevään maraton. Tavoitteeksi riittää myös hyvä olo tai nykyisen kunnon ylläpito. 

Uskon, että suurimmalla osalla treenikansasta on kuitenkin hieman suurempia toiveita ja salaisia tavoitteita. Osa ilmoittaa tavoitteensa suoraan sosiaalisessa mediassa, esim. pylly ruutuun ja hashtagien voimalla informaatio perille. Se onkin yksi parhaista motivaattoreista. Kun kertoo kaikille mitä aikoo ja haluaa, harvemmin kehtaa enää perääntyä. 

blogi

Mitä tehdä, kun kehitys junnaa paikoillaan? Salilla käydään 4 kertaa viikossa monta vuotta putkeen ja silti näytetään ihan samalta, tai ne käsipainot näyttää edelleen samaa lukua? Sama spinning joka maanantai, eikä siltikään ole yhtään kiloa tippunut tai kunto parantunut?

Uskon, että tällaisia kuntoilijoita on paljon, etenkin (anteeksi vain) naisia. Uskon myös tietäväni mikä on yksi suurimmista ongelmista – Ei haasteta itseään tarpeeksi paljon tai tarpeeksi usein. Se ei vaan yksinkertaisesti riitä, että raahautuu salille tai sinne spinningiin, vaan siellä on tehtävä ihan h*lvetin kovaa työtä joka ikinen kerta – joka kerta vielä kovempaa tai suuremmilla painoilla kuin aiemmin. Valitettavasti joudun itsekin joskus todistelemaan niitä haukottelevia treenaajia, joista näkee etteivät he treenaa lähelläkään omaa epämukavuusaluetta. Eikä siinä mitään, ei ole pakko jos ei halua, eikä jokaista treeniä tarvitse tehdä verenmaku suussa. Mutta jos ei laita itseään likoon, ei voi myöskään valittaa siitä kun ei tule tuloksia.

Käsinseisontaa ei opi silloin tällöin harjoittelemalla

Käsinseisontaa ei opi silloin tällöin harjoittelemalla

  • Jos olet aina juossut 45 minuutin lenkin, juokse seuraavalla kerralla 60 minuuttia. Hölkkäätkö aina samaa vauhtia? Kokeile juosta kovempaa niin kauan kuin jaksat.
  • Kehittävässä salitreenissä hengästyy, hikoilee ja sen jälkeen on aivan puhki. Jos nämä asiat eivät toteudu, teet jotain väärin. Suosittelen lämpimästi ammattilaisen apua tässä asiassa. Tekniikat kuntoon ja sen jälkeen painot kuntoon. Jos koet, että nämä asiat ovat kunnossa, mutta silti jumittaa? Lisää treenikertoja. Oletko aina treenannut esim. jalat vain kerran viikossa? Kokeile treenata ne kahdesti viikossa. Teetkö aina 3*15 sarjoja? Kokeile tehdä 4*10 ja iske enemmän painoja tankoon. 
  • Onko kovatehoisen treenin jälkeen olo, että vielä voisi tehdä jotain? Tee ensi kerralla kovempaa. Lisää spinningissä enemmän vastusta kuin koskaan ennen, jos et jaksa niin mitä sitten? Himmailetko Bodyattackin alkupäässä, jotta varmasti jaksat loppuun? Kokeile tehdä toisinpäin ja vedä niin kovaa kun lähtee heti lämmittelyn jälkeen. Yleensä sitä huomaa lopussa, että oho! Minähän jaksoin.
  • Treenaatko aina 4 krt viikossa? Kokeile lisätä treenimääriä 5 tai 6 kertaan viikossa. Kyllä se kroppa vaan kestää yllättävän paljon. Yksi idea on vuorotella raskaita ja kevyitä viikkoja. Välillä määrällisesti paljon tai kovempiä treenejä ja väliin kevyitä viikkoja, jolloin pääsee palautumaan ja tekee enemmän huoltavaa treeniä. Jos aikaa on rajallisesti, voi kokeilla pidentää treeniä ja yhdistää esim. ylävartalon salitreenin ja alavartaloon kohdistuvan ryhmäliikunnan.

Itseään voi haastaa monilla eri tavoille. Joskus vain jämähdetään siihen tuttuun ja turvalliseen ja tehdään samaa päivästä toiseen. Korostan vielä, että siinäkään ei ole mitään pahaa. Tiedän, että toiset treenaavat ihan vain siksi että se on mukavaa, eikä edes haeta mitään sen kummempia tuloksia. Halusin vain herätellä ihmisiä haastamaan itseään ja ehkä sen jälkeen kokemaan ihan uusia juttua. Sitä pystyy oikeasti yllättäviinkin juttuihin, kun vaan uskaltaa kokeilla. Minä luotan paljon mielen voimaan. En koskaan ajattele, että en jaksaisi jotain tai pystyisi johonkin. Kuvittelen olevani kone, joka kestää mitä vaan ja kuinka paljon tahansa, ja ainakin tähänastisen elämäni aikana se on toiminut loistavasti! 😉

IMG_7419Ja ihan sen varalta, että joku kommentoi ettei painonpudotus tai muut tulokset onnistu, vaikka treenaa kuinka paljon, ellei ruokavalio ole kunnossa, niin tiedetään. Kirjoitus on kirjoitettu aiheesta treenin kannalta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja parhaassa kehityksessä on aina kaikki palikat kunnossa.